REKLAMA

Jakość, dostępność, a może ilość? O wyzwaniach stojących przed miejską kulturą

Usłysz Swoje Miasto
Data emisji:
2018-10-26 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:45 min.
Udostępnij:

Kto jest odpowiedzialny za stan miejskiej kultury? Skąd się biorą artyści? Skąd się bierze publiczność? Czy dobra polityka kulturalna sprawia, że w mieście zjawia się więcej twórców, a publiczność jest bardziej zadowolona? W tym programie razem z Marcinem Jasińskim, dyrektorem Bemowskiego Centrum Kultury oraz członkiem Forum Kraków, Agnieszką Kołodyńską, aktorką i animatorką kultury pracującą dla Wolskiego Centrum Kultury oraz Barbarą Frydrych, dyrektorką Biura Prezydenta ds. Kultury w Gdańsku będziemy rozmawiać o związkach między jakością kultury, a jakością polityki lokalnego samorządu i spróbujemy wyobrazić sobie stan rzeczy w kulturze za pięć lat.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dobry wieczór, wita państwa Artur Celiński, magazyn Miasta i zaczynamy kolejną rozmowę z cyklu Usłysz swoje miasto w TOK FMie. Jesteś między pierwszą a drugą turą wyborów samorządowych. W wielu miastach wyniki już są znane, w niektórych, jak w Gdańsku, jeszcze wszystko przede nami, a dzisiaj będziemy rozmawiać o czymś, co jest niezwykle ważne dla życia naszych samorządów, a co jest często pomijane, czyli będziemy rozmawiać o kulturze. Będziemy się  zastanawiali, czy te 5 lat w następnej kadencji sprawi, że w kulturze będzie lepiej, ale tak naprawdę będziemy także zastanawiali się, co to znaczy lepiej i komu będzie lepiej, bo przecież tak naprawdę chodzi też o twórców, ale też mieszkańców i dostęp do kultury.  Rozwiń »
A moimi państwo gośćmi będą dzisiaj ludzie, którzy kulturą zajmują się od wielu wielu lat zupełnie różnych perspektyw ostudził ze mną są Marcin Jasiński dyrektor Bemowskiego centrum kultury członek forum Kraków do wieczora dobry wieczór i Agnieszka Kołodyńska aktorka animatorka kultury pracująca dla polskiego centrum kultury w ciąży i telefonicznie z Gdańska będziemy także łączyć się z Barbarą Frydrych dyrektorką biura prezydenta ds. kultury w Gdańsku dobry wieczór dobry wieczór Gdańska fantastycznie jesteśmy już wszyscy możemy zająć się tematem, więc tak czy nowa kadencja to także nowe perspektywy co państwo optymistami są państwo pesymistami, a może realistami to taką to znaczy Marcin Jasiński zacznie może od ciebie no to jest bardzo trudne pytanie, zwłaszcza że jest ciemno przed sobą drugą turę wyborów tak jak powiedziałeś natomiast myślę, że pewnie jak tutaj siedzimy w studio i prawdopodobnie bał się również jesteśmy optymistami w związku, z czym myślę, że będzie lepiej będzie, więc znacznie lepiej dla ciebie lepiej to znaczy, że będzie bardziej różnorodnie, że będzie bardziej dostępnie, że będą realizowane polityki kulturalne, które będą dyskutowane zarówno środowiskowo, jaki jest z mieszkańcami ze społecznościami na terenie, których działamy działają samorządy będzie więcej pieniędzy trzeba jasno chcę powiedzieć czy to jest też bardzo ważna sprawa, że będzie grał mądrze i tak będzie mądrzej i wszyscy tak jak sobie toczyliśmy różne dysputy na różnych kongresach nie kongresach na różnych konferencjach to ja mam takie wrażenie, że w ostatnim roku się okazało, że bardzo często mówimy to samo tylko trochę innym językiem mówi tutaj o nas, czyli o ludziach, którzy zajmują kulturą i naszych włodarza chcieli samorządowcy w okazało się podczas kwietniowego dnia Kongresu animatorów kultury, że wcale nie jest tak dużo rzeczy, które rozdzielała jest dużo rzeczy, które nas łączą co oznacza, że tym razem moment, kiedy możemy sobie chyba powiedzieć jasno, że będziemy mówić sprawdzam ich dorobek oraz perspektywy gdańskiej, jakie chcę być optymistką podobnie jak Marcin, ale i uważamy, że najlepszym scenariuszem dla gdańskiej kultury dla miejskiej kultury będzie możliwość kontynuowania rozpoczętych programów i kraść pamiętajmy, że Gdańsk posiada taki instrument zarządzania, jakim jest strategia rozwoju miasta przyjęta do 2030 roku, a jej integralną częścią jest on programy operacyjne i te programy operacyjne on dla mnie o tyle istotne, że 1 z nich jest program kultura i czas wolny linia postawiło na strategicznych OJ, szarej uznało, że 1 z takich strategicznych obszarów jest właśnie kultura, a jeśli miasto już w ciągu tych 5 lat zrealizuje dużą część tego programu to co to będzie oznaczało i dla kogo czy będzie mieszkańcom łatwiej o dostęp do kultury czy twórcy będą mieli większe możliwości i w końcu czy jakość kultury będzie lepsza zapewnia, że tak, ponieważ większa część zaplanowanych działań już o wdrożona oboje opracowanej właśnie wdrażano, ale i tak naprawdę możliwość kontynuowania tych programów i możliwość kontynuowania wszelkich działań, które zostały podjęte gwarantuje w moim odczuciu gwarantuje, że na pewno uprawy w Tychach ich i środowisk kultury Jar tych osób, ale też wielu innych uzyskiwanie takiego efektu energicznego dobrych i ukradł, ponieważ programy zakładają wykładnia realizacja wszystkich Polaków, o których mówimy rozumiem cię Agnieszko tych dziś pracuje w Warszawie pracuje się wolskim centrum kultury zajmuje się animacją kultury, ale także marsz jest dość wcześniejsze doświadczenia związane z innym miastem Olsztynem inne byłaś przez moment rektor koło Miejskiego ośrodka kultury zostałaś zwolniona z twoim zdaniem niesłusznie i dęby doświadczyła też, jakby trochę innego traktowania kultury myśli sobie, że rzeczywiście może być optymistami są takie rzeczy, których spotkały się nie powtórzą chciałbym zwrócić uwagę na 1 rzecz, bo tutaj zarówno Marciniak Basię mówią o tym, że mechanizmy funkcjonowania sprawdzają się dumny z ich miasta teraz również w moim mieście w Warszawie MP, ale ME w mojej opinii nie zawsze te narzędzia pozwolą nam rozwiązać różnego rodzaju konflikty społeczne, bo jest jeszcze coś takiego jak mentalność, na którą też musimy bardzo mocno pracować mając perspektywę tych 2 miast Warszawy stolicy metropolii i Olsztyna, który ma ogromny potencjał do wybicia się w ogóle mu w wolnym obszarze miast do 200  000 mieszkańców widzę jednak, że w tej części wschodniej Polski dużo pracy jeszcze jest do wykonania dla środowisk twórczych dla instytucji kultury i dla samorządowców to idąc oznacza jedno bardzo ważne pytanie na ile jakość kultury w mieście zależy od jakości decydentów Marcin do tej na mnie patrzy, więc z mężem, że wieś znasz odpowiedź na pytanie w no, jakbyśmy tak spojrzeli na tą sprawą w takim ujęciu bardziej historycznym Noto mamy bardzo wiele przykładów, że bardzo dobrej jakości dzieła powstają tam, gdzie wcale nie mamy jakiś przyjazny decydentów, a także w takich miejscach, gdzie w ogóle jest pewien sposób myślenia i pewien sposób takiego twórczego wyrażania swoich myśli emocji idei no w ogóle spotyka się z z cenzurą Sorys z blokadami różnego rodzaju, więc chciałbym odpowiedzieć czy to ma wpły w, ale wiemy mówi Lech uwielbia zjemy w ujęciu historycznym, że ta nie zawsze jest taka taka sytuacja która, którego 11 w morzu można, by ją określić, że trio decydentów wszystko zależy oczywiście zależy oczywiście powinniśmy robić wszystko i wszyscy decydenci w kulturze powinni robić wszystko, żeby przyciągać do swoich miast miasteczek wsi ich do swoich miejsc, w których mieszkamy w najlepszych twórców, więc ono potrzebne są potrzeb potrzebne są różnego rodzaju mechanizmy potrzebne jest dobra Wola potrzebna jest taka być otwarta głowa, ale i to na pewno ma jakiś wpływ natomiast czy to jest jakby warunek do tego, żeby powstawały rzeczywiście wybitne dzieła to tutaj myślę, że można na ten temat dyskutować nawet mówić coś, jakby z perspektywy pracy twórców i jakości tej pracy wódki warunków tworzenia kultury ale, gdybyśmy spojrzeli z punktu widzenia mieszkańca, który ma swoje gusta nieważne zależnie, jakie to czy z jego punktu widzenia to to decyduje o podziale środków na kulturę, kto decyduje o jakości mechanizmów wsparcia ma znaczenie ja myślę, że ma znaczenie gigantyczne, dlatego że mieszkaniec przede wszystkim powinien mieć wybór to znaczy powinien mieszkać w takim miejscu, gdzie kultura jest różnorodna, gdzie niezależnie od tego jakie ma kompetencje kulturowe czy ma kompetencje społeczne może uczestniczyć w kulturze tak bezpośrednio to znaczenie mówi o tym, że można oglądać telewizję albo słuchać Radia tylko może po prostu uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych któryś dzień na terenie jego gminy miasta miasteczka skurczem myślę, że poziom taki pewien poziom satysfakcji można osiągnąć tylko wtedy, kiedy rzeczywiście ta oferta jest zróżnicowana, żeby oferta była zróżnicowana to musi być mądry decydent, który rozumie, że trzeba umiejętnie wypośrodkować z 1 strony pomiędzy kulturą wysokiej jakości taką bardziej elitarną, a taką kulturą bliższą kulturze masowej i nie powinno być żadnej ingerencji takiej tzw. politycznych to znaczy kwestie światopoglądowe nie powinny wpływać na to co się dzieje w kulturze w danym miejscu i myślę, że chyba z perspektywy mieszkańca to to jest jednak najważniejsza Barbara tylko że, odkąd kieruje się obecnie biuro ds. kultury, ale cieszymy się okazję pracować w innych miastach 1 na północy Polski innym na południu Polski i też mam wrażenie hali z także, że zęby pojawią się różnice w zarządzaniu kulturą w tych miastach wzrósł o tym czy można pasożyty do swoich doświadczeń powiedzieć na czym polega ryby rola decydenta i jego jakość zarządzania kulturę to ma przełożenie na potem warunki do tworzenia i Google atmosferę twórczą dialogu oczywiście uważam, że fundamentalną natomiast muszę się tutaj jeszcze obniżyć dług u Marcina, a wśród nich bramkarzu toczy się gra widnieje w obszarze kultury w Yale po zjawiskowe podmokły wiemy doskonale, że teatr Polski we Wrocławiu świetnie funkcjonuje w odbijaniu realizm mamy realizację Jana Klaty, któremu ona bardzo wysokim poziomie i okazuje się, że 1 z Frankfurtu i warunkach operacyjnych albo w trudnych jednak funkcjonują ich cechami dużą rolę i nie wcześniej, kiedy np. byli bardzo uciekli ukryli tworzonych na warunki rozwoju natomiast w PRL latarniach jeśli chodzi o politykę Unii i uważam, że rzeczywiście ta jest fundamentalna, ponieważ tak naprawdę, jaka jest rola KIR rażą grudnia trwać przez organizatora instytucji czy Kill Kill czy w ogóle zarządu, który decyduje o podziale środków myślę, że przede wszystkim tworzyć mądre mechanizmy i wywalać miała sporą przestrzeń wolności tych, które pozwoli realizować je różne polityki różnych jego żona nie ma 1 kultury w no tak, ale neuro Dubel i tak naprawdę, jeżeli ktoś jest świadomy, że tak wielkiego rolach i realizuje taką politykę kulturalną pomyślał, że lubi tu przepis na punkty natomiast w momencie, kiedy ktoś traktuje jako i jego kultury instrumentalnie jako narzędzie PR-owe to też świetny uważa, że już wykorzystują do swoich politycznych lub myślę, że to Beenhakker był nie odniesie pożądanego skutku za to, że był nie przyniesie ich satysfakcji środowiskowej nie przyniesie pierwsze wolności i przestrzeń do rozwoju twórczości od tytułu jak tak rozmawiamy to mam wrażenie, że wszyscy myślimy o jakimś takim obiektywnie fantastyczne modelu zarządzania kulturą gry gdzieś tam istnieje, do którego powoli się dokupujemy IAM z moich, jakby działanie różnych miastach wynika, że nie macie takie obiektywne model, który się sprawdza, który działa w dni, które warto kopiować stosować i każde miasto próbuje za swoją własną drogę ja bym się nie zgodził, że 1 kwestią polityki kulturalnej przez polityczności taki ideologicznej jest wybór między wolnością kultura zniewoleniem kultury i 1 żony kulturą też mamy decyzje stricte polityczne tak np. że decydujemy się na wspieranie młodych twórców, aby decydujemy się na wspieranie dużych festiwali to o tym, lider zarządzania kulturą rządzą się natomiast wcześniej jednak duża instytucja kultury, która dostaje 50 % środków, aby tak jak w Warszawie mamy stawiamy na teatry nie one rzeczywiście mamy dużo osób prężna z dużymi budżetami i to jest polityczna decyzja tak to na co stawia Agnieszkę to wykona swoje perspektywy ja myślę, że autonomia jest obiektywna w tym kontekście być może tutaj moglibyśmy troszeczkę powędrować do strony mówiąc o wolności mówimy o autonomii w, odwołując się do instytucji kultury od wszystkich tych kongresów kultury od 2010 roku nie zadałam kiesy pytanie dobrze co udało się, które rekomendacje zostały zrealizowane i jej wcale to tak optymistycznie nie widzę jak np. moi koledzy koleżanki studio fitness są takie wrażenie bo jakbym to domy kultury jest dla PiS ma dzisiaj w Ostrawie na przykładzie stolicy kultury w tym, że państwo GUS wzrosła czy wiedzą, ale w ich dyrektor instytucji kultury ma autonomię w swoich działaniach na władze miasta zostało tylko dla niego organizatorem są, więc mają obowiązek zapewnić mu takiej instytucji środki na funkcjonowanie na działania na program merytoryczny na pensje utrzymanie budynku tak dalej tak dalej więcej, by na poziomie prawa to wszystko istnieje zostało zapisane, ale twój też przypadek jak choćby z Olsztyna pokazuje, że kończy się też takie proste jest oszustem na czym polega ten problem, czego my ciągle się walczymy o złoto nowej kultury w Senacie przypominamy sobie o tym, żeby ludzie dla jasności chciałabym powiedzieć, że MO, że w tej całej sytuacji stawiam kawę i szukał winowajcy tylko dom próbuje zdefiniować właśnie z czego to wynika inni uważam, że ta winna jest zarówno po stronie samorządu organizatora w tym wypadku ale jaki i instytucji kultury i środowisko kiwi nie mówimy na takich, gdzie jest błąd, gdzie jest zbrodnia ciągle nie dbamy o jakość się tak naprawdę dialogu moje doświadczenie pokazuje, że jest to zawsze jakoś się próba sił, że jest to jakby już na samym wstępie w problem wynikający z nierówności stron, a w prowadzeniu dyskusji tę sama władza decyduje ostatecznie i ten pewien rodzaj niemożności taki paraliż wręczono doprowadzą do tego, że im bardzo często niejednokrotnie instytucje kultury stają się zakładnikami w ogóle kontrkultura staje się zakładnikiem w albo obszaru ekonomicznego albo obszaru związanego z polityką dla mnie to jest koniec kultury no tak to jest kultura, ale jeszcze 1 ważna rzecz, ale szalenie kończy mu na ogólnych zatrudnienie, ale mam wrażenie, że ciągle mówimy w taki sposób, że mamy pewne mechanizmy doszukujemy się propozycji były, jakby w produkcji produkujemy nowe mechanizmy dialogu tworzymy nowe warunki, ale spojrzymy na statystyki tego w jaki sposób Polacy uczestniczą w kulturze raczej nie uczestniczą jak czytają raczej nie czytają i w jaki sposób, jakby mają od formy oczekiwania spełnić kultury te nie wiem czy my robimy krok naprzód czym tak naprawdę kręcimy się ku wokół własnego ogona, ale np. niedawno na ja w w kwietniu na nich Kongres animatorów kultury powstała inicjatywa samorządowa kartą karta dla kultury w taki, by walczyć w dal Gdańsk jest sygnatariuszem samorządowych, a to dla kultury tak grać tak bym podpisał wszak półmilionową karną osób, którym jest oczywiście umacnia się z tyłu jednak by ze współtwórców tej całej inicjatywy, więc zaraz wyjaśnię więcej, ale chcę, żebyś powiedziała nam, jakby w twarz słuchaczy co to jest Wola samorządowa karta dla kultury, dlaczego powstała co w niej jest co zmieniła waszym mieście Lechia nie ukrywam, że samorządowa karta Górnika Ankara tworzy, jakim się idealną paniki, którą jest Gdańsk, ale tak naprawdę większość postulatów dla mnie większość postulatów w samorządowej karty kultury w wielu krajach realizowana lokalnie samorządowa karta dla kultury w moim odczuciu jest zobowiązaniem do sygnatariuszy zobowiązania do realizacji ich o pewnych założeń, które mają sprzyjać rozwojowi kultury w naszych łamach ach, co to konkretnie zapisane co do cholery jest nawet partie dla nieograniczonej wolnej kultury w zapewnieniu warunków finansowo organizacyjny, czyli właściwie ich podstawowe badania ARC samorządu tak jakby chciał go w zakresie dbałości o kulturę to rodzą się do Zamościa świńskiego co on tam są podstawowe zapisy definiujące, jakby relacje w kulturze wolności, by ich sens określono, że kultura jest ważna dokładnie to dlaczego w 2007 osiemnastym roku, kiedy mówimy o tym, że tak długo rozmawiamy ze sobą musimy tworzyć i zachęcać samorządy do podpisywania dokumentu, który tak naprawdę reguluje podstawowe kwestie dla wolności kultury, ponieważ nie ma 1 kultury Artur i Dunajec nie ma ona w dniach w dniach wolnych od progu myślę, że każde miasto jest inna od Google podkreśliła Agnieszka nie możemy zrywać tak naprawdę tak jak rok jeśli kultura w Warszawie Gdańsku Olsztynie dobrych skutków swego pochodu lekturą absolutnie różne światy, które kiedyś okoliczności sprawiają, że jak w modelu realizacji rozwoju kultury i okrutnie nieporównywalny także od ludu lud Aten fakt tak naprawdę dopełnia fakt, że ich postulaty i samorządowej karty zapewniają poprawę od kawy która, jeżeli oczywiście przyjęte od poważne braki ROD ni to myślę, że Kompania no właśnie pytam, dlaczego musimy w 2018 roku podpisywać dokument, który przypomina nam o podstawach, które są fundamentem Marcinie, dlaczego musimy być powinny sobie o tym, że jest na początku nie myślę, że chyba wszyscy znamy odpowiedź na to pytanie Artur i jak trzeba zaznaczyć, że karta powstaje w bardzo konkretnej sytuacji społeczno-politycznej w Polsce w 2018 roku powstanie tej karty poprzedzają jednak dosyć burzliwe dyskusje środowiskowy podczas bardzo bardzo różnych gremiów są po poprzedza powstanie ruchu kultura niepodległa poprzedzają różnego rodzaju działania, które prowadzi minister kultury dziedzictwa Narodowego wobec instytucji kultury wobec wobec w ogóle twórców szczególnie wobec teatrów, ale także muzeów także festiwali i powstanie samorządowych kart karty kultury poprzedza powołanie polskiej fundacji narodowej oraz deklaracji ministra prof. Glińskiego na temat tego, że będzie przygotowywał nowe kompleksowe prawo regulujące organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej często jest tak, by z tym mam być dobrze rozumiem co to są to bagatela kultury z takim przypomnieniem przed takim jednak definicją czy próbą obrony na właściwych zasad poznają, że minister w twoim zdaniem zasady narusza tak to znaczy polityka państwa polityki kulturalnej polityka historyczna zostały podporządkowane 1 ideologii wyznawanej przez partię rządzącą i samorządowa karta kulturę tych deklaracji wartości tak jak trzeba odczytywać to jest też taka mała nadzieja, że to samorządy i samorządności w tym momencie może być źródłem standard w kulturze standardów przestrzegania prawa i przestrzegania konstytucyjnych wolności i t d . i t d . i karty trzeba wyłącznie w tym kontekście rozpatrywać i dlatego te zapisy, o których mówimy, ale dla nas wszystkich jak tutaj siedzimy w studio i Basia w Gdańsku, ale są dla nas jasne czytelne i prawdopodobnie bezdyskusyjne jest musimy sobie uświadomić, że nie jest tak różowo i nie dla wszystkich to wartości, o których mówi samorządowa karta dla kultury są rzeczywiście punktem wyjścia do tego jak budować polityki kulturalnej historyczne no dobrze, ale nie znam żadnego burmistrza ani 1 radnego ani ministra, który by nie powiedział kultura jest dla mnie ważne kultura jest potrzebna musimy finansować kulturę musimy dbać o to, żeby warunki do rozwoju w taki i gdyby nie słyszałem kończy słyszałam wiele narzekań Torzym poza tym deklaracją niczym wielkiego nie dzieje tak, ale nagle powstaje dokument który, jakby w 2018 roku przypomina bardzo mocno, że na istnieją jednak podstawowe zasady tak, ale jednocześnie poza deklaracją, że kultura jest ważna co może być każdy tak to tam takiego co odróżnia n p . dobrego prezydenta złego prezydenta właśnie ja myślę, że ja myślę, że tak jak zajrzymy do treści karty to tam można odnaleźć dużo więcej wartości niż tylko to jednak nie mówić, że kultura jest ważna, dlatego że samorządowej karcie dla kultury mamy takie wątki zapisy dotyczące tego, że kultura jest dobrem wspólnym nie może być zawłaszczana ani reglamentowana przez żadną ideologią np. torze, że powinna być drogą do budowania tożsamości, ale jednocześnie powinniśmy to tożsamość opierać na prawdzie i na prawdzie historycznej inna pełnej informacji dotyczącej naszej przyszłości, ale tam są również takie zapisy takie wartości, że powinniśmy dziś zrównoważyć to taką wspólnotowość, a jednocześnie jest zmierzyć się z indywidualnym buntem artystki, jeżdżąc są takie zapisy, które myślę, że nie dla wszystkich włodarzy wszystkich miast i miasteczek w Polsce są takim podziałom czytelna nikt Szanowni państwo w pierwszej części tego programu skupiliśmy się na decydentach, ale to nie tylko decydenci decydują o tym, jaka jest jakość egzotyczne kultury w i za chwilkę wrócimy do naszej rozmowy będziemy rozmawiali też o innych osobach od, których zależy kultura naszych miast usłysz swoje miasto w radiu TOK jest i już jesteśmy do państwa mówi Artur Celiński z magazynu miasta zagramy dzisiaj o wyzwaniach stojących przed niską kulturą, a w studium mam tutaj przed sobą Marcina Jasińskiego dyrektora Bemowskiego centrum kultury członka forum Kraków jest Agnieszka Kołodyńska aktorka animatorka kultury pracujący dla włoskiego centrum kultury, a przy telefonie z Gdańska Barbara Frydrych dyrektorka biura prezydenta ds. kultury w Gdańsku i teraz tak w pierwszej części rozmawialiśmy bardzo dużo o jakości decydentów mówiliśmy o tym, chciałbym przypominać o pewnych podstawowych wartości 3 pilnować jednocześnie od tych decydentów dużo zależy, bo oni kształtują pewne mechanizmy wsparcia działania i t d . i ja mam krótkie pytanie czy to tylko tych decydentów zależy jakość oferty kulturalnej, którą nasi mieszkańcy mieszkańcy naszych miast oferujemy Agnieszka ma oczywiście, że nie w FIS ciągnąca pociąg właśnie mówimy o tym, że decydenci to odwrócić tamtą mamy dobrych polityków głupich polityków no przede wszystkim, a funkcjonowanie instytucji kultury Jan został tak skonstruowane, że pojawiają się takie postaci jak dyrektorzy w mundurze w ramach konkursów konkursów proponują jakieś wizje i kultury i one zdarza zderzają się w rzeczywistości z wizjami różnych środowisk udanym oczywiście im miejsca przestrzeni w związku z tym na scenę wchodzi wielu aktorów i wielu graczy w celach dziś tak naprawdę jest dyrektor instytucji kultury Marcinie kim ty jesteś komu ty służysz co ty robisz co ty dbasz tak jak służy społeczności na terenie, której przyszło mi działać oczywiście jestem powołany przez organizatora w tym przypadku przez prezydenta miasta stołecznego Warszawy natomiast tak jak powiedziała Agnieszka to znaczy powołanie następuje elity jest równoznaczne z przedstawieniem listy instytucji w związku z tym w ten limit w moim programie zapisane tak naprawdę komu służy co robię, dlaczego Mont ma się o tym, by tak naprawdę tylko zarządzać czynsze są trudne możemy organizatorką dla Czech prezentuje organizatora dla miejskich instytucji kultury kim są dla ciebie dyrektorzy instytucji kultury i komu za co nie odpowiadają, kiedy oceniasz ich pracy jako dobrą a kiedy jako mniej dobrą grą w lot trudne pytanie na liniach Berlin to dyrektorzy mają ogromną dyrektorzy instytucji kultury mają ogromny wpły w na ich jakość i jakość miejskiej kultury w rękach bardzo silne osobowości im wolno mniej dla mnie codziennej praktyki inni dyrektorzy muszą być partnerami, ponieważ tylko Partners jako heretykom dialogu jest w innych krajach UE lub realizować kodeks spółek, których przynajmniej, w jakich części powinny być zbieżne z ich oczywiście w przypadku osobowości silnych osobowości artystycznych instytucji artystycznych oraz dyrektorzy zawsze przychodziło z programem zaprojektowane lampy lub artystycznych ich i tak naprawdę ten taki moment negocjacji i renegocjacji ich lot w program z programu, które na, które składa się zarówno organizatorek dyrektor HR następuje przed powołaniem lotniczych dyrektorzy wiedzą natomiast od wieków Kielc i praktyka tak naprawdę jesteśmy stałym dialogu z rąk, ponieważ obroty zdarza się park w różowych barwach i któremu jury wyjaśnia dyskietek z kwestii repertuarowych lalki i ukraińskich ugrupowań nie ukrywam, że RPP Google AdWords i kultury są mocnym programem Łukasz Garguła Piotr k o spotkanie zamienia się warunki ich Alinie również, że to finansowanie i Order WLR budżetu państwa o te historie, o których on miał Marcin krater o Leona pożar po artykułach samorządowa karta kultury z aniołami czasami, aby jak często rozmawiacie n p . o tym, że jakość pracy danej instytucji kultury niekoniecznie jest najwyższa była np. społeczność lokalna, który tak jak marzenia się z wydziału jako dyrektor służy jest niezadowolona z pracy takiego dyrektora, bo przykład mówi no ta oferta nie jest dla nas albo jest bardzo droga aborcja dostępna, bo ta instytucja działanie takich godzinach jak trzeba tak często rozmawiacie o takich sprawach z dyrektorami instytucji kultury rozmawiano o takich sprawach, bo rzeczywiście taki głuchy cechami się pojawiają natomiast myślę, że tutaj odmieni ich jakość dialogu z Koroną na możliwość rozwiązywania takich kwestii, ponieważ musimy albo odprawy w Gorzyczkach od korków, które przychodzą wewnątrz ich obiektywnymi cechami albo o połowę od killometrem Long także u lekarza tutaj problemy złożonego niechętnych koniec 2 miliony od konkretnych płocki ratusz nie, jeżeli wykaże, że rozmawiamy o problemach rozmawiano o jakości dóbr kultury takich uroczych barkach również naszą rolą nic im obojętne życie tak jak Andrzej sobie rozmawiać o takich problemach to zauważasz, że ta jakość tej oferty kulturalnej pracy dyrektorów rośnie czy Maciek takie przełożenie i czy obserwuje się to jakoś mierzyć to zmiany ich upokorzyć naszymi programami operacyjnymi kebaby bywają tutaj radni chcą pobierać pełną radnych po stawia ich skała albo w wynikach ulatniać obszary, które w instytucjach dla odbiorców mogą być deficytowe, czyli otwartość instytucji kultury reakcja na zapotrzebowanie takie doraźne jak tylko trojga małych społeczności albo artystów czy organizacji pozarządowych wyglądał skwer po grze po kraju takie jak przekrojowych szkoły o 2 spółek giełdowych od poszczególnymi środowiskami i w ramach, by po nich dyskutujemy o różnych problemach mam wrażenie, że w naszych instytucjach większość nowych chętnych i otwartości powitać Hel w programach instytucji w pojedynczych filmowych opcjach od wartości czy też Kobryń jako przestrzeni ludzkiej kultury i swoim własnym działaniem, które w tworzeniu pewnych udogodnień dla wszelkich wszelkiego rodzaju wykluczani, które umożliwiają korzystanie z ofert instytucji kultury ja mam wrażenie, że ten proces postępuje, ale niewątpliwie PIT-Radwar blok, bo go robię w ich było wyraźnie, że to, że z istnienia dyrektorzy takimi też spotyka swojej pracy, którzy są absolutnie zainteresowani tym, żeby służyć swojej społeczności są usługi zainteresowani tym, żeby zostawić instytucje lepszą od swojej instytucji, że staż do poczekam tak, że także takich dyrektorów, którzy są już tak długo byli dyrektorami, że zaczęli myśleć o swojej sztuce jako swojej własnej firmie czy też, żeby dworzec, którym zarządzają i mam wrażenie, że cały czas tacy dyrektorzy istnieją i czy jest taka jest już możliwość wyłapania takiego dyrektora, który przestał służyć nam podatnikom, a ZUS już sama o sobie też Maciej Jasiński chciał odpowiedzieć też podnieść, że tak, ponieważ był w pierwszej części programu trochę narzekaliśmy na decydentów na samorządowców, ale my musimy też być świadomi tego, że w naszym środowisku myślę o środowisku dyrektorów też zdarza jest nie zdarzają się osoby, które na trochę minęły się z powołaniem niekoniecznie powinny pełnić funkcji powinniśmy być tego świadomi powinniśmy takie przypadki również jako środowisko piętnować, ponieważ myślę, że takich przypadków mamy stosunkowo dużo na każdym poziomie zarówno na poziomie instytucji narodowych, jaki na poziomie instytucji samorządowych i oczywiście jest bardzo trudny problem, dlatego że bardzo często trwanie takiego dyrektora zależy od tego kto decyduje o jego powołaniu i bardzo często niestety to nie względy merytoryczne sprawiają, że po pierwsze, ten dyrektor zostaje powołany, a po drugie, że trwa na swoim stanowisku i rzeczywiście to jest myślę, że duża rola zarówno społeczności lokalnej, ale także odbiorców tejże instytucji to jest też bardzo duża rola środowisk kulturalnych w danym mieście albo w danym miasteczku i to jest też myślę rola nasza różnego rodzaju ciał, które społeczne, które skupiają ludzi kultury, które skupiają dyrektorów, żeby o takich przypadkach po prostu mówić i je piętnować na każdym kroku, czyli coś takiego jak kodeks etyki dyrektora instytucji kultury w pewien zbiór zachowań standard, do którego można stosować się tym z o swojej własnej pracy także tych zostałaś dyrektorką i Tymińskiego kultury w Olsztynie to z jak mogę definiował swoją misję swoje zadanie czy miała się kurz pomoc w taki zły był zestaw zbioru jak Best rap z standardów to powiedziałby, kiedy idzie też dobrej ścieżce a kiedy lotnisk oraz z ZUS bis z schodzić Otóż bardzo ważną informacją jest fakt, iż objął stanowisko po 15 latach zarządzania przez 1 osobę, więc nas z początku zmagaliśmy się razem z zespołem z pewnym status quo mija za cel przede wszystkim postawiłam sobie stworzenie takiego dyskursu Agory byłem na temat w jaki sposób, by współpracować z różnymi aktorami jest, więc w Olsztynie dziś w kontekście rozwoju kultury no im ten sposób zarządzania bardzo takiej Anna kierowane na uprawy na uprawomocnienie pracownika na oddelegowanie wielu zadań na kierowników klinik współpracowników, ale także różnych środowisk kulturotwórczych ujawniła różnego rodzaju konflikty społeczne, które rano wybuchł w 1 momencie w bardzo okazałej konflikty społeczne oczywiście mieszkańcy i 3 mówimy o jakiś inny konflikt z mówili o konfliktach społeczną kultu kulturalnych to znaczy pewne sytuacje bronienia swojego status quo do tej pory, jeżeli Lynn któryś ze stowarzyszeniem było finansowane przez wiele wiele lat i zapraszam do stołu, żeby usiąść przedyskutować silnych kryteria takiego finansowania uzasadnienia no to powodowało różnego rodzaju napięcia społeczne ale jakby rozumiem, że miała jakieś argumenty merytoryczne no tak tylko w wielu sytuacjach argumenty merytoryczne chętni mają znaczenia, a jednak np. sytuacje związane z relacjami już mnie różnymi zwyczajami praktykami, że tak powiem wypracowanymi przez wiele wiele lat funkcjonowania oraz instytucji pod 1 tchem czworga przerwa dyrektor, jakbym ja mam już trochę takie bowiem, choć pewnie ruch mglistych sytuacjach jest taki istniejących zakorzeniony głęboko tradycjach standardach działania i t d. tak i narzekamy często w kulturze na torze władza nie chce słuchać władza podejmuje arbitralne decyzje nie uzasadnił merytorycznie tak dalej po tym co ty mówisz mam wrażenie, że to są panuje w środowisku twórców animatorów kultury żelbet przez to sam sposób sam sport sam dyskusje te same, jakby niesnaski, o co tym wszystkim chodzi, dlaczego tak to wygląda, że są do pytania czy nie czy jest jakiś kodeks etyki dyrektora instytucji kultury w oczy nie słyszałem o tym, że był jakiś rzeczywiście zbiór zasad spisany może to jest dobry pomysł to co mówisz, żeby coś takiego spróbować stworzyć natomiast jedno punkt ja powiem szczerze, że w ogóle żyjemy w takich czasach, gdzie konflikt jest 1 z takich narzędzi w ogóle kontaktów międzyludzkich i nie widzę powodu, dlaczego w naszym środowisko albo w naszych środowiskach miało być inaczej nie jesteśmy żadną władzą spokojna wręcz przeciwnie myślę, że akurat w w grę w środowiskach, w których działamy i pracujemy na to to jest także tam jest bardzo dużo takich osobowości, które są bardzo silne i niekoniecznie zawsze mają rację natomiast potrafią w taki bardzo ekspresyjny sposób te swoje racje wyartykułować ich bronić, więc jak myślę, że w ogóle konflikt jest też takim stanem, który może sprzyjać kulturze i on był zawsze zawsze były konflikty ze Szwajcarią zabiegani iglakami twórczymi pomiędzy tymi, którzy pomiędzy mecenasem, a ten który, który jest tak naprawdę wykonawcą tego dzieła więc, jakby nikt nie miał takiego wydziału na czym nie sądzę żebrze powinniśmy dążyć do tego, żeby tych konfliktów nie było natomiast powinniśmy chyba dołożyć do tego, żeby umieć z tych konfliktów wyciągać wnioski i raczej, żeby one powodowały że, a i tworzymy warunki do tego, żeby jednak ze sobą rozmawiać, żeby robić to w jakimś takim być takich cywilizowanych zasadach, żeby był wzajemny szacunek i t d. tak dalej to do zdrowia czy słyszał przed chwilą, że jakby środowisko kultury jest tak typowe jak wszystkie środowiska konflikt nie jest tak, aby niczym złym, a kończy stoły do produktywnej czasami nam pomaga i kieruje to jest moje pytanie rozum do Barbary Fredry z Gdańska dyrektor Kobra prezent spra w kultury po co Gdańsk w związku z tym tworzy pewien program współpracy program strategii działania skoro mógł przyjąć bardzo prostą zasadę rządzimy poprzez konflikty i dzielimy ludzi na jednych drugich tak wyciągamy wnioski, ale z dnia modernizujemy zarządzania kulturą Lu ja myślę, że pani Eli w pełni zgodne z Marcinem zrozumiała, ale jakoś dialogu i jakoś tylko tak koło wszystkimi aktorami w tym proteście jest podstawą myślenia 2 i rozwijania kultury i jej absolutnie tutaj postawiłabym na język na powrót ptak umarłych komunikacji na powrót stawianie konfliktu wśród sferze emocji i karkołomny wyciągnięto z nich taki bardziej, a jej organu może bardziej produktywnych wniosków, które pozwolą nam podsuną nam pracować komunikować się dalej, że mam wrażenie, że państwo ze mną przed chwilą maszyna dyplomantów trochę mówią państwo to nie bardzo hermetycznym językiem naszych obok jak może np. proszę bardzo w Gdańsku Tarkowski z ministrem kultury z Narodowego niedawno dowiedzieliśmy, że minister zaraz po wyborach zdobyło w Dobrzyniu dotacji dla ubezpieczonych w zależności od 3  000 000 zł wcześniej cała sprawa ze snem przejęciem wrogim muzeum drugiej wojny światowej tak dalej na jaw teraz ten konflikt ucywilizować no art myślę, że tutaj chyba trzeba rozgraniczyć jest ich automatyczną właśnie nazwać konflikty rozegrają w pewnego rodzaju walka o wartości i tutaj chyba jednak to co się dzieje, ale politycznych i kultury dla mnie jest nie do przyjęcia tłumaczy ja uważam, że tu złamano wszelkie granice przekroczono wszelkie granice i słoma no tzw. dobre obyczaje kulturę NKW Albarn dawno przekroczona i nie tylko w Gdańsku Wilbo chciałaby utworzyć jakiś taki okres silnych płaci tylko w naszym mieście natomiast to ogromna, choć ich przygotowywaniu położyłem np. w trzecim sektorem tematu podziału środków unijnych organizacja bardzo istotne, ponieważ w meczach mamy pewne uwagi, które jak on by nie docierają do przedstawicieli trzeciego sektora z kolei trzeci sektor ma bardzo wiele uwag, które kieruje Tomasz Adamek Śnieżką artykułowanych prób, więc próbujemy stworzyć taką przestrzeń dialogu i przygotować się, że temat płynie, aby wyjaśnić jak największe wątpliwości natomiast napięcie będzie wiatr, bo my o VAT 7 k Kenig, którzy chcieliby mają odbywać w biuletynach ani od tych, o których koło beneficjentami tych, którzy realizują zadania i ponad 5 MR dodatni wynik, gdyż jako element co zresztą bywało pięknie, ale przez Zygmunta Baumana w innej nowoczesności i lekarzy do tego możemy się odnieść to zjawisko którego nie wyeliminujemy w moim odczuciu no dobrze to Powróćmy do początku naszej rozmowy o postęp w zarządzaniu kulturą prawda no bo jeżeli mamy do czynienia oczywiście kiedyś tak rozumiem konflikt o wartości one z fundamentalnej kask, by obie strony mają zupełnie inne wartości to niema przestrzeni na rozmowę tak to co wiemy też, jakby się, że warto dodać, że minister obecny kultury minister Gliński nie jest odkrywcą takiego sposobu zarządzania w kulturze, że się, by rządzić dzieli się nie słucha i ma się zupełnie inne wartości znam dziesiątki przykładów z polskich miast większych mniejszych, gdzie takich sytuacji dochodziło wcześniej dochodzi obecnie pewnie będzie jeszcze dochodzić od minister przemysłu najwyższy poziom i tak da, ale wracając postęp w kulturze skoro zawsze mi będzie mieć do czynienia z pewnym napięciem skoro zawsze będzie inaczej zwanym konfliktem z bliska obłędu stwarzali dyrektorzy, którzy instytucji kultury, którzy inaczej definiują swoje swoją pracę i t d. to czy jest taki stan, do którego my zmierzamy czy w ogóle trzecio czy można powiedzieć sobie średnie za 5 lat to będzie także żaden dyrektor instytucji kultury nie będzie myślał w swojej sztuce jako folwarku, że za 5 lat żadna Grecję poza rządowa nie będzie cierpiała na Grant to ze, że za 5 lat gry w każdym mieście będzie mieć pewną przestrzeń wolności, której każdy będzie mógł stać twórczą zdarzeń tego czy jest profesjonalistą czy amatorem macie jakieś marzenia, bo posłużmy się tym słowem Agnieszką tak mamy marzenia i bardzo dobrze nie mamy w wolnym polityka to za wszystko przestrzeni, gdzie spotykają się m. in. marzenia nasze potrzeby nasze żądania Glenn ja jednak gdy ten postęp i on jest dostrzegalny na przestrzeni tych kilkunastu lat nikt tutaj aż w uspołecznionym kultury Bernd to jest znakomite odwołanie się do idei samorządności i to narzędzie pozwoli wydaje mi się moją opinię obronić kulturę przed tym Folwarczny im jej traktowaniem przy z osoby, które mijają się z powołaniem jak powiedział Marcin i też zauważyła, że ogromny nacisk polityki kulturalnej, jeżeli takie miasta mają oczywiście, bo to chciałbym też zaznaczyć, że nie każdy większe miasto miasteczko posiada politykę kulturalną jak np. Warszawa czy Gdańsk inni kładą teraz na zaangażowanie właśnie obywateli w w kulturę nie tylko jako odbiorców tej tejże kultury, ale także jako współtwórców co jest dla mnie czymś po prostu szalenie ważnym innym istotnym w Gdańsku wiemy, że to marzenie jest formowany jest za pomocą programu Operacyjnego ds. kultury, więc jest kasa tego czy czy też jako dyrektorka brak prezent dla kultury Basiu, masz jakieś takie marzenie dotyczącym jakości prac oferty kulturalnej czy myślisz sobie, że to powinno wyglądać trochę inaczej albo w ogóle jakości dialogu ze środowiskiem twórców animatorów kultury i ja mam oczywiście marzenia która, które są trwalsze niż tylko jakość, bo muszą jakoś, których dostarczają też tutaj szukał też do 2 układ gier ich w myśl uchwały chmurę pyłu Wojtka makaron jaj to uspołecznienie postępujemy, gdy nastał czas w proteście mam wrażenie Loacha oraz więcej osób upomina się ku o kulturę i też bardzo dobre zjawisko natomiast ja bym się po przeglądałam, o której traktuje mojego ulubionego słowa prof. Piotra Uklańskiego, który wrócił kiedyś uwagę, że przyszłość rodzi się na krawędziach mógł on trochę odniosła podobny obiekt o roli peryferii golkiper Górnika użytkowa próby ucieczki, bo umarł o pejoratywnym wydźwięku ale, obserwując to około połowy lat wykonuje swoją aktywność spółek jak odnosi się z podkieleckich albo tak jak mu takich jak Hamburg Artur Konopko w żłobku Otmuchowa werbunkową zmiana szerzej dotąd znano tylko i regionu mam wrażenie, że oni tworzyli takich umów bardzo unikatowy model, który ma szansę rozwijać ułomną lub większej liczbie ośrodków tych mniejszych tych, których od kultury trzeba się upominać i jej i tutaj aktywności takich osób silnych indywidualności o wolną od uregulowanych w swoje społeczne małych społecznościach środowiska i ja upatruję tutaj, bo warto mam tutaj zbiornik wielką nadzieję natomiast, jeżeli chodzi oto mówiąc o umiar i o moje marzenie w kontekście Gdańska chłoną wrażenia, że ziarno prawdy Technoparku ukryć trochę ich odbiorcy kultury natomiast marzy mu się, a że w dochodziły jeszcze większy opór współpracownik środowiskami, o których siłą i mam wrażenie, że taki obszar ich jeszcze długo czekają nagrody itp ale, ale również chciałabym, aby mieszkańcy, a mieszkańcy nie postrzegali nakładów na kulturę jako winnego wypadku, bo często obarczone są takie głosy leżała mu kolejnej kultury i nie jest konieczne potrzebny wydatek mógł ktoś taki epitet postrzegania kultury jako nośnika wartości ich tej tkanki łącznej, o których mówi Krzysztof Bielecki i tego bym sobie głowę przed ich leczyło Maciejem nie będzie chciał oddać oczywiście marzeniem, ale ufam, że od czegoś innego w mocnych nerwów, bo w NBA mówiłeś o sobie powiedzieć, że powinniśmy pilnować sytuacji standardów chciałbym już wyjaśnił, kto ma pilnować w czyim imieniu i jakie to są standardy triadzie zarządzanie kulturą pracy subkultur czy ja myślałem o gnębi nas wszystkich dni tutaj nie rozgraniczają czy to są decydenci czy to są ludzie kultury czy to są po prostu mieszkańcy miast gmin powiatów myślę, że my wszyscy powinniśmy dbać o standardy różnego rodzaju czy w ogóle powinniśmy wrócić do takich pojęć jak kontrola społeczna albo niewierną oblaci standard takie spory społeczne ktoś te które, które mam wrażenie, że może nie jest wcale tak fajnie, że kiedyś obowiązywała teraz nie obowiązują natomiast mam wrażenie, że troska o nich zapominam w oldboje zmierzą się obydwaj stół został nawiedzony przez kontrolę społeczną co miałoby znaczyć tak naprawiamy zapraszamy na kontrolę społeczną domen z mównicy, ale zasięg wynoszący nasi słuchacze musieli sobie dobrze sprawdza, jaka jest jakość kultury w moim mieście tak pan, jaką jest jakość pracy instytucji kultury czy aby nasz dyrektor nie jest właśnie taki bardziej, mijając z powołaniem może jest fantastyczny może warto go wspierać zawarto go nagrodzić te jak powinniśmy to mierzyć czym jest plan wręcz niemożliwe, żeby nie chodziło wskaźniki liczbowe, bo to cierpienie nie jest to ja myślę, że to była idealna sytuacja, gdyby to o dyrektora instytucji przez nich po prostu mieszkańcy, żeby się po prostu dowiedzieć bardzo różnych rzeczy, których na co dzień nie widać pomoże ich być po prostu nie widać w działalności instytucji, ale to nie oznacza, że instytucja nie działa w Bush wiedział co znaczy, żeby takie zainteresowanie jak w ogóle sferą kultury z budżetu, bo coś bardzo ciekawego, bo można, by było bardzo ciekawych dużo rzeczy się dowiedzieć tendencja, żeby ocieplić umarzanie zima, a na koniec niestety niestety nie przerażała zostawimy sobie mały niedosyt na przyszłość Szanowni państwo Witkowa kadencja samorządu mówicie państwo spraw kultury zróbcie kontrolę społeczną dowiaduje się jak pracują właśnie instytucje kultury jak pracują dyrektorzy, bo to jest wszystko dla nas bardzo ważne też państwo się z serdecznie dziękuję za obecność dziękuje gościom studził ich w Gdańsku przy telefonie przypomina Maciej Jasiński Agnieszka Kołodyńska i Barbara Frydrych oraz informacje o nich wieczór Radia TOK FM i Hanna Zielińska i do usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJE MIASTO

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA