REKLAMA

Wierząca i niewierzący w jednym studiu. Czy się dogadają?

Data emisji:
2018-11-06 23:00
Audycja:
Godzina Filozofów
Prowadzący:
Czas trwania:
46:24 min.
Udostępnij:

Filozof dr Justyna Melonowska rozmawia z Tomaszem Stawiszyńskim o tym, czym jest wiara i jakie relacje zachodzą między osobami wierzącymi i niewierzącymi. Czy obie te grupy mają szansę sie porozumieć?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Kolejna godzina filozofów, w studiu dr Justyna Melonowska, filozofka, Akademia pedagogiki specjalnej i Christianitas, dobry wieczór, dobry wieczór. Rozmawialiśmy jakiś czas temu, jeszcze w składzie był redaktor Witold Mrozek z Gazety wyborczej o w wyroku na Jerzego Urbana. Ta dyskusja była bardzo emocjonalna. Pomyślałem, że może cię jeszcze zaproszę, żeby porozmawiać o wierze i "niewierze", o wierzących i niewierzących, o tym w jaki sposób właściwie wierzący, niewierzący będący członkami społeczeństwa żyjący w jednym państwie mają sobie układać to wspólne życie.  Rozwiń »
Trochę mnie nawet zaskoczyła ostrość twojej postawy w tej rozmowie nie chce się ostrości powiedzmy ekspresji tylko w sensie ostrości i ostrość poglądów, ale to dobrze, bo wyraziste poglądy są ważnym i ciekawym punktem do dyskusji, ale zacząłem tą dzisiejszą rozmowę od czegoś innego pytania właściwie czym dla ciebie jest wiara?

Po pierwsze to jak ci jestem winna, a nawet, jeżeli nie nie jestem winna to chce podziękować za to zaproszenie od tej audycji cała przyjemność totalnej stara się dopiero okaże rodem z myślą, że to jest oczywiste odważne posunięcie i dziękuje ci, że chcesz jakby, żebyśmy to walka z montowali taką spoko jest walka z ostatniego spotkania z montowali taką spokojną rozmową o spokojną rozmową dzisiaj nie wiem czy nam się to uda będę mój Menasze na pewno starała dziękuje ci, że on od tego zaczyna się właściwie to kwestia prawda to znaczy, że próbujesz zrozumieć świat PIA my za to wezwanie sądzić, że winna wdzięczność, więc to ściema jest, że wiara to mówiąc najprościej i w Busha użyć takiego bardzo ostry realizowanego słowa wiara jest relacją PMI przed dopełnieniem rząd dostatecznie mocno i teraz, bo trzeba do dowodu pytać pewni, jakiego rodzaju jest to relacja no, więc jest to relacja po pierwsze, są relacje występujące to znaczy to jest relacja zorientowana na Boga i Nieee, ale nie jest to relacja zorientowana poziomo co podkreślono m. in . dlatego że dzisiaj w kościele często dominują takie dominuje takie myślenie to jest rok po zwrocie, a propos Centre czynem inne rany Rogowskim prawda, który powiedział, że w centrum zainteresowania dogmatyki powinna być antropologia to logiczna trawlera na taki wybitny teolog tar jest to wieczne, który człowieka niejako nie chce powiedzieć, że w centrum rozwoju myślenia Teologicznego, ale w każdym razie jest reorientacja trochę w strukturę myślenia tym mocno domagali się wydarzą rzeczywiście polsku kijek i nie nie wiem kogo jego intencja rzeczywiście skutkiem jest postawienie człowieka w centrum i takie właściwie można powiedzieć, że zastąpienie wiary etyki etyką prawdą moralnością etyką moralnością, a troski prawda troski innego i t d . Otóż myślę sobie, że dużo lepiej jest zrozumieć AMD to rzecz kiedyś odwołamy do takiego filozofa katolickiego jak uczyć się jak Hildebrand Dietrich von Hildebrand, który mówił, że relacja z człowiekiem nikt nie jest w stanie oczyścić zupełnie nieporównywalne co do skali głębi czegokolwiek z o skali zaabsorbowania nikt nie może być żadnym substytutem dla tego odniesienia do do Boga tutaj druga rzecz, która się na to nakłada to to, że Paweł szósty numer PESEL żony zreformowana liturgia prawda ta liturgia, której na pewno też uczestniczysz nie wiem nieraz nie wiem np. idąc na wsi on uczestniczył z pewnością w ciągu swojego uczestniczy zależało dawali już od dawna nie uczestniczę, ale ta uczestniczy to jest tzw. novus ordo ministra, czyli raczej na nowy nowa zreformowana liturgia i ona jest taka bardzo w duchu ona się wydaje taka protestancką jest taka pozioma LM Broda jestem ksiądz macie taką aurę i macie relacje relacji tutaj takie jest nacisk na relacje właśnie poziome stare liturgia i jest taką dotąd jest liturgia, w której jaz stara się uczestniczyć tak ciasta jak mogę je z liturgią Strike docent roczną ksiądz jest odwrócony plecami Bayernu na eksport do naszego zgromadzenia tak tak i to jest rzeczywiście i tam czujesz swoją czujesz swoją, a człek jak, formując odłamki granatu czujesz swoją wielkość reklam wciąż i teraz cała ta relacja jest bardzo zobowiązań zobowiązująca to z 1 strony nie tylko relacjom moment to brzmi oczywiście idiotycznie mam nadzieję, że jeżeli te nasze słuchacze biorą to on biorą to w pewien życzliwy nawieźć cudzysłów relacja z Bogiem prawda, żeby tego nie rywalizować, ale to jest jeszcze dalej, ponieważ to jest komunia z moim historycznym innym to znaczy ja chodzę, by tak rzec świętych obcowanie z tak można powiedzieć ja szukam komunii ze wszystkimi przodkami moim ze wszystkimi chrześcijanami wszystkich czasów prawda LO oraz chrześcijanami i w ogóle ludźmi, którzy żyją tutaj ze mną są są moimi bliźnich którymi się często zabliźniają w TFI, więc element jest taki jest, więc to jest relacja to jest zespół relacji ale gdzie był osią jest odniesienie do Boga, ale te relacje z internetem pakiet tych relacji zakłada wierność część szacunek Wola podtrzymania wolę kontynuacji, ale jednocześnie taką bez takiego błędu niezdolność do refleksji krytycznej przyprawy takie ślepe i kontynuacji ślepego podjęcia znaczek nie ma się, że za niższą od nich, chociaż Edi ewidentnie inaczej są tak samo wyposażona w taką samą ludzką naturę, czyj grób naturę racjonalną wolną zdolną do miłości natomiast nowym jak się porówna dorobek to rzeczywiście staje się wypadają z galerii bardzo taką dała się głęboką teologiczną definicje wiary Myśla bardzo ciekawe jest też to co powiedziałaś o jakiejś swojej sympatii do liturgii przed soborowe jej no bo tam jestem wymiar powiedziałbym hierarchiczne bardzo silnie obecne jakiś rodzaj podległości jakiś rodzaj niższości właśnie wyraźnie zarysowanej, dlaczego te są akurat dla ciebie tak istotne wiesz pytam ten element osobisty też, bo mam poczucie, że dużo mi powiedziałaś, jakby od takiej strony w intelektualną filozoficznej o tym jak widzisz mu wiarę ani też trochę interesuje twoje osobiste doświadczenie na tyle na ile oczywiście może się czymś takim w ogóle mówić publicznie chcesz o tym, mówić publicznie go rozwiązać ten znajdzie jakiś obszar intymność euro, dlaczego to zdać sobie taki istotna wiesz co LM i przeciąć powiedział ściek odkrywa jak jest wielki, kiedy klęczy i muszę powiedzieć, że w inny ja przeszłam całą tę drogę wyznaczoną przez np. kościół otwarty prawda i w ogóle taką nowoczesną, by tak rzec duchowość to dużo przyznaje się podźwignąć, ale też ze słuchaczami słuchaczka mi taką myślą, którą ci przekazem przed naszą rozmową, że pamiętam rozmowy, w których wspólnie uczestniczyliśmy jakieś dyskusje w radiu byliśmy też parokrotnie w różnych jakiś w takich okolicznościach nie w telewizjach TVP kultura kiedyś dyskusji o kościele i pamiętam sprzed kilku lat jeszcze właśnie jako osoba no związaną z kościołem otwartym i mówiącą o tym, językiem kościoła otwartego dlatego trochę mnie zaskoczyło to, że żal, że tak się przesunęła się trochę w tym w tym spektrum światopoglądowym my dlatego też mam także, że fajnie, że rząd zapowiada Kalita SLD są nie znają moje doświadczenia mogą być interesujące dla Ananda dla twoich słuchaczy natomiast skoro nie pytasz co zakładam, że po prostu wiesz, dlaczego pytasz, więc ja po prostu ogranicza się do tego, żeby udzielić innej jak najlepsze odpowiedzi ERM Otóż EGR, posługując się tą ten chce uniknąć tej etykiety kościół otwarty, ale powiedzmy taka nowoczesna liberalna katolickości była dla mnie czymś zupełnie nie karmiące MP, a tam nie było tego wektora dr docent rzeczonego w związku, z czym ja miałam, a poczucie, że po prostu nie oddaje Boguchwały, a i to jest ważna to znaczy być człowiekiem wierzącym inni oddawać Boguchwały to jest jakieś zupełne zapętlenia jakiś jakiś paradoks zgód, który jest po prostu nie nienasycony wieść o bólu dusza przede wszystkim chce się modlić na moście tylko tego chce cypel permanentnie wracać do Boga, ale nie wie jak ma to robić na nim nie ma prawie od Odry o odpowiedniego języka odpowiedniego instrumentarium i w którym momencie rzeczywiście przez przełyk mając taką, a on taki lęk przed i przed tym jak zostanę jak moja prośba zostanie odebrana skierowana tym głodem po prostu zwróciłam się ze starą szewców Mondo ortodoksów, a z pytaniem no to co z tym z głodem to znaczy słyszałam, że mimo, że można to wszystko robić naraz, ale do danych ortodoksów mieszcząca się w kościele katolickim czy do afery zniesienie akurat do akurat do do do związanych z christianitas byli tam zostałam po prostu bardzo życzliwie przyjęta powiedziano mi co, gdzie naprawdę jak gdzie można taki już działa w jakimś uczestniczyć to było rzeczywiście zupełnie inne zupełnie inne doświadczenie, ale czym jest katolicyzm tak naprawdę to zrozumiałam dopiero kiedy w tym roku el wyjechała do opactwa benedyktyńskiego we Francji uczestniczyłam, ale i uczestniczyłam, a w PRL, jakby w życiu, a tam mona stycznym tym jak kobieta nie mogłam żyć bezpośrednio z mnichami tylko uczestniczyłam w ich Officium mieszkam w takim tam domków przy klasztorze jest jako mężczyzna mógł być tam w pełniej przejrzystą walki rzeź uwzględniana w swoje feministyczne poglądy bym się na to nie zgodził Solidarności z kobietami, które nie mogą uczestniczyć odmówiłby mu udział w zupełnie poważnie, ale wiesz, ale obok jest klasztor żeński, w którym te z kolei, gdyż nie mógł zrozumieć to jest po prostu ważny podział tam i nie ma sensu, żebyś ty jak docentem na szczyt głupoty, bo to jest już taka musi zbadać na pecha również ty wiesz lepiej jak to jest nie zareagował, dlaczego nie wymaga to powinny być dopuszczane są loterią mówił tylko o tym, że walczą z czymś takim uczestniczyć tak samo jak nie uczestniczyłem w wycieczce na górę Athos ryż z Łodzi z analogicznych powodów tak ja wolę jasne na marginesie, ale i tam właściwie z dopiero zrozumiałam, ale i tak to możliwe, że christianitas, że Christensen znaczeniu kultury zachodniej prawdą fundowane nadal na fundamencie chrześcijańskim stworzonej najpiękniejszą najmocniejszą jaśniejszą cywilizacje cywilizacja na świecie wcześniej tego po prostu nie zajmowałam ale kiedy stałam w kaplicy IAI obserwowała mnichów obserwują odprawiający mszę świętą ze starą i wierzą oni ani nikt tego nie odeszli także dla nich to stan jezdni coś, czego się uczą miejsce, czego nie nabywają mozolnie oni tym po prostu żyją to jest po prostu podróż do czasów Świętego Benedykta w ogóle wierzy, że chodzi o ich duchowość sposób organizmami żyją regułą po prostu Świętego Benedykta też i ten moment, kiedy stoję sobie tam w nazwie i wysypują się mnisi i 4 do 1 do kościoła do kaplicy i w ciszy stają przy ołtarzu głównym i przy ołtarzach bocznych, ale imam techników tam kilku i przy każdym ołtarzu jest 1 z 2 i odprawiają msze PL świętą cichą, czyli jednocześnie jest odprawianych kilka mszy świętych absolutnej ciszy i tylko na Domino z bliską, a taka posiada wraca do zmian do ciebie prawda i Anny potem udzielać ci też też Eucharystii i to zadanie było niezwykłe to ja też siedzą odpowiadała nie zdążą się wyspowiadać w Polsce jadąc na samochodzie wątek strasznie złożenie sum, jakie to przeżyje spowiadać się tych strasznych średniowiecznych benedyktynów tymczasem ta spowiedź to było takie dotknięcie łaski jeszcze sądziłam sobie, że to będzie przeniknięta takim taką atmosferą grozy no skoro mamy ten rynek ten wektor Totem Centre czy naprawdę to, że to, że to musi być takie doświadczenie po prostu czegoś grozy jakiegoś takiego rozliczenia wieś i nawet spowiadają się temu Dominikowi spowiada się po francusku pytam czy Czech i życzyłby sobie odzieżą może była bardziej LM dokładnych, o czym mówi wiem, bo skąd nie ma takiej potrzeby i 2 ogromne doświadczenie takiej wieś uważności i łaski takiego absolutnego przyjęcia jak pomyślę, że teraz papież Franciszek Jerzy robił, ale jak to mówią niektórzy rewolucję czułości miłości w Polsce pomyślą, że naprawdę zgubiliśmy coś potężnego, ale też nie wyklucza przecież prawda takich obszarów przy takich sposobów praktykowania wiary no bo siłą katolicyzmu zawsze była różnorodność to znaczy kościół katolicki także po drugim soborze watykańskim ne pomimo oczywiście tego zawołania o przystosowaniu się do rzeczywistości czy pewnej adaptacji do doświadczoną zachował tę na obszary choćby w postaci owych benedyktynów, którzy funkcjonują niezmienny sposób od z dawna wieś co by tutaj musiałbyś porozmawiać z ludźmi, którzy są związani, które reprezentują taką ortodoksji katolicką i wiedzą o wiele więcej ode mnie natomiast myślę, że trudno uznać papieża Franciszka za życzliwe go temu nurtowi jak Dan Brown permanentnie piętnuje czy to kapłanów kościoła czy cieczą właśnie mam wrażenie również ortodoksów jako takich wież rygory stów właściwie wcale nie są zgodne z samych są perfekcja listami to jest to jest różnica jest bardzo trudne zagadnienie możemy do niego wrócić go jeszcze chciałam domknąć ten wątek, a chyba go zgubią aha w każdym razie Benedykt XVI wydał takie motto kropla, czyli dokument, który papież dodaje z własnej inicjatywy summa rum od wieku, gdzie starał się to ułatwić wiernym prosił trwać nawet nakazywał hierarchom kościoła, żeby tam, gdzie są wierni, którzy są szare nawet małych grupkach chcą mieć dostęp do starej liturgii dość Rahim to umożliwiła natomiast papież Franciszek, który kończy powiedział, że ENA reforma liturgii aż dokonała, czyli i na rozumiesz to nie jest ten sam komunikat i to było no ja nie chcę się jeszcze występować jako rzecznik papieża Franciszka, bo nie zaznała zupełnie nie na miejscu jakoś nikt tak Pm przyglądam się w życiu kościoła od zewnątrz zdecydowanie natomiast wyobrażam sobie, że jako człowiek, który pochodzi z Ameryki Łacińskiej, który próbuje ratować tę instytucję, która jest jednak co pokazują te choćby te skandale ostatnich lat w poważnym kryzysie no bo dzieją się, że 3 inne dla kościoła bardzo trudnej to jest moment, by jakoś przełomowych w historii historii kościoła także ze względu na różne procesy po prostu kulturowa cywilizacyjna no, więc on jakoś się stara i do ludzi z tym przekazem chrześcijańskim chrześcijańskim wejść na jej oczywiście skądinąd obserwowanie tych tarć wewnątrz wewnątrz kościoła na poziomie samej dynamiki działania instytucji jest jest bardzo ciekawa, ale nie bardzo pięknie opisujesz to co doświadczania i duchowa jest etyczne w jakim sensie pamiętam film, który zrobił na mnie kiedyś wielkie wrażenie wielka cisza nazwał opowiadał właśnie o takim opactwie ne i składał się po prostu z takich co bardzo długi film zresztą polecam go państwo z takich segmentów nie pada tam ani jedno słowo, bo jest zakon, w którym jest ścisła reguła milczenia absolutna tylko modlitwa wspólna Czterypory roku po prostu nie zmienię niesamowite niesamowity film nie zastanawia się na ile to jest doświadczenie, które postrzega się jako coś co nie wiem przyszło do ciebie na skutek lektur teologicznych zainteresowań, a na ile to jest jakiś rodzaj i nie wiem szczególnej łaski jakiegoś osobistego w wyboru czegoś co innymi słowy jest w jakimś sensie nie przekazywali na no wiesz co tu dopiero mogłoby się zrobić osobiście Nataszę chyba nie odważy się, że powiedzieć wszystko co mogło być, odpowiadając na tak sformułowane pytanie natomiast mogę powiedzieć chyba także, że modlitwa, kiedy jego tematem tej modlitwy czy przedmiotem tej modlitwy prośby jest nawet prośby Dziękczynienia jest Bóg to dni nie obrażą się, żeby ta modlitwa miała zostać bez odpowiedzi w tym sensie nic, jakby zawsze czułam i nieprawdopodobną, ale trudno mi to opisać, a obecność znaczy bliskość, ale były chwile, których odczuwam po prostu właściwie niemal fizyczną, a o fizyczną bliskość kogoś, kto jest bezgranicznie miłujących tej obecności ale kto jednocześnie z bardzo ciekawe i nigdy nie przekraczał taki, jakby powiedzieć do granicy jaźni znaczy nigdy im życia tak tak uda im to tę barierę i wolność znaczy zawsze mogą powiedzieć nie w tym oświadczeniu tym co było w ogóle i powiedział skończ go żałuje afera w 2, a on PL natomiast jak i ja ciągle dostawałam natomiast nie nie miałam poczucie, że nie mogę na to odpowiedzieć, że nie ma nic ja mogę dać mu w LM rozumie, że leży właśnie nie znajduje odpowiedniego wyrazu a gdy lub stosowną odpowiedzią na to łaskę, którą otrzymuje w i stąd to moje wiersze szukanie nowych jest tak jakby wchodził w 2 wciąż głód, ale nie wiedziałby co można zjeść wiesz, więc chodziłoby tutaj i gry zbyć go od mikrofonu im się nie najadłem się do słuchawki się nie nadają się również pasek zegarka się nie nadaje i czy aż w końcu trafiasz na chleb rozumiesz kurczę o to chodziło to jest chleb prawda jako Świętego Augustyna wyznaniach no trochę tak powiada, że fakt sprawia, że nie chce podać, że on trochę z innego punktu Sterna imigrantom no właśnie, ale pomówmy trochę o tym jak to zaświadczenie, które ty masz, które ja szanuję rozumiem czy rozumie w tych granicach, których mogę zrozumieć, bo sam go nie mam moje myślenie o religii doświadczenie religia zupełnie inna, choć miałem takie momenty w życiu, kiedy wydawało mi się, że jestem właśnie jakoś w kościele katolickim miał taki moment nawrócenia kiedyś nazwijmy to tak krótki, bo krótki, ale po, ale miałem w wieku lat 15 na taki obóz pojechało, na którym właśnie chyba coś podobnego przeżyłam to mi dosyć szybko wprawdzie przeszło, że no, ale zastanawia się jak mamy na funkcjonować w z przestrzeni społecznej jak w ogóle rozmawiać też takich sprawach jak nie wiem wspólnie uczestniczyć w życiu instytucji państwowych przy założeniu, że dla ciebie te sprawy są rzeczywiście też sprawami pierwszej wagi no ale istnieje też wiele bardzo takich osób, które nie mają tego typu doświadczeń, które myślą o kościele winny zupełnie sposób niż 4, która też religie inaczej przeżywają albo w ogóle jej nie nie przeżywają jak tak jak o tym, myślisz jak to sobie wyobrażasz i może tak bym zapytał, czego ode mnie oczekujesz jako od kogoś, kto po prostu jest niewierzący no to, czego żaden nie chciała tylko 7 oczekiwało, kto dostanie kolejne pytanie, za które powinno być podziękować im myślę, że zaraz się kąpiemy w takie rzeczy trudne, ale taka najbardziej generalna odpowiedź na to chyba wcale trudno być nie musi to znaczy chce, żeby się o szanował moją miłość chce, żebyś nie obrażał, a moich bliskich w i choć dużo chroni jakieś moje uczucia religijne i rozumie, że się zajmował moimi uczuciami ją zabić swoje uczucia naprawdę mam bardzo satysfakcjonujące życie uczuciowe z Chęcin, skąd w BOR natomiast chce, żeby się chce, żeby się, ale po prostu nie przekroczą pewnej granicy to znaczy chce, żeby się rozumiał, że mnie z moimi przodkami i innych, którzy są już swoimi przodkami korozją żeni też pojąć tego dziedzictwa od odcina się od niego łączy pewnego rodzaju więź prawda, że to jest więź miłości czci, a i, że oni, ale budowali ten świat ten gmach wiary, ale gwałt w ogóle cywilizacji chrześcijańskiej publikował budowany przez jednych bieżących dla innych wierzących oni budowali kadet po to, że ktoś mógł jednak nie sikać, tak więc wszystko, o co proszą nas to, żeby przepraszał za wyrażenie albo już rozumiesz, że po prostu trzymać się z daleka od tego uprawia sobie sztukę rób sobie albo to co nazywasz pokonać dla mnie jednak sztuką tą sztuką to jest tak naczelny nie dorastamy do 5 dzieci z christianitas prawda w tym obszarze zrób sobie co chcesz żyć, ale nie atakuj nie dewastuje Nina jeść, by tego co jest moim UE moim dziedzictwem moją wspólnotą i tutaj, gdyż chciałbym być naszym słuchaczom też zwrócić uwagę na taką definicję chroni bardzo rozświetla w ogóle polskie życie społeczne też definicja nienawiści gość to trudno bez nienawiści między technicy oczywiście w takim czasie różnym zasięgu nijakim stricte logiczne filozoficzne, którą podawał Polski filozof Henryk Elzenberg PS energią mówił w o czymś takim, że nienawiść to jest właściwie coś co się wzbudza przy postawie defensywnej, że ktoś, kto atakuje on nie musi nienawidzić może być absolutnie wolną od nienawiści, a on może być w ogóle w nastroju Wielkopolskim nad morze niż tylko Pańskiej w taki gest rozumiesz to w tych, którzy są atakowani budzi się nienawiść, ponieważ oni potrzebują wzbudzić w sobie odpowiednie emocje, żeby stanąć w obronie tego co kochający jest dla nich najdroższe zatem np. artysta liberalny może sobie zupełnie nienawidzący katolików będąc w ogóle cudowne miłym pomocnym człowiekiem włożyć krucyfiks do URE ceny rozumiesz i on może być Ależ pan mnie nie ma dla mnie nie ma nienawiści to tych obrzydliwych kantorach jest nienawiść może tak być inaczej rozumiesz bardzo daleko nam mówi tak w ten sposób ofiary twojej agresji, ale w mur naczepy to jest ich odpowiedź nic to jest to co im pozwala wyjść z bierności to jest to co im pozwala przełamać status ofiary nienawiść jest czymś co pozwala utrzymać status ofiary dlatego to nie ofiara tylko kadr powołuje się zasady miłujcie nieprzyjaciół waszych prawda to jest mi się zatrzymał przed tym co powiedziałaś, bo pewnie wszystko się tutaj rozbija o definicję tego co ty rozumiesz jako atak albo jako najazd albo właśnie jako na jedno Żnin oraz grafik do urny nie wiadomo grał Hajto to odmiany Wronie wkładania krucyfiksu w Eugene skądinąd z ów artysta z miał na koncie wiele takich cen, który jest autorem tego, że aktorom ostry mówiła, że wiele takich różnych akcji artystycznych, które ewidentnie było obliczone też na wywołanie określonego efektu też nie jestem jakimś jego wielkim zwolennikiem natomiast o, więc nie chce nawet mówić o takich bardzo granicznych przy walkach toczonych też możemy porozmawiać, ale jak mówisz, że właściwie ja się odcina od jakiegoś dziedzictwa, które stworzyła całą tę cywilizację i pokolenia pracowały na ten świat, w którym tutaj my wszyscy żyjemy i katolicy czy ludzie jak rozumiem także, którzy się w ogóle przyznają do chrześcijaństwa no bo protestantów jak rozumiem włączasz także w ludzi, którzy jakoś do tego dziedzictwa przynależą i różnych innych chrześcijan też powinna więc, że mam katolicy chrześcijanie ludzie wierzący są jakimiś dysponentami tego dziedzictwa cała reszta ma się od niego trzymać z daleka na to pytanie jest właśnie o to co właściwie oznacza ingerencja w to dziedzictwo co to znaczy, że nie tylko wierzący mają do niego prawo no bo mamy do czynienia jednak w historii zachodniej kultury z pewnymi procesami cywilizacyjną kulturową społecznymi, które w istotny sposób przeorientować aut układ instytucjonalny symboliczne i pojęciowy, który w tej kulturze panuje nad pozycja, jaką zajmowało w tej kulturze chrześcijaństwo, jaką zajmował w niej kościół katolicki się zmieniła w sposób radykalny zmieniła się nasza mała filozofia zmieniła się na nasza sytuacja polityczna społeczna rozwinęła się nauka dowiedzieliśmy się o świecie znacznie więcej aniżeli wiedzieliśmy o nim kiedyś to, że Need nastąpiła sekularyzacja to nie wzięło się tylko z arbitralnego pomysł, że ktoś wymyślił, że coś takiego ma się zdarzyć tylko wzięło się z tego, że rozwój pewnych dziedzin wiedzy także na dno pokazał nam, że rozmaite na Janas to uproszczenia, które religia miała do tego, żeby taki kompletny obraz świata nam budować i nakazywać nam wg tego obrazu rzecz się rozsypał, ale nie dlatego żeśmy se postanowili, żeby go zniszczyć tylko, że on się nie utrzymał ze względu na słabość argumentów narzędzi poznawczych które, zanim stały zmieniła się po prostu ta sytuacja już już nie jest tak, że kościół katolicki ma taką pozycję w kulturze, jaką kiedyś Haumono ma taktyce nie bawi to, żeby było, bo np. umówić tutaj o słabości, ale argumentów i narzędzi poznawczych, jakimi dysponował kościół no z mojej perspektywy to argumenty narzędzia poznawcze współczesnego człowieka się bardzo obniżyły im na to bezpośredni związek z wieży ze z tym że, że liberalizm przejął w ogóle kontrolę nad nos stał się takim wyznacznikiem kierunku w debacie publicznej przy czym trzeba jasno podkreślić, że mi się po prostu do ofiar milczy zmienił się po prostu przewraca w grobie, kiedy on widzi, w którą stronę to wszystko poszło na co ciekawe 1 to co my konserwatywni, tym bardziej komentatorzy zauważają, że to się na wszystko dało impuls dało przewidzieć czy rząd zakładał stałość sfery obyczajowej on zakładał stało się instytucją zakładom to, że ludźmi mnie, że ludzie kochają swoją cywilizację zakładał, że dzieci są wdrażane do od tej cywilizacji Romy na całe dzieciństwo, żeby je przysposobić i dobiera role są dobrze przysposobione do tych cywilizacji to mogą powiedzieć tutaj nie prawda tutaj takim, a tymczasem na to wszystko zostało zepchnięte i to naprawdę nic nie jest liberalizm typu typu Mirowskiego, chociaż nawet Mirowski był był trza powieść pod wieloma względami, ale pod wieloma względami radykalne, bo np. jego cechą tego nieludzkiego liberalizmu było takie, a sam antagonizowanie jednostki społeczeństwa przy tym wszystkie dobre określenie, jakie znajdujemy w eseju o wolności są przypisane jednostce wszystkie złe noc ambiwalentne społeczeństwo prawda więc, jakby wypłukane ten wymiar komunii charyzmą, a teraz tylko komunii w ogóle takiej wspólnoty, a teraz wracają z twojego pytania po suchej jak właściwie trochę nie rozumiem, dlaczego po i katolicy mieliby być obrażani i nękani z tego powodu, że gdzieś nastąpiła sekularyzacja, ale myślę, że dach jest on, że rodzice są uważani nękani tak, a nie są nie wiem w Fiat, a ja nie mam takiego poczucia ja mam wrażenie, że wie może nas jako agresorów, że nie nie mnie poziom, że agresorów, ale że w Polsce po pozycja kościoła katolickiego po osiemdziesiątym dziewiątym roku jego wpły w nażycie publiczna jest gigantyczna, ale i ta pozycja jest dominująca, jakby miało zdecydowanie ograniczył, bo wydaje mi się, że ten postulat neutralności światopoglądowej państwa nie jest spełnione, a z drugiej strony wiem, że takie osoby jak ty jako związane z kościołem w kościele obecne mają z kolei poczucie, że właśnie są jakoś marginalizowane, że są przedmiotem jakiejś agresji zastanawia się jak to właściwie za sobą wiesz ja nie bronię absolutnie takich rzeczy, o których wiem, że dla osób, które nie wiem, wierząc głęboko mogą być bolesne i trudno bowiem, że jesteś dużo po takiej stronie nazwijmy to lewicowa ateistycznej nie wiem taki naprawdę zupełnie niepotrzebnej agresji jakieś takiego debatowania wieś bluźnierstwem tak dalej nie podoba się to wcale tego nie, ale nie pochwalam natomiast nie mam też poczucia, żeby kościół był wieś prześladowany w Polsce raczej mam poczucie, że jego jest za dużo wszędzie mógł ja myślę, że wiesz co nie będzie między nami zgody co do tego czym miałaby być neutralność światopoglądowa to znaczy moim zdaniem coś takiego w ogóle nie ma po prostu nie ma i to niczym nie tylko moje zdanie znaczy nie ma pkt 0 na nas na skali wartości już RM drugiemu pomóc, jeżeli rezygnujesz z odwołania się do jakich wartości to nie jest tak, że jesteś w strefie jakież te neutralnej tylko, że jakby nie realizujesz tej wartości jest też, jakby w przeciwną wartości UE jest rodzajem zamiast bowiem tylko ciągle żyje no właśnie wiem, że tutaj się po prostu nie zgodzimy jasne myślę, że to w dużej mierze zależałoby na wieść o szkody w dobre czasy takie techniczne rozwiązanie takie trudności ale, żeby wątpliwości w takiej sprawie rozwiązywać te nic, jakby to raczej za samo, ograniczając się tez w ogóle 1 z bardzo takich podstawowych postulatów kolegę światopoglądu konserwatywnego traci zdolność do samoograniczenia prawda czy teraz generalnie ty masz pomysł może każdy przypiął stringi domu prawda w ich krzyża w ogóle nie, ale dobrze, a Sutil znam takiego po dawnych czasów jego lub EOG, czyli to jest przykład, który jakoś wypacza Tyl Tyl tak jakoś wypacza intencje twojego pytania o te generalnie myślę sobie, że to inni modom moją odpowiedzią powiedziała, jeżeli masz wątpliwości te to o rzeczy jest wiele tu rozważ czy nie może w tej sprawie dokonać samoograniczenia, a ja mogę powiedzieć, że naprawdę nie chodzi o moje uczucia niż życie zajmował moimi uczuciami chcesz, by wszyscy, których common Rail z Wiednia bardzo dobrze to rozumiem ja bardzo dobrze to rozumiem tylko skoro ty oczekujesz ode mnie samoograniczenia akurat jeśli chodzi o wieszanie stringów ma na celu zwiększenie jest to dla mnie wielki problem, żeby się samo ograniczyć tym zakresie na dno przykład znudzony to oczywiście ja też udział w 2 oraz czas na to, że oczekuje od ciebie wtedy samoograniczenia, bo ja przyjmuję ja i nie zgadzam się może od razu najpier w bowiem tak nie zgadzam się z tym, że nie ma czegoś takiego jak neutralność światopoglądowa i że jak nie realizuje wartości to jestem przeci w wartości natychmiast tylko mam wrażenie, że w świecie, w którym my funkcjonujemy w świecie różnorodnym, w którym rozmaite grupy interesów się ze sobą ścierają, w którym przez UE wiele wiele wiele setek lat tysięcy lat podstawowym narzędziem realizowania tych interesów była przemoc wojna jako pewne narzędzie instrument sprawowania polityki i przemoc bardzo bardzo ostra i w którym dziś czy tego chcemy czy nie czy to się podoba się nie podoba czy uważamy, że to jest korzystne czy uważam, że to jest dowód nie wiem rozkładu degeneracji istnieje bardzo wiele różnych światopoglądów wyznawanych religii posta w życiowych stylu życia i t d. musimy wypracować jakąś formułę, która umożliwi im maksymalne realizowanie różnych swoich potrzeb przekonań tak dalej maksymalnej grupie czy grupom osób przy takim założeniu, że Tosię musi odbywać w jakiś przestrzeni, w której ale siłą rzeczy to ostre te osoby czy te grupy muszą wspólnie funkcjonować właśnie musiał się samo ograniczyć i liberalna demokracja w tym sensie czy neutralne światopoglądowo państwo to nie jest przeciw wartość tylko to jest rodzaj meta poziomu bez mata wartość to znaczy to jest coś co w ogóle to robić dzisiaj umożliwia bycie katolikiem rozumiem, że Niemcy, dlatego że dokończy nie jest jasne, że w momencie, kiedy przyjęlibyśmy, że ta zasada nie obowiązuje to weszlibyśmy znowu stan natury, w którym trzeba było zdominować maksymalnie na całą resztę i siłą zaprowadzić swoje swoje zasady w tym sensie wydaje mi się, że to pojęcie neutralności światopoglądowej jest jest, zupełnie jakby innego porządku to jest warunek możliwości realizowania pewnych tożsamości dopiero gdy jest 1 z prawa i oczywiście warunkiem funkcjonowania z kolei takiej sfery czy takiej przestrzeni jest samo ograniczanie to znaczy ja ne jako osoba, która nie wyznaje wiary katolickiej oczekuje, że nie będę np. podlegał po przepisom budowanym w oparciu o katolickie przekonania religijne prawda, że mamy coś takiego jak tradycja na prawa, które nie jest prawem budowanym na przekonaniach religijnych jest istnieje pewien obszar sporu to znaczy instytucje religijne w pewnych obszarach mają takie nie inne poglądy i oczekujących na wzrost o aborcji np. aborcji eutanazji legalność eutanazji np. to są takie najbardziej 2 wieś podstawowa, ale i nie widzę powodu, dla którego w takim razie jeśli ja mam się samo pszenicy, lecz miałby podlegać wpływowi instytucje religijne to znaczy nie chcę, żeby mi innymi słowy kościół katolicki modelową sposób myślenia funkcjonowania to ja nie będę też moderował na katolika myślę, że wiele osób niewierzących, które mają do kościoła jakieś różne pretensje czasem wyrażone w sposób bardzo drastyczne właśnie w ten sposób o tym, ale rozumiem go porusza się kilka wątków i szybciutko raz spróbuje się do nich odnieść to pierwsza to powie mówiło się przemocy rzezie taką rolę, że przemoc była no powiedzmy narzędziem wezmę regulowania praw do sfery sfery publicznej czy jadą oczywiście czucie relacji społecznych, jakbym powiedziała, że czym innym jest przemoc czym innym jest walka o przemocy jest złożona zakłada odrodzenie równowagę sił m. in . tak dalej walka jest czymś dobrym torze istniała walka nie ma walki bez przemocy zmienia w MEN da im nie to model można powiedzieć po w ten sposób prawda natomiast innym walka to jest jakieś działanie honorowe tych działań zakontraktowane prawda co do zasad np. co do tego, kiedy nastąpi rozstrzygnięcie i t d. w ciemnych są m. in. tak na tym się różnić tym się różni od przemocy, więc ja bym powiedziała że, że to, czego ona na pewno brakuje w liberalnym światopoglądzie tak jak ja go o wpłatę praktycznym prawdopodobnie do realnego kształtu w naszego naszego społeczeństwa się odnosimy Mann i LO też tory właściwie liberalny to właśnie ten element takiej EUR walki prawda i LO teraz, bo powiedziałeś, o czym się i nic o o tej i teraz to mówisz o czymś takim może to jest taki meta poziom to demokracja liberalna Otóż to nie jest, a meta poziom to jest po prostu 1 z ideologii politycznych ideologię w ogóle mają to do siebie, że bardzo szybko zamieniają się w religię innymi słowy nie każda religia jest ideologią albo prawidłowo przeżywana religia nie jest ideologią, ale i dość, że nie zgodzę, ale rzecz geologia zna realia przeżywa się zgadza absolutnie Dan Brown i teraz po próbowaliśmy znaleźć konsensus np. takim konsensusem miała być prawa człowieka prawo to jest coś co wypływa tak naprawdę są w pewnym sensie mamy bardzo dobre korzenie chrześcijańskie dla nas to nie jest problem czy mogą uzasadnienie znajduje głęboką filozofii chrześcijańskiej stamtąd goście powolutku małymi krokami wyszło te no ale na, jaki napotykamy problem ze szkodą spotykamy na taki pro Bono po pierwsze jest to kawałek naprawdę złego tekstu to Kołakowski bardzo dobrze to pisał po co prawda tekście poco nam Praciaka to jest naprawdę kiepski nie nie do Doniecka zagłosujcie za struktury tekstu struktura argumentów prawa człowieka są nie przekładane są wewnętrznie sprzeczne znaczy, że to jest zły tekst, ale dalej el my zakładamy jako dziedzica tej cywilizacji tutaj, że prawa czeka definicji obejmują wszystkich ludzi, ale z tym z chociażby z tego powodu są oni do pogodzenia z islamem, który nie zna praw obowiązujących wszystkich ludzi prawda to każdy podręcznik z zakresu teorii praw człowieka dociera do tego punktu, który musi odpowiedzieć na pytanie czy i sam jest do pogodzenia z prawami człowieka to niektórzy młynem badacze z tamtego kręgu kulturowego dno zwracają uwagę, że zwalnia pewna wada koncepcji praw człowieka twoim zdaniem ceny nie ja myślę, że to jest wiesz co raczej wada takiej praktycznej demokracji liberalnej, której się wydaje, zwłaszcza w odniesieniu do religii prawda, że wszystko ze wszystkim da się pogodzić Otóż nie da się jako katoliczka zupie właśnie rozwiązałem z żaby, żeby żyć w takich wieś przestrzeni wspólnie musimy się samo ograniczyć po to, żeby się nie pozabijać, ale tak, ale Lisiak rzeczy niech istnieją, jakby struktury czy punktu widzenia, które wykluczają samoograniczenie rozumiesz i teraz wykluczają, że się zmienić tylko za ciebie, bo nie chciałam zostawać dłużej w tym przypadku samochód nie był twój przykład to teraz jak tylko podałam jako przykład egzemplifikacji czy też prawa człowieka na napotykają brodą mają te granice są w ogóle wewnętrznie przykładami to jest to jest ich problemy, ale chcę wrócić do tego elementu, który dla ciebie się jest bardzo ważny do 2 MW to prawodawstwo prawda on Och, to jest bardzo trudno się też bardzo trudno wytłumaczyć z o nie ma nic wspólnego znaczy sprzeci w wobec aborcji nie ma nic wspólnego z żadną religią ani z żadnym kościołem to jest po prostu sprzeci w przed zabijaniem, gdyby nie to my to znaczy Justyna ja rozumiem co też powiedzieć ale, ale to nie jest to na czym można mieć tutaj zupełnie inne stanowisko niż ty masz nie idzie dobrze uzasadniona więc, jakby oczywiście rozumiem, że może to w ten sposób ująć natomiast ja jednak postrzegam tę argumentację jako zakorzenioną w twoim światopoglądzie religijnym itp to niema nic wspólnego z religią to jest kwestia rozumu czynie Niemen czy 2 brzegach czy 2 ludzkich jest człowiekiem tak czy aborcja z pozbawieniem życia tak, a zatem jest zabójstwem człowieka tak i teraz jest piękny sezon w lidze, ale wpierw pięknej prawidłowe zatem prawdziwe, a zatem jak z sobą mogłaby stosować w granicach demokracji liberalnej mogła ze sobą dyskutować nad tym, kiedy dopuszczamy zabójstwo rozumiesz mnie i po sanie moralnie tępi się tutaj to jest przykład i tutaj mogę z tobą rozmawiać nie może powierzyć moment, aby dopuszczać zabójców samoobronie tak dalej do Zgierza to znaczy Bobowski niestety nam się czas skończyć bardzo nas boleć zaś powoduje, że gwarancje zapraszam z góry na kolejny tydzień, żebyśmy to dokończyć, bo to jest ważne bardzo, ale sądzę, że jednak to jest pewna ery styczna nadużycie, którego wykonujesz tutaj to znaczy, stawiając znak równości pomiędzy zabójstwem czy morderstwem, a aborcją najpier w musisz aborcję w ten sposób zdefiniować, żeby dostać ten z Londynu, który tektury wykonała, ale ta definicja jest bardzo problematyczna i można mieć inną i te inne definicje obowiązują także na i teraz jak rozumiem to jest moje pytanie domagała, by się za aborcja w kodeksie karnym kary dożywocia tak mnie to jest go el wiesz, dlaczego dlatego, że społeczeństwo na szkodę może uznać pewien czy za karalne jednocześnie odstąpić od wymierzenia kary to w każdym przedszkolu z czynu jest jakość blacharza istotnie uważam, że prawo powinno być spójne to znaczy mam trudność z przyjęciem takiej etat taki oto sytuacji, że np. termin el z definicji w ogóle traktujemy aborcję jako czynnik zupełnie nie karalne, ponieważ argumentacja niektórych działaczy pro-life jest taka no, że goście samo wykonania aborcji dla kobiety już jest prawda karą traumą i t d. no to każdy zabójca mógłby podjąć pan Jan, który zabił panią Marią z nich odjedzie z Kędzierzyna część tych przeżywa i w ogóle, więc ja oczywiście mam problem z niespójnością uważasz za niemoralne, żeby sądzić ludzi na podstawie nie spójnego prawa, więc potrzebowałaby wieś dobry argument złe, ale za morderstwo rozumu, że żaden z koni za moment za morderstwo z premedytacją właściwe wszystkich systemach prawnych na zimno przeprowadzone zaplanowane jest dożywocie czy w takim razie za aborcję, którą o, które ją, o której decyzje kobieta podejmuje w sposób zaplanowany na chłodno współuczestniczy w tym lekarz czy za taką aborcję karała być lekarza kobieta dożywociem wiesz co chciałabym się przyjrzeć, jakie prawnicy mają tutaj argumenty chciała, ale ważne jest, abyśmy tę sprawę, że sama, że sama nie uważasz tak naprawdę aborcji za równoznaczną z morderstwa, ponieważ do Byszewa rzeczywiście uważa Gładysz tych ciał domagała się dożywocia ale, gdybyś ty po nie wiem chciał dokonać w tej chwili na mnie ataku prawda, gdybym ja się przed tobą broniła i zabiła będzie to nie uważałbym, że jeszcze nie zabiła nożem wypala w obronie kontuzjowanego Mariusza Taxi to, więc na to jest inny przepis to się inaczej nazywana premią za mówi, że to jest morderstwo niewinne jest to zabójstwa zabójstwo niewinnej istoty przeprowadzona z premedytacją w sposób zaplanowany na chłodno zwykle to jeśliby się naprawdę tak uważała, że to coś takiego jest to by się dobrze domagała dużych i bardzo chciałabym wiedzieć, jakie argumenty podają pracownice na rzecz takiego oto rozwiązania, że w niektórych przypadkach uważamy czym za karalne, a jednocześnie dopuszczamy odstąpienie od wymierzenia kary istnieje pewna grupa RR no ale to w przypadkach morderstwo z wież zajmuje, więc to jest pytanie już do do prawników jak potem mogę bez zgody instrumentarium filozoficzna prawda to prześledzić zająć własne stanowisko natomiast potrzebuje rzeczywiście z Allenem teraz mówił o restrukturyzacji teraz mówił o morderstwie z premedytacją popełnione na dorosłej osobie to nie zaczęłaby się od tego, że szukasz okoliczności łagodzących prawda tylko by się o byciu byś odpowiedziała jednoznacznie w tym sensie mam poczucie, że ludzie, którzy forsują tego typu bardzo drakońskie przepisy antyaborcyjne w gruncie rzeczy sami nie wierzą w to co mówią nie po prostu przyjmuje przyjmują, że jest to zabójstwo, ale jednocześnie rozumiem przyjmuję do wiadomości to okoliczność, że tutaj, by tak rzec ofiara bytuje w, a sprawcy to nieprawda to jest inna okoliczność w tym sensie jest to pewna zmienna, którą należy wziąć przy ocenie GIF jednak zastraszenia go tak samo jak zabójstwo w samoobronie jest czymś innym niż wieś zabójstwo zdania są moralnie jest za co jest jednak inna sytuacja, bo to jest, zwłaszcza obrona konieczna, ale ja mogę to nie jest cała załoga Enei planujesz prawda tak samo nie wiem w afekcie u nas wiele okoliczności, które zmieniają charakter tej kary w kodeksie karnym przecież on odpowiada na zróżnicowanie tych ludzkich sytuacji, więc tutaj ja rozumiem, że też pewne zróżnicowanie jest możliwe, ale powinien być pewien trzon, który oddaje sprawiedliwość ta może tak to traktujemy dziś są wymierzane kary dożywocia dla mnie ten czyn dożywocia czy nie dożywocia po prostu ustalamy ustalamy pewną karę tobym pobyt tutaj bym powiedziała, że tak tak czuję, że mogą zaistnieć i ja rozumiem, że te kary za morderstwo są jednak zbilansowane zasnąć, ale oczywiście całun, ale każdy akt sąd, wydając wyrok bierze naprawdę mnóstwo okoliczność żyją mówiła agencji euro na zimno zaplanowanej z premedytacją i o morderstwie na zimno zaplanowaną z premedytacją taka sama kara powinna być cienia taka sama myślę, że oba te czyny powinny być, ale nikt jakoś karalnym się, że prawo powinno być spójne, ale ona wyjaśni, mówi że inaczej karalne to znaczy, że inaczej to czy nadal nie wiem czy inaczej czyni czy nie inaczej, mówi że istnieją okoliczności i chciałabym po raz trzeci powtórzę Edmund najpierw poznać pewne argumenty z zakresu filozofii prawa i tyle, ponieważ mamy niejednokrotnie do czynienia z zabójstwem eutanazją też jest zabójstwem prawda no ale istnieje też eutanazja wspomagana istnieje eutanazja której, gdzie ktoś dokonuje on sam prawda tylko ludzi od dewelopera asymetryczne jest podchodzą realnie nie mówię nie mówi aborcja z aborcji jakaś tam kontra morderstwo jakieś tam tylko aborcja z premedytacją kontra morderstwo z premedytacją umawiamy się na rozmowę za tydzień musimy oraz inni nie wiem czy twoich słuchaczy w nocy wie, że jest inaczej, że zwariował na ich pili kawę bardzo mamy nadzieję, że w trybie mediacji zapraszam na kontynuację dziękuję bardzo za tydzień bardzo dziękuję raz dr Justyna Melonowska filozofka Akademia pedagogiki specjalnej christianitas była państwa gościem Mateusz Luft wydawał ten program się nazwa Tomasz Stawiszyński dobranoc i do usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!