REKLAMA

Kariera naukowca to ruletka. Każda uczelnia ma swoje zasady oceniania

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-11-04 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
siódma 41 wczoraj na antenie Radia TOK FM rozmawialiśmy o sprawie plagiatów występujących w Polskiej nauce i o tym w jaki sposób sieje piętnuje czasem ślamazarnie zapraszam do naszego archiwum gminy to wywiad z dr. hab. Markiem Wrońskim badającym takie sprawy od lat również na tokfm PL temat został opracowany dziś również w środowisku naukowym, ale w innym kontekście porozmawiamy o tym czy pracownicy naukowi są oceniani za swoją pracą obiektywnie w sposób ustandaryzowany Rozwiń » w skali kraju badania na ten temat przeprowadziła pani prof. Dorota dobija z Akademii Leona Koźmińskiego wraz z zespołem pani profesor odwiedziła nasze studia dzień dobry dzień tak kręcić dobre państwo, jakie pytanie państwo sobie zadali generalnie nasz program projekt dotyczy SS on projektowania czy rysy na projekt dotyczy systemów pomiaru dokonań w uniwersytetach czy jednostkach naukowo-badawczych porównujemy tutaj jej na to co dzieje się w Polsce z krajami skandynawskimi, dlaczego to jest ważne system pomiaru dokonań pracowników naukowych to jest stan istotne w kontekście także na wykorzystaniu środków, które wszyscy, którzy wszyscy płacimy w postaci podatków, z których finansowany jest szkolnictwo zysk szkolnictwo wyższe, a system nauka system pomiaru dokonań pokazuje są w jaki sposób te środki są wykorzystywane, bo te środki w dużej mierze są przeznaczone także na naukę, a zatem na badania, a jeśli wykorzystujemy środki pieniężne dane dane nam postaci czy w formie podatków powinny się, że powinniśmy się z tego rozliczać, czyli system pomiaru dokonań jest 1 z elementów rozrachunku uczelni z z nami wszystkimi w ich nie ma 1 systemu EU ustandaryzowane go właśnie w skali kraju oceny takich badań czy jeśli mówimy o systemie pomiaru dokonań pracowników naukowych to tutaj muszę powiedzieć o 2 elementach pierwszy to jest system gry oceny parametrycznej, który pozwala nam ocenić dokonania u na poziomie uczelni i ten system powiązany jest bezpośrednio z finansowaniem nauki, a z drugiej strony MF wewnątrz organizacji wewnątrz uniwersytetów, a wbudowane są i wdrażane są systemy oceny dokonań pracowników w związku z tym jeśli te 2 systemy są powiązane oczekiwalibyśmy, żeby LTE stary system pomiaru wewnętrznej wewnątrz wewnątrz Uniwersytetu był powiązany z systemem oceny parametrycznej i on tak naprawdę taki jest, ale z drugiej strony ten etap oceny wewnątrz są bardzo różnorodne robione w różnych bardzo różny sposób na pewno system PRL oceną ocena od pracownicy naukowi są oceniani, ale na różnych uczelniach na różnych wydziałach bardzo różny sposób, ale ten sam naukowiec o takich samych kompetencjach osiągnięciach naukowych może dostać różną ocenę w zależności od tego gdzie zostałby oceniony tak tak może się zdarzyć, ale i właściwie to ktoś mógł powiedzieć, że nie ma nic złego w takim w takim rozwiązaniu i rzeczywiście tak jest pod warunkiem jak nam, że wróci uczelnie, w których jest oceniany mają zupełnie inną misję strategię jeśli mówimy o uczelni, która jest tylko uczelnią dydaktyczną a gdzie nauka nie jest głównym głównym elementem przekonał go zna się w tworzeniu lada dzień wożenie tak dokładnie to wtedy rzeczywiście te wymagania w stosunku do pracownika mogą być zupełnie inne natomiast jeśli mówimy na uniwersytetach i czuli w szkolnictwie wyższym szkołach wyższych, które mają ferie w swojej strategii prowadzenia wysokiej jakości badań w związku z tym oczekiwalibyśmy, że podobne osiągnięcia będą po to w podobny sposób oceniana w i Lalek to, że nie jest także tym podobne osiągnięcia nie są w podobny sposób oceniane wedle państwa wyników, ale czy to powoduje tam, gdzie to jest kłopot tak powiem jednostkowy rzekomo się stanie krzywda czy to jest kłopot jakoś systemowe, które właśnie przeszkadza w rozwoju w racjonalnym rozdzielaniem środków jak to pani diagnozuje czy nie myślę, że tutaj, a warto też wspomnieć o tym, że jeśli mówimy o systemie w systemach pomiaru dokonań to w LM, a ocena pracownika naukowego jest LM ma zupełnie inny charakter niż ocena pracownika w korporacji łącznie da się przełożyć takiego systemu korporacyjnego na uczelnię z bardzo prostego powodu to jednak ten produkt intelektualny, który pracownik wykonuje, o czym wytwarza ma zupełnie inny charakter w związku z tym z tymi systemami jest bardzo duży problem, bo z 1 strony chcielibyśmy mieć system, który pokazuje co osiągnąłeś w tym roku czy w po po poprzednich latach, ale z drugiej strony a, czyli rozliczyć z tego co co co pracownik zrobił, ale z drugiej strony te oceny powinny mieć charakter takich gości motywacyjne i a planujący na przyszłość taka ocena roczna w korporacji el Nino to także mniej ale, ale nie da się powiedzieć pracownikowi, że musisz opublikować 1 albo 2 prace powiedzieć coś się dach oraz regionalne źle, ale wykonać się tego nie da, dlatego że sam proces publikacji trwa bardzo długo jeśli miała sobie w tej chwili planuje, że zgodnie z nową ustawą potrzebuje 4 publikacje na 4 lata jeśli są to moje pojedyncze autorskie publikacje to ja tak naprawdę muszą publikować myśleć o znacznie większej ilości projektów po 4 publikacje w ciągu 4 lat może się okazać, że będę miał 6, ale w ciągu 6 lat i w związku z tym, ale trudno jest jak wosk fanty pikować oczekiwaniach, dlatego że ten proces publikowania jest tak naprawdę w dużym stopniu w dużym stopniu także niezależna tego pracownika w tym pani zajmuje się zarządzaniem kapitałem intelektualnym szkolnictwie wyższym czy ta sytuacja, którą teraz pani opisuje powoduje, że nie wiem jak ktoś jest niedoceniany ktoś ma mniejsze szanse na to, żeby otrzymać Grant finansowanie na swoje badania ze względu właśnie na to, że na tej uczelni są oceniane tak ana to inaczej i tutaj mamy do czynienia z kimś takim nie wykorzystywanie najpełniejszym tego właśnie potencjał kapitału intelektualnego, jaki jest w polskich uczelniach instytutach wiemy za to niezwiązane bezpośrednio z tym czy ktoś potrafi otrzymać Grant 3 dni, a na pewno jest to związane ze zmian, ale te systemy pomiaru dokonań związane są na pewno z możliwościami i umiejętnością planowania kariery, która jest bardzo ważna jeśli chodzi o pracownika naukowo-dydaktycznego, dlatego że aby otrzymać Grant muszą mieć publikacja musi pokazać, że umiał wykorzystać środki którymi ewentualnie zostaną przyznane ażeby mieć publikacja musi planować projekty, a i dziś nie mam od samego początku mojej karierze jakiegoś wsparcia m. in. poprzez systemy w PRL popisy poprzez systemy oceny to trudno jest także planować tam karier, a to, o czym pani mówi jak się ma do reformy nauki, którą mamy wprowadzono też zwaną konstytucję dla nauki, a konstytucja nauki na pewno dla nauki na pewno wzmacnia ten czynnik badawczy, bo wyraźnie mamy za akcentowane, że chodzi na wchodzi, a ministerstwo także o to, żeby wzmocnić badawczą uczelnie i w związku z tym te wymagania dotyczące badań KE i ilości publika wyników badań będą i stają się coraz większa jak to będzie jak zwykle będzie to wyglądało na uczelniach w Cannes myślę, że wcześniej czy później pomyślę, że nie wszyscy w tej chwili sobie jeszcze stoją sprawy, że praca na uczelni z zupełnie się zmieni, bo wymagania się, stając znacznie większy jak się zmieni jak to będzie i innych to trudne do przewidzenia pytanie myślę, że będzie różnie na różnych uczelniach, ale na pewno ten element dotyczący badania zostanie wzmocniony co oznacza, że pracownicy nie będą mogli, a właściwie poświęcać swojego czasów w dużej mierze na działalność dydaktyczną, a będą musieli się skoncentrować także na patelniach na zdobywaniu grantów jeśli będą chcieli dalej pracownię pracować jako pracownicy naukowo-dydaktyczni, lecz to jest także z państwa badań wynika n p . że na uczelni x to łatwiej zrobić doktorat na uczelni Igreka to trudniej, więc ktoś, kto może nie chce się tak bardzo wysilać sobie wybierze tę 1 uczelnię co do tego stopnia nie zmienia to zupełnie inaczej to wygląda myślę, że bardziej chodzi o to, że na na różnych oczy uczelniach mamy różne systemy IT FOT tak jak powiedziałam to niema znaczenia tak naprawdę większego ważne jest to, że ten system, że za te procesy oceny są te mają taki charakter bardziej niż z nich FR AM bardziej charakter nieformalny i bardziej ceremonialne to znaczy spotykamy się rozmawiamy z i z tych rozmów nie daje niewiele wynika natomiast jeśli ktoś jest pracownikiem naukowym młodym pracownikiem to potrzebuje pewnego rodzaju pomocy jakiegoś wskazania kierunku z oceanem mogłoby być takim elementem czy takim właśnie w euro z taką rozmową, która nadaje kierunek dalszych rozmów z dalszych karier naukowych czy mając tyle wiedzy jest o swoje doświadczenia oraz wiedzy jest ostatnio przeprowadzonych badań ćpanie, by się pokusiła jakiś rekomendacje to jest bardzo dróg i trudne pytanie nie wierzy w upalne dni nie zastanawia czy zastanawialiśmy się jeśli chodzi o to na ME mogę powiedzieć w ten sposób, że rzeczywiście RAF warto sięgnąć do wzorców z wysp do wzorców innych widzi na to n p . jak wyglądają systemy pomiaru dokonań w uczelniach tych, które ocen, ale po poddawane są one ceną zewnętrznym, ale nie poprzez ministerstwo szkolnictwa wyższego nauki, ale np. różnego rodzaju akredytacji, ale te uczelnie mają bardziej struktur realizowany system z MDM, który pomaga pracownikom na w planowaniu ich rozwoju, a i w taki bardziej z UE ułatwi w łatwiejszy sposób pozwala na planowanie działań, które mają zmierzać do celów, czyli celu, a takiego jak np. osiąganie dobrych wyników naukowych w postaci publikacji grantów bardzo panie dziękuję dziękuję bardzo pani prof. Dorota dobija z Akademii Leona Koźmińskiego jest suma 53 państwo słuchają Radia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA