REKLAMA

Pożegnanie Edwarda Dwurnika

Data emisji:
2018-11-08 14:40
Audycja:
Andymateria
Czas trwania:
12:18 min.
Udostępnij:

Edward Dwurnik - pożegnanie barwnej postaci i ważnego artysty w polskiej sztuce. Namalował tysiące prac w rozpoznawalnym stylu, ale w jego dorobku jest szereg mało znanych, pełnych smutku i dramatyzmu prac.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Andymateria. Anda Rottenberg, dzień dobry, dzień dobry. W czwartkowe wczesne popołudnie spotykamy się z Andą Rottenberg, krytyczką historyczką sztuki, kuratorką wystaw. Czasami nam się niestety zdarza, że musimy pożegnać wielką postać ze świata sztuki. Rozwiń »
Tak, to listopad jest takim miesiącem ogólnych pożegnań przypomnienie sobie tych, którzy opuścili dokładnie na progu w duszy tak czy wszystkich świętych opuścił inny serwer Dwurnik artysta powiedziałbym kontrowersyjny w barwny barwnym i warzy w i kontrowersyjny.

Bo jeśli chodzi o jego zachowaniu, bo on miał ku naturze krnąbrnego chłopca do końca życia wreszcie pozostał takim krnąbrnym chłopcem 

Mam przed oczami następujący obrazek zamek królewski wręczenie nagrody imienia Gieysztora w Andy Rottenberg nawiasem mówiąc byłam na uroczystości dlatego mogę spokojnie pełnić tę historię sala pełna nabite po brzegi ludźmi szalenie elegancko ubranymi już nawet nie wywrze to były stroje koktajlowe były to prawie stroje balowe i nagle w do tej w gminach bitej po brzegi sali wchodzi mężczyzna z włosem rozwiane w koszuli lekko rzecz ujmując nie do piątej trzymających ogromny bukiet róż to chyba były przed paraduje przed całym tym towarzystwem nie zważając na to, że za chwilę tutaj odbędzie się bardzo ważna uroczystość i klęka przed Anda Rottenberg wręcza jej te kwiaty następnie wstaje i wychodzi.

No pani Anno, to jakaś prywatna kolejna

To widziały setki par oczu, mimo że on rzeczywiście miałby z i lubił żyć na wysokiej stopie, ale w taki sposób, żeby szczególnie do wewnątrz nie do wewnątrz siebie to znaczy on jak co przeczytałam w pełnym metrażu logu lubił szybkie samochody i kobiety to jak wielu akurat, ale zarabiał nad swoim malarstwem i odpowiedziałabym tak, że jak bardzo zawsze żałowałem, że on tak dużo maluje im filmu Edward może mniej maluję non miał przymus wpłynął do sądu są tacy artyści, którzy muszą codziennie wstać o świcie i malować poniesione albo szybko miał dużą wprawę w po to, namalował parę tysięcy tych obrazów i rysunków w złym czasie rysunkach Hołota pracach na papierze wielkich obrazów niekiedy, czego my nie jest żart przykład, gdy jest to, że rynek albo publiczność wymusiła na nim trzymanie się tego schematu innych miast i taka pędzlem malowana kreska to były właściwie rysunki pędzlem z bogatą narracją z byłym merem miasta były malowane w taki sposób w jaki malowano pod koniec średniowiecza i na początku ery nowożytnej to znaczy nie to jak ono wygląda tylko jak o nim wiemy i chcemy, żeby zostało obejrzane kompozycja pewnych ważnych gmachu, więc te nie były tak naprawdę pejzaże miejskie to były to były o pokazanie nam tematu, jakim w pewnym wycinku miasta wydaje się opowiedzieć w tle były więzień malował sceny sceny historyczne i malował je wtedy, kiedy one siedziały, a ponieważ tworzył od początku lat siedemdziesiątych to sporo tych scen namalowała, ale mówił, że jest gadułą malarskim, że opowiada też historię tu sceny historyczne i obyczajowe i tam ścian tworzą leży w serię portretów i żeby takie portrety w kratkach, a więc się problemy z elektrycznym la Polonia Polonii ja poprosiłem, żeby coś namalował Jan Paweł Sejm RP w UE, czyli wszystkich posłów z SB z barierkami, a nie nie wszystkich posłów tak jak taka tablica przodowników w bardzo czujna, ale też na molo Bomi kolonii taką kobietę pulchną, dlaczego wymierza MON potem w pewnym momencie krnąbrni stwierdził, że będziemy badać jak pan Pollok zaczynały Nikifora no w jaki sposób zapatrzony w Nikifora i jej przez kilka lat malował Serie, a rozmaitych tonacjach obrazów tak w tę samą metodą dryblingu jak malował Jackson Polok natomiast najmniej znanych są jego epickie cykl droga na wschód na przekór ogromne obrazy od prawie czarne sylwety owe zupełnie inaczej podchodzący do sprawy samej struktury malarskiej malowane grubym pędzlem, a na bardzo dramatyczne, którzy opowiadają o naszym losie naszym polskim losie wygnańców na Syberii ten cykl nigdy nie był pokazany jak go jako całość n p . czego od bardzo żal Kirył obrazów jest, gdy nie pamiętam dokładnie, bo on sam chyba nie pamiętam ile ich niemal rok, ale były ogromne MOPS ogromne i ogromny obraz to jest proszę państwa, jaki obraz no jeśli chodzi o Edwarda Dwurnika trudno było brat, który miał 146 m i średnie duże to był taki sam na Odrę i pół na czyj dług mniej więcej w takiej w tym formacie malował swoje może, w które też były takim pokazaniem czy powiedzeniem sobie teraz próbuje malować inaczej im pasami szerokimi bokach pociągnięciem pędzla i to może to były właściwie tylko fale z bliska jak gdyby stał w środku i ich i Belgia fale dostarczały i jak pamiętam taką rozmowę jak tu przyszedł nie doświadczony elektryk zobaczył ten obraz i zapytał co to jest, więc jak się wydaje on mówi nie wiem wymowę może mnie może w dresie maluje inaczej ich jest kreska horyzont jest obowiązany jest w internecie to już drugie niebieskie i słońce wrogu karną być może taka twierdz krótko mówiąc ten schemat jak się maluje może był jest tak utrwalony w głowach, że w bloku, by pani Diana od ludzi z branży to było oczywiste, że PFRON może w pewnym natomiast linie, dlaczego te małpy, bo te krótkie Serie a jakoś umknęły nie tylko uwadze publiczności, ale ich uwadze krytyków i właściwie to mnie bardzo brakuje takiej wystawy być może któreś z wielkich instytucji publicznych teraz, bo jego odejściu, ale zdobędzie się na to, żeby pokazać Edwarda Dwurnika innego takiego, jakiego go nie znaliśmy na co dzień, bo jednak miasta były czymś co towarzyszyło mu całe życie tak bez pudła rozpoznawalną obraz te mniejsze Serie sportowcy politycy artyści czy portrety też zasługują na uwagę, ponieważ tam nie ma bezwzględności, ale jest poczucie humoru i Wojak Szwejk, a pani myśli sposób narracji tej książki, gdybym miała kojarzyć obraz jakoś literaturą to z tej serii bym się na chyba po tego rodzaju porównania może, dlatego że jest tym co jeść, ale też mam takie poczucie, że z 1 strony on biegł bardzo szybko odszedł od środowiska, a swoich rówieśników czy w ogóle od grupy Boney startował z takim w dość szerokim środowiskiem warszawskiej ducha absolwent Akademii sztuk pięknych, który był m. in. Tomasz Ciecierski był, a on Włodzimierz Jan Zakrzewski, ale potem od nich od KUL jak gdyby świadomie nie chciał ich z halą tylko chciał być osobnym chwiały się osobny polemiczny niezależny i ponieważ przez to nie przystawał do tego środowiska, bo każdy każda grupa tworzy pewne zamknięte środowisko ono od niego Orczyk i mówił ja lubię malować dużo dużo sprzedawać, bo lubię szybkie samochody, jakby tak przewrotnie Krzaka osobność, która przez rozmaite osoby była różnie odbierane muszą być osobne chciał być takim nie kolegował się z artystami chodził na koncerty i do oper często spotykana w Filharmonii n p . i chyba kochał tę muzykę i to był jego reguły intymność tam się wyrażały jego i jego dodatkowe potrzeby na IKE i te samochody w polisie, w które chwilę Bieniek nie chciał odmawiać może potrzebował tego jako Polka kompensacja, ale może po prostu naprawdę te samochody lubił i Amway działa, że żył oraz zwiększeniu nie teoretyzował chłonął wdrożyć naprawdę w jego próbował czerpać radość w gruncie rzeczy wydłubał to była bardzo pozytywna postać, a w niektórych branżach i dopiero wychodziły PS smutki i dramat i cel są obrazy, których wiek do publiczności od niego nie chciała od częstego on pokazał, iż chyba osiemdziesiąty szósty czy siódmym roku, a w Biennale w Rysiu został zaproszony na Biennale i pokazał w zupełnie innym kontekście, bo tabu była międzynarodowa wystawa z Polaków był tylko on -li Józef Czapski i to były zabawne zderzenie tych 2 twórczości na międzynarodowym na paryskim i detektywi intelektualisty z tym chłopcem wiecznym chłopcem i jako taki zostanie zapamiętany i nie wiemy jak zostanie zapamiętany Bohdan każdy, kto doznał w pamięci innego Edwarda Dwurnika, ale chyba wszyscy się w gazonach po jedno oraz zwiększenie swoich łap czegoś żyć ja nie umiem tego ocenić biorąc pod uwagę długowieczność wobec euro mógł jeszcze trochę pożyć i szkoda, że teraz już koniem, ale być może zależało mu raczej na jakości niż długość życia i Andy Rottenberg historyczka krytyczka sztuki dziękuje Damian był dziękuje Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM i spotkamy się z państwem za tydzień po czternasty 40 w Andymaterii o programie sztuce
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!