REKLAMA

Katarzyna Surmiak-Domańska o książce "Kieślowski. Zbliżenie"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-10-26 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
30:58 min.
Udostępnij:

"Kieślowski. Zbliżenie" to biofgrafia słynnego polskiego reżysera, której autorką jest Katarzyna Surmiak-Domańska. Pisząc tę książkę autorka uznała, że podejdzie do tematu jak do reportażu. Nie chciała tylko rekonstruować jego życia, tylko zastanawiała się, o czym dzięki niemu będzie mogła opowiedzieć. Rozwiń »

Hanna Zielińska zwraca uwagę, że autorce udało się odtworzyć w książce ówczesną ciężką atmosferę, a także ująć inne plany, czyli nie tylko samą postać Krzysztofa Kieślowskiego.

Co więc zawarła Katarzyna Surmiak-Domańska w opowieści o reżyserze? O tym w audycji Hanny Zielińskiej. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Wieczór Radia TOK FM, przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest dzisiaj Katarzyna Surmiak-Domańska, reporterka dobry wieczór, dobry wieczór. Rozpoczynamy magazyn Horyzonty, dzisiaj będziemy poszerzać Horyzonty w temacie historii polskiego kina, częściowo historii polskiej kultury na tle epoki, a tą epoką jest PRL. Ale głównym bohaterem naszej dzisiejszej rozmowy jest Kieślowski, a właściwie książka w ten sposób zatytułowana: "Kieślowski. Zbliżenie". Biografia ma 600 stron - kto to będzie czytał? Rozwiń »
Chyba się zastanawiam się jak wiesza się pisze tak laptopy toczonych w obronie bilety stromych nieważne, że jest w fabryce nici wydawało, że to, że to wcale nie jest tak dużo i dopiero potem właśnie tyle to złożona nagle się okazało, że rzeź to dochodzi do 600 stron razem z indeksem się trochę trochę się przeraziłam, ale powiedziano mi, że ludzie właśnie chętniej czytają grube książki ja należę do tych ludzi jest obrażona książka jest dobra i za krótka no bo wtedy naprawdę poczucie żalu niedosytu, a tutaj można można naprawdę się nasycili się można też mam wrażenie uczy się zgodzisz tę książkę czytać wybrane przez siebie kolejności szczególnie jeśli ktoś się nim jest ciągnięty mocno w historię czy w kinematografii Kieślowskiego to może sobie tak wczytać się na wyrywki, bo też nie jest to taka typowa ne forma graficzna to też powtarza się w wywiadach, że wpisała się to z nastawieniem reporterskim warsztatem reporterskim i że jest to właściwie reportaż biograficzny tak oczywiście mundialu w gminnym nigdy wcześniej nie dostałam takiego zadania napisać biografię, więc szansa, że podejdę do tego jak do kolejnego reportażu po prostu na czym się różni biografia od reportażu niż w eterze, że pewnie tym, że w reportażu ważne jest też, żeby inni, żeby nie tylko o tym, o czym jest prawda, czyli że gen Krzysztof Kieślowski dobrze Kieślowskiego to znaczy, o czym jest książka, bo nie powinna być tylko Krzysztofie Kieślowskim i mnie chciałam jak wyłącznie rekonstruować jego życia i nie wiemy doprecyzować prawda szczegółów jego jego biografię koła jego życiorysu tylko zastanawiam się, o czym my dzięki Kieślowski Emu będą mogły opowiedzieć tak podchodzą do każdego tematu remont carskiego wydawało mi się, że Kieślowski jest takim kluczem do powiedzenia o czymś, o czym jeszcze jedno oczami niczym się to udało to oczywiście tutaj osądzą to już Czytelnicy na pewno mamy kilka planów, bo mamy tutaj makro skale taką właśnie historyczną szczególnie dla Czytelników, którzy nie pamiętają z własnego doświadczenia klimatu karp to przede wszystkim klimat taki duszny Dymny momentami ciężki właściwie kojarzony z kinem Kieślowskiego, ale i on wyłożony tak wszyscy palą w gardle aż czuć się właśnie tą atmosferę, ale właśnie historia polskiej kultury po prostu 1 z jakich warunkach się, by tworzyło historię polskiego kina ta tajemnica listopad czy paradoksy geniuszu polskiego kina wczasach wszech ograniczanie i wszerz niedoboru, a z drugiej strony mamy mikro skalę, czyli takie, by właśnie zbliżenie na człowieka i inne na te wszystkie kwestie, czyli zjawiska, które wydawałoby się, że dzisiaj już pewnej ręki powszechnej po psychologicznej wiedzy o inne jakoś ogarniam to mogło to on pojawić się takie sformułowania perfekcjonizmem pracoholizm naciśnie samounicestwienia co mamy kilka takich planów, które są jeszcze o czym oprócz tego, żeby o konkretnym przypadku i tak się wydawało, że zieleniec, przyglądając się do użycia Resovii Krzysztofa Kieślowskiego Czytelnicy tak jak ja zresztą będą mogli znaleźć coś co jest im bliskiej, że ta książka ta historia jest nie tylko dla ludzi, którzy się interesują Kieślowski też są fanami jego kina jego filmów nie tylko dla ludzi, którzy się w ogóle interesują kinem to to jest chyba taka opowieść się o różnych perypetiach emocje dramatach naszych związanego z życiem zawodowym tak pisze wydają często jest rzeczywiście jeszcze nasze życie zawodowe z taką sferą słuchanie Boga są emocje prawda możemy w Polsce mamy zresztą materiał Trouble wizje są w portach na najwyższych w Puławach, a w naszej kulturze się tak o tym za dużo nie mówi tak mam wrażenie że, że właśnie chętnie opowiadamy naszemu życiu intymnym prywatnym rodzinnym publicznie niż nasze jakich takich lękach frustracjach prawda upokorzenia związanego z życiem zawodowym nadzieja tak dalej się również w zwolnionym ta i tak się wydaje, że to jest trochę taki temat tabu jest takie słowo prawda po angielsku karier prawda folk Dance jest zupełnie neutralne to jest kariera Italiana może mieć i murarz robotnik i dentysta prawda Yard jest tam życie wulgarności i każdy ma jakieś ambicje jakieś cele praw natomiast w Polsce, jeżeli mówi, że w swojej karierze 3 udane szczególne życie zawodowe no tak daleko jest np. moja kariera nie rozwija się najlepiej albo coś tam netto to to brzmi jak zaklęta pretensjonalnie prawda trochę podejrzana jest po tak naznaczony nazwać o tym, że zwykła kradzież ambicje prawda nasze oczekiwania nadzieje związane właśnie się zawodowym były czymś takim wstydliwym, o czym nie warto mówić trochę publicznie, a jest to przecież jakaś taka sfera, która po prostu kosztuje nas bardzo wiele emocji można, by nazwać trzymajmy się rykoszetem, bo to rzeczywiście niezwykle ciekawe tematy opisujesz n p . Kieślowski przeżywał nie długie oczekiwanie na premiera bez końca albo też przypadek był tzw . pułkownikiem, czyli leżał na półce, ale też wieczna wieczna naprawdę podważanie własnego talentu auto sabotaż wieczne podważanie zasadności wyboru zawodu i właściwie taki, by wieczny wewnętrzny sparing et no tak to rzeczywiście jest on publiczna no publicznie tak no bo to przecież chociażby tej słynnej książce autobiografia, która była też dla mnie tak jak Odrzanka wywiad-rzeka, które przeprowadzone przez Danutę stok to takie oczywiście to oczywista lektura dla wszystkich, którzy interesują też rosną też od tej książki się odbijam najpierw ma to właśnie tam znalazłam wiele takich wypowiedzi Kieślowskiego, kiedy on no Contest jedno właściwie na swój własny sukcesy mówią o tym, że jest to jednak, że wraz z jego bardzo było tak w grze brakowało mu zawsze talentu wielkiego talentu może raczej tak mówi mówiącym, że jest rzemieślnikiem, ale nie artystą, mówi że ostatecznie jeszcze wychodziły mu filmy dokumentalne, ale ich robić nie chce, a w fabularnych nie umie tak tak powiedział 902 roku, gdzie prowadzone już okres dużych graczy no nie tyle okresu życia, ale drukarnie szczytu kariery, którą przecież zawdzięcza właśnie wchodzi nieużywany już ogromny dorobek w tym nowy rodzaj i sukces już niemal każdy kij z zachwytu, że jest geniuszem prorokiem, a on twierdził, że nie umie robić filmów fabularnych w błoto po sukcesie podwójnego życia Weroniki Dekalogu elek, na który zrobił ogromną po prostu w furorę za granicą, więc rzeczywiście coś w tym nic z tym można było można jeszcze powiedzieć kokieteria prawda ale, ale jest też trudno raczej, kiedy tylko Śląski kokieteria co to jest trudne do uwierzenia się go już trochę lepiej pozna tym wiadomo, że nikt nie pełnych godzinach Derwisz chciał być charyzmatyczny to był taki on sam, kiedy chciał przejąć się kontrole czy miał coś dopowiedzenia pomówił rzeczywiście to chyba nie było ważny jest, że on rzeczywiście w to wierzy łączyć konsekwentnie zawsze bardzo był krytyczny wobec swoich filmów właściwie rzadko mówił o tym, że jakiś filmu wyszedł rzesze udał chyba największy komplement na temat swojego filmu to pamiętam kiedyś powiedział no w tym, że nie udało mi się zrobić 35 % tego co sobie zaplanowałem to bardzo dużo, a więc w gminach Niepokalanów są duże firmy no tak mi nie wyszedł, bo ten Niewiem, dlaczego mi nie wyszedł ten byłby lepszy, gdyby coś nam tego ten byłby całkiem niezłe tylko tutaj się coś posypało i t d . tak dalej bardzo był krytyczny ogląd wielki problem na Zachodzie, bo boki podpisywał kontrakty z producentem francuskim to w umowach francuskich jest coś takiego, że autor nie może źle mówi to w swoich filmach i to wynik duży problem, bo on lubił mówić o swoich filmach, ponieważ chciał, żeby jego firma dyskutowany jest on chodził czegoś bardzo bardzo też złożone w klimacie lat osiemdziesiątych to się bardzo kojarzy właśnie z takim spinem jest brakiem nadziei, chociaż ponoć ta nadzieja bardzo wzrosła, ale ona też inne opadała i jestem ciekawa też szczyt poranny jego auto sabotaż i my w zasadzie ostateczne samochód i unicestwieniem właśnie przez takie ne za pędzle niesie na karuzeli pracy, która nigdy nie wyhamowała czy to można jakoś wpasować się w układankę wydarzeń z jego życia na tle Polski ówczesnej właśnie takie trudne siermiężnej PRL nie był specjalnie sprzyjający miejscem dla dorastania wyjątkowego chłopca on był wyjątkowy od początku o tym, pisze, że już właśnie jako dziecko, by potrafił skupiać uwagę nocna sobie, by być właśnie charyzmatycznym takim naturalnym liderem, ale też w zasadzie można było o nim powiedzieć czy był nieśmiały też czasami trzeba go było czynne do czegoś namówić czy jest coś się w jego biografii w jego układzie rodzinnym nie wiem stosunki z rodzicami był synem urzędniczki inżyniera budowlanego z siostrą pełne jakiś złoży życiowe rodzinne, które pomogłoby nam zrozumieć, dlaczego one się czuł taki splątane jako osoba dorosła dziś wydaje się, że na to odpowiedź jest dość oczywista, ale na pewno na pewno bardzo nas łączyło go trudne dzieciństwo jego ojciec inżynier budowlany był chory na gruźlicę dzieciństwo Krzysztofa IR wilgotną ścierką zawsze było naznaczone właściwie oczekiwaniem na śmierć ojca o niego dzieciaki mieli świadomość, że tata będzie odchodził wiadomo było, że choruje widzieli jak cierpi mieszkali też uzdrowisko Kołobrzeg Sokołowską na na Dolnym Śląsku ojciec czasami nie mieszka z nimi w mieszkaniu, a czasami mieszkało w dal był w szpitalu czy w pensjonacie czy obok no w każdym razie cały czas byli świadkiem jego choroby jego powolnego odchodzenia z drugiej strony to było doświadczenie pokoleniowe dzieci dróżników bywały jednak przywożone do prewentorium to był co to całe pokolenia dzieci akurat w mojej rodzinie był dokładnie ten sam model ojciec patrzył na bal zarażonego w czasie wojny dróżnika, który umierał w też jakoś na jego oczach i zupełnie inaczej ta trauma się, by ukształtować inny ślad zostawia, więc coś coś w nim było psy z takim bardzo wysokiej wrażliwości myślę, że tutaj jeszcze ważne było to, że ten ojciec był ukochanym ojcem, że to był doskonały ojciec to był ojciec wzór często jest też pewnie różnica, bo nie zawsze te relacje między dziećmi rodzicami są tak wspaniałej grze Jasną górę świętej rodziny goście Kieślowski tak i ty na to dowód mamy chociażby w listach, które dzięki uprzejmości pani Marii Kierzkowskiej udał się zacytować to dość obszernie w tych listach widać tak jak niesłychana więź łączyła właśnie rodziców i Romana Kieślowskiego Barbarki śląską z dziećmi, które rzeczywiście bardzo często były pozbawione tej bliskości fizycznej z rodzicami, bo musiały jeździć także czytaliśmy w latach, więc jeżeli mówimy właśnie od niego po plątanie o Kieślowskiego czy też może tym smutku słynnym smutku Kieślowskiego Bono był już rośnie wraz z 26 mówił smutny smutny Kieślowski to niewątpliwie to miało inny miało związek z ich dzieciństwem, które po pierwsze, było właśnie czekaniem na śmierć ukochanej osoby najważniejsze może osoby, a po drugie, tą samotnością ciągle to był chłopiec, który wiecznie jeździł sam pociągiem po prezentacjach i to tak prezentuje to to było chyba 2 czy 3 × do roku na kilka tygodni i Krzysztof i Ewa jeździli w osobne miejsca, by jeździli w to samo miejsca, ale byli w osobnych grupach no bo różnica wieku mają osobne były grupy dla chłopców dziewczynek czasami inne miejsca jest zły samotne podróże samotne życie rozumiana środa wyciąga do nich należą do tego samego krematorium tylko w domu za każdym razem inny prezent chorym inna grupa rówieśników i mniej inni wychowawcy, czyli tak, czyli z dala od rodziny spędzał wigilie nowy rok sylwestra zaczynało nowe dyżurowali nad wyraz często bywał klimat zbliżony do domów dziecka, mimo że właśnie w jakimś sensie to miał być ochrona tych dzieci przed zarażeniem się od rodziców ale aby to, że to też były takie czasy, kiedy podmiotowość dziecka inaczej się nie zdziałają z tego je, ponieważ ja jest bardzo dużo pracują za tą książką rozmawiam z Ewą Kierzkowską siostrą Krzysztofa Leona i nie mówiła o żadnych traumatycznych doświadczeniach trwa dość, że wyrywane naz w dla środowiska zagadnienia jest na szczęście tam się chyba nic takiego strasznego nie działo w tych prezenterem chyba było zdecydowanie raczej miło tylko, że jednak na to, że dla dziecka to jest jednak straszny nowe środowisko Krzysztof zaczął jeździć, kiedy miał lat 8, a Ewa już zaczaić się, gdy miał lat 5, więc ta koegzystencja rodzina, bo rzeczywiście bardzo bardzo rwana, więc jest tych badań nad to nie jest jakimś strasznym sekretem, że należy, że właśnie to na pewno się ona znaczyć lekkość melancholię z wyraźnym duże kredyty czy miała się na jakieś naprawdę cięższe dylematy biografistyki wiedząc o tym, wszyscy o tym, wiemy, że Kieślowski strzegły swojego prywatnego życia i dopóki żył to raczej wolał rozmawiać o swojej pracy i to jeszcze w taki sposób w jaki powiedziała, że głównie sabotował swoją pracę Anny, ale starał się sporo ukryć no i teraz pojawia się pytanie co należy dobiegł we wszystkich rozstrzygniętego już Czytelnicy oczekujemy oczywiście jak największej dawki informacji, by zrozumieć jako człowieka na tych serach wiemy co on tak naprawdę się ukryć, że uda ten mało mówił o sobie jest nieważny odnowiona Łaźnia Robert Wilk grzywiasty przyjęła założenia, że do usunięcia pamiętać, że jeżeli, jeżeli są jakieś sprawy prywatne NATO tony nie dotyczą samego Krzysztofa Kieślowskiego to też też innych osób prawnych, które uczestniczyły w tym życiu, więc jeżeli coś jest sekretem Krzysztofa Kieślowskiego może być też sekretem też innych osób i kwestia tego uczono o tym, chcę mówić jesteś ich życia prawda, iż historia też mają prawo do tego, żeby przemówić, więc na to, że zdam się na moich rozmówców jak do tej książki oraz są zacni rozmówcy w fazie wgląd w historię kulturę Pol SZ to jest to zrazu przegląd historii kultury polskiej oczywiście, ale to jest wobec też, że jedno wielkie spektrum osobowości Diabłami niejednokrotnie zaskoczona jak rozmaitych przyjaciół Kieślowski miał czasami ludzie zupełnie niepodobnych do siebie ja muszę powiedzieć, że jako reporterka nie zawsze interesują tak, gdy tacy bohaterowie, którzy rzadko się wypowiadają publicznie Onoszko, którzy jeszcze nie mieli okazję się wypowiadać się są zawsze ciekawszy można to tam dowiadują się obyć bez tych co do dzisiaj jest największa satysfakcja oczywiście jest wtedy, kiedy się dotrze do kogoś, kto jeszcze, kto jeszcze nie mówił no, więc jeżeli mógłbyś oto dylematy no cóż no ludzie opowiadają to jest to jest to jest ich życie więcej, bo oni biorą za to odpowiedzialność jeśli chodzi o relacji przyjaźni znajomości bez Kieślowskiego to pewnie naszą Czytelników wyobraźnię najbardziej rozpala SM zawodowy duet Piesiewicz Kieślowski, który byłby na taką fuzją 2 talentów Piesiewicz przynosił historie przynosił fabułę bez fabuły a by Kieślowski beretem fabuły przenosi na ekran, gdyż właśnie uważał, że on nie jest stworzony do tego, żeby wymyślać historie o meczu udało się dotrzeć do jakich się w tajemniczych intrygujących ciekawych rejsów tej współpracy duetu piesze wycieczki Ślaski goście jeszcze jak ognia przeszli takie wyobrażenie, że Piesiewicz 3 i Kieślowski, jakby powiedzieć, że oni byli, że może nie może być sam Mariusz Piesiewicz jednak były scenarzystom, że on pisał te scenariusze okazało się, że tak Krzysztof Piesiewicz nie wpisał tych scenariuszy pisał je Kieślowski natomiast Krzysztof Piesiewicz 3 były dawał z taką inspirację to był człowiek, który znał mnóstwo historii umiał wymyślać to właśnie też kompleks Krzysztofa Kieślowskiego, że on lubił wymyślać tak dlatego trudno było mu przeskoczyć się z filmów dokumentalnych fabularnych, a Krzysztof Piesiewicz jako adwokat no miał mnóstwo takich historii znam mnóstwo anegdot niezwykły jakichś ludzi i ta współpraca polegała na tym, że oni siadali i Kieślowski zapalał papierosa grą maszyna do pisania czy też jakiś notesik najpierw sadzał Krzysztofa Piesiewicza naprzeciwko mówi no no dawaj dawaj i Piesiewicz musiał tam opowiadać, jakie w, jakiej historia jakiś pan robi jakąś pauza to Kieślowski monotonia my dalej dalej i zapisywał pewny jakiś jego myśli, ale potem scenariusz są jednak sam i niejednokrotnie już na planie pracujący już aktorami jeszcze i ubogaca ten scenariusz jeszcze zmieniał wtrącono sceny tak naprawdę poza Krzysztofem Piesiewiczem byli było jeszcze wielu innych autorów tych scenariuszy, którzy tam opowiadali jakieś historyjki o bardzo Kieślowski bardzo lubił czerpać z opowieści swoich znajomych ten sam kilka innych osób czasami coś dodawało n p . Zuzanna Łapicka Agnieszka Holland, ale często właśnie czerpało z życia swoich swoich znajomych i ubarwią udoskonalał cały czasy te scenariusze Adamek rzeczywiście coś takiego było w tym duecie, że oni dopiero we dwójkę stworzy raczej odnieść jakiś niesamowity sukces prawda, czyli jest to już ktoś tam latać z Żagania narodową tak tak tak tak rzeczywiście idąc tym w jaki sposób się cudowne uzupełniali nie było absolutnie oczywistą samego początku, ponieważ ich pierwsza próba sił bez końca jak pamiętasz skończy się totalną porażką i to jest właśnie coś niesłychanego, że oni sobie pierwszy raz dali szansę prawda przy tym bez końca nosze koc skończyło totalną klapą Krzysztof Kieślowski, który już wtedy był trochę sfrustrowany, bo akurat jego film przypadek ja mam wrażenie Leona od początku sfrustrowanych oto historia była mniejsza lub większa dziura, ale źle klamoty frustracji naprawdę się pojawił, bo bez końca to wiem, że to nie dziwię się, bo czytam recenzje barwnego gra bardzo długo czekał na premiera tak bez końca, a potem w ciszy, a potem już 2 etapy obecnie gotowość zrozumienia możliwe, że rok żałował, że część odbyła się to było straszne i teraz tak sobie myślę, że przecież normalnie moglibyśmy się zniechęcić prawda przecież on to był eksperyment prawda zatrudnić się prawnika do tego, żeby napisać scenariusz w i jednak postanowili sobie też drugą szansę, bo Dekalogu drugą szansą czy jakoś nie przejmować tymi nie przejmując się tymi złymi recenzjami postanowili pracować nadal innej w tym momencie nagle eksplozja wielki sukces tak, chociaż piszesz też o tym, że Dekalog właściwie byłby tworzony na 1 tchu w jakim w takim amoku Barry twórczym, chociaż tego nie czuć jak teraz oglądamy Dekalogu wydaje się, że każda osobno stary jest przemyślana od początku do końca, a tam wręczył wygląda na to, bo kocham improwizacji rekina należy szybko wykłada się ogląda Dekalog to wydaje się, że on jest został stworzony przez kogoś niesłychanie wyluzowanego spokojnego prawda płetwy steru nudzą, a w zamysłem tak kalosze to kolejna rzecz w tym trans kończyła mecz uważa właśnie ludzie, którzy pamiętają Krzysztofa Kieślowskiego z tamtego z tamtego czasu przed rozpoczęciem zdjęć do Dekalogu mówią, że on był niesłychanie zdeterminowany i niesłychanie obawiał się tego, że nie pozwolą tego Dekalogu zrobić tego się spieszył tak czy nauczyć coś się spieszył, by przede wszystkim się denerwował czy w ogóle się uda rozpocząć zdjęcia kim myślę, że dla Kieślowskiego czymś najtrudniejszym była to bezczynność rektor naznaczone były lata osiemdziesiąte no bo tak naprawdę duży poziom tego bierze ta no człowiek, który nieźle orzekł tak, na który nie zna nie zna właściwie odpoczynku, który cały czas spełnia się poprzez pracę nagle nagle musiał pauzować za miedzą osiemdziesiątym pierwszym rokiem, a osiemdziesiątym siódmym, kiedy przystąpił do do prac nad dekalogiem zrobił tylko 1 film bez końca miał tam jeszcze 1 nieudaną próbę filmu dokumentalnego tak naprawdę mijały lata i nic się nie działo na 2 i potem potem potem jest takie powiedzenie żyj spadnie z konia to śmieszna jak najszybciej z niego wysiąść z powrotem tak właśnie dostęp bez końca prawda potem on stwierdził, że musi koniecznie to zrobić dużo ludzi mówi o tym, że dla niego to był wóz albo przewóz być albo nie być po prostu no i wtedy rzeczywiście kiedy, kiedy zaczął robić ten ten Dekalog robił go straszliwych nerwach myślę, że już na czym on już nie młodym człowiekiem i chyba już zaczynały się go próba problemy zdrowotne może on tak, ale przy tym był taki pomysł, że zrobi 2 filmy w wersji kinowej czy krótki film zabijania ludzkich nie ma miłości sprzedaje po to, żeby zdobyć pieniądze na taśmę, która umożliwi dokończenie całego cyklu i co było najstraszniejsze sobie wyobrażam, że oni na planie tego Dekalogu, robiąc go w tym samym czasie producent, czyli Krzysztof Zanussi próbował sprzedać już te 2 pierwsze firmy za granicą po to, żeby zdobyć pieniądze na dokończenie całego cyklu i się okazywało, że nikt tego nie chce kupić coś się nie nie nie podobało po prostu, czyli akcyjne Stone pracował w ekologię, a już nią głosy, że tak naprawdę to, że będzie kolejna klapa, gdy mamy dzięki determinacji trzeba mieć, żeby jednak się nie załamać dokończyć to ona, więc jak bierność jednak co do swojego dzieła mimo braku zewnętrznych cały czas idzie wątpliwościami 1 dzień więcej odwagi zrobić tego oczywiście na filmach jak unieważnienie niczym nie no tak to właśnie dzięki różnej biografii tego możemy się dowiedzieć, chociaż nie do końca, a my możemy np. rozwikłać tajemnicę czy istota sukcesu za granicą ona dla mnie nie jest oczywista na podwójne życie Weroniki 3 kolory, by przyniosły Kieślowski Emu słabe, ale właściwie można, by się zastanawiać się, dlaczego akurat te filmy albo dlaczego w ogóle Kieślowski nagle tak, aby zabłysnąć rozkwitło nel za granicą, bo był na to polskie kino bez okresu PRL-u normą są czytane tzw. kinem moralnego niepokoju mogą wcześniej gdzieś się, by zabłysnąć się w za granicą coś innego mogło się spodobać czy naczep jest jasne oczywiste by, dlaczego akurat ten fragment twórczości Kieślowskiego, dlaczego akurat Kieślowski stał się takim nośnym w normie są co wydaje się, że tutaj ty najważniejsza jest data, kiedy wydarzyło po osiemdziesiąty ósmy roku festiwal w Cannes maj, czyli kończył się z Europie komunizm już drżała żelazna kurtyna 3 trojga oraz Miss Polonia nowy mistrz świata nie wybieramy dotąd u nas podoba, ale wygram z powodu, że ojciec stąd tak nie ma się, czego za bardzo spekulować wystarczy zabrać do Francuzów zadał to pytanie na najbardziej kompetentnej osoby, czyli dyrektorowi festiwalu filmowego w Cannes pan, że zamierza jakoś do mnie tłumy widzów na, w którym znać prawdę no to prawda, ale rząd, ale on mówi radny w imieniu przemawia w imieniu właśnie tych tłumów widzów no bo przecież, kto jak kto, ale właśnie on doskonale zna gusta Francuzów, a już nie może być bardziej francuski niźli żakom zapewniamy cię jak powiedział było wtedy w nas Francuzach coś takiego, że strasznie kibicowaliśmy tej Europie wschodniej prawda, która powstaje z kolan Bozia tak powiedzieć dzisiejszym językiem bada kończy się komunizm i o czym były zwrócone tam strasznie strasznie i jakoś chcieliśmy na czele z bal bardzo często intrygowały fascynowały nagle przyjeżdża człowiek z tym filmem krótki film zabijanie, bo to właśnie ten film został pokazany w maju osiemdziesiątego ósmego roku w Cannes i ten film po prostu jest tak totalnie inny od tego co my tutaj znamy prawda no to wyobraź sobie tę planetę szarości siermiężność warszawską pokazano w krótkim filmie o zabijaniu w ogóle sobie jak widzą to ona w tempie wszyscy mali ludzie w smokingach prawda i w tych kreacjach na Lazurowym Wybrzeżu i jak oni mogą odebrać więcej i to odebrali w ten sposób, że uznali, że to jakaś wielka metafora komunizmu, że to jest film o upadku komunizmu, który najpierw zabijał, a teraz właśnie przyszła czas na laurach na rozliczenie nago egzekucje właśnie po taką metaforę podejrzewam, że sam Kieślowski, ale dlatego nie pomyślał tak, ale tak to tłumaczy, że Żakowi mówi też o tym, że była moda mówi młoda, a nawet snobizm na kino właśnie ze Wschodu zza żelaznej kurtyny, więc po prostu to się wyjątkowo złożyła oczywiście jedno mógł być Kieślowski mógł być jakiś inny przecież reżyser zza tej żelaznej kurtyny padł na Kieślowskiego niewątpliwie z powodu talentu z powodu jakiś jakiś aury ja tak myślę sobie, że rzeczywiście musiała zadziałać też ta egzotyka no właśnie tego tego filmu tego takiego polskiego filmu dla nich to było pół dnia zobaczyli zresztą cały Dekalog również się zachód zachwyca im Francuzi dlatego, że to była taka rzeczywistość, której się po prostu nie śniło oni uważali, że to jest coś im jakąś karykaturą Żyda z przerysowane Litwy i surrealizm, bo to jest niemożliwe, żeby patrzyły przez Donalda to było w latach 21, że obyczajowość naszą wizytę u g zachwyt, który zresztą zaczął się łamać w momencie, kiedy Kieślowski zaczął robić filmy Francji tak i wtedy oni się zaczęli zobaczyłem, że jest fałszywa nuta dokładnie ono Kieślowski nie zna dobrze Francji problemy spółki jak bym opowiadał o własnym od owych w podwórku był odkrywczy, bo egzotycznego fascynujący ale kiedy zaczął pokazywać im to co oni znają dobrze to już zaczęła już zaczęły się właśnie takie głosy trochę krytyczne, a coraz bardziej zresztą nośne zaczęło się jakieś takie domniemanie czy król przypadkiem jest nagi nic czy twoim zdaniem inne z kolei, by pytania i domysły czy zarzuty, że Kieślowski dokonał samounicestwienia są zasadne faktycznie można tak powiedzieć notes oczywiście wiesz to samo co z samą unicestwienia na jej Dolnośląska rodzina pożycza małym koszcie zapierał się do zacierał się należy za nie zapominajmy o tym, że oprócz tego, że się za trwające jeszcze palił po 3 paczki papierosów dzielenia się opracowała da się z 3 kolorami i tak na morderczym od piątej rano z najchętniej oczywiście, że tak znaczy niewątpliwie był pracoholikiem i miał jakoś nikt nie tylko do dzisiaj ludzie, którzy go pamiętają z tamtego okresu nie potrafią zrozumieć nie potrafią wytłumaczyć sobie, dlaczego on właściwie tak się zarzyna, dlaczego on tak bardzo ważny jest takim tempie mimo tak szybko i tak dużo chciał prawda detal tego jakby zachłanność i jest jak będą niezrozumiała, ponieważ to nikt inny czegoś takiego w sobie nie nie nie znajduje być może to była jakaś jakaś chęć takiego, jakby nowym tylnym wypełnienia prawda czy też nadrobienia tego straconego czasu w latach osiemdziesiątych być może właśnie w ten sposób była, ale alei dlatego, ponieważ istotne jest to niezrozumiałe, ponieważ mało ludzi pracuje w takim trybie jak Kieślowski bądź też robił no Dekalog to było właściwe robienie 10, a właściwie 12 filmów jednocześnie 12, bo mówią, że przecież 2 filmy były też wersji kinowej to jest też, jakby trochę osobny projekt i robił to w ciągu roku 1,5, a ja nie powiedziano każdy normalny reżyser robi 1 film, a potem w jeździe na HGW miesięczne wakacje żeśmy się wreszcie mają regenerować Tal, który wraca na montażu od odświeżyć oko i t d . potem dopiero w mieście niż kolejnym on już im 12 filmów ciągnie na la Strada potem podwójne życie Weroniki, a potem zaraz 3 kolory, które były również 3 filmami pełnometrażowym w końcu, aby w 1 produkcji i stres oczywiście niesamowitej to jest niezrozumiałe, ponieważ jest to niezrozumiałe to powstają jakieś się takiej interpretacji, że to było jakiś emocji samounicestwienia, więc ja się nie wierzę w jakiś takie wyrafinowane samobójstwo Krzysztofa Kieślowskiego rodem z absolutnie wierzę w to, że człowiek ma jakąś straszną potrzebę ani wieżyczek dąży do czegoś po prostu, że ma w sobie jakąś determinację itd i coś co chcesz coś Gubina do przodu i zacząć pędzi czasami niewiele zabójcą jest więcej energii niż nasze zdobywa tartak natomiast oczywiście, jeżeli chodzi o to co jego zabiła to nie tyle praca, ale chyba jednak przede wszystkim te papierosy, na które po prostu palił w ilościach absolutnie niesamowitych kawa jakieś takim takiej nie wiem ona też zresztą w młodości było coś takiego, że on niesłychanie instrumentalnie traktował swoje ciało on w ogóle nie nie odbył swój organizm nie było zdrowie można tak powiedzieć może przecież nie wzór swojego ojca, który przecież w oczy na gruźlicę też palnął straszliwe ilości papierosów to też o tym trzeba pamiętać, że ten 1 nałóg odziedziczył też skłonność do nałogu odziedziczył też przez iPoda po ojcu, ale pan jest coś tak taka klamra kiedyś esej o tym, właśnie w jaki sposób instrumentalny sposób on traktował swój organizm pod koniec życia prawda, czyli cały czas go jakby, trzymając na wysokich obrotach przez kawę i papierosy przypominam sobie taki taką sytuację, kiedy miało lat nie ma się naście próbował się wywinąć od wojska tak, żeby nawet zagłodzić stadionu przez 10 dni jak twierdzi na nie sprawdzimy tego tak twierdzi nic nie jadł tak twierdzą przyjaciele, którzy pamiętają go z tamtego czasu po prostu powiedział sobie, że musi schudnąć aż tamci, żeby dostać po prostu odpowiednią kategorię i dla niego nie było żadnym problemem przez 10 dni nic nie jest, bo wszędzie zebrano 3 w ciążę, więc bawić ja widzę w tym coś takiego podobne ktoś, kto się czas, że taką historię, że podobno łamał sobie rękę także tapczany czy wersalką nie wiem próbował ją ma właśnie w końcu chyba nie złamał i ktoś coś takiego słyszę słyszał, ale z Ustki Śląskiego, czyli właśnie sam jako żelazna Wola i właśnie jakieś totalne nie wiem odcięcie się od bólu prawda tego wszystkiego co nas jakby ogranicza do Kieślowskiego, jeżeli osiągnięcie celu była w jego ograni w jego zasięgu, jeżeli chodziło jakiś wysiłek fizyczny nie było żadnych rezerw zważyć ani ograniczać tak tak tak 2 duże problemy drodzy państwo mamy dla państwa egzemplarze książki Kieślowski zbliżenia wydawnictwa Agora prosimy o maile na adres dla was małpa TOK kropkę FM dla was auta TOK TOK FM, a ja bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem tej części wieczoru Radia TOK FM była Katarzyna Surmiak-Domańska autorka książki Kieślowski zbliżenie reporterka dziękuję bardzo dziękuję zapraszamy na informacje
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA