REKLAMA

Strzygonie, upiory i wampiry właściwe, czyli literacka demonologia

OFF Czarek
Data emisji:
2018-10-30 11:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
36:47 min.
Udostępnij:

W związku ze zbliżającym się Dniem Zadusznym Cezary Łasiczka rozmawia z Łukaszem Kozakiem o polskiej demonologii i wierzeniach lokalnych. Rozwiń »

Czy wciąż po Polsce grasują strzygonie, upiory i wampiry właściwe? Jak tłumaczy Łukasz Kozak, Święto Zmarłych "to jest moment, kiedy tylko zmarli, ale różnego rodzaju istoty pomiędzy życiem śmiercią, pojawiają się częściej na ulicach, a może w krzakach, na drogach, po zmroku szczególnie". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
W studiu gość, pan Łukasz Kozak, mediewista, ekspert od zbiorów cyfrowych, współtworzący cyfrową bibliotekę Polona, dzień dobry. Zbliża się Dio des muertos, czyli... Rozwiń »
Dziady.

Czyli Dziady i to jest moment, kiedy tylko zmarli, ale różnego rodzaju istoty pomiędzy życiem śmiercią pojawiają się częściej na ulicach, a może w krzakach na drogach po zmroku szczególnie mój gość przygląda się uważnie różnego rodzaju zbiorowa piroman Strzegom Strzegom nią i innym dziełem literackim, chociaż nie częściej literackich postaci można spotkać właśnie w ciemnych zaułkach 

No właśnie literackich literackich jak literackich to jest tak naprawdę otwieranie niesamowitego skarbca, kiedy ktoś zapytał mnie jakiś czas temu o polskie ludowe wierzenia i dlaczego one są tak słabo znane tak mało popularne powiedziałem no bo nie ma za bardzo źródeł, po czym ugryzła się, więc jak usiadłem do polonu i zacząłem szukać okazuje się, że w to nie jest sprawa literacka, że polscy chłopi pod koniec dziewiętnastego wieku baby też oczywiście polowali na wampiry oczywiście w wampiry to jest upiory strzygą nie w ogóle Wampiriady się jako takim bardzo Polski wynalazek, więc oczywiście możemy się spodziewać, że kogoś spotkamy i to będzie osoba, która po prostu wychodzi z grobu to jest właśnie ten ubiór strzygł go nie gdzieniegdzie wieszczy jest postać znana pod wieloma nazwami, a będąca takim podstawowym można powiedzieć podstawowym polskim dobrem de Mono logicznym ścisłego Ns 3 gole z czego w Małopolsce i na Śląsku i strzygą nie jest jak byśmy tak jak linę już podeszli do tego strzygą nie jest jakimś takim podgatunku wiem upiora w bardzo chłopskim, bo jest to po prostu taki wieśniak, który w górach turysta no nie powiedziałbym Upiór którąś ze wsi rozbierał wolny jedno zdarza mu się on się on ściągać KON koszule śmiertelną, bo pamiętajmy, że się chowało ludzi są takich jak by koszulach nocnych w on ściągała tę koszulę, żeby wejść do kościoła podgryzać świece może też zmienić się w młodą odżywkę i kusić zjazd księży wikarych do od grzechu jeśli akurat księża są mają takie preferencje no i łączeniu gmin no i tak znów rozrabia po prostu jak popatrzymy sobie na w ogóle pierwsze wydanie Janka Muzykanta Sienkiewicza w tam jest scena, w której baby mówił, żeby szybko opuścić tego małego Janka po porodzie, żeby się nie zmienił ostrzega Sienkiewicz daje przypis co to jest 3 liga, a takie coś co po śmierci bez goli naj można powiedzieć, że właśnie postrzega strzelań to jest po prostu coś co po śmierci zrobić różne figle, ale nie tylko jest w stanie upchnąć człowiekowi w usta i go zabić mnie jest to też struktury jest tu łascy bardzo na wódkę kiełbasę no coś niespotykanego w zasadzie chyba żadnej de Mono Logi, że można takiego ostrzegania kiełbasą lub wódką czeka, by czcić czy nie jest Legia zdecydowanie nie jest Vega w ogóle nie ma mowy, żeby upiory Polski 3 takie pogranicza polsko Ukraińsko białoruskiego były w vege one jedzą normalną strawę są w stanie wpaść do chłopskiej chałupy wywieźć cały jedzenie ogołocić spiżarnie no ale też są w stanie po prostu wyssać krew z ludzi na świecie to na deser świeccy, których prawdopodobnie, dlatego że mają jakąś urazę do do liturgii, ale trudno akurat powiedzieć co z tymi świecami, ale tu chodzi o to, że strzygę w tych wierzeniach małopolskich, które nam przekazuje Kolberg właśnie w ogóle, skąd to, skąd ta nasza wiedza głównie z klasyków polskiej etnografii Kolberg mówi o tym, że po prostu w aparatach kościelnych i świecach czynią szkody te żywe trupy a jakie sobie z takim strzygą nie poradzić, a na to to jest to jest klasyczny sposób oprócz wielkich baz NATO od wódka kiełbasa to tylko do pomysłu przytrzymał go jakoś 3 czy przekaz bać ja, żeby się pozbyć go tak mało, by pozbyć się go na stałe to było kilka etapów oczywiście ostatni jest klasyczny znany z literatury wampirycznej, ale sama geneza tego upiora jest taka rząd ma 2 dusze jak umrze to 1 dusza idzie idzie sobie do nieba bądź dopiekła, a druga zostaje w grupie i ożywia i trzeba tę drugą dusze ochrzcić wobec tego, kiedy nieboszczyk wstaje z grobu, a przypadki były takie bardzo częste trzeba go odkopać trzeba mu wsadzić w usta karteczkę z imieniem albo imieniem, jakiemu chcemy nadać albo imieniem Jezus jako uniwersalnym obrzucić go twarzą do ziemi, żeby miał problemy z wychodzeniem z grobu, po czym łopatą klepnąć po tyłku, ale wiemy, że ten sposób nie był zbyt skuteczne wtedy trzeba było sięgnąć już takich środków drastycznych, czyli wiadomo Kołek serce ucięcie głowy łopatą położenie głowy w nogach to co znamy z wielu pochówków z wielu relacji znamy też z notatek policyjnych z dziewiętnastego wieku, że chłopi rzeczywiście to robią u nas wiemy, że po prostu niektórzy chłopi mówi wprost, że żona przychodzi mi może ją pochowano tam rok temu rozumiem, że te to ucięcie głowy też za sobą skuteczne, bo bywały takie wstrzymanie, które są odciętą głową latały już cały, ale i tak no to jest to jest przypadek bardzo interesujący, ponieważ w niektórych miejscach jest z kolei wierzą może jak się ten łeb utnie to, iż nie uda unieszkodliwić strzygą Lniano to on jakby nabierał większych sił i może z tą głową uchodzić głową rzucać głowa jest jakby czekano zdalnie sterowana jest w stanie ugryźć no nie służy rozstrzyganiu jako taki dodatkowy atut remont bywało w wspomniał pan żonie, która po śmierci wracała, ale po śmierci wracali też mężowie i to po to, aby kontynuować prokreację aha no tak to jest to jest też niesamowite, bo my jesteśmy przyzwyczajeni do tego popkulturowego wampira, który jest takim bladym arystokratą Liberty inne my, ale raczej potomstwa nie ma jest zupełnie jałowy, a tutaj strzygł go nie właśnie głównie w Małopolsce czy też górali na Podhalu wychodzi sobie z grobu idzie do gospodarstwa o poziom za gospodarstwo sprząta chałupy dba o inwentarz no i właśnie lnu sypiał z żoną i może mieć z nią dzieci i zdaniem niektórych relacji te dzieci były takie słabe, że jedno się słabo chowały zwykle szybko umierały no ale były też takie, które dorastały słusznego wieku chodziły już gąski pasować krówki pasować, więc no inne żona wdowa miała ciągle zmarłym mężu jako ułóż pomoc nie może on był w stanie tam nam grozić tam coś dziwnie zapomniała od chwilę wyssać sąsiada, ale żonie to pomagał w Tczewie już status takich dzieci z trzydniowych dałoby wynik pewnie jak w ich dzieci nieślubne może trudno powiedzieć naszej bardzo szybko rodziły no zależało tutaj oczywiście od intencji wdowy no może to racjonalizować rzecz jasna, że to niedobre, ale nie miała tak tak tak i to w bardzo bardzo szybkim czasie, więc tutaj można powiedzieć, że to były jakieś 7 Raczki narody ciekawe są te relacje o dzieciach w, a nie racjonalizuje my, że to wdowy jednak się to się źle prowadziły nie zmienia to na pewno były strzelania, który zgrał mu wychodziło no i wystawia pan też o tym, koszuli śmiertelnej, którą można było za ukrycie zabrać czy zniszczyć tak to jest też sposób, zwłaszcza jeśli zostaniemy w kościele sam na sam z takim jego moście trzeba mu po prostu tę garderobę, którą ściąga z siebie ukryć, a on wtedy nie może wrócić do grobu o świcie mec rozlewa się w smołę bądź znika taki też można powiedzieć repertuar klasyczny środków anty wam fizycznych, aczkolwiek skuteczny tylko w niektórych regionach od tej pamiętajmy, że regiony mają swoje swoje, by demony rzec, że tak zdejmuje walczy z piły jest na Wschodzie Małopolska Śląsk w rozstrzyganiu północ pomoże wieszczy generalnie taki import Polska nazwa bardziej uniwersalna postrzega oczywiście zdarzają się też tam zdał wątpię, że wam szczerze wątpię, że i t d . z budową wieży jest Felix goni upiorów z innych demonów ludowych i nie tylko powrócimy po informacjach Radia TOK FM studio Łukasz Kozak mediewista ekspert od zbiorów cyfrowych, współtworząc także cyfrową bibliotekę Polona i inne informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek państwo mają gości jest pan Łukasz Kozak mediewista ekspert zbiorów cyfrowych, współtworząc także pojedzie w politykę cyfrową biblioteką Polona jest w studio rozmawiamy o demonach, ale tych, które nasze dusze pociągów tylko tych, które możemy znaleźć na kartach zarówno tej literatury z górnej półki, jaki ten jest ze średniej o może tak, by z góry futsal Nowiny GM Łaszcz Anna Jackiewicz tak tak tak tak tylko, że do 3 średnia półka, a ja bym powiedział, że przede wszystkim, że jeśli popatrzymy na to ma czym dysponujemy to jest to ten fenomenalny materiał Etnograficzny zebrany jeszcze przed Koerber wiem później przez Kolberga później przez jego następców przez tych klasyków pionierów polskiej etnologii, którzy nie tylko zbierali w innej wiadomości od ludu bezpośrednio, ale też np. kolekcjonowali wycinki z gazet dzięki czemu możemy szybko namierzyć pewne wypadki, które rzeczywiście miały miejsce, bo faktem jest, że we wsiach Tuchola i Sławsko były masowe aresztowania chłopów, którzy po prostu wykopywali trupy ze Skawą konwalie wbijali kołki w i pili kre w trupów, ponieważ uważali, że to jest najlepszy środek przeciw kupioną w Zurychu świeżo muszą być to kre w zaraz po Lennonie właśnie nie no właśnie wkroczył podgrzewali to co stanieje potem poznajemy upiora Zrzeszenie rozkłada w grobie i jest czerwony nie jest blady jak te wampiry właśnie, które znamy z filmów sagi Zmierzch czy czegoś nie on jest czerwony lager objechał on jest wypełniony krwią, którą wypił wobec tego temu kre w trzeba z niego wycisnąć siły i Gorzowa to można wierzyć w to, że taka czernina czeka na człowieka no ale już z przyczółek w pierś z usta albo szyją, która co czeka go chyba niespełna 1 w nogach było, żeby kre w jest gęsta no ale to jest jeszcze kwestia tego co tak naprawdę chłopi chcieli widzieć to jest też będą tutaj możemy oczywiście wziąć sobie el dziadek i mówić, że oni chcieli widzieć w to co wierzyli, a nie to co rzeczywiście zastali NATO była jakaś masowa histeria, która kazała ludziom w miejscach, gdzie była chociażby zaraza szukać od razu upiorów i obarczać winą za jakąś epidemię w inny typ wychodzące z grobów, a było to nagminne not inna, zwłaszcza wykupywanie może przyczyną był skutek w no właśnie właśnie wszystko wygląda na to, że nie, ponieważ jest to były chore choroby, których raczej nie wiązali byśmy z z jakimś tam wpływem no i trupów nieświeżych, więc jak pojawia się chociażby cholera to od razu ruszamy na cmentarz i szukano tam winowajców patrzą na maj, gdzie jest ziemia poruszona, na którym grabie w odkopywanie delikwenta bardzo często księża też brali w tym udział którzy, jakby dawali swoim swoje pozwolenie na taką operację jeśli Trump nie był złożony no to od razu wiadomo było, że on nocą wyprawia różne harce w Mickiewicz kontynuuje tę tradycję zaplanowana jest jakaś zapożyczona, ale jak weźmiemy trzecią część Dziadów i pieśni Conrada motel Konrad śpiewa coś co jest streszczenie całego zabiegu, ale anty wampiryczne ego Westa pisze, że pisma byłeś wydał już chłodna krew poczuła spod ziemi wygląda jak Upiór powstaje krwi głodna i krwi żąda pan zemsta na wroga z Bogiem choćby minimum Boga, ale co jest dalej później pójdzie mu krew wroga wypijemy ciało jego potomkiem toporem ręce nogi gwoździami przybili, by nie powstał i nie był pionem no po prostu mamy to wszystko co później 50 lat po Mickiewiczu dzieli się na polskich wsiach oni rzeczywiście ramię toporem ciała Ligia Fight Club kierował do takich, gdzie działa, ale nie EDF to były 2 tradycje znalazła życie kopie sztukę czy sztuka życie po prostu Mickiewicz miał świadomość tego, że takie coś istnieje, aczkolwiek źródła upiora Mickiewicza i był trochę okrężną drogą bolidu przez Byrona, który z kolei obserwuje w Grecji zabiegi Słowiańskiej ludności wokół takich właśnie żywych trupów, ale Mickiewicz też ma świadomość, że takie rzeczy mają miejsce, że te trupy leżą ludzie wierzą, że te trupy wychodzą wysysają krew no i jak sobie z nimi poradzić, więc Mickiewicz swoje i wprowadza upiora do literatury, a tymczasem Upiór funkcjonuje w świadomości ludów najlepsze ciągle jeszcze przez następnych no i ładnych parędziesiąt lat, a nawet powiedziałbym, że prawie 100 jeśli nie jeśli jeszcze w powojennej Polsce nie zdarzały się takie rzeczy, a dopuszcza taką wersję, że np. ludność wsi ma ogromne poczucie humoru za każdym razem i jak się pojawia jakiś badacz 3 etnograf z czy inny zbieracz opowieści to po prostu skręcają na maksa no właśnie moglibyśmy tak teraz żyją w ręku Ależ bio filozofią ludność wierzy w soli, a tam wszyscy na innych kwestii właśnie po to jest to jest coś co wykluczamy to dla Kol Berga, który często opiera się po prostu na danych policyjnych czy danych prasowych, więc chłopi tak naprawdę większości chcieli ukrywać to co się działo, bo wiedzieli, że spotka ich za to kara, a jeśli chodzi o podejście dowcipy dna to Wacław Potocki wyrzućmy tutaj do 2 kółek i siedemnastego Wacław Potocki pisze, że właśnie chłopi boją się strzygi kazał tutaj wykopać się trupa nie udzielić mu łeb Potocki pyta się ale, ale dlaczego, dlaczego WUM tutaj ucinać mu albo wychodzi z grobu i wysysa krew swojej rodziny no to Potocki robi sobie z kolei jaja z chłopów i mówi że coś innego trzeba mu uciąć cóż panie cytuje Jamaica rzekę, a z głową niech leży no, więc za 3 i to te warstwy bardziej wykształcone ciągle zrobiły sobie żarty z chłopów, którzy byli za zamach, zabijając zaletach staje zabobon nic, a osoby w wieku 18 była ogromna wręcz kampania przeciwko piorą kampania edukacyjna rzec, że rzec można znać uświadamianie, że to nie istnieje, że to są zabobony i nie jest tak bardzo masowa była wiara w upiory to auto to było coś takiego ducha albo upiora w niech nie mniej niestety jeszcze nie robi trudno on może po prostu klimat miejski temu nie sprzyja zresztą już notowana pod koniec osiemnastego wieku, że ta wiara to jednak na wsiach jest rozpropagowana ani w miastach, a Francuzi badający ten problem uważali, że tutaj kwestią główną znaczącą jest dieta dieta ludzi z ze Wschodu jest inna niż z Zachodu inna na obszarze gromadzenia dóbr sprawia, że także to, że to właśnie powoduje, że trupy wychodzą z UE nocą z grobów czy c polskie regionalne utwory upiory utwory utwory z różnią się od siebie tylko nazwami czczony jako środek powiem modus operandi także była oczywiście modus operandi jest różny mają pewne jest zbieżne cechy to znaczy zawsze to jest po prostu trup, który wychodzi z grobu, ale złóż niesie ich pozbywanie, którzy w niektórych miejscach plac u zasypywać dziury w grobie makiem, żeby Trump musiał liczyć każde ziarnko maku, zanim wyjedzie niektórzy mają inne łagodniejsze sposoby niektórzy mają bardziej drastyczne niektórzy światu ujął trupy niektórzy tylko głowę ucinają niektórzy tylko obracają bitwa Zioło do domu niektórzy wkładają kamieniem zęby, ale i to jest wprost proporcjonalne do tego jak bardzo groźne są w UE to istoty w i jak popatrzymy na Kresy no to tam były zdecydowanie najgroźniejsze ten Upiór to jest rzeczywiście straszna istota, która się je śmierć zniszczenie wysysa krew wejście jest zarazem wszyscy się go boją no jest taka właśnie masowa panika i Małopolski strzygą z kolei tak jak wspominałem no to ułatwić sobie z nim poradzić z tą kiełbasą wódką można go też wysłać do grobów, waląc go z UE, że taki się w razie z liścia, ale lewą ręką w co ciekawe jak byśmy się udali na lubelskie jedno to wtedy trzeba z prawej ręki uderzyć upiora należ ścigania z lewej w Total czy muszę zrobić z lubelskiego w to tam raczej decyduje miejsce Boga z lubelskiego pojechał na wsi do Krakowa no to nie miałby szans, żeby przeżyć, bo on musi jednak wrócić do swojego grobu na to musiałby naprawdę używać się szybkich połączeń kolejowych to to jednak akurat łączy z tymi literackimi wampirami, że jednak trzeba wypocząć we własnym we własnej mogile, więc sam właśnie uderzanie od lewicy od prawicy są historie o Chłopach, którzy po prostu wbił się ze strzygą dniami często także, że strzygą oni właśnie zostaje tak pobity, że wraca do swojej mogił Kirch ner no a na Wschodzie raczej to się rzadko dzieje, żeby ktoś się odważył się stanąć do walki z takim żywym trupem możemy tutaj żywych trupach, a jutro halą in know-howi Dachau inne w weźmy sobie Dziady i wróćmy do tej wspaniałej materii oraz Lublinie, bo prym wiedzie, jeżeli chodzi o dekoracje halogenowe chyba w od piętnastego wieku Wład Palownik nie od piętnastego wieku nieszczęsny nie nie ten nieszczęsny hospodar mołdawski został po prostu przez sztukę oraz identyfikowany z wampirem imię Drakula rzeczywiście nosiła, ale to, dlatego że odziedziczył to po papier Papa nazywał się Drakula braku zresztą popatrzmy na etnologię w mamy rumuński język Romański to jest od Rafako smoka, ale też to może oznaczać diabła, gdy dla klubu po prostu strasznie brzydki, że tak przynajmniej twierdzi twierdzą źródła dlatego tak nazywano go więc, owszem w klatce dla ludzi wysyłało na pale, ale popatrzmy też na niego jako na wielkiego obrońcy chrześcijaństwa przed Turkami, więc anonimowo, że nie da się bronić chrześcijaństwa jest bliższy przy robieniu Onetu kilku jajek w no dobrze czy rozumie, że prawdziwi Polacy obchodzą Dziady, a nie jakiś kapitalistyczne halowym powiedział, że prawdziwi Polacy też mieliby tutaj jest trochę problemów z dziadami, które są takim pogranicznik raczej je świętem no i Mickiewicz pamiętajmy był pisarzem nie tyle polskim są ostatnim takim pisarzem Rzeczpospolitej dla niego tradycje to co by było dla niego litewskim tak naprawdę bardziej białoruski małe tradycje litewskie białoruskie nawet on często nawiązuje do tej konwencji romantyzmu ukraińskiego jak popatrzymy na niektóre, zwłaszcza późne ballady notował w nich Dziady nie są tak naprawdę czysto polskim wynalazkiem to jest taka raczej bym raczej obrządek taki bardziej ogólna Słowiańskiej Małgorzata wstyd Dziady nie są zostanie szlak z 1 strony przez cały rok mamy problemy z tymi istotami demonami różnego rodzaju i zastanawiam się, jakie pokona dziś od zabić przystąpili z i t d. tak dalej, a oto raz w roku mówił, że to my sobie z nimi zasiądziemy do stołu i troszeczkę po imprezuje to jest zupełnie inna sprawa jak popatrzymy na drugą część tak jak to patrzmy na ten czas po informacjach Nolan, gdyż bez interesujący wątek, a informacja, że zbliżają jej, przypominając Dziady niechlujnie tak, żeby się czas w parku 3 w teście pierwsza pierwsza 0301. pierwszego roku, a właśnie przy tym jutro prawie, że w lutym Kapsch informacje o 1140 w studiu Łukasz Kozak my mediewista eksportu zbiorów cyfrowych współtworzący cyfrową bibliotekę polon w UE jest państwo byłem gościem informacji 1140 pań w latach wracamy do wampirów strzyg strzygą oni upiorów i Dziadów i różnych od idei także przepisy jak się przygotować do Dziadów co pozostało mało czasu Szanowni państwo mieć państwo szkołę czosnek pośrednie przysporzenie nowa nazwa może z hali, ale całe będzie potrzebna o tym, po informacjach o jedno 100 w studiu Łukasz Kozak mediewista ekspertów zbiorów cyfrowych rozmawiamy o demonach rozstrzyga o wampirach jest przy Błoniach, ale przed informacjami swojemu nadchodzących dekadach, na które można się przygotować w UE tak on mieć dział przygotowania, żeby mieć taką namiastkę rzeczywiście jak już takiego tradycyjnego świętowania no to jak zawsze proponuje i uczestniczy zresztą w spotkaniach na Powązkach w katakumbach, które zwołuje Adam Strug krewnym Śpiewak tradycyjny, który specjalizuje się w UE uzależnia wiązała z zimną monetę polską, prowadząc monologiem polską z specjalizował się swego czasu właśnie w pieśniach pogrzebowych spotkania w tym roku o siedemnastej pierwszego Powązki katakumby zbiera nasze łodzie i 7, ale tak wydaje mi się, że co roku i śpiewają pieśni tradycyjne polskie pieśni żałobne pieśni o umieraniu pieśni, które moglibyśmy bardzo wolno określić mianem właśnie powiązanych z taką usterką ceremonię uczta Dziadów zresztą zdaje się nawet od śpiewu jeszcze tam fragment Mickiewicza w, więc to jest impreza, która doskonale wprowadzała w ten klimat na pieśni są wyjątkowe niesamowite są o tym jak właśnie się tam umiera jak się żegna jak się gnije, jakie są męki piekielne jak jest uczyć całe i t d . i t d. niesamowite przeżycie polecam mam wrażenie, że Dymkowski to zainteresowanie demonami wampirami różnego rodzaju upiorami powraca od czasu do czasu za sprawą popkultury 3 różne rodzaje filmów czy seriali my, a ostatnio nawet psy przy okazji gier komputerowych, a przede wszystkim na oczywiście mamy Wiedźmina, który jest wielkim, jakby z renesansem mieli próbą docenienia tej polskiej jak demonologii ludowej, aczkolwiek nie tylko w nazistowskim wykorzystuje w swojej literaturze pewne motywy wy wyjęte z klasyków polskiej etnografii jak przypomnimy sobie o królewnie z 3 lidze, która zostaje uratowana przez Wiedźmina to mamy chyba 10 zapisów tej samej historii w polskich etnografów samego Kolberga chyba są 3 królewnę, która umiera, a później zjada ludzi w kościele ratuje nas młody żołnierz na stary żołnierz tras pielgrzymek klasy dziad w każdym razie ten motyw jest znany tradycji ludowej Sadkowski przekształca to historia o Wiedźminie, a później to przychodzi do gry tylko, że nowy wiadomo twórcy mają teraz problem, bo Sapkowski chce skasować aż 6060 baniek za wykorzystanie Wiedźmina, a mówiąc językiem bardziej zrozumiałym domaga się już podziału zysków i rozumiem, że rozstrzygną sądy czy prawo autorskie ustawa autorskich praw pokrewnych, a nuż dla gazu ze względów niecelowe i i ekolog tak kolokwialnie no w każdym razie dzięki temu, że mamy domenę publiczną mamy Polony i biblioteki cyfrowe to twórcy korzystający z Kol Berga Berwińskiego 3 innych znakomitych etnografów nie muszą nic płacić, ponieważ prawa majątkowe autorskie prawa majątkowe wygasły, więc Makurat z takich zdarza mi się ostatnio prowadzić sporo warsztatów dla twórców gier na najbliższe będą pod koniec listopada na dym swąd impakt i tam właśnie mówię ludzie po prostu możecie to sobie wziąć to są świetne historie niewykorzystane możecie to wziąć nikt wam nie broni, a nawet wszyscy będą się cieszyć nikt nikomu nie musieć płacić 200 dwudziestego fabuły twórzcie z tego postacie, bo ta Polska ludowa demonologia i cały zestaw polskich ludowych wierzeń zapisane przez tych wspaniałych ludzi z dziewiętnastego początków dwudziestego wieku jest wprost nieprawdopodobne jest to unikat nikt nie ma czegoś tak fajnego, aby nasza demonologia, jeżeli chodzi o skład osobowy jest jakoś wyjątkowo bogata w porównaniu z innymi państwami i ona nie jest bogata ona ma pewne kluczowe istoty właśnie ta powiedzmy tańca cały gatunek upiorów, o których mówiliśmy, ale są też rozmowy z umowy, które w de facto nie są demonami zmora to jest po prostu człowiek, który w czasie snu zmienia się n p . w kota białą myszkę nawet źdźbło słomy i dusi innych ludzi udusili ANN niekoniecznie na śmierć od razu tylko po prostu utrudnia im oddech wywołuje duszności obciąża obciąża klatkę piersiową siada okrakiem walki z białą myszką to trudno uśmiecha dla władz nie właśnie tutaj wchodzimy w ten w tym rzeczywistości de Mono logiczną Myjak jest białą myszką to jest Jaume szkoła ta Biała Myszka ma widocznie taką nadnaturalną gęstość jest bardzo ciężka, że taką zmorą jest mogę je est ery, a to nie oddychanie dusi to jest to to jest ciekawe, że właśnie zmora również np. wgryza się jakoś w płuca wkłada język do Ustki ma sięga, więc to to jest tak całkiem dobra dobra przenośnia, ale nie tylko oczywiście z umowy z Marleną zazwyczaj głów chyba w postaci kotów czasami były to też dziewczęta, które miał jakiś afekt np. do jakiegoś parobka idee zatrzymały go nieświadomie wręcz prześladować nocą tutaj oczywiście możemy sobie dorabiać dłużne dłużne Foligowski interpretacje, ale były jeszcze budynki Bogdanki, czyli boginki Bogdanki mamony mamona dziś złożony w wspaniały gatunek demon w polskich, który trudnił się kradzieżą dzieci i browar był to paskudne istoty w kobiety o świńskich zębach w oczach jak spodki piersiach tak wielki i że zarzucał je sobie na ramiona w i brały nimi bieliznę w ogóle jak i bankami no i one porywały chłopskie dzieci zostawiały tam odmieńca coś co znamy z całej Europy w demony porywające dzieci, zostawiając odmieńca tylko jak popatrzymy n p . na Szekspira sen nocy letniej to to są piękne wróżki, a tu mamy właśnie no i typowo polską polskie realia mamy tutaj jednak paskudne boginki no, a wykup cukru, by ją z Kuby, by przeniknęły strat co mój faworyt kościelnej mamy coś w rodzaju usług klubów są latawce i one są bardzo mocno ugruntowane w tej tradycji kościelnej było nim oficjalna nauka kościelna oficjalnie może nie nauka kościoła na co autorytety kościelne wprowadzały figur rysunków i in Kubów ma tutaj grozę rysunku był wolisz niektórzy wolą im Kuby to jest inny za in Kuba mógł robić ten strzegł, więc żonę odwiedzał zasób Kuba właśnie latawiec latawiec, który właśnie przyjmował jakąś formę cielesną to duch może nawet czasami diabeł przyjmował formę cielesną no i mógł po prostu filmował wolno mu seks uprawiał z ludźmi więc, więc takie istoty teście pojawiały demona atmosferyczne Płaneta Niki tak dalej, ale co jest najfajniejsze nie ma tutaj jakiś niesamowity i ilości tych demonów to jest jednak takich kilka emblematy licznych postaci jest taka taki serial jest kreskówka anime japońska Maryja dowodził płeć, która ma do pomocy właśnie INKU, bo jest Kuba w Wisłoku jest dużo bardziej Artemis dużo bardziej możesz łatwo zaprzyjaźnić choćby w bok domyślam się, ale w ogóle co to to po to, ten wątek poruszony, czyli kultura japońska, która ma być świetną monologi doskonale opracowaną i anime no to tam możemy zobaczyć pewne paralele jest świetny serial Mono naukę nie mylić z Mono Lake Chimera, który właśnie ryzyko lojalnie nie nie nie właśnie w ten monolog monolog, czyli de de MON luźno, tłumacząc to jest właśnie o tym jak rozprawiać się jak pojawiają się demony taka świetna animacja w stylistyce malarstwa późnego do wczesnego maj dzik a jaka zasili również świetny serial to dach oparty na klasycznych kabuki w Allen oglądając stoi znając polską demonologii ludowej aż się chce nie wiem określić Japończyków High w domu lubicie Chopina zróbcie teraz anime o polskiej demonologii ludowej, bo to jest Super temat w 2 temat, który leży do wzięcia, a jakaż to chyba taki morski potwór, a jakaż to jest chyba też takie jakieś ogólne określenie bardziej wyłania się pojawia się lampka statek rozbije aha no oceniali niestety w dziejach związku zaprosić rzeczna pomorskie ono oczywiście oczywiście są to taki topielca auto obce czyli, że to są dni zazwyczaj demony powstałe z ludzi, którzy się utopia czasami po prostu jakiś Diabły, które mieszkają w akwenach i wciągają ludzi urnę z ideą jest tani gaz pierwsza sprawa tak jak wygląda czasami są to dzieci w czapeczkach, które łapią kogoś wciągają pod wodę no woda jest takim takim specyficznym Habitat dla gatunku demonów to boginki porywają dzieci też są wiązane często z z jakąś taką wodną demonologii o jedno i na Wschodzie są, ale to jest już taki wynalazek może powiedzieć ruski białoruski Rusałki, które z kolei są raczej ładne i marż co łączy tylko tak się to co psom z usług szkołę wciągają pod wodę, ale działają trochę jak takie ogniem klasycznej greckiej syreny wabiące młodzieńców, a specyfiką tej polskiej demonologii jest to, że tam za dużo ładnych składnych istotnie ma obecnie dla tej właśnie takie paskudne, a czy te istoty to te demony istoty toby to z ciałem bazują na człowieku czy raczej te są kimś albo zwierzakami albo mieszankami ludzko zwierzęcymi hybrydami najczęściej jest także to jednak to jest człowiek niezależnie od tego czy to jest człowiek żywy czy to jest człowiek ma martwe on jest jakby takim podstawowym podstawowym bytem demonicznym czy też to teraz powinniśmy powiedzieć o demonicznym czy właśnie upiorny wchodzą ze Wschodu wchodzą wychodzące z grobów z mogił 3 z modeli, które nie są ludźmi żyjącymi, którzy duszą nocą w tej swojej jakiś duchowej postaci innych ludzi to jest jakby najważniejsza część polskiej ludowej demonologii jeśli chodzi o te byty nadprzyrodzone no to mamy mamy właśnie Bogdanki mamy też niektórzy tam inne latawców no imamy wspaniałą uwzględnić przy figurze polskiego diabła, który jednak jest tak bogata, że tutaj nie ma co zaczynać nowych tematów jasne oddali coś co jest powodem tego, że te istoty ogniem nie mogą sobie zostawić spokoju żyjących w Toronto to jest chyba najlepsze pytanie to mają po prostu jakoś się jakąś urazę do żywych Upiór ma te 2 dłuższe i ta dusza, która zostaje w ciele ona go animuje jest to zła dusza, która każe mu krzywdzić żywych tak jak znamy z Mickiewicza w tej pieśni Konrada na naprzód braci rodaków gryźć muszę cię z biało dach w ogóle, w którego Mickiewicz tłumaczy też mamy, że kupił tam w oryginale jest wampir na początku dręczy swoją rodzinę, więc upiory na początku po prostu mają coś do swojej rodziny i ją dręczą z niej wysysają krew i rodzina tego upiora czy strzygi na początku pada jego ofiarą oczywiście tutaj mamy ten wyjątek, czyli Strzegomia, który jest raczej miłymi, choć nie pomoże jeszcze żony żony z żon reż uli przytuli tak jest i z Łodzi potomstwo na terytorium, ale tez wyjątek nogi jednak to jest jakaś taka duża awersja w stosunku do świata żywych, ale z wrogiem polskości proszę, aby zostać miała mieć bardzo panu dziękuję dziękuję bardzo Łukasz Kozak mediewista ekspert ze zbiorów cyfrowych współtworzący cyfrową biblioteką Polona był państwem mają gościem dziękuje dziękuje informację o godzinie dwunastej już za kilka minut po informacjach Mikołaj Lizut i jego program ma dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara nad jakością czuwał Adam Szulc
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA