Jak przebiegło zdobycie szczytu Manaslu? O podróży na ósmy szczyt świata mówi Monika Witkowska

Podróże duże i małe
2018-11-04 11:20

W studio Monika Witkowska – dziennikarka, podróżniczka, himalaistka, która opowiada Przemysławowi Iwańczykowi o tym, jak wyglądało zdobycie Manaslu, czyli ósmej pod względem wysokości góry świata. Rozwiń »

Monika Witkowska zdradza, jakie trzeba mieć predyspozycje, żeby wspiąć się na wysokość 8156 m (tyle mierzy Manaslu) i czy na przykład sportowcom jest pod tym względem łatwiej, a także jak ważna jest w takich ekstremalnych warunkach mocna psychika.

Jak przebiegała wyprawa na Manaslu? Ile kosztuje taka wyprawa? Czy kobiety łatwiej znoszą takie warunki niż mężczyźni? O tym mówi Monika Witkowska. Zwiń «

Cykl Podróże małe i duże, dziś o himalaizmie, o wspinaniu się, o podróżowaniu i odkrywaniu nieznanych światów, przynajmniej dla nas, z perspektywy słuchaczy Radia TOK FM, choć mniemam, że wielu z państwa kilka takich wypraw może mieć za sobą. Pani Monika Witkowska jest z nami, dzień dobry. 28 września o godzinie 8 50 czasu lokalnego, wspólnie z Joanną Kozanecką stanęliście na szczycie ósmej góry świata. Co to za uczucie: wejść i i powiedzieć, doświadczyć tego, że jest się tam, gdzie się chciało dojść, właściwie na samym wierzchołku ziemi? Rozwiń »
Myślę, że zdobycie każdej ku gór, którą sobie możemy wszystko jedno czy to jest ośmiotysięcznik czy dużo niższa Góral jest to powinny przede wszystkim wielka frajda satysfakcja, że radny pokonaliśmy PiS swoje słabości, że się udało nam w przypadku ośmiotysięczników jest to jeszcze spotęgowana uczuciem wolą po prostu chociażby z góry widać żadnych innych wszystkie inne góry są niższe w okolicy

Manaslu ma 8156 m wcześniej, bo mamy wreszcie, więc ruszyłem z innym wiedziałam, że należy właśnie dowiedziałam się czym się kojarzy taki uczą się dla Asi był to pierwszy czy nasze oczy mojej partnerki wspinaczkowej dotąd nie pierwszy w życiu ośmiotysięcznik w tym zespołem szczerze nie w ja zawsze koduje sobie w głowie żadnych wejście na szczyt to jest połowa dopiero drogi inni radości nic fakt, że możemy powiedzieć, że z prawa była udana będzie dopiero jak zniesiemy szczęśliwie do bazy.

Także inny niż sztuką to czy może być sztuką jest wejść na ośmiotysięcznik, ale chodzi o to, żeby jeszcze, kto nie narobić sobie innemu kłopotów podrosły także inny słynny nie wpadam jakąś euforię tylko staram się być nadal czuły nos Pięta, dlatego że niestety większość wypadków jest na zejściu

Natomiast świadomość, że człowiek się tym przez fuzje i leśniczy ceny czasami wręcz tygodnie męczył, żeby tą górę zdobyliby to nie jest tak po prostu rozbiciem na górę tylko są to w słynnym eseju w ich wyjście aklimatyzacyjne wcześniej, a wcześniej bardzo długie wielomiesięczne przygotowania, które też wiążą z zwycięży z uciążliwym treningami także wysyłać do przygotowania polegają problemy

No właśnie, o was tych ludziach gór tych, którzy wspinają się sięgają po najwyższe szczyty, że to zrobiliście okupiliśmy to pewnie, jakim się w szatni jakimś wielkim wysiłkiem natomiast na to przygotowani z jest chyba najbardziej mozolne najtrudniejszy także w dacie urodzenia i rozwój

No dokładnie oznaczony przygotowania są zarówno kondycyjne w różnego typu ćwiczenia w bardzo dobrze robi rower z Wisły bardzo dobrze robi chodzenie po schodach w niektórych siłowniach są takie ruchome schody w Reims po schodach też pamiętny chodziłyśmy z obciążeniem z kilkunastu kilogramów solidny plecakiem Kisiel i interwały 3 takie długie z wydolnością władny chodzenie do poza tym my im ćwiczenia ogólnorozwojowe, czyli co też trzeba pamiętać o tym, że nie tylko w 1 mogę się dopiero tam niepotrzebne się wysokogórska

Natomiast bardzo często jest także inne osoby, które są bardzo wysportowane i tak nam wysokie szczyty nie wchodzą nie mają do tego predyspozycji ja na szczęście władze w Zamościu bryndzy wtedy znaczyły dla mnie predyspozycje do aklimatyzacji do tego, że będziemy niedotlenienie żona nasze organizmy różnie reaguje, więc są osoby, która leży to nie wymaga się przygotowywały i tak niestety na góry ich tam wyższa wysokość ich wyeliminuje

Natomiast mnie na szczęście w z ulic mój organizm pomaga chociażby nawet z tym, że mam niskie ciśnienie S 1 z czynników, które są na pewno na plus w górach wysokich natomiast poza tym wszystkim dochodzi jeszcze cała logistyka niestety zdobywanie tych najwyższe góry dosyć kosztowna, więc nie w szukanie sponsorów to jest po prostu ona nie jest łatwe to nie jest także radny nic by prawda mamy tyle mamy są kim przegrać trzeba znaleźć ludzi, którzy rzeczywiście są nam pomogą w z majowym czy ta wyprawa odbywa się pod hasłem baby Lux disco Very i to by nie jest dzięki temu, że już miałyśmy czynny żal że, żebyś była ta pomoc finansową na morzu mogłyśmy nie jest na nią pojechać natomiast jeszcze z gminy np. chociażby pakowanie bagażu w odpowiednie przygotowanie sprzętu to wszystko wymaga strasznie dużo czasu to sprzęt jest bardzo kosztowny dość powiedzieć, że takie buty wysokogórskie do wspinania się na ośmiotysięczniki to są specjalne buty każdy z tych butów po przy 5 roku waży w moim przypadku 2 kilo nie wiemy jeśli ktoś ma większą mogą odpowiednio więcej 1 but kosztuje i kosztują takie buty około 3000 zł jakże cenne jest to spory wydatek jak dodamy do tego właśnie wszystkie stałe ne sprzęty puchowe chociażby śpiwory, które pozwalają spać mu 1 mecz, bo się na takie wyprawy zabiera się minimum 2 i w 1 śpiwory z nami już 40 drugi na - 31 i śpiwory zostawią w barze na drugim wynoszą dziś tam ceny w górę dało tyle tych wyższych obozów także i my do tego jeszcze właśnie pewną powieść też psychice bardzo ważne jest psychika znacie myślę, że to jest żelazna PiS w żadnym ważnym myślę, że tutaj dziewczyny, które są w górach wysokich mają one bardzo duży atut Sojuszu dziewczyny takie noty poufny twarda psychika mocne charaktery przymusowej mają atut, czyli w porównaniu z mężczyznami, że są silniejsze to on zwierza się wydaje mi się, że bardzo często tak silny żadne inne mamy bardziej przemyślane chyba sny mam przy bardziej przemyślaną akcję górską, lecz nie chcę uogólniać, bo oczywiście różnie bywa, ale wydaje się, że dziewczyny, które pojawią się góry wzorki rysunek dziewczyna na takie z 1 strony twardziel i ale też nie za wszelką cenę w zdobywają szczyt no dobrze z kalkulują odpowiednio w ryzyko i Harry też strategię wykorzystywania swoich sił także myślę, że z dziewczyny na naprawdę wiele z mogą w górach wysokich osiągnąć no ale do tego dochodzi do samej wyprawie w też właśnie ta strona psychiczna musi z 3 zaakceptować, że to, że nie ma tam łóżka jedzenie normalnego pal 6, ale też w przypadku dziewczyn jest istotne to żona niestety nie ma się jak pomylić prawda, że w sam fakt, że świadomy, że można z takiej wyprawy nie wróci się jadąc na ośmiotysięcznik członka w górach jest dziś z Kalet, ale tutaj, tym bardziej trzeba być się brać pod uwagę, że w no różnie bywa prawda także z wy z wy to wszystko sprawia, że z 3 panować nad wyraz w Legii Waszyngton kondycją fizyczną i na psychiczną jeszcze wszystko sobie tam właśnie logistycznie spiąć jak długotrwały to wasze przygotowany do 30 i kwestia tego jak musi podporządkować całe wasze życie do tego, żeby one angażować się wspinać się to nie jest tak, żeby życie chyba urlop w 1 z wykorzystuje się 26 dni w roku i wtedy podejmuje dziś tych wypraw no tak zamaszyście z firmą wolny zawód to się jest z pracowniczką korporacji, ale nie jakoś sobie tam wygospodarowała ten urlop natomiast gdy ta wyprawa, która nie była specjalnie długo potrwa 1 , 5 miesiąca w przypadku Everestu trzeba naliczyć nam wreszcie byłam przez 2 miesiące Współpr w zeszłym roku w Pakistanie na Broad piku też wyprawa dwumiesięczna natomiast SUV-y aluzje jak długo trwały przygotowania co tak no w przypadku aż się zawsze jest wysportowana, że chodzi o to stronę fizyczną, bo jest triatlonistą Iron man EU RO man kombi bankom natomiast takie triathlon maraton ma Cyganeria to wprowadza trochę inny tryb życia natomiast cały czas w górach w innej z niższych wyższych jest obecna prowadzę grupy jak przewodnik letni mandarynki smoleńskie Tre Kingi z wy poza tym z Venus co roku jeżdżę na jakąś taką wyższą z prawdą prawda na ośmiotysięczniki czy tam z siedmio tysięcznych Kielc z kościołem w jakiś tam doświadczenie mam także trudno powiedzieć, kiedy ta przygotowania się zaczęły niedawno skończyłam zdobyłam koronę ziemi to też wiązało z gwiazdami górskimi także sprzęt w większości miałam skompletowane to praktycznie całe moje życie obraca się wokół podróży gór no i żeglarstwo jeszcze w coraz ciekawsza, bo budżetu ten temat zielarstwa i tych podróży też chciał dokonać, choć mamy niewiele czasu dziś skupimy się matką na tej górskiej wyprawy, ale co różni te 2 światy i zużyje o z różnic dzieją się, że z elementów spójny chociażby w potrzeba konieczność takiego szacunku do natury, tym bardziej że się ze mnie takim żeglarstwo morska oceanicznym od pewnego czasu głównie tereny pole rejony polarne mnie interesują, więc szacunek szacunek do żywiołów no w przypadku GUS szacunek do góry chory natomiast o morzu umyślna uznał, że zagramy z tamtej konfrontacji obronną myślę, że z teoretycznie wszyscy o tym, wiedzą, że z tak być powinno, że żal, że to Góra sny zdecyduje czy pozwoli nam na nią wejść ci i trzeba rzeczywiście z z ogromnym respektem się odnosić do górnej do morza, ale w praktyce praktyka pokazuje, że rządzący nie wszyscy o tym, rzeczywiście pamiętają natomiast na morzu to samo w sens, by z morzem i oceanem opóźnienie wygramy możemy się jak najlepiej przygotować takich wypraw w górach na morzu natomiast w pewnych rzeczy do państwa nie jesteśmy w stanie przewidzieć no i ósmym to jest tak jak jest na morzu to tęsknię do gór, bo w fale, które prawda gdzieś tam Nowak Stal to zawsze patrzy na to spiętrzona fala to przypominają figury w górach jestem to tęsknię do morza chętnych w górach słuchaj szant na morzu na szukam bierze słucham piosenek na jakiś tam górskich i chcemy też się wszystko tak zazębia i przyznam szczerze, że narusza to wynika z takiej potrzeby adrenaliny, jaka jest wtedy Lennon myślę, że na wy coś się coś w tym jest, że właśnie ta potrzeba życia, gdy takiego zamachu już trudno jest, że koniecznie na adrenalinie ale z uważam, że mąż mamy jedno życie trzeba je dobrze wykorzystać i rzeczywiście staram się czerpać z tego w życia tak znana z z 200 % także z rzeczywiście cały czas sobie wyznaczam kamyki z lektorem, a wtedy staram się tam realizować najemcy no właśnie wracam zapytania w co jest w najciekawszym góry z góry czy może mam nadzieję, że nie będę miał wyboru to albo to natomiast, że gaz się mogą zajmować jednak duże i w sensie wieków, a to wynika stąd też predyspozycje organizmu było do adaptacji w renaulta Megane to znaczy w górach oczywiście są przykłady, że syn wam na Evereście to był tam Japończyk, który zrobił rekord wiekowy zdobywanie Everestu 80 lat smród jest bardzo doświadczony wspinacz, który wcześniej był już 2 × na Evereście, ale to są wyjątkowe przypadki no prawda jest taka, że czasu bez zdawać sprawę, że pewne, że wydolność jest jednak ograniczona i po prostu też nie należy chyba przesadnie na czym przekraczać jej przekraczanie granicy z tym ważnej ciekawe, ale myślę, że też trzeba myśleć racjonalnie i stale pamiętać o tym, że jeszcze w i nie mogą mieć przez nas problem także nie zamierzam sny sny iść tą drogą i w myśl żoną po górach mamy chodziła do konta dla tylko mogła, ale w pewnym momencie będzie także w w nauce będę mogła z w późniejszym wieku jeszcze też sporo za źle sporo ciekawych rejsów on być tam niespełna minutę poprosić 6 zdradzeni twoich najbliższych planów myje mec Grzegorz Adamczyk z góry czy może jednak nowe na razie jeszcze górujący wymyślą kolejny ośmiotysięcznik natomiast niestety na razie wszystko rozbija się stronom na finansową firm z w w konkrety moich planach jest lot SA wy to jest twarda Góra świata są średnio do Everestu natomiast mam mamy z zwija się poza nazwą pewien plan, którego należy na razie jeszcze nie chce zdradzać, ale jest dosyć dosyć swoje ambitne no ale znowu zobaczymy czy uda nam się kosztowo podawać jeśli nie chcecie tego zdradzić to zapraszam już po waszym powrocie, żebyście o tym, opowiedział dziękuję bardzo ja zapraszam też plany są na mojej strony internetowej na Facebooku także też można śledzić jak jest adres strony www Monika Witkowska krótka kara albo Facebook Monika Witkowska Travel Monika Witkowska dziennikarka podróżniczka Smoleńsk był moim państwo gościem w naszym cyklu podróże małe duże dziękuję bardzo dziękuję państwu zaproszone informacji Radia TOK FM, a po nich Hanna Zielińska sztuka życia pierwsza część rozmowy z Mariuszem Szczygłem memy usłyszymy się po godzinie
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODRÓŻE DUŻE I MAŁE

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!