REKLAMA

Biennale Warszawa. Oprowadzamy po wystawie Populizm i obietnice współczesności

Światopodgląd
Data emisji:
2018-10-25 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:04 min.
Udostępnij:

Agnieszka Lichnerowicz i Jakub Gawkowski oprowadzają po wystawie "Skip the line. Populizm i obietnice współczesności" w nowej siedzibie Biennale Warszawa. Rozwiń »

Jak opowiada kurator wystawy, jest to "opowieść o tym, że żadne zasady nie obowiązują, że dana jednostka może więcej od innych".

Jakub Gawkowski dodaje, że "politycy najczęściej obiecują szybkie, rewolucyjne zmiany. Ale jest to również charakterystyczne dla języka reklamy, która np. obiecuje konsumentowi coś lepszego, coś bardziej wartościowego i obiecuje jednostce, że może osiągnąć sukces i szybciej i lepiej niż reszta społeczeństwa". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz bardzo serdecznie pozdrawiam państwa teraz z nowej siedziby Biennale Warszawa, tutaj w Warszawie właśnie. Siedziba jest nowa. Zaraz powiem państwu o pierwszej wystawie, którą będzie można tutaj zobaczyć na Marszałkowskiej 34 przez 50 Warszawa. Państwo pewnie może już kojarzycie, trochę opowiadaliśmy w radiu TOK FM, to jest taki projekt artystyczno-społeczno-polityczny i w ramach jego organizowane są różnego rodzaju sztuki, seminaria, wykłady i wystawy również. I teraz porozmawiamy opowiemy państwu o wystawie "Skip the line. Populizm i obietnice współczesności". Rozwiń »
A gościem państwa jest 1 z kuratorów współ kurator tejże wystawy Jakub Gawkowski dzień dobry, by dzień dobry to może zaczniemy od pomysłu na wystawę to znaczy z King Live, czyli w rolę w przeskoczyć kolejkę, dlaczego taki tytuł przeskoczyć kolejkę do opowieści o populizmie my traktujemy populizm nie tylko jako zjawisko polityczne, ale jako zbiór pewnych chwytów retorycznych, które przeniknęły do wielu dziedzin życia

I to tytułowy Skip the line, czyli ominąć kolejkę przeskoczyć kolejkę to z 1 strony hasło, którym posługuje się np. agencje turystyczne kiedy, stojąc w kolejce do jakiegoś miejsca można za niewielką opłatą przejść na początek kolejki i zaoszczędzić czas, a druga strona 4 można np. w grach planszowych i wyprzedzając innych przeciwników przeskakiwanie kolejki albo omijanie jest czymś można powiedzieć są dramatycznym dla języka politycznego, kiedy politycy najczęściej w czasie kampanii wyborczych też nie tylko obiecują szybkie rewolucyjne zmiany, ale jest również twarz czymś charakterystycznym dla języka reklamy n p . który obiecuje konsumentowi coś lepszego coś bardziej wartościowego i obiecuje jednostce, że może osiągnąć sukces i szybciej i lepiej niż reszta społeczeństwa ten populizm mamy jeszcze chwilę porozmawiamy zaraz po jego definiowanie bon budzi bardzo duże emocje kontrowersje jest takim bardzo hasłem używanym nad używanym też, ale ta koncepcja przeskoczenie kolejki wydają się bardzo ciekawa, dlaczego właśnie to wybraliście na tytuł to przeskoczenie kolejki, bo to jest z Łodzi opowieść o czymś od brzegu będziesz sprytniejszy był być może bardziej chamski to sobie poradzić lepiej niż inni to jest cnota to jest opowieść o tym, że, że za żadne zasady obowiązują rzecz, że nie ma, że sytuacja pod tym Solidarność społeczna np. albo kolejności w jaki określone procesy momencie działać zostaje zawieszone i to jest ta sytuacja obietnice, które ta, która obiecuje, że jeżeli jednostka jest dana jednostka może więcej od innych, by osiągnąć szczęście spełnienie naszych odniesie sukces spełnienie sukces ekonomiczny i polityczny i czy bez oporu teraz to co pan powiedzieć to jest definicja kapitalizmu czy populizmu to jest definicja obydwu z tych zjawisk to znaczy wydaje się, że współczesny populizm jest bez kapitalizmu 1 z pytań, na które chcielibyśmy odpowiedzieć jest to jak te 2 języki wzajemnie się przenikają i niczego co istotne populiści nauczyli się od języka kapitalizmu, bo oni się, bo populistyczny politycy mówią językiem zaczerpniętym np. teleturniejów albo reklam, bo to jest język, które współczesny neoliberalizm wytworzył, obiecując jakiś sukces i teraz to wystawa to de konstruuje to może od razu zda spytał z prośbą o definicję tego populizmu zabiegom to co można zobaczyć w populizm i który został przez ostatnie lata odmieniane przez wszystkie przypadki i takich działań zostało jest nadużywany pojęciem węższym spektrum nie wiadomo dokładnie historii wymienny do populizmu podchodzimy, jaką jako właśnie taki dzień ideologii albo dyskursu języka, którym można się posługiwać języka, który charakteryzuje np. dzień społeczeństwa na lód na jakiś ogółu pokrzywdzonej części lub i zło mniejszości elit te, które definiowane może być wiele różnych sposobów jako kapitalistyczne robi albo Unia Europejska albo Żydzi albo albo imigranci np. i bez, spoglądając na popularnego zesta w pewnych chwytów retorycznych i cech językowych na tej wystawie opowiadamy o tym, języku językiem sztuki reprezentujemy, by prace artystów z różnych generacji od takich klasyków jak opcje Kulig czy angielska artystka Dora Maurer aż lub przez artystów polskiej sztuki krytycznej jak Katarzyna górna Anna Baumgart czy Joanna Rajkowska po młodych artystów również zaangażowanych społecznie kabiny Tymochowicz czy karnym unicka na wystawie prezentujemy prace wywodzący się takiej tradycji np. konceptualnej badającej język sam sobie n p . Jarosław Kozłowski w swoje instalacji rozkłada na czynniki pierwsze język tzw. smok informacyjnego, czyli sytuacji, w której ilość przekazów medialnych jest tak wielka, że analogiczne do wstydu smogu to do smogu, który zatruwa środowisko naturalne przekaz przekaz informacyjny staje się niemożliwy do przyswojenia staje się równie szkodliwe prezentujemy także zasady wystawy wystawy, czyli projekt hamulcach spala gdyńskie artysty, który rekonstruuje i rozkładane czynniki pierwsze demokrację tzw. demokracją liberalną na Węgrzech to wydaje się o tyle ciekawe, że jeżeli dobrze rozumiem oni skupiają na czymś co nazywam polityką historyczną i pokazuje to fantazjowanie i będziemy używać tego słowa populistów współczesnego przeszłości bardzo, jakby instrumentalistów wolniej pod jakąś opowieść współczesną, gdy tak to znaczy ten projekt dotyczy sięga do dziewiętnastego wieku do okresu międzywojennego pociągnąć taką koncepcją wpisem do muzeum i 5 i narracji historycznej pod, aby opowiedzieć o fundamencie, na której budowany jest reżim Wiktora Orbana i i aby odsłonić konstrukcje symboliczną, którą reżim buduje, bo populizm, którym opowiadamy, jeżeli mówią o przykładzie węgierskim on nie tylko konstruuje rzeczywistość współczesną dzisiejszą, ale kontruje też przeszłość, kiedy w przeszłości narodowej chwały genezy wielkości narodu idącą za tym obietnica właśnie, bo byłem na obietnicach powrotu tej uchwały wtedy trwały to znaczy pojęciem, który jest jest w narrację populistycznej i ich i nacjonalistyczny, który posługuje się populistycznym językiem jest pojęcie odzyskiwania albo powrotu to znaczy powrotu do przyszłości, które tak naprawdę nigdy nie miała miejsce i make America grali w dawnej salki detergenty naprawdę, bo po wodę, bo to jest, bo w Ameryce jest dokładnie to samo w Polsce oczywiście to źli itp z drugiej strony przedstawiamy projekty n p . Katarzyny górnej i Jakuba Majmurka projekt opowiadający o historycznych tak naprawdę metodach poruszania tłumu i w jaki sposób na przykładzie kina amerykańskiego i kina Radzieckiego wizualnie konstruuje się w tłum i próbuje się go poruszyć mobilizacja demobilizacja właśnie dzięki dziupli przekazowi Aldi audiowizualne mówiąc o o języku polityki, bo pokazujemy np. cykle fotografii odbili Bernard Schröder stworzonych podczas kampanii prezydenckiej we Francji i manipulując w małym materiał łamie fotograficznymi z tej kampanii, które artystka przerabia analogowymi metodami uzyskuje kompozycje, w których trudno na tych fotografiach to czy tak naprawdę kim są osoby i kandydaci na prezydenta stają się jakimiś dziwnymi kreatorami, a prezenterki w telewizji stał się duchami ten ten świat przedstawiony na jej pracach oddaje taką taki rytualny niemal magiczny charakter współczesnej polityki, kiedy zamiast tworzyć dyskurs, aby zamiast tworzyć jakąś spójną wizję zaproponuje wspólną wizję, którą politycy możnym mogą zaproponować zamiast tego dostajemy tak naprawdę konflikt różnych różnych rytuałów za pomocą, których politycy próbują odciąć się swoich przeciwników różnych magicznych niemal aktywności przez to wszystko od cały cały świat polityczny łup opiera się zasady bardziej na dary na rytuałach i pewnych i ma wiele tak naprawdę z wystrzał z jakiegoś szamanizmu mieści niż się, że w rzeczywistej dyskusji o prawdziwym problemem we Monika Szpener czy w swojej karierze spoko moralny przedstawia ministerstwo kultury po pokemony przypominające polityków graczy na na scenie politycznej tak jak Donald Tramp czy Jarosław Kaczyński po to, polityka, którym mówimy jest tak naprawdę po polityką, a świat populizm to jest taki świat zamieniony w kasku, kiedy każda postać jest przerysowane, kiedy każda wiadomość jest przerysowane i i nie mówimy tutaj o merytorycznej dyskusji wielką mówiła przed szybkim bały się i o takiej odwiecznej moralnej walce dobra ze złem dlatego taki temat wystawy zwrócą uwagę na podtytuł to jest populizm i obietnica obietnice współczesności populizm obietnice współczesności wyrwy wychodzimy z z takim pytaniem łącznie, z czym jestem ogólnie współcześnie i ich traktujemy obietnice polityczną, ale też tak gdzieś agendą obietnice kapitalistyczną i rozwoju jest relacja między tymi 222 pojęciami i w jaki sposób ta wiecznie powtarzana obietnica sukcesu indywidualnego w kapitalizmie albo sukcesu Narodowego w narracji nacjonalistycznej wirusa w tej publikacji towarzyszącej wystawie używać takiego sumowania wydają się tych pań do znaczenia też wydał mi się to takie współczesnej i ciekawie opisująca to zespół czuliśmy, ale nie tylko w populistyczne czy tak to znaczy w PPE do znaczenia, który jest obecnie fundamentem takiego artystycznego mitu to znaczy, że ta jednostka może ze zwrotem, że każdy z nas tak naprawdę musi tylko do rzeczy lub taras, aby do tak naprawdę każdy z nas jest przeznaczony do rzeczy wielkich i do tego, żeby zmieniać świat w pewnym sensie ta logika z narracją nacjonalistyczny została powtórzona w odniesieniu do całego narodu i to, że jako jednostka w kapitalizmie najważniejszy jest ten indywidualizm i to, żebyśmy nie zważając na nic lepiej się do przodu, bo nie mamy żadnych obowiązków moralnych znowu narracja nacjonalistyczne i populistycznych wygląda w ten sposób, że jako naród musi wdrożyć się tylko siebie, bo styl, bo nasze wspólne jeśli dobro Polski jest przecież nadrzędne i musimy troszczyć się im ski Dylanem stawał na Marszałkowskiej w ramach Biennale Warszawa zaczyna 26 października, czyli w piątek do 30 listopada można ją obejrzeć, a w opowiadał państwu oni współ kurator tej w stojaku Gawkowski bardzo dziękuję dziękuję bardzo zapraszam na wystawę
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA