Ekonomia, kapitał, gospodarka. Jest dziewiąta 6, to jest magazyn EKG, Maciej Głogowski, dzień dobry, a dziś naszym gościem jest pan Jakub Faryś, prezes Polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego, dzień dobry, dzień dobry. Czy producentom aut zależy na dobrym klimacie, powietrzu, zdrowym środowisku?
Rozwiń »
Oczywiście, że tak?
Ale oczywiście, że nie.
My wypełniamy bardzo ambitne cele, które stawia przed nami komisja Europejska, które stawia przed nami parlament, które jest prawo stawia przed nami kraje natomiast chcielibyśmy, żeby te cele były takie, które można osiągnąć
A przeczytałem, że już macie takie specjalne wyliczenia o tym, że nam wartość spadek wartości produkcji z 20 do 14 miliardów euro utrata 50 000 miejsc pracy niższe od 2 miliardy nie wartość eksportu takich konsekwencji spodziewać się branża części motoryzacyjnych jeśli wejdą w życie unijne propozycje zmniejszenia emisji co 2, ale wy wiecie, że tę misję trzeba zmniejszać?
Wiemy, że trzeba zmniejszyć natomiast wiemy również, że po pierwsze nie jesteśmy jedyni dlatego, że jeżeli weźmiemy pod uwagę wszystkie zanieczyszczenia Global emisje wszystkich szkodliwych substancji to branża motoryzacyjna oczywiście uśredniając, bo to jest różnie w przypadku różnych substancji, ale tez Niemcy i kilkanaście może do 20 % w związku, z czym 80 % to są inne jest częścią życia
I jaki z tego wniosek?
Z tego wniosek jest następujący, jeżeli samochody zdrożeją mniej więcej o 2000 EUR o tyle zdrożeje o obawiamy się, że klienci mogą kupić mniej samochodów jest to dość nieoczekiwanie realne, dlatego że w związku z tym związku, z czym jeżeli będzie wyprodukowanych mniej samochodów to mniej ludzi będzie miało pracy, ale jeszcze 1 ważny aspekt żyją w latach zapytał takie wykonamy takie ćwiczenia co jest ważniejsze na w zdrowie nasza planeta środowiska lub czy pieniądze, których nie zarobi branża motoryzacyjna pracownicy branży motoryzacyjnej, ale właśnie te ćwiczenia, żeby żyli czy Levi marzeniem jest w Chełmiance właśnie do tego ćwiczenia zmierzam Otóż, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że rocznie rejestrowanych jest na świecie mniej więcej 80 000 000 pojazdów przyjmijmy, że połowa tych pojazdów to są te, które będą miały mniejszą redukcję jej, które będą miały mniejsze emisje redukcje nawet 30 %o wą, jeżeli przyjmiemy, że w globalnym w globalnym zanieczyszczeniu ta redukcja stanowi biorąc pod uwagę cały transport przemysł wszystko wszystko stanowi mniej więcej 2 % redukcji to teraz pojawi się następujące pytanie oczywiście zdrowie najważniejsze, ale pojawia się przy pytanie czy te pieniądze, które tutaj zostaną wydane czy te pieniądze, które tutaj ewentualnie nie zarobią pracownicy nie można, by było wydać oczywiście, uwzględniając redukcje w przypadku samochodów te są oczywiste, ale czy też nie można, by było wydźwięk wydać nieco lepiej np. samoloty np. statki np. gospodarstwa domowe np. rolnictwo np. inne gałęzie przemysłu musimy wspólnie z życia musimy wspólnie przekonać się, że każdy każdemu z nas ma obowiązek dbania o rok ponadto środowisko była ona teraz zmierza dlatego nie warto zasłaniać się innymi zarobią mniej albo robią więcej emitują mniej albo więcej każdy każdego indywidualnie i panią musimy mieć trochę mnie w głowie absolutna zgoda tylko, jeżeli mamy, a mamy to taka rzeczywistość krótką kołdrę to musimy wszyscy razem usiąść i zastanowić się czy lepiej mieć odkryte nogi czy głowy ani pan powie tak teraz pan nie zagraża kolokwialnie przekonana że, a może jest to jak w, że to po prostu na zmiany środowiskowe zanieczyszczeń klimatu to wszystko co powoduje, że szybciej umieramy rodzimy się w rodzimy się chorzy i t d . i t d. wynika z ludzkiej chciwości zgodził się panu, że po prostu ma każdy chce zająć, bo ci, którzy odpowiadają za te zanieczyszczenia, ale coś produkują chcą zarobić ja myślę, że widzieliśmy jak na sile rażenia drze w, jeżeli zaczynamy dyskusję filozoficzną to myślę, że powinniśmy jeszcze o 1 rzeczy powiedzieć, bo oczywistą rzeczą jest, że przedsiębiorca każdy chce zarobić i w pewnym momencie może stracić dno nazwijmy to pewno pewien ogląd całej sytuacji producenci samochodów są wolni od tego, ale Niewiem myślę, że każdy każdy producent czegokolwiek chce zarobić pieniądze natomiast myślę, że jej jest jeszcze 1 rzecz i ani nie ma nie możemy zapominać Fiat dlatego, że jeżeli coś co nazwałbym konsumpcjonizmem będzie coraz większe coraz szersze będziemy chcieli mieć więcej będziemy chcieli i to nie dotyczy tylko samochodów czy dotyczy to właściwie każdego telefonów komórkowych ubrań długopisów czegokolwiek, jeżeli będziemy chcieli mieć nowe nowe nowe stale będziemy wyrzucali po wszy te wszystkie te przedmioty którymi się otaczamy są przedmiotami, które zostały wyprodukowane w związku, z czym z całą pewnością była jakaś emisja szkodliwych sufitu substancji i teraz pytanie czy możemy n p . np. podnosić koszule pół roku dłużej albo rok dłużej nie wiem może nas wrażenia z tą chciwością tak naprawdę ja nie nazwałbym tej zmianie nic nie wiem czy w każdym czasie można się nadziać chciwością pewnie pewnie w wielu przypadkach trzeba nazwać chciwością pewnie w wielu przypadkach akcjonariusze mówią i przyciskają więcej więcej więcej więcej z drugiej strony mówią i nie tylko mówimy o branży motoryzacyjnej KOV o wszelkich rozmów o wszelkich branża, ale z drugiej strony mówiono tak chcielibyśmy mieć bardzo czyste powietrze, ale i bardzo czysty środowiska i w ogóle, żeby była woda czysta wszystko fajnie, ale był to punkt słuchacze mieście jeszcze 2 zł jeszcze pół dolara i faszyzmu euro na dywidendę prostsze prostsze niż na każdą akcję więcej pewnie pewnie dokładnie tak jak pan mówi warto zwracać uwagę na to co dzieje się ze środowiskiem jako nie dbamy lub nie dbamy nawet wczoraj było pasjonujące sny raportują WF -u o tym jak bioróżnorodność na ziemi systematycznie maleje o tym jak zmieniło się na przez jak zmieniła się na przestrzeni ostatnich niespełna 50 lat panie prezesie 3 i niepewność związana z systemem podatkowym, który ma w Polsce obowiązywać od 2019 roku, a konkretnie mam namyśli rozwiązania podatkowe skierowane także do branży motoryzacyjnej albo do klientów branży motoryzacyjnej osób prowadzących działalność gospodarczą zasad leasingu wpłynęła na biznes motoryzacyjny w tym roku widzicie większą sprzedaż życie, że ludzie kupują samochody, żeby ewentualnie zaasekurować się przed tymi potencjalnie niekorzystnymi zmianami rozumiem, że ci się pan redaktor zmierza do zmiany, która została bardzo niedawno przyjęta, która dotyczy głównie pojazdów leasingowanych to oczywistą rzeczą jest, że wszelkie perturbacje i wszelkie zmiany podatkowe chyba, że to są zmiany na lepsze od rana i to on w lasach mało takich zmian pamiętam powodują zaburzenie rynku, bo jeżeli w tej chwili mamy do czynienia z taką sytuacją, że klienci no tych pojazdów zgodnie z grupy premium na ogół przychodzą do salonów mówią jak co teraz kupić jeszcze, bo chce wykorzystać te lepsze przepisy związkowe czy podatkowe no to logiczne jest, że te samochody są wyprzedane zostaną do ostatniej sztuki, ale to musimy pamiętać o 1 rzeczy to jest grupa klientów grupa pojazdów, które są praktycznie nie zdecydowanej większości, jeżeli nie nie prawie wszystkie robione na zamówienie, dlatego że w związku z tym związku, z czym musi być czas na wyprodukowanie tego pojazd, ale podpiszą umowę teraz to niech coś produkuje tylko zgoda, ale jeżeli podpiszemy teraz dużo umów i wydania, czyli rejestracji w pierwszej połowie 2019 roku będą niebywale imponująco i będziemy mieli tytuły nie czy hasła medialne z branżą fantastycznie rozwija się jak dalej tak, ale będzie to efekt trochę podobny do władz itp, czyli nowych przepisów homologacyjnych, o których rozmawialiśmy nieco na ostatni raz, czyli będziemy mieli bardzo dużo wydań, po czym druga połowa roku zdecydowanie przysiądzie i to nie jest dobre ani dla nas producentów samochodów ani dla sprzedawców samochodów ani wreszcie dla klientów a jakie te przepisy będą od 2019 ona rzeczywiście zmieniają się w sposób niekorzystny udało się przekonać się udała się przekonać Ministerstwo Finansów do tego, żeby można było w koszty wprowadzać dni 5075 % kosztów to jest dobra zmiana no bo to jest więcej niż było poprzednio, choć pamiętajmy, że na razie można się po rocznych związanych z użytkowaniem pojazdu uwaga tu ładnie leasingowanego pojazdu i to jest właściwie jedyna zmiana poza pewnymi zmianami takimi technicznymi, które tam zostały wprowadzone, która zdecydowanie była poprawiła w ten projekt natomiast w dalszym ciągu mamy ograniczenie do 150 000 w przypadku pojazdów czy to oznacza ograniczenie wystąpimy też możemy amortyzować możemy możemy wprowadzać w koszty koszty pojazdu do 150 000 zł czyli, jeżeli ktoś kupuje droższy pojazd no cóż z tego nie będzie mógł robić z 1 zastrzeżeniem tu został zrobiony ukłon w kierunku pojazdów elektrycznych, bo tam jest powyżej 200 000 elektrycznych hybrydowych czy tylko lekko elektrycznych, ale takich pojazdów sprzedaje się naprawdę niewiele w Polsce całego samochodu no cóż mogę powiedzieć no tak jest mało się sprzedaje bardzo elektryczny rosną dane z polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego za nowych rejestracjach we wrześniu stąd 10 sztuk nie żadnych tysięcy tylko 110 sztuk aut z napędem elektrycznym zarejestrowano we wrześniu to było 20 % mniej teraz nie wiem czy w porównaniu do poprzedniego września czy sierpniu panie redaktorze od bardzo dawna mówimy o tym, że są pojazdy elektryczne sprzedają się w tych krajach, w których są zachęty i do zachęty wymierne, czyli zachęty przeliczane na Pieniążek w tych krajach, w których tych zachęt zupełnie nie ma m. in. Polska i kilka jeszcze innych krajów no rynek jest bardzo mało, ale muszę, bo musimy pamiętać o tym, że ciągle jeszcze klienci kupują te samochody jako drugie czasem trzecie w rodzinie często nawet czwarte roku głównie zamożnych krajach i w tych krajach, gdzie jest gęsta sieć stacji ładowania wiosną walczyli do wszystkiego nie ma tak bardzo mała sprzed stąd trudno by była wyższa tę sprzedaż, ale i niszczał w PUP, podsumowując solą i nawiązuje do tego, o czym mówiliśmy nie minutę temu czytelne zmiany w przepisach podatkowych, o których rozmawialiśmy dotyczących leasingowanych aut z działalności gospodarczej wpłyną na rynek motoryzacyjny w 2019 roku 3 z całą pewnością to w jaki sposób, ponieważ po pierwsze, będzie nierówne nierówna sprzedaż czy też wydania mówiąc w ten sposób, dlatego że Pierre w pierw wydaje się, że wiążąca mniejszy niż miesiąc będzie bardzo dba także będzie zastój potem będzie potem na pewno będzie dniem nie wiem czy można użyć słowa zastój, ale na pewno będzie dużo mniej samochodów sprzedanych kupują klienci indywidualni osoby prowadzące działalność, jaka to jest dozwolone jest mniej więcej 75 % do 25, czyli po klienci instytucjonalni kupują 75 % nowych samochodów w Polsce to duże, a 25 % 25 % klienci indywidualni rzeczywiście są zwinne i czego większość pojazdów premium kupują kupują firmy z pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego był gościem magazynu EKG bardzo dziękuję za rozmowę, by zająć teraz informacja po informacjach raz jeszcze krótkie podsumowanie, jakie to zmiany w podatkach pojawiają się w 2019 roku np. właśnie w kontekście kupowania samochodów czy leasingowania aut do działalności gospodarczej
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
02.06.2023 23:40 Maciej Zakrocki przedstawia52:37 W studio: prof. Dorota Piontek , prof. Roman Kuźniar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
13:40 Homo Science24:36 W studio: dr Filip Sośnicki , dr Michał Karpiński
-
-
47:29 W studio: dr Piotr Łukasiewicz
-
-
-
16:00 U TOKtora38:23 W studio: prof. Alicja Kalinowska
-
-
-
02.06.2023 22:00 Interluda53:44 W studio: dr Renata Siuda-Ambroziak
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL