REKLAMA

Programowanie, czyli nabywania nowych umiejętności cyfrowych przez dorosłych i dzieci

Data emisji:
2018-10-29 12:40
Audycja:
SuperFundusze
Czas trwania:
15:04 min.
Udostępnij:

Dziś w audycji SuperFundusze pomówimy o zdobywaniu nowych umiejętności w zakresie programowania przez dorosłych i dzieci oraz podniesieniu ich kompetencji cyfrowych. Rozwiń »

Jako przykład posłużą nam projekty: „ProgramujeMY kielecki" realizowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa oraz „Programator” realizowany przez Towarzystwo Inwestycji Społeczno-Ekonomicznych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Zaprasza Aleksandra Dziadykiewicz. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Superfundusze. Ostatnio co poniedziałek spotykamy się z państwem, żeby porozmawiać o tym, jak można zdobywać pieniądze unijne na to, żeby rozwiać swoje kompetencje. W dzisiejszym odcinku porozmawiamy o zdobywaniu nowych umiejętności w zakresie programowania i to dla dorosłych i dla dzieci i o tym, jak podnosić swoje kompetencje cyfrowe. W studiu dzisiaj bogactwo gości: pani Joanna Grudzińska, wiceprezeska Towarzystwa inwestycji społeczno-ekonomicznych, jedyna przedstawicielka Polski w grupie ekspertów Komisji Europejskiej ds. ekonomii społecznej, dzień dobry, dzień dobry; Krzysztof Podhajski z Europejskiego funduszu rozwoju wsi polskiej, dzień dobry, dzień dobry oraz pan Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum projektów Polska cyfrowa. Rozwiń »
Porozmawiamy, jak rozmawiać o tym jak rozwijać kompetencje cyfrowe jak tworzyć czy rozwijać programistów w Polsce a dlaczego tych programistów co rzeczywiście kształci, dlaczego to jest takie ważne do pana prezesa 13 w tym momencie zwracam wolność tak w willi dyrektora jest panem truizm oczywiście tego tak naprawdę chciałoby zacząć, że żyjemy w sferze cyfrowej i sam się to podoba czy nie rozwój technologii powoduje gigantyczne zmiany w całym naszym otoczeniu

Jak sobie przypomnę jak wyglądał internet 15 lat temu myśli tak stare, że pamiętam to na inny jak rozwój technologii, które nastąpi przez 2 lata czy takich portalach Facebook czy tak czy dotyczy innych zaś niebywałe to znaczy z tego co z czegoś tak podstawowego legendarnego doszliśmy do algorytmów sztucznej inteligencji i innych tego typu tego typu rzeczy tak to świat wokół nas bardzo mocno zmienia i nie możemy być wobec tego obojętnie nie możemy się w stosunku do tych zmian izolować dlatego też chcemy pracować z najmłodszymi dziećmi, a w polskich szkołach po to, by jak najwięcej dzieci i ich na tym bardzo wczesnym etapie edukacji wczesnoszkolnej w klasach 13 oswoić z nowymi technologiami pokazać, że ten świat to nie jest nic specjalnie trudnego to jest coś co, czego można się nauczyć czegoś można przyzwyczaić co też można oswoić chcemy nauczyć się też w jaki sposób można się bezpiecznie po tym, świecie po świecie poruszać, a my chcemy pokazać, że w tym świecie technologii uczestniczyć mogą wszystkie dzieci niezależnie od płci, bo zajęcia realizujemy w szkołach no tak oto mamy w takim razie człowiek, który na żywym przykładzie można wytłumaczyć jak to działa w Europejski fundusz rozwoju wsi polskiej i programy programu wiemy kielecki teraz coś do pana Krzysztofa Podkańskiego właśnie z tego Europejskiego funduszu jak działa u was i do kogo ten program został skierowany jest prowadzone ile dzieci nie wierzył, że mówisz to od dzieci chodzi o nowych funduszy realizują obecnie 2 programy z obszaru z obszaru działania 32, czyli EU edukacja wczesnoszkolna i ma rozwój kompetencji zarówno w 3 wśród nauczycieli jak i wśród uczniów w kasach wnętrza jest to projekt pogromem kieleckim programem Tarnowski łącznie z tych projektach bierze udziału w 4000 na uczniów miał około 400 nauczycieli co chwilę na zajęciach ona w ramach zajęć przygotowane są one przygotowane kilkanaście scenariuszy na dedykowanych dla najmłodszych, czyli dla pierwszoklasistów rozszerzone później są one na i bardziej skomplikowana to drugie trzecioklasistów to zajęcie nie polegają na tym, że sadzamy dziecko bezpośrednio przed komputerami i od razu gażę pisarza oraz programy te zajęcia są takim wstępem do do kodowania do programowania i składają się z chorobą działań, które nie są koniecznie związane już obrazu przy pierwszych zajęciach nie siadamy do komputera tylko to są wstępne pogadanki przygotowana w ramach scenariuszy które znajdują się w oczy są z różnego rodzaju dziedzin od przyrody geografii dzieci np. pod mają najpierw pogadankę powiedzmy o jakimś rodzaju zwierzęcia i później przechodzimy płynnie do zajęć praktycznych, gdzie wraz z klocków oraz trzymająca zwierzę układać, a później na zamach w prostych prostych języków kodowania typu scratch dzieci układają algorytm, w ramach którego to zwierzę, które wcześniej słyszałem zatrzyma się poruszać się zaczyna wydawać jakieś dźwięki na rei man tak to wygląda oczywiście jest to dotyczy to nie tylko przyrody, gdyż to również geograficzną Szkota rozmawiamy o budowę układu słonecznego dnia, więc do zajęcia mają one za zadanie wzbudzić ciekawość zainteresowanie dzieci nigdy się rozwija się lament znalezione programowany na wyzwania, czyli bez żadnych przyrządów typu tablety komputery dzieci np. mają za zadanie naśladować robota widz wykonać ciąg czynności przygotowanych przez dzieci z innej grupy, a i to jest tak przybyli obrony jest także domy dziecka przed komputerami gościł poziom ulicy mieszka tego nie ma także ich małe dziecko teraz będzie jeszcze więcej czasu tylko interes no pewnie i tak był ten czas spędzam go uczył pewnych mechanizmów jak myśleć o tym, żeby zaprogramować utrzyma logicznego myślenia uczymy sekwencja czynności uczymy wyłapywania błędów wyłapywania błędów uczy myślenia przestrzennego bon pos, posługując się tymi klockami dzieci jednak muszą one mają wg instrukcji, ale później w ramach zajęć już wykazać pewną kreatywnością mniej zbudować określone modela zwierząt urządzane i rentach z Neapolu wypowiedzieli właśnie my ich o historii bardzo zresztą słusznie zdiagnozowany, że dzieciom trzeba pewne rzeczy już tłumaczyć przyzwyczajać oswajać nowa technologia ta nowoczesna rzeczywiście wymaga tego, żeby się od najmłodszych lat, by znów znanym potem łatwiej się nauczyć, ale przecież mówimy o tym, że już dzisiaj brakuje programistów na rynku pracy i będziecie kiedyś dorosną część z nich być może wolnymi torami stanie zostanie inny być może nie, ale on również dorosłych, który po, którym też jakoś trzeba się zająć zaproponować im rozwój swojej kariery naukowej w tym właśnie w naukowych i karier zawodowych tych właśnie kierunku w Gross poszedł pan ją do pani Anny Wardziński państwo organizujecie jak rozumiem szkolenia dla małych i właśnie osób dorosłych, które trzymają wcześniej jakikolwiek kontakt z oprogramowaniem czy są w indeksie mówi no i zieleni akurat w tym zakresie tak rzeczywiście jest nasz projekt troszeczkę więcej jest taki projekt programu spałem, w którym ma kilka warst w 1 z warstwy jest to, żeby spróbować sprawdzić metody także uczelnia 1 z celów była też akredytacja firm, które będą prowadziły też szkolenia, a drugi właściwie ten podstawowy cel to jest wyjście z pozytywną ofertą na rynek, czyli próba zasypania tej luki, które się tam pojawia się ubytek w naszych programistów było więcej przejścia z nim do nich z ofertą jakiegoś programu szkoleniowego, który pozwoli im zdobyć te kompetencje oczywiście to jest głównie dedykowany dla osób, które nie mają doświadczenia ich wykształcenia w branży IT, czyli jest przede wszystkim np. do humanistów, ale tu nie ma żadnych zmian, w jakich podziałów czy to jest pracujący bezrobotny czy też z psów ze względu na wykształcenie, bo jeżeli ktoś ukończyłem średnią ukończył szkołę średnią w PRL praktycznie rzecz biorąc mam minimum średnie wykształcenie krew może być tutaj tym beneficjentem tego programu myśmy pracowali w UE wspólnie z naszym konsorcja w tym 14 ścieżek kształcenia zaczynamy w 6 ścieżkach kształcenia i muszę powiedzieć jako ciekawostkę, że dla zgłosiło się przy pierwszej rekrutacji już rozpoczęliśmy rekrutację tych, którzy chcieliby skorzystać z tej możliwości przekwalifikowania się zgłosiło się 513 osób z czego 440 osoby spełniły warunki formalne, a to chyba to jest niesamowite, ponieważ cały program składa się tak najpier w z testu kompetencji kompetencyjnego zapowiada również szkolenia próbnego i w końcu tego szkolenia właściwego pomiędzy tym jest ujemny pewna jeszcze taka ocena możliwości zwrotu środków w przypadku, kiedy cały program zakończył się niepowodzeniem i te testy kompetencyjne 80 % osób, które się zgłosił przeszła co muszą wiedzieć, że to było coś dla nas niesamowitego, bo talent rozum za sprawdzenie czy rzeczywiście nowa zjeżdżalnia na siły są one już wiadomo czy będzie on ma te kompetencje, które pozwoliły tak jak kolega wcześniej powiedział przy rozwijaniu u dzieci czy te kompetencje pozwolą wejść w projekt szkoleniowy nauczenia się któregoś z programów, które są oferowane w i całym celem tego programu jest włożenie i to jest taka taka Mag innowacja w całym tym taki wręczy smaczek instrumentu zwrotnego, czyli pewnego motywator dostajesz te pieniądze na szkolenia są około 18  000 zł, ale jeżeli skończy szkolenie to one w 25 % są umarzane i teraz to co jest ciekawsze, ponieważ te firmy szkoleniowe, którą Szmak kredytowa Ali to był pierwszy etap akredytacji mają też za zadanie takich miękkich kompetencji nauczyć ich szkolić z tych kompetencji, czyli znalezienia się na rynku pracy rozmowy z pracodawcą, ale to był wspomniała pani o tym, że to jest pożyczka czy jak rozumiem, kiedy wchodzę w ten projekt dostaje te pieniądze muszą je potem oddać pod, gdy tylko w 1 przypadku, kiedy nie ukończy szkolenia nie podejmę pracę jako programista lub jako gdzieś w branży IT Will rock, gdzie tego chce tak dlatego te testy kompetencyjne dlatego jest rozmowa z rekrut erem dlatego jest szkolenie równe i też jest szkolenie w trakcie całego procesu zasadniczego szkolenia tych takich jak im zdolności kompetencji miękkich mało tego 10 godzin w całych gminnych w całym programie waniu w całym tym projekcie szkoleniowym jest przewidziany na północ w znalezieniu pracy, a jeśli tak podsumowujący zgłoś się człowiek przechodzi te wszystkie testy ten bieg był wstęp jest nazwijmy to eliminacje dostaje pieniądze korzysta z programu w akredytowanych w firmach niż sobie sam, gdy znajdziemy na rynku ne KO hol Dera ów rejestr prowadzi on z 2 firm, które znają miliony natomiast każda firma może się zgłosić w gry do Nexo procesu akredytacyjnego, czyli my praktycznie rzecz biorąc jest to nowość, ale drodzy państwo państwo udzieli miał takich sprawach, które takich, które już trwają już się kończą w I z Kielecczyzny na tych 3 z nich jest program chłopak jest tutaj też pani, mówi że proces się odbyła z nachalnej całkowita nie całkowita, ale czy bez naszych prognoz wynika, że to będzie mniej więcej około 60 % całego w zapotrzebowania na środki, które w chwili obecnej mamy w zarządzaniu, a ja mam przekonanie, że jeżeli ta rzeczywiście ten proces szkolenia będzie podążał prawidłowo w sensie kwalifikowalności i rozwoju kompetencji sądzę, że znajdą się kolejne środki my prawdopodobnie styczeń luty będziemy rozpoczynać kolejną rekrutację o Bogu to jest dość twarde informacja dla naszych słuchaczy, którzy nie wiedzieli o tym, że taka jest możliwość to w wielu firmach związanych z moralnych dziś trafia, ale zapraszamy od tej bardzo w razie dla dzieci i w czystej innego niż w tych programach, które jeszcze tylko jeszcze nie wiem jak w 22 takich wydarzeniach, które szykujemy na najbliższe najbliższy czas po pierwsze, będzie znana popiersia też te działania związane z nauką programowania dla dzieci one są realizowane inne właściwie w prawie całej Polsce na obszarach przede wszystkim wiejskich miejsko-wiejskich tam też zależało, żeby to projekt miał być społeczny wymiar czyli, żeby dotrzeć do tych ośrodków zasoby trochę oddalone do tej pory marginalizowanych, których RM z rodzice mają trochę mniejsze możliwości chociażby na tego, by zapisać dziecko na zajęcia pozalekcyjne, bo po prostu wdanej miejscowości takich zajęć nie organizuje więc, by nasza koncentracja tylko zazdrościć im na tych obszarach i już ponad 100  000 dzieci uczestniczą w takich lekcjach ponad 10  000 nauczycieli ponad 2000 szkół w grudniu otwieramy kolejny nabór na 12 obszarów to są 4 obszary wiejskiej miejsko-wiejskiej oraz po raz pierwszy 8 obszarów miejskich da się może zgłosić to oczywiste jest piłka fundacje różnego rodzaju fundacji prowadzących działalność fundacji stowarzyszeń będzie osób prowadzących działalność edukacyjną oskarża też uczelnie wyższe szerzej instytucje działające w obszarze edukacji dzieci i młodzieży i jest pierwszym tak istotne także bardzo krótko grasz dobrze drugi test centrum mistrzostwa informatycznego to jest taki inny program, który też będziemy za chwilę, uruchamiając adresowane z kolei dzieci trochę starszych już na poziomie liceów szkół średnich wybitnie uzdolnionych w Polsce powstanie 9 ponad 900, a my koła jak informatycznych, w których dzieci będą uczone młodzież będzie uczona zaawansowany algorytm dzięki już taki bardziej skomplikowanych rzeczy to wymaga już bardzo duży obiecała też wersję to naprawdę wybitnych uczniów my niestety nie zdążył powiedzieć dziś już się niczego więcej, ale mam nadzieję, że nasze są narażone na stronę internetową w ww stokrotka cisek rocka pl lub programator proszę pisać i małpa Cisy krok Capello odpowiemy na wszystkie państwa pytania o losy dla nas stroną www krokach cppc krokach go grupka proszę państwa wszystkie informacje oczywiście będą zaraz odnalezienia spotka tak będzie można jeszcze raz posłuchać adresy, które po wtóre kierujemy oczywiście polecamy także państwu inny inne adresy internetowe chociażby instrumenty finansowe gov PL tam też może znaleźć informacja o tym gdzie tych pieniędzy unijnych szukać mam nadzieję z naszych słuchaczy cofnęliśmy do tego, żeby rzeczywiście rozglądać za tymi projektami ich mniej, które pokazują świat programowania i pozwalają się ewentualnie nauczyć czegoś nowego bardzo państwu dziękuję za wizytę warto się rywalom aż 2 × byli pani Anna Gardzińska Krzysztof Podkański Wojciech Szajner z ronda kończymy dzisiejsze wydanie audycji Super fundusze dla psów, które fundusze w radiu TOK FM projekt współfinansowany ze środków funduszu spójności w unii Europejskiej
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SUPERFUNDUSZE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA