REKLAMA

Najbardziej niejapoński region Japonii. Historia Okinawy

OFF Czarek
Data emisji:
2018-11-06 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:33 min.
Udostępnij:

Cezary Łasiczka rozmawia o wyjątkowym regionie Japonii z dr. Stanisławem Meyerem z Zakładu japonistyki i sinologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorem książki "Historia Okinawy". Rozwiń »

Więcej na temat książki na stronie: https://www.wuj.pl/page,produkt,prodid,3189,strona,Historia_Okinawy,katid,31.html Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary Łasiczka, program OFF Czarek, dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie. W studio gość, dr Stanisław Meyer z Zakładu japonistyki i sinologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, dzień dobry, dzień dobry. Niedawno ukazała się niezwykle interesująca książka autorstwa mojego gościa, książka z serii Ex oriente, wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka o tytule "Historia Okinawy". I jeżeli państwo słyszą "Okinawa", no to pewnie różnym osobom zapalają się różne lampki. Niektórzy myślą: a, Japonia, super; inni sobie myślą: Okinawa, to jedna z najkrwawszych bitew drugiej wojny światowej. Jeszcze inni myślą: a, Okinawa, karate, a jeszcze inni myślą: a, Okinawa, była taka piosenka zespołu zatytułowana Jasin. Rozwiń »
Także każdemu się coś innego zapala, ale w wydaje się, że bez względu na to, która z tych lampy czy zachwala to pod powierzchnią tych lampek w bardzo ryzykowny zwrot frazeologiczny, ale dobrze próbujemy pod powierzchnią tych lampek ukryła się cała masa wiedzy cała masa informacji gminnej, która być może nasze myślenie zarówno Lee karate i o tym, że to jest jak konia Joeya bitwach i w ogóle tej relacji amerykańsko japoński czy Otwinowski czy wilki niskiej postawili może to góry nogami

I mój dzisiejszy gość w swojej książce historia Okinawy od tejże pisze o tym jak to się w ogóle wszystko zaczęło i pewnie można, by zacząć od pytania zresztą od obrotu, którego dotyczy 1 z teatru czy posłać książkę co właściwie mieszkańcy Okinawy to Japończycy szaf lub jak wojsko mówią nie ma oczywiście, że mówią, bo japońską i oczywiście, że są to Japończycy tylko, że mają swoją odrębną tożsamość można ich uznać za mniejszość etniczną Japonii nas to trochę dziwi ale kiedy słyszymy, że Japonia nie jest krajem Mono etnicznym, a w Japonii występują mniejszości właśnie 1 z nich są mieszkańcy Okinawy dawni nazywanie Brytyjczykami dzisiaj już raczej mówimy o nich Okinawy Chińczycy i jest ponad 1 000 0001  300  000 także jest to bardzo duża społeczność jest społeczność myślę fascynującej pewnie należałoby rozpocząć od wyjaśnienia są, dlaczego Libijczycy, dlaczego jutro w, dlaczego ruch przepraszam mógł pan doprecyzować pytanie dlaczego, dlaczego zmieniliśmy nazwę z wielkiej na Okinawę rozumiem że, gdy do Bacha i rozwijać się naszym słuchaczom, ale rozumiem, że chodzi o takie powiedziałbym symboliczne połączenie mieszkańców czy przeniesienie tego połączenia z połączenia chińskiego dochodzenia japońskiej okay yuki ota jest dawna nazwa państwa Królestwa UKIP prof. Yukio istniało aż do roku 1800 siedemdziesiątego dziewiątego i wtedy zostało zaanektowane przez Japonię i ponieważ że piłki łączyły bardzo bliskie więzy polityczne, ale także kulturowe z Chinami Japonią starała się przeciąć więzy i stąd powstała idea, żeby nazwać nową prowincję nową prefektury Okinawy, a Oki Nawa jest to zarazem największa wyspa archipelagu Riukiu i w ten sposób powolutku Japończycy zdołali wymazać tę tożsamość orliki pańską i zbudować nową, ale Oki namiastką troszkę wbrew intencjom to jednak zamierzali mieszkańców Rity w pełni zasymilowani stworzyli stworzyć z nich takich prawdziwych Japończyków, ale to się nie w pełni udało nam i stąd mamy dzisiaj społeczność, która nazywa siebie o Okinawę czekami, która ma bardzo taką silną tą lokalną tożsamość, a czym się różni przeciętne skoki na pęczek czy o Chinach przekroczenia granicy w kinach większych od Japończyka z niej, że kojarzymy Japończyków przede wszystkim z ciężką pracą długą pracą, a tymczasem na Okinawie, że ktoś przyjedzie punktualnie to chyba wszyscy otwierają szampana, bo to jest święto no nie tutaj, jeżeli chcemy zdefiniować i Japonii za pomocą jakich takich standardowych stereotypów na powiada to wtedy faktycznie mieszkańcy Okinawy nie są Japończykami tak nie ma tam, gdyż nie ma tam samurajów mieszkańcy Okinawy nie piją Sak i nie upora nie ma i nie układają japońskiej poezji AK można, by wymieniać tym mnóstwo tych stereotypów natomiast no co różni mieszkańców Okinawy od Japonii no to przede wszystkim świadomość historyczna tak królestwo Yukio miało swoją własną historię i okna w Łęczycy oni pamiętają mają jednak też z inną swoją odrębną kulturę np. w inny system wierzeń religijnych na odnowienie maszyn tej spółki, a buddyzm też jest o wiele słabiej zakorzenione niż w Japonii w tle można wymieniać obchodzić szczegóły niuanse teraz pytanie jest, gdy do, jakiego stopnia ta kultura Okinawy stała się już kulturą japońską nadal jest to kwestia definicji Japonii i uważam, że Oki Nawa jest częścią Japonii i kultura kina też jest częścią kultury kultury japońskiej, tyle że Oki Nawa zadaje kłam mitowi, że Japonia jest krajem Mono etnicznym Mono kulturowym to pokazuje właśnie, że Japonia różnorodna, a on, jakie są takie początki Okinawy, jeżeli chodzi o świadectwa archeologiczne świadectwa historyczne, które w momencie Oki Nawa pojawiło się na radarze historyków archeologów może pomińmy to najstarszy i dzieli Japonii przepraszam Okinawy co warto powiedzieć tutaj zaznaczyć, że historia okna zaczęła się dość późno, a epoka kamienia trwała niemal 1000 lat dłużej na Okinawie 1 na Wyspach Riukiu niż w Japonii i w związku z tym państwo i klęski też narodziła się dużo dużo później to jest dopiero 1213 wiek, kiedy nam się, tworząc zręby państwowości na okna, ale rozumiem, że z racji swojego położenia mieszkańcy czy też władze różnego rodzaju starały się znaleźć pewnego rodzaju balans pomiędzy Balazs handlowy ballady Ballads militarny gry oscylują są właśnie pomiędzy Japonią machinacji tak jest przede wszystkim i Chiny Japonia to były takie 2 ośrodki, skąd mieszkańcy Rio plus za pożyczali różne nowinki kulturowe i cywilizacyjne od czternastego wieku Oki Nawa stała się państwem wasalnym Chin co się takiego częścią systemu trybu Tarnów handlowego stworzonego przez Chiny, ale równocześnie utrzymają utrzymywała ożywione kontakty z Japonią później siedemnastym wieku i Japonia najechała na wyspę piłki dokonała inwazji i i król został królują KIO został zmuszony do złożenia poddaństwa Japończykom do tego czasu Japonia zda znajdować się w takiej nietypowej sytuacji w taki sytuacja podwójnej zależności oddanym Oki Nawa tak od Chin i od Japonii i musiałam właśnie utrzymywać taką równowagę polityczną, żeby nie drażnić ani Japończyków ani Chińczyków należy, że z drugiej strony to też było zaletą tak, bo ja po ich Japończykom zależało na handlu z Chinami, a który bezpośrednio z racji napięcia pomiędzy państwami były trudne do osiągnięcia, ale za pośrednictwem kina był łatwiejszy tak Japonii zależało na utrzymanie tego handlu z Chinami, zwłaszcza od od siedemnastego wieku, kiedy Japonia trochę, jakby się zamknęła na świat i trudno powiedzieć trudno jednak powiedzieć, żeby całej Japonii zależało na tym zależało na tym przede wszystkim prowincji Idlib prowincji japońskiej sad suma należy na południu wyspy Kiusiu on, ale po prostu za co ma korzystała na tym handlu z wyspami piłki władze Japonii Shoguna było mniej zainteresowane tym handlem, a przede wszystkim Japończycy sadzone w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 państwach osiąga się z dr Stanisław Meyer zakładu japonistyki sinologii Uniwersytetu Jagiellońskiego pozbawiamy się o jego książce zatytułowanej historia Okinawy książce wydanej przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, a przed rozpoczęciem kolejnej części naszej rozmowy posłuchamy krótkiego krótkiej muzycznej Inter lub związanej właśnie z kina po informacje o informacjach pracę w studiu gość dr Stanisław Meier zakład japonistyki i sinologii Uniwersytetu Jagiellońskiego rozmawiamy o książce historia Okinawy książce autorstwa mojego gościa wydanej przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego z cyklu serii ex oriente oraz słuchaliśmy utworów Golba, który odcinała autorstwa Juraja Kundera rozumiem, że to 1 z pana ulubionych Rozenek tak jest o nazwie świat wali nie tylko twórcy z tego kręgu anglojęzycznego czy amerykańskiego można, by rzec, ale także Japończycy, ale to w kolejnej części posłuchamy także japońskiej drużynie w wersji tej piosenki, ale japońskiego utworu, ale nie uprzedzać wypadków wracamy na Okinawę, jeżeli nie zakazuje państwo na mapę to Oki Nawa leży no tak dość interesującym miejscu pomiędzy Tajwanem, a Japonią pomiędzy Chinami, czyli właściwie ma dość interesujące położenie z punktu widzenia zarówno gospodarczego, jaki militarnego nowo pewnie, żeby wyspę cały czas trzymać za dobrze ulgi politycznego termin za pysk co, żeby tam toczy się stacjonować no to jest jednak kawałeczek mówił o czasach, kiedy lotnictwo było mało rozwinięte, gdyż nie było w ogóle go z, więc rozumiem, że tylko droga morska wchodziła w grę, jeżeli chodzi o jakiś tam podporządkowali mówienie dobra nie dostaliśmy pieniędzy, lecz oraz 9 wraz z trybun za lipiec wysoki i sądzie już myśleć jak jest właściciel kina, bo to jest interesujące, który przeskoczył pewnie będziemy skakać pomiędzy teraźniejszością przeszłością powiedział pan o tym, że odcinana była w epoce kamienia o 1000 lat dłużej niż Japonia, ale w pewnym sensie do epoki kamienia powróciła dzisiaj myślę o epoce kamienia wzmianek w epoce betonu tak Oki Nawa jest piękną wyspą man tynk piękno natury piękne plaże, które są niestety na jej niszczone dzisiaj przez przemysł turystyczny rowerek Sopot chyba Sopot ładnie wygląda chętnych i tak już powiedziałbym nalegał, że zbyt ryzykowne co z tym betonem poseł ZO to zbyt ten beton z Okinawy on trochę nam mówi o z gospodarczą polityczną pozycję Okinawy w systemie opłat tak Oki Nawa można powiedzieć jest swego rodzaju zakładnikiem Sojuszu amerykańsko japońskiego na Okinawie stara stacjonują amerykańskie siły i jest ponad 40  000 żołnierzy i personelu cywilnego Anna i amerykańskie siły zajmują prawie 15 powierzchnie wyspy i obecność Amerykanów bardzo mocno ciąży na gospodarce Okinawy od nowa po prostu słabo się rozwija swój rozum, zajmując 20 % wyspy wyprodukowali 20 % lub więcej PKB wyspy no to można, by uznać za atrakcyjne tak, ale same bazy wojskowe w zasadzie nie wnoszą nic gospodarkę o Okinawę i teraz rząd japoński, a Tokio, żeby udobruchać prefekturę po prostu może tam wielkie pieniądze w formie różnych subsydiów dotacji i budżet prefektury w dużej części składa się po prostu subsydiów z Tokio na co są wydawane te pieniądze na przede wszystkim na roboty publiczne, więc w tym sensie odcinała betonem stoi, bo te pieniądze są wydawane na nowe drogi na nowe mosty na tunele, które nimi, który jest którymi czasami naprawdę nikt nie mieści z drugiej strony Kidawa przeżywa teraz taki boom turystyczny liczba turystów do ostatnich lat tak po prostu dramatycznie wzrosła zarówno z Japonii grozę jak i z zarówno z Japonii, jakiej spoza spoza Japonii na jej trzeba budować nowe hotele nowe kurorty odbywa się to po kosztem natury no bo te plaże są zabetonowane niestety tak tak się dzieje w takim razie skoro już na początku nasze rozmowy mówić o takich punktach, którym się od nowa kojarzy to jedno z nich jest wspomniane karate tak to karate to przyznam szczerze, że nie prześladuje trochę, bo każdy chce się dowiedzieć co to jest jak to jest w końcu z tym karate karate rzeczywiście taką 1 z wizytówek Okinawy, ale jest także wizytówką i Japonii przede wszystkim, jeżeli mówimy karate to kojarzymy ją z Japonią problemy z karate jest taki, że karate zostało mocno z Japonii wzorowane w i przez to my mamy taką pędzel tendencja do patrzenia na Okinawę poprzez właśnie pryzmat tego z Japonii Giovanniego karate i przez to tworzy na taki dość nieprawdziwy wizerunek tej Oki nawy japońskiej Okinawy, gdzie tama na karate rzekomo zawiera w sobie taką kwintesencję kodu Bushido tak, że kara i karate to jest taka kultura Samuraj ska to nic z tych rzeczy, bo przecież przeszłości na Okinawie nie było samurajów nikogo nie obowiązywał kodeks Bushido, więc skąd się, że oto Bushido karate, a właśnie ten efekt Japonii zachowania również to taka taka kultura siedząca w obydwu kierunkach z 1 strony mieszkańcy Okinawy mówią no dobrze, choć już jesteśmy Japończykami co kto to, a dopytujemy także część zwyczajów kultury oczywiście jest z tym co dla nas cenne, a z drugiej strony Japończycy mówią skoro karate zrobiło na świecie karierę, a pochodzi z Okinawy no to my sobie weźmiemy dołączymy do tego etykietkę z napisem Made in dżoker tak i cel i co ciekawe to on po części sami okna w Łęczycy z Japonii zawali to karate w karate boks trafiło do Japonii bardzo późno to dopiero dwudziesty wiek i teraz warto zwrócić uwagę do tego okresu przedwojennego Oki Nawa wtedy była ona łagodniejszą trochę taką zapomnianą prowincją w Japonii oknem Łęczycy nie byli traktowani jak tacy prawdziwi rasowi Japończycy na jej cierpieli na taki kompleks niższości i starali się przezwyciężyć ten kompleks i udowodnić swoją japońską ściek my tutaj karate okazał się takim świetnym narzędziem, by pokazać, że my jesteśmy prawdziwymi prawdziwymi Japończykami w no ale Japończycy podchwycili ten ten mit i sami stwierdzili, że karate to jesteś taka kwintesencja japońskiej kultury samurajski to później trafiło w świat do Europy i na do Stanów zjednoczonych, a ponieważ, że ludzie na Zachodzie na specjalnie nie rozróżnia nie byli w stanie rozróżnić pomiędzy Oki nawą, a Japonią to zrobił macie taki miszmasz i mylimy to o Okinawę z Japonią proszę posła na sztukach walki sporo różnych, bo historycznie różnie bywało to sygnał kawał historii, ale z raczej myśleć podejście, bo takie pacyfistów po klubach Jemeńczyków i Leona po spadku deficytu pacyfistyczne o tej niech mających w po co na Okinawie było karate faktem, że na Okinawę nie miała armii miała niewielką Gwardię królewską, ale w zasadzie królestwo i trudno nie prowadziło nigdy z nikim wojen co wcale nie znaczy, że nie potrzebowało jednak jaki siłą do obrony kraju jednak na okna ma to ring Rules for YouTube leżało to jest kraj wyspiarski, które było narażone m. in . na ataki piratów, a ci mali piraci z japońskich różnych branż my nazywamy japońskimi piratami gładko, ale to, że to byli ludzie różnej maści, więc przed oknami musiał się przed nimi bronić po drugie, o Okinawę wiedzy co roku pływali do Chin, ale to nie były bezpieczne misji też trzeba było mieć jakąś straż, która by mogła wstać i która by mogła bronić te statki także to nie jest także na UP zupełnie nie było żadnych sił zbrojnych, ale nie było samurajów w rozmiarze 1 Sandra ramowej któż Samuraj, którzy pojawiali to byli zżyci, którzy przybyli z misją w Japonii, żeby podbić jutro oraz 1 się pojawili 3000 zloty tak to był rok 1600 dziewiąty podbili o Okinawę, kiedy odcinała, kiedy królestwo piłki o złożyło ten hotel po Japonii Japończycy wycofali to, że na Okinawie i nigdy nie stacjonowało żadnej japońskie wojska żadni samurajowie to jest 1 z mitów aż 1 z mitów karate, bo w tak tych taki popularny popularne narracji głoszą, że na karate narodziło się jako taka forma samoobrony przeciwko przeciwko samuraja, że Japończycy zabronili mieszkańcom Okinawy posiadania broni mieczy i w związku z tym okna w Łęczycy nowe tworzyli taką sztukę samoobrony przy pomocy gołych rąk to jest mit to do innych mitów związanych z Oki nawą powrócimy po informacjach Radia TOK FM na informację już za kilka minut o godzinie dziesiątej 40 i także w trzeciej części naszej rozmowy posłuchamy utworów związanego z Oki nawą tym razem będzie to nie japońskie spojrzenie na Okinawę państwa i moim gościem jest dr Stanisław Meier zakładu japonistyki i sinologii Uniwersytetu Jagiellońskiego rozmawia o jego książce historia Okinawy książka wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego serii ex oleje te informacje już za kilka minut po informacjach wracamy do programu off czarek studio gość dr Stanisław Meier zakładu japonistyki i sinologii Uniwersytetu Jagiellońskiego jego najnowsza książka nosi tytuł historia Okinawy została wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, a przed chwileczką słuchaliśmy fragmentu utworu siła auta w zespołu do bomb, w który także jest kojarzony z charyzmatycznym liderem Kazach szumi mi kazała bardzo złe w szczerze przyznać pozostał fanem Tyszler wiązały to zresztą gościł w Polsce tak, ale nawet taka ciekawostka, ale z tobą w czasach, kiedy młody wtedy jest w sensie art artystycznych doznań Tomek Makowiecki zafascynował się właśnie i muzyką zespołu de Bono czy wykazów mijały, a wraz z utworem sił auta, ale i wykonał razem no właśnie z jazdą ten utwór w Japonii, a swoich wierszy ku Śródmieściu polską wersję tego tego utworu także takich obrazów ciekawostki wrzuca nawet nie wiedziała, że Polska wersja jest w areszcie na pierwszej płycie Tomka Makowieckiego w natomiast my wracamy na Okinawę, jeżeli ktoś z historią Okinawy zainteresowany to on polecam książkę nerwowego gościa to znajdą państwo właściwie wszystkie gospodarcze polityczne społeczne, które informacje o zmiany, ale wiem, że pan na Okinawie trochę czasu spędził studiowałem na Okinawie to jest ciekawe myślę sobie z studiowanie na Okinawie no bo ktoś może poszczycić jaworznian Oki Nawa na pewno tam uniwersytety są już z 1100 trzydziestego roku tymczasem uniwersytety na Okinawie pojawił się dość późno pierwszy Uniwersytet został założony w roku 1950 i to przez Amerykanów od nowa wtedy znajdowała się pod okupacją amerykańską coś się przede wszystkim jednak w czasie się żyje się mieszkańcom pana wrażenia no ale nie ukrywam, że żyło mi się bardzo miło przyjemnie, że rano plaża gnieźnianie tak to może nie umie pan miał 20 kilka lat spędziłem moje dwudzieste lata na Okinawie wiadomo, że wżyciu dwudzieste lata są najlepsze, więc znów się Małgorzata Kidawa tak pan powiedział, że palcem na mapie i przypadek, kiedy jeszcze jako nastolatek pojechał do Japonii i odwiedziłam o Okinawę i właśnie o uderzyła mnie tą innością klimat, bo w lutym, a mogło się wykąpać w oceanie, ale i nie ukrywam, że w zasadzie bazy amerykańskiej ten problem problem amerykańskich baz to było ten taki pewny punkt, przez który przez, który zainteresował się o finał później te bazy stało się dla mnie taki trochę mniej atrakcyjnej zainteresowała się tą starą historię, ale przede wszystkim my nie fascynowało zagadnienie to i tożsamości Okinawy by, dlaczego ja jak ta tożsamość się rozwinęła jako mieszkańcy Okinawy ją manifestują, dlaczego z 1 strony ta ma tożsamość ma często taki bardzo anty japońskiej wydźwięk nas z drugiej strony mieszkańcy Okinawy utożsamiają się z Japonią także znalazłam mnóstwo takich paradoksów i to taki punkt wyjścia do moich badań nad Okinawę 800 parada psów, które o tym, mówił przybity nerwy transfery finansowe na Okinawę i teraz, że każda partia, która by promowała niepodległość czy w autonomię czy oderwanie się diakoni musiały się zmierzyć z pytaniem no dobrze, ale w takim razie w jaki sposób zastąpimy te środki, które płyną z Japonii kultury projekt jest trudniejsza dokładnie i każda partia musiałaby się przed tym na tym dobrze zastanowić, ale okna w Łęczycy i nie marzą o niepodległości, owszem, istnieje partia, która partia niepodległego piłki ona nawet się tras w tym momencie inaczej nazywa, ale to zupełnie marginalne ugrupowanie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że okna, bo po prostu nie stać na niepodległość w tym, że od Naval nigdy specjalnie nie pragnęła niepodległości to właśnie takiej czy też taka ciekawostka że, odkąd Oki Nawa została zaanektowana przez Japonię i mieszkańcy zawsze dążyli ku integracji z Japonią ku asymilacji kulturowej i nigdy nie straszyli rządów w Tokio, że będą domagać się jakiś niepodległości później Oki Nawa trafiła po drugiej wojny światowej na 27 lat pod okupacją amerykańską i Amerykanie nawet żywi żywili taką nadzieję, że uda im się oderwać wysp Riukiu na zawsze od Japonii i próbowali wskrzesić naród i Uklański słowo wilki wtedy powróciło do Łask i ten plan ten projekt zupełnie nie wypalił, bo w Amerykanie znani są z pomysłów, a państwo twórcze, które nie wypaliły w Fed zgadza się na wydarzeniach, gdy taksa rano stajemy plaża nie rano wstajemy bibliotekach w naparze plaża to wieczorem w coś się jak na stacjach jak taki poziom życia kulinarne wyróżni się o z pobytu grupy japońskiego, bo to zaś tego, gdzie jesteśmy od takiego podziemną wyobrażamy wyobraża innego jak nyskiego pytanie jak różni się kuchnia Okinawy SKO od japońskiej tak na co dzień specjalnie się nie różni i drugą i było jemy ryż czy itu itu jemy tosty i popijamy je kawą no ale oczywiście kuchnia okna miejska ma swoje własne z matrycy smaczki mieszkańcy Okinawy jedzą dużo więcej wieprzowiny wieprzowina jest można powiedzieć, że narodową potrawą kobiecości wieprzowiny nie Suszyński wieprzowiny nie, ale mamy susze skośne cięcia o poziomie, ale o połowę z inż. Jan, ale w ligowych z opaską źle dziać to jest dopiero Hardkor jeńców na jedno ty tak cuchnie jest tak tłusta rzecz działa naprawdę dobrze pobić dozorem, a nie mnie nie mniej czy w tym kierunku w takim razie, jaki wpły w ta wieloletnia obecność wojsk amerykańskich wywarła na wyspę również, że z 1 strony tak jak pan wspomniał zajmują 20 po zabezpieczeniu nie nie dokładają się do PKB w oczy to to nie jest tak, że połowa wyspy pracuje w 2 dla tych bas i zarabia tam, więc mówiono brat krótko właściwie to jest raczej ciężar, który nie jest przez rząd w Tokio w pewien sposób złagodzony finansowo, ale pojawiały się od czasu do czasu przestrzeni medialnej informacje dotyczące zachowania niegodnego o żołnierza amerykańskiego na wyspie tak często pod wpływem alkoholu rozumiem, że te zachowania tworzyły to właśnie z resortem pewien obraz Japonii żołnierza amerykańskiego poza granicami czy czymś w barze ale, ale z drugiej strony pewnie też jakoś nastawiały być może mieszkańców negatywnie stosunek mieszkańców Okinawy do Stanów zjednoczonych do armii naczep do sił amerykańskich bardzo złożone i to można, by określić jako miłość innym nienawiść i z 1 strony mieszkańcy chcieli, żeby te bazy zniknęły, ale z drugiej strony kochają amerykańską popkulturę i PS właśnie ciekawe, że od nowa wcześniej niż Japonia była wyeksponowana NATO amerykańską kulturę nawet nie tylko popkultury po prostu kultura fast food się wcześniej zakorzenił się na Okinawie stąd wieprzowina od niej nie wieprzowinę to są jeszcze czasu mogę przed współczesne fast food w kultura kultura posiadania własnego samochodu samochód jest podstawowym podstawą środkiem lokomocji i o kinem Chińczycy nie traktują tego jak fetysz lub po prostu samochód i za rower musi być i to jest też po części zapożyczone od Amerykanów myślę, ale samochody japońskie czy amerykański Senat teraz wiadomo, że japońskie, ale na Okinawie w aż do chyba 71006 . roku obowiązywał prawostronny ruch jak pani mamy lewostronny, a to właśnie ta spuścizna spuścizna po Amerykanach coby tu jeszcze można wymienić muzyka ja osobiście uważam, że okna wiejskie rok jest lepszy od japońskiego, bo właśnie Okinawy tworzyła muzykę pod, gdy myśląc o amerykańskiej klienteli muzycy muzycy grali w barach Amerykanie mają czas królowali amerykańskich żołnierzy i Petru ten ta muzyka ten rok może nie było Super oryginalny albo dobry i są długie włosy czarne kurtki na start w tę tezę Anny złote lata od namiastki rok miał to były lata siedemdziesiąte, ale do dziś odcinała ma taką opinię, że jest to region Japonii, gdzie jest dobra muzyka i bardzo wiele talentów muzycznych pochodzi właśnie z Okinawy, którzy potem wyjeżdżają do Japonii tam grają robią tego, gdy popa, ale właśnie zaczynają na Okinawie na Okinawie zresztą taka szkoła nasza nazwa akcji z kół oraz dla nastolatków, gdzie mogą się uczyć tańczyć śpiewać grać i wielu absolwentów tychże szkół właśnie po tej szkoły właśnie później robi karierę w Japonii, a dzisiaj tylko 200 troszeczkę Oki nawie było to jest bardzo złożona historia, a więc, jeżeli ktoś zainteresowany tą sugeruje, by sięgnąć po książkowego gościa zatytułowaną historia Okinawy książka wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego serii ex oriente bardzo dziękuję państwa i moim gościem był dr Stanisław Meier zakład japonistyki i sinologii Uniwersytetu Jagiellońskiego dziękuję bardzo dziękuję informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA