REKLAMA

PGR-y, edukacja, miejsce kobiet w społeczeństwie. 100 lat niepodległości podsumowują twórczynie III RP

Data emisji:
2018-11-11 09:00
Audycja:
Świat się chwieje
Prowadzący:
Czas trwania:
52:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

witam państwa Grzegorz Sroczyński to jest audycja świadczy, iż w świat chwieje dziś święto niepodległości zaprosiłem matki założycielki trzeciej RP każda z tych kobiet niż robią miny, ale każda z tych kobiet w swojej dziedzinie miała ogromny wpły w na kształt kraju w jakim żyjemy czy są zadowolone z własnego działacze, gdyby udało się cofnąć czas do osiemdziesiątego dziewiątego roku to coś zrobiłyby inaczej, a Krystyna Starczewska pedagog założycielka Rozwiń » polskiego szkolnictwa niepublicznego Barbara Labuda filozofka kiedyś posłanka założycielka czy współzałożycielka polskiego feminizmu i Anna Giza-Poleszczuk Polska socjolog współtwórczyni badań rynkowych w Polsce obecnie prorektor Uniwersytetu babcia z Warszawskiego witam panie z Chin w dobrym w Delekcie zapytaliśmy panią prof. Poleszczuk czy są takie rzeczy, które polscy socjologowie, czyli pani pani środowisko w trzeciej RP spektakularnie przegapili w rowie pediatria to myślę, że zawsze się patrzy wstecz ktoś widzi swoje zaniedbania w, więc oczywiście takich zaniedbań intelektualnych i kilka się znajdzie mnie się wydaje, że myśmy na początku za bardzo zachłysnęli się normalnością i szansą na to, że możemy wreszcie winno być społeczeństwem my, który funkcjonuje normalnie żyję normalnie, który odzyskuje godność podmiotowość i t d . i nikt naturalnie było pewnie kilka takich elementów, które dzisiaj z perspektywy czasu byśmy troszeczkę inaczej widzieli jak myślę, że po mszy, że przede wszystkim myśmy nie dostrzegali ogromu i złożoności zmiany społecznej, które musiało się dokonać i że pewne jeśli pewne grupy społeczne pewne środowisko będą miały z tym większy problem niż to znalazłoby się wydawać na początku, bo pani teraz mówi bardzo ma nadal ogromny błąd medyczny albo jest jak za halę paneli wykładów Fundacja Batorego no to pani po prostu od góry do dołu własne środowisko tam przez przemaszerowało za to, że jeszcze kompletnie nie widzieli nie wiem środowisk robotniczych np. tej transformacji za to, że byliście zachłyśnięci kompletnie nam oślepieni różnymi nowinkami zachodnimi i w liście własnego zdania no to były bardzo mocne tezy, lecz u niego nie miał takiego wrażenia, że aż tak radykalnie, że przyjechałam po moim środowisku natomiast to co próbowałam powiedzieć, kto to, że myśmy dość bezkrytycznie przyjęli proces modernizacji wzory modernizacji jako jedyne możliwe tak i myślę, że to były też dotąd było to zaniechanie, które potem w bardzo szybko zresztą zaczęło się mieścić dla nas znaczenie dla nas socjologa chorzy na nas wszystkich nie chciała odnieść chciałbym, żeby to zabrzmiało jakoś tak bardzo wykręca nie myślę, że nie dostrzegaliśmy wystarczająco jasno reakcji środowisk robotniczych, ale też np. środowisk popegeerowskich muszę przyznać, że taki projekt, który zrobiłam ze swoimi doktorantami chyba w 2008 roku, kiedy pojechaliśmy do dużych drażni otula nas do bardzo późno oczywiście tak, bo my przede wszystkim zajmowaliśmy się z oglądaniem klasy średniej uczono już się ukształtowała czy jeszcze nie czy przedsiębiorczość odbiła i t d . natomiast gdy trenerem no właśnie bardzo ważnej grupy jedno nie patrzyliśmy na nie patrzyliśmy czy nie może powiem tak przykro, że mam lekką grypę, więc tak trochę się modom, ale chodzi mi o to, że patrzyliśmy na nich nie o kosztach organicznie tak nie, starając się zobaczyć co się z nimi dzieje tylko przez pryzmat tego co byśmy chcieli, żeby robili tak, żeby robotnicy wzięli swoją odprawę i pozakładali przeciwnie wciąż ma w małej firmy, żeby pech kierowcy wzięli walizki wróżyli sobie gdzieś tam w Polskę innymi słowy nie docenialiśmy, ale też nie rozumieliśmy tego, jaki był ich wkład w w Polskę socjalistyczną nazwijmy to w ten sposób podobał skład niebagatelny to jednak było tak, że n p . ty PGR-y były w dużej mierze urządzenia socjalne w PG Roch były finansowane z premii pracowników wcielił się np. mówiło no może byśmy się zrzucili zrobili przedszkola już nie to zrobili, a potem nagle ktoś przeżył tę powierzono to dziękujemy wam bardzo to teraz wszystko jest Gminny i t d . poza tym my to było też takie duże poczucie niesprawiedliwości, bo w pegeerach stało się to jak że, ponieważ to się zwolniło dużo mieszkań, które zostały przekazane gminom to gminy zaczęły tam zasiedlać gminną bieda w związku z tym cały ten hałas wokół PG róże to jest w ogóle jakoś tego skrajna bieda nieporadności i t d. były niesprawiedliwe o nim, że państwo wiecie, że przeciętne wykształcenie ludzie z PG brak było wyższe niż przeciętnie na sito było bardzo dużo ludzi ze średnim wykształceniem potem znika i t d. i ci wyjechali rzeczywiście zostali ci, którzy wyjechać nie mogli, więc to jest po prostu tak żyje człowiek wygląda czegoś na horyzoncie to może nie zauważyć rzeczy z obok, których przepływa i to pewnie tak jest, ale oczywiście nie ma teraz najmniejszego sensu, żeby się biczował ci, żeby posypywać głowy popiołem ja raczej myślę, że trzeba się zastanowić co teraz i dzisiaj możemy zrobić, żeby z tych kłopotów również zawinionych przez zbyt jednostronne etykiety intelektualnych, żeby z tych kłopotów, gdyż moja zawsze powtarzam, że w jak patrzy no na to co się dzieje i to nie tylko w Polsce również na świecie to co się nazywa odrodzeniem populizmu i t d. to mam takie wrażenie, że to w dużej mierze wynika z tego, że klasa ekspercką intelektualną przez wiele lat mówił, że dokładnie wie co się dzieje wszystko to ogarnia jest nauka o finansach rynki są pod kontrolą i t d. i teraz nagle się okazało, że jednak te nasze roszczenia do nieomylności legły w gruzach ostatnimi moi studenci zapytali czy są polscy ekonomiści w ogóle ekonomiści socjologowie zrobili czy coś zmienić w swoim myśleniu, kiedy się okazało, że jednak może nie ma nauki o finansach tylko, że finanse to są finanse jest to pewien proces nie ma na to pytanie dobrej odpowiedzi, ale na pewno uważam, że nie ma sensu się upieracie dalej wyglądać się modernizacji sekularyzacji tych wszystkich rzeczy czyli, żeby jednak poza tymi etykietami zacząć dostrzegać rzeczy autentyczne zjawisko i procesy, żeby na anty soczewki nie przysłaniały tego jak widzimy rzeczywistość można powiedzieć jak rozumiem to co pani teraz w powiedziała, że pani środowisko szeroko rozumiane środowisko eksperckie dołożyło cegiełkę do do populizmu do wzrostu populizmu jak ta myśl, że to, że jednak takie, ale przez taką pychę właśnie przez mówienie, że społeczeństwo możemy wszystko wiemy to równolegle również przez etykietowanie społeczeństwo w psychologii znamy teorię etykietowanie innymi słowy przy uporczywie komuś, mówi że jest głupi albo, że jest nierozsądna albo, że jest stabilny emocjonalnie albo Homo sovieticus albo Homo sovieticus takie myślę, że to się, że generalizacji są niezwykle zgubne oczywiście rozumiem, że nasz umysł potrzebuje uogólnień, żeby w ogóle funkcjonować, ale jednak jedno będzie siedział byśmy tutaj przed audycją i znowu słyszałam jak ktoś mówił, że Polacy źle o sobie mówią źle o sobie myślą jest taki negatywnie są do budżetu we mnie bunt, dlatego że im bardziej to mówimy, tym bardziej ludzie nie mają odwagi powiedzieć niczego pozytywnego prawda my ciągle nie doceniamy faktu, że jest to, że założenia, które przyjmujemy założenie, które kształtujemy mają ogromny wpły w na nasze postępowanie to jak i być może jak ludzie mówią źle on tym społeczeństwie albo Polsce albo o Polakach to raczej, dlatego że zrozumieli, że taka jest oficjalna diagnoza i w związku z tym nie ma sensu się specjalnie wychylać, bo się wyjdzie na idiotę praw do czynnego jak powinni Polacy są fajni to wszyscy powiedzą no chyba oszalała z, ale znowu nie chodzi o to im naprawdę to już skończy, bo tutaj zaraz monopolizuje, że nie chodzi o to, żeby się miotać od ściany do ściany prawda, że mówiliśmy, że Polacy są rzeczywiście na 10 najbardziej rozpoznawalnych i rozpowszechnionych cechy myślenia naszego same w sobie 8 jest negatywnych także jesteśmy marnymi obywatelami, że jesteśmy bezinteresownie nieżyczliwi także ludzie się tego no ale to wszystko z waszych badań aż się nauczyli no ne nauczyli się z naszych badań do prawdy, więc znowu wracam do tego co powiedzieli studenci zastanówmy się nad tymi badaniami no bo wysoko troszkę technika salami prawda, że jak patrzymy sobie na rozkład odpowiedzi no to może rzeczywiście jest, więc taki rozkład monotonii czyny prawda, że wśród młodych to coś tam uważa 19 % wśród trochę starszy 23 i wreszcie dojdziemy do 60 + 100 jest jeszcze wyższa liczba jak się weźmie te 2 skrajne kategorii no to wtedy mówimy młodzi to, a starzy tamto to nie jest prawda tak innymi słowy no to jest tak, że te wyniki zależą od kilku czynników po pierwsze o to o co pytamy tak od ludzi pyta mocno ich nie pyta my to po drugie, o to jakich pytamy i znowu ta historia, którą lubię opowiadać to jest historia dotycząca dwudziestolecia okrągłego stołu była straszna no tak karnych emocjonalna dyskusja w mediach jedni mówili, że to zmowa elit drudzy mówili, że to umowa społeczna to są etykiety, które zostały wytworzone w dyskursie publicystycznym, ale jak to już trwała to łacińska lekcję czas jakiś to agencja badawcza już wszystko jedno, która zadała pytanie reprezentatywnej próbie czy pana pani zdaniem okrągły stół to była ta zmowa elit, by umowa społeczna sprawdzonych i w momencie, kiedy ludzie coś powiedzieć pewnie dużo szczęścia powiedziała trudno powiedzieć tak to nagle coś zrobiło opinii społecznej można było zacząć mówić, że Polacy uważają, że remont na dworze elbląscy tych wątpliwości dotyczące tego na ile by prawda statystycznych jest prawdą społeczną osób bardzo duże jak Golub z brokerem próbowali właśnie uprawomocnić za legitymizować sondaże jako wgląd w dusze społeczną to była długa walka wreszcie wywalczyli bodajże w New York Timesie taką rubrykę któreś nazwała Ameryka mówi America z fikcji dom publikowali co tydzień jakiż wstrząsający wynik n p . nim, że Amerykanie z reguły 60 % drapie się w los lewą ręką, a pozostałe 40 prawo czy równie Norblin mniej lub bardziej istotne rzeczy to ludzie się buntowali jest taka wspaniała książka ADR REACH Amerykanów przyciemnione Amerykanin, który pokazuje jak ludzie się bronili przed tymi mówili to jest jakiś idiotyzm znam kupę ludzi niż w ogóle nie trafił do osób to, ale zawsze wtedy można powiedzieć o SOR jest coś z wyjątkiem statystycznym jest w ogóle, skąd możesz znać się Amerykanów prawda żyje sobie w małym światku znasz może 100 osób to jest jakiś błąd statystyczny i t d . więc jednak to tutaj ten autorytet nauki no i sondaże zostały tak swetry siedzą one też po prostu natychmiast znam przyczyn lustro w uszach 1000 osobowa grupa reprezentatywna metodą capi ta czystość chcieli, czyli mamy grzechy w postaci katechizacji sondaże i widzenia pewnych rzeczy, a chciałem zapytać panią Krystyną Starczewską czy polscy pedagodzy coś, czego to spektakularnie przegapili w trzeciej RP no trudno powiedzieć, iż wróg tak uogólniać polscy biolodzy nie ma czegoś takiego, ale czasem ma widzimy, że własnego środowiska teraz coś takiego choć, gdy miał wymienić pewne grzechy własnego środowiska w tym też częściowo swoje domy to umiał zrobić my właśnie o to pytam wynajem myślę, że bardzo wiele rzeczy przegapili to znaczy przede wszystkim w myśl z osób podejścia do młodych ludzi do domów w 2 GB pomysł stworzenia nad tzw. oświaty niepublicznej, czyli w zasadzie szkół niezależny, bo myśmy zaczynali od czego dowodem internet pierwszy pomysł, że trzeba być szkołą większą autonomię i właśnie tych pedagogów, którzy bezpośrednio stykają się z młodzieżą z dziećmi dać szansę na to, żeby tworzyli projekty zmian w sposobie uczenia i sposobie wychowania i dał się wydawało, że jeżeli powstanie taka duża liczba szkół utworzonych szkół autonomicznych tworzonych przez ludzi bezpośrednio zaangażowanych znających problemy dzieci, kto to będzie mogło wpłynąć na zmiany całego kształtu edukacji nie dość tak trochę mnie nie gitarzystę niestety zupełnie nie znał to znaczy oddzieliły się 1 trener myśmy myśleli, że te szkoły, który by zwołać naradę z gołej ziemi będą jak takie nie gorsze wyniki z nowego debel pewnych idei natomiast gorsze wyniki nowego one będą jak być wzorem jak i jak można prawda i co można zmienić w tej sprawie tymczasem stało się zupełnie inaczej ciężko się oddzieliły bardzo często ostał się to po prostu szkoły dla ludzi zamożnych, którzy mogli posłać dzieci do lepszej szkoły, płacąc za nią no i często stał się dodatni jednak szkoły np. małe szkoły wiejskie, które nie jest stały się szkołami dla dla Wiśle jest troszeczkę spełniał tę rolę natomiast jego wpływów do oświaty w tej niepublicznej publicznych wymogi dumna i szkolnictwa na cały system edukacji niestety nie było wręcz odwrotnie to znaczy to co jej było w tych szkołach nic nowego to często, że trzeba się było tego wyrzekać ze względu na odgórne zarządzenia pewne rzeczy nie może być tak to tego długu nić oczywiście pewne rzeczy jak tak trafiał do świadomości nauczycieli jeśli w szerokim zakresie, ale pozostały te sprawy nierozwiązane do końca w wyraźnym w żadnym wypadku i inne taki pomysł, który nam przyświecał, żeby właśnie z stworzyć ileż takich szkół w reż podchodzących właściwie do dziecka odchodzących od autorytaryzmu przede wszystkim w nauczaniu i uczących samodzielnego myślenia młodych ludzi uczących dialogu z dorosłymi, a nie tylko podporządkowywania się, czyli o wprowadzenie tych zasad, które nam chodziło w przemianach edukacyjnych myśmy mieli taką ideę, żeby takie szkoły, które się sprawdzą w takim działaniu w Lesznie mogły być szkołami, w których się, gdzie kształcić nauczycieli z całego systemu szkolnictwa mówiliśmy o tym, że można, by stworzyć takie szkoły ćwiczeń, gdzie się ludzie kończący studia mieliby rok praktyki lub uczą się jak pracować rzeczywiście z młodzieżą i opóźnień w crossie dałoby się trudno niestety nic z tego nie wyszło, ale z wielu takich rzeczy te szkoły niepubliczne także musiał zrezygnować, żeby się dostosować do np. to co jest taką normą w bardzo złą w moim przekonaniu sprawą to jest to w we współczesnym szkolnictwie to jest uczenie młodzieży przede wszystkim wbre w opieranie wychowanie i nauczania na rywalizacji kulinarnej rywalizacji, która ma inny jest głównym czynnikiem niezainteresowani nie rozwój zainteresowań osobistych nie dialog tylko musisz być lepszy musisz mieć więcej punktów, a szkoła jest lepszy jeśli jego i uczniowie zdobędą jeśli tylko między sobą rywalizują z zewnątrz urodzinowe zginęli rodzice rywalizują przez to odrzucenie dzieci, które mogą sprawiać trudności przez niechęć do przyjmowania np. dzieci uchodźców czy dzieci z orzeczeniami psychologicznymi, bo one obniżającą ilość punktów i to jest główny mankament jeśli chodzi o taką już takie szerokie spojrzenie na to jak i mądre geny krótko opowiedzieć, bo to nie jest zupełnie innych tak w okazałą ciągłym całodzienne do tego film dramatyczny bezsens tego tego sposobu wychowania i dziś korytarzu szkolnym siedzi dziewczynka oczyszczeni płacze ja podchodzę pytam się zużył się stało, dlaczego płaczesz SLD była klasówka dostałam piątkę im więcej płacisz dostałeś piątkę te podzielił dostałby szóstkę anons odpowiedziało, że ktoś będzie, gdy nie ma przy tym nie kupi smartfona to, więc to jest to jest metoda jest nauczenie ich wychowania jest na na rozmowy z rodzicami no też rozmowy z wyliczeń artyści także metody pracy szkolnych imprez wydarzenie nie jestem tamta rywalizacja o punkty w Stobnie Wróblem metoda rywalizacji nie jest ani na dobór korytarz tej prywatnej szkole jak rozumiem Lennona czy wyrażenie społecznej słonecznych w tym także, dlatego że dał się utrwalił tereny w rywalizacji na postawę i in Invest-Bank wydadzą co się nie udało się huk, a nasze przerzuciła także inne też przecież te szkoły także, który miał nieść im wymyślić jakiś inny ten u funkcjonują w tym samym systemie REIT-y jest bardzo trudne do przełamania tak samo jak bardzo trudne jest to co jest podstawą nie musi także wychowania całego społeczeństwa to znaczy nastawienie na rozwijanie samodzielnego myślenia dzieci młodzieży na innych umiejętność uzasadniania własnych poglądów na wchodzenie w dyskusji, a nie, a nie tylko wkuwanie materiału no i przede wszystkim na takie otwarcie się na sprawę zbył czy nie ma pani wrażenia, że to był chyba taki błąd z w ów do podstawowego wybrałbym podstawowy pani pomysł, że dom może zamiast zakładać społeczne szkoły dla 2 jednak dla elity, czyli szkoły płatne można było wejść po prostu tego publicznego szkolnictwa nie bardzo się czy nie jest także, żebyście troszkę jednak jakby zapomnieli, że ten sektor usług publicznych jest że, że jego trzeba zmieniać ani zakładać własne rzemieślnik nie myśleli początkowo mogli jak jak chce wejść myśleliśmy o oddziaływaniu na sektor publiczny natomiast chcieliśmy być stać się, jakby takim logo letnie to ja rozumiem zmian w, a nie można było stać laboratorium zmian będą szkołom publicznym podlegający w Nakle nad tą dyrektywą, ale przecież ministrami wtedy byli pani znajomi Geta artysty to już jest, żeby zyskać ale gdy ma służyć żywy, żeby wejść w normalną lufą w normalne funkcjonowanie zrozumieć funkcjonowaniem przećwiczyć się to trzeba mieć tak oczywiście to co to tym te szkoły przestały być sędzią głównym dyrektywą podporządkowanej też w wielu wypadkach uległ właśnie właśnie w zlotemu temu co się stało nowo panujące prawda to właśnie z znaczy to jest ja myślę, że to w celu tak jak kryzys tym co pani mówiła, że tutaj właśnie ten rywalizacji no konkurencyjny system, który objął całe społeczeństwo wyparł często to o co, o co tak naprawdę w tej całej sprawie chodziło 23339 był dobry pomysł zakładania w ogóle szkół niepublicznych ja myślę, że był to dobry pomysł, bo on oddawał w ręce ludzi rodziców organizacji społecznych nauczycieli możliwości organizowania oświaty i ja myślę, że to nie stoi to jest dobry pomysł, żeby rząd, ale nic, ale żal boli mnie, że skończyło się na tym, że mamy ten system niepubliczne dla zamożniejszych elitarne no i wdrażamy system publiczny, który jest słabszy, bo ja myślę, że nie jest słabszy to nie o to chodzi, gdyż nie można mówić, bo to jest też takie uogólnienie to nie jest tylko dla gminy jeśli system militarny są szkoły inni nie niepublicznych, które mają system stypendialny wzniesiono wiadomo walczyć o innych dziedzinach, ale to 10 % tych innych dzieci przejmują 90 %, aby młodzi niezły czas w Warszawie szkoła, która 10  000 miesięcznie podaje dawna itd to jest już tak ważne, więc właśnie tu jest tak kartek to takie rozwarstwienie następuje też takie też takie rywali sensacyjny rycerskim rady miasta, żeby szkoła mogła być prowadzone przez ludzi innych o mających określone w pomyśle szkoły to jest dobry pomysł oczywiście tutaj kwestia ich kwestie finansowe są kwestie rozwiązania tej chodziło o to, żeby szef szkoły mogły funkcjonować prawda, jeżeli jest, by państwo do in w wydarzeniu rozumiem, dlaczego takie sobie pani nie mogły pójść do tego własnego ministra znajomego byli słuchani chcemy mówić o systemie publicznym zakładać inne szkoły chcemy, żeby państwo chcemy zmieniać państwowe szkolnictwo publiczne te szkoły będą Rosa z dzikami, ale ważne, żeby one były w systemie znajdą przepisy, żebyśmy mogły to robić wszystko, by się wtedy też zadziałało, choć to było możliwe wydaje mi się w nieszczęściu było możliwe, dlatego że inny system w określony sposób stawia szkołę, a tutaj chodziło o to, żeby w pewnym momencie zrobić wyłom w tym systemie to znaczy, żeby mogły być szkoły, które dziełem są to się też nie potwierdziło, dlatego że w pewnym momencie ten system zaczął od szkoły też oddziaływać prawdy, ale też muszą wykonywać to no i że teraz jest reforma jest tzw. dobre zmiany w szkolnictwie to szkoły niepubliczne muszą się podporządkować to znaczy, jeżeli my nie udał się gimnazja i uważamy, że powinien być ten podział taki, jaki był albo jakiś inny wprowadzić to w tych ogólnych założeniach w, wg których funkcjonuje cały system edukacji szkoły niepubliczne muszą się uczyć się temu podporządkować także one też nie mają tutaj takiej autonomii działań, jakoby mogło mieć, czyli rozumiem, że to główny problem jest to, że nie udało się powstrzymać tego rywalizacji innego nacisku miało się także wprowadzenie oddzielnych zarządcy wychowawczych nie udało się zmienić tak, by programów, żeby można było wejść na bicz na stawie służy łóżko mogą być wystawione na rozwijanie zajęć będzie w skali udało się w w pojedynczych leży tak powiem w innych placówkach nie udało się w skali takiej gry na akt do trzeciej matki założycielki w możecie protestować przeciwko temu określeniu tak Bartoszewski symbol seksu krzywił jeszcze, ale chciałem zapytać Barbara Labuda 3 jest coś co Polski feminizm tak spektakularnie zawartym w gminnym po pierwsze, ja wcale się nie sprzyja określeniu matka założycielka wręcz przejrzymy Nine Million wychwycili uważam, że syna należy nawet dość ważne pomyślałam pisałam artykuł w tej sprawie upominała się o kobiety ich udział z o pamięć o nich Omanić był udział był kobieta, ale o pamięć w różnych okresach naszej historii naszej przyszłości heroicznej tej zwykłej w nim udział kobiet wróżenie z niesamowitym leszczynianie niebywały po prostu w różnych walutach z branży i bez oręża wymagających tak samo wiele odwagi jak ty jak je wtedy się walczy zależy, więc ja się o to dopominają i uważam, że matka i demokracji bardzo wiele kobiet mnóstwo kobiet, więc i o nich pamiętamy i nie budujemy pomników to szkoda natomiast dobrze, bo one o, żeby pamięć o kobietach, które przyczyniły się do Unii kolosalnych zmian w Polsce in plus najlepszy, by zostały zachowane jest los, który szczątków przypomnieć w jakim my 2 co się działo te 30 lat temu i jeśli mam troszeczkę czasu, bo nie wyższej szkoły, ale jak osiągnąć, ale nie dorosło już za sobą powiem warto, ale jest i bębnowymi nic jak to było to rynek pod dos na co dzień wyglądało w ten sposób, że Polska była taką oazą wolności w morzu totalitaryzmu po prostu w ogóle zbaw Polskę wokół były same państwo totalitarne i my mieliśmy do czynienia z naszym wrogiem wtedy był system, który trzeba było zmienić kolosalnie całkowicie we wszystkich jego płaszczyznach we wszystkich wymiarach we wszystkim ci ekonomia sprawy społeczne sprawy obyczajowe finansowe w mszy militarne policja nie biorę to wszyscy zwolnienie nie wierzą, że byli właśnie mnie nie ma sensu, żeby sobie uzmysłowić jak to było trudno wtedy można wyłowić błędy i pokazać, że te błędy niektóre były nie uniknie on nie do uniknięcia zaraz o nich Paul powiem, bo takie zdjęcia Pańskiego pytania i i ją wówczas przez wojska sowieckie raz jeszcze stacjonował w złym byliśmy zajęci także negocjowanie z nimi, żeby wyszli z Polski zaś mieli poczucie, jakby jakieś elementarne poczucie bezpieczeństwa i było elit i jednocześnie, bo kraj był szaleńczo zadłużony przecież 1 doprowadził do tego, że w myśl spłacili zadłużenie dopiero parę lat temu dlatego też pamiętamy inne kraje nie były tak zadłużony z tego samego bloku sowieckiego my byliśmy niesamowicie zadłużenie trzeba było to by spłacać byliśmy w szaleńczym biedni też 95 %, a ile nie więcej społeczeństwo w Polsce między ludzi lub skrajnie biedni, ale żyjący w ubóstwie i zarazem zmienialiśmy system całkowicie system także gospodarczy Otóż biorąc to bym polemizował, bo było akurat jeśli chodzi o wskaźniki biedy to nasze, bo pogorszyły po transformacji bardzo wyraźnie większy wpływ na nią już myśleć w momencie Warrena Buffetta w pewnym momencie, ale teraz już można powie inż. Nowak rozlanej z nich było ich wizji i ograli o ich końcowym gwizdku zawalił już Ivo i wówczas rosyjskie wojska jak miłość raz, ale chciałbym, żeby to był ten kontekst jednocześnie byliśmy nieprzygotowani do demokracji nie umieliśmy tego zwyczajnie nie możemy nikogo pretensji uczyliśmy, ale to jednak wymowne przykłady naród potrafią głosować na jakiegoś takiego osobnika jak pan Tymiński nory moim zdaniem to było dla was bardzo jasny sygnał, że Drzymały Trochima w dosyć to znaczy, że ma dosyć transformacji NATO, iż są do nas sygnały, które trzeba czytać, ale także dojrzałości naszej idei niedojrzałości społecznej nie uważam że, gdy plik audio jak mówimy prawdę wykonują prawdę, a to już związany jest nie uważa n p . że z tego meczu dziś za bardzo zdali egzamin z dojrzałości Obywatelskiej z przygotowywania do dojrzałości Obywatelskiej łączenie tego, o czym mówi Krystyna Starczewska Trumpa, ale podziwiam nie mogę mówić za to co zrobiła dla polskiej oświaty Mynarz szkoły i my jako rodzice nie bardzo potrafimy do dziś przygotować mu pomocy wszystko wchodzące w kolejnym młodsze pokolenia do bycia dojrzałą obywatelką Izraela obywatelem stąd są bardzo często leży ono takich ważnych nowości od domu, mówi że tam nie dojrzałych obywateli w kształcie to wszystko schodzi na taki poziom ogółu, które w, który powoduje, że jest tak naprawdę not to w bok tak możemy sobie tutaj powiedzieć, że na pewno warto by było nie wiem jakieś lekcje prowadzić tak dalej w nią gwiazdy nie ja wiem ile jest sposób z obozów internowania, w którym człowiek mały jak może 22 gole nie boję, w którym mały człowiek już bardzo mały wie, że ma wpływ ma życie społeczne, które toczyli jego malutki życie społeczne, czyli nie dożyło musi słuchać i buntować się wewnętrznie przeciwko temu czym się narzuca tylko, że on może się wypowiedzieć się wpłynąć na to co się dzieje i to jest przygotowanie życia obywatelskiego i cierpliwość i lojalności w nosie nazistom gorzelnia i nauczycielami nie mniejszą i zjeżdżalniach dlatego dzisiaj odsłaniamy dziś zasady demokracji, która polegała na tym koncie nauczyli, by na bieżąco trójpodział władzy jest ich władza ustawodawcza, czyli Sejm szkoły, do którego wchodzą uczniowie rodzice nauczyciele jest władza wykonawcza, czyli rząd szkolny, do którego ów są też wybierani w demokratycznych wyborach PiS samorząd Uczniowski nie ma osobno właśnie jest ich rodzice nauczyciele i dzieci razem decydują społeczności jest sąd, do którego też wchodzą przedstawiciele 3 szkolnych Stanów, jeżeli on w praktyce w czymś takim uczestniczą to oni nagle czuję, że mogą mieć wpływ i wtedy wiedzą, że ten dzień ta społeczność będzie taka, jaką oni będą chcieli w nim usiąść nie tylko dyskusji ucieszy nie tylko rozumienia, ale uczą się, ale rozegrali łącznie prawie do udziału w więzieniach siedzi za współudział w przeprowadzonym działaniom działań jest dobra droga, ale Zbożowej jest demokracja może panią odwołać jako dyrektor każdy może w Chorzowie i można teraz chętnych było złożone takie odwołanie przez Dawida tak to jest mu możliwość odwołać oczywiście wzięcia wejść do procedury Państwowej tak dalej, ale jeżeli demokracja, by sobie nie życzyła to, chociaż nieufność, chociaż nie udało się ani razu nie udało się z drewna chronią ją zresztą grubych zbiorowość musimy się, ale nie dość rozwiedli teraz wracają do zawarcia umowy z branży myślę, że takich jak nasza szkoła się zmieniło czy to rzeczywiście bez, których zaniechanie jest dla mnie znaczenia zaniechań, ale i, a jak już jest trudna, ale tak, ale tak się dzieje w drugą na świecie, ale i bardzo, ale na Górze pytałem o feminizm feminizm mają już są za radziłbym natomiast pan pytał moją przyjaciółkę zesta w często jak to jest żona nie przeprowadziła ze swoim znajomym w mini ster, żebyś była wyjątkowo źle się również tych miast chcą, by też ministra na zdjęciu do ich znalezienia tam nie ma znaczenia i Maćka moi przyjaciele prowadzili katechezę do szkół co uważam za kolosalny błąd do dziś za jedno wielkie obroty, ale ja do ochrony danych ani nie, ale on wprowadzony moment za wprowadzenie do ustawy o oświacie, czego jako obowiązkowy wartości tzw. chrześcijańskich to treść jest karygodne jak dolar ani tego do mediów to kto to wiemy tylko to, czyja wiem, że pan, że pani w tej sprawie mogą być chyba zresztą zbliżony pogląd mojego natomiast pytałem nie cudze grzechy tylko grzechy pani własnego środowiska czy znajdą są środowiska takich grzechów szefa ABW nie nie ideowe mówię o takim to pytanie brzmi właśnie ten feminizm macie co Polski feminizm winni są Polski feminizm przegapił albo zawalił to pierwszy Polski feminizm urodził się i tu też niestety szybko ale kontekst rozrywki żużlowca jest wartość nawet 0 odliczenia powstawało, ale z wartości ujemnej to znaczy ze świadomości, że jeśli kobiety się organizują to też bardzo źle to jest bardzo brzydko nam się to kojarzyło wówczas większości ludziom w Polsce z liderami z elitami kobiet i innymi organizacjami sterowanymi przez tzw. komuny, więc szans, gdyż organizował wcale nie było dostrzegł postrzegany jako emancypacja Jan Ziobro herezja po bo z tym jak coś dobrego lekko wręcz przeciwnie czepianie się starego i to trzeba było przełamać ich wartości o tym jak mnie 0 także ujemne i wówczas i wówczas to i powiedzieć organizował niepojęte jak było z 30 organizacji w dziewięćdziesiątym roku kobiecych one były malutkie niszowe i wówczas na tablety skrajna prawica i prawica chrześcijańska rzuciła nam sprawę aborcji i spraw i sprawy później rozwodów i separacji, bo bardzo dużo rzeczy o charakterze obyczajowym w sumie czemu, bo stąd ni zowąd walczyć jednocześnie widzę, że w Polsce jest bieda, że się wszystko zmienia niczego w tym uczestniczyć w rękach zważył, iż pani wrażenia, że prawicowa skutecznie te tematy wrzuciła, a i tak za zamontowała, że udało im się w prawicy wciągnąć was właśnie w bój o aborcji kwestie światopoglądowe natomiast tak, by odpuścił jeszcze w tym samym czasie to, o czym pani tu zaczął mówić, czyli właśnie to te kwestie Niewiem, kiedy stosunków pracy rynku pracy niektóre kobiety mienie to kobiety w sejmie w czasie bardzo zajmowałem imają parlamentarna grupa kobiet ruszą do swojej ponad podziałami z większością partii wówczas obecnych jest większa część prawicowych skrajnie prawicowych maty z w sejmie w parlamencie i Senacie nie tym także kod, bo mniej spektakularny, bo byłem na wagę, ale źle o o Les klawisze Wood w sprawie dzieci porzuconych alkoholizm klasyczne tzw. w cudzysłowie tematy kobiece oświata albo wszystko w kontekście także w głosie ekonomicznym politycznym, ale jej sprawy w samotnych matek Sandomierz rywalizujące era jazzu na tle miast na to, że z naszego regionu wiązało się sprawa aborcji sprawy, ale nerwy obyczajowo okazał się w tym zasadnicze oprócz spra w ekonomicznych i podnoszenie poziomu życia ludzi po prostu dlatego, iż okazało się, że to jest jednocześnie walką o to jaka będzie Polska, czyli czy to będzie Polska zdominowane przez kościół katolicki taki, jaki w Polsce powstał, czyli kościół katolicki niesamowicie skrajnie fundamentalistyczny, ale bardzo nietolerancyjne każda z klientem zgoda, ale jest mnóstwo wolnych chwil, że układ e-maila higienistki Katowic okazało się, że ktoś taki rozmach jest szefem misji katolickiej Polsce jest czynna do 35 lat później też znalazł się w NATO co ostrzegają dziś nowy lider, ale zawsze robił jeszcze co przegapił jeszcze wie pan w sumie, więc przydałby się uważam, że uważa jeśli ktoś mieszka z siebie myśmy też się zaraz uderzy w pierś natomiast uważam, że to było tak niesamowicie trudne i tak w taki w jakim sensie samotności kobiety wtedy temat jest wolny czas dla nas kilka, a może na zwolnieniu go całkowicie znaczy w tym sensie że, że jest to klęska dość krótko był remis 0 obecność kobiet w życiu politycznym i w życiu publicznym jest jest za mała jest mała, bo to wystarczy jedno z policzyć na wszystko normalne są 2 grzyby jeśli sprawia mi z tego dbamy w umowie matki założycielki kobiety albo się krępują się kryguje uważają się tym nie należy, więc wynieść w świadomości kończy, bo co do wielu naszej zbiorowej jest począwszy od takich zdawałoby się drobiazgów co znaczy brak poczucia przekonania, że to jest nasze miejsce znam się ono należy, iż my jesteśmy na właściwym miejscowo przyczyniliśmy się do polskiej do zmian w pole w Polsce zdobycie tego wszystkiego co mamy dla mamy wielki wiele zdobyczy i Jerzy tys naturalna rzecz prawda aż po takiej rzeczy konkretne jak gorszą płacę gorsze płace kobiet często prosili sektora chciałam nigdy nie brak wpływu na decyzje i polityczną na budowanie strategii strategicznych celów dla kraju rocznej nieobecności w kształtowaniu obrazu tego czym jest Polska starczy spojrzeć na to jest komentatorem w różnych mediach nas to komentatorów jest 211 mężczyzn jest jakieś 10 do 15 kobiet i został już jest na podstawie badań, które są systematycznie robiony m. in . przez Kongres kobiet między snem to rzutuje na to co na to, że obraz Polski na jej postrzeganie inna wpły w na to co się w Polsce, gdzie mają tylko mężczyźni i to wpływa także na głos i samopoczucie kobiety jako takich nie nie całkiem niepełnosprawnych w tym naszym społeczeństwie Alena zasadniczej rzeczy oczywiście mają one charakter ekonomiczny także chciałem zapytać teraz znowu, zaczynając od prof. Gizy 3 jest jakieś przesłanie, które z okazji stulecia niepodległości pani, by chciała rada przesłanie nie wiem z, w których ci chciałaby pani wygłosić do swojego środowiska więcej pracy z ludźmi więcej pokory i więcej analiz instytucjonalnych wydaje mi się, że bardzo niewiele osób potrafiło patrzysz Lotos jest z tej perspektywy jest ciągle wracam do cudownego eseju Jacka Kuronia, który napisał będąc świadkiem negocjacji w Hucie Warszawa, którą kupował wtedy Lucimi napisał esej modernizację o godność ludzka i im to co Tommy wybrzmiewa to jest to, że musimy się nauczyć brać ze sobą ludzi, jeżeli chcemy zmiany społecznej to musimy zastanowić się jak ją zrobić, żeby ludzie z nami poszli, żeby chcieli, żeby potrafili ich, żeby nie poczuli się odrzuceni osądzeni i oceniani, bo to jest też kwestie trochę tutaj wrócę do szkół i naprawdę 2 tylko powiem rzeczy po pierwsze, znam też do historii od strony organizacji pozarządowych, kiedy to środowisko nowych obywatelskich ruchów stanęło wobec pytania czy my wchodzimy do trzeciego sektora istniejącego, bo to nie jest tak, że w osiemdziesiątym dziewiątym roku nie było stowarzyszeniu PAX w sensie formalnym trzeci sektor był całkiem potężny chociażby były to Ochotnicze straże pożarne jeszcze wtedy OHP miało ten status i t d . i za podłość świadoma decyzja, żeby nie wchodzi właśnie do tych starych struktur, ponieważ one są zbyt zmurszałe rzeźby zepsute zbyt zdemoralizowane to dotyczy również ruchu spółdzielczego prawda, który został w czasie socjalizmu rzeczywiście zepsuty i podjęto taką decyzję, że jakby porzucamy ten stary i zaczynamy budować zupełnie nowy sektor trochę tak jak w przypadku stóp szkół, kiedy po wielu latach z Kubą w gdańskim rozmawialiśmy o tym, patrzyliśmy na wyniki to okazało się, że wciąż ten stary trzeci sektor jest znacznie lepiej społecznie ukorzenione, że nawet sama zmiana języka jak się mówi ludziom organizacje pozarządowe, bo nie chcieliśmy mówić organizacje społeczne no bo to przecież skompromitowany społecznik skompromitowany i t d. pamiętam jak moje moi studenci robili wywiady ze starymi Goprowcy sami woprowcy ami i t d. mówili naczyń jest pan wolontariuszem oni się tylko 3 bywali mówili nie mniej miejsc samochód zniknie nerek, a my poszliśmy w stronę zmiany języka zmiany Formuły i t d . ale teraz wracając do szkół, a myśmy też nie docenili faktu, że zgodnie z klasyczną teorią Hirsz moneta exit Voice Loyalty, jeżeli damy ludziom, którzy mają za sobą możliwość wyjścia z systemu to oni wyjdą z tego systemu i nie będą wywierali presję na instytucje publiczne to się stało w służbie zdrowia tak też to w skrócie go na zupełnie, że chodzi o to, że w momencie jak powstaje sektor prywatny, który do, którego można uciec i zamożni obywatele czy też ta wyższa klasa średnia się przenosi do prywatnego sektora to ci, którzy mogliby będąc w państwowym publicznym systemie naciskać, dlatego że ci zamożniejsi są no nie wiem mają być może więcej czasu chodzą na zebrania są bardziej no tak nawet tydzień są bardziej asertywni, choć to brzmi trochę tak stereotypowo, ale chodzi o to, że po prostu z przyjdą na zebranie na zyskują i dyrektor posłucha, a jak przyjdzie ktoś z klasy, by zmniejszyć to niekoniecznie to niestety tak tak działa wiele społecznej w związku z tym jak ci ludzie odchodzą do prywatnego systemu to oczywiście ten publiczny to dotyczy transportu i szkolnictwa i reżyser i szpitali zaczynała jeszcze gorzej działać taki rozwiąże to, chociaż dokładnie tak to próbowałam dowiedzieć, więc myślę, że nie doceniliśmy siły instytucji i tego, że to one są środowiskiem reprodukowania się tych najgorszych nowych umów którymi co dzisiaj mamy do czynienia trzeba było zmieniać te instytucje, które absolutnie temu mimo, że to oczywiście było bardzo nie tworzy własne, a nie tworzy własne normy trudno oczekiwać od kogoś, kto zostanie przyciągamy przez 12 lat, żeby nagle stał się świetnym obywatelem i na koniec powiem tak czuły anegdoty, które chyba dobrze to ilustruje mianowicie pracowałem ze wspaniałą Teresa Ogrodzińska koło przy jej projektach grup zabawowych na wsi to to jest taka dostępna alternatywa przedszkola, której organizacja wymaga dużego udziału rodziców Talbota miejscy opłacany nauczyciel tylko bodajże na 4 godziny i pamiętam, że byłam na takim warsztatem dziś zjechali z całej Polsce klinik twórcy tych grup zabawowych u siebie w pełni się 1 dziewczyna powiedziała wiesz co, ale moja pierwsza grupa poszła do szkoły i są bardzo duże tarcze dyrektorkami powiedziała, że te dzieci South rozwydrzonych rodzice jacyś dziwni wtedy wszyscy na sali zaczęli mówić, że mają dokładnie to samo i na czym polega ono na tym, że dziecko pod ich rodzice po doświadczeniu współtworzenia tej grupy zabawowej no to rodzice zgłosili się interesowali różnymi rzeczami, gdy ich, kto o to prosił, a dziecko to pamiętam jak dzisiaj jedno właśnie pani opowiadała potrafiło stać na lekcji i powiedzieć do nauczycielki proszę pani myśmy w przedszkolu tak do siebie nie mówili co było oczywiście synu psy symptomy rozwydrzone i arogancji, więc zastanawiałam się czy to szczepionka grupowy zabawowych będzie wystarczająco silna, żeby dzieci rodzice przetrwali 12 lat szkoły potem obawiają się, że nie, a Krystyna Starczewska coby powiedziała na stulecie swojemu środowisku jak powiedziała swojemu środowisku, żeby dołożyło się nie działały tak, żeby szkoła stała się miejscem rzeczywistego rozwoju dziecka, żeby szkoła służyła dziecku ani służyła władzy nie służy określonym grupowaniu politycznym tylko, żeby była w całości nastawiona na rozwój dziecka, a co to znaczy, że ci państwo, że państwo tak pracowali z uczniami, żeby je odkrywali ich osobiste uzdolnienia i zainteresowanie indywidualnych każdego dziecka i tworzyli takie warunki w szkole, żeby zainteresowania i uzdolnienia mogły się rozwinąć jednocześnie, żeby państwo i tak obserwować swoich uczniów, żeby tych, którzy mają jakiekolwiek trudności zrozumieć, dlaczego i mają, a nie od razu w ostry sposób karać, żeby szkoła uczyła dialogu, żeby stworzyć szkolny warunki niż współodpowiedzialności dzieci rodziców za to rzeczywistości ani karać za to, że oni chcą być współodpowiedzialni chcą na nią wpływać, żeby szkoła otwierała na różnorodność świata to znaczy bardzo życzę państwu z getta w stulecie polskiej, żeby wprowadzić do programów z gry i w waszego własnego pedagogicznego występowania otwarci na wielokulturowość i na tradycję tej wielokulturowości polskie w Polsce nie rumu usuwanie nie potępia nie tylko właśnie otwarcie uchodźcy, dlaczego się znaleźli w Polsce imigranci, dlaczego przyjeżdżają ICO, jakie mamy mniejszości narodowe mniejszości kulturowe mniejszości wyznaniowe tak przed czym Polska nie jest monolityczny inna także otworzyć świadomość dzieci itd ja po prostu życie serdecznie wszystkim pedagogom i wszystkim szkołom, żeby w ten sposób na metę potrzebne i dzieci się tworzy obrzucili ich jednocześnie współodpowiedzialności za małą ojczyznę gdańskich szkołach i coś przyniesie opóźnienia dużą ojczyznę, jaką jest Polska i myślę, że jeżeliby takie ataki takie podejście do nauczania szkolnego zapanowało noty następne 100 lat będziemy żyć dobrze na korzyść z rozwojem, że ten zestaw walk bardzo słusznych postulatów się nie spełni, ponieważ jak pani na początku powiedziała system jest w tej chwili pęknięty i USA nie dość jest pęknięty tylko system jest nastawiony tylko na rywalizację z 1 strony rywali licencji z drugiej strony po wprowadzonych zmianach jest nastawiony na indeks in do kina właśnie dlatego zastanawiam, dlaczego dopytywała, dlaczego rządowy program, który w tej chwili wchodzą dla szkoły podstawowej są programami wyraźnie nastawionymi na inną indoktrynacji żyła w PRL w PRL-u, ale proszę zwrócić uwagę wracamy do czasów totalitarnych, jaki panował w Polsce to znaczy, że nawet system szkolny wraca do tego 88 letnia szkoła i później niż liceum, do którego pójdą tylko ci, którzy nam tam określony warunki spełnią Infinity ogólne kształcenie wszystkich Polaków się zmniejsza no a poza tym programy szkolnej, żeby dać im się dobrze przyjrzeć temu ośmioletnią szkołę są programami wyraźnie inny nastawionymi chcemy stworzyć powiedziałem głównym celem nauczania szkolnego jest w Ełku walczył o wyrobienie postawy patriotycznej, czyli dumy z tego, że jest Polakiem i później leci do we wszystkim w geografii należy uczyć w ten sposób, żeby budzić uczucia patriotyczne polskim krajobrazie Barbara Labuda zwodził apelem do swojego środowiska uczucia patriotyczne na koniec 2 jedno takich małych i patriotyzmu małe zniknąć z patriotyczne ale w jakim sensie inne marzenie żeby nie kobiety, które siadają na na trotuarze i w proteście przeciwko faszystowskim minę nazistowskim marszałkom, żeby nie było opluwany kopany bity ściągany przed sądami, bo to jest niesamowita hańba dla Polski niesamowite to trwa od roku, żeby kobiety, które założyły czarne koszulki nas Journey proces były nauczycielkami zrobiły to na swoim prywatnym koncie twitterowym nie był wyrzucany ze szkoły tak jest, ale nie są w szkołach i wręczy pan wierzono został wyrzucony z niemal 1 przywrócenie pełnej były chore były poniżane i dane te kobiety uczą w szkołach to są nauczycielki uczyły dzieci pewnie bym chciał dać Ryszard Biel w okresie sobie wymarzyła się Rooney został usunięty w Jaśle zasług swojego zaangażowania społecznego, które pokazały przypomnę właśnie na jakimś kącie oficjalnym szkolnym go własnym jest w Polsce jest bardzo dużo rzeczy do załatwienia jeśli chodzi o różności o tolerancję otwartość formularz jest działanie i wyzbycie się, gdy musi dziwić królami są takie być może dziwaczne marzenia marzyła, żeby też te wszystkie wspaniałe grupy rekonstrukcyjne, które odtwarzają na ulicę pod Grunwaldem nici zwycięstwo nad bolszewikami powstanie warszawskie inne nasze bohaterskie zrywy powstania, które nas rzeczy wzruszają jeszcze żyję autentycznie wzruszają, żeby one mogły się zakończyć inaczej to jest moje dziwaczne marzenia to znaczy tak byśmy mogli się pojazd powinien grać w czasie tych grup rekonstrukcyjnych z ZUS będą mogli się, żebyśmy zobaczyli z tym drugim czy w tej drugiej ery inna inny, ale osoby człowieka istotny, bo jesteśmy przecież naprawdę rodzinę ludzką na planecie do dziś brylują pomostem mniej niż 6 nie chcemy niszczyć z grupy, a ich lojalności to w dół, ale chciałbym, żeby coś złego się dzieje, bo do grupy rekonstrukcyjne później to razem na piwo co zresztą już nie wygląda w ale większość jest może trochę przesadzamy z tym straszliwym podzielenie miała znowu dodaje byłabym ostrożna, bo trzeba zacząć od małego dobrze za małego, ale też trzeba skończyć z tą retoryką, w której wszystkie 3 się zgadzamy co do tego, żeby się naprawdę trzeba się powstrzymać generalizacji miejsc w ferowaniu wyroków żyje społeczeństwo taki albo ślimakiem murem podzielony na 2 plemiona skaczące sobie do oczu Bono, bo to nieprawda tylko poza tymi bardziej jak mówimy tym większa liczba może jeździć także to, że ktoś rzeczywiście stanie prawdą no i 1 Szkot moja mama 9 dziesięcioletnia, która ma to do siebie jako osoba przedwojenny, że wszystko bierze poważnie i ona naprawdę poważnie traktuje kraj i patriotyzm i t d . jest styl kompletnie roztrzęsiona żona mówi Aniu, boisk w regionie co się dzieje, bo ono nie widzimy, że to jest tylko w bardzo wielu przypadkach retoryka polityczna, ale wykorzystywanie takich rzeczy do wygranej w wyborach to ich przysmaki ich jest po prostu kompletnie nieodpowiedzialne i to jest styl rzeczy do zmiany, bo też na koniec chcę powiedzieć, że mieliśmy w osiemdziesiątym dziewiątym roku fantastyczne plany marzenia pra w do otwartej szkole autonomicznej uczelni i t d . wiele rzeczy się udało naprawdę nie ma co tutaj tak wyszły 2 inne rzeczy się nie udało dla mnie kluczowe pytanie teraz jest takie jak to możliwe zrobimy musimy kończyć bardzo panie dziękuję dziś naszymi gośćmi były matki założycielki trzecie w Zieleńcu wreszcie poczuwają niektóre nie Krystyna Starczewska prof. Anna Giza i Barbara Labuda bardzo paniom dziękuję to była audycja świadczy o 2, którą przygotowali Anna Piekutowska Grzegorz Sroczyński, a teraz zapraszam na informację Radia TOK FM w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!