REKLAMA

Wiersz nigdy nie będzie czymś mainstreamowym. Rozmowa z Agnieszką Wolny-Hamkało na Festiwalu Conrada

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2018-10-28 12:00
Czas trwania:
13:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo pewnie zauważyli, że jesteśmy niepoprawni niereformowalny oni po prostu w TOK FM znów literaturze przy okazji festiwalu Conrada na miejscu są Adam Ozga Łukasz Wojtusik halo halo dzień dobry halo ile one realizowane w Eurolandzie przeprasza w tym poradzi sobie więcej o o poezji będzie o poezji ułaskawił dobrze zostawiamy słuchaczy z wami prowadzenia, a jesteśmy na festiwalu Conrada dobiegającym końca festiwalu Conrada w Cracovii naszym gościem jest Agnieszka Rozwiń » Wolny-Hamkało poetka publicystka krytyczka literacka dzień dobry dzień dobry państwu rozmawialiśmy rozmawiamy już od tej poezji przyznano państwo z dobrych kilkunastu minut poza anteną i padła 1 liczba, która mieszka może być punktem wyjścia do tej rozmowy, jakie są nakłady tomików poetyckich w Polsce oprócz tzw. gwiazd, czyli wspaniałego krakowskiego poety Marcina Świetlickiego czy Jacka Podsiadło na kilku takich osób, które są na innych warunkach traktowane trochę to jest około 300 egzemplarzy tyle wynosi mniej więcej nakład się dosyć rzadko wyprzedaje to też są zwykle osoby, które prowadzą jakąś inną działalność publiczną literacką grę aktorską uniwersytecką do 300 egzemplarzy to jest taki klasyczny nakład tomów poezji w Polsce do tego jak zrobiłem małą ankietę wśród moich znajomych pytając, gdzie oni szukają poezji to odpowiadają wymienili 2 tytuły czasopism bynajmniej nie codziennych i wymienili internet do tego dodamy jeszcze, że np. gdyby teraz będzie trochę kuchni radiowej, gdy proponuje jakiś tomik poezji albo wrzucane Stali to z naszej audycji radiowej poczytalni to na forum Mar my na wymienienie w Chinach to jest też nie znam nie boję się mówić boję się, bo przecież, jakie mogą interpretować co do czego nie mam klucza właśnie on tu też padły słowa klucze w ich właściwie 2 pierwsze zdanie, które rzeczywiście dobrą panią intuicję pojawia się zawsze czy nie zna się na PiS jako początek rozmowy o wierszu oto zdanie bardzo szkodliwe szkodzi poetą szkodzi wierszom i niestety wywodzi się z edukacji wczesnoszkolnej, która sugeruje, że trzeba się znać na poezję oczami jakiś niesamowity kompetencje tajemnicze, że to jest jakieś równanie, które należy rozwiązać, żeby to właściwie z kimś perfidnym prawda, kto to równanie nam zadaje, a my, aby właściwie to jesteśmy w polu kompromitacji, bo na pewno źle je rozwiążemy, ale jak zaznaczył armia na myśl no właśnie, ale jak jesteśmy w polu kompromitacji jeśli słowacki wielkim poetą był Otóż to ono to wszystko trzeba jakoś naprawiać trzeba rozmawiać z ludźmi i Agnieszka z tego 1 klucza do wiersza Ano właśnie na tym polega polega wiersz tamtych kluczy jest wiele wierszy lubi paradoksy lubi niejednoznaczności lubi różne ścieżki interpretacji lubi być się one zaadoptowane do czytelnika lubi stać się częścią jego świata i pracować na korzyść czytelnika w skrócie wieś lubi się zmieniać w konfrontacji z czytelnikiem, a tego jest przeciwna i szukanie jakichś właśnie tych niesamowitych kompetencji czy tego jest znajdywanie tego 1 rozwiązania nie kończy właśnie w Wiśle to jako swoje traktujmy to jak kołowy abstrakcji oczywiście czy więcej nabędziemy kompetencje tym lepiej tym więcej radości dano wiersz o tym, więcej odkryjemy Pultyn, więc odkryjemy warstw prawda, bo poeta lubi niektóre wyższe są tzw. marszami erudycyjne mini te niespodzianki, ale jak wszędzie jak będziemy świetnie znali historii kina prawda to więcej zrozumiemy zwrócił firmie odnajdziemy te daty wszystkie swoje działki te mrugnięcia wtedy nam jest też miło prawda, bo my jesteśmy zaproszeni do tej gry i potrafimy w nim grać odbieramy to czujemy się lepiej jesteśmy partnerami nadawcy i to do tak, bo te strony też taka opowieść o tym, że, aby pewnie każdy z nas szufladzie ma jakiś malutki wierszyk, ale nikt nie chce się do tego przyznać są takie projekty, które w szeroko pojętej przestrzeni popkultury gdzieś tam też w Polsce istnieją jednak kilka lat temu organizowane przez Michała Zabłockiego to taki, by projekt multi poezji czy 3 z kolei znamy poetyckie, które też pokazują, że rzecz, że można operować żywym językiem i tworzyć poezję, ale dziś jednak do tego byśmy dokładnie określi Main Stream musi to nie przebija to jest bardzo ciekawe warto tutaj zauważyć, że poezja islamska różni się od 1 wierzy w samych pisane do książki i w ogóle wiesz funkcjonuje inaczej jako sam pojedynczy wiersz inaczej w książce są książki poetyckie bardzo dobre skomplikowane np. 3340 utworów, które pracują na książkę natomiast są poeci, którzy pracują na 1 wiersz innych sami liczyć się też coś innego to jest w ogóle zjawisko medialnego wiersza każdy poeta to wie Lu, testując swój pierwszy tom np. podczas tej w pierwszej trasę swojej jest z nową książką dowiaduje się któryś z jego wierszy jest takim wiersze medialnym niektóre z nich jakby lepiej wchodzą w konfrontacji jako były te komunikaty dźwiękowe może być lepszy niż w książce, ale nie działa się podczas spotkania my sami są te wszystkie narzędzia do strzału z działania performatywne, jeżeli chodzi my Stream i myślę, że wiesz nigdy nie nikt nie będzie niczym jej sejmowym i to chyba jest pełna zgoda tutaj niema frustracji, bo nie sądzę, żeby jakiś poeta Dunn na początku swojej drogi, które czytali wie jak wygląda to środowiska jak wygląda działanie w świecie jak wygląda rynek książki media, że miał jakiś inny nadzieję ja myślę, że może być trochę nostalgia no bo jednak kiedyś w tej mainstreamowe i prasie np. wiersze drukowane było to jest podobny przypadek z jak z recenzjami teatralnymi, które gdzieś wyniosły z pracy w dolnych bardzo dużo słów jest bardzo dużo słów jesteśmy bombardowani tez masa i trudno naprawdę wyłowić cokolwiek z tego znaleźć jakąś harmonię czy dysharmonii, który jest sensowną po prostu ginie w i myślę, że to wie jak filmy Koterskiego, że w, które opowiadały w, pamiętając państwo w rząd patrzy na klasę, by patrzy na swoją grupę i próbuje znaleźć kontakt wzrokowy z kim się, kto rozumie co on mówi no to właściwie, żeby kogoś przeciągnąć na swoją stronę to trzeba go znaleźć w tym szumie w tym tłumie patrzeć na niego tak długo aż on zauważa nasz wzrok, a potem wzięli go na boki mówi do niego bardzo długo i bardzo pięknie aż do nas przyłączy i zostanie czytelnikiem wiersze też nie ma wydajnego sposobu bo, bo wieś bardzo nie lubi się bić się podobać to to nie jest jego istota orze nigdy nie zmieni, żeby się wpasować coś prawnik nie pójdzie na układ dobry tekst nikt nie pójdzie na układ, aby media trochę niektóre prawda właśnie Main Stream czy tata masowo rzeczy VRS może podobać prawda albo być np. maksymalnie atrakcyjny, bo maksymalnie spolaryzowane, kiedy akurat wiersz wiersz kończy się niuans, gdzie jest miejsce na niuans nie mogą prawda musimy mu albo MOS zaczynasz nienawidzić pisać o czymś bardzo źle książka bardzo zła bardzo zła hejt albo książka wybitna świetna prosta nie ma wielkich polemicznych tekstów 2 głosów kontynuowanych tak jak kiedyś n p . nie w tygodniku powszechnym były teraz wielkie dysputy o to czasami się pojawia nie mówię, że to świat się zmienił całkiem koniec nie ma tego lotu w pancerz jest istotą rozmową wierszu, więc Nate cele to taka jest sytuacja no nie wiem w dni, a niechęć mediów do poezji, ponieważ media w ogóle poezji nie zauważają niechęć tez emocja nie ma tej emocji takiej zastanawiam się, czyja szansa tym tematem książka ma jakąś niechęć nie wiem do do polityki lokalnej w jakimś odległym mieście prawda nie mam do niej niechęci po prostu ona dla mnie nie istnieje nowy i w i podobnie chyba Chin z relacją z Grecją mecz do poezji, a może to można zjeść tak były, że nie wiem zastanawiam się, że płaci też sąd taką bardzo zamkniętą enklawą, że jakby mam wrażenie, że dziennikarze też boją się rozmawiać z poetami z tego względu, że jakby dotykają ich dużo bardziej niż np. autorów prozy, bo autor prozy zawsze się może obronić podzielenia to jest fikcja, a w przypadku by to oczywiście też może być to podmiot liryczny ani ja, ale jednak to mam wrażenie dodała koszule dużo bliższa ciału absolutnie tak myślę, że żal, że to utożsamienie jest jest większa zdecydowanie łup poetów i poetek niż, pytając o różnych sportowych wraz z takim poetą na emocjach macie co przeżył na czym chcą wrócić do do czego doświadczył też bardzo trudne, kiedy spotyka się 2 osoby ktoś nie znają testy sumy z innego względu na moście też istotą wiersze jest to, że nie da się opowiedzieć, zwłaszcza w le jednak części da się powiedzieć powieść czy nie wiemy non-fiction Jenny reportaży, chociaż też jest jakaś utrata prawda nastroju tonu książki czegoś co tam jest między między wierszami notes po prostu żywą Lost in France Maison takie opowiadanie o wierszu tym sensie on nie ma sensu właśnie wszystko jest w wierszu, gdybyś dał go opowiedzieć to sposób opisać, więc nie wiadomo czy tez rozmowa myślę że, że może to jest kłopotliwe natomiast pamiętajmy, że jest potężnym pluralizm w Polskiej poezji co jest bardzo dobre mamy bardzo różne wiersze są wiersze narracyjne wiersze historie są nadal wiersze jej tak ten silny nurt na lingwistyczną prawda zorientowane na język są wyższe abstrakcję aż takie kolarze są wiersze bardzo polityczna kolokwialnym naprawdę możemy znaleźć dla siebie coś go wystarczy kucie poszukać wejść trochę głębiej rozejrzeć się co jest trudne, bo poezja nie jest dystrybuowany na nie za bardzo można znaleźć tom wierszy w księgarni jest trudne, bo też tam już przez kilkanaście czy kilkadziesiąt lat życia pary ośrodków szkoły nie wyłączy nie wyłączając zrobiło pewną krzywdę w tym zbiorze poezji także w tym niemal taką refleksję jak czytać poezję, dlatego że szkoła tego nie uczy chociażby w tej warstwie do komercyjnej szkoła nas uczy mówienia wiersza w bardzo określonym rytmie, gdzie są absolutnie zaburzony średnicówki i przerzut nie należą one rolę w 2 i tak jest, ale jak trzeba powiedzieć Mickiewicz serio oczywiście trzeba krzyknąć tak karczma Rzym się nazywa swoją synową wraz z Herberta i 2 to wszystko jest i powinno być tak karczma Rzym powinno być, ale oprócz tego mamy bardzo współczesny dyskurs po prostu trzeba pokazać się młodym ludziom, że wieś mówi językiem, że o tym, że rzecz cała ta nowa technologia nowe problemy tzw. człowieka nowego świata samotność Niewiem aż się negocjować swoją rolę społeczną emancypacja wszystkie te rzeczy mają odbicie w nowych wierszach wiersze poetów i tu rzeczywiście wielka prośba do nauczycieli, bo to wszystko o nich indywidualnie i czym więcej oni pokażą tych nowych rzeczy tych, które czasami nie przypominał tego wiersza lirycznego tzw. prawda z, który stereotypowym tekstem, które są dziwne, które są czasami nie wiemy, kto się spisze etykietę wody mineralnej prawda znany poeta moi trasy widzimy 4 tezy, iż ryzyko, które ponosi nauczyciel, dlaczego to jest wiersz pojawi się pytanie czy ten poeta sobie z nas żartuje, bo przed trasą najgorsze ma z tego najpewniej nie dopuści i nie dopuści do siebie takiej myśli, że poeta z nas żartuje, bo płyta na pewno miał plan i teraz musimy tak rozmawialiśmy o tym musimy też plany poznać adres postawmy się w miejscu takiego niech to będzie student matematyki albo trochę zainteresowany światem dziennikarz radiowy czy też emeryt, który chciałby myśli sobie, a napis nie napisałbym można pisać może zostawił w szufladzie, ale aż przeczytałem ten wiersz obicia mogą szukać znów tutaj pole jest tak naprawdę ogromne, bo realizuje są oczywiście jest to problematyczne, dlatego że internet jest załamany wierszami z astronomią nic nie jest gra mowa w no właśnie właśnie, ale to, ale zaraz zaraz odezwą w ogóle też bardzo ciekawy wątek właśnie te są ba bardzo znani poeci na świecie, którzy po prostu zrób jakąś karierę na Instagramie, publikując bardzo niedobre utwory tam swoje zdjęcia, gdy na, której mówiono gigant, czyli leży poetka czy poeta na stole lub rozebrane wśród kwiatów i t d. radosne i zjawiska społeczne i żeby żeby potrafić oddzielić od dobrego wiersza to na krótko mówiąc kurczyć się tam do czytania wsiami talent, ale też taksometr do pisania tekstów i o tym wszystkim będzie dzisiaj rozmowa o niechęci mediów do poezji 1 z pana listy będzie właśnie obecną studio Agnieszka Wolny-Hamkało oprócz tego Darek Fox same kałuże i Piotr Nesterowicz wszystko w Pałacu czy ciotki o godzinie trzynastej już od trzynastej też tutaj w krakowskim studiu naszym gościem będzie Renata Kopyto kuratorka wystawy, która trwa w pawilonie Wyspiańskiego czy Walter Benjamin i Bertold Brecht sprawdzili, by się jako autorzy kryminałów notuje też tego posłuchamy, a teraz informacja Fryderyka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA