REKLAMA

Jak przeżyć na polskich drogach podczas długiego weekendu?

Analizy
Data emisji:
2018-10-31 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
28:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dzisiaj proszę państwa dla wielu z nas zaczyna się taki długi weekend oczywiście związane ze świętem zmarłych z odwiedzinami na cmentarzach, ale jest coś taki czas, w którym bardzo wiele Polek Polaków rusza w drogach i pomyślałam, że skoro policja organizuje jak co roku akcja Znicz przeciwdziałającą wypadkom tak i radiu TOK FM bocznymi analizy mogą wesprzeć tę inicjatywę, organizując swoistą akcję Znicz w radiu TOK FM w Rozwiń » zemną studium pan podkomisarz Dawid Marciniak wydział prasowy komunikacyjnego K G Policji dzień dobry dzień dobry witam i Krzysztof Woźniak znany państwu z anteny Radia TOK FM prowadzący audycję skołowani i audycje zmotoryzowani dzień dobry dzień dobry jest przewodnik drogowy złotym szlaku z opon ani wymówek, że chodzi o niego, ale to tak wygląda tak eksperci w studiu PLI pal przed panami zadanie poważna i też przed naszymi słuchaczami chodzi o to, żeby wszyscy to najbliższe kilkadziesiąt minut wspólnie spróbować pokazać co możemy zrobić my wszyscy, żeby przeżyć ten weekend nie zginąć na drodze i drugie pytanie brzmi co zadziała na kierowców Lenza co jest na tych, którzy siedzą za kierownicami i odpowiadają za auto, żeby UE zachowali się ostrożniej, więc i słuchaczy słuchaczki zachęcam do pisania analizy małpa to klub KSM co zrobić, by przetrwać ten weekend, ale i co zrobić, żeby kierowcy jeździli ostrożniej dziś ale zanim o tym, że to czy moja intuicja, że to zbliża się trudny weekend być może nawet groźniejsze niż inne jest słuszna pani podkomisarz da ten czas taki świąteczny związany właśnie z odwiedzinami mnie nekropolii jest takim czasem szczególnym, zwłaszcza w Polskiej kulturze my rzeczywiście bardzo dbamy o o nagrobki naszych naszych bliskich zmarłych naszych przyjaciół to powoduje, że nie generuje to ogromny ruch na drogach, zwłaszcza w rejonie tych nekropolii widujemy to w niej od lat co się dzieje w rejonie cmentarzy, zwłaszcza tych dużych cmentarzy tam, gdzie inni naprawdę ta liczba grobów jest ogromna związane z danych są korki w korku to jeszcze chyba nikt nie zginął natomiast mnie chodzi o to ile jest śmiertelnych wypadków czy, iż jest więcej niż przeciętny weekend czy też, gdy w przeciętny tydzień w tydzień na polskich drogach czy Zgorzelcu jest może lepiej, gdy trudno jednoznacznie odpowiedzieć, dlatego że United weekendowi nierówny są takie weekendy, które rzeczywiście jest dość spokojnie są takie weekendy, które nagle nie wiadomo dlaczego są bardzo my bardzo takie jedno generują ogromną liczbę ogromną liczbę wypadków możemy porównywać sobie na przykłady Gdyni to świąteczne trzydziesty pierwsze października 1 listopada rok do roku tutaj widzimy na szczęście, że ta tendencja jest spadają, ale wyraźnie Rosja uważa, że jest to z jakiś znaczący dzień skoro organizuje akcję Znicz tak organizuje go, ponieważ tak pani założy, zwłaszcza w rejonie cmentarzy są tam ogromne korki utrudnienia w ruchu tam jest nasza położony główny nacisk, żeby usprawnić poruszanie się właśnie w tym rejonie, ale oczywiście nie kładziemy też duży nacisk na to co dzieje się na głównych drogach do głównych ciągach komunikacyjnych mniej proszę pamiętać, że zaczęliśmy ten okres takiej mnie i jesienny ta aura bywa bardzo zmienna co prawda Grodna na dziś jutro synoptycy przewidują bardzo dobrą pogodę z mniej słoneczną i ciepło, ale także znamy takie uroczystości 1 listopada, kiedy było brzydko ponuro padały deszcze, a nawet śnieg i były przymrozki co oczywiście jest taką okolicznością bardzo utrudniającą poruszanie się po zakażeniu nie zawsze komendom w wiele wiele wiele takich analiz dotyczących statystyk policyjnych ziem najgorzej jak sucha jezdnia i słońce świeci nam w studiu Krzysztof Woźniak z, który szczególnie śledzili te nie pyta Belki na stronach policyjnych co z nich można wyczytać czy rzeczywiście ten weekend w twoim zdaniem będzie razem z innymi co za zerwanie z tabelek policyjnych można wyczytać to, że się mało co zmienia, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym z pan komisarz tutaj ma przygotowane swoje wyliczenia i pewne za chwilę będzie mówić szczegółowo o tym, ja wiem, że od miesiąca na polskich drogach nie schodzimy poniżej 50 ofiar też tygodniowo jest to różnie od 53 do 58 osób było przez ostatnie miesiące tygodniowo, czyli wzrost o zakup miesięcznie ginie na Polskę około 200 osób miesięcznie i z tego co pamiętam w zeszłym roku podczas 7 dni prowadzenia akcji Znicz, bo tak to w tym wzeszłym roku wypadało ten wiersz był w środę, więc policja to zorganizowana przez cały tydzień było 53 ofiary śmiertelne, więc tyle samo mniej więcej to jest normalne tygodnie tylko ofiar śmiertelnych nie zastanawia z tego co pan komisarz powiedział no właśnie, że policja szczególnie przykłada wagę do pilnowania czy też upłynniania ruchu w okolicach cmentarzy i też oczywiście na tych drogach dojazdowych tak się zastanawiam czy policja dysponuje danymi, które mówią ile wypadków wypadków kolizji tylko wypadków, czyli ta tych zdarzeń, gdzie ktoś ucierpiał jest właśnie w okolicach cmentarzy podczas tych akcji takich danych nie mamy no trudno o rozwód z rozbijać każdą 1 z statystykę, którą prowadzimy na na znane jeszcze drobniejszej i tak prowadzimy ją dość szeroko natomiast zespołowo, by zadać jej pytanie w odwrotną stronę czy wyobrażacie państwo co by się działo przy cmentarzach, gdyby na jej zły policjant oraz działania no dobrze prawda z dawnych czasach nie było jasne jasne, że organizacja ruchu wokół cmentarzy jest też istotna rzecz w bardzo wiele wielu z nas dojeżdża tam autem i próbuje dojechać w prawie, że pod sam lub natomiast nie było dużo bardziej interesuje jednak to, żeby jak najwięcej osób w tym słuchacze słuchaczek Radia TOK FM w poniedziałek znów włączyło radio w i i w związku z tym chciałam przeżyć do tej, gdy kwestie, które mnie najbardziej interesuje pana panie komisarzu mówił o tym, że właśnie pogoda ma być dobra w to z tego co rozumiem sprawia, że bardzo wiele osób czuje się pewniej na drodze i w efekcie tracili uważność na co jeszcze rekomendował, by pan należałoby zwrócić uwagę jako mem czy doposażyć samochodu, czego kierowca samochodu, żeby zwiększyć swoje szanse na przeżycie jest szef tej okazji staram się, że może wręcz humorystycznie, ale odpowiadać w ten sposób, że każdą podróż, którą planujemy, zwłaszcza w takich newralgicznych okresach jak to będą właśnie długie weekendy majowe czerwcowe dni świąteczne czy takie właśnie trasy 1 listopada, żeby mieć świadomość, że jeżeli pani czy pan nawigacja, mówi że dotrzemy do celów 2 godziny to sobie założyć, że dotrzemy do do celów 33 godziny, dlatego że nie będziemy jedynymi uczestnikami ruchu i na dziś są takie okresy, kiedy ten ruch jest szczelny szczególnie intensywny to powoduje, że ta droga się wydłuży, ponieważ będą się tworzyły różnego rodzaju zatory, ponieważ mogą się pojawić różnego rodzaju inne utrudnienia wystarczy czasem jakaś kolizja czy wypadek na drodze zwłaszcza, że to są drogi gminne w tym mniejsze, ale i też na tym dużo czasem, kiedy jest wyłączony 1 pas ruchu tworzą się zatory to wszystko sprawia, że tak powiedziałem kalkulacja pani nawigacji może się zgoła różnić od tego co się wydarzy faktycznie nagrodzonego na razie jak planować podróży bo gdy chodzi o czasie, ale mnie ciekawi to jak planować podróż, żeby ją przebyć zauważa tego próbuje próbuje do tego dojść mówi się, jeżeli zaplanujemy sobie, że ta podróż będzie trwała znacznie dłużej niż sobie przewidujemy w związku z tym dajemy sobie spory margines zapasu, a w związku z tym odpada nam 1 z najistotniejszych czynników, jakim jest rozkojarzenie i nerwy, bo jeżeli sobie zaplanowałem, że się spotkam się przeciąga się z wujem wuj Władkiem przy cmentarzu o godzinie 14 i wyjechałem 13, bo tak nawigacja powiedziała, po czym okazuje się, że 5 km po wyjechaniu z domu stanąłem w tym gigantycznym korku już wiem, że nie dojadę taneczne nastała na piętnastą to zaczną się denerwować zaczną promować się przeciskać zacznę próbować się od próbować innych kierowców oni od próbują na mnie robi się nerwowa atmosfera, ponieważ jestem zdenerwowany jestem rozkojarzony wówczas łatwiej o różnego rodzaju zdarzenia drogowe także co zjedna z podstawowych elementów dobrze zaplanować trasę tak, żebym wiedział, że jadę na spokojnie bez nerwów oczywiście nie jestem jedynym uczestnikiem ruchu drogowego może zdarzyć się także będę jechał najlepiej jak potrafię i zgodnie z przepisami, a i tak będę uczestnikiem tego zdarzenia drogowego, bo inny kierowca nie przewidział pewne rzeczy albo zachowuje się nieodpowiedzialnie albo czasem wręcz w sposób rażący na razie łamie te przepisy ruchu drogowego, narażając na niebezpieczeństwo nie tylko siebie, ale także i mienie innych uczestników ruchu drogowego stąd wyszedłem od tego założenia, żeby dobrze zaplanować podróż, bo to jest kluczowy element, który na wstępie daje mi pewien margines Demi pewne poczucie takiej swobody, że mogę jechać, nawet jeżeli coś się na drodze złodzieje, nawet jeżeli będzie mundial będzie jakieś utrudnienie na drodze to nie będziesz musiał denerwować tym mnie, że rząd nie zdążę, więc to jest 1 z tych elementów oczywiście możemy zacząć mówić o kolejnych elementach takich jak sprawny pojazd to są też te rzeczy, o których możemy źle zrozumieliśmy też na rezerwach wodnych i prędkości co na co jeszcze kształtu wzrosnąć do Krzysztofa Woźniaka noce jeszcze zwróciły uwagę jeśli chodzi o te elementy, które sprawiają, że możemy przeżyć lub nie przeziębić przeziębienie przeżycia to jest dobra notarialną, czyli moim zdaniem w ogóle jak w reż maja w 100 wyjedziemy wnioskuje związek polskich drogach stanie w rozmowach i właśnie dlatego mówię to nie żartuje z graczy moim zdaniem za to, że jest niebezpiecznie opowiada o brak systemowego działania, jeżeli mówimy co mamy doradzić ludziom, którzy chcą przeżyć w tym brak systemowego działania to przede wszystkim właśnie myślę, że nie jesteśmy sami na drodze, że ta podróż, która jest przede nami to jest element większej całości większego właśnie systemowego podejścia do tego, jeżeli będziemy się śpieszyć nie narażamy tylko siebie, ale i innych, więc to co pan powiedział komisarz jest bardzo dobre wyjechać wcześniej niż możemy podczas jazdy, nawet jeżeli te utrudnienia w ruchu są to nie próbować ich przeskoczyć po prostu musimy przetrwać utrudnienia w bezruchu i rozglądać się na wszystkich głównie na pieszych, bo oni są założenia, że w innych znanych należy uzupełnić na takim zdaniem, bo to, że dobrze dobrze myślę będzie korespondować dożyją kogoś, o którą jest stojący w grę w korku nie zależy mu gest taki czy inny niczego nie zmieni w tym korku Netzel rozgromili aż o winie swoim zachowaniem wciąż grożą were Here, który stara się już giną ludzie z siebie żonę w Chrystusie wywiąże rozkojarzenie i np. to, że w tym korku czy w jaki w tym próbuję przyśpieszy, a ja, ponieważ bardzo się śpieszyć, ponieważ ktoś mi przez nią pokazać, że grasuje pies przez okno z pustym już jest w rozkazie nie patrzę na drogę i wtedy, o ile kolizja drogowa p t. najechanie go można na tył przy prędkości 10 km / h spowoduje co najwyżej stłuczenie reflektora i instytutom Hollande o tyle ginie pieszy, który się znajdzie między takimi 2 samochodami będzie miał połamane nogi w najlepszym wypadku, a w najgorszym może się skończyć się w te są takie wewnętrznym i niestety śmiercią przed przyjazdem karetki trzeba pamiętać, że nawet, jeżeli gdzieś staniemy w korku to później już, że nie możemy jechać niezgodnie z przepisem tylko dalej teraz obowiązują, ale gorzowianki wielkości nieobowiązkowe, ale nie zachowali resztkę wznowienie pamiętajmy o tym, że ograniczenia prędkości obowiązują wszystkich to jest coś co możemy sobie volvo Car codziennie inni znają oni znali rola policji to, że chwileczkę ja w czasie, gdy o 1 rzecz ważna zapytać, gdzie usiąść w samochodzie dziś jesteśmy pasażerem, żeby zwiększyć swoje szanse na przeżycie dzwoniono siadamy tam, gdzie możemy siadać w samochodzie, czyli na kanapach i siedzenia tylko trzeba pamiętać, że po zapinać pasy no ale niezależnych źródeł jest większa szansa na przeżycie od tego teoretycznie najbezpieczniejszym miejscem w samochodzie jest z fotelem kierowcy, dlaczego dlatego, że jest zabezpieczony zarówno strefami zgniotu przód ideą jest najwięcej poduszka powietrzna kierowca zawsze jest w większości przypadków zdecydowanej ma zapięte pasy i tak są konstruowane samochody po prostu żonę zabezpieczają przede wszystkim tego, który prowadzi zdecydowanie mniejsze bezpieczeństwo jest na tylne są kanapa ze względu właśnie na jakość wykończenia pojazdów także mocno stoi za 1 z większą liczbą osób nie mamy zbytnio wyboru jedni siadają z przodu 22 osoby z gronostajem vel Kalisz albo niech będą wszystkie rzeczy, dlatego że warto zapamiętać, że w samochodzie jest często ktoś jeszcze poza samym kierowcą, owszem, trzeba pamiętać o tym, żeby niezależnie od tego gdzie siedzimy zapinać pasy bezpieczeństwa o tym, trochę zapominamy, gdy jedzie właśnie na tylnej kanapie, a w momencie zdarzenia jakiegokolwiek drogowego no to on ciężar naszego ciała jest wielokrotnie większy przez fizyczne zjawiska i potrafimy nasze ciało potrafi nawet zmiażdżyć fotel przedni łącznie z osobą, która na nim sieć zaraz wrócimy z rozmową widzę, że spływają mejle od państwa z różnymi opowieściami niektórymi bardzo tragicznymi za rozwój formacja wraca maja przypomnę analizy małpa TOK TOK FM akcja Znicz w radiu TOK FM analiz kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie druga część naszego poradnika jak przeżyć najbliższy weekend na polskich drogach taka akcja Znicz w radiu TOK FM wspólnie z naszymi gośćmi pan podkomisarz Dawid Marciniak z dział prasowy komunikacyjnego K G Policji i Krzysztof Woźniak dziennikarz Radia TOK FM prowadzący audycje skołowani zmotoryzowani oraz portal drogowy, a widział to ważne nie to ważne mamy mnóstwo maili więc, zanim przejdę do pytań o kolejne z aspekty bezpieczeństwa to zaglądam do skrzynki analizy małpa to krótka sam pan Damian odnosi do tego co mówił Krzysztof w pierwszej części, czyli opasek chodzi o pasy czy nie jest tak pyta, że od pewnej prędkości nie ma znaczenia czy, że pasy są zapięte jest Fiat 160 bez pasów to mam raczej taką samą szansę przeżycia jak gdyby pasy były zabija bardzo dziękuję panu za tego maila to powiedzieliśmy w czasie trwania informacji Radia TOK FM, że faktycznie w momencie, kiedy przekraczamy pewną prędkość to nawet zapięte pasy nas nie uratują, ponieważ obrażenia wewnętrzne będą tak duże, że mamy bardzo bardzo dużą szansę na na zgon taką prędkością i to jest pokazywane na różnych kraść czas tak jest nawet 80 km / h, jeżeli uderzymy w twardą przeszkodę nie odkształca się czy też przeszkodę, która nie pochłania tej tzw. energii tworzymy rocznego tematów w, z czym się zdarzać jeśli już tymi zdjęciami najlepiej niania, ale realnie mówić pasażer samochodu mają także przez strefę zgniotu one pochłaniają tę energię, która jest wytwarzana energię kinetyczną, czyli stosunek masy do prędkości tego pojazdu i faktycznie prędkość tam mniej więcej 70 km, jeżeli zderzenie czołowe 2 pojazdów to jest jest akceptowalna byto tak nazwał uchodźcy nie mnie także można uderzyć, ale już inaczej to wygląda, gdy np. uderzamy jakoś nie odkształca czas celną bariera 3 w podporę mostu czy np. drzewo i t d . i t d . więc o tym, też trzeba pamiętać też zależą ceny tego, jaka ta przeszkoda jest gorzej kolejne maile model Tesla marzenie zrozumiała zaś dla tych, którzy mają zamiar coś uderzyć natomiast mamy mnóstwo rzeczy się komentarze słuchaczy Panny Krzysztof radzi, żeby po prostu zmienić dzień odwiedzin grobów przecież to niema znaczenia, którego dnia i odwiedzimy no i to kłopot, bo z tego stanowią wina porządku wynika, że wypadki są jak cały rok długi szeroki właściwie zginąć można codziennie tak jest ja tutaj innych osób rozumie były intencje tutaj radiosłuchacze natomiast trudno polecić komuś, że nie ma go odwiedzać grobów zmarłym w dniu 1 listopada czy dzień Zaduszny 2 listopada na żywo nie ma bezpiecznego dnia po zwolnieniu od grudnia termin każdego dnia ruch intensywny ruch drogowy w Polsce się dzieje każdego dnia niestety dochodzi do do wypadków niestety ludzie giną w tych wypadkach i nacisnąć po należy położyć na to byśmy bezpiecznie jeździli byśmy zachowali się na drodze tak, by tych zdarzeń nie unikną na to co jest oczywiście osobno ogromny temat film, w którym pewnie niejedną, a i innym imiennie nie którąś dziesiąta edycja, żebyśmy wspólnie przekładali dotyczące rozwiązań infrastrukturalnych dotyczącym nam całej mecenas różnych okoliczności branych jest jak on rozwiązany to co możemy zrobić dzisiaj dzisiaj możemy apelować o ostrożną jazdę i mieć świadomość tego, że nie jestem na drodze sam co inni uczestnicy jak też apeluję do policji proszę wybaczyć, że do nas faktycznie działa, bo już różne głosy dochodzą, że n p . w czasie tych obchodów wszystkich świętych część policjantów bierze zwolnienia n p . w Trójmieście sporo policjantów są jak media donoszą biorą zwolnienia, więc z tej sił będzie mniej na nich ruch nie ma zagrożenia dla działania akcji Znicz 2016 policjanci będą działać będą dbać o bezpieczeństwo na polskich drogach, a będą wręczać mandaty czy tylko upomnienia, bo na tym polega ten protest mundurowych i faktycznie trwa proces służb mundurowych w tym także policjantów, którzy inna wujek w tym wyraz gminne takiego buntu czy sprzeciwu nie wypisują tych mandatów karnych natomiast mniej to nie oznacza, że nie wypisują ich w ogóle, bo mandaty karne nadal są wręczane tym, którzy w sposób nagminny i był bardzo o taki rażąco naruszają przepisy ruchu drogowego podobnie rzecz ściema z tymi, którzy przekraczają znacznie dozwoloną prędkość np. 50 proc na obszarze zabudowanym i tortur nie grać we mnie liczyć na taryfę ulgową w Zawierciu kojarzy po prostu albo pozwolić, bo chciałbym dodać do tego maila pana, który mówi, że od pewnej prędkości tak pasą nas nie uratują, ale im szybciej jedziemy tym większe prawdopodobieństwo, że w ogóle będziemy mieć wypadek, więc niezależnie od tego czy pasy nas uratują czy nie to jeździmy zgodnie z tym co obowiązuje na drogach, bo to ograniczenia nie są po to, żeby nas atakować, ale jeszcze inne rzeczy pomyślałam tak jesteście tu trzeba dodać jedno bardzo ważne rzeczy wciąż główną przyczyną wypadków na polskich drogach jest nadmierna prędkość i tego się nie da nie da się zmienić ci jedno naszym losem nie raziło mnie od jutra panowie ja mam jeszcze 1 myśl o tym, że są ci, którzy powodują wypadki, bo są, bo się spieszą, bo przekraczają prędkość, bo są pijani, bo nie potrafią jeździć, bo ich osprzęt, z czym pojazd jest niesprawny, ale coś ci, którzy są ofiarami tych wypadków jako osoby trzecie i mogą próbować jakoś zadziałać, żeby w tym wypadku jednak nie uczestniczyć pomyślałam sobie takim takim rozwiązaniu jeździć wolniej, bo oto, żeby uniknąć np. zderzenia będąc bardziej świadomym szybciej reagującym niż innych no to jest właśnie to co jest ważne powiedziałem, że ta prędkość ma olbrzymie znaczenie w momencie, kiedy jedziemy tak jak dają nam to przepisy na danej drodze powiedzmy 90 km na na drodze poza obszarem zabudowanym to ta prędkość nie jest po to, że ktoś się osoby tam wymyślił i postawił ten znak ona jest tam ustawione, dlatego że warunki techniczne na drodze pozwalają na taką prędkość i placach jak ta droga jest jadą z 90 km mamy największe szanse na uniknięcie wypadku nie żyje żona jeszcze boje będziemy 70 i innym właśnie dostosowuje prędkość do tego, jaka jest droga jadąc wolno, że możemy jeździć większymi Julia rodzeństwo Jaś leżąca przy alei przekraczającą prędkość mamy większą prawdopodobieństwo na spowodowanie wypadku niż nawet, jakbyśmy jechali w tym 90 MAK tematami o 890 km, czyli ograniczenie prędkości nie znaczy, że mamy się jej trzymać możemy jechać mniej jeżeli, jeżeli mamy taką potrzebę i uważam, że to będzie tak, iż należy pamiętać, że Diaz maksymalne dostały dopuszczalna maksymalna prędkość, a nie prędkość nakazane w 2, ale do końca zniszczy go bardzo ważnym elementem, jeżeli chodzi o to unikanie nie zawsze staram się zwracać uwagę na zachowania tzw. niechronionych uczestników ruchu drogowego na myśli pieszych rowerzystów i oczywiście daleki jestem od oceniania, które jest bardziej winien wypadku czy 3 pierwsze 3 niemożliwego, czyli urządzenie z liste w natomiast chodzi mi coś innego inne świadomych pieszych to jest taki, który ma w tyle głowy przynajmniej podstawowe zasady i praw fizyki i jeżeli samochód nawet jadąc po obszarze zabudowanym jedzie zgodnie z dopuszczalną prędkością 50 km / h w prawa fizyki p t. oko rejestruje zdarzenie na drodze zaczynamy idzie sygnał do moich mieści, żeby przejąć nogę z pedału chamy i gazu na hamulec nim zacznie działać ciśnienie w systemie i t d . zakładając że są kierowca jest mniej sprawny jego czas reakcji właściwy są samochody mniej więcej około jedno sekunda jedzie i wpisy w czasie tej sekundy nie dzieje się nic samochodem to znaczy jeszcze nie zaczynają działać systemy hamowania o tym, że kierowca nie pierwszy, ale właśnie o tym, że teraz o tym, mówię, żeby pieszą ta wiedziała, dlaczego dlatego, że takie są prawa widzenia ale dlaczego pieszy i nożną, ale za to co się dzieje z pojazdem kierowanym przez człowieka, który zdał egzamin i który na dodatek jadąc przez teren zabudowany ma więcej niż duże prawdopodobieństwo, że spotka na drodze człowieka dla strony myślę, że właśnie o tym, mówić o tym, mówię dla Izraela i od tego zacząłem żyć i daleki jestem o docenienie natomiast chciałbym powiedzieć, ale złoty bardzo ważną rzecz, ale wierzę pozwoli dokończyć ważne, że jeżeli uznają, że zostanie rozjechany przez kierowcę, który nie dostosował prędkości do terenu pasa i mówiliśmy, że 5 km to jest tylko ograniczenie górne, a nie sugestia, żeby jechać tyle i końską, odkąd jest po prostu niesprawiedliwe, dlatego że z odliczeń mogę dokończyć rzecz bardzo mysz moja jest taka nie usprawiedliwia kierowców natomiast, jeżeli będzie świnią, jeżeli będzie świadomych pieszych będzie wiedział, że nawet, gdy kierowca jedzie zgodnie z przepisami to potrzebuje zgodnie z prawami fizyki samochód potrzebuje określonego odcinka na to, żeby się zatrzymać, jeżeli pierwszy będziemy tego świadomość i co z tego i przepraszam bardzo brutalnie, ale nowości co zrobić krzywdy odpowiedziano dopowiedzieć może to zabrzmi buntem brutalnie, ale czy pieszemu, który w związku z tym, że kierowca nie dostosował prędkości do dołu do panujących warunków albo jechał właściwie przyjechał na czerwonym świetle, a pieszy wchodził na zielonym miał pełne prawo się znaleźć na tym przejściu dla pieszych czy pieszemu, który w związku z tym ma przetrącony kręgosłup do końca życia będzie się na wózku inwalidzkim będzie lżej ze świadomością, że my też państwo coś niesamowitego Polska to się z tych niewielu krajów Unii Europejskiej, który właśnie rozmowa o bezpieczeństwie zaczyna się od tego, że piesi muszą jeszcze bardziej uważać oczywiście giną na drodze giną na chodnikach giną na przystankach, ale wciąż jeszcze powinni brać pod uwagę, że ta jedno Adrian Zarzecki wiedziałem, że jestem daleki od usprawiedliwienie kierowców, ale internet ma moc odpowiedzialność bierze się nie powiedział od codzienności pierwszy powiedziałem o tym, że świadomość tego pierwszego w głowie pomoże im przetwarzanie danych o analizę źródeł złożoność wciąż na godzinę cieszy się na godzinę z dalszych starań nie ma tu nie ma znaczenia, choć pan, że muszą nie chodzi mi uwagę, że podchodzą do przejścia dla pieszych, żeby się rozejrzał, bo nawet, jeżeli mam zielone światło i powinienem teoretycznie ich dusze w pełni z panią zgadzam wejście nie ogląda się na to jest niemal stuprocentowo pewny, że się na tej drodze nie zostanie kajakarze rozejrzałem i jak tak dochodzi do tego wypadku gej ponoć wyciągano odpowiedzialności pociąga mnie odpowiedzialności sprawcy wypadku chodzi mi tylko o to, że ten był kierowca, nawet jeżeli się zagapił i t d. to z jego winy i bolesnymi dyskutuje, ale praw fizyki nie przeskoczą oka pierwszy mróz schronili się zatrzymać napły w lepszych narzędzi różnorodne wystarczył 1 krok, żeby się zgadzać z Obornik Krosna jedziemy do zrozumienia chciałam zagrać fajną rzecz pobocza dróg na nich spotykamy zamiast chodników itd są pobocza, na których są rowerzyści piesi część ubierano w kamizelki odblaskowe część powierzona w odblaski, skąd pieszy ma wiedzieć, że dany obraz rzeczywiście jest widoczny z dalekiej odległości czy jak ma sprawdzić jakość kamizelki, o których tyle mówią, że chętniej często policjanci skąd, skąd ma wiedzieć na pewno wyzdrowieje zachowali się o w ten jest tych elementów odblaskowych takich macie znaczek z URE cen w kółeczku to znaczy, że on przeszedł odpowiednią certyfikację na rynek Unii Europejskiej i teoretycznie ta widzialność tego od blasku jest zagwarantowana trzeba pamiętać, że będą dobrym stanie wszystko się wyciera również elementy odblaskowe i po jakimś czasie one już ten od błysk światła przestają mieć taki i jakie zdanie ja bym tutaj powiedział 1 bardzo ważną rzecz, jeżeli chodzi o pieszych, bo przy okazji niektóre nazwa świętych odblasków zapominamy o tym, że piesi mają pewien obowiązek poza obszarem zabudowanym czy też w ogóle na drogach, gdzie nie ma chodników i dróg dla pieszych, żeby chodzić lewą stroną drogi, czyli w przeciwnym kierunku niż jadą jadą pojazdy to pomaga reagować na pewno też sytuacje to trochę wynika z tego właśnie, że w Polsce jest dziwnych przyczyn nie jest pierwszeństwo dawane głównie pojazdom i to pierwszy ma ustąpić miejsca pojazdowi na takich drogach łatwiej jest zła widzę go zobaczyć, więc kolejne maile z 2 czy pan Maciej ma propozycje po prostu nie wychodzić 1 listopada z domu wtedy na pewno będzie nam bezpiecznie i to brzmiało, jaki sens, gdyby winne dni na polskich drogach ludzie nie ginęli tak samo jak podczas tych długich KRS jesteśmy uczestnikami ruchu drogowym i wszyscy mamy te same prawa podkreślę to za każdym razem piesi mają swoje prawa rowerzyści mają swoje prawa kierowcy mają swoje prawa tak możliwe jedynie kierowcy prowadzą dwuczłonowe pojazdy, które zabijają innych ludzi oraz przeszkoleni fal kolejny słuchać prosi, żeby powiedzieć wreszcie o tym, że istnieje inny transport niż są tylko samochodowe istnieje transport publiczny kolej i rozumiem, że to pisze pan w kontekście takim, że te podróże są po prostu bezpieczniejsze, jakoby przyznawałem to powiedzieć na koniec dziękuję, że znowu go na słuchaczy nie wyprzedził, że tam, gdzie możemy korzystajmy z transportu zbiorowego oni zdecydowanie bezpieczniejsze niż przemieszczanie się samochodem nie tylko dla nas, ale też dla innych, które możemy zrobić krzywdę on ułatwia dzięki wyborowi transportu zbiorowego ułatwiamy też ruch wokół tych cmentarzy, gdzie faktycznie może być więcej tego, nawet jeżeli znajdziemy miejsce postojowe, korzystając z transportu indywidualnego też zapewnione gdzieś tam będzie w oddali tego cmentarza też będzie musieli przejść tutaj, korzystając z transportu publicznego no to element odpada, bo z reguły to tramwaje autobusy dowożą blisko wejść cmentarza jest to, jeżeli jest oczywiście możliwe, a to jest duży problem, bo w mniejszych miejscowościach tego transportu publicznego po prostu nie ma tak dużych miastach to świetnie sprawdza rzeczywiście tak pan tu powiedział lepiej przesiąść na komunikację miejską wiele miejsc dziury miasto uruchamia też dodatkowe linie dodatkowe autobusy dodatkowe tramwaje jest naprawdę sporo jeżdżą bardzo często jest naprawdę zdecydowane lepszy pomysł na to by dotrzeć na cmentarze kończymy mam nadzieję, że ten dłuższy weekend jednak przebiegnie państwo spokojnie bezpiecznie bardzo dziękuję moim gościem pan podkomisarz Dawid Marciniak z wydziału prasowego komunikacyjnego K G Policji i Krzysztof Woźniak prowadząca audycję skołowani zmotoryzowani w radiu TOK FM dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA