REKLAMA

Związki sztuki i polityki na wystawie "Awangarda i państwo" w ms1 w Łodzi

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-10-30 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:55 min.
Udostępnij:

Patrycja Wanat i Dorota Monkiewicz rozmawiają o wystawie "Awangarda i państwo", zorganizowanej w ms1 w Łodzi. Rozwiń »

Ta wystawa została otwarta w ramach obchodów stulecia niepodległości Polski. Daje pretekst do tego, żeby przyjrzeć się stuleciu w sztuce. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kultura osobista. Patrycja Wanat, dobry wieczór, rozpoczynamy Kulturę osobistą. W studiu ze mną Dorota Monkiewicz, dobry wieczór, dobry wieczór, kuratorka wystawy "Awangarda i państwo", która została otwarta w ostatni piątek 26 października w ms1 w Łodzi, czyli w Muzeum sztuki w Łodzi, to jest pierwszy, jakby oddział muzeum sztuki, czyli przy ulicy Więckowskiego, a nie przy Manufakturze - to zawsze podkreślam.  Rozwiń »
To było błogosławieństwo, ponieważ wystawa jest tak duże, że na tym 1 piętrze Manufaktury, by się nie zmieściła więc, a wystawa obejmuje cały budynek zauważyć pierwsze piętra tak tak to niezwykła przekrojowa ogromna wystawa zresztą sam tytuł na to wskazuje Awangarda i państwo jak upchnąć, ale nie tylko awangardy, ale i państwo na tych 3 piętrach to o tym, będziemy na wszystkim rozmawiać należy wystawa 

Może od tego zaczniemy, że wystawa otwarta została zorganizowana przez to stulecie niepodległości Polski jak rozumiem tych wydarzeń kulturalnych i muzycznych i właśnie wystawienniczych i przegląd filmów i na całym świecie w ogóle tych wydarzeń z naprawdę mnóstwo no ale tak jak wczoraj zresztą w programie wspomina, że one, że różne są mówiąc delikatnie, bo mam wrażenie, że niektóre wydarzenia były zorganizowane tylko jego ucznia po to, żeby cokolwiek zorganizować wyjazd to stulecie niepodległości należy faktycznie ten ta ta wystawa Awangarda i państwo to jest przykład takiej wystawy, która wspaniale, że powstała prawda wspaniale, że mieliśmy taką taki pretekst w sumie do tego, żeby przyjrzeć się w stuleciu w sztuce i przede wszystkim o to o co chodzi z tym połączeniem goście awangardy i państwa, a właśnie w kasie w termy wystawa jest swego rodzaju wykładem można powiedzieć jest SLD to jest ogromnie napakowany, ponieważ uznał za darowane żyła teraz wszyscy z nich na koniec udałam się, że jak, by udokumentować tezy, które raty wystawia się pojawiają i właśnie jubileusz to jest trochę trochę mnie męczy, jakby ta rama dla tej wystawy, a ty też można powiedzieć, że ta wystawa jest w ramach stulecia awangardy, który w, które z innego jubileuszu, który odbywał się w zeszłym roku, mimo że się te 2 kwestie tutaj łączą natomiast wystawa obejmuje okresy nie 100 lat, ale od 1918 roku dość tego pierwszego nowo tutaj jakby te ramy co ta narzut na użyciu kompostu czas trwania awangardy we wszystkich odmianach Sonny Bono awangardową na końcu natomiast natomiast druga jest to, więc latami dało chronologię tej wystawy natomiast natomiast właściwie ideą przewodnią jest wystawa polityczne i trzeba sobie teraz Zamkowej co znaczy widziałam, że zwiedzający w ogóle jest z wielkiej z wielką rozkoszą oglądają różne prace, których nie znają z bankami są dużo pracy, które są tutaj po raz pierwszy eksponowane w Polsce w ogóle, ale jednak te prace tutaj są włożone w pewnej narracji i po i to naraz to ta narracja dotyczy właśnie tej idei państwa Państwowej najpierw dotarła do mnie taka wiadomość, że kraje bałtyckie razem świętują niepodległość i stażem pozazdrościł wam, że po prostu są w stanie, jakby się dobra ludzie potrafią razem tak i pomyślałam sobie że, że po prostu przy tej okazji warto przypomnieć jak i jakby historie tak, ponieważ zaś obchody jubileuszowe bardzo ograniczają to spektrum wydarzeń, które bierze pod uwagę tak, a ja chciałam właśnie rozszerzyć warto zobaczyć czy to państwo nasze państwo w kontekście innych państw UE w tym samym czasie powstają tam było ich, bo on w 1918 koniec wojny także Czechosłowacja tak powstała w tym czasie zarząd też Barczyka ciekawe jak ona powstała, dlaczego Czechosłowacja, ale to już po prostu, gdybym za wszystkie wątki wyczerpać to nie starczyłoby im wszystkim budynku chyba w Łodzi nie startuje też WSA możesz też, że i czy i co z tego wynika i i po prostu zderzyć tę kwestię awangardy, czyli jak eksperymentów sztuce z tym w jakim momencie te wszystkie rzeczy siedzenia i to jest bardzo owocny sposób, jakby prace nad wystawą, ponieważ spoza niej wozami dat dlaczego, że coś poza kat w momencie co się wtedy w Polsce działo daje daje bardzo ciekawe konteksty czasami i a obiektom przedmiotem działu sztuki, który wydawał się, że istnieją poza zupełnie ramą polityk z Halemby w ogóle to tutaj pani przerwę, bo my w ogóle często myślimy o sztuce tak jakby ona była jakąś oddzielną wyspą z nazwą sztuka tak jakby nic nie miało wpływ na nią ani ona nie miałaby wpływu na nic innego sensu w ogóle jest o tyle ciekawe pytanie pewnie w kontekście też, że tej wystawy te strony takie pytanie co było pierwsze jajko czy Kural nowości co miało tutaj wpływ na sztukę i też w jaki sposób sztuka miała wpły w na polityka znaczy dla mnie te idee fixe takich dużych wysta w żeby, żeby właśnie szukać tych relacji na sztuki złotymi dużymi wydarzeniami społecznymi politycznymi, ponieważ nawet, że nam się wydaje na pierwszy to każe tutaj chodzi o definicję sztuki ciała definicje dzieła awangardowego zawsze ona jest zabrudzona tym kontekstem w 2 i i być bardzo ciekawe w ogóle opowiadanie np. historii z perspektywy historii sztuki być odwrotnie prawda rzeczywiście śledzimy, a kolejne etapy rozwoju awangardy i jedno i z ich perspektywy patrzymy po prostu, a co się dzieje poza poza tą remontu poza tym środowiskiem brodaczy poza tym dziełem sztuki jest bardzo interesujące ja i pewne pewne przypadki, które gdzieś tam znajdują się na marginesie opowieści dopowiada miał z perspektywy rozwoju sztuki nagle znajdują się w centrum objawia nam po prostu jakieś swoje nowe znaczenia tak n p . jest na wystawie Władysława Strzemińskiego tegoż Tuska jest bardzo niejednoznaczny zysk ogromna wystawa i pytań np. o 1 sens tej wystawy jest jakby z góry skazane na porażkę, bo właściwie tam każdy moment historyczny ma BL generuje inne sensy tak i też relacja między artystami, a polityką jest jest też w dna na różnych etapach politycznych jest inna różnią się lata dwudziesto od lat trzydziestych np. w mieście takie krótkie oczy zaraz nie lata dwudzieste 70 wypada, ale nawet 20 lat rzadziej gram w ramach 2 dekad takty tyle się dzieje po prostu albo energii w ogóle emocjonujący początek znaczy mam taką tam część na tej wystawie państwa hipoteza, ponieważ i prowadzi mnie do tej wystawy ma pan Lucjusza dziury, która obrazuje rozumu rozłożenie ludności polskiej na terenach pierwszej Rzeczypospolitej, czyli widzimy, że ta mapa jest ono punktem wyjścia do stworzenia tego nowego państwa i tam widzimy te przedziwne efekty, gdzie one są też kolorowa, więc tam jest 50 proc ludności polskiej lub największa mniejszość narodowa grupa narodowa to tam jest bardzo ciemno czerwona i widzimy, że cały właściwie wschód jest albo różowe albo białym i że te wyniki te rozciąga się między 8 % na Podolu np. ETS podział na powiat to są wyniki dla każdego powiatu, czyli bardzo prawda w niedziele 13 na Białorusi tak OECD w tej części, która potem weszła do państwa polskiemu tak, czyli ta Białoruś zachodnie MO gdy, więc Wisła to państwo hipotezą ich mam artystów, którzy zajmują różne postawy wobec UE wobec tej perspektywy powstania państwa polskiego tak są artyści którzy, którzy jak już wieszczą to powstanie kilka lat wcześniej co ewidentnie bardzo zaangażowani w Azji są artyści, którzy wybucha rewolucja pogrzeb rowerzysty leczy się dzieje w tym czasie, kiedy Polska powstaje wybucha rewolucja na Wschodzie, ale i na Zachodzie w Niemczech ich i są tacy artyści, którzy przedkładają nad państw NATO państwo narodowe pas Międzynarodowego proletariatu, a są też artyści, którzy podniosą przeciwko państwu, ponieważ państwo to jest ten aparat przymusu, które nieodłącznie zmiana ich łączy Planty z jak by zerwać z z wykonywaniem władzy prawda o przewadze aparatu przymusu i którzy są temu przeciwni zaraz wrócimy do naszej rozmowy małe oddech Laura jest mały oddech informacji Radia TOK FM mamy za chwilę wróciła przypominam, że w studiu ze mną jest się Dorota Monkiewicz kuratorka wystawy Awangarda i państwa tę wystawę możemy oglądać w ms 1 w Łodzi ogromna przekrojowa wystawa gorąco państwa na nią zapraszamy zresztą Radia TOK FM jest patronem medialnym, a my zaraz to rozmowy wrócimy kultura osobista Patrycja Wanat to jest wciąż kultura osobista ze mną w studiu wciąż Dorota Monkiewicz kuratorka wystawy Awangarda i państwo zapraszamy państwa dzisiaj to w Łodzi, ponieważ właśnie tę wystawę w ms 1 w muzeum sztuki 1 w Łodzi można oglądać w radiu TOK FM jest patronem medialnym no i tyle już informacji nie tyle rzeczy państwo powiedzieliśmy pani Dorota państwo opowiedziała dotyczące ne właśnie nie tylko awangardy, ale właśnie tym relacjom sztuki ze państwem my zatrzymaliśmy się na tym etapie w zasadzie powstania państwa polskiego, ale również powstania awangardy jego kierunku w sztuce czy powstania nowych zaszczepienia go na nas tutaj na tym terenie Polski czy Europy Środkowo -Wschodniej daje właśnie mówiła pani, że tam się tam się kotłowało nie tylko artystycznie, ale i politycznie, a to nie zostało nie pozostał bez wpływu tak, ale z innym też inaczej wygląda ta międzynarodówka artystyczne z tej perspektywy, bo Awangarda artyści awangardy są goście PL współpracują ponad granicami czy poza nią państwa narodowe, a artyści awangardy utrzymują te kontakty ponad granicami i to trochę wynika z tego, czego sobie wcześniej nie mógłby nim nie miał poczuł się zastanawiać nie zdawał sprawy są też wynikało z tych więzów związanych z tym podziałem Polski to znaczy z tego, że część artystów działała w cesarstwie niemieckim część cesarstwem rosyjskim, a część w austro cesarstwie austro-węgierskim np. cień przez te kontakty były nawiązane tam by działali w ramach 1 państwa potem, kiedy zostali rozdzieleni granicami nadal te znajomości pozostały, ale tylko kwestią bardzo ważną jest to, że jestem taki szlak pomiędzy Kijowem to jest bardzo ważne aspekty wystawę z Kijowem, a Warszawą Łodzią, a Berlinem i w tym czasie, czyli w latach, czyli tuż po odzyskaniu niepodległości czy związane z działalnością kultury Lidia to była taka organizacja żydowska, która im założona w Kijowie, która zajmowała się świecką kulturą żydowską rozwojem świeckiej kultury żydowskiej posiada dość duże środki i fundowała stypendia zgoda szkoły biblioteki i Annę i dzięki tym czy tym stypendiom tym funduszom artyście podróżowali z Kijowa właśnie do Berlina i przy przejeżdżali oczywiście przez Polskę tak, żeby dostać do Berlina COS pewnie nie zostało bez wpływu na niego samolot szybki halal długa i zagrzewali się w Warszawie po drodze i w ten sposób niczym Henryk der lewi dowiedział się o Malewicz Zioło i konstruktywnie piśmie Radzieckim poprzez poprzez informacja Lisickiego, a deficyt tak jak pani wyrazić wszystko kotłuje no to mamy tam artystów, którzy jednocześnie właśnie w tych w tym w tej pieszy powiela dwudziesty, który da się biorą udział w wystawach żydowskiej jest bardzo intensywny, jakby ruch wystawienniczy kulturalny żydowski w tym czasie wystawach formy z tych rzeczy awangardowe i wystawach w komiksie jak to powiedziałem, czyli ogólnych takich przeglądach sztuki, które miały żadnego podziału, więc sumy tych artystów w różnych miejscach, jakby nic nie jest zdeklarowany że, że jest tym czy tym czy tym co dopiero miało się wyklarować się około 2004 . roku k, a właściwie, jakie postawy w sztuce artyści zajmują, ale to było związane z tymi podróżami bardzo ważną rolę odgrywa Berlin bardzo ważne, bo z 1 strony jest miejscem, gdzie wystawiają artyści grupy było ekspresję niszczeje, a z drugiej strony świat jest w Sobolewie Die Aktion LG media lewicowa, ale Azzurri zawsze jest wywiad z aresztu herbata Walden aktów, które kryzys w wystawie Mieczysław Szczucki Szczuka i Teresa ziarno wyrówna, więc artyści w tym czasie jeżdżą raczej do Berlina artyści awangardy zaznaczenia wiotka PiS staje się ich wtedy nie było czy o, ale czy o innych jak orientacji artystycznych, a Werder jest bardzo ważne Bernd zrewoltowanych Berlin w ramach w czasie rewolucji listopadowej w czasie powstania Spartakusa, a ja i te skutki, jakby trwają jeszcze w głąb lat dwudziestych buntu grupa artystyczna bunt, kto to był co to jest to jest grupa, która powstała w Poznaniu TR to też jest bardzo ciekawie na etat w obszarze takie będą mówić to jest pokazane na wystawie my są tutaj zestawienie z grupą formy z forum jeszcze oryginalnie wywodzą się z Małopolski z Krakowa grupa, bo z Poznania i mnie to, choć bardzo 2 różne postawy, ponieważ obydwie grupy wykorzystują ikonografia religijna, a z tym, że grupa Małopolska nawiązuje to takich obrazków na szkle, które wieszali sobie górale podhalańscy i szuka w tym źródeł sztuki narodowej i stworzenia sztuki narodowej natomiast grupa bunt to są ekspresję część bardzo silnie połączeni z niemiecką sceną artystyczną co oznacza, że są po prostu zrewoltowanych to właśnie ta grupa bardziej analizę można, by się powiedzie mu, dla których od anarchistów ikonografia religijna teść pełni bardzo czy przedstawieniach ligi tak szczególnie opowieść o krainie pełni bardzo ważną rolę w przekazywaniu idei anarchistycznych i tym, więc mamy 2 ściany z przedstawieniami religijnymi tylko one coś zupełnie co innego oznaczają oczywiście mamy też inny rodzaj sztuki, bo to jest sztuka ekspresjonistyczne co grupa buntu łączy z drugą falą ekspresjonistów niemieckich wyrzeczeń wyrażają te same emocje graczy po prostu Niemcy byli szalenie sfrustrowani poranny PL po zakończeniu pierwszej wojny światowej dlatego zionie przegrali na Zachodzie, ale nie przegrali na Wschodzie, a musieli się poddać do tego na przeżyli to co dla nas największym koszmarem traumą jest druga wojna światowa to dla świata Zachodniego pierwsza wojna świata była była taką traumą pierwsza wojna totalna, więc nastroje w Niemczech jeszcze tracą ogromne straty terytorialne kontrybucje wszystko to wiemy z historii, więc nastroje w Niemczech są takie po prostu innych osób od dłużyć ale, ale są to czas to są po prostu ogromna trauma tak i sztuka to wyraża poprzez właśnie to narzędzie poprzez ten modus eksplozja mistyczny tak, że idee i o ile ty tym Małopolan nawet gdy ich w skrócie raz potem do formy są dołączyli też artyści z Warszawy i t d . po prostu przyświeca idea optymistyczna pozytywna idea odbudowania stworzenia na nowo Odrodzenia państwa polskiego o tyle ludowcy wyrażają nastroje schyłku melancholii i generalnie ich i sztuka w razie apel o odrodzeniu ludzkość moralne odrodzenie ludzkość może zwrócić uwagę na te 2 kwestie tu odrodzenie narodowe, a tu odrodzenie moralne, tak więc to są 2 bardzo różne postawy, które wynikają właśnie z tego kontekstu, że to po, że ta jest w Poznaniu prawda, a to jest w Krakowie COVEC później druga wojna światowa rzeczywiście mnóstwo, że dzieje się w po tej drugiej wojnie światowej nie zdążymy dzisiaj o tym, opowiadać, ale zapewniam panią o koniec w takim razie, bo powiedziałeś na początku, gdy w ramach czasowych na wystawy no i oczywiście wystawanie sięga 2018 roku, kiedy Awangarda się kończy w Polsce nowy to ma ja mogę go zadekretować w tej chwili na potrzeby audycji był natomiast tym natomiast to są procesy to są procesy prawda ani daty i jakby takim, aby wypowiedź Ałan przesilenie sztucer i zachodniej zaczyna się już po siedemdziesiątym roku zresztą w Polsce też tylko jak my nie jesteśmy tego świadomi, bo zawsze dopiero po czasie zorientujemy, że to się właśnie wtedy zaczęła tak natomiast te natomiast ja przyjmuję jako jako cezurę innym osiemdziesiąty pierwszy rok, bo to jest data polityczna 13 grudnia 81 i faktycznie jest moment port 13 grudnia wielu artystów emigruje, więc ta cała formacja no awangardowa potężną Drezna awangardą w latach siedemdziesiątych też, jakby się rozprasza i przede wszystkim o w karty tarota to główny nurt Neo awangardy polskiej w latach siedemdziesiątych dotyczyły, jakbym definicji dzieła sztuki i analizy dzieła sztuki i pod naporem pod naporem, jakby wydarzeń politycznych tych czołgów na ulicach przysłowiowych po prostu artyści angaż jakże się politycznie gti sztuka w ogóle przestajemy się i znaczenie tom, który do tej pory uprawiali, więc to jest taki jesteś już Kresy, ale MO milicja to uważam, że zakres awangardy, czyli awangardy w ogóle tak MAE, ale i to jest nie tylko to wydarzenie polityczne, ale generalnie pojawia się inna sztuka, bo czym to się różni ja na nią króciutko MO że, aby kończyć się inna historia agonii znów awangardowego, czyli mamy taki model sztuki, gdzie każde następne pokolenie czasem na grupa musi jak by być przedstawiać postęp w sztuce w swych w porównaniu z tą poprzednią to już coś się załamuje ten model już około siedemdziesiątego roku, ale już definitywnie odchodzi do historii właśnie po osiemdziesiątym pierwszym roku, kiedy co ważniejsze są różnice między artystami niż ta teoria Nathana to co głowa ważono nowoczesności, czyli ta elitarna wroga postępu tak, że Engel mówił o czasach postmodernizmu krótko mówiąc po, iż po osiemdziesiątym pierwszym roku czy ponowoczesności postmodernizmu jest banalne słowo bessa może po nowoczesność to lepiej brzmiało zapraszamy bardzo gorąca do na Łodzi wystawa Awangarda i państwo do 27 stycznia do wystawy możecie państwo oglądać, więc cieszyć, że za tyle czasu, bo przypuszczam, że jednak wizyta w ms 1 nie wystarczy, żeby faktycznie przeżyć te 3 piętra nie tylko praca, ale i kontekstów, które pani na tej wystawie zebrała wystawa rok trwała przygotowanie wystawy, a i tak, ale to co zobaczyłem to był bardzo intensywny rok zapraszamy bardzo gorąca awangardę państw radio TOK FM jest patronem medialnym tej wystawy Night Dorota Monkiewicz o tym, kuratorka wystawy o tym wszystkim nam opowiada bardzo pani dziękuję za dzisiaj dziękuję bardzo, a ja słyszy się z państwem już jutro po godzinie dziewiętnastej kultura osobista zapraszam bardzo gorąco Zacisze dziękuje Patrycja Wanat to usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA