REKLAMA

O ekologicznej filozofii prof. Henryka Skolimowskiego opowiada dr Mikołaj Niedek

Weekendowy Poranek Radia TOK FM: Idealna Niedziela
Data emisji:
2018-11-04 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Świat ma wystarczająco zasobów, aby zaspokoić nasze potrzeby, ale za mało, aby zaspokoić naszą chciwość i próżność, powiedział Ghandi, a jest to cytat, który przytacza pan dr Mikołaj Niedek, bloger, filozof, doktor ekonomii i mój dzisiejszy gość. W tekście od "Ego do Eko", który znajdą państwo w najnowszym magazynie Slow, dobry dzień, dobry witam serdecznie, ja nazywam się Zuzanna Piechowicz. Co to za rozróżnienie między ego, a Eko?  Rozwiń »
Ego, czyli ja po łacinie, czyli egoizm egocentryzm ego tez ma wszystkie te cechy, które uważamy za zbyte za negatywna skoncentrowanie na samym swoim ja mam na swoich potrzebach swoich pragnieniach, a z drugiej strony Eko środowiskom tak i kosmiczne po grecku ten sam źródłosłów słowa ekologia ekonomia com ekonomia oznacza gospodarstwo domowe, a my z ekologii i środowisko przyrodnicze, a z którego, który nie ma swojego jachtu, żeby za nim stało i domagało się swoich potrzeb tak to dopiero nasza odpowiedzialność, a nasza troska o środowisko, czyli poszerzenie naszego Eco właśnie do Eko naszego horyzontu naszej wyobraźni naszej wrażliwości powoduje, że możemy właśnie to ekologia to nasze środowisko za organizmy żywe zażycie za jego przyszłość część odpowiedzialności tak chęci nie jesteśmy pewni co nie mogliśmy się dowiedział nie tylko za siebie samych to właśnie egoizm, ale też za nasz świat po to, żeby go chociażby przekazać jak najlepszym stanie dla naszych dzieci dla przyszłych pokoleń pisze pan tu o ekologicznym stylu życia na czym on właściwie polega tak jak cała ekologia tak jest to troska o środowisko o inne gatunki inne organizmy żywe całe dziedzictwo życia dotychczas taki popularny będzie w 2 zdrowy tryb życia PAK, czyli właśnie palenie papierosów, a na sportowo ani się dobro dożywianie natomiast styl życia jest to co znacznie szerszego jest to całość naszego życia, a które całość, która ogarnia zarówno nasz sposób myślenia nasze wartości nasze postawy nasze zachowania w jakiś sposób naszego funkcjonowania tak relacje z innymi relacje ze środowiskiem naszych racji zawodowych prywatnej wszystkich tych działaniach możemy wyróżnić tak tzw. aspekty ekologiczne tak czy każdy z tych z tych naszych sposobów funkcjonowania działa w jaki sposób na środowisko, jeżeli będziemy chcieli zmniejszyć oddziaływanie n p . poprzez redukcję ilości odpadów poprzez zmniejszenie zużywania zasobów różnych torach w gospodarstwie domowym czy w biurze czy na wakacjach tak to w trakcie podróży no to już już to będzie właśnie proekologicznym sposób sposób życia, który w małej skali mikroskali niema specjalnych oddziaływań na środowisko zgódźmy się, ale Skalite w sensie tak, jeżeli teraz więcej ludzi będzie tak postępować to będziecie zacznie zmieniać pustynia konia z ziarenek piasku może składa się z kropel wody poszczególne kraba poszczególne ziarenka nic nie znaczy tak, ale w swojej masie są już coś co znaczą czy takie hasło myśl globalnie Działaj lokalnie tak myślę całości planety o tej naszej błękitnej planecie w de facto przyjaznym kosmosie tak tylko raz był nieprzyjazny życiu na panele chcemy, aby powstała w Krośnie połączona tym całym procesem podczas rewolucji tak od ewolucji kosmosu ewolucji galaktyk ewolucji ziemi potem życia ani potem powstanie człowieka musimy go w tej szerokiej całościowe właśnie holistyczne perspektywie patrzeć na to wszystko wtedy, żeby wartość tego też dostrzeżemy tak, bo tym codziennych prozaicznych czynnościach tych wartości możemy nie dostrzegać w tym pośpiechu twarda no właśnie z tej takiej szerokiej globalnej całościowej wręcz kosmicznej perspektywy ta wartość, jakby w naszym sercu naszej wrażliwości powstaje, że co warto po prostu kontynuować to wielkie dziedzictwo piękno tego świata te ekologiczne produkty są często droższe od tych jest powiedzieć nie może tak po prostu nieekologicznych czy nie jest tak, że te świadoma konsumpcja jest takim luksusem dla bogatych tak to prawda niedostępna szeroko dla całego społeczeństwa na czele to takiego powiedzieć, że dostęp powietrza czysta przyroda jest dostępna tylko dla bogatych no niestety, ale często tak jest także mamy tzw. emigrantów ekologicznych dzisiaj ta, którzy właśnie uciekają do z tych terenów zanieczyszczonych do do miejsc, gdzie w środowisko jest czystsze nim, jeżeli chodzi o to pierwszy pierwszą kwestię, którą pani zadała 3 produkty funduszom de facto de facto powinny być tańsze to znaczy może inaczej produkty konwencjonalne powinny być droższe niż są a dlaczego dlatego, że na szkodę w ich cenie nie jest uwzględniony koszt zużycia zasobów zniszczenie środowiska czy też koszty zdrowotne, które w konsekwencji, ale powodują tak żyli produkujemy tzw. konwencjonalny nie ekologiczne produkty bowiem duże zanieczyszczenie gleb powietrza ogromne zużycie zasobów, a potem, jeżeli żywimy się takimi produktami chorujemy tak to spowoduje koszty, jeżeli te koszty te dane całościowej ekonomii całościowym rachunku są za ekonomicznym zostaną uwzględnione wtedy się okaże, że produkty ekologiczne stare droższe nie są to tylko problem właśnie polega na tym, że tą wąską naszą egoistyczna perspektywa tak widzimy tylko jedno cenne na produkcie zamiast ostrzegać właśnie w całość tak, ale lepiej wydać właśnie cena droższe lepszy produkt niż potem wydać na leki tak właśnie chodzi o to, żeby myśleć globalnie działać lokalnie tak, czyli mieć na uwadze całość i potem dokonywać właśnie z tej perspektywy właściwych wyborów to chęć dbania o środowisko to tylko 1 z motywów tej świadomej konsumpcji opisze pan też o tym, że to jest dobre dla nas jako pojedynczych ludzi jako pojedynczych konsumentów dla naszego zdrowia tak to się to co jest dobre dla nas w długofalowej całościowej perspektywie też dobre dla innych dla środowiska tak, jeżeli będziemy zdrowi mieli byli będziemy zadowoleni z samych siebie będziemy zrealizowanie się ładnie mówi będziemy też bardziej przyjaźni dla innych będziemy mniej wciąż wali obciąża środowisko taki ekologiczny styl życia jest to by wreszcie deklarowali złoty środek pomiędzy różnymi skrajnościami tak jest to sposób współżycia z otoczeniem społecznym przyrodniczym w zgodzie z nimi nie na jego koszt w harmonii ze środowiskiem, a nie ani kosztem otrzymamy takie możliwości ich kto jeszcze jakiś czas temu nie było takiej takich możliwości wyboru tak były konwencjonalne produkty mało produktów ekologicznych ma dzisiaj już coraz więcej i są na szczęście coraz to stanie się tak, ale też społeczeństwem się bogaci i dostrzega też związek pomiędzy tym na co wydajecie pieniądze, a np. swoim zdrowiem czy jakością środowiska tak natomiast pełny ogląd sytuacji możemy dopiero wtedy, jeżeli będziemy rozwiniętą świadomość ekologiczną, w czym pomocna może być właśnie filozofia ekologiczna Polski twórca jako wyraz dmuchany Skolimowski, które w karierze swoją naukową zrobił w stanach Zjednoczonych tysiące czwartym roku zrobił doktorat w Oksfordzie z Polsce jeszcze wcześniej był uczniem prof. Tadeusza Kotarbińskiego Kazimierza Ajdukiewicza Władysława Tatarkiewicza doktoryzował się w Oksfordzie na temat Polski prezes jak analitycznej i potem w stanach Zjednoczonych w latach siedemdziesiątych rozwinął właśnie w humanizm ekologiczne ekologiczną filozofia której, której naczelną tezą było hasło świat jako sanktuarium, czyli ich świat jako wytwór ewolucji kosmicznej misterne go procesu, który Warty zachowaniach naszej troski odpowiedzialności tzw. referencji i szacunku i ci dopiero wtedy właśnie żyli w dobro tego środowiska i jego przyszłości całego dziedzictwa życia mówi właśnie słyszmy tkanką w tym wielkiego w Dolinie życia tkanką naszej obrazu, którą wyróżnia to, że może wziąć odpowiedzialność za wszystkie inne istoty za ich przyszłość już teraz nasza moc cywilizacji takich jest taka, że możemy zniszczyć warto życie tak zwana cywilizacja śmierci tak też Jana Pawła II to się pojawia dworzan tworzymy środowisko, które coraz mniej przyjazne życiu tak w tym osobom niż to życie pomnażać i niezbyt coraz więcej chorób cywilizacyjnych tak rozweseli zaznać śmierci jednak kojarzy się w Polskiej przestrzeni publicznej z czymś innym, czyli bardziej ze kwestią aborcji eutanazji tak może ja mróz no to cywilizacja śmierci na gruncie encykliki my obecnego papieża Franciszka Laudato SI Zielona trawa Zielona encyklika tzw. ekologia integralna papieża Franciszka na swoim blogu właśnie taki wpis kopaniem porównałem właśnie jako filozofia prof. Skolimowskiego do właśnie tego co wyraził też ekologicznej encyklice papież z napisanej przez papieża cenzus sektor ekologicznej nowością są bardzo zbieżne mroczne wrażenie, że papież Franciszek czytał w tym prof. Skolimowskiego zresztą on powołuje się gra 2 filozofów, bo tam jest bardzo dużo elementów zbieżnych wręcz tożsame i to właśnie dowód na to, że ekologia łączy Anicie dzieciakom jest ponad religijna ponad światopoglądem wanny ponad polityczna tak mamy jedno środowisko jedno powietrze, którym oddychają wszyscy ludzie niezależnie obraz oraz poglądów religii wszyscy mamy takie same żołądki i tak chcemy je zdrową dobrą żywność i zjemy pod tym samym niebem pod tymi samymi gwiazdami tak nie, bo jest takie same demokratyczne dla wszystkich taki bogaci mają za to lepsze możliwości, żeby się leczyć w razie gdy w przypadku w konsekwencji zdrowotnych tego zniszczenia środowiska tak zgodzę się, ale te wszystkie zasoby, które są najlepsza dla nas najcenniejsze są darmowe słońce powietrza wiatr zieleń wszystko na zasoby, które są, które są darmowe zgodzą się tym, że ekologia w razie na grunt polityczny mówiąc o takiej demokracji ekologiczne właśnie, żeby ją właśnie zachować tak bardzo zła, by było, gdyby czyste środowisko było zarezerwowane tylko dla bogatych tak, ale po to, po to właśnie ta ekologiczna akcja po to, pojawią się produkty ekologiczne certyfikowane, żeby nie było coraz powszechniej dostępne to zależy oczywiście od nas, żeby właśnie nie było takiej swoistej monopolizacji czystego środowiska tak, żeby na 1 planecie i nawet to myślenie takie, że wyjazd wolą sobie swój prywatny raj tak od razu się od innych to jest złudne tak wszyscy jedziemy na tym samym statku kosmicznym to się nazwa planeta ziemia tak to swoisty tytani, jeżeli wydanie pójdzie na lot no wszyscy doczytali poszedł nad czym jest to swoiste scalenie bazy pytań jest on w perspektywie koherencji Skolimowskiego takim symbolem cywilizacji technicznej Targ, która może nas niestety zjeść na lofty, czyli zbytnie zbytnią ufność pobierzemy z technologii, która w wielu kwestiach wręcza może być, że technologia tworzy świat, w którym żyje się coraz łatwiej, ale w, którym życie jest coraz mniej wartościowa i sensowne tak jak Agora, której żadnemu z jego jeszcze takie maszyny co jeszcze możemy za ciebie zrobić tak mi kompletnie wręczaniu z tych działań to są właśnie to działanie dobro środowiska dobra innych daje nam satysfakcję tak to co znanej najcenniejszą wżyciu poczucia właśnie sensu im ran i zakorzenienia i właśnie to, żeby się zakorzenić w tym tę życiówkę w tym dziedzictwie czerpać z tego sens w tym na bardzo pomaga filozofii nie zdążyliśmy porozmawiać o tym co to znaczy Eko umysłowym filozofii prof. Skolimowskiego leży aż w zgodzie chętnie wrócę do tego tematu jakiś kolejny audycji rozmawialiśmy po ponad wejście od ego do Eko ułożyć życie wg Eco filozof i które znajdą państwo w najnowszym numerze magazynu usunął moim gościem był dr Mikołaj niedaleko bloger filozof doktor ekonomii bardzo dziękuję dziękuję bardzo jak nazywa się Zuzanna Piechowicz to usłyszeli, że za tydzień Puchar wstyd
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: IDEALNA NIEDZIELA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA