REKLAMA

Jaka przyszłość czeka transport?

Data emisji:
2018-11-03 14:40
Audycja:
Człowiek 2.0
Prowadzący:
Czas trwania:
28:51 min.
Udostępnij:

Wizje transportu przyszłości roją się od latających samochodów, pojazdów kosmicznych i teleportacji. Tymczasem znacznie bardziej realne są rozwiązania z zakresu komunikacji masowej, takie jak kolej próżniowa, czyli Hyperloop. Rozwiń »

Na ile realne jest zbudowanie takiego systemu? I jaką rolę odgrywają w nim polscy inżynierowie i projektanci? O tym opowie Paweł Radziszewski, jeden z ekspertów projektu Jutronauci 2018.

Więcej o projekcie Hyperloop w audycji Człowiek 2.0, a o przyszłość masowego transportu pyta Jan Stradowski. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Jan Stradowski przy mikrofonie, witam państwa, człowiek 2.0. Chyba po raz ostatni w tym roku będziemy zajmować się Jutronautami - projektem Gazety Wyborczej pod patronatem TOK FM, który już kilka audycji Człowieka 2.0 zagarnął dla siebie, ale bardzo fajnie, bo mówimy o przyszłości i o tym, co się zmienia i o tym, co się zmieni. Rozmawiamy z ciekawymi ludźmi, a dzisiaj moim rozmówcą jest Paweł Radziszewski, dyrektor ds. technologii Hyper Poland, jeden z ekspertów tegoż projektu Jutronauci 2018 dzień dobry. Mamy rozmawiać o przyszłości transportu, ponieważ Hyper Poland, to firma, która zajmuje się futurystycznym projektem, który nazywa się Hyperloop, czyli co to takiego, jakby mógł pan to jednym zdaniem opisać Hyperloop i co chcecie zrobić? Rozwiń »
Najprościej, upraszczając, po prostu jest to magnetyczna kolej próżniowa tak bym tego Tommaso, czyli w zasadzie pojazdy, które nam poruszać się róże, które panują bardzo niskie ciśnienie wysoką prędkością, czyli mamy tu mu pojazd do czynienia z OSP z takim przeskokiem z takim z naszym ogrodem kolei konwencjonalnej 

Ja nie jestem zmotoryzowany, kolejami jeżdżę codziennie do pracy i z pracy jazda nimi na wakacje oczywiście wizytami do rodziny, toteż najczęściej transportem masowym to głównie kolejowym tak jak my jak myślą o tym, że mamy zrobić, aby tego co mamy teraz do złotych kolej próżniowa magnetycznych, przyznając to jest w ogóle wykonalne na samochód został później prawda, bo boi, bo to efekt mamy trochę czasu 

To pytanie brzmi czy czytana w nas o tym, jaki mamy w tym momencie faktycznie wymagać takiej dużej zmiany mówi się o tym, zapomnisz odchodzi od samochodów osobowych niż było odchodzić od pali w kopalnych 

Faktycznie tak jest to już teraz trzeba zmieniać ta zaczyna inne to zaczynam zdecydowanie widać widać, że bez szans w świat zmierza w stronę tego, żeby Polski to sam stan obecny no po prostu zmienić tak wynika to, gdyż z tego, że emitujemy coraz więcej, gdyby co 2, a więc dochód wesprze przykładowo w tej restrykcje, które nakłada na spotkania Europejska wskazuje na to, żeby np. powoli przechodzi strony elektromobilności tak, czyli samochodów elektrycznych docelowo samochodu też autonomicznych, ale to bolesne czuć bardziej odległa wizja coś wydaje mi się, że na pewno jest to potrzebne, szczególnie że na coś na swój słuszny tak naprawdę coś się coś co się da się dzisiaj dzieje czy od dna na wsi przykładowo po jest coraz więcej ludzi korzysta ze środków transportu dołek z posłowania to on bardzo rośnie po infrastruktura jest to czas taka sama ze strony samochodów korki w mieście cisza, ale wg mnie w ubywa torów kolejowych tam w bywa też nie niespecjalnie się o mocy to dość mokry budujemy autostrady albo jest w miastach wiele się nie da zrobić, a jeżeli ktoś fantazjuje o 15 dniach metra pod Warszawą to już wiemy tylko fantazje raczej efektem, ale mówimy elektromobilność w pewnym sensie transport kolejowy w dużym stopniu jest lekturą mobilne, bo w czasie prądu, więc o elektromobilności mamy, ale z drugiej strony ta w mamy tak niestety w Polsce w dal mobilność jest opalana węglem to co odwraca czasami czujemy dokładnie tego co sprowadza, że nawet, jeżeli mamy pojazd, który są napędzane energią elektryczną to wciąż wciąż jest to pomysł procent odnawialnych źródeł energii, które są w mocy zużywanej do napędzania ich jest znowu ktoś jest kilka procent tak chcę chcę chcemy, żeby te tereny te Londynu działa energii odnawialnej jutro z coraz wyższe no my w tej chwili już z w tym w tym momencie miesiąc od przyszłych środkach transportu mówimy o tym, że na polskie warunki to 1520 % co nam nie powinny być Energizer ze źródeł odnawialnych, żeby nam, że prosciutto to miało sens jesteśmy, więc cel co by drastycznie schodzić z energii Węglowej natomiast suną powoli powoli ten proces wg nie powinien postępować drastycznie można, by zejść dopiero wtedy, gdybyśmy mieli wydajne i bezpieczne ekologicznie źródło energii tak jak on fuzję termojądrową jeszcze nie mamy cały czas się jeszcze fuzja termojądrowa to pracują nad na pewno oczywista Polska w tej chwili stoi na węglu więc, więc jakby, a czy jest szansa, by powstał, bo cóż 1520 % stała na energii słonecznej wiatrowej Tychy Tychy odnowiony forma Energi Lotos mówi, że to jednak nadal jest za drogie za to nadal jest mało wydajne za mało bezpieczny sen się stałości produkcji to raczej na pewno jest to wciąż są drogie to wciąż jest tak powiedzmy efektywność tych rozwiązań jest relatywnie niska niższa na pewno niższe paliw oby, jakby rozwiązań konwencjonalnych natomiast to to rośnie to dość dość mocno rośnie zarówno koszty koszty bardzo mocno spadają czy właśnie po paneli fotowoltaicznych, a jednocześnie też sprawność tego, iż zasadą u nas to jest jakby Jeż, choć trudno odnawialne źródła energii Energi to ono dużym problemem problemem jest to, że my Tomanek wytworzymy tylko ją rozumiemy tak, bo to jest to jest dostanie teraz duże wyzwanie przed którymi, przed którym stoją tam firmy w ogóle nawet na świat tak, bo wiele, jeżeli byśmy umieli magazynować energię to podejrzewam, że podejrzewam, że już już byśmy nie mielibyśmy większości korzystali z odnawialnych źródeł energii, a tak nie jest obłożnie czy po prostu dał, jakby wojna, o ile Kompania Węglowa pracuje w samym Starym reżimie produkuje określoną ilość energii to tak jak mamy panele słoneczne czy turbiny wiatrowe na Air jest, kiedy wieje wiatr, kiedy świeci słońce tak jest to duża nieregularność w związku z tym te magazyny w niezbędne do tego, żeby gdzieś to nadmiar tej energii zbierać lub Chin sposób to móc komfortowo uda mi często zapominamy, że węgiel czy ropa czy benzyna to jest właśnie z magazynu na Wikana jestem skoncentrowana w taki sposób jest duża gęstość energii, bo stosunkowo niewiele objętości zajmuje coś takiego w bak pełen benzyny i zarazem jest energia na tyle bezpieczna, że nie robi nam jakieś krzywdy będzie można wejść na hałdzie im nie zepsuje się ani nie zabije nikogo benzyna powiedzmy też jest mianem w miarę bezpieczna do głowy ku natomiast, jeżeli mamy zadanie zmagazynować energię elektryczną wytworzoną wkład w ogniwach słonecznych tu zaczyna się problem musi mieć akumulatora akumulatory mają małą pojemność wymagają stosowania środków szkodliwych dla środowiska czy to na etapie produkcji na etapie utylizacji później nic to jest jest poważny problem co z tym prądem jak ozdobimy zrobić tak natomiast nową też też już z PSL pomysły na to co co z tym fantem zrobić nowe są coraz bardziej śmie coraz śmielsze i coraz więcej powstaje projekt, który rzeczywiście dają sensowne efekty, które będzie można już niedługo wdroży jakieś układy możemy podać w taki np. zamiast 1 z ciekawszych konceptów jest np. są projekty, gdzie zamiast magazynować energię, czyli przykładowo właśnie magazyny w nową halę za makulaturę oratorium o przekształceniu go korzystam korzystamy z pomiarów rynek np. do wytworzenia tego testami posady np. wodoru kiedy, jeżeli kiedyś, kiedy będą pomysł imprezy wodorowe czy też metanu, czyli po prostu gazu, który waha się gazu ziemnego Ortega konwersja inny rodzaj energii, które rzeczywiście można można tak powiem później wykorzystać stąd co ciekawe n p . w przypadku spadku wytwarzania wytwarzania metalu znany z nadwyżek energii korzystać z akcji chemicznej, która potrzebuje dużo dwutlenku węgla, więc np. Polish and Good Night węgla, który jest lista miarowo emitowanym właśnie korzystać z PSP w ponownie wykorzystać do tego żeby, choć np. metan, żebyśmy jej właśnie wpuścić nowe gazociągi są w Polsce nie stanie nie był duży problem mam sam piec gazowy w domu i tak na myśl o tym, żeby miał łatwiej wymienić elektryczne tobym się trochę dziwnie, ale faktycznie było tak bez prądu uzyskiwanego ze źródeł odnawialnych robimy w Senacie robimy z niego gaz woda jest wyciągamy dwutlenek węgla kogo za duchową atmosferę to byłoby to fajne, ale to chyba nadal tworzy, bo z tego co czytałem to w tym niestety musieliśmy z natury tanią energię elektryczną, gdyby się opłaca Łodzi jest ona nie jest tak stanie niedoszły szef nie da się jeszcze coś na pytania obecny proces było ekonomicznie opłacalne rzeczywiście rzeczywiście jeszcze jeszcze jest kontrola natomiast technologia technologie z Niemiec tylko tyle co poczekać, bo jest najlepszy czas lub inną nowość na takim też taka oferta synod kościoła w mniejszych ośrodków kładka to coś na obrzeżach oby nadeszły będzie się to efekt jest istotna to muszę mówi Ewa Nelken fajkę lub takowej uznała natchnął pracujecie tu też jest forma transportu masowego, czyli nie takiego, gdzie jest 1 człowiek 1 pojazd i jedno miejsce zajęte na lód na drodze tak to czy innej tylko raczej mówimy o tym, żeby to była kwestia przewiezienia większej liczby ludzi golf oczywiście wygodniej szybciej tak dalej Ano, ale no to nie jest tak wizja przyszłości, że każdy ma własny latający samochód i każdy się pod swą własną kapsułą gdzieś tam może jest zdecydowanie zdecydowanie nasze mają w mojej ocenie z dna mówi się, bo znam osoby, które myślą zupełnie odmiennie uważam, że właśnie taka filozofia Kazana Mobility i asesorowi chcieli metalowe ekonomia współdzielenia czy czy samochodów czy innych środków transportu nowy staje się coraz popularniejszy właśnie im na wodach wydają się, że to Jeff Bridges może być przyszłość jest chyba dość nieuniknione, jeżeli chcemy zmniejszyć się w parkowym smogu, który mamy prawda, bo to też jest za nim, jeżeli mamy nawet oszczędne samochody, które dobrze spalają paliwo od woli wolelibyśmy tak, by nie emitowały spalin tam, gdzie mieszkamy a kiedy mamy właśnie pojazd kolejowy, który jest napędzany energią elektryczną, nawet jeżeli jest produkowany jest dwutlenek węgla to nic w tym adres, gdzie indziej to nie jest w podnoszeniu nosem, więc żyć ekologicznie to może nie do końca Super, ale z punktu widzenia medycznego nawet tego czym oddychamy chyba jest dobre rozwiązania wysyłanie pachniały powinno pominę fakt, iż są słabo właśnie elementy to po to, ktoś odpowiedział na kwestie medyczne są tak jakby się ciemno mimo wszystko to to do na pewno to trochę przyspieszy też się też testem procesję z nowoczesnych coraz bardziej no właśnie problem ze zdrowiem rozmowy w wyniku smogu inteligentne mocno w tym się w myśl, zajmując astronauci indywidualnie tylko ci, którzy są wrogami gazety wyborczej akurat ujęci jestem bardzo fajny zesta w ekspertów polecamy państwu państwo mieli ochotę zająć zapraszamy na stronę www szopka wyborcza kap kap Pahl ukośnie jutro nauczyli, a są artykuły filmy wideo nadchodzące wydarzenie chyba tylko jedno wydarzenie nam zostało w wielki finał wykonał TUW 17 listopada w Warszawie zapraszamy do zainteresowania się tym wydarzeniem, bo myślę, że będzie ciekawie, a my w tej drugiej części rozmawiamy w bardziej konkretnie o tym, hyperloop Kaim będziemy łącznie już chodzić o panu udało się go maskę, bo to to on nadał tej idei sam rozgłos to taki bohater w przytulisku basem no bohater na pewno na nowe źródło inspiracji ale, ale też wiszącą na nim czasami to jest właśnie wizjonera, a zarazem wielkie ego o dniu kłopoty biznesowe dość chimeryczna osoba el Nino, choć okazji było drugie spotkanie nigdy z nimi nie rozmawiamy Alego w Miami miałem przyjemność proponuje widzieć i też słuchać co, po czym przekaz przy okazji zawodów w spisie hyperloop, odkąd też brać udział miejcie jaja niespotykane w naszym środowisku tak zapytam pana Boga dla nas poziom wyceny konsumentów mediów to taka postać to celebryta trochę ekscentryk dziwak dostać jakieś niezbyt fajne rzeczy biznesowe tam się tu pojawia się, więc Tofifest zastanowią czy to co on mówi Godson buduje to ten właśnie wielka wydmuszka zamiast wszystko również okazać nie będzie żadnego hyperloop, a już, tym bardziej mnie nie będzie żadnych kosmicznych podróży myślę, że w środowisku my na pewno na pewno po pierwsze, postrzegamy jako wizjonera osobę godną, które już są już robią fantastyczne rzeczy oczywiście pojawiają się pojawiają się informacje o różnych innych polskich problemach czy tez i t d. mają wiadomo na pewno taki sposób to może wpływać na nasze postrzeganie, ale raczej nie tego są w technologicznej to raczej z Możejek, ale przymykamy na to oko ile staram się patrzeć na to co rzeczywiście dobrego dobrego robi krok w stronę Polic chciałbym pchnąć technologię na świecie, więc to nie jest tak myślicie sobie czasami w OFE nie być byłoby fajnie być drugim maski Marbot sieci maczkiem w WTO jest niezmiennie do powtórzenia coś takiego inaczej myślę, że tak takie śmiałe podejście sądu powtórzenie natomiast wydaje mi się, że nie ma nic nie będzie też, by chciał być drugim Elon Musk ma raczej rację powiedzmy tworzyć utwory ze swojego niżeli naczelny Jerzy Hoffman w kontekście tego, żeby zrobić, żeby robić fantastyczne rzeczy i rzeczywiście rozwijać realnie technologie są to pomyślę, że także dusza, że dużo osób przynajmniej z tych, których znam środowiska fasad dobowych mają mają dziś takie takie podejście do tego, żeby rzeczywiście trwania pełnego robić no ale jaki do nas tylko ono w kółko tylko z nieufnością kontrowersji nawet ponad 2 tys zloty w planach na przyszłość OJ, no tak rozmawiamy w drugiej części audycji wracamy na antenę o godzinie piętnastej 40 ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski człowiek 20 i jutro naucz go tysiące osiemnasty w przyszłość transportu ze mną wtedy Paweł Radziszewski dyrektor ds. technologii firmy Hyper Poland 1 z ekspertów projekt odsunąć od 1018 witam ponownie rozmawialiśmy o tym jak ten transport się dzisiaj zmienia, ale w koszcie transportu chciałam znaleźć chodzi na konkrety w kontekście tego co robicie w High tech Poland CCI kolei próżniowej magnetycznej hale hyperloop kiedyś, by jak ten pomysł parę lat temu chyba już to było stało się głośno właśnie dzięki planowi maską i wizjonera IT powiedział zrób coś takiego jest fajny pomysł fajna idea pojawia się wtedy zarzutów to wcześniej było takie pomysły władz to nie jest nic specjalnie nowego no ale jednak ktoś nadał rozgłos i pytanie brzmi czy to faktycznie jest coś nowego to jest stała idea tylko ładnie strzela na taras ponadto o kolejne loty na pewno do nas nawet trzynastym roku to idee bardzo ostro wspomogą natomiast rzeczywiście już na początku dwudziestego wieku pojawił się pierwszy koncert dotyczące właśnie kolei próżniowej natomiast wydaje się, że to co w tym momencie sprawiło, że to się stało takie popularne wyższego abstrahując od od Ilona matka jest to, że posiadamy w końcu technologie, które pozwalają zrealizować, bo na początku dwudziestego wieku nie było wielu wielu elementów, które on powie co pozwoliło to wdrożyć narzędzia elementy są tutaj mowa upraszczając są 2 podstawowe elementy 1 test taka tuba, czyli taki atak, a druga, w której panuje bardzo niskie ciśnienie próżnia na obniżkę kolej próżniowa tak jest w Indiach prości moskwianie kolejny Nisko ciśnienia warto byłoby trochę dziwnie i w tej wtedy w tym w szóstym takim zamkniętym tunelu powietrznym próżniowym porusza się pociąg, który do początków koszenie na kołach tak jak to teraz mamy mniej jak teraz ma miejsce jak wszyscy jesteśmy do tego przyzwyczajeni do wyborów się za pomocą napędu magnetycznego i tak i to są 2 fajne rzeczy tylko tak powstała wątpliwość jakość pojawiła się Otmuchów NZOZ pociąg magnetyczny magla, by tzw. mamy od pewnego czasu, ale ich nie mamy one są fundowane krótkie odcinki takie, gdzie te pociągi jeżdżą one faktycznie nie mają urlopu na sąsiada za pomocą pola magnetycznego, ale też chyba nadal nie opłaca, bo jest jeszcze nimi niesłychanie drogie to prawda technologie w tym maglu które, które są obecnie są wdrożone pilotażowo ma pomysł właśnie rozwiązanie z Szanghaju magla w firmy Haas Rapid oraz japońskiej man lew szejk Hassan ammar 0 to pomysł to typowo dostępu i miast takie przykłady Coleman 3 dużych prędkości, a raczej popisy mnichów nic nie jest taka działająca infrastruktura to znaczy wiem, że Japończycy rozbudowują swoje imię to kasa Comedy to działać operacyjnie natomiast rzeczywiście jest to bardzo bardzo drogie z tego względu, że technologia lewitacji magnetycznej, których zastosowano w obu przypadkach powiedzmy wymaga dostarczenia bezpośrednio dużej ilości energii miasta są to w doszło magnes zdaje się nad zawodnikami w Ignatkach tak jak stosuje się w rezonansie magnetycznym to jest po prostu Natalia dokładnie w japońskim przypadku elektrony schodzi się ciekłym helem więc, o czym musi wozić takie taki zbiornik ciekłego Helu no, jakby to jest to z tych logicznego punktu widzenia bardzo fajne natomiast ekonomicznego no bardzo ważni są Bystre niż nawet dość kosztowne w pamięć wymowę Ryszard Okaj kosztowna zabawka albo kosztowna demonstracja tego, że możemy, ale trzeba się go zrobić to taniej tak, by to było opłacalne, bo boi w wojnę mamy 2018 roku pociągi jeżdżą całkiem szybko czasami nawet, ale cały czas na kołach w i tak jakoś nie widać w Polsce, aby miało być coś innego ocena dlatego znów w Polsce dlatego po chęć ich pojawić się może powiedzieć my natomiast, jakby koncepcja hyperloop jak na samo w sobie zakłada już obecnie, że będziemy bez zrewidować właśnie sposób tańszy i może może to gorzka przybliża się da się da się tą lewitacji magnetycznej żywność taniej niż Japończycy uważa, że uważa się da mu krajom wiemy, że wiemy, że się dostały spróbujemy wyjaśnić jak, bo w przypadku morze może tak w przypadku kolei magnetycznej, która powstała w latach pięćdziesiątych jeszcze magnesy magnesy trwałe czy magnesy, które jest materiał, który zachowuje swoją magnetyczną takie mamy małe magnesy narodów PET Shop Boys troszkę troszkę mocniejsze zwane magnesy Neo dymowe no to magnes na specjalny dział i chowam do wieszania głównych wad na ścianach wielu dzieci w pokoju, bo sąd UE bardzo silne magnesy stąd linka Stalowa nosiło nie trzymają, a do sądu są bardzo silne magnesy, które w latach osiemdziesiątych były kosmicznie drogie, by zostać po technologie się dopiero powiedziano dzisiaj w finałach możemy możemy taki magnes były zastosować w takich co w codziennych wtedy nie przykłada, tak więc Teresy koszt tych magnesów są one są coraz niższe w związku z tym jest technologia na pewną nazwa też inne atrakcje pasywna postna lewitacja magnetyczna, która wykorzystuje właśnie takie magnesy w odpowiednim układzie który, poruszając się, poruszając się nad płytą metalową aluminiową w szczególności wytwarzają po prostu siła, która wypycha je do góry tak czy insulina Madoffa to rozumiem, że to może być tak w nowo masowo bawić mamy silne magnesy tośmy magnesy tam osoby nie do końca tak działa już wtedy 1 unosi się nad drugim i JOW to, że takie proste retro troszkę troszkę troszkę inaczej na plaży są wybrani, że mamy nową płytę płyta aluminiową w najwęższym ujęciu na aluminium nie spada w demokratycznym dokładnie tak, ale aluminium jest na tyle natury ciekawym powiedz metalem, który w nowo, bo w momencie kiedy, kiedy byśmy poruszali poruszali magnes może takie spory na Bałutach poruszaj magnes atakiem po to, marzeniom to ona właśnie temat spychać przodków feromony wyrównać żelaza magnezu miał się ściągać natomiast tutaj geometria tego nie rozumiem, że w tym moim odsapnąć jakiś prąd i wtedy się wtedy pojawi się siła odpychająca dokładnie tak pojawiają się tzw. prądy wirowe, które powodują tak, by efekt, że powstaje tam magnes o o tej samej natury najwygodniej też orzeczenie o nowych, a to możemy zdobyć gotówkę magnetyczną i mogę zrobić coś, żeby pociąg nad tym leciał w sumie stało się to samo sam to efemerydy, jaką będzie poruszany skoro Skoda potrzebuje ruchu, żeby się unosić tak nas no właśnie do tego dodać do tego też chciałem nawiązać lepszy przy bardzo niskiej prędkości będziemy używać ku, bo to to będzie troszkę inna w ten sposób czy na początku pociąg jest na kołach i płytki, a jak się rozpędzi to wtedy się również dokładnie taką PL to jest całkiem niezłą analogia tak mamy w samolocie na pasie startowym tak, dopóki nie nie wytwarza odpowiedniej siły nośnej na kogoś jako fragment odrywać od 2 minut w tym wypadku będzie w zasadzie bardzo podobny dach, ale to teraz mam mam pytanie, bo to można, by zrobić na tych torach, jakie teraz mamy takich torach kolejowych, jakie osnową w Polsce trwa budowa zupełnie nowe to znaczy tak o obecne obecne tory są raczej ze stopów Stali związku chcemy ten materiał na nie niech nie skorzysta, żeby to po prostu to zjawisko niezaistnienia natomiast tak będzie będzie co 2 proc nie budować OSP nowe tory, aczkolwiek można wykorzystywać istniejącą część wyłącza się wykorzystać istniejącą infrastrukturę kolejową do lutego, czyli pociąg, który dziś jeździ na kołach mógł się unieść nad torami emitować zdaniem w nich bezpiecznie powiem tak zawalony van pociągnie to raczej raczej pojazdy musiały być dedykowanego do tego rozwiązania to właśnie o gwałt Stelmach magla w 100 rozpętał siedzi okrakiem nad swoim romantycznym Italian zakręcie nie wypadnie na niezły początek na koła się uniósł nad schodami w NATO to raczej byłaby katastrofa tak formułować natomiast, jakby był w naszej w naszym rozwiązaniu powierzona w ten sposób, że mamy zarówno to jest już ziemia Wiole ta semantyczna, która w, które to pecha do góry to w Polsce wyobrazić, że oprócz tych płyt aluminiowych, które mamy nadal dodają po Toruniu po bokach miło czas wówczas w tym momencie mamy zapewnioną stabilizację, a więc to, więc w naszym przypadku do pojazdy będą tym samym efektem tak, by stabilizowane w i pierwszy etap jest taki jest będziesz budowali tory podobno do dziś jest to głównie pociągi będą w stanie się rozpędzić na kołach, a potem zrewidować, ale nie będzie to główni to znaczy po tak to na pewno są jeszcze jest nie będzie różnić, ponieważ tak naprawdę do do testów lewitacji magnetycznej i jaki później też napędu nie stosują różne natomiast też temperować obecne pociągi raczej nie będzie tak, że będzie go przerabiać istniejący pociągi na nasze Pendolino zacznie emitować mniej jest wszystkim pociągi obecnie, ale są niesamowicie ciężkie sądy są wykonane ze stopów Stali natomiast no my raczej skłaniam się ku materiałom nóg są one z lotniska, czyli coś co jest raczej posłużę się tak nakładów Celtów jest pytanie czy to będzie bezpieczna dla jakiegoś wypadku na ten pociąg, który teraz oczywiście jest ciężki, ale co daje się solidnie zbudowany czy to nie będzie to w ryzykowne walut leki płaczą, kiedy kibiców przestanie po prostu będzie będzie pułapką dla po dla pasażerów to znaczy były zastrzeżenia do chałupy i pod lupę jako takiego w ogóle jest mało bezpieczne, bo pośród strażnika z dnia zniknie, bo Doda się we krwi my będziemy mieć wiele jest tu mogą pójść źle albo bardzo źle to znaczy na pewno na weselach każdemu w każdym środku transportu jest można znaleźć wiele zrobić szeroką listę ryzyk które, które mogą stać wypadków, które mogą się zdarzyć, a kolejki więcej takich rzeczy nie mogę teraz przewidzieć chcemy tym testem pojazd zostanie zaprojektowany bezpieczniejsze tak natomiast wracając do tego, że one i morze morze może powiem tak wszystkie wszystkie te ryzyka, które dziś w tej okresie słyszy takt, czyli właśnie się rozszczelnił się rura rzesze ich pojazd zatrzymał, że nastąpi, gdy prywatyzacja kabiny pasażerskiej o tym wszystkim w tym momencie myślimy jak rozwiązać co więcej już na część z tych rzeczy mamy mam stąd pomysł, by jak zapewnia, że to po prostu bezpiecznym, bo ma pełną świadomość, że jeżeli nie będzie naprawdę bezpieczny pojazd trudno na razie nikt tego nie wszędzie na nie oszukujmy się Jason był niesiony wytniemy porostu Super bezpieczne, a pan poniesie w pierwszej kolejności jako instruktorka będzie w szafach w, kiedy tak będzie w ogóle na zakończenie PSL, bo macie jakieś plany, aby dostać z konkretnymi eksperymentalnymi odcinkami i tego toru tak to znaczy samego pojazdu, by tak w tej chwili pan, że jest taki, że chcemy stworzyć rzecz się demonstrator technologii, który pokaże ludziom, że weto działa i to one są przez rok zrobić pokazać to w Polsce opóźniają, jeżeli chcemy, żeby troszkę dalej no to dość trudne pytania, kiedy tu powstanie tak to zaś mówię to zanim w wpuszczamy tam pasażerów będą mieć towary właśnie znów, że bezpieczeństwo, że to móc sprawdzić przetestować potem serwować tak daleko dalej, więc niech sobie towar powierzą parę lat później wprowadzimy tam pasażerów, jeżeli będzie mieć pewność, że wszystko wszystko grali wszystkie systemy są takie jak na wspomnianym standardy pociąg towarowy z prędkością w 100 km / h na początek po takim meczu z planem tak jest pan w tym momencie właśnie pierwszym krokiem jest stworzenie właśnie systemu otwartego właśnie się bez próżni, żeby móc mu już testować części technologii, które będą później strony hyperloop tak co więcej wzdłuż istniejącej infrastruktury kolejowej, bo też jest duży problem, który się pojawia przekaz wytyczenia nowych szlaków infrastrukturalny to jest 2 pierwsze decyzje polityczne czekasz na to kilkanaście lat, by na podium nie ma znaczenia nie ma nie ma Zobacz którędy, bo są domy są są pola uprawne fundowali oni Jakubiaka nagość coś na nowo buduje litewską wiemy, jaki jest wraz z planami nowego lotniska oczywistego protestują w zaś są protesty natomiast no tak no, więc tego tego byśmy chcieli na razie uniknąć natomiast no i że chodzi o i na infrastrukturę to dlatego albo ich leki to hyperloop Wacław nie jest wystarczająco wysoko, że z niczym nie kolidowało z naturą to koszty, a to koszty no albo albo podzielono to jeszcze większe koszty, że tak, że wszystko, aby też już kolej naziemną i na tle osób, a żeby to było płacone od środy jest fajne pomysły z 1 powodu na pewno myślą o nich z państwa nie lubi może poza kierowcami współpracującymi Danzel ciężarówek na ulicach wszystkich tirów, które jeżdżą odpychają mamy ulice i t d. myślę że, gdybyśmy mieli kolej Towarową sam, bo rozwija prędkość z takim dostał godzinę dotychczasowe byłoby znacznie mniej to na pewno myślę, że to też był dzisiaj 1 mecz jest 1 z tych przyczyn, dla których skupiliśmy się właśnie na tym traf Ford fiesta logistycznym, że wszystko to, żeby trochę odciążyć te drogi także dotknął tego czegoś trzeba zacząć to jest już to dobry początek będę trzymał kciuki może mu za parę lat nie mogli zobaczyć na własne od dziś już państwu dziękujemy za uwagę moim gościem był Paweł Radziszewski dyrektor ds. technologii Hyper Poland 1 z ekspertów projektu wynosi 2017 nie mówił Jan Stradowski wniósł Senat człowiek dba 000 kończymy sobotni magazyn Radia TOK FM audycję przygotowała Małgorzata Połczyńska dziękuję serdecznie za chwilę informacje po informacji program Ewy Podolskiej u TOKtora dziękuję państwu za uwagę i do usłyszenia jutro o poranku Karolina Głowacka
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!