REKLAMA

Narkotyki w ruchu drogowym

Skołowani
Data emisji:
2018-11-10 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
41:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani dziś proszę państwa porozmawiamy o temacie, który nie jest zbyt szczegółowo rozpoznane mianowicie środki odurzające ich wpły w na bezpieczeństwo na drogach co prawda kilka lat temu był dość duży Europejski program drugi, w ramach którego badano zarówno alkohol, jaki właśnie poruszanie się pod wpływem środków odurzających tzw . przez niektórych narkotyków, ale to nie tylko to takie w ogólnym Rozwiń » pojęciu społeczeństwa na znane narkotyki jak marihuana jako kokainę heroinę jak amfetamina i t d . i t d . ale te środki np. leki, które również wpływają na naszą psychikę są w różny sposób na temat teraz powraca za sprawą Europejskiego Europejskiej rady bezpieczeństwa transportu, która w zeszłym roku wydała album pewien raport takiej, który miał na celu pobudzenie do tematu kwestii właśnie środków odurzających w tym roku m. in . z Hiszpanii Austrii i teraz za tydzień w Polsce będzie spotkanie w ramach właśnie tego tematu środków odurzających w ruchu drogowym są w przyszły czwartek piętnastego i listopada odbędzie się seminarium organizowane przez Europejską radę bezpieczeństwa transportu oraz przez Instytut transportu samochodowego nasz Polski no i właśnie Ilona Buttler z Instytutu transportu samochodowego jest państwa i moim gościem rozmawiano o narkotykach dzień dobry pani Ilona dzień dobry dzień dobry państwu ale zanim to po tak umówiliśmy się, że na początek słów kilka ogólnym stanie bezpieczeństwa łuk na naszych polskich drogach mamy pewne rozbieżności w naszym zdaniem pojazd nie uważał żem jest ogólnie tak samo jak na razie jak w zeszłym roku, ale pani ma dokładne dane, z których wynika, że od stycznia do października co prawda więcej osób zginęło, ale nie było rannych to właśnie, bo w tej chwili, bo bazujemy głównie na tzw. informacjach miesięcznych, które zamieszcza na swoich stronach Komenda główna my patrzymy troszeczkę szerzej zwykle na stan bezpieczeństwa, czyli tak spróbujmy zrobić sobie taki punkt odniesienia, czyli inne nasze wyniki w 2017 roku i wtedy mieliśmy 2831 osób zabitych to nie jest źle, dlatego że pamiętam lata, kiedy mieliśmy około 5000 brał udział, w czym jest tutaj postęp, ale przypomnę, że Polska ma program poprawy bezpieczeństwa on został uchwalony w 2013 roku i on przyjął, że w ciągu tych z tej dziesięciolatki my zmniejszymy liczbę osób zabitych 50 % liczby ciężko rannych też o 5140 ani od 40 przepraszam o 40 przez REIT-y zgadzamy się efekt jest taki, że w 2007 siedemnastym roku mieliśmy o 427 osób zabitych więcej, niżby wynikało z tego z tego programu z jego dochodzenia do tego celu i blisko 3000 osób ciężko rannych za dużo Eleny z nitek, które doznały tych obrażeń wypadkach drogowych znowu w stosunku do tego program Polska jest również jak gdyby członkiem takiego programu Europejskiego czwartego programu tam jest tylko 1 cel dotyczą ciężko jej zabitych 50 % mniej z tego punktu widzenia wydaje mi się, że w inne mamy ogromne opóźnienie w tej chwili przede wszystkim, jeżeli chodzi o ciężko rannych, ale również zabitych niewiele nam zostało już do zakończenia tego programu, ale i boję się, że my w tej chwili nie osiągniemy tego celu po raz pierwszy w Tallinie w bardzo delikatnie mówi bez tego pewien, że nie osiągniemy patrząc na te dane norma zresztą w ostatnie się spotkać to wyliczyliśmy, że jeżeli porównujemy 2017 do 2010 roku no to udało nam się zredukować te w procent osób zabitych na drogach od 28 %, a nadal ciężko rannych od 3 i tam kawałek kleszcza, więc Nowin mówi myślę, że nie jesteśmy w stanie osiągnąć tych celów CIT takich chwil w tym kontekście, jeżeli spojrzymy na te dane z pierwszych 10 miesięcy tego od razu chcę powiedzieć, że to są dane wstępne i na pewno będą jeszcze jakieś zmiany to mamy taką byście mówili mieszaninę to znaczy z 1 strony rośnie nam liczba zabitych może to nie jest duży 47 osób więcej, ale jednak jest to wzrost i rośnie nam liczba kolizji natomiast uwagę na liczbę wypadków spada nam liczba rannych nie wiemy tak naprawdę ile osób było ciężko rannych, bo takich danych nie publikuje publikuje policja w ich miesięczne tylko trzeba poczekać na tylne roczny raport, czyli generalnie można powiedzieć, że wszystko wskazuje na to, że te nasze dane rzeczywiste coraz bardziej będą się rozjeżdżać z tymi danymi, które myśmy planowali to świadczy to nasza skuteczność działań prewencyjnych no nie jest Najwyższego lotu na noc znów delikatnie powiedziane ja swojego czasu napisałem taką opinię, która była m. in. opublikowane na portalu wart 24 w tym tam to jest moje zdanie na podstawie tych wszystkich rzeczy, które obserwujemy to u nas jest całkowicie rozbieżności brak w ogóle systemowego działania przykładem jest ostatnio materiał dość ciekawy, który się ukazała, a propos wytycznych, choć doświetlania przejść dla pieszych i terenu bezpośrednio przed przejściem dla pieszych powstały takie wytyczne Super, że Polska zrobiła polskie instytucje zarobiły takie wytyczne oczywiście, pomijając już od dawna wiadomo jak te przejścia dla pieszych powinno się od świata, żeby to pierwsza była widoczna nie tylko teren przejścia tzw. zebry oraz solidny kawałek przed przejściem dla pieszych tylko co z tego jak żadna z instytucji nawet generalna dyrekcja dróg Krajowychi autostrad jak na razie nie jest zobligowana do stosowania tych wytycznych, więc wiemy jak najlepiej doświadczać przejścia dla pieszych, ale nie musimy tego stosować w związku z po ma rację, dlatego że jest przypominam, że kilka lat temu myśmy opublikowali wytyczne tworzenia przejść dla pieszych w ogóle i całej infrastruktury dla pieszych i myślę, że naturalnym krokiem powinna być nowelizacja odpowiednich przepisów prawnych, które wprowadza takie rozwiązania do naszego porządku prawnego myśmy tego nie zrobili coś więcej praktycznie nie ma żadnego takiego systemu, który by monitorował czy w ogóle tych wytycznych w jaki sposób w praktyce zostały wdrożone na na terenie Polski no właśnie to jest problem, że wszystko zaczyna się od instytucji, która powinna jakoś tym zarządzać koordynować się na najwyższym szczeblu nieszczególnie jesteśmy tym zainteresowani zobaczymy niestety bardzo dużo na to wskazuje, że w tym roku, jeżeli nie będzie podobnie, jeżeli chodzi o ogólny stan bezpieczeństwa to może być nawet gorzej niż w 2017 roku ma, ale nie przesądzajmy jeszcze trzymamy kciuki, żeby nie było gorszych tak, bo to dla nas to dla nas odchodzi od nas proszę państwa nie właśnie instytucję zarządzającą rządzących tylko głównie obywateli, żeby było było bezpieczniej no właśnie no, więc jeszcze w tej części zdążymy nakreślić temat, który się w umówić na spotkanie z mianowicie tych środków odurzających, jeżeli chodzi o alkohol to mam wrażenie, że w Polsce, jaki w unii Europejskiej na świecie dość jasno sprecyzowany ten temat są jakieś normy, w których nie wolno przekroczyć w organizmie oczywiście, żeby prowadzić pojazdy z innym są badania, które pokazują wpły w tego alkoholu na nasze naszą reakcję i nasze zachowanie na drodze no właśnie na temat tych środków odurzających tzw. narkotyków obraz no nie jest aż tak dobrze przebadane powiedzieliśmy, że był taki raport Druid kilka lat temu m. in . Instytut transportu samochodowego też był zaangażowany w robieniu tego ale gdy zacznie może uściślenia, że w tej chwili taką najbardziej dominujące są nazwą to są substancje psychoaktywne klawisz legalne i nielegalne i substancje psychoaktywne legalne notes np. alkohol czy leki, bo one są dopuszczone do sprzedaży natomiast to co zwykle nazywamy popularnie narkotykami to są substancje psychoaktywne nie Legia i rzeczywiście jest tak, że jeżeli chodzi o alkohol to sprawa to znaczyć bardzo dużo wiemy właściwie do sal mamy w tej chwili to problemy z dnia, gdyby z opanowaniem tego projekt zachowania albo mimo mimo ogromnych nakładów mimo ogromnej wiedzy mimo dużego wysiłku różnych służb, które działają zarówno edukacyjny, jaki nadzorczą nastały czasy są obecne w tym ruchu drogowym również polscy ale, gdybyśmy zeszli na na powiedzmy poziom polskiej to muszę powiedzieć, że nie jest źle to znaczy jak pan wie jak się porówna Niemena na terenie Polski to zwykle Polska będzie się z Pogoni tych krajów unijnych był w alkoholu i jesteśmy gdzieś w środku stawki, czyli wyższe, gdyby nikt nas tak za bardzo nie zwraca uwagę na niżej, choć intensywność nadzoru policyjnego lub działalność jesteśmy dziś w pierwszej trójce krajów ostatnim roku TESKO 18  000 000 przy szef owych kontroli i tych tradycyjnych kontrolnych przesiewowych kontroli też dużo kontrowersji byłoby wielkie pytania czy policja może robić takie przesiewowe kontrole rozpętuje z tym problem, który jest niestety z przykrością zauważam dotyczyło to również kamery prędkości z w prasie przetacza się ogromna dyskusja na temat kalibru wania rzetelności trzon to wszystko jest pomoc to żeby, żeby wyeliminować osoby, które może nawet niekoniecznie sam odniosą jakieś konsekwencje typu zginął, czyli dobre, ale mogą komuś innemu zagrożeń w ruchu drogowym wszystkie badania do tej pory wskazywało, że taki najskuteczniejszą metodą to są losowy kontrolę właśnie stanu trzeźwości i one powinny być w miarę możliwości intensywne, ale w takim rozmawiano alkohol to wszystkie pytania od słuchacza, który dodzwonił się do nas i pyta, dlaczego w różnych krajach dozwolone są różne ilości alkoholu w organizmie, który nie może przekroczyć wtedy już konsekwencje karne czy też prawna szykują najprostsze pytanie niech no bo to jest domena każdego kraju więc, gdyby ją sobie ustala natomiast ja przypomnę, że Unia Europejska daje kilkanaście lat temu już teraz rekomendacje, żeby ten dopuszczalny poziom był 05 we wszystkich krajach natomiast co teraz obserwujemy myślę, że to jest dobry kierunek to stopniowe obniżanie, bo Polska zaczyna od razu z niskiego poziomu 02 i gościł utrzymuje konsekwentnie od lat trwa 6013 wcześniej natomiast w tej chwili na terenie Unii wprowadzamy dla młodych kierowców n p . dla kierowców zawodowych, choć raczej jest taka tendencja, żeby raczej stopniowo obniżać tę zawartość alkoholu nie może wyjść z Rosji została nam tylko wielka Brytania chyba ja nie pęka, ale nie należy, bo pracują nad tym, żeby sam Graś dodał Ryszard Traczyk to jest jak gdyby pewien konsensus natomiast zwykle jest także wprowadzenie przepisów na to jest długotrwała jazda Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego temat główne środki odurzające psychoaktywne skrót informacji po nim wrócimy do rozmowy druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego próbujemy się zmierzyć z trudną tematyką środków odurzających środków psychoaktywnych różnie to jest nazywane narkotyków ich wpływu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest on w czwartek w ten, który będzie przed nami Europejska rada bezpieczeństwa transportu oraz Instytut transportu samochodowego organizują w Warszawie seminarium na nas ten temat, więc pewnie więcej się jeszcze dowiemy no ale właśnie nim ta definicja czym mogę ich, korzystając z okazji zaproszono mgr. Anny są jeszcze wolne miejsca nie mam pojęcia ostatnio było około 40 osób już zgłoszonych na tę konferencję albo w tamtym tygodniu natomiast proszę odwiedzić stronę albo interesu albo też z Celtami z Bielan arkuszy rejestracyjny może się uda ja za chwilę wrzuca link z odnośnikiem, gdzie można, przez które można się zarejestrować jeszcze na to seminarium Marlboro proszę być cierpliwym nowa audycja audycja trwa no no właśnie ta definicja no bo różnie określane są te środki jako narkotyki tak bardzo ogólnie jako środki odurzające jako środki psychoaktywne z alkoholem jest prosto na, bo jest alkoholi tyle ma szereg tych właśnie środków no to jest spektrum olbrzymia poznańskiej i myślę, że stąd jest m. in. kłopot dyżury w razie nie mamy jeszcze do końca ustalone 1 definicji i jak będziemy mówić myślę, że tutaj substancje psychoaktywne, czyli substancje pochodzenia jakiegoś chemicznego lub syntetycznego lub naturalnego jakiegoś, które oddziaływują na ośrodkowy układ nerwowy i n p . w przypadku kierowców mogą spowodować zaburzenia spostrzegania zaburzenia świadomości nastroju mogą wpływać na jego zachowanie się, że ta definicja byłaby najbardziej natomiast noc potem zaczynają schody pełne szpalty, przygotowując się do tej audycji szukam jakiegoś podziału na podróż jak pan wspomniał substancji Wschodu aktywny to jest setki różnych substancji na więcej niż podział i znowu zaczyna się już z tego bardzo dużo tych substancji taki najprostszy podział to były środki, które działają ale, opóźniając na ośrodkowy układ nerwowy, czyli słonia szeroko rozumianą naszą reakcję pobudzająco, czyli w drugą stronę jawność i które zaburzają funkcjonowanie czynne w skarbcu łącznie z jakimiś ona ma mieć, czyli zaburzeniami świadomości, czyli generalnie można powiedzieć, że ten problem, gdyż nic nie istnieje co więcej on chyba przyszedł na nasze przepisy prawne również były jak pan pamięta w ustawie o prawo o ruchu drogowym mamy alkoholi środki działające podobnie jak alkohol oznacza, ale jednoznacznie od biedy można powiedzieć, że powinny działać tak jak alkohol, ale też prawda jest taka, że żyje już chociażby z tej krótkiej naszej rozmowy przed chwilą mogą być różne niekoniecznie daje same jak i Colours widać to znajdzie wpływają takie konta np. na terenie kodeksu karnego prawdę są środki odurzające w tej chwili jak w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii tak dalej są psychiatrą po owej odrzucający, więc mamy tutaj pewien galimatias pojęciowy, który jak myślę przy dobrej woli moglibyśmy wspólnie jako pierwszy krok zrobić no a potem postarać się dalej, czyli określić właśnie to tę definicję przyjmowaną we wszystkich odpowiednich aktach prawnych dotyczących ruchu drogowego dokładnie, jaki zrobić jakiś katalog najważniejszych tych środków odurzających czy psychoaktywnych notuje z problemów generalnie, bo jeżeli chodzi o kierowców to istnieje tzw . druku rozporządzenie ministra zdrowia 2000 środków działających podobnie do alkoholu Jana wymienia kilka grup tylko w nas w tej chwili chyba tam jest 5 grup i to wszystko natomiast znamy rozstrzygnięcia sądowe, kiedy sędziowie odwoływali się do ustawy o życie o przeciwdziałaniu narkomanii czy nie, gdyby wychodząc z trochę poznać to co określiło rozporządzenie ministra zdrowia no, więc mówię, że jest problem, który myślę, że trzeba byłoby się wsiąść wzrostów w gronie tych osób, które w, który mają styczność z tym z tym problemem w Polsce Alicja proponować jakieś rekomendacje dla ministra zdrowia, a czy to jest tylko nasz problem czy faktycznie z całej Unii Europejskiej czy też nawet się, że już Wolf wchodząc na ogólną teren świata to jest niezbyt zbadany temat i niezbyt sprecyzowane w różnych przepisach o tym, myślę, że to wszystko zależy od kraju to znaczy na pewno jest to problem we wszystkich krajach natomiast niektóre kraje są troszkę dalej, jeżeli chodzi o rozwiązywaniu tego problemu inne inne trochę z tyłu takiego jak Polska, a ja się bardzo cieszy, że na naszym seminarium będą eksperci z Wielkiej Brytanii Francji to są kraje, które widziałem ostatnio z drużyn pewne przepisy mam nadzieję, że ta ich doświadczenie będziemy mogli spożytkować również w Polsce, ale jak się patrzy na to co jest za okazywane w poszczególnych krajach sztuczną już rocznice to wszystko zależy, bo w turyście dotyka 1 problemu rozpowszechnienia danego narkotyków danej populacji to nie jest także we wszystkich krajach jest tak samo tak samo obraz to dobra, czyli zasady wprowadza się przepisy, które jak, gdyby obejmują te substancje, które są najbardziej rozpowszechnia inne, których spożywanie może spowodować największe dewastujące, gdyby efekty tutaj m. in . w ruchu drogowym min zlotego to się różni, a on, iż powinniśmy dzisiaj o alkoholu tra da, więc istniała taka tendencja przez wiele lat przybyli jako spróbować stworzyć system, który będzie gościł w podobny do systemu, który jest alkohol na luz zdecydowanie trudniej będzie zrobić alkohol nie raz 1 substancja ta jak powiedzieliśmy dość intensywnie jest przebadane ten temat, jeżeli chodzi o nie bez no oczywiście naród drogowa, ale też i wiele wiele wiele innych łatwiej jest mierzyć zawartość alkoholu w organizmie człowieka niż tych różnych substancji no bo tak jak to dziś miejskich Szarek jeszcze nie dotknęliśmy tematu w ogóle leków tzw . czyli substancji przepisywanych przez lekarza, który też mają objawy tak jak narkotyki substancje mówi wszystko prawnej dlatego pewnie nie wyszło to wszystko, ale przez jakiś ostatnie kilka dobrych lat próbowano spróbować jakiś punktem odniesienia było 05 ‰ alkoholu i próba próbowano dostosować stężenie danego danej substancji i porównać efekty, że to mniej więcej takie same to oczywiście zakończyło się w nędzy chyba już w tej chwili niepowodzeniem i raczej w tej chwili obserwujemy takie tendencje, żeby jednak odrębnie rozwiązywać problemy innych substancji psychoaktywnej niż alkohol no i tu są różne rozwiązania powiem szczerze co znaczy dla tych najbardziej popularnych n p . w tym w Polsce, gdyby konopie, czyli marihuanę przede wszystkim w niektórych krajach próbuje się ustala sztywne progi, które w, które wskazują, że powyżej, którego już jest stężenia od ANR natomiast w wielu krajach zaczyna się przebijać się, gdyby taka propozycja, żeby to było jak tzw. zasada tolerancji, czyli każda ilość nielegalnych substancji określonej w przepisach jest powodem do usunięcia danej osoby z ruchu drogowego i ewentualnie potem do ukarania prawda na wysokość może być dziełem faktów n p . w tym są takie rozwiązanie, że wnuczka wysokość kary już jest uzależnione n p . od oceny stężenia i rozprawy sądowej prawda no ale najpier w znowu musielibyśmy zrobić ten katalog tych substancji, które w najbardziej jak rozumiem na początek wpływają na nas ten ruch droga to nośne w tej chwili myślę, że tutaj takim rozwiązaniem są przede wszystkim dobre rzetelne badania rozpowszechnienia danej sytuacji z substancji w ruchu drogowym w biurze przykre to powiedzieć, ale ruch drogowy również dzieli ich w żyję pieniędzmi to znaczy nie ma sensu inwestować jest pewne rozwiązania tutaj w tym wypadku dość kosztowny, jeżeli rozpowszechnienia danego problemu nie jest dużym i tutaj to co mógł u nas w Polsce zrobiłem wszędzie w różnych krajach no to się wybiera te najbardziej powszechny substancje większych wpis tej grupy wybiera się oczywiście najbardziej ryzykownych, czyli można powiedzieć, że np. amfetamina jest takim narkotykiem, który mimo relatywnie jest w populacji jeszcze do tego powoduje np. 30 krotny wzrost zagrożenia jeśli zażywamy, a jeżeli będzie kombinacja różnych narkotyków z alkoholem to już jest w ogóle w dramat nas też nominacja narkotyków z narkotykami dokładnie Greków z jakimś auta są więcej no cóż to zresztą można wyczytać w różnych środkach masowego przekazu, że przy z okazji tych syntetycznych substancji psychoaktywnych my tak do końca nawet nie wiemy co tam jest w środku to prawda, dlatego że generalnie itd to jest właśnie 1 z powodów naszych problemów, że właściwie naj pierw sza odkryciem PiS w skład tego środka tym przecież mogą się pojawić nie tylko substancje psychoaktywne, ale jest również domieszki różne takie niebezpieczne, które same w sobie być może jakoś funkcjonują na rynku Metron tyle jest aktualizowana baza tych substancji właśnie tzw. dopalaczy tych nowych na anoreksję muszę powiedzieć, że dzięki uprzejmości ministerstwa infrastruktury i w głównej Inspekcji sanitarnej z tym w takim zespole, który nowelizuje te listy tych nowych dopalaczy i muszę powiedzieć, że na szybkość, z jaką się pojawiają nowe substancje, a na rynku jest przerażające tak naprawdę nic, a prawdę mówiąc my jesteśmy trochę pod murem, dlatego że wiem, że jest ich niewiele wiemy od tej substancji, żeby wprowadzić taki zakaz złości się mieć jakieś minimalne podstawy, żeby wprowadzić, więc oczywiście tutaj dużo się rozglądam po Europie patrzymy jak inni robią branży pewnie i tak nie nadążamy stuprocentowo z reakcją na pojawiające się te środki o psychoaktywnym, ale musimy zacząć jakoś dorobić, więc na początek wasz dobrze by było skonkretyzować właśnie zrobić ten katalog tych podstawowych środków psychoaktywnych, żeby coś zacząć robić w tym, że w tym temacie mówiliśmy o tym, programie Druid, który kilka lat temu a jakie były wyniki tego badania całego, jeżeli chodzi oczywiście te środki odurzające czy tam tylko w bliźnięta za przeproszeniem ten temat no ale żadnych takich konkretnych zaleceń nie przedstawiono straciłem powiedziała, że to był po pierwsze, największy najbardziej niedoceniony w rock and co znaczy ogromna liczba różnych raportów i Polska brała udział w w 1 z takich urlopów szczytem port Group jak to się nazywało myśmy badali rozpowszechnienia narkotyków w populacji kierowców w praktyce wyglądało to tak, że przez 2 lata razem z policją robiliśmy losowe kontrole narkotyków na terenie całej polskiej pobierana była ślina, która potem była analizowana ner w Instytucie ekspertyz sądowych w Krakowie 30 różnych tytułów substancji bada wykryto w badaniu generalnie można powiedzieć, że w tamtym okresie rozpowszechnienie tych substancji, ale oczywiście alkohol był naj naj częstszych to jak gdyby nie wykracza, jeżeli chodzi o tych osób inne substancje to oczywiście takie jak było w populacji gmin przede wszystkim na konopie, czyli marihuanę było trochę amfetaminy Lenin było sporo benzodiazepiny to są elementy, które się zdarzają w lekach poważny jakiś to jest przepisywanych przez przez lekarz, ale generalnie poziom nie był wysoki to znaczy generalnie gdzieś to było w granicach około 1,5 % natomiast to co zwróciło naszą uwagę w tej chwili to jest w 2015 roku pojawiło się takie europejskie badanie opinii społecznych dotyczących bezpieczeństwa i tam było pytanie dotyczące narkotyków lekarst w i alkoholu no i nagle się okazało, że w grupie polskich kierowców prawie 10 % przyznało się, że w ostatnim roku prowadził pojazd po spożyciu substancji narkotyków, nawet jeżeli powiemy, że no dobrze badania opinii społecznej ma w internecie to mogą kłamać niech to będzie 5 %, ale proszę zwrócić uwagę tym 5 proszę to jest, odkąd 500  000 osób, które się pojawił na polskich drogach i żeby zobrazować jeszcze inną skalę problemów w tym samym wydaniu od alkoholu się przyznał 12 %, czyli ich niewiele więcej niż co można założyć, że stać w zawalonym dachem innym no i goście na pierwszym miejscu wylądowały na leki to znaczy leki co, do których kierowcy mieli świadomość, że instruowali jest jest ostrzeżenie, że wpływają na bok 18 % i pewnie to 18 % z nowo nie jestem prawdziwą, bo ten skądinąd wiemy, że zdarzają się ludzie, którzy nie czytają instrukcji co jeszcze lekko w związku z tym oni w każdym razie te osoby te 18 powiedziała Kerry czytam instrukcje wiem, że źle wpływa, ale wszedłem do samochodu czy wsiadłem do samochodu i prowadzi and IT jest na skalę, w którą my w tej chwili musimy zmierzyć znaczy nerwy no myślę, że tak gdzieś około 15 kierowców jakiś styk z różnymi formami substancji psychoaktywnej mam na sądy bardzo się czy Szramiak tę scenę zaproponował zorganizowanie tu myślę, że dobrze byłoby powrócić od razu powiem tak poziom rozpowszechnienia tych substancji w Polsce jest ciągle niższy, ale to nie jest także jest oryginalność nic obecne w innych krajach Unii celnej Unii Europejskiej tak, jeżeli chodzi o alkohol to jesteśmy na 1 z najmniej rozpowszechnione, bo średnia dla Euco Holmes 31 u nas jest 12, ale już, jeżeli chodzi o narkotyki to jesteśmy w środku stawki z tymi lekarstwami też, więc generalnie myślę sobie, że albo jest o czym porozmawiać jest zachorować rozmawiamy rozmawiamy z Iloną Butler Instytut transportu samochodowego tematy środków psychoaktywnych mówimy dużo o tych środkach takich ogólnie znanych jako narkotyki właśnie amfetamina konopie kokaina i t d . i t d . i po części można rozpoznać, że ktoś jest pod wpływem tych środków, ale to właśnie z tymi jak to nazwaliśmy lekami o tym, po skosie informacji zaprasza kradzież audycje skołowani Krzysztofa Woźniak przed mikrofonem w studiu dalej Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego w czwartek odbędzie się w Warszawie seminarium na temat środków psychoaktywnych jest ich wpływu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym nie wiemy dokładnie czy są jeszcze miejsca ja po programie na profilu Skołowanych podany link, przez którego będzie można się jeszcze zarejestrować, jeżeli miejsca będą jest to dość ciekawy temat mamy tutaj próbujemy zmierzyć się z tą z tą polską bardzo trudną materią no bo jak wychodzi z tego niezbyt wiemy, o czym rozmawiamy tak naprawdę wiemy o środkach psychoaktywnych co prawda w wielu miejscach różne katalogi tych środków psychoaktywnych są należne jest najważniejsza rzecz do końca nie nie jesteśmy w stanie określić wpływu poszczególnych na to jak właśnie, działając w ruchu drogowym z tym rząd nie do końca już jest znaczy my jesteśmy gdzieś tam 13 drogi tej, którą przeszliśmy z alkoholem to znaczy wiemy, że te substancje negatywnie wpływają one zachowanie kierowców najmniej drugie bardzo mamy już jakiś wstępne oszacowanie dotyczące ryzyka zmiany w ruchu drogowym natomiast uwagi na ilość tych substancji no i ciągle jest powiedziałbym dziurawy zesta w informacji, które posiadamy jest trudno jest zaplanować i skuteczne przeciwdziałanie, ale też prawda jest taka, że mamy świadomość, czego nie wiemy i tutaj, aby odpowiedzialni to jest również się, gdyby apel tutaj do Polski, żeby znów maksymalnie szybkim czasie stworzyć jakiś program, który nam pozwoli i inne rzetelnie określić rozpowszechnienie tych substancji w ruchu Narodowym dla, dlatego że my w tej chwili się posiłku jemy z 1 strony rozpowszechnieniu w populacji, które też nie są do końca dnia, gdyby szczegółowe zasady one obejmują populacje młodszą to znaczy młodzież w wieku powiedzmy lęk szkół średnich do 34 lat ludzie, więc generalnie my potrzebujemy wszystkich tych kierowców i musimy stworzyć system monitorowania, żeby wiedzieć po pierwsze, jakie substancje, a to jest skala i czy warto inwestować w to apotem porządkować to co mogliśmy przepisy prawne dostosować wszystkie oddziaływania i jakość tego zrobić dokładnie tak czy wizja, ale jeszcze także Jan gardłem ogromnie szczęśliwa gdyby, gdyby udało nam się to w tej chwili zrobić, kiedy ta Polska jeszcze niema takiego jakiegoś dramatu, który jest np. w krajach zachodnich czy w stanach Zjednoczonych granda, bo tam co trzeci kierowca n p . który zginął ma jakąś substancję psychoaktywną, ale znowu musiał Paul zareagować, bo my nie wiemy dokładnie, jaki jest ten wpły w skoro tego niezbyt badamy na to nie możemy powiedzieć czy nie jest podobnie tak jak w tych krajach, które mają mają ten problem no niestety tu jest sytuacja tak też to są badania dość kosztowne, więc ją, że tutaj sensowne jest robienie co zostało zrobione na poziomie Druid to znaczy jest to wymiana międzynarodowa to znaczy my siedzieliśmy z pewnymi rzeczami wspólnie w Europie no przyjmując, że jest to mniej więcej podobna kultura prawna bezpieczeństwa w całej Europie, że możemy wykorzystywać natomiast generalnie na pewno się nie rozwiąże tego problemu nic nie robiono coś znaczy to wiosną, mówiąc że pojawi się jakiś wypadek przez chwilę opowiadamy potem znowu zapadamy syn zimowe nowe lubimy taką zaczynać jakiś temat po jakimś wielkim tragediom trwa tam 2 tygodnie miesiąca później kompletnie o tym, że to jest sposób zapominamy co powiedzieliśmy, że najpier w poznanie skali problemu, jaka jest ich wpływu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym poszerzone badania i oczywiście odpowiednie środki pieniężne na te na te badania konkretne zapisy w przepisach, żeby ujednolicić jednak pojęcie tych środków psychoaktywnych odurzających czy właśnie narkotyków są, żeby było w miarę jednolity niejednolite pojęcie no i że z, o której ja sobie teraz myślę, bo po części tych środków psychoaktywnych na to jesteśmy w stanie rozpoznać, że coś jest z człowiekiem nie tak, że faktycznie mógł zażyć jakieś środki no ale są w mniejszych dawkach czy też inne środki psychoaktywne na oko po, których nie jesteśmy w stanie stwierdzić, że coś jest nie tak tylko po przebadaniu krwi mam tu namyśli głównie leki, a my tutaj w Polsce dość lubimy przyjmować leki no tak nazywani są fronty naz w różnych badaniach rzeczywiście jesteśmy na kraje, które się lubuje jest zażywanie różnych leków w programie drugi był ogromny nica grupa, która się zajmował lekami stworzono już o stanie tam kilkanaście tysięcy leków zostało przebadanych wg pewnych procedur wspólnej metodologii, bo mniej więcej wiadomo, jakie elementy, jakie substancje chemiczne wpływają na ośrodkowy układ nerwowy, ale też skala jest jeszcze większa niż w przypadku tych nielegalnych substancji psychoaktywnych to co wtedy zaproponowane co wydaje mi się dość sensowne to jest z 1 strony postawienie na bardzo ścisłą współpracę z lekarzami to znaczy, że niezależnie, bo u nas jest tak, że jakby kierowcami zajmują się lekarze medycyny pracy, ale tu chodziło o to zaworu EGR w Italii jak handel może z racji tego co to naturalne, że n p . mówiąc samo lekarstwo, ale chodziło również o to, żeby wszyscy lekarze, którzy przepisują jakieś inne środki informowali ludzi, bo my mówimy tutaj w tej chwili cały czas o kierowcach przyszłe mamy rowerzystów mamy pieszych, na których też, kto może wpływ oczywiście druga strona myjnia została w ramach drugiego przygotowane pewne takie oprogramowanie komputerowe, które to wystarczyło wpisać nazwę leku ją podawał czy jest to lektury jest może być negatywnie odbierane przez ośrodkowy układ nerwowy w z drugiej strony była propozycja, żeby opakowania tych lekarst w oznaczyć odpowiednimi piktogramami to znaczy tam wprowadzono 4 różne poziomy, czyli leki zupełnie bezpieczne, jeżeli chodzi o ruch drogowy nad portem w zależności od koloru do czerwonego, który pokazywał, że to jest wręcz w ogóle nie warto już w środę powinny wchodzić w, dlaczego tak, dlatego że wydawało się wtedy w tamtym roku wtedy jak robiliśmy ten drugi, że byłoby sensownie, żeby to ujednolicić na poziomie Unii, dlatego że taki system pojawiają się w różnych krajach one były różne natomiast w tej chwili przepły w między tymi granicami z dość swobodny i ludzie czasami sprowadzają różne leki czasami mieszkają w innym kraju korzystając, więc zawsze było, gdyby był ten system jednolity no niestety już komisarzom z przerwą bardziej docierał, bo jeżeli to by było na opakowaniu to co jest w ulotce modeli zielony Poznań Szymon prozaiczne, ale zawsze byłaby taka sytuacja, że już przynajmniej zwracałby uwagę jest czerwone to może ją zerknie w ciągu lata, bo tam mam, więc np. prawda czyli jakby z 2 stron z 1 strony lekarz, ale z drugiej strony TK samokontrolę, bo część lekarstw jesteśmy w stanie kupić bez recepty Witolda co się nie udało rynku być może w takim razie warto byłoby powrócić na poziomie Polski tutaj też porozmawiać może ta nie będzie kwestia 1 z czegoś się nie udało, bo zbyt duże środki muszą nie mamy pojęcia albo ten co zawsze jest także naukowcy coś co pracują czasem się wydaje, że to jest dobre prawda przed czasem nie różni to bywa natomiast generalnie potem EMC nasze propozycje trafiają na stół polityków i różnie to bywa także nie zawsze te dobre propozycje są akceptowane szybko, a potem się to takie, gdyby troszkę rozumiemy wszyscy zapominają w ogóle myślę, że przy okazji mówienia o tych środkach psychoaktywnych ich wpływie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym to w ogóle trzeba było zacząć szerszą debatę na temat tzw. tych już ogólnie narkotyków i może tego się politycy obawiają trudno jest powiedzieć natomiast w jawnym płycie także to nie o to chodzi, żeby natychmiast kasować się miliony osób ich wyrzucać z ruchu drogowym raczej chodzi oto one budziły one troszeczkę adaptować się, bo jednak co by nie było mnie w tej chwili się starzejemy, czyli tnt liczba osób, które będą przeżywały różne leki po to, żeby, żeby poprawić swoje funkcjonowanie będzie rosła być może jakaś część z tych leków może wpływać szkodliwie na nasze zachowanie w ruchu od doradztwa, ale też z części i to bardzo duża spora chorób, które dotykają wszystkich jak np. związane z układem oddechowym, a znajdę chwilę nie te wszystkie leki, które pobierane właśnie przy okazji tych problemów i ja pamiętam tutaj się przyznam, że to jest pewien czas chorowałem dość intensywnie na alergię miałem stany już dolnych dróg i górnych dróg oddechowych zapchane i pobierałem leki wziewne, które na mnie bardzo źle wpływało ich życiu nie pomyślał, żeby po nich wsiadali do samochodu one silnie oddziaływały, ale są też takie leki, które delikatnie oddziałują jesteśmy w stanie oczywiście na pierwszy rzut myślicie też w Polsce mu poczucia wsiąść do samochodu czy też przemieszczać się tak jak do tej pory znani jesteśmy świadomi, że w pewnym momencie może to dla nas źle wpłynąć to wszystko prawda nie tak dawno nagłośniono w prasie ze problemy depresyjne np. marszu po lekcjach prawda, że coraz więcej osób ma pewne problemy z sobą z las ze swoją obecnością powiedzmy w społeczeństwie w pracy w domu prawda mojej, próbując rozwiązać problemy zazwyczaj bierze jakiś substancje i prawne, których zasady najczęściej jednak mają wpływ NATO na ośrodkowy układ w nową, próbując stonować, gdyby te wszystkie, więc ogromne problemy jasne, że tego nie rozwiązuje możemy jutro czy pojutrze natomiast generalnie sensownie byłoby to robić i Michała i jeszcze 1 kamyczek może przypomnę, że w Narodowym programie bezpieczeństwa ruchu drogowego ani alkoholu nie ma ani nie ma żadnych problemów narkotyków ani nie ma leków, więc mam nadzieję przynajmniej się po naszej audycji to przynajmniej ten 1 punkt w następnej Narodowym programie proszę wybaczyć, ale wielu rzeczy nie ma jeździć zalecono to są zmiany w ocenach odjeżdża o coś się na poziom zainteresowania dany problem, ale może u nas jest tak dużo rzeczy jeszcze nierozwiązanych, jeżeli chodzi o ruchu drogowym, że po prostu nie było warto wpisywać także Bolt wzrasta świadomość 2 Szarek i na ogromne tych spraw, których jeszcze nie zauważyć należy zatem do tego tematu jeszcze po rozum środków psychoaktywnych no bo to jest teraz świadomość w ogóle społeczeństwa myślę, że też lekarze mają dużo do zrobienia może nie, jeżeli chodzi o odpowiedzialność karną prawną, ale w pewien sposób moralną oczywiście biorąc pod uwagę ich obłożenie oburzenie lekarzy z dość mało czasu na podczas wizyty z pacjentem, ale mogliby wskazywać przynajmniej, że dane środki nie wiem jak to jest możliwe, że część lekarzy oczywiście wskazuje na to, bo jest odpowiedzialna, ale zdarzają się też tacy, którzy przepisują leki w żaden sposób nie mniej informują pacjenta, że właśnie pobieranie tych leków może wpływać na ich trenują układ dośrodkowy i nie powinni prowadzić czy też inaczej podchodzi do kwestii przemieszczania się pod, ale jak się, że też warto jedynie apelować do ludzi, którzy korzystają z legitymować po pierwsze, żeby jednak mimo wszystko przeczytać instrukcję tez po drugie i druga sprawa, ponieważ często mówi się o tym, że żona mamy dość swobodny sposób przyjmowania tych leków to znaczy, że generalnie lekarze zapisują wg, jakiej stawki np. my chcemy to szybko zrobić i pierwszym dwukrotnie większą dawkę albo w ogóle kupujemy te leki gdzieś tam poza kontrolą lekarską sobie samodzielnie przydzielamy, więc to jest także te substancje psychoaktywne oczywiście w mniejszych dawkach mają mniejsze wpływy, więc generalnie ten oczywiście, jeżeli te zrobione pod kontrolą to raczej bym sugerowała, żeby maksymalnie się dostosować do zaleceń lekarskich niż samodzielnie się leczyć no i na koniec jeszcze 1 kwestia mianowicie kontroli, kto miałby to kontrolować w pierwszej kolejności pewnie policja, ale czy ona jest przygotowana na nas ten temat wesprę te rzeczywiście wyzwanie to znaczne samym początku jak były narkotyki to mnie przy tym próbowano zaadaptować takie próby wyjścia z wdzięcznością byt znaczy policja np. chodzenie po prostej linii talent, ale z donosem i t d. el to są właśnie próby, które stosowane do alkoholu, a potem przekazał już one tak nie do końca wszystkie obejmują teraz pojawił się chętny tzw. narkotestery oczywiście to muszą być urządzenia spacyfikowane do środowiska na drodze leczyli to co zostało w tej chwili dominujące to jest pobór śliny i na podstawie kontroli zawartości tego co jeśli nie określenie czy jest to substancja czynie jest tylko okresie nieobecności, jeżeli jest to jest osoba zawierana na krew listy, gdyż określa stężenie niestety te urządzenia, który był do tej pory to one obejmowały tylko kilka grup najczęściej tych najbardziej popularnych pojawię się w tej chwili, ale to już jest to jest rynek po prostu w alei, czyli w tej chwili np. w naszym seminarium będzie 1 z przedstawicieli producentów takich urządzeń zobaczymy, jakie są najnowsze wybrane rozwiązania, ale pojawiają się jakieś urządzenia, które już do końca to jest też jeszcze nie masowy spektrometrii mas, ale na ich umorzył może się coś uda najpierw muszę mieć ten katalog tych substancji jasno określonych w bardzo dziękuję Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego wpły w na czwartek w seminarium Europejskiej rady bezpieczeństwa transportu Instytutu transportu zaraz wrócą na torowisko Wang bing cukru można się zarejestrować się, by tam będziemy oczywiście, więc zachęcamy za kilka minut informacje Radia TOK FM po nich dr Dorota Sumińska wierzę w zwierzę jeszcze zaproszą 1220 zmotoryzowani Krzysztof Woźniak kłania się Nisko Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA