REKLAMA

Kim Edward Dwurnik był dla polskiego świata sztuki?

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-10-29 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:48 min.
Udostępnij:

Kim Edward Dwurnik był dla polskiego świata sztuki - artystę wspomina historyk sztuki Łukasz Gorczyca, współwłaściciel Galerii Raster.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kultura osobista. Patrycja Wanat, dobry wieczór, rozpoczynamy Kulturę osobistą i rozpoczynamy od wspomnienia Edwarda Dwurnika. Edward Dwurnik zmarł w weekend w Warszawie, miał 75 lat. Moim pierwszym gościem jest Łukasz Gorczyca, współwłaściciel galerii Raster, historyk sztuki, dobry wieczór, witam bardzo gorąco. O Edwardzie Dwurniku pewnie moglibyśmy rozmawiać godzinami, o twórczości Edwarda Dwurnika, ale mam nadzieję, że w ciągu tych kilku minut również uda nam się parę ciepłych słów o artyście powiedzieć, no bo cóż to co ukrywać, ale Dwurnik to jeden z najbardziej charakterystycznych, najbardziej znanych polskich malarzy.  Rozwiń »
Tych epitetów tutaj pada bardzo dużo to jest on od wczoraj z wykrytych we wspomnieniach jak jak pan rozpoczął to wspomnienia o Edwardzie Dwórniku

Edward Dwurnik był dla Polski, dla polskiej sztuki był wspaniałym artystą i liderem był taki był takim człowiekiem artystą, który w gruncie rzeczy polskich tak wielu nie ma ludzi, że pełnienie komedii NATO i odwagę, żeby robić rzeczy w sposób inny niż wcześniejszy niż przed dookoła człowieka, którym o, którym jest mnóstwo anegdot i również te wszystkie wywiady z nim wszystkiego wypowiedzi to są niezwykle barwne szczere ona o opowieści 

Pana relacje z Edwardem z Górnikiem energia jak wyglądały, jakim był człowiekiem Edward Dwurnik, a rolną my się, jakby dla mnie to wydajność była bardzo ważna tylko możemy się poznaliśmy, kiedy jadł od kiedy zaczynałem chodzić jak dorosłe życie zawodowe nie będą jednak takich pierwszych osób dla mnie, która najchętniej w jakimś takim dużym zaufaniem mi winien HDI o wartość nominalna meble naciągnięcie pomoc reagowała i od samego początku chętnie z nami współpracowały i Tobago takiego dnia

To niesamowite, bo to właśnie takie pały, ale i do kościoła albo określonej w taki już poetki, ale był bardzo Pelego otwarty na młode pokolenie i jak ulał do Chomikuj PL, bo to od Poznania tych, które tego to młodzi ludzie robią i chętnie, jakby pielgrzymkę uczestniczył on też pierścień z pierwszych n p . ludzi, którzy kupowali w przypadkach to grupy ładnie innego znaliśmy od pragnień w niedzielę o liczbie, ale one był moim ukochanym Grzegorzem Szczepańskim przyjaźnić z jakich ich początku drogi też dźwięki, które po jego, jakby tych dni otwartych błagała o Super, by dać im, a na jego niewiele jeszcze innych osób mogłoby się potem górę odpierać pamiętam, że ich, że Edward wspierał też, bo pomogłoby uruchomić mały dębik, tak więc kanałami Karola Radziszewskiego i najeść wielu rynkach rzeczy, bo one były gracz uwielbiał być biegnę i tam dziś działo coś ciekawego młodego

Tak, ale to Doda w ogóle też było niesamowite rząd bardzo duże otwarcie mówiło tym interesował się tym co w sztuce się dzieje też, że pozwala to takie publiczne, więc chętnych komentarze czy recenzje również dotyczące twórczości młodych Arka zdobyła Joanna i w ogóle rynku sztuki prawda polskiego

Tak on był dosyć bezpośredni rzecznik i brał na siebie różne różne prowokacyjne dać się na końcu przemyślenia, że i myślę, że po gruncie rzeczy było tak nam też w jaki sposób to ich cenach inspirowało założeń branży nie trzeba zawsze postępować zgodnie z jakich opiekunką cena od rekordu można można sprawdzać jak dziecko ogląda go lekami na ile można, by też odważnych tych poglądach 

Ja mam też wrażenie, że Edward Dwurnik był bardzo świadomy jeśli chodzi o jego własną sztukę jego zła i swoją drogę prawda, którą wybrał w swojej radny twórczości też nie bał się tego o sukcesu komercyjnego znaczy nie bał się tego, że jeśli będzie bogatym uznanym dobrze sprzedającym się artystom totalnego artyzmu gdzieś na tym ucierpi

No tak, by być z tego też bardzo ważnego, bo wydaje mi się tyle niech może także on był przed przerwą, jakby kręgi protekcjonalne czy tylko po niego zmiany w Elblągu do tej pory jeszcze trochę jeszcze nie do końca rozumiane, jakby pecha, bo to wszystkiego robić, bo po odbiór nowego Targu to badanego, jaki w takim, a embargo tego przekonania o o właśnie takim odpowiedzialnym komercyjnym komercyjnym Lu, ale w gruncie rzeczy to właśnie było bardzo świadome i po i ujęła się udawało, by skutecznie myślę walczy też właśnie pewnymi takim kuchni stereotypami dotyczą też od utartych jego sukcesu, ale nie chcę tego, dlaczego stokach gór no właśnie w tym dniu tego, że sztuka ma też służyć ludziom, że oni o ideach proszę być jak blisko rzeczywistości i nie uważam, że jest tym co jest złego, jeżeli ktoś chce, że taki właśnie obraz to chętnie mu ten obraz namaluje i tak pięknego gola tak jakby popełniliśmy też w budowaniu takiej hańby byłem też zgodni progresywnej awangardowej tematem ich na tor po jakimś takim pierwszym aktem odruchu nie dochodzi jest taki powód wybrania ciągu białe, ale one myślę, że spełnił po części taką funkcję spełnia taką ich portfele dla polskiego kultury czy dla sztuki, jaką wręczają spełniało było takich jak gotować wszystko do góry nogami jak też układ był bardzo uważnie kwestię komercji odpowiedzialności obrazu, jakby obudził na wartość ani na arenie na kłopoty

Malował też bardzo dużo zresztą te wszystkie swoje obrazy liczyło skrupulatnie jest też wspomina w wywiadach o tym, że ten rysunek nr 1 powstał po zobaczeniu wystawy prac Nikifora i to to wtedy właśnie zrobił pierwszą swoją pracę nazwał to rysunek nr 1 na później to już poszło w tysiące

Ten gest początku też dla mnie bardzo ciekawe, bo to w czasie, kiedy tak, by tu Pekpol też odbijało się park takie myślenie na awangardową BiT cały czas TR umawiamy się, nad którym na teren odetnie się eksperymentami formalnymi mniej nikt z języka sztuki to najbliższe mu o niego dokonało Draba i dopasowanego hrabiego tego zawłaszczenia albo orzeczenia języka, który nie był językiem artysty uważanego za Arkę Noego na 1 to też efekt niż do nadużyć się od kogo Nikifora, ale i żył miał Unia Basket junior mógł jeszcze potencjał jednak nie być całkowicie, ale adaptować do Bodo jego własnego projektu, a jakość, ale jakoś wydaje mi się, że dyrektor to udało mu się zrobić wszystko co bądź namalować, których Pekin najbardziej niech sobie byli kompletnie malarki opis Polski ostatniego po półwiecza, a żeby takie jak myślę, że taka moja intuicja go o g tortur i że że jakąś jego nałogu, a potem do takiego obrazu można o ułożyć taką wirtualną opowieść o o polach naszej kultury materialnej o PDOF i przestrzeni wszystko to ogólne w tym tych wszystkich badań jest naprawdę wielki wielki potencjał można kobietę, która tytułem 1 z jego wspaniałych obrazów klęska urodzaju Łukasz Gorczyca bardzo dziękuję teraz za to krótkie wspomnienia Edwarda Dwurnika, ale mam nadzieję, że spotkamy się w studiu jeszcze porozmawiamy o waszej książce waszej, czyli pana i Łukasz Ronduda szyja, bo to jest książka też bardzo ciekawa relacja wódki świata sztuki, która została wydana przez galerie Raster, więc już teraz do studia zapraszam was Super bardzo dziękujemy też czeka tych rozmowach Edward Nowak zmarł po to, przekroczyliśmy 5 tak grać o ligę, a ja chcę bardzo chętnie PiS Łukasz Gorczyca współwłaściciel galerii Raster historyk sztuki był teraz naszym gościem bardzo dziękuję za tę rozmowę, a my słyszymy jeszcze po informacjach Radia TOK FM Look, czyli Łukasz Rostkowski do mnie do studia tutaj
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA