REKLAMA

Cyberprzemoc - myślisz, że Twojego dziecka nie dotyczy? Niestety, to... niemożliwe

Dorosłe dzieci
Data emisji:
2018-10-30 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:49 min.
Udostępnij:

Z badań jasno wynika, że cyberprzemoc dotyka, w roli ofiary, agresora albo, po prostu, świadka, praktycznie każde dziecko i każdego nastolatka. Rozwiń »

W tym podkaście prof. Anna Szuster - Kowalewicz, kierowniczka katedry psychologii społecznej na wydziale psychologii Uniwersytetu Warszawskiego odpowiada na pytania: co to jest cyberprzemoc, jakie znamy rodzaje takiej przemocy a także - jak zauważyć, że nasze dziecko padło ofiarą.

Podkreśla też, że sposób rozumowania i działania dzieci i nastolatków jest inny, niż dorosłych: dlatego są oni bardziej podatni na cyberprzemoc ale też wymagają specyficznego podejścia ze strony rodziców, którzy na początek muszą zrozumieć, że mogą niewiele rozumieć z tego, co dziś dzieje się pomiędzy nastolatkami, bo za ich czasów zjawisko cyberprzemocy nie istniało a oni sami narzędzi internetowych używają inaczej, i mniej biegle, od swych latorośli. Co zatem robić? I gdzie szukać ewentualnej pomocy? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdują się w podkaście. Zaprasza Hanna Zielińska. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dorosłe dzieci, przy mikrofonie Hanna Zielińska. Dzisiaj naszym gościem jest prof. Anna Szuster-Kowalewicz, kierująca Katedrą psychologii społecznej wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, dzień dobry, dzień dobry. Jestem świeżo po lekturze tekstu zatytułowanego "Grzeczny w realu agresywny w sieci". To jest tekst w ostatnim wydaniu magazynu "Newsweek psychologia", który pokazuje anatomię współczesną, tą najnowszą, cyberprzemocy wśród dzieciaków, wśród nastolatków, wśród uczniów szkolnych. I tutaj właśnie przede wszystkim pojawiają się pani wypowiedzi, pani głos i tekst oparty jest o badania, które prowadził pani zespół, badania z programu interdyscyplinarny model przeciwdziałania agresji i cyberprzemocy technologicznej. Gdzie te badania były prowadzone, kiedy, kto był badany? Rozwiń »
Więc przede wszystkim ma absolutnie pod moim kierunkiem to było wspaniałe Consortium złożone z 5 instytucji 2 fundacji znaną szeroko o fundację dajemy dzieciom siłę oraz fundacje Press terenom, ale i jednostek akademickich wydziału psychologii i właśnie Uniwersytetu Warszawskiego i to obu zespołów, które ja pracowałam Instytut medycyny pracy najemnej kierowane zespół kierowany przez prezesa Napieralskiego znanego popularyzatora wiedzy dotyczącej zachowania w sieci, ale także zupełnie niespodziewanie Politechniki Warsza zdjęcia, ale z Politechniki warszawskiej wspomagali nas, a mnie, planując zajęcia dotyczące bezpieczeństwa internetu bezpieczeństwa cyfrowego w związku z tym ten w takim składzie prowadzili przez 3 lata badania finansowane za Narodowego centrum badań rozwoju dostaliśmy duży Grant, który no chyba te pieniądze podatników bardzo dobrze wyda na noc ORA et no teraz bardzo chętnie z tych wydanych pieniędzy z pożytków z profitów skorzystamy my jako media, a dalej odbiorcy naszego programu rodzice, bo okazuje się, że to badania przeprowadzone po między 20152018 rokiem, czyli naprawdę bardzo świeża przynoszą naprawdę szczegółowy obraz tego czym jest cyberprzemocy wśród dzieciaków co jest bardzo ważne o tym, też pani mówi w artykule wbre w wszelkim pozorom my dorośli, a w szczególności my rodzice mamy nieco zniekształcony obraz, o ile w ogóle bliski dna prawdę i tutaj okazuje się, że jednak badania obiektywne naukowe i inne no są takim źródłem, które mogą być faktycznym wsparciem, bo mamy tendencję do porównywania sytuacji dzisiejszych nastolatków do tego jak to było za naszych czasów tzw. naszych czasów senne albo do snucia takich projekcji na temat naszych innych dzieci pierwsza, że 3, które nasuwa się po lekturze inne artykuły, która pewnie jest też, że w badaniach wyraźny powiedziane wyraźnie powiedziano inne to ta przerażająca cecha cyber przemocy, że nie ma przed nią ucieczki po to, my dorośli rzadko myślimy już żadne przecież my po kłótni w szkole czy jakiś niesnasek kach czy jakimś wykluczenie z grupy społecznej byliśmy zawieszeni na chwilę w tej rzeczywistości były trudne wracaliśmy do domu tam był azyl to można było odcięcia tej sytuacji, a następnie bardzo często wszystko rozchodziło się po kościach Towarzystwo zapominało internet ani nie zapomina ani nie daje w ogóle żadnej przestrzeni bezpiecznej od siebie, bo internet jest wszczęcie no właśnie ja, ale i w tedy co rzeczywiście bardzo dobra charakterystyka 1 tylko aspektu tego razem, a wiele się rozlewiska w ale nie idzie jak rozumiem czemu no właśnie i ja może skomentuje tę Penta to taki sposób, że państwa rzadko zdajemy sobie sprawę z tego, że pojawienie się narzędzi cyfrowych w sposób nie ilościowy w sposób jakościowy zmieniła sposób naszego funkcjonowania co mam namyśli przeciek od zarania dziejów posługiwał się różnymi narzędziami, a to kompasem, a tą książką wiąże się pewna książka to wieszczono, że skończy się pamięć, ponieważ niczego nie trzeba będzie pamiętać czasem bynajmniej natomiast w historię tych różnych narzędzi nie znalazło się do tej pory takie, które można, by było porównać z narzędziami elektronicznymi sieciową zamki komputerem z tym wszystkim co wokół tego się twarze, dlaczego Otóż ranną każde narzędzie, którym przeciek posługuje zmienia jego mózg mógł zmieniają mózg planowane jest zły, ale zmienia nam tymczasem okazuje się jak tego nie ma wyjątków także narzędzia elektroniczne to czynią różnica polega wszakże na tym i dany rok dla styczność naszego mózgu jest fantastyczną cechą on on się odgina, jaka mnie plastelina natomiast pociąga za sobą oczywiście określone konsekwencje mianowicie i te konsekwencje zostały bardzo wyraziście dostrzeżone, a w konfrontacji z narzędziami cyfrowymi na czym polega ta zmiana, a on narzędzia cyfrowe MNW generują impulsywność przerzut nasze uwagi Krzyżak spojrzymy na ekran komputera to szybko zdajemy sobie sprawę z tego, że patrzymy na 15 rzeczy naraz, a właściwie nie jesteśmy w stanie realnie patrzeć jednocześnie tylko nasz wzrok wędruje od przeglądarki przez port de przez kliknięcie czy niema jakiegoś komunikatu związku z tym ćwiczymy takie funkcje, których w świecie realnym z taką intensywnością i w tak skompresowane i SMG nie ćwiczymy impulsywność przewrotność uwagi natręctwa, którzy się rodzą one naszych oczach bycia online jednocześnie wielozadaniowa żyć nawet na młodzież z wami niestety to magia jak ujawnia memy wielozadaniowość to rodzi com com PL pewne następstwa pobieżną 6 przetwarzania informacji gorsza pamięć ziemiaństwa były badania, które polegały na tym, że w, a wykład był kierowany do studentów przy pomocy narzędzi elektronicznych oraz tradycyjnie jak jeszcze dawno za moich czasów, że po prostu się mówiło okazało się, że pamiętanie wykładu jest oczywiście lepsze w tej drugiej z OFE bankowy bądź odwołali go w jego barwach na głowie trzeba dobrze by zabić zamordować agent śledzi meta analizują analizuje dokładnie tak w związku z tym i szczerze mówiąc ja bym nie umiała prowadzić ba wykładu SPR poeta, a moi studenci mogliby już słuchać tego bez pałek pani pamięta natomiast nowa to mieć taką refleksję nie tyle w tyle w tyle głowy co szkodzi etat co to w efekcie robi to sprawia, że narzędzie elektronicznej sieci stymuluje przetwarzania, o którym każdy ma pan powiedział, że z przetwarzaniem, a on systemem 1 automatycznym szybkim pobieżnym w związku z tym nie w wysiłkowym i to wszystko jest w Trzebczu Sieńko mielone towarzyszy temu oczywiście iluzoryczna kontrola w istocie brak brak brak kontroli co więcej te zmiany, jakie po mnie pociągają za sobą narzędzia w ogóle nie chce i subiektywnie odczuwany to znaczy czek nie ma gorączki nie adres czy wręcz przeciwnie bez tego zaczyna się zaczyna się gorzej i obuwia np. kompetencje zadeptane spędzałem czas w spektakularny jest tam można zrobić proste ćwiczenie polecam wszystkim, a on założyć sobie program nie wiem, skąd słyszałam, że taki istnieje, który będzie liczył ile razy bez celu bez powodu sięgamy po komórkę źle okazuje się, że ona na pewno są w jelitach giną właśnie ta liczba jest przerażająca przecież robimy to kompletnie automatyczne ile czasu z chorobą własną płytę właśnie to jest tak to jest dokładnie w pigułce to co się dzieje mu na to co się dzieje w świecie innych teraz takie narzędzia takie oprzyrządowanie oczywiście oddziałuje nie tylko na mózg naszych młodych Annie uczniów dzieci i wnuków chcę także tak w podobny sposób to dla nas troszeczkę może i in inaczej, ponieważ nasza historia, a z różnymi rzeczami jest dłuższa bardziej skomplikowana i nieco o bardziej opornie wchodzimy w tę te zależne, choć wciąż jesteśmy gośćmi w cenach jesteśmy, a dzieciaki są one nie tablicami o tak ta szczególna osoby urodzone w 2000 roku byli bardzo jeszcze warto jeszcze nowego wszystkie dodać specyfikę rozwojową okresu medale esencji, bo cały czas mówimy o młodzieży prasa tak no ty pyta co każdy psycholog rozwojowy każdy pedagog w 2 grupa rówieśnicza grupa rówieśnicza dawał pierwsze potężny wpły w społeczny prawda, ale po drugie, układ nerwowy, który dojrzewa najdłużej on nie jest konsoli podatność na uzależnienie właśnie na dojrzewanie impulsywność dziennie przez ludność uwagi, gdyż kanał na dno razem drewno, które na nich właśnie kredyt z SM duży wobec innych małych wobec siebie na jej coś co psychologowie nazwę nie egoizm, ale egocentryzm świat jest mną prawda mówiąc z emfazą mi hymnu przez wsie no imamy doskonałe podłoże pole do momentu zaistnienia przemocy innym jak się okazuje znaczna znaczna część się na uczniów dzieci nastolatków miała z cyberprzemocą do czynienia i to w różnych rolach nawet płynnie przyjmowanych innych właściwie nie jestem pewna może pani profesor będzie wiedziała od czego zależy czy dziecko obronnej jest sprawcą świadkiem czy ofiarą takiej cyber przemocy rzeczywiście to jest pewien fenomen agresji w sieci mianowicie tak jak pani powiedziała w świecie realnym, a my to po pierwsze mamy komórkę, do której możemy azyl, do której możemy się udać, ale także te role sprawców ofiary Niedźwiadków są dużo bardziej rozdzielone ale podczas gdy w sieci następuje wzajemne przenikanie tych ról sprawca jest tam bywała świadkiem ofiara bywa także sprawcą szczególna taka przenika nasz król dotyczy sprawców i świadków w szarą świadków właśnie rower z cyber przemoc jest zupełnie szczególna pani dr Julia Julia berlińska poświęca temu w szczególności swoje badania i musieli Anny i Muszyna PL po liczy tez rzeczywiście pasjonujący rzadko zdajemy sobie sprawę z tego, że w Wałęsie ci jeśli tylko obserwujemy to realne ramy albo po prostu przesyłamy dalej tak na tym polega, a najczęstsza forma Anny cyberprzemocy tam się kre w nie maleje w dH Anny tam się tam się leją łzy poza doraźne często na czym tak EDF już żona Liu już uczestniczymy przed prze MO, by Kliknij dalej podaj dalej zalali Kuj 3 państwa lajków i to jest coś fenomenalnego to jest narzędzie, które bym jednak, które by, do którego on o inny system automatyczny, który z tematem automatyczne ujarzmił zaprzągł do swoich działań light kują, a wszyscy prosili USA i wymaga zajmują wszyscy co więcej nie przybrało to już formy zawodów i mamy w grupie rówieśniczej, a on rywalizację na to kto więcej ma dla nas czymś się omówimy to tajne o tym, że lokowanie może być również formą cyberprzemocy, ponieważ przesyła dane przesyłamy ewentualnie jej oddania czujemy akty cyber rankingu no bo przemoc cyfrowa to nie tylko publikowanie, by jakiś oszczerstwem czy rozsyłanie bezpośrednio od nas jakiś ośmieszających zdjęć informacji gróźb filmów gminne, ale też właśnie, by wzniecony konfliktów w komentarzach pod taką publikację Denny czy właśnie lakowanie lub przesyłanie tego typu miny informacji czy komunikatów cyber bowlingu podszywanie się pod cudzą tożsamość jest włamanie i ujawnianie szczegółów część korespondencji internetowej tych form cyberprzemocy jest całkiem dużo my teraz tak z ulg rodzice, którzy nas słuchają myślę sobie no tak rzeczywiście jest poważny problem jak dobrze, że on mojego dziecka nie dotyczy to wszystko co dotychczas pani profesor powiedział rzeczywiście dotyczy dzisiejszych dzieciaków no ale akurat nie ma jego wina właśnie tych właśnie taka w fenomenalnym ludzka właściwość pewne mechanizmy obronne prawda dzięki temu żyjemy i możemy mieć złudzenia, które pozwalają nam żyć, że Muchy zacytuję tytuł, choć bardzo popularnej książki psychologiczne rzeczywiście oczywiście Elvi spośród dzieci młodzieży, z którymi mieliśmy kontakt wszyscy zważyć, że to było na w sumie chyba 20 szkół z różnych części Polski zarówno z wielkich miast Łódź Warszawa jak i zupełnie małych gmin Anny z Małopolski, a i właściwie tam nie było żadnego młodego człowieka, który z nami rozmawiał, a myśmy rozmawiali na początku myśmy nie dali Radom poznali już twarzą twarz smażonych warzy w indywidualnym było stać nie było badane cyfrowe MF związanych z dna jest nim przystąpiliśmy do tego nadawał konstruowania naszego programu to rzeczywiście zaczęliśmy od badań jakościowych i z tych wywiadów rzeczywiście wyłoniła się dość ponura rzeczywistość ponura, ponieważ wszyscy mieli jakiś kontakt albo jako świadek, a on mniej rzeczywiście jako sprawcy najmniej było sprawców, ale młodzi mieszczanie byli natomiast świadków form EMA do auta to było niemalże 100 % naszych respondentów no tak aprobuje to sobie na jakiś sposób porównać do takich wezwań czy problemów społecznych o nim w liceum, ale za moich czasów no to mogłaby się narkomania czy przemoc fizyczna mówiło się, że u nas w szkole tego nie ma dla mnie ważne właśnie za wręczanie działają nie stare zaklęcia nie działają Mbank jak ja ja zresztą myślę, że żona to jest rzeczkę też tak, że duża w tym udziału ma oczywiście obawa lęk strach i bezradność poniekąd ze strony dorosłych mąż w związku z tym, ale my niewielkie zaklinanie rzeczywistości zawsze psychologicznie podnosi na strychu prawda, więc chociażby tak o tym, też pani mówi w artykule, że rodzicom jest bardzo trudno dostrzec problem z cyber przemocy w życiu dziecka niezależnie od tego jaka rola dziecku przypadła już pani powiedziała, że te role są płyny mają one się zmieniają, bo ta wyjątkowość relacji między rodzicem dziecka zniekształca obraz dziecka rodzic, chroniąc dziecko ochronić siebie tak naprawdę automatycznie często nieświadomie no, więc wielkie pytanie jak uczyłeś możliwe wykroczyć poza te własne ograniczenia te relacje uwikłania rodzinne man i rozpoznać w jakiej sytuacji dziecko skoro już wiemy że, aby każde dziecko co najmniej wie, o co chodzi co najmniej jako świadek, więc więcej wydacie można powiedzieć, że doszedł nam jeszcze 1 problem wychowawczy Fronda do całego ogromnego, by przed Sejmem lata Mann zbieranych problemów w darze gluten, ale ten jest rzeczywiście jakościowo jakościowo odmienne m. in. jakościowo odmienne także, dlatego że do tej pory można powiedzieć, że rodzice dorośli opiekunowie ten pełnili rolę autorytetu, ponieważ mieli większy zasób doświadczeń cokolwiek podłożone pod tą branżą dodała etykietę tymczasem w tym przypadku mamy do czynienia ze zjawiskiem kompletny asymetrii to nasze dzieci są w biegu jak mrówki w tym my jesteśmy żółwie w porównaniu z miast ich Anny sprawność biegłość en nowe oferty w tym obszarze w związku z tym wydaje się, że mamy kompletnie stracone pozycje to w moich głębokim poczuciu jak pokazują także badania nie do końca tak jest tylko trzeba zacząć myśleć o tych oddziałów wyzwaniach rodzicielskich nie z perspektywy doraźnej, że dzieje się w pewien problem w związku z tym reagujemy UE innymi słowy nie w kategoriach incydentu myśleć o tych oddziaływania interwencji, ale w kategoriach procesu i działać zdecydowanie w Lenovo zwróćmy jednak bawić właśnie Ruffalo nieetycznie właśnie właśnie właśnie chciałam chciałam powiedzieć, że afisze zabezpieczyć przyczółki to znaczy myśleć o tym co chcemy dziecku zaoferować zarówno w sferze online, jaki offline, dlaczego ja coś wymyślę w szczególności o tym, że czy działamy zarówno Anny specyficznie jaki, jakim jest specyficzny ale o czym myśleć na myśl o tym, że ma może po ma takiej historii która, która zdarzyła się my prze szłam w pewnej soboty i łazienkami i przede mną, a Anny wyszła para młodych rodziców, którzy popychali przed sobą wózek dziecka, które absolutnie słodko póki co spało w wózku minęłam tych rodziców kątem oka widząc, że nie ma między nimi żadnego kontaktu, a wzrok każdego z nich utopiony w swojej komórce Otóż pomyślałam, że to jest prototyp patowa sytuacja oczywiście systemu 1 automatycznego to prawda w UE oni między sobą nie rozmawiali, ale to ich strata natomiast jeśli pomyśleli, że dziecko za 2 lata usiądzie na półkach zacznie w ogóle ME chodzi do piaskownicy imama, siedząc przy piaskownicy będzie robiła dokładnie to samo to robi najczęstszą albo data właśnie dziękuje któryś albo albo właśnie opiekunowie to robi najczystszą rzecz, którą psychologa nazwa modelowaniem dziś jest najpotężniejszym mechanizmu uczenia się niewymagający słów niewymagający wysiłku po prostu dzieje się jak pieczątka na odbija ono sposób brak spełnienia założeń u dziecka tak w związku z tym najpierw popatrzmy ile czasu my, ale na tani prąd wbre w teorii bardzo przykre efekty niestety niestety to nie jest ibuprom, które MSZ obniży bolą to jest coś co jest bardzo ciągłego po ma jeszcze 1 doświadczeniu my Wa doktorantka jest za baby za sposób będą bardzo zaangażowane chodzi w góry mniej więcej od trzeciego i czwartego roku życia zaczęła brać swoje dzieci pierwszego, a inne roku powiedziała mi, że to było bardzo trudne i ciężkie natomiast potem kolejne lata usłyszałam rzecz, która myślę, że jest bardzo warte zapamiętania nigdy nie zdarzyło się w ciągu roku tak nagadać dzielić ludzi jak podczas le czasu, kiedy chodziliśmy po górach to jest bardzo znamienne, ponieważ rozmowa, która nie jest wymuszona okolicznościami tylko po prostu o największym nawieziono donoszą do widziałam, że właśnie nikt nigdy Teresin, a to naprawdę Wach uważa matka wpada w związku z tym rannym ćwiczyć także dzieci bardzo różnych aktywności ach, a to przeciwdziała temu, żeby one były ofiarami czy sprawcami duże jak w razie nikt nie tamta, gdy ja myślę, że to w ogóle nie mamy nic się niemal nie ma powodu chcemy też są tak ma tak naprawdę nie ma powodu 1 mecz, ale ja pytam no bo pewnie pani profesor wie, że są pewnego rodzaju obawy czy uprzedzenia, że jeśli nie na utrzymanie syna, żeby oddawał za każdym razem jak dostanie to on tylko całe życie będzie zbierał cięgi jeśli jednak to w pełni stereotypu takiego stereotypu związanego z chłopcem z chłopcem jeśli nie nauczymy dziewczynki, że tama za każdym razem milczeć cichutko siedzieć ewentualnie sobie popłakać, ale dopiero w koncie jak to się zrobi krzywdę no to wzrośnie na bezczelną kobieta, która będzie postrzegana jako jakaś kamerka, ale ja ja ja ja nie myślę, że jeśli chodzi o perspektywę rodziców to bez względu na płeć dziś jednak także rodzice raczej mają skłonności do Anny Weber przerysowania willa krzywdy i reagują jak Heban domy z zranione zranione MWe bb my i pokrzywdzona i my bywało w obronie tak Pm swojej swojego maleństwa prawda czyli, czyli co tutaj to tutaj rzeczywiście myślę, że te Steve, a tutaj raczej nie jest także się mówi Adrian Woźniak Deja 22 nie myślę, że jeśli dzieje się krzywda to rodzice nawet często nieco bardziej wyolbrzymiają te krzywda, a my i ich sami chcą często to załatwić natomiast chyba zbliżamy się do tego co dalej jeszcze mogą zrobić mianowicie, aby trud tej pracy posiadania dzieci polega także na tym, że możemy pomóc im ukształtować pewne kompetencje społeczne, ale i tak w jakiejś mierze będą kształtowane przez otoczenie, ale dobrze jest tam jeśli on jeśli także z UE jest wsparcie ze strony rodziców o jakich kompetencjach tutaj mówię mówię o czymś co psychologia nazwa samokontrola i czymś co psychologia nazywa przyjmowaniem perspektywy, a obie te kompetencje to szalenie złożone na Annie te zjawiska angażują mnóstwo funkcji we w mózgu, ale obie mają pewną niezwykłą zaletą mianowicie mają refleksyjnie wysiłkowych charakter w związku z tym angażują to o co nam chodzi angażują uważność mnie myśmy z trakcie tych naszych badań w związku z tym programem numer w kilku lekcjach, a dokładniej dzieci w UE w prze przy okazji bardzo to, że nie ma w tej chwili czasowa to były szalenie zróżnicowane propozycje ćwiczenia sprawdzania zagadki TEU, czyli na różne sposoby właśnie tego efekt pokazywaliśmy ten nastolatkom, którzy naprawdę aspirują do dorosłości film, który każdy lekarz bez państwa może znaleźć w internecie film z eksperymentu EU literami Sielawa dzieci i Seul i przedszkola aż w Stanford, na które proszono o to, żeby nie zjadły słodkich pianek, które stają przed nimi jak słynna mama od razu gala Grand Picasso dawny film, ale także uczenia samokontroli jak tak do tego właśnie prowadzi cudowny film pełen uroczych wybuchów śmiechu ze strony obserwatorów tylko, że potem prowadziliśmy z tymi młodymi ludźmi właśnie z perspektywy tego, że oni myśleli o tym, jako, że sobie jakoś dorosłych z pewną przewagą prawda na rozwój przydatna no właśnie nad tymi dziećmi co dzieci robiły takiego, żeby nie widzi część tej praktyki in nagle one bawił się z chirurgów nasi uczniowie i na czynniki pierwsze rozkładali Take zachowania nagle jak w zmaganiach z łaźni nagle zaczęli się umieć nazywać rzeczy, że siedzą na rączkach na punkt wiem, że nie patrzą Annę na te pianki, że gwiżdżą może zamykają oczy, że marsz detalicznie ta badali i myślę, że mnie n p . to jest przykład takiej lekcji, w której dzieci młodzież szalenie dużo się nauczyła bez obawy tego, że jest uczona oni sami denerwowali rano to dopiero samokontrola gra edukacyjna mówimy tutaj o programie edukacyjnym dla szkół numer serii 10 lekcji my przygotowanych właśnie przez zespół ekspertów, o których mówiła pani profesor minę na początku, gdyby ktoś się ze słuchających nas rodziców czy nauczycieli miał potrzebę ochotę zaadaptować się ten program edukacyjny u siebie w szkole, gdzie niedostępne, gdzie można znaleźć w 101 oraz lekcji np. MF, by on się on będzie figurował na Ustronie fundacji dajemy dzieciom siłę wszakże, że IBF nauczyciele mogli Ennio z tego korzystać na muszą być dopełnione jeszcze ostatnie Anny rzeczy w postaci ewaluacji programu ewaluacja polega na tym, że mierzymy różnego rodzaju FM 1 przed ich genom przeprowadzać inaczej wygląda mniej więcej można się spodziewać, że grudzień ta będzie go różne to wtedy będzie można nas Ilona liberałami z podręcznikiem ze scenariuszami lekcji, więc cała wygląda na to, że nasi partnerzy, że nasi partnerzy z fundacji bardzo z dużą pieczarę mieli nad siatką graficzna jest bardzo atrakcyjna Anne musi z dawnych murali słynnych bazarowych kultury obrazkowej to by zapraszamy państwa w grudniu na stronę MEN fundacji dajemy dzieciom siłę, a jeszcze teraz możemy wrócić do takich kwestii czy cechy inne cyberprzemocy, które są nam dorosłym niedostępne Ano, dlatego że my wy naszej młodości czy dzieciństwie nie mieliśmy szczęśliwie okazji przeżyć inne cyberprzemocy na własnej skórze czy jako sprawca czy Che Che jako świadek czy jako inny ofiara mówi pani o tym w artykule dla niosek psychologia, że nastolatki bardzo często to wynika z pani badań tych badań zespołu nie są świadome własnej agresji nie są świadome przekraczania norm społecznych mało tego, że póki są we własnym gronie dziecięcym dojeżdża z młodzieżą no właśnie młodzieżowym ta byłaby obraza majestatu mu powiedzieć młodzieży 40 ne dochodzi do jakich takich zjawisk na pograniczu niem dziecięce Jana Chrzciciela okrucieństwa trochę się tokarzy władca much Williama Goldinga, że kiedy nie ma w obecności kogoś innego świata takiego dobrego dorosłego życzliwego dorosłego dzieciaki nie są świadome jak szybko przekraczają granice przemocy i okrucieństwa to jest coś, czego my dorośli nie rozumiemy, bo albo zapomnieliśmy, że tacy sami byliśmy w dzieciństwie albo po prostu nie mamy dostępu, bo to są jednak zupełnie inne warunki podaje pani bardzo ciekawy przykład na efekt kabiny pilota na żaby dzieciaki, które krzywdzą inne osoby przez internet mają stosunkowo niewielki stres związany z wyrządzoną krzywdą niewielkie tak jak ma stosunkowo niewielki pilot, który bombarduje miasto przy np. żołnierz piechoty, który atakuje bezpośrednia przecież znacznie mniejszą siłą rażenia ner pytanie jak my możemy dostać się jednak do tego zamkniętego świata mówi Jerzy to do lokalu i tak do tej kabiny po wysłuchaniu rozmowy z panią wyobrażam sobie, że wielu z rodziców będzie chciało, by porozmawiać zbliżyć się do do swojego dziecka skoro jest tak, że każde Massey badanych przez państwa dzieci wiedziało, o co chodzi było co najmniej świadkiem cyber przemocy skoro już wiemy, że Beata, o czym pani powiedziała, że te role są płynne mało tego, że dziecko tzw. grzeczne off bywa bardzo agresywne online jak w jak w ogóle tutaj podejść do jakichkolwiek rozmowach właśnie jak się dostać ryzyka bin Talal ta prawda ja myślę, że o prozie zwrócił uwagę ten fakt, którym po, którym Kania pisała jest efektem kompletnie automatycznym zresztą, jaka rzeczywiście myślimy o pilotach, którzy rzeczywiście zrzucali BAM ach to dopiero, a wstrząsające są raporty, a mnie i w te rozmowy z pilotami, którzy zrzucali bomby na Hiroszimę Nagasaki to już była taka taki ciężar gatunkowy niż się, że oni sobie zdawali sprawę tylko co to znaczy zdawali sobie sprawę wyobrażali sobie tę sytuację i mieli doświadczenie jako żołnierze i jakie konsekwencje to za sobą ponosi w związku z tym nie trudno im było nawet w sytuacji pełnej subordynacji, a on wyobrażenie sobie tego, by konsekwencje psychologiczne i psychiczne było ogromne prawda ta analogia nie jest specjalnie oddalona w tym przypadku za wyjątkiem 1 rzeczy dzieci nie są żołnierzami i nie mają takiego świadczenia, a w i nie mają także taki, więc CIT w związku z tym te 2 rzeczy, o których mówiłam o przyjmowanie perspektywy, czyli wyobrażenie sobie taką co się mianowicie dzieje jak ja zrzucę tę bombę cyber agresji na mojego kolegę po np. służyły nasze ćwiczenia, w których zachęcaliśmy młodzież do rozpoznawania ekspresji mimicznych, a na zdjęciach z Pekinem to zawsze w szkole ani tych zajęć w domu, ale zależało mu świat na początku byłem bardzo prosty debat były emocje podstawowe Wolfa każdy z nas to potrafi, ale ja jak przyszły następne zdjęcia, kiedy miał on jest były dużo bardziej złożone to się Annie zaczęły pojawiać trudności i fantastyczny materiał do dyskusji na czym polega różnica prawna, ale jak taki trening empatii we można wdrożyć jako nawyk rodzinne, bo do tego też pani zachęca, żeby nie tylko w szkole w ramach programu edukacyjnego to niezupełnie od rodziców zależy czy nauczyciel wdroży czy nie, ale może chcieć spróbować już teraz trenować w radach nawet bardzo dawno temu, zajmując się altruizmem wcale nie tak daleko co brak Echa agresji wręczy wręcz przeciwnie zajmowałam się właśnie LM oddziaływaniami wychowawczymi, które zwiększają u dzieci w dłuższym planie takie zachowania prospołeczne męża okazywało okazało się co zresztą dziesiątki innych innych badań także potwierdza, że proces fundamentalne to na każdym etapie rozwoju dziecka, dostosowując stop na należącym pamiętać, że jego możliwości, a sam wskazuje się na konsekwencje jego działań i w świecie zewnętrznym uczy się dziecka, że świat nie jest zwarty, w którym można walić, iż nic nie zmienia, że ranny każdy ruch każde działanie każdy uśmiech zabrania zabawki czy odwrócenie się tyłem ma swoje konsekwencje zarówno dla otoczenia, w którym dziecko rówieśniczek, w którym dziecko przebywa jak i dla rodzica oczywiście dużo bardziej czytelne jest to jak zaczynamy od siebie i pokazujemy informując, że jest mi smutno doskoczyli na modelowanie i no właśnie ramadan i łączenie takich przy czym tego co tam też bardzo długa droga ja myślę, że jeszcze chciałem powiedzieć 1 rzeczy, bo mówimy właśnie jak to robić na zlecenie od, a bursztyn 2 przypadki przykładów z górami z rodzicami z komórką czy państwa, a nie pomyślał, że jedzenie jest szalenie społeczną czynnością my lubimy jeść nie tylko obraz dla jedzenia, ale dlatego, że jemy razem z innymi nowszych nie ma żadnych powodów, żeby raz w tygodniu nie zrobić obiadu i żeby przy stole nie musieli wszyscy i rozmawiali ja np. myślę sobie, że ogromną ilość swojej wiedzy, a nawyków, które nadal mam także w przypadku moich dzieci właśnie dokonywało się w ten sposób przy okazji przy okazji poziom gazu na rzecz jakości Stalą Gorzów rozmawiają z mamą znam to z babcią i dziadkiem i to były pasjonujące rozmowy na pod warunkiem, że wszyscy mieliśmy oczywiście sobie coś dopowiedzenia natomiast to było naprawdę ciekawe do tej pory mojej ma już dorośli synowie uwielbiają przychodzić na obiad ba no właśnie właśnie pewnie pewnie, że ten mechanizm jest malaria ta zjawiła się miła atmosfera ne no to powiedz mebel jeśli jeszcze by wśród naszych słuchaczy są osoby nieprzekonanych do tego, że temat jest c nie wystarczająco poważne, żeby naprawdę zabrać się za aktywność przeciwdziałającą cyberprzemocy ner powiedzmy na koniec czym grozi bycie ofiarą cyberprzemocy, bo tego jeszcze nie mówiliśmy to jest nieuchwytne niewymierne można tylko w przenośni powiedzieć, że leje się krew tak pod wpływem ataków cyber przemocy, ale właściwie to są naprawdę my ciężkie skutki momentami wszyscy znamy te historie, że czasami cyberprzemocy niestety bez przemocy minister wyraziła takiej rangi wprowadzała wręcz do samobójstwa nastolatka, więc nie wiem co się dzieje w psychice dziecka, który jest ofiarą cyberprzemocy dla tych osób, które wciąż nie dowierzają, że te z bardzo poważne zjawisko to wszyscy wyobrazić, że Annę najważniejszy, jaki istnieje świat wcale nie rodziców i wcale nie koniecznie domu tylko ten świat rówieśnicze, który w tym okresie jest właściwie wszystkim, iż bycie w tym świecie jest właśnie być albo nie być dla młodego człowieka nie ma właściwie żadnej trzeba być wyjątkowo wyrafinowanym intelektualnie ewentualną cesją, a to właśnie właśnie właśnie w UE w związku z tym z tym z tym w ogóle nie ma co dyskutować in nagle człowiek znajduje się w obliczu konieczności bronienia się przed tym co robią jego koledzy w sytuacji, kiedy w naturalny sposób działania ma być i zmierzania ma być kół prawda to jest nieprawdopodobnie trudna rzecz dorośli ludzie nie radzą sobie z problemami tego typu w świecie dorosłym w związku z tym poczucie wstydu poczucie od od potrącenia i izolacji no i czegoś co jest nie do opanowania z punktu widzenia dyskomfortu wstyd mi i a wstyd jest przez każde narzędzie potężne narzędzie przemożną emocją dorośli Sabinie radzą ze wstydem, a ze wstydem publicznym w grze państwa my patrząc na osobę ośmiesza publicznie odwracamy wzrok, bo sami ja się, bo sami, ale może nawet nie jest tak, jakiego jest potężny w związku z tym co się dzieje w sytuacji, kiedy Anny tak jak pani powiedział na początku nie ma ucieczki ja muszę sobie z tym depresyjna ość obniżona samoocena izolacja szkło zaczynają się nieobecności w szkole oczywiście pozorowane, a zaczynają się rannymi paradoksalnie także lennik bycia ofiarą może sprzyjać angażowaniu się w przemoc wobec kogoś innego ta ma w jakimś sensie kompensacyjne znaczenie funkcje krótko mówiąc z Anną zupełnie niepotrzebnym świadczy zupełnie potrzebne zaświadczenie, które w gruncie rzeczy nie uczy, żeby nikt nie uniknie nie uczy ni in niczego to znaczy można się tych wszystkich rzeczy nauczyć poza błędem Anne tym w tym w tym negatywnym doświadczeniu przypadkiem nie traktujmy tego jako szkołę życia w no właśnie zdecydowanie to nie jest szkoła przetrwania test test szkoła, która może nam sprawić, że coś się gdzieś pogubili na dłużej czekamy w ciągu kilku tygodni my scenariusze lekcji program edukacyjny powinien pojawić się na stronie dajemy dzieciom siłę tymczasem możemy podać państwu np. numer telefonu dla rodziców nauczycieli, którzy chcieliby chronić dziecko przed zagrożeniami cyfrowymi to jest połączenie bezpłatne na 800100100800100100 to można zadzwonić, żeby zasięgnąć informacji czy wyjaśnić wątpliwości czy pogłębić te wątki, o których dzisiaj rozmawiałyśmy tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem w dzisiejszym wydaniu napotka tu dorosłe dzieci była prof. Anna Szuster Kowalewicz kierująca katedrą psychologii społecznej na wydziale psychologii Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję bardzo ja też bardzo dziękuję i zapraszamy państwa jak zawsze na kolejny odcinek dorosłych dzieci na wtorkowy wieczór Hanna Zielińska
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOROSŁE DZIECI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA