REKLAMA

Ranking miast polskich przyjaznych rowerzystom

Skołowani
Data emisji:
2018-10-27 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
43:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani dziś proszę państwa rankingu co 2 lata miesięcznik Rowertour robi taki ranking opublikował opublikował go w najnowszym numerze listopadowym autorstwa Marka Rokity no tak się składa, że co 2 lata z Markiem Rokitą rozmawiamy na temat tego rankingu przyjaznych miast dla rowerzystów, które miasta są przyjazne oczywiście te miasta, które znalazły się w tym rankingu, które mnie, które są pośrodku stawki, a Rozwiń » o tym wszystkim dzisiaj w audycji przez Skype, a Marek Rokita miesięcznik Rowertour dzień dobry panie redaktorze dzień dobry dzień dobry panie redaktorze przyznam szczerze, że jak dostałem ten ranking kilka dni temu to ze zdziwieniem zobaczyłem, że to już piąty w strasznych czas szybko leci tak z malarstwa i trojga 2009 roku była pierwsza edycja, a to jeszcze nie było ranking sensu stricte to był taki raport z ze wskazaniem zwycięzcy tak powiedziała bezradni w tej formie, której się okazuje dzisiaj jest robiony po raz czwarty po raz czwarty ma to też kawał czasu 8 lat już w re, jakby nie było z rys co euro co 2 lata w tym rankingu głównie był 1 wygrany to był Gdańsk w tym roku na początku może powiedzieć, że ta stawka się nieco zmieniła, kto inny zagrały ranking miast przyjaznych no ale po kolei jak zwykle na koniec audycji przeczytam cały ranking na początku w artykule, który jesteś w Gazecie, który jest w miesięczniku opisujący jak pan zbiera dane pisze pan na samym początku na samym początku drogi czytelniku na to pytanie czy miasta są dobre dla wszystkich dla rowerzystów nie znajdziesz tu odpowiedzi w tym rankingu jak rozumiem, ale być może wskazówki, które chcesz wykorzystać lub nie wzrost popularności roweru jako środka transportu i poruszania się po miastach powoduje ustawiczny wzrost oczekiwań względem infrastruktury polityki rowerowej to skoro nie znajdziemy odpowiedzi na pytanie czy mieszkamy w miastach przyjaznych rowerzystom to by po co jest ten ranking co pokazuje może zaczniemy może tak jak i z 8 miast przyjaznych rowerzystom ruch i niektórych ten ta nazwa wprowadza w konfuzję, dlatego że zdają też duże jest komentarzy w tym roku wyjątkowo dużo komentarzy w internecie ukazało, dlaczego to one stąd miasto jest tym rankingu przecież nie jest przyjazny rowerzystom, dlaczego tego nie ma przecież ono jest przyjazny założenia są następujące tutaj są wszystkie miasta największe w Polsce pierwotnie miał być miasta powyżej 100  000 mieszkańców, ale jak wiemy mamy z gminy w naszym kraju z do czynienia w ze zjawiskiem i zmniejszania się liczby mieszkańców miast i wymierzaniem ich do gmin podmiejskich dlatego już od jakiegoś czasu mamy miasta poniżej 100  000 mieszkańców w tym roku są tu 3 miasta czy Grudziądz słupski teoretycznie Jaworzno, które jako jedno z 3 danych tam nie przekazało w ścisłym do miasta de facto dobrze 90  000 mieszkańców jej, nawet jeżeli ono jest zupełnie przyjazne rowerzystom dla kogoś lub w obiektywnie to może znajdzie, bo to nie jest plebiscyt to nie jest konkurs jest rankingi ktoś musi być pierwsza to musi być ostatni a dlaczego ktoś musi być pierwszy od tych ostatnich przecież jak spojrzymy tak już głębiej za chwilę to różne miasta w różnych kategoriach różną punktację dotyczy otrzymywały, więc to tak Storm czy ktoś jest lepszy czy gorszy jedno 100 dni i zawsze jest ten ranking pewnym plebiscytem skoro ktoś musi być pierwsza ktoś ostatni, gdyby był pierwszy, gdy w plebiscycie konkurs moglibyśmy nie przyznać pierwsze nagrody np. prawda, a tutaj nie ma takiej możliwości ktoś może być wierszyk ten co dostaje najwięcej punktów jest pierwszym z urzędu i no trudno może rozłożyć ręce komuś może się nie podoba może powiedzieć Wrocław to jest miasto nieprzyjazne rowerzystom, a został on nic tutaj na pierwszym miejscu uhonorowany no dobrze też pan powiedział, kto wygrał w zielone naloty i Wrocław proszę państwa tak jak mówiłem przed dziewiątą Dolny Śląsk wysoko od wysoko w tym roku Wrocław no i słusznie na zadane kryteria, więc mamy 4 miasta, które mają przynajmniej 90  000 mieszkańców, że i wzwyż oczywiście i te miasta zostały uwzględnione jest ich w sumie 43 w tym rankingu nie wszystkie są ocenione, dlaczego nie wszystkie zostały ocenione w trudnych do 3 miasto nie zostały ocenione z różnych powodów, jeżeli chodzi o Jaworzno w i Oleśnicę co dostaliśmy wprost odpowiedzi nie dostaną państwo żadnych informacji od nas już krótka, a ja nie da się po prostu wyciągnąć żadnych Jaworzno miasto, które się chwali bardzo dużymi działaniami, jeżeli chodzi o poprawę bezpieczeństwa i najbardziej żałuje właśnie to jest wielki zawód nie tylko dla mnie, ale chyba dla Czytelników dla wszystkich tych, którzy chcieliby się dowiedzieć jak Jaworzno wypadł na tle tego w tego zestawienia byłoby bardzo cenna lekcja myślę, że zająłby miejsce na pewno wyższe niż ta ostatecznie górą ostatnie miejsca przypadły przypadło tym miastem, które z danych nie przekazało w NIK przekazały no ale trudno może za mąż za 2 lata, bo w doświadczenie pokazuje to pokazał przykład Gliwic, które w podobny sposób potraktowały ranking 2 lata temu w tym razem jako jednostki 1 z pierwszych przysłało ankietę wypełnioną, a to jest zasługa nacisku społecznego organizacji rowerowych, które działają w i jeżeli jest jakiś związek z, jeżeli jest nacisk tamto miasto jest w stanie zmienić swoje zdanie, a z wypadku n p . Wałbrzycha, który drugi raz z rzędu już właściwie ignoruje całkowicie z ten raport tego nacisku nie byłem szefem zespołu lat, dla którego znał nie wiemy, jaki jest w Wałbrzychu tak jak powiedziałem 43 różne miasta to jest to jedno podstawowe kryterium, które z Anną uczyniło, że te miasta znalazły się w tym rankingu na jakiej podstawie były miasto oceniane na tych samych jest to w sumie 18 i ich głównie kryteria dotyczyły infrastruktury w drogowej rowerowej i nie tylko drogowej, ale nie tylko nie wyłącznie, bo są też kryteria, a w odnoszące się np. do imprezy organizowane na terenie miasta dla rowerzystów do przewozu choćby roweru komunikacją publiczną do korzystania z funduszy zewnętrznych czy to nie tylko infrastruktura, ale jest faktycznie głównie golf pod tym kątem większość nie tylko rowerzystów patrzy na to czy miasto jest dobre dla rowerzystów czy też nie chcieli to pierwsze kryterium, który jest cykliczny Paul Clement kluczowym to jest stosunek drogowej infrastruktury rowerowej do całkowitej długości sieci dróg publicznych w mieście poza nim zdecydowanie gorzej są one też rowerowe z kostki brukowej lub innych niestandardowych z indeksu standardowych nawierzchni są obniżane są oceniane niżej jasne Otóż Ludowego mam propozycję panie redaktorze że, zanim skupimy się na tych poszczególnych kryteriach to jeszcze chciałbym dopytać w jaki sposób pan zbierał dane i odpowiedzi co do tych przyjętych kryteriów, bo to też jest niezwykle istotne na podstawie ankiety, która była wysyłana do miast tak osy od pierwszego edycja 2010 roku podstawą jest ankieta, która jest z, która się troszeczkę różni się euro i za każdym razem, ale generalnie odnosi się do tych samych tematów one wysyłane do urzędów miast w ten sam sposób ruszyli do biura prasowego w urzędzie miasta, a biuro prasowe dysponuje w rozdysponowaniu jej w ankiecie w różnych oddziałach lub w 1 różnica bywa z otrzymują później zwrotną informację albo od z biura prasowego albo bezpośrednio z jednostki, która się tym zajmowała w te informacje są później weryfikowane przez Stowarzyszenie rowerowy lokalne, o ile znajdą się takich, które chcą dorobić a, toteż wcale nie zawsze było w tym rankingu, że stowarzyszenia, które powinny właśnie pilnować tego co wykonuje władza miejska władza samorządowa nie zawsze odpisywał NATO ankiety to też jest nieraz odgrywało aktywną bardzo ciekawa jest w tym roku jest tutaj pewna zmiana w podejściu do informacji z ze stowarzyszeń nad morze 1 z kryteriów został całkowicie oddane stowarzyszenia o tej w ogóle nie zwracałem się o pomoc policzyłem w ich odpowiedzi i to jest kryterium trzynastki standardy procesy, nawet jeżeli miasto ma w uważa, że ma znakomite standardy rowerowe, że konsultuje rozwiązania stowarzyszenia mówi to jest nieprawda to przyznajemy rację stowarzyszeniu jest jednak przypadek bokserskich i innych pierwszeństwo ma w informacji ma miasto natomiast informacji miasta mogą być zmienione od daty może obniżona lub podniesiona za przyczyną informacje o uzyskanych stowarzyszeń, czyli przede wszystkim najważniejsze informacje były te, które zostały od miasta uzyskane owalu z władz samorządowych później nastąpiła weryfikacja zdanymi, które przesyłały albo nie mogła, ale jak przysyłał tu została zweryfikowana z danymi o tym, organizacji, które rowerowych, które działają na terenie danego miasta i w ten sposób była wyciągana mniej więcej skala jakaś tam punktował z większości tych kryteriów to jest skala od zera do 3 punktów są oczywiście jak np. szóste ósme przepraszam w strefie służy spokojnej to jest skala od zera do 6 jeszcze bardziej z de facto tak też treść składał z 2 części no właśnie rozliczeń dlatego podwoje o radościach i dodaje z państw ilościowo i część jakością i w ten sposób została naliczona punktacja w danym w danym kryterium no i w rezultacie ktoś został najwięcej punktów ze wszystkich 18 kryteriów ten wygrywał ranking panie redaktorze ciasna skrót informacji w radiu TOK FM po skrócie zapytam pana ile czasu miasta miały na odesłanie ankiety i czym przypadkiem nie za mało, bo niektórzy to i tak nieśpiesznie może do takiej pracy się biorą Marek Rokita miesięcznik Rowertour rozmawia na temat rankingu, które miesięcznik publikuje w najnowszym numerze listopadowym skrót informacji o nim wrócimy do rozmów druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, a przez Skypea Marek Rokita miesięcznik Rowertour miesięcznik opublikowało w najnowszym numerze listopadowym piąty ranking miast przyjaznych rowerzystom autorstwa, w którym państwa i mojego gościa Marka Rokity dlatego o tym, dzisiaj my rozmawiamy z pierwszej części panie redaktorze powiedzieliśmy o tych kryteriach, które miasta znajdują się w rankingu o 18 o kryteriach oceny tych ziem miast powiedział pan, że taką podstawową rzeczą to było informacje, które uzyskał pan od nowa samorządowych w odpowiedzi właśnie na ankietę, która później pokazywała punktację w tych 18 kryteriach to ile czasu miasta miały na wypełnienie tej ankiety co do tych kryteriów tak jak zawsze formalnie 2 tygodnie, dlatego że miasto tak, gdy 2 tygodnie to nie za krótko pan Torwar Warszawa to spore miasto różni zarządcy dróg są w naszym mieście różne informacje zbierają też w Warszawie akurat ostatecznie wystarczyło mniej czasu natomiast w natomiast czy to jest na oczy dużo powiedzą, a ich dla niej turysty za mało, ale dali sobie byłoby za mało nawet gdy były 2 miesiące, bo często ankieta przerwa leżała sobie przez 2 tygodnie, a mam jeszcze 2 tygodnie należy sobie w szufladzie i po 2 tygodniach kontaktuje się, dlaczego jeszcze nie ma już słyszałem inni służę wówczas, że tak były pilniejsze sprawy odkładaliśmy do 2 w ostatnią chwilę nabyły rzeczy, które musieliśmy zrobić w ciągu tygodnia albo w ciągu 3 dni, a to dlatego 2 tygodnie i po 2 tygodniach ten rozkoszny zajmował były też przypadki takie, że na te z tego samego dnia, kiedy ktoś ankiety dostał odpowiadał oczywiście zajmiemy się od święta w terminie no i tak mijają, a jedynie nazwanie co się dzieje odesłaliśmy wysłaliśmy do zarządu dróg miejskich zarząd dróg miejskich odłoży do szuflady i z już ma 2 tygodnie, więc czekał aż o czas minął w parze tutaj nie ma prostej odpowiedzi były miasta, gdzie ta ankieta, gdzie zaginęła niektórzy tłumaczyli, że mieli jeszcze sprawy in, że dobrze no i już to chyba mieli nadzieję, że ktoś o tym, zapomni panie redaktorze proszę powiedzieć, w którym mieście zaginęła ankieta, w której mieści zaginęła ankieta ma miasto było kilka zdjęć tutaj wskazywać 1 to byłaby krzywdą dla niego natomiast od tych 2 tygodni, więc w praktyce były jeszcze kolejne 2 tygodnie na to, żeby ankietę uzupełnić, żeby ankietę odesłać one powinny być foto te 2 tygodnie kolejne zaś niecałe 2 tygodnie, aby właśnie uzupełnić informacje tam, gdzie jest coś niejasnego ziemia się dopytać pewnych rzeczy te 2 tygodnie drugie były też o to, żeby Stowarzyszenie miało czas na to, że to zweryfikować, żeby wszystko było poukładane do samego końca natomiast jedno niestety bywały sytuacje, kiedy do samego końca walczyliśmy o o to, żeby ta ankieta w ogóle przyszła w mojej nawet wówczas nie były te dane zawsze pełne te miasta, które nie odesłały ankiety to Legnica tak jak mówiliśmy z pierwszej części, ale warto to powtórzyć przy okazji rośnie mowa w tych ankietach Legnica Jaworzno Wałbrzych z tym, że Wałbrzych jak rozumiem powiedział od razu, że nie, że Wałbrzych nic nie powie nic, a może w ogóle nie był on także nie było kontaktu maile telefony SMS-y z telefonów to chyba kilkadziesiąt wykonane do pana rzecznika nie zagrożonego raz tylko odpisała esemesem, żeby mu SMS-a napisać co napisałem mniej i dalej właściciel kazał miastu naszym podobna sytuacja była 2 lata temu wówczas jako dzieci odbierał telefony i obiecywał, że zaraz wyśle do niej wysłał, czyli jakaś zmiana jest niekoniecznie najlepsza, ale jakaś zmiana była chyba najgorszy no właśnie najgorsze, ale Legnica Jaworzno wie pan, dlaczego nie przesłały tych ankiet i że choć Legnicę powiedziano wprost, że nie chcą zajmować takich odległych miejsc i poczekam aż zrobią coś lepszego dla rowerzystów HH, ale to też jest bardzo cenna informacja, że miasto wie, że kiepsko działa w zakresie infrastruktury rowerowej czy też w ogóle tego czy miasto jest przyjazne rowerzystom to też ważna informacja w pewien sposób jest dla mnie ważniejszej informacji jest to, że miasto, które zatrudnia oficera rowerowego inwestuje w rolę miejskiej Wilna i cały czas tej ankiety nie odsyła no ale z tej sytuacji nie mogą być takie sytuacje i nie można dopuścić takiej sytuacji, bo to krzywdzi te miasta, które wiedzą, że słabo wypadną na zawsze słabo wypadają, ale ankiety odsyłają jednak, narażając się nam na hejt na wzór nieprzychylne komentarze MUKS Bytom 3 Bielsko-Biała zawsze źle wypadają w rankingu, ale zawsze ankiety odsyłają mam wielki szacunek dla takich z natychmiast cofnął zajmował 22 edycje z rzędu ostatnie miejsce w jak kiedyś wysyłano w tym roku awans tych jest częścią 15 miejscach jak bardzo duże z bohaterów tego rankingu rezydencje no dobrze to Legnica Wałbrzych mamy jeszcze jedno miasto, które nie odezwało nie odesłało Jaworzno to też może dziwić wiem, że ludzie z miasta w Jaworznie słuchają Skołowanych więc, gdyby zechcieli napisać, dlaczego mnie odesłali tej ankiety to będzie dobrze, ale ona też zapytam lub jak pan myśli dlaczego, jeżeli nas właśnie Czech i rent tak samo jak 2 lata temu w Jaworznie nie widziano jak by nie bez sensu to byłby to jest tak we wszystkich innych przypadkach czy ktoś chciał z radością ankiety odsyłał czy też zrobił to niechętnie to jednak widziałem, by swój związek obowiązek ze strony biura pasowego Tkaczyk uległo samorządowy ziemi muszą coś takiego zrobić, bo to co mamy leży w jej kompetencjach mogą nie chcieć, ale to robią natomiast tutaj było, żeby go świetnie musimy do tego nie zrobił proszę nas nie zmieniać w tym plebiscycie tak usłyszałem ja mówię, że to nie jest żaden plebiscyt Fleet Management nijak do lewicy nie chcieli brać udziału są tym rankingu tak, ale różnica przy najlepszych przedstawiła jakiś racjonalny zysk netto natomiast tutaj było to bez powodu w, a czy, a czy czy przynajmniej wysyłał pan to ankieta do instytucji organizacji, która zajmuje się rowerzystami w Jaworznie ona odesłała taką ankietę w wysyłałem tak, ale nie dostają nic aha, czyli to po obydwu stronach też była ta niechęć do pewnego rodzaju do Obrania nie chodzi o stowarzyszeniach i zaszczyt zabrać z marginesu wały szczupłość czasu i środków nie pozwala na to, żeby tak mocno jednak naciskać na stowarzyszenia jak się naciska na luzie zresztą Stowarzyszenie nie ma żadnego obowiązku jazdy odesłać SMS urząd powinien zrobić, jeżeli ja zwołanie takiego rzędu 20 × z ankiety dostaje do niedzieli 20 × kontaktował się tym co może też nie dostał, ale tutaj kontakty były jednorazowe lub ponawiam je i 1 raz wyłącznie z liderek po pełna dobrowolność była zastosują nawet najmniejsze dobrowolność czyli, jeżeli chodzi o stowarzyszeniach tam były dyktator oni mieli inne ankiety znacznie znacznie krótszą tam było bodajże 5 pytań, ale się te pytania odnosiły się przede wszystkim do współpracy z miastem oraz do działania roweru publicznego na jego walkę o 13 standardy i procesy tak i Onet czy te pytania odnosiły się właśnie do tego termiczna z tego, że było można ocenić tam, gdzie nie było zwroty informacji stowarzyszenia miasto mogło uzyskać maksymalnie 2 punkty, a nie 3, jeżeli Stowarzyszenie bardzo korzystnie wypowiadał się z upraw no dobrze to skoro mamy już są powiedziane, że niektóre miasta nie wzięło udział w tym rankingu, ale one się znalazł na miejscu, bo na miejscach ostatnich, czyli czterdziestym pierwszym 40240 konny trzecim po teraz powiedzmy o tym, właśnie konkretnie już kryteriach 18 no tak jak powiedziałem w pierwszej części większość z tych z nich punktowane było w skali od zera do 3 w strefie spokojnej, czyli kryterium ósme, dlatego że tutaj de facto chodzi o 2 różne sprawy to jest skala od zera do 6, ale bardzo ciekawe i tutaj trochę nie rozumiem, więc proszę o wytłumaczenie kryterium pierwsze, czyli bez podstawy nie ma zabawy, czyli łączna długość pasów ruchu dla rowerów dróg dla rowerów i dróg dla rowerów i pieszych oraz tych dróg którymi rower jeździć którymi rowerem jeździć można, ale innymi pojazdami już nie w stosunku do wielkości miasta obliczając wielkość miasta zsumowaliśmy długość dróg publicznych i podwoją liczbę mieszkańców no i tutaj te punkty są bardzo różne, bo potrafi być nawet blisko 11, ale jest i 45 punktów, jaki tak, że aż 18 punkt lub mogła się tak Rzeszów 18 nie jest cnotą jest w kryterium podstawowe kryterium odnoszące się do długości infrastruktury drogowej dla rowerzystów wszelkiego typu w tej infrastruktury podzielone przez wielkość miasta z AIDS wielkość miasta od tych ziem pod uwagę przede wszystkim liczbę mieszkańców, a drugim rzędzie długość dróg publicznych na terenie miasta nie było z brane pod uwagę powierzchni miasta, bo to uważam, że nie ma znaczenia, zwłaszcza w przypadku takich Szczecina, gdzie jezioro Dąbie zajmuje kilkadziesiąt procent powierzchni albo jakiś miasta, gdzie są lasy nowa, ale z drugiej strony może, więc jeżeli miasto ma mniejszą powietrzem powierzchnie to łatwiej jest wybudować drogi łączące poszczególne dzielnice z centrum tak dlatego nie ma i powierzchni, dlatego że to, by krzywdził miasta, które są duże nie może tam jest rzadka sieć drogowa hit, a preferuje te, które są małe i zwarte toalet spieszy rankingu 2012 roku w braliśmy pod uwagę wyłącznie długość dróg i tam no mam wrażenie, że dzięki temu wyszło parę rzeczy, które później były bardzo, że oceniane przykro to bardzo wysokie miejsce Chorzowa jest miastem malutkim terytorialnie równają do innych zawartym w no i stadionu to bardzo pomogło ważniejsze jest jednak liczba mieszkańców uważam i dlatego ona jest wyżej tutaj, by oceniona no dobrze to od czego to zależało, że jest Wrocław pierwszy na w rankingu dostały 94 punktualny właśnie w Wałbrzychu 18 punktów Rzeszów Rzeszów co ważnych rzeszowskich Nowin w Rzeszowie mamy więcej dróg dla rowerów i tytuł i infrastruktury i we Wrocławiu ze PAK może nie w liczbach bezwzględnych oczywiście bolid bezwzględnie nie mają żadnego odcinka znaczenia o wizycie w tym roku taki ranking już nic z wykrzyknikiem Warszawa w najbardziej przyjaznym miastem dla rowerzystów, bo tak najwięcej dróg rowerowych no trudno, żeby było więcej w w niebie w Słupsku niż w Warszawie była zdrowa osoba jest kilka razy większa trzeba, więc długości i tych w tej infrastruktury z uwzględniać w stosunku do wielkości miasto, żebyśmy to my nie sposób, że ruch jest najmniejszym miastem w Polsce, który ma sieć dróg rowerowych powyżej 100 km w ich zmiennicy tam trafić jest bardzo gęsta, gdyby wszystko było takie doskonałe w Rzeszowie jak gęstość tej drogowej infrastruktury rowerowej to Rzeszów nie miałby konkurencja w tym dniu w Polsce, że chodzi o świat się dystans, ale się okazuje tak nie jest powiedział pan, że to jest jedno z podstawowych kryteriów, które ważności one są 2 modele, że można naprawdę dużo punktów tutaj uzyskanym być może on jest zbyt ważne właśnie chciałem jednak zastanowić, bo wiadomo, że ta liczba kilometrów różnych dróg różnej infrastruktury, po której rowerzyści jeżdżą nie znaczy, że miasto jest przyjazne rowerzystom no bo chodzi o to, żeby te drogi miały jakiś cel, a one spełniały jak Ulisses transportową taki, jaki sens nie tylko rzucane gdzieś tam pół kilometra tam kilometr no i w rezultacie mamy sporo tych kilometrów mniej ale gdyby to faktycznie to kryterium tak, bo tak bardzo ważne i tak przeważało nad innymi to Rzeszów nie zająłby miejsca, które zajął w tym rankingu, czyli 2001 . tego były pierwszy i inne miasta, które mają największą sieć dróg rowerowych treść są raczej poza pierwszą dziesiątką w dziesiątce mamy w z 3 miastach mają spóźni powyżej 10, a poza dziesiątką mamy kolejne 3 i Jonaka każdy z nich ma większą gęstość dróg rowerowych czy Koszalin Płock i z ligi i ich wspomniane Rzeszów no może należy obniżyć wagę kryteriów tutaj pojawia się bardzo ciekawa propozycja z naszej spółki w uszach, żeby od długości dróg publicznych odejmować strefy zamieszkania i strefy tempo 30, bo de facto w UE nie mają znaczenia, jeżeli chodzi o budowę infrastruktury rowerowej uniesione de facto sądecką i tras, które powinny przynajmniej być gorzej to jest inna bardzo trudne do policzenia, dlatego że miasta miały z 2 pytaniami największe trudności z liczeniem i mają dróg jednokierunkowych u siebie taki w ogóle jednokierunkowych i druga kwestia to była to były właśnie stref uspokojonego ruchu ich połowa miast w Polsce tego nie liczy w wynajętych tych, które są w rankingu nie jest on, o ile stref uspokojonego ruchu no to możemy rozumieć te, które są np. tempo 30 albo adres zamieszkania adres zamieszkania, jeżeli chodzi właśnie strefy zamieszkania to czasami się zdarza, że te strefy zamieszkania nie są wyznaczane w drogach publicznych, czyli Anny, zarządzając bardzo często się zdarza tak, ale GUS opublikuje też są, zwłaszcza w tych miastach, które obejmują strefa zamieszkania, a rynek i wyboiste uliczki drogi gaz jest kilka no tak, ale tutaj tylko chcesz powiedzieć, że ten przelicznik też, by było jakiś nierówny no bo jeżeli ktoś nie jest drogą publiczną no to już nie wchodzi w ramach przeliczenia zarządcy dróg Samorządowego prawda nie on tymi drogami publicznymi publicznymi z rondla z waszych problemów tak o CIT i miasto nie wie nic o drogach publicznych i dlatego tych dróg tutaj nie ma w tym rankingu, nawet jeżeli miasto jest przyjazne rowerzystom, a spółdzielnia mieszkaniowa jest nieprzyjazna oto, by mogła zrealizować cel ich werwa taką sytuację tylko znanych poza już rok, jeżeli chodzi o kontra ruch n p . w dużo zrobili, że chodzi o uspokajanie ruchu, ale mieszka na osiedlu, gdzie jest co 2 ulice jednokierunkowe strefy zamieszkania i molo odpowiedziała no właśnie właśnie często przecież to podróż albo zaczynamy albo kończymy właśnie na tych drogach niepublicznych, bo osiedlowych drogach wewnętrznych, ale tego, że nie da policzyć lód musiał być nieproporcjonalne środki w to włożonej czas Marek Rokita miesięcznik Rowertour miesięcznik Rowertour najnowszym numerze listopadowym opublikowało ranking miast przyjaznych rowerzystom autorstwa Marka Rockiego skrót informacji po nim wrócimy i na koniec tej ostatniej części trzeciej przeczytam cały ranking go od początku do końca albo od końca do początku zobaczymy jak to wyjdzie trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem przez Skypea Marek Rokita miesięcznik Rowertour pan redaktor jest autorem rankingu miast przyjaznych rowerzystów rowerzysta mógł, który został opublikowany w najnowszym numerze miesięcznika Rowertour panie redaktorze mówiliśmy w poprzednim cię w poprzedniej części, że w sumie 10 kryteriów jest poświęconych tej infrastrukturze takiej twardej, po której rowerzyści jeżdżą drogą dla rowerów są Pasom dla rowerzystów kontra Ruchowi nóg również strefom spokojnej uspokojonego ruchu, czyli np. właśnie tempo 33 Stefan Anne zamieszkania no ale nie samą tą infrastrukturą twardą i rowerzyści żyją są też inne ważne rzeczy jak chociażby stojaki rowerowe prawda to też dosyć istotne, że nie tylko możemy jeździć, ale też bezpiecznie zostawić ten rower jest fakt jesteś tutaj trudne do odliczenia na tego, że z wielu miastach w tym z zadanie rozstawienie stojaków i po mieście biorą na siebie coraz częściej podmioty prywatne są bardzo pozytywnym oczywiście zjawiskiem odpowiedź miasta nie jest to już nie są w stanie policzyć jest w stanie kontrolować, nawet jeżeli miasto samo siebie i stojaków niewiele stawia to nie znaczy to, że ich nie ma mieści dywizje pancerne tak, słuchając i czytając już kilka lat z panem rozmawiając o tym, rankingu to mam wrażenie, że ten ranking to nie jest przyjaznym rowerzystom tylko ten teren czy miasto ma odpowiednie dane w zakresie infrastruktury drogowej są zarządzane przez siebie mieście od jest bardzo ciekawy, jeżeli pan mówił w poprzedniej części, że często miasto nie wie ile ma dróg jednokierunkowych u siebie to jest spory problem z LO będzie zjeść jednokierunkowe to prawie nigdy nie jest o tyle zaskakujące, bo to jest 1 znak drogowy, który obowiązuje na odcinku drogi prawda, ale jeżeli chodzi o te dane te dane niepełne to jednak przypadków, kiedy one są bardzo słabej jakości jest na szczęście niewiele mimo wszystko, ale ze szkodą oczywiście tych miast, które przekazują, bo to jest temat jest bezwzględny i miasto wtedy bardzo dużo traci nawet powiedziałbym, więc ono coraz więcej tras każda kolej w każdej kolejnej edycji, dlatego że inne miasta, które są w stanie policzyć są w stanie pochwalić się tym co mają w Regions oraz więcej i te dysproporcje między tym, że nic nie powie, a tym, który coś powie jest właśnie z większej większa i dlatego sytuacja Krakowa Łodzi w tym w tym roku również Rzeszowa do pewnego stopnia Olsztyna Szczecina Zabrza Zielonej Góry w ich miast, które nie były w stanie podać z tych kluczowych informacji jest gorsza niż mogłoby być, gdyby te informacje były pełne to jest w tym obiektem wielu zarządu TUW jest zasadne w kierunku rankingu, ale albo mamy te dane albo ich nie mamy i co zrobi wówczas, kiedy nie ma możemy oczywiście koledzy z danych szacunkowych, które miasto czasami podają, ale nie możemy unikać tras oceniana tak samo jak, nad którym w tym samym stopniu jak dane dokładny Fred muszą być, jakby obniżone dla co dla mnie to też jest bardzo cenna informacja w jaki sposób zarządcy dróg pozowała do złotego anioła w rankingu i chęci wysyłania ich zbierania danych, więc jak najbardziej, kto jest Tokaj, ale dość aktywną miastem mieszkańcami Krakowa byli w tym rankingu bardzo duże komentowali jak patrzę tutaj Kraków dostał 0 punktów tylko w 1 kategorii mianowicie w szóstej to jest się psuje się naprawia, czyli długość rowerowej infrastruktury drogowej w wyremontowanej w ostatnich 2 latach w stosunku do długości istniejącej rowerowej infrastruktury drogowej złożonej informacji ani ani LO dokładnej ani szacunkowej o wypadku remontu nie można z blisko, stosując czy demontowali czyniono pewnie coś wyremontowali w ale nie można tego przyjąć tak po prostu nie było też z żadnego głosu ze stowarzyszenia w Tarnowie, więc nie było podsta w, żeby dać cokolwiek wpisać w błąd, bo jak rozumiem te stowarzyszenia w tym w jakiś tam sposób mogły wpłynąć na weryfikację tych danych o infrastrukturze twardej rowerowej po Alejach z tym, że to bardziej widać właśnie w tej tabeli rankingowej niż w tych tabelach następnie tej dużej dobra idea na wzrost gotówki, bo tam jednak trzymaliśmy się danych, które przysłały miasta natomiast, jeżeli miały wątpliwości stowarzyszenia można było podnieść próg obniżyć punktację miasto właśnie w tabeli rankingowej jasne, jeżeli chodzi o organizacje, które zajmują się rowerzystami w miastach to powiedział pan, że takim głównym kryterium to było 13, czyli standardy i procesy jakieś Unii jest duże zdziwienie, że Gdańsk w tej kategorii dostał 0 punktów i to zaważyło o tym, że nie wygrał ranking jest w Mielnie zaważyła o tym, rower publiczny niektórzy takie my mieli komentarze że, gdyby ten rower został uruchomiony ma być już za 3 tygodnie bodajże w całym całą aglomerację gdańskiej trójmiejskiej to wtedy, gdy jest były pierwsze nie byłby pierwszą dostałby pół punktu, dlatego że pół punktu została wszystkie miasta, które w drugiej połowie roku uruchamiały system roweru publicznego jest ich stron w tym rankingu to jest prawdziwy boom w tym roku wzięli udział w rower publiczny być może ze względu na wybory natomiast dostaną pół punktu, a Wrocław wrocławski rower miejski został oceniony wyjątkowo słabo tutaj w tym rankingu wódka za 1,5 punktu w, a w poprzednich edycjach miał 1, więc to jest różnica pół punktu faktycznie dla Gdańska i toby toby nie miał znaczenia znaczenie miało przede wszystkim właśnie to, że Stowarzyszenie rowerowa metropolia wydała bardzo krytyczną opinię o współpracy z miastem z tobą co zaważyło jest Niczyje rozumiem, że to nie jest nie chodzi o to, że nie ma standardów i procesu standardów rowerowych z Gdańsku tylko, że ta współpraca i ten proces taki właśnie podejmowania decyzji wyznaczania tras rowerowych pewnej polityki rowerowej jest kiepska, bo nie ma tej dyskusji z społeczeństwem z mieszkańcami tak jak powiedziałem to kryterium zostało oddane całkowicie wzmożenie, które zechciały się wypowiedzieć się na i tak jest tutaj efekt standard oczywiście są co prawda w Gdańsku one nie były aktualizowane już od wielu lat, więc faktycznie i tak nie byłoby w ich 2 punktów byłoby mniej, ale jedno na pewno, gdyby nie było tego głosu z stowarzyszenia to Gdańsk dostałby pewnie 1,5 punktu, a w myślach Przemyśl to spółki link no i teraz wszyscy będą mówić w Gdańsku, że Gdańsk przecież tak dużo robi dla rowerzystów tam dużo tych stref są u spokojnego ruchu dalej mówi Bożena i zajął drugie miejsce zajął, ale rowerzysta z organizacji popsuli nam tutaj ranking rower, którym nie odwróci uwagę na jeszcze 1 sprawę jeśli chodzi o kolejności w miastach, które są w czubie rankingu tak, bo im się od poprzedniej edycji wykrystalizowała taka czołówka 6 jej czas, które wówczas były też przy szóstce i teraz są też w pierwszej szóstce pewne różnice między 0607. stosuje dosyć spora przepracował 1 fundusz niżej są troszkę wyżej, ale na aukcji w celach i pokazuje, że mamy 6 miast w Polsce, które wyróżniają się pośród pośród innych tutaj przyznam szczerze, że ciekawy głos spada na profilu Skołowanych na Facebooku pan Stefan pisze, że ciekawa sprawa Białystok w kategoriach 910 otrzymuje niemal maksymalną liczbę pkt 910 to przyjazna serce miasta czyli w jakim stopniu centrum miasta jest przyjazne rowerzystom, a dzielić dziesiąta kryterium to żywi na rogatkach, czyli sieci rowerowej infrastruktury drogowej w strefie uspokojonego ruchu jest na tyle spójna, że możliwie bezpiecznie przedostać można się z centrum na granice miasta tymczasem pan Stefan pisze, że rowerowy Białystok niedawno opublikował serię raportów, w których jasno wynika, że centrum jest rowerową nieprzyjazne i niedostępne z większości osiedli w NATO to jest pewien limit to kwestia odtworzenia tych wylotów z tak do granicy miasta miasto podało aż 9 serc puentę 2 barek w górę jeśli chodzi o całą Polskę w natomiast Stowarzyszenie rowerowy Białystok podnosiło to, że większość z tych lotów ma wady, bo są one albo delikatnie mówiąc nie są prowadzone najkrótszą drogą albo za jakiś przelewy np. w 1 miejscu nie ma przejazdu dla rowerzystów esemesa od centrum Białegostoku tutaj też jest do centrum dosyć specyficzne, bo nie ma klasycznej starówki jak z większości miast bramki hotel centrum jest troszeczkę troszeczkę bardziej takie podobne no nie wiem jak w miastach na Śląsku nawet 3 i nie ma i starówki i jest miasto w troszeczkę młodsze w centrum czy powinien dostać tyle punktów no tak wyszło ono z dyskrecją toczy się do gmin do dyskusji być może za dużo być może ktoś, by powiedział, że za mało w 1 kategorii Jarek patrzy na moje miasto Warszawa, które dostało, o ile dostał punktów w tej kategorii właśnie z wyjazdów z z centrum no i tutaj przyznam się, że też jestem zaskoczony, bo maksymalną liczbę punktów dostała Warszawa 3 Żylina rogatkach no przyznana za ligę było ich zwrotu OFE jest napisane tam była też liczba liczba powyżej 6 na pewno w przyznam się szczerze, że tych wylotów z moją stronę wschodnią no to nie jest tak zbyt dużo zdawalność za złamanie to kryterium jest na pewno 1 z najbardziej problematycznych rola miast i chyba przede wszystkim dla mnie, bo w bywa często także jedno jest ten rozbudowany okazuje się później, że brakuje też krótkiego odcinka no właśnie może to nie dochodzi do samego centrum jest troszeczkę subiektywna, ale w, ale trochę pachnie i jest 4 latach do Kielc, dla której należy trochę pomyśleć myśmy w tym roku już je trochę zmienili, bo wlicza się nie tylko o to czy to on wyprowadza miast rowerzysty z miasta, lecz także toczy jest kontynuacja dalszych części przy sąsiedniej gminie to kontynuacja takie loty były wyżej punktowane no ale i, że chodzi o błędy ewentualnie z w całym rankingu myślę, że to jest to kryterium gdzie, których najbardziej narażone na nasz no właśnie, bo przyznam się szczerze z dzielnicy, które ja mieszkam w Warszawie dostać się do centrum nie jest wcale łatwo na rowerze jest to bardzo utrudnione, zwłaszcza że mam po drodze ten 1 z najniebezpieczniejszych mostów w Warszawie, czyli most Poniatowskiego z rozmów, o którym bardzo głośno jest w ostatnim czasie, ale ze względu właśnie na niebezpieczeństwo dobrze, a to na koniec powiedz może w nowych miastach, które z tegorocznym rankingu są tego w tej edycji rankingu najbardziej podskoczyły i Taste miasto, które najbardziej spadły i tutaj patrzy, że chyba najbardziej na plus, bo 16 pozycji to Rybnik non stop bardzo ciekawe jest teraz na piętnastym miejscu bardzo dużo teraz zanotował Sosnowiec, bo 15 pozycji, a największy spadek zaliczyła ruch Chorzów z tego co patrzeć dobrze i przeglądam 18 pozycji w dół tak, jeżeli chodzi o Chorzów bandyta w zeszły bardzo późno, a Leigh być może nie wszystkie dane zostały wprowadzone takie mogły być, ale już nie było, ale może czas był na na reakcję ze strony miasta federacji nie było tak jej kwestia parku Śląskiego tutaj też podnosił że, że jak ożywić miasto tak Nisko skoro ma taki piękny bal post można jeździć rowerem, ale dzisiaj w komentarzach z czytałem, że jednak nie można już teraz jeździć po parku śląskim rower, więc nie wiem jak to jest poprzednich edycjach podawana była informacja, że można je Witkowo wyznaczonych w wyznaczonych drogach jej Chorzów jak w wiele miast, które spadły zawdzięcza to temu, że w ostatnich 2 latach niewiele się działo to bardzo dużo warzy w w rankingu jest osobna kategoria, jeżeli chodzi o nowej inwestycji za to może dostać maksymalnie 3 punkty z bardzo mocno zarobił na tym właśnie Sosnowiec podobnie Płock, który też awansował o kilkanaście pozycji natomiast jeśli chodzi o Rybnik ten awans z wcale nie jest spowodowany jakimiś strzałem inwestycyjnym co można zobaczyć, że chodzi o twardej infrastruktury tylko 1,5 punktu dostało miasto natomiast tam się dużo dzieje we wszystkich innych aspektach od nich wstyd, że i uspokajanie ruchu prowadzenie kont dla ruchu w IT oraz garaż zasłużone, bo nie widziałem żadnego negatywnego głosu, dlaczego Rybnik jest tak wysoko nad Mes widziałem bo dlaczego Katowice są tak wysoko n p . dlaczego samorząd Krakowa no właśnie różne te głosy są niektórzy tak jak mówiłem niektórzy są bardzo zadowoleni inni bardzo niezadowoleni jeszcze inni uważają, że ten ranking nie odzwierciedla sytuacji, która od wdanym mieście jest naprawdę to chodzi oto ziemia zmarznie zawsze chętnie z niej bardzo zadowolone ja tak my o ZUS-ie pewnie kończy, ale musimy arogancji musiał przeczytać rana do rzeźnika anegdotycznie powiem, że Wrocław przez poprzednie edycje w zasadzie nie zauważał tego rankingu, kiedy zajmował drugie trzecie miejsce natomiast w tym można już przeczytać, że mamy prestiżowy magazyn profesjonalne jury integralnej z Zawoi jest 500 zlote jak i jedno liga gdańscy odezwie, bo do tej pory ze strony Gdańska mieliśmy takie bardzo mnie pochlebne recenzje, że chodzi o publikację teraz na razie jeszcze z innej strony miejskie z tego co widziałem się nie odniosły do tego czekamy czekamy na odze w Gdańska Yates z przyjemnością czekam i chętnie przeczytam informację, o ile możesz je uprościć tych, którzy wypowiadają się na temat tego rankingu w tym co się tak wysoko tak Nisko ZUS, jakie są kryteria, dlaczego to NBA nie tamto to najlepszym źródłem do tego, żeby zyskać więcej opinii na temat tej pracy jest zakupienie go z magazynu, a na to jest jeszcze cały miesiąc bardzo proszę robić, a bardziej mieć papiery na to, żeby się wzywać panie redaktorze bardzo dziękuję Marek Rokita miesięcznik Rowertour muszą szybko się co ważne ranking pierwsze miejsce Wrocław, który w żadnej kategorii nie uzyskał z 0 punktów, więc to też świadczy o czymś na drugim miejscu Gdańsk Radom Toruń Słupsk Warszawa na szóstym miejscu było, gdy ex aequo na siódmym Gdynia Białystok dziewiąte Poznań Opole Olsztyn Koszalin Bydgoszcz Płock na piętnastym miejscu Rybnik 163 egzekwował Szczecin Katowice na osiemnastym miejscu Lublin później Kraków Grudziądz Rzeszów Łódź Tychy Sosnowiec Kalisz Dąbrowa Górnicza Ruda Śląska Gorzów Wielkopolski Częstochowa Tarnów Zielona górą chmura na 3001 . miejscu na 3002 . Kielce ex aequo na 3003. miejscu Gliwice i Zabrze na 3005. miejscu Elbląg Bytom później na trzydziestym Włocławek następnie Bielsko-Biała i Chorzów na ostatnim miejscu z miast, które przesłała ankietę później są te 3 miasta Legnica Jaworzno Wałbrzych, który tych ankiet w ogóle nie przesłały cały ranking oraz bardzo ciekawy artykuł w najnowszym wydaniu miesięcznika Rowertour zachęcam do przeczytania zachęcam do zajrzenia w pozdrawiam serdecznie Krzysztof Woźniak do usłyszenia za kilka minut z informacji Radia TOK FM po nich dr Dorota Sumińska i wie, że zwierzę jeszcze zapraszam 1220 zmotoryzowani Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!