REKLAMA

Borys o strajku w LOT: Było trochę emocji, potrzebny był ktoś zewnątrz, brakowało kropki nad i w negocjacjach pomiędzy związkami zawodowymi, a zarządem LOT

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-11-05 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:52 min.
Udostępnij:

Maciej Głogowski zaprasza na Magazyn EKG! Jego gościem jest Paweł Borys, prezes Polskiego funduszu rozwoju, który prowadził negocjacje między zarządem a strajkującymi pracownikami Polskich Linii Lotniczych LOT.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ekonomia, Kapitał, Gospodarka. Jest dziewiąta 6, to jest magazyn EKG, Maciej Głogowski, dzień dobry, naszym gościem jest dziś pan Paweł Borys, prezes Polskiego funduszu rozwoju, dzień dobry panie prezesie, dzień dobry, witam serdecznie. Czuł się pan zażenowany, obserwując przebieg protestów w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Rozwiń »
Może nie zażenowany, natomiast czy święto było niedobre dla pasażerów i dla spółki, że no tak duże emocje powstały w ramach tego sporu pomiędzy częścią związków zawodowych, a zarządem wokół regulaminu wynagrodzeń dobrze, że ten spór się zakończyło obie strony podpisały porozumienie jest dobra informacja przede wszystkim właśnie dla pasażerów i dla spółki, a tak, więc oprócz tego co wiemy formalnie tak to naprawdę cię poproszą pana, by zająć się pan tą sprawą zostałem zaproszony w w ubiegłym tygodniu przez zarząd LOT -u to pomysł poprowadzenia mediacji, ponieważ rzeczywiście związki zawodowe nie kontynuowały rozmów z zarządem LOT -u na temat porozumienia z synem udała się spotkać porozmawiać ze związkami z zarządem no jakoś obie strony ustaliły ostatecznie treść porozumienia i w nocy w środę na czwartek udało się podpisać

Zdawał pan jakąś relację z tych rozmów z premierowi?

Jestem przekonany, że pan premier oczywiście obserwował stale monitorował to sytuacje w ramach zlotu natomiast o tego typu sporów między zarządem prawda, czyli tutaj rada nadzorcza zarząd odpowiedzialna, aby tego typu dialog ze stroną społeczną nocować pod nadzorem premiera to Polski fundusz rozwoju pod nadzorem premiera to ktoś tak to wszystkie drogi prowadzą do premiera jestem przekonany, że premier z zadowoleniem przyjął podpisanie tego porozumienia, czyli pan lans i z tego z tych rozmów nie zdarzą premierowi nocy w domu to też dlatego chciałbym wiedzieć, jakie właściwie pan ma wnioski po tym, ćwiczeniu, które musiał pan wykonać, czyli o udaniu się na tę rozmowę i jak pan poziom przy pilnowaniu tak, by to porozumienie zostało zawarte nie tyle przy pilnowaniu są, jakby z wsparciu pewnych mediacji czasami takie negocjacje, że chce jest jakiś jak to się mówi de la 2 strony już nie są w stanie pójść dalej jak SGH i jak to się WTO samo z zewnątrz to łatwiej jest przerwać takim właśnie tak znanej i choć pani co się zmieniło, że wczoraj nie mogli się dogadać, ale pan przychodzi i mogą się dogadać coś pan dał coś obiecał coś zaproponował podział będą pieniądze będą łata tym co pan zrobił na jakość to trzeba było tam dograć no pan się uśmiechał panie prezesie my też Salerno na dno co tam się w dużo czy ulg zarząd LOT-u zaprosił mnie chyba, dlatego że rzeczywiście już miałem okazję realizować w życiu wiele trudnych projektów restrukturyzacyjnych często negocjowałem sorry z partnerami społecznymi różne rzeczy od wynagrodzeń powodom o połowę kwestie właśnie zwolnień 3 czy nowych form nowych regulaminów wynagradzania współpracujący z radą dialogu społecznego jak się okazuje niewiele było potrzeba, żeby strony się porozumiały było trochę tam emocji, więc dlatego czasami tak jak mówiono potrzebny jest z zewnątrz to obniży temperaturę emocji wysłucha 12 stronę i zbliżyć stanowiska tutaj naprawdę bardzo niewiele brakowało przez wiele dni, żeby strony się porozumiały, ale zawsze tam brakowało tej kropki nad -li udały się postawić natomiast za burtą kropką panie prezesie to poważny ton z 3, by sprawa dotyczyła, o czym odpowiedział oficjalnie tego, żeby związki zawodowe nie czuły się zagrożony, że spółka będzie rościł sobie względem nich naprawienia szkody za ten strajk przez Turynu firma ponosiła straty, a pod pewnymi warunkami chętnym udało się pewną formułę prawną wynegocjować to jakby zadowolił obie strony no cóż z tym co nam było też przedmiotem na ich wielokrotnie tutaj w studiu rozmów, ale przede wszystkim tam wśród protestujących i zarządu, czyli np. ten system zatrudniania pracowników tutaj panie redaktorze do prośby, żeby bardziej z zarządem LOT-u rozmawia się nie czuje się tutaj właściwą Hanny osobno do pana propozycja proszę mi tylko dać wyjaśnił też nasi słuchacze zrozumieli, dlaczego my oczywiście zapraszamy zarząd LOT -u pana prezesa nieustająco drzwi są otwarte my chętnie porozmawiamy, ale pan tam poszedł w górę i szczęśliwie udało się zakończyć ten spór, bo myślę, że nikt ze nie miał ochoty inie chciał obserwować go dalej no ale jak rozumiem to nie jest tak, że wszystkie problemy skończyły się tam też poznać pana opinia no to jest wielkie przedsiębiorstwo bardzo potrzebna newralgiczne miejsce linie lotnicze na inny przykład taka sytuacja w sposób zatrudniania krzyż wisiał on być o tym, informowane musiały tu rozmawiać o tak to jest także warto by docenić, że w ciągu ostatnich dwóch-trzech lat rzeczywiście odstaje na nogi ma dobre wyniki ma nowe połączenia mają liczne otrzymał 400  000 000 zł kilka lat temu natomiast ma wyniki dobre, dlatego że Novum poprawia rentowność i rzeczywiście efektywność działania warunki rynkowe też troszeczkę poprawią natomiast generalnie firma stanęła na nogi kilka lat temu była aż się na granicy upadłości od 2010 . roku związki zawodowe część związków zawodowych te, które teraz już wspólnie może uzgodnić regulaminu wynagradzania trwa spór zbiorowy i rzeczywiście z tego co wiązało się kilkadziesiąt spotkań i nie udało się tego uzgodnić jestem przekonany, że zarząd jest bardzo zaangażowany w to, aby jak, by zapewnić stabilność finansową firmy możliwości rozwoju no oczywiście związki zawodowe czy związków liczą na lepsze warunki wynagradzania i tutaj jest tego dotyczy ten spór w ja jestem przekonany, że w tej chwili mamy doszło do pewnego rodzaju takiego przesilenia strony zrozumiał, że jednak być może warto z powrotem usiąść do stołu elementem porozumienia jest to, że do stycznia przyszłego roku rzeczywiście będą prowadzone intensywne rozmowy, aby ostatecznie ustalić nowe zasady wynagradzania pracowników liczy, że tak się stanie to zakończy ostatecznie spór zbiorowy no firma powinna ile już stać zobaczymy czy to zadowoli pracowników pracownicy OPS od czego oczekują oni mają nadzieję, że tym razem to porozumienie uda się osiągnąć, a pokusiłby się panu taką cenę, kto ma rację w tym sporze zatrudnienia pracowników prowadzących działalność gospodarczą wśród pilotów to jest zdrowa tak powinno być w ja osobiście nie jestem zwolennikiem tych umów na działalność gospodarczą to dotyczy kwestii związanych z nią jest w naszym tutaj bezpieczeństwem później emerytalnym czy innym oskładkowanie umów po prostu uważam, że sytuacja, w której pracownicy dzisiaj na takich umowach nie płacą składek emerytalnych w przyszłości rajdów w tym emerytura tzw. minimalną, którą będą finansowani podatnicy nie jest dobry rok nie jest dobrą sytuację jestem zwolennikiem tego, że rzeczywiście pracownicy byli tak zatrudnienie, bo odprowadzali składki emerytalne, bo to jest ich przyszłe bezpieczeństwo finansowe na na starość natomiast oczywiście my z kolei zarząd, mówi że prowadzenie przy takiej takiej obsługi samolotu przez swojego kap. Ano jest formą de facto jakiś usługi w ramach działalności gospodarczej oferowanej skłóconej tu oczywiście no w tym są za i przeci w prawda pamiętajmy, że ja wierzę, że branża ma to ja powiedziałem ja mój pogląd natomiast pamiętajmy, że branża lotnicza jest bardzo konkurencyjna to sól tuż koło niskie Marze zmienne zmienią się głównie tutaj pod wpływem cenne paliw jest bardzo silna konkurencja ze strony tych niskokosztowych linii lot musi się do tego też dostosowywać, więc oczywiście można i wszyscy byśmy chcieli zaoferować jak najlepsze warunki pracy tylko ono, jeżeli to nie spowoduje prawda tego, że firma za chwilę będzie miał kłopoty w Instytucie znaleźć właśnie taki złoty środek mijasz się tylko mogę cieszyć, że będzie to rozmowa Mateusz okazała się już porozumienia dialogu ambitnej walki z analizy, jaką mieliśmy do czynienia w będzie pan w nich uczestniczył zostałem tam wpisane do porozumienia jako mąż zaufania Chojny moja żona Drometu była zazdrosna, ale rzeczywiście w ogóle być może w pewnych momentach będę proszony na niektóre spotkania no panie prezesie to jest poważna sprawa, bo pan mówi o systemie emerytalnym ma mnie się wydaje, że warto też rampą spojrzeć na sprawę całościowo ono tutaj prezes Milczarski wtedy, kiedy był gościem magazynu EKG układał taką historię, że umowę z pilotami, którzy prowadzą działalność gospodarczą są jak najbardziej logiczne, bo przecież jak ten pilot wystartuje już niema nad nim nikt żadnego władztwa pomyśleć tą maszyną i t d . nie szło przekonać prezesa, że to chyba jest nawet nielogiczna no bo to jest maszyna LOT -u na polecenie lotu lotu lotu pilot ma lecieć tam, gdzie lot chce i t d . tak dalej w takie pojęcie emo zarząd ma swoje argumenty jestem przekonany, że też działa przede wszystkim w interesie firmy zależy zarządowi na rozwoju LOT-u natomiast oczywiście strony społecznej zależy na jak najlepszych warunkach zatrudnionych zmian personalnych bracia Panny przywileje to nie jest mój obszar kompetencji panie prezesie, kiedy pan czy ma pan jest, kiedy pan prezydent podpisze ustawę o pracowniczych planach kapitałowych, więc nie ma natomiast nowym liczę na to, że stanie to się w ideę możliwie szybko prawdopodobnie w listopadzie Jerzy cieszy się pan prezydent nie będzie miał żadnych zastrzeżeń do ustawy i jako Polski fundusz rozwoju rozmową z bardzo, ale od czasu naszego ostatniego spotkania o tej ustawie pytałem o to ponoć jedzie pan do pana prezydenta nie wiedział pan wtedy czy przyjdzie takie zaproszenie był pan rozmowach miałam okazję mu krótko rozmawiać podczas zjazdu krajowego Solidarności, a 2 tygodnie temu, jeżeli rzeczywiście udawałam tak został zaproszony, ale nie jest mu i w, jeżeli się szósta będzie podpisana w listopadzie to on tak jak rozmawialiśmy wcześniej termin 1 lipca na rozpoczęcie wdrażania planu programu jest realistyczną jako Polski w ciąży z rozwoju bardzo bym się w czasie przygotujemy do tego, aby swoją kampanię informacyjną dotrzeć z wiedzą na temat zasad tworzenia pracowniczych planów kapitana wydostali się nagroda dla wszystkich pracodawców i pracowników, żeby rozwiać wszelkie obawy naprawdę wdrożenie tego nie będzie skomplikowane nie ma dziś wraz z dużymi obowiązkami administracyjnymi ile osób uprawnionych pracowników do zapisania się do PPK musi się zapisać do tego programu pan powiedział, że program odniósł sukces w ich uważam że, że to pół ten poziom sukcesu jest na poziomie między 50 % 50 % uprawnionych do tak tak i wydają się, że i pokazują to badania z niektórych rynków na świecie, że w i w miarę upływu czasu funkcjonowania tego typu programów rośnie liczba umów najmu oraz w jakim okresie 50 % na starcie gimnazjaliści na starcie 50 %, czyli w przyszłym roku w dużych przedsiębiorstwach tych, które założą siedzę przy 50 % to uzna pan to zasługa tak pan Paweł Borys prezes polskiego funduszu rozwoju był gościem magazynu EKG dziękuję panie prezesie bardzo złych informacjach
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA