REKLAMA

Jak wybierać książki dla dziecka: kogo i o co pytać, co sprawdzać, gdzie szukać

Data emisji:
2018-11-06 19:00
Audycja:
Dorosłe dzieci
Prowadzący:
Czas trwania:
29:43 min.
Udostępnij:

Która książka dla jakiego dziecka? Czy dzieci powinny zaglądać do książek dla dorosłych? Ile w ogóle dać dzieciom swobody w decydowaniu o tytułach, które chcą przeczytać? Jak wybierać, by zachęcić do czytania a nie - wręcz przeciwnie? Czy literatura popularna to zło? Czy warto sugerować się forami dla rodziców? Kto wydaje "certyfikaty jakości" książkom i gdzie szukać takiej wiedzy? Czy dzieci powinny czytać książki codziennie? Na te wszystkie, i wiele więcej, pytań odpowiedź znajdziesz w tym podkaście. Wybieranie książek dla najmłodszych, czyli edukacja literacka dziecka, to wręcz wiedza naukowa. Dlatego o odpowiedź na zaprzątające umysł rodziców pytania Hanna Zielińska poprosiła specjalistkę: prof. Alicję Ungeheuer-Gołąb, która kieruje zakładem edukacji literackiej dziecka na wydziale pedagogicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dorosłe dzieci, przy mikrofonie Hanna Zielińska. Jestem dzisiaj w Poznaniu, w poznańskim studiu przy okazji półmetka między jedną a drugą edycją Biennale sztuki dla dziecka. Ten półmetek odbywa się pod hasłem "sztuka jako spotkanie". Mnóstwo debat, dyskusji, właśnie spotkań, również wydarzenia artystyczne, ale też bardzo głębokie i wartościowe pokłady wiedzy teoretycznej. Dzisiaj chciałabym z państwem podzielić się tymi zasobami, skarbami, tym kruszcem. No i w tym właśnie pomoże nam nasz dzisiejszy gość, prof. Alicja Ungeheuer-Gołąb, dzień dobry, dzień dobry, kierująca Zakładem edukacji literackiej dziecka na Wydziale pedagogicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego.  Rozwiń »
Brzmi to bardzo poważnie, pewnie nawet niektórzy rodzice, którzy nas słuchają, nie mają świadomości, jak bardzo jest to bez instytucji analizowanych akademicka wiedza my wokół literatury dziecięcej mi się cały czas uczymy tego, że to w ogóle dziedzina wiedzy ani tylko jakaś tam rozrywka czy zabawa oczywiście też, ale przy okazji bada pani różne różne przeróżne zjawiska wokół percepcji sztuki wokół percepcji literatury również dziecięcej percepcji poezję to jest też temat nietknięty 

Mam wrażenie w dużej mierze w szczególności przez rodziców, ale chciałbym zacząć się od tego ni czym różni się proces dziecięcej percepcji sztuki w tym literaturze czy poezji Anny od percepcji dorosłym, czyli w gruncie rzeczy, dlaczego Warty jest z badań osobnego namysłu albo nawet specjalnego zakładu czy Instytutu akademickiego ma tak bardzo ciekawe pytanie na odpowiedź będzie złożona, bo w tym, kiedy mówimy o dziecku, zachowując pełną jego wartość jako człowieka jako istoty to wtedy nie staramy się nie w nie wyróżniać się nie mówimy, że dziecko jest jakieś inne 3, a niedoskonała, bo zmniejsza i t d. właśnie mówimy, że jest tak jak my, bo tak samo żyje oddycha w tym samym świecie przecież tak czuje, więc ja, jakby jest 1 z nas, niemniej jednak inne są różnice perfekcyjna, a wynikająca z rozwoju dziecka z tego, że dzieciństwo trwa kilka lat i w ciągu tych kilku lat są organizmy się rozwijała kilka czy zakładamy, że do bardzo wiele można uciec z niemałym czymś tak do 0910 . alem Anno tak do dwunastego roku życia rzeczywiście penne z torem toczy się graniczne przejście ma to co do Brzezia do dziecka musi się co jakiś czas zmieniać ów, czyli n p . jeżeli ktoś pisze dla osoby dorosłej to właściwie nie muszę miotać literackim koszenie musi się zastanawiać nad tym, że pisze dla trzydziestolatka czy dla pięćdziesięciolatka natomiast kiedy piszemy czy tworzymy sztukę dla dziecka musimy myśleć o tym, że to jest sztuka dla dziecka dwuletniego, bo jeśli to będzie dla szczęścia, a minęło dopiero 4 czy 2 lata dla czterolatka np. to percepcja i domy dziecka dwuletniego czteroletniego znacznie się różni inni znowu następne 2 lata sześciolatek jest zainteresowany czymś innym ima inne możliwości tak to trwa właściwy do dwunastego roku życia, więc twórca powinien czuwać, a także pośrednika, który czuje rodzic opiekun wychowawca przedszkolny i wczesnoszkolnym powinien czuwać a jakiego typu to są treści nie tylko jeśli chodzi o treść fabuła tych tekstów czy milczą postać z utratą bez występuje w utworze, ale także forma kształt artystyczny utworu myśli umiał wskazać jakieś takie typowe różnice w ich to przede wszystkim dziecięcy biały wieloryb, czyli to, że dziecko w działaniu pokazuje nam to co przeżywa dziecko dowiaduje się czegoś w jakiejś chwili są w następnej chce o tym, opowiadać rysować tupać od tańczyć klaskać, a te formy ja bardzo Lubie i Jan 1 pracuje z dziećmi to zachęcam właśnie do takiej aktywności bowiem, że dziecko w tych konstrukcjach właśnie mówi o sobie i sygnalizuje mi tak, aby jak tak naprawdę był jego odbiór danego dzieła często nauczyciele tego nie rozumieją no i to, że to co się może nie tyle osób taksówką nie chciałam oskarżać z tej grupy, ale system tak wygląda, że dzieci w większości się co jednak w ławkach, kiedy mają 67 lat, a wiek 67 lat to jest taki jak też punkt krytyczny, ponieważ dzieci mają więcej pracy przechodzą ze środowisk przedszkolnych do szkolnych też już konie mają różne uzgodnienia przez różne procesy percepcyjne są ogromne występuje też przymus ile, która owe przymus pracy inne niż w przedszkolu funkcjonowało to rzuca cień z kolei na taką swobodę w odbiorze, która jest, jakby dźwięk jest typowa dla dziecka, by widzialność, o której mówimy czy takie ekspresyjne w jakby wynikające z pierwotnej ekspresji zachowanie dziecka ono jest tłumione przez znaną może też troszkę się zmieniło od paru lat, bo mamy dywany mamy poduszki w pierwszej klasie mamy takie miejsca do zabawy dziecięcej, ale jeśli obserwuje to cenny jako dydaktyk to jednak w wielu placówkach wygląda to w sposób tradycyjny dziś po prostu siedzą w ławkach i tłumią te odruchy podobnie nie powinny o wierszach poezji dla dzieci, by dorośli często mówią rymowanki o tekstach dla dzieci dzieci, by dla dzieci im dorośli mówią czytanki i występuje jeszcze żadne w naszej kulturze w szczególności w przekazach biograficznych taka figura dojrzałego niemal dorosłego dziecka czytelnika różne znane osoby lubią opowiadać jak to odsiadka w wieku 6 lat przeczytałem trylogię tak no i to wtedy my mamy się czy zakompleksieni chore czy jaja to dopiero wtedy, kiedy tu bale, która albo właśnie bledną ja to od razu sięgałem po podręczniki medyczne no bo bardzo lubię czytać uwielbiałem i to powtarzają różne osoby w wywiadach, a my rodzice my dorośli zastanawiamy się co jest nie tak z literaturą przygotowaną przez fachowców dla dzieci dostosowaną do ich percepcji, że ona jest traktowana jako taka literatura może mniej rozwojowa mniej wartościowa mniej edukacyjna co możemy powiedzieć się, słuchając nas teraz rodzicom, dlaczego jest ważne, żeby nie przeskakiwać na siłę pewnych etapów rozwoju i nie czynić z tego jakiegoś powodu do dumy to samo robimy przy pewnych etapach rozwojowych dzieci chcemy, żeby np. niemowlęta same zasypiały, kiedy tez wbre w ich naturze idee i uważam, że test dojrzałości dziecka tak no i wszystkim trzeba obserwować swoje dziecko i swoje i to, która jest nam powierzone jako wychowanek natomiast chciałbyś nawiązać do tego nazywania literatury dziecięcej Apropos rymowanek czytanek i opowiadań to jednak mnogość gatunków występująca w CIM w tym obszarze wiedzy jest dość porażająca do dziś jeszcze nie wszystkie sklasyfikować niż my w ja pamiętam wasze do dzisiaj wiele osób ominie mówił jako jej, że jestem panią od bajek i daje z 1 strony nobilitacja nóg jako autorka no właśnie nie wiem co 3 dla osoby, które się do mnie tak zwracają rozumieją, a Mac LED w ten sposób mówiąc, ponieważ prawdopodobnie rozumieją, że literatura dziecięca to bajki tak też często studenci na początku roku akademickiego jak pytam ich o jak myślicie, o czym będziemy rozmawiać to oni odpowiadają obaj kach i często jesteśmy na ME, tym bardziej że, aby ten termin, by Kammel ma swoje równie ambitnych zdążających są nie tylko jako przekłamania w kolorze zamiast reżyserki bank, analizując ile on występuje nie tylko litera umowy nie tylko w potocznym języku, ale także literaturze jako pewien gatunek korzyści jest ściśle określony więc, że to Apropos od takiego nazewnictwa natomiast to, o czym pani mówi czyli jaka literatura dla jakich dzieci no wydaje się, że są takie szlaki równoległa, czyli my w zupełnie normalne wydaje mi się, że dziecko w wieku 6 lat czy nawet wcześniej to zabiera się za książki dla dorosłych, ponieważ to dziecko cały czas chce być dorosłym dorosły jest dla niego modelem do naśladowania nadawać się w kat bajki robotów Lema no w ten sam sposób jak dziewczynka obieram my szpilki mamy jakieś buty na obcasach albo tak jak jest akurat modne ani dla dzieci to ten zwał sam sposób wciąga spółki takie dziecko książka, która jest dla dorosłych ja pamiętam mój sen na prośbę nauczycielki, żeby przyniósł z domu książkę, którą właśnie czytałam udział spółki Przeminęło z wiatrem, bo to była taka bardzo nowa książka, którą dostałam nowiutka z księgarni tak, by pomaszerował na nie znalazł zrozumienia w grupie natomiast to jest normalne ja studiowałam jako dziecko książką AM Sonntag starodawną książkę kucharską uwielbiałam el takie książki dla dorosłych właśnie w tym, że każde dziecko może przychodzi taki etap, że to nie jest to nie wynika z tego, że nie ma literatury, że nie może znaleźć innej tylko po prostu bym tak jak poznaje artefakt to tak się na po taką książkę miasto zarobi 1 droga 1 szlak drugi szlak to jest to co rzeczywiście proponują rodzice mnie inni opiekunowie, czyli to dla mnie bardzo istotna jest byłoby w tej chwili dokształcanie osób dorosłych, dlatego że przeciętny człowiek, który ma inny zawód niż nie jest humanistą jest pedagogiem nie jest nauczycielem, ale jest usługą światłowodową świat gotową się rozmawiać, ale nie jest świadomy tego jak wiele jest Filip tekstów dla dzieci jak nasze różne od siebie jak dużo można znaleźć tej twórczości, więc takie, jakie się kurs albo szeroko zakrojona taka wartościowa reklama naprawdę zła ułatwiała, by droga rodziców jak niejednokrotnie będąc w księgarni, stając przy półce dla dzieci doradzam rodzicom oni nie wiedzą co mają wybrać zatrzymajmy się przy tej scenie księgarnia anegdota dotyczy też 1 z moich pytań, po czym będąc rodzicem ma otwartym ambitnym, ale jednak n p . inż. Werner poznać dobrą wartościową literaturę dla dziecka czy możemy spróbować podać jakieś kryteria wyboru no ale na pewno zachęca, aby rodzice, żeby zaglądał do treści czyli, jeżeli czytała, że wznowiono Mono rodzice też są różni prawda 1 osoba jest wyczulona i wrażliwa na słowo pisane, a inne po prostu się na tym nie zna jest obojętne co czyta, niemniej jednak LM, kiedy czytamy i rozumiemy ten tekst to znaczy, że prawdopodobnie zrozumienia i dziecko, jeżeli fabuła jest interesująca dla nas to będzie też mówią teatru dziecięcej to będzie też interesująca dla dziecka sugerowałbym, żeby kierować się jednak wyborami innych osób kompetentnych komorniczych czemu służą też różnego rodzaju certyfikaty nagrody im brak wyróżniania zaufanych środowisk wokół sztuki czy kultury dziecka tak antropologię tutaj mogę powiedzieć np. że proszę szukać stonowanych barw no ale może właśnie czyjeś dziecko chce jej barwy jaskrawe i to jest dla niego interesujące nas Boże proszę szukać Kraski nie wiem Daniela de Latoura, ale ktoś inny woli n p . Bogdankę Enei po prostu 3 moglibyśmy się kłócić natomiast unikałbym takich dawek wydawnictw popularnych, czyli tekstów, których nie ma autora nie wiadomo, kto to skomponował ktoś np. przyciął jakoś tekst skrócił go do domu jakiś ilustracje, które niekoniecznie pasują komputerowe Gryniewicz wyglądają grafiki atomowe grafiki komputerowe to i tak na pewno bym odradzała, chociaż często też rozmawiamy, ale się skończy to, że w pole cała bym książki, które są nagradzane, a także te, które są nominowane do nagrody spośród nominowanych jest taki wybór już przewidzianych w pozycji przez osoby, które są bardziej wrażliwa, ale świetny stan tropy z autorstwem stąd, żebyśmy wiedzieli, kto stoi za daną książką, bo wszami, choć pierwsze lata życia dziecka Noto mamy mnóstwo tych publikacji, które kupujemy w koszu w supermarkecie właśnie bez autora z jakimiś Club pan Kamil determinowany nim bardzo często bez żadnej wartości, a właściwie sensu nawet dla dorosłego i z tymi właśnie przy ciętymi na miarę ilustracjami nowości grafikami też przypadkowymi to już jakaś podstawa tak nie wiemy, kto za tym stoją nie ma żadnego takiego certyfikatu polecenia rekomendacji instytucji, której ufamy oto szukamy dalej nawet w supermarketach oprócz tych koszy z książkami za 2 czy 5 zł są przecież spółki z książkami szacownych wydawnictwach można też znaleźć zgadza się, ale chciałabym jeszcze się wtrącić i to 1 z dzieckiem jest tak, że często o tym na rodzica idąc za dzieckiem dokonują wyboru takiego wskazanego przez dziecko i często są pozycje te, które my uważamy za takie właśnie popularne wręcz kiczowate takie błyszczące się w różowo zielono niebieskich barwach i to podoba się dzieciom wyjścia poczuli, że dziecko też ma prawo wyboru i to nie jest także możemy żyć tylko w sferze wysokiej kultury wysokiej sztuki, która oczywiście zawsze jedno byłam za tym, żeby z zachęcam do tego, żeby dziecko poznawało Itaka jest nasza tutaj rolę, niemniej jednak są te dziecięce wybory i rodzice skłaniają się ku temu i nie jest tak, żeby dziecko nie mogą tego oglądać oczywiście może tak jak inne możemy oglądać się dziś rzeczy, które znam dziedziny koło Bombaju z dziedziny popkultury i corolla pośrednika jest taka, żeby wskazać dziecku, że są obydwie te swary, że widzisz tutaj jest taka rzecz kupiona na odpuszcza albo na jakimś stoisku właśnie wyjęta z kosza, a tutaj przyniosłam taką książkę chciałam się też zaprezentować w ciekawe są ostatnie moje badania, które prowadziłam razem z moją studentką ona badała czteroletnie dzieci właśnie miały wskazywać, która ilustracja spośród 4 stylów tam Stefan Szuman tak jest, ale w różnych wyróżnił, która dzieciom najbardziej odpowiada jej niestety te czterolatki wybierały ilustracje popularne w Majdanie Łesia etycznie te najtańsze estetycznie, więc obok tych dzieci powinien stać dobrze przygotowany wychowawca przedszkolny i rodzic, który wie, że są obok tych pozycji inna no i teraz rodzice, którzy nas słuchają, słysząc od pani o swojej roli Neil niezbędnej przy wspieraniu rodzice Sabine jest wspieranie dziecka w kontakcie ze sztuką zastanawiają się jak poszerzyć swoje kompetencje jak rozbudować swoje przygotowanie, bo ich samych nikt nie wprowadzał w ten sposób, że sztuka w estetykę ilustracje w tekst czy inne dziedziny kultury i zastanawiają się dobrze to jest wartościowa rozmowa, której teraz słucham co jeszcze mogę zrobić to, o czym pani mówią w wcześniej edukacja dla dorosłych czy są jakiś, chociaż szczątkowe formy takiej edukacji nie może w internacie coś można nową nazwą strony internetowe właśnie Towarzystwo waży się i nagród, czyli IOB, czyli biblioteka oświęcimska galeria książki, gdzie na Gruzję wracam do Rzymu wraz z nagrody wręczenia nagrody literackiej imienia Kornela Makuszyńskiego są fora rodziców, którzy czytają i są zainteresowani tym jak no no po prostu lepiej się znają n p . o ode mnie otacza nie ode mnie ode mnie tylko dom jako rodzica, więc też wyczytuje co ci rodzice wpisują mógł bądź też kierują się ustami swoich dzieci są też strony czasopism są czasopisma poświęcone literaturze dla dzieci począwszy od takich typowo naukowych Flota okno wychodzące we Wrocławiu poprzez Guliwera, które też dostępne w internecie czy w księgarniach jest remis, do którego bardzo zachęcam, bo to jest takie pismo, które powinno docierać do każdego rodzica ono jest pisane w sposób bardzo swobodny bardzo ciekawy są tam numery tematyczne wypowiadają się tam niekoniecznie naukowcy, ale ludzie, którzy pasjonują się literaturą dziecięcą gestami taka taki ogląd płynący ze szczerej rewizji świata książki dziecięcej także zachęcam innych no to już mamy naprawdę jest, że żona i uważam, że miasta powinny się zainteresować się ran, a takimi właśnie Kursa mi nawet, które powinny być opłacane przez środowiska związane z władzą w menu, które mogliby przyjść rodzice nauczyciele księgarze wychowawcy, gdzie mówilibyśmy nie tylko książkach dziecięcych także o kulturze dziecka, czyli o tym, wszystkich o tym, wszystkich od wszystkich dobroć ścianach, które powodują, że dziecko staje się uczestnikiem kultury wysokiej no tak, bo powiedzmy też, że tu nie chodzi tylko o zajęcie czasu trzeba tzw. zwykłą rozrywkę, ale też tym pani się zajmuję, że np. literatura dziecięca może być doświadczeniem terapeutycznym no, więc np. pytanie jeśli tak to, jakie warunki muszą być spełnione, żeby ta funkcja literatury była skuteczna, a nadto FOMC może co jest niewygodne, ale w ja uważam tak jako literaturoznawca i pedagog uważam, że terapeutyczna jest dobra literatura czy czasem jest także wydawnictwa skądinąd z Lechem dobre wydawnictwa też dodają takową taką etykietkę, że ta oto właśnie wyszła książka terapeutyczna i wszyscy biegną nowo każdy dzisiejsze terapeuty z je w UE, bo chce się czuć klasą najpier w edukacyjne terapeutyczne testem dla lat dla rodzica w ten tak my gonimy za dobro stanem no nie wiedząc, że leżałem zło stan też może być owo, a owocny my robimy to też naszym dzieciom i w związku z tym poszukują takiej literatury, ale nie zawsze ta etykietka jest prawdziwa to znaczy, kiedy ta Quintet opowiadania czy jakieś para baśnie są napisane przez ludzi, którzy n p . Sopot zostali poproszeni, bo mają nazwisko nie zawsze te teksty są interesujące i rzeczywiście terapeutyczne w lenno robią takie doświadczenia porównywaliśmy ze studentami czytanie baśni i czytanie współczesnego utworu terapeutycznego napisanego przez celebrytów LM nie ma tam katharsis nie ma tamtego momentu jej stan tego momentu, który powoduje, że czujemy się oczyszczeni no bo do tego prowadzi sztuka wysoka prawda do tego powinien doprowadzić ten ten element terapeutyczny, kiedy poznajemy dzieło to w którymś momencie doznajemy ulgi albo przynajmniej mamy tę reakcję hołotą dochodził oświecenia to oświecenia tak wiem też inne ona na taki oświadczyli wczoraj hołd taką wewnętrzną prawdę poznajemy Grzegorz dowiadujemy się czegoś o sobie i te momenty zdarzają się wtedy, kiedy mamy do czynienia z czymś naprawdę wartościowym, jaka jest rola rodzica mają właśnie wczytaniu takiej wartościowej klasyki literatury współczesnej, która ma ten potencjał net terapeutyczne, ale rozumiem, żeby ten proces się dopełnił potrzebna jest Stowarzyszenie życzliwego świadomego dorosłego teraz mamy ich czytanie tak jakby w zaprojektowane zaprogramowane na co dzień, bo codziennie w szkole tak mówi ostania reforma dzieciom należy czytać jak powiedział coś nie innym coś coś co to też może się nie podawać bo kiedy mnie zapytano na 1 ze zjazdów co ja na ten temat myślę to powiedziałam, że właściwie niż to, aby codziennie cieczą umieszczony w nie chciała rzeczywiście odważnie obraźliwe nie chciały słuchać, bo pani pyta o relacje właśnie rodzi dziecko lat jest taka, że nawet dorosły nie lubi, kiedy muszę robić coś, czego nie chce w danym momencie na dziecko jest śledzony nawet przymusowa i dziecko jest jeszcze inaczej jest skonstruowany i może reagować w ten sposób, że no my jako dorośli powiemy dobrze to jakoś przeżyje ten dzień, ale u dziecka robi się nawet Kowa takie naukowe za zachowanie nie niechętny do tego co muszę robić czy nie Hanna w tym wypadku do czytania, czyli czytajmy dzieciom wtedy, kiedy jest spokój, kiedy jesteśmy w dobrym humorze imamy chęć na to czytanie, kiedy dziecko prosi albo kiedy my prosimy dziecko, że chcemy przeczytać w momencie, kiedy dziecko szop Pracz świetnie bawić z kolegami albo ma jakąś inną inni aktywność, która je pochłania nie powinniśmy przerywać aktywności mówi teraz ci poczytam, bo pani napisała, że trzeba 420 minut dziennie umiera spotkania z rodzicami i młodzi rodzice pytają np. czy to się stanie, że nie będą czekali 20 minut dziennie i to jest takie pytanie naprawdę nie wiem, skąd się bierze bezradność wraz z bezradności nie wiedzą też rodzica czy np. że był taki zarzut pewnego młodego ojca, że dziecko cały czas przewraca kartki nie doniczek zasiądą czytaj na stronie pytam ile lat ma to dziecko 2 tak, by mógł to ma pan fajne inteligentne dziecko MON chce zobaczyć co jest dalej na obrazku, bo takie dzieci chcą opowieści i obrazu naj to jest właśnie w takie podstawowe informacje, które wydają się, że powinniśmy przekazać tacy jak i spotkaniach w taki zwykły swobodny z rodzicami należy zaczynać od kołyski nakryta moja teoria zauważa widziałam go zanurzać w rytmie w parze z moją teorię, którą opisała nie jest tak każe już w kołysce, kiedy do dziecka gaworzy my z dzieckiem, kiedy pochylamy się i z my śpiewamy zaśpiewy sama już przy Kołysanka ach, w Onet prowadzą do kształcenia słuchu ona ma tycz ne go, który związany jest nie tyle z językiem jako naukę jako językiem, ale z literacką ściął mowę, która dociera do dziecka czyli, jeżeli będziemy dzieciom czytać literaturę, która jest pięknie napisana to jest może tak jak chcą się co to znaczy pięknie no napisana w sposób doskonały stylistycznie zdania są dobrze zbudowane jest tam metafora nie boimy się metafor nawet czytając małym dzieciom, bo świat języka literackiego zaczarowany ten czar tkwi właśnie metaforze, więc też zachęcam do tego dzieci, które mają 5 lat powinny zetknąć się z baśnią baśń rozbudowuje ich wyobraźnię trafia w tę sferę, która właśnie wtedy staje się wypełniana przez dziecko obrazami i baśni poddają to obrazy i wtedy właśnie terapeuty zły, czyli objaśniać dziecku te sfery życia, które należą do świata dorosłych, a często są przez dziecko niezrozumiałe jest jeszcze jedno bardzo ciekawe narzędzie przygotowujące dziecko do przyszłego samodzielnego odbioru sztuki Beda takiej autorskiej krytycznej percepcji sztuki kultury tez przekład interesami etyczne brzmi tajemniczo no ale jest takie pośrednie narzędzie bez odbioru sztuki czy TP pomagające bez dziecku stopniowo przechodzić od tych form nieco łatwiejsze bardziej przystępnych do trudniejszych niż to kojarzy z tymi nawykami rodzicielskimi gdzieś na dalekiej północy, że mama najpier w schemat nadbrzeże przegrodzie Mel coś twardego i dziecku potem łatwiej strawić, a następnie dziecko już pierwsze z gotowej w pewnym momencie samo już tam sobie radzi z tym trawienie ingresie to znaczy przekład interesami etyczne wziął się z metody pani poseł Alicji paluch, której z miastem doktorantką ręce, bo to jest mi było to zawsze bliskie, która napisała o tym, w, opisując swoją metodę nazwaną metodą poza wiarą praca poza werbalnej z tekstem literackim jak sobie też wymyślamy tak też opisała w swoich książkach, ale nie dziecko właściwie robić co samo NATO wpada, czyli wtedy, kiedy jest małe i wysłucha tekstu, a potem pokazuje go w innej aktywności i ono samo dokonuje tego przekładu czytali zahaczyli przekład ta jest ciągła języka literackiego n p . o język klocków tak o nim mówimy tu język jako o kodzie pewne prawda, bo każda sztuka ma swój kod teraz chodzi o to, żeby 1 kod przełożyć na innych taki sposób, żeby w tym innym pokazać LM może to być jakiś konstrukt, który mija na czasie tak pracuje z dziećmi, że z rys z tego wyniku takiego przekładu powstaje konstrukt, który tworzą dzieci, które nawiązuje w jaki sposób do pewnej cechy języka literackiego w no to może być np. rytm to może być nastrój wiersza to może być powtarzalną jakość refren liczną świtą wybierał sobie takie, że pracuje z małymi dziećmi, więc wybieram sobie takie środki artystyczne, które są zrozumiałe dla małego dziecka i z tego rodzi się coś i kiedy powstaje na artefakty dziecko jest wtedy też no i pełne powagi i radości, że na podstawie tekstu stworzyło coś własnego ana ile to się różni bądź właśnie z tym samym tylko by nie używaliśmy wcześniej też na złotego cena czka znam to swego dzieciństwa Anny po wycieczce szkolnej do teatru 3 Mb do kina na lekcjach polega na tym, że Noto teraz lustrem co wam się najbardziej podobało i każde dziecko przygotowuje rysunek, przekładając wrażenia czy teksty na autorską lustracji czy to już można nazwać przykładami też fanatycznym nikt nie niekoniecznie, dlatego że wycieczka jest inną formą aktywności niż poznawanie literatury czy poznawanie malarstwa czy rzeźbiarza to była wycieczka do teatru na spektakl teatralny im chodzi o to, żeby z kolei zlustrować się ten konkretny spektakl dla dzieci to wtedy jest po prostu ilustrowaniem tego co było no to tak też gry można pracować tylko, że omijamy wtedy ten moment, kiedy dziecko musi zdawać sobie sprawę ono w sobie właściwie nie zdaje sprawy, bo to są małe dzieci, ale intuicyjnie wybiera z tego co poznało te lata te, które pasują do tej jakiś aktywności czy nie zawsze jest także każdy wiersz można np. namalować nie każdy wiersz można zutylizować nie każda wieś można pokazać czy jakiejś działalności para teatralnej w UE nie jest to to samo jest ilustracja Noto teraz jeszcze powiat ma takich reformach przekładu Inter semantycznego, które są przygotowane przez dorosłych dla dzieci są pewne tekstylne, które funkcjonują w kulturze dla dorosłych Onet PL, żeby były dostępne wymagają już niepewnego rozbudowanego języka czy gotowości emocjonalnej czy nawet fizjologii z kupieniem odpowiednio długiej, które są przekładane na inne kody na inne formy np. tekst literacki na przedstawienie na słuchowisko w jak wybierać takie właśnie przykłady interesem antyczne wprowadzające dziecko do kultury wysokiej poprzestać formy łatwiej przystępne perfekcyjnie dla dziecka to jest jeszcze inna sprawa ja zachęcam dlatego, że to jest, jeżeli jest to przetworzona przez osoby profesjonalnie przygotowana do takich działań to są to na pewno interesujące rzeczy szczególnie spektakle teatralne, bo teatr daje nam to połączenie wielu sztuk jest tam mamy literatura muzyka i ruchy taniec światło to jest bardzo interesujące, ale nim proponowałabym, żeby zaczynać powoli, czyli prawdę mówiąc takie artefakty dziecko powinno najpier w oglądać z rodzicami powinno najpierw zderzyć się z kimś bliskim tak jak mnie z wejściem do ciemnego pokoju i kiedy wysyłamy dziecko z samą zupełnie to ona się boi i prawdę mówiąc ma niekorzystne doświadczenia a kiedy idziemy z nim Zaranka to on się czuje bezpiecznie, ponieważ to jest po to jest taka nowa forma dziecko będzie się czuło bezpiecznie z rodzicem, który z nimi gest, który z nim o tym, porozmawiać jeśli czegoś nie wie to wyjaśni ewentualnie dziecko rodzicowi może powiedzieć o swoich doświadczeniach coś wyjaśnić natomiast myślę, że niekoniecznie sprawdzają się do formy jeśli nagle wyrywamy dzieci w jakim środowisku szkolnym czy przedszkolnym myślę, że przedszkolnej tak lepiej by się sprawdziło niż szkolny i w inny MO proponujemy im wyjście do teatru dasz na spektakl, do którego te dzieci nie są przygotowane, bo wcześniej nie zetknęły się z tego typu przekładem inna mogą te reakcje być różne niekoniecznie wynikające z tego, że dziecko tak intuicyjnie akt ekspresyjnie, ale my reaguje tylko po prostu albo się nudzi albo nie rozumie pan się wojna się boi patronem stanie no to drodzy państwo mamy całkiem sporo na podpowiedzi dotyczących tego jak przejście z dziewczyn z dzieckiem przestanę etap tę drogę do samodzielnego odbioru sztuki do samodzielnej dorosłej percepcji kulturę inne jak się okazuje jednak wiedza i baza teoretyczna jest potrzebna będziemy na pewno wracać do tego tematu tymczasem dziękuje za tę rozmowę dzisiaj naszym gościem w podcaście dorosłe dzieci była prof. Alicja Unger Haier Gołąb kierująca zakładem edukacji literackiej dziecka na wydziale pedagogicznym Uniwersytetu rzeszowskiego dziękuję bardzo dziękuję bardzo mam zapraszamy na kolejny odcinek we wtorek wieczorem dziękuje Anna Zielińska
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOROSŁE DZIECI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!