REKLAMA

"Utoya, 22 lipca". Wzbudzający kontrowersje film o zbrodni Breivika

Data emisji:
2018-11-09 15:40
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
12:55 min.
Udostępnij:

Agnieszka Lichnerowicz rozmawia z Januszem Wróblewskim i Jakubem Popieleckim o filmie "Utoya, 22 lipca", opowiadającym o masakrze, której na młodych ludziach dokonał Anders Breivik.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Agnieszka Lichnerowicz, pewnie państwo pamiętacie, 22 lipca 2011 roku prawicowy ekstremista Anders Breivik najpierw wysadził, zdetonował bombę w centrum Oslo, a potem pojechał na wyspę Utoya, gdzie zebrali się, mieli obóz młodzi socjaldemokraci, zaczął strzelać, zastrzelił kilkadziesiąt osób. I w ostatnim czasie mieliśmy dwa filmy, które nawiązują do tego, opowiadają o tamtej tragedii. Z jednej strony to jest film Greengrassa, ale chciałam, żebyśmy teraz porozmawiali o drugim z tych filmów, czyli "Utoya 22 lipca". Państwo goszczą tutaj w studiu Radia TOK FM: jest Janusz Wróblewski, dziennikarz filmowy, krytyk związany z Polityką, dzień dobry, mamy połączenie telefoniczne z Jakubem Popieleckim, dzień dobry. Rozwiń »
Rozmawiamy o filmie, w  którym w mówimy to film Erika Poppe ego, który z 1 strony ma niezłe recenzje był w Berlinie oklaskiwany na stojąco, a z drugiej strony no właśnie kontrowersyjnej być może stawia też ważne pytania co można pokazać w kinie w zamian za oko Heniek DOP aut z Lecha z Jakub Popielecki z jego obchody, które tam jest w każdym razie przepraszam za to w każdym razie pytanie o to w ciemno co można w kinie pokazać co jest sensem pokazać w tym na początek jednak może z Januszem Wróblewskim byśmy powiedzieli o pomyśle na ten film 

Tak to jest szczególny, dlatego że nie dość, że został zrobiony swoje właściwie 1 ujęciu technicznie było to wykonane co prawda w inny sposób, ale wrażenie takie, że film został wykonany w 1 ujęciu trwającym 72 minuty dlatego 72 minuty, że dokładnie tyle trwał czas tej masakry, podczas której 70 parę osób zostało zastrzelonych drugi pomysł na ten film jest taki, aby nie pokazywać bezpośredniego z złoczyńcy, czyli zbrodniarza człowieka, który stoi za złe, a zatem strasznym haniebnym czynem widzimy tylko ofiary widzimy ofiary, które uciekają, które są przerażone, które my nie wiedzą co mają robić duże, które nie wiedzą, kto do nich strzela nie wiedzą, z której strony zostaje wycelowaną broń po prostu są w stanie rosnącej paniki i bezbronności i te 72 minuty oglądamy ich oczyma ten ten czas nam się dłużej, a czasami przeżywamy go w dynamiczny sposób właśnie po to, aby odnieść wrażenie, że jesteśmy nas na tym miejscu razem z nimi, że przeżywamy dokładnie w tej samej sekundzie to co one co jest być może ciekawym założeniem, ale też innych chętnych znów wrócimy do złóż jeszcze dodamy do tego, że główna bohaterka w ogóle bohaterowie to oni są postaci GM Mońki, które naprawdę tam były to znaczy oni na mukowiscydozę to samo to są częściowo oparte na na wspomnieniach na przeżycie na dokumentacji szczegółowej przeprowadzone z ofiarami z wywiadów z nimi grają to właściwie chyba w przeważającej mierze naturszczycy ludzie w małej niemałych nastolatki dzieci, które w, które odpowiadają temu co się wtedy w na tym na tej wyspie wydarzyło i one też zachowują taki naturalny sposób nie aktorski można powiedzieć na czym ta nie ma nigdy tej tej kreacji udawanie nadal na wartości polegający na tym, że ktoś pięknie to uda go widzimy takie troszeczkę czasami naiwne infantylne zachowania i to ma też swój urok no bo ma nam pokazać jak to rzeczywiście te osoby skupić uwagę, że używane nadal w ludziach Jakub Popielecki straszy Rawę studiuje jeszcze dodam, że Romney ci, którym się, którzy będą zareagowali na ten film akcji, który w, których ten film bardzo poruszył ludzie mówią o tym, że on rzeczywiście oddaje grozę tej sytuacji to znaczy rzeczywiście mógł można je było w reż, mówi że nie da się zresztą testem dla zabawek wzrósł o kadrze bohaterką nie da się nigdy nie zrozumiesz tego co przeszliśmy zrzuca próbują pokazać mi pytania Jakub Popielecki jedno 3 czy obiekty odnosi się do tego filmu czysto no tak jestem nie z Gruszowa w gminie i jeśli powiemy wyraźnie Doroty Ślęzak nie może już widzą, że moja mama bardzo ambiwalentny stosunek do tego filmu ne znaczy to na pewno imponujące dokonanie realizacyjne, bo to chyba faktycznie jest 11 to jest jedno ujęcie donic budowane jedno ujęcie tak jak było chociażby w przypadku filmu Bart man to się naprawdę to naprawdę został zrealizowany takie zostało zrealizowane i to działa w takim sensie, że jesteśmy rzuceni inne cenne w tym świat filmu i i przeżywamy teraz z bohaterami Renato semantyki problemy, by nie to problem natury moralnej, bo takie zarzuty też pojawia się potężnym czy to wypada moim zdaniem Erik Poppe zachowuje, jakby itd to tę moralność w takim sensie, że Breivik nie jest nawet nazwany brali w nich pokazano nie ma tutaj pornografii przemocy kamera idzie raczej za życiem nie epatuje nas obrazami niekoniecznie całego kontekstu nie mogą też Raźny nie jest powiedziane, dlaczego po są, o co chodzi właśnie to jest to jest to zaczynamy problem z tym filmem był mój problem z filmem polega na tym, że ten film nie mówi nic o tym wydarzeniu poza tym, że on się wydarzyło, że zło jest złe, a że w trudnej sytuacji jest nam trudno w ogóle nie, próbując odnieść się do tego kontekstu znaczy to podciągnięcie się to wszyscy jakby powiedzeniem czegoś próbą, jakby sumienie uwagi na dramacie tych ludzi tak natomiast wydaje się, że to trochę za mało żaden z tych łapanie się takich batalistycznych odruchów trochę to jest gra komputerowa czegoś brakuje dla mnie stadiony świata wrzucie z ustawą z gazem czy mojemu stosunek jest też ambiwalentne polegający na tym, że doceniam pomysł estetyczny to znaczy to co powiedzieliśmy sobie, ale ten film zatrzymuje się na poziomie też tak jak powiedziałem, że gry komputerowej niestety tak jest to znaczy czy jesteśmy w Fotoplastikonie czy pokonane przez dziurkę od klucza czy liczy właśnie od uczestniczymy w grze to wszystko to jest strasznie powierzchowne, bo jeśli mówimy o sztuce, a ten film aspiruje do tego, aby być sztuką właśnie poprzez swoją estetykę wymyśloną za to w od tej sztuki wymaga się czegoś więcej to znaczy albo wytłumaczenia nam oczy się nie do końca, bo to się nie da, ale w każdym razie wejścia głębiej w problematykę, o których ten film opowiada ten film opowiada o strasznej niepowtarzalnej koszmarnej zbrodni, która się wydarzyło dziś teraz zginęło tyle osób no i nie ma w jakby drugiej takiej zbrodni w Europie, która by tak wstrząsnęła naszym światem i która by pokazała czym jest dzisiaj faszyzmu czym jest dzisiaj myślenie antyimigranckie dyskoncie wybierze to zło w człowieku, który może nawet nie jest nienormalny może nawet ma jakieś racje, za które za nim stoją, ale one nie są przedstawione w tym filmie nie wiemy z jakich powodów co się dzieje i to jest bardzo nieprzyjemne w tym filmie, że uczestniczymy w jakiś mój syn spekulacji czy też ich szantażu emocjonalnym mamy się tym przejmować bo, żeby giną ludzie giną ludzie w powstaniu też ginęli ludzie na wojnie zginęli ludzie, ale to wszystko wymaga przetworzenia to znaczy wymaga przepracowania z nami na poziomie artystycznym i na poziomie myślowym co się tak naprawdę mówi pokazuje i czemu to ma służyć w tym filmie nic z tego nie wynika jak i pozwala sobie to dość, bo odniósł się uczestnikiem myśl tej rozmowy z Gorzowa Wojciech prawda wciąż światopoglądu no, która lubi jest poruszona tym filmem tak jak i dodam wielu, chociaż my tu w studiu może mniej ryby, które zwraca uwagę na to, że jednak ten film EMP właśnie ta publicystyka być może jest zbędna, bo tych tez publicystyka, a mnie to nie jest chwyt w pobliże tego filmu nie załamali się poza statystyką innych wielu dramatów z ataków terrorystycznych z kotem w rozumiałem tego tego człowieka w tym dramacie, że ten film w gminach pozwala właśnie uciec od tej publicystyki oraz, że twój chory leżał na publicystykę chodzi wydaje mi się o psychologię i chodzi o rozszerzenie tego przeżywania, o które w tym filmie bardzo powierzchownej tak jak w Fotoplastikonie w komiksach od takiej zbrodnia takiego wydarzenia i od takiego zbrodniarza wymaga się tego, aby pochylić nad tym uważniej, żeby nie przylatywać tylko nad samą dosadność tej sytuacji i koszmary mniej tylko, żeby tak właśnie po wytłumaczyć ludziom być może na pewno nie publicystyczny, ale być może w miarę sensownie, dlaczego co się wydarzyło co za tym stoi, jakie racje stoją, a jeżeli są błahe trywialne głupie to też to należy powiedzieć, ale nie pokazywać w ciemności, która strzela też rodzic zwraca uwagę na to, że nie chciał, żeby on był bohaterem tego firma właśnie Niechcę, żeby podejście Greków niewiele jest dość dobrą kontekstem do tego filmu jest silny gazową są także ery, który również opowiada John zainspirowany tylko się masakrą szkolną nie jest rekonstrukcją tak jak filmowego Ben Alego rozwiązań w UE również manifestuje, jakby fakt pewnej brat bezbronność wobec tej rzeczywistości nie stara się wyjaśnić nam ucieka od publicystyki, ale angażuje punkt widzenia chociażby islamu sam fakt zidentyfikowania punktu widzenia dojrzali widzowie oglądają prawda, jaki stosunek do rodziców, że ich nie ma i różne rzeczy jak możemy się domyślić w tak w trakcie jego pokazywania tych bardzo behawioralne zachowania zbrodniarzy natomiast z tego filmu nic nie wynika z oczu film to jest dużo ciekawszy film o naturze kina niższy niż filmem o wydarzeniu, w którym de facto opowiada Zbroja, jakby o tym jak kino ma się do rzeczywistości czym jest lekko rekonstrukcja, jakie są narzędzia filmowego realizmu roztrzęsiona kamera i t d. więc to jest zabawka dla filmoznawców, którzy mogą się bawić, jakby analizowaniem języka, który w, którym posługuje się popyt natomiast jeśli ktoś oczekuje filmu o wydarzeniu, które mamy w tytule to to Niewiem po zmianach ci krytycy, bo potem film wzbudził bardzo różne opinie, ale jak mówi był oklaskiwany na stojąco zwracają uwagę na to szans w bociany w nowościach z dnia, mówi że uda nam w ja akurat byłem na tym pokazie dziennikarze w Berlinie tam też, jaka była reakcja wcale nie była tak tak entuzjastyczna go wręcz powściągliwa ludzie wychodzili nie bardzo tak się patrzyli głupkowate na siebie, o co chodzi taka była reakcja dziennikarzy być może na tym późniejszym wieczornym pokazie było to inaczej, ale mamy recenzenci mają tę decyzję sąd orzekł jednak podkreślają to na koniec, że to poruszająca jest ogromna opowieść o tym jak jak ja ci ludzie to przeżyć co tam siedziało i skonfrontowanie się z tym, ale rozwiąże żadnego typoszeregu ubogie w wolnych chwilach czyta Koran będzie pozytywnie, bo dużo bardziej doceniam ten film po obejrzeniu filmu Paula Greengrassa, który wydaje mi się taką zupełnie szkolną opowieścią jest takim wypisanym na siłę, by pocieszający happy endem, że jednak będzie dobrze dobrali się mylił Nowy Tomyśl dopiero wydał niewłaściwe jak, więc film po tego mimo wszystko i ustawiono wobec jakiejś przepaści i być może w samym sobie to musimy coś dopowiedzieć wolę taką taką wersję kina taką wizję tej opowieści wizja, którą przedstawił Greengrass, która jest zbyt prosto do dymisji w Janie widziałem lasem jest temat zdania wydają się, że szerzej patrzymy z całą opowieść nadal można się zaopatrzyć w rampie i mądrze, więc za aranżację, mówi że rzecz, że to jest niewystarczająco, dobrze więc rzeczywiście ta forma filmu, bo tego się broni w sensie zamysł jakiegoś coś, o co chodziło natomiast w moim przekonaniu ani te przeżycia, których ten film dostarcza ani bohaterowie, których pokazuje na nich właśnie brak tego rozszerzenia nie widziała na korzyść filmu i być może za bardzo młodych widzów właśnie taką znajdzie finał z ciekawym koleją, bo to jest jakieś przeżycie to jest jakiś wprowadzenie emocje teraz to jest używana podczas rozmowy natomiast dla mnie ucieka ze starszego niestety pokolenia już to by to ten film po raz pozostawia ogromny niedosyt po udoju dwudziestego 22 lipca, choć do kin za tydzień 16 listopada mówimy o filmie Utoya 22 lipca Erika Poppe ego White man zwróci uwagę firmy są 2 bardzo panu dziękuję Janusz Wróblewski z polityki i Jakub Bilski z umową państwa gościem
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Zabierz TOK FM na wyjazd - teraz 30% rabatu na każdy z pakietów Premium. Słuchaj TOK FM gdzie chcesz i kiedy chcesz!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!