REKLAMA

Jak zaciekawić dzieci historią Polski?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2018-11-11 11:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
16:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Niedzielny specjalny magazyn Radia TOK FM, Przemysław Iwańczyk przy mikrofonie, kłaniam się państwu ponownie. Dziś dzień szczególny, podkreślamy właściwie przy każdej możliwej okazji, stulecie niepodległości. Jak o tym, jak rozmawiać z dziećmi na temat naszej historii, czy w ogóle prowadzić taką politykę kształcenia historycznego w stosunku do naszych dzieci? Czy w ogóle mamy predyspozycje jako rodzice? Będę rozmawiał z moim gościem, pani Maria Pawlak jest z nami, koordynatorka programu Histronauci, czyli jak uczyć dzieci historii, dzień dobry, dzień dobry.  Rozwiń »
Pani Maria mam problem, bo nie wiem czy istnieje określona w czasie w obu wieku dziecka lekarz cezura, po której należy zabrać za politykę historyczną w stosunku do waszych dzieci i polityka Giertych w cudzysłów czy też nie należy zostawić to w edukacji placówkom, które są do tego powołane bądź też osobom kompetentnym tak jak pani, która po pierwsze ma wiedzę historyczną, a po drugie, wie jak to, więc podawać w wg mnie nie ma żadnej cezury wiekowej to wszystko zależy od tego jak dziecko w ogóle przyjmują wiedzę i jaki jest zainteresowane pewnymi tematami, bo tak naprawdę rodzic jest pierwszą osobą, która tu wiedzę przekazuje czytanie książki np. o tematyce historycznej nie jest już przekazaniem wiedzy, bo pamiętajmy, że dziecko w wieku 4 lat rozumiem tylko to co otacza go to co pamięta z poprzedniego roku poprzedniego miesiąca Mann one niemal, jakby takiej perspektywy 2 wyjaśniania tego co było w przyszłości w swojej głowie, więc do tego potrzebny i strat, żeby po przeczytaniu książki wytłumaczyć jakich rzeczy natomiast tak naprawdę każdy wiek dziecka czy my czy także młodzieży jest w innych tak naprawdę w 2 wpływa on na pojmowanie historii, bo n p . w dni w szkole podstawowej dzieci uczą się głównie o takich wyrywkowych zagadnieniach, a tak naprawdę dopiero w liceum dowiadują się, że historia to nie jest temat i temat tylko, że to jest pewna oś chronologicznie nam i te wydarzenia tak naprawdę wynikają z siebie to jest bardzo logiczna nauka historii tak naprawdę pokazuje nam, że jeżeli coś, by mi się nie zadziała to by druga rzecz nie powstała i często, gdy się o tym nie wiedzą, ale traktuję historię jako daty przez co nie lubią nie chce się nią interesować i wydaje się, że rolą rodzica także edukatorów czy w ogóle osób, które zajmuje się edukacją jest, aby pokazać, że historia nie są daty Bożego historyk często tych datach nie pamiętam przyznam się, a pamiętam tej chronologii tych skutkach i przyczynach, ale i często też bajkę o rzeczach, bo program historii lancii, który prowadzony przez centrum edukacji Obywatelskiej wraz z nim razem to program, który właśnie mówi o rzecz, że naprawdę historia zaczyna się od przedmiotu najmu przedmiotu, który należał do kogoś albo został przez kogoś stworzony w to ja rozumiem, że rolą rodzica jest spopularyzowanie tej płyty historii oboje wycinka po to, żeby stało się to bardzo przystępnej bardzo atrakcyjna, ale też w związku z tym mam pewną obawę, bo rodzic jednak od dziś ma własną refleksję na temat historii i podejrzewam, że takiemu młodemu człowiekowi zaczynałam tę historię podawać nie z zakrzywioną wg własnej modły pytanie czy czy jednak tych pierwszych spraw, które dotyczą naszej historii są bardzo istotne są fundamentem nie wiem naszego kraju nie powinien zrobić fachowiec będzie, że bardzo często rodzice tej wiedzy albo nie tam nie mają albo inni, a albo nie pamiętają o wielu, że czasy staliby tak jak mówiłem mogli ją kojarzyć tylko z dat, ale proszę zwrócić uwagę nie sposób w jaki ta historia budowana jest nam teraz ta dychotomia, z którą mamy do czynienia choćby przy obchodach stulecia niepodległości Polski też powoduje, że rodzic albo w 1 obozie Abu w drugim obozie to neutralny ludzi wobec tego co się w tej chwili dzieje w jaki sposób History nam się pod właściwie nie ma nie ma tak naprawdę nigdy nie było, bo my myślimy teraz o tym co jest dziś i CEZ 2018 roku tak byśmy się przenieść 100 lat temu Bob podobnie jak we takich historii 1 historii, by nie było pamiętajmy, że my nam się wydaje, że jest 1 słuszna prawda, ale tej 1 słusznej prawdy nie ma żadnych obrażeń i w ogóle polityka historyczna, która w Polsce pojawia się co jakiś czas tak trochę cyklicznie jest często tak naprawdę zaburza to wiedzy o historii i ten jak można je zdobywać, bo pamiętajmy rzeczywiście historyk powie, że ta akcja czytać źródła źródła są najważniejsze, ale dziecka to źródło nie pociągnie ani nawet nie zrozumiem z tego źródła wręcz, że takim jak BMW tak taką pomocą, która może być to oczywiście wybrać się do jakich placówki, która zajmie się tą edukacją, ale chociażby w dużych miastach są to muzea są to miejsca takiej edukacji rodzinnej, gdzie można pójść na zajęcia i dowiedzieć się czegoś więcej, ale też w szkołach są to programy, które są realizowane przez nauczycieli nie tylko historia, ale innych przedmiotów, którzy chcą pokazać poprzez chociażby projekty, że tak jak mówię histeria te nie są tylko datę, ale od historii zależało bardzo wiele innych rzeczy, czyli naiwnym jest moje myślenie, że taki młody człowiek jeszcze nie przesiąkniętym narracją 1 bądź drugiej strony o nie fakty historyczne i sam sobie interpretuje, kiedy jest dłuższy dojrzały boks poprzez łapanie, że jest to w definicji modelowe rozwiązanie prawda tak zdecydowanie, ale bardzo atrakcyjne oczywiście patrząc nawet na mój przy przykład jak pamiętamy swoje doświadczenia z historią w czwartej klasie, kiedy powiedziano mi o różnych EBA wytycznych takich dziejach Polski to dla mnie było przerażające pamiętam właśnie takie detale takie, a tak jest za jedno powiedziałabym, że zajawki histeryczne, które dotyczyły właśnie walczącej no no walczącego społeczeństwa i tym mantrę przerażona bo jakby dziecko czy w czwartej klasie w tym mieście, zupełnie jakby pozbawione wiedzy takiej ogólnej no to było dla mnie dziwne doświadczenie tak naprawdę dopiero później z wiekiem, kiedy pojawiają się kolejne kolejne dziecko na kolejny temat także dotyczące historii świata, bo to jest też ważnym momencie historii Polski nie możemy zapominać o historii świata bo jakby bez tego bez tego byśmy nie zrozumieli tej naszej historii rodzimej, ale i tak naprawdę później zdałam sobie sprawę będąc już już na studia, że dopiero na studiach zaczęłam się dowiadywać się tych Stali więcej zaczęłam czytać źródła, ale też z perspektywy, że osoby dorosłe natomiast obecnie na rynku mam wrażenie tak wiele różnych książek dla dzieci chociażby te, które pokazują to historia w bardzo różny sposób też taki przystępny taki który, jakby pokazuje, że historia nie musi być nudne nie musi być taka tak jak powiedziałam waleczna może być też oznaką chociażby działań takich dożycia codziennego pamiętajmy, że często łatwiej zacząć od tego co jest najbliżej nas czy n p . jak bawiły się dzieci jak bawisz się twoi dziadkowie Stolat temu dopiero potem przejść do kolejnych tematów, które dotyczą np. Cyganie wojskowość pamiętajmy, że są takie osoby, których interesuje to najbardziej tak, ale wynika to po prostu zainteresowań natomiast ja jestem zwolennikiem tego, że ludzie Stali w takim kontekście właśnie najbliższe mojego podwórka czyli, jeżeli jestem dzieckiem to dobrze, jeżeli mam 3 mam jakieś dziecko, w które chciałabym nauczyć historii to wiem, że jest to historia taka dotycząca jego jak wyglądało np. jego życie jego przodków to Stolat temu jak tego można zacząć dalej to niby to jest pewien problem, bo my nie uczono historii już w latach osiemdziesiątych nawet teraz jeśli przeprowadzić sondę wśród tych, którzy historii uczą i gdyby zapytać, z czym kojarzyć się historia co powiedziano daty bitwy wojny, czyli historia spływające krwią ofiarą i t d. nie sądzi pani, że ta historia którą, który się uczymy bądź też uczymy nasze dzieci pozbawione nie wiem wątków geopolitycznych pozbawiona jest spra w, które być może są błahe z punktu widzenia atrakcyjności bądź też tej ofiary, który mówi, ale są niezwykle istotne dla przebiegu losów świata choćby spotkania na najwyższym szczeblu to w jaki sposób nie wiem prezydent danego mocarstwa prowadził politykę zagraniczną wobec innych krajów i t d . i t d. tym zgadza się oczywiście jestem, żebyśmy zrobili sondę to zapewne takie odpowiedzi, by się pojawiły, ale ja wierze w to, że młodzi ludzie, którzy są otwarci na świat szukał jeszcze innych ścieżek historii też są nauczyciele, którzy dbają chociażby ten program, który te, które prowadzą w centrum edukacji Obywatelskiej pokazuje, że nauczyciele łakną Bema 80 szkół w Polsce i to jest także ja już więcej nie mogę przyjąć ale, którzy to nauczyciele chcą pokazywać historię właśnie z perspektywy lokalności i tez bardzo często zapominamy że, żeby poznać to dużo histerię trzeba poznać to co tak jak mówiłam wcześniej coś co jest blisko nas i często ci nauczyciele, którzy właśnie, starając się do historii przekazać wybierają takie powiedziałbym, że łatwo elementy, które przyswoić mogą młodzi ludzie czy w tym przypadku to co dotyczy to to co im się spodoba jak mało o tym, opowiadać oczywiście to w w skali wszystkich szkół w Polsce jest dość niewiele, ale pamiętajmy, żeby zmienić całą opowieść o historii i jak można nie opowiadać potrzeba też czasu, bo jednak przez lata histeria była prowadzona bardzo tak chronologicznie głównie poprzez wojny natomiast w stresie powoli zmienia cieszy, bo po obu powstaje bardzo wiele książek popularnonaukowych, które są skierowane do każdej grupy wiekowej i wydają się, że ta historia społeczna, która zapomniana, która jest, zupełnie jakby taki podręcznikach szkolnych bardzo często pomijana i raczej pojawia się ta historia osób historia wojen tak jak pan powiedział ten powoli wkraczam do odda do polskich szkół i nauczyciele starają się to w jaki sposób przekazywać czy poprzez programy czy poprzez dodatkowe projekty i wydają się, że obecnie też chociażby to co widzimy na rynku muzealnik czym, że w zasadzie każde duże miasta ma nowe muzeum z taką narracją na wystawie, która nie jest tylko włącznie w wojenną narracją i przepełnioną daty to ta zmiana jednak w jaki sposób się pojawia, więc ja zachęcam, żeby wybierać właśnie do muzeów, które pokazują to historie z innej perspektywy to nie jest tylko obiekty w postaci gabloty i kapcie do tego rośnie od wielu lat, ale tam jest historia, który był, którą można oglądać i czerpać z czystych ekspozycjach najwięcej będziesz to jest taki początek do zachęcenia młodych ludzi tych najmniejszych do tego, żeby to stara się zainteresować tą wojenką pani państwo z perspektywy ponad czterdziestoletniego doświadczenia, że to w jaki sposób przysposobił historię zależy w dużej mierze od szczęścia, bo podobnie jak historia tak i język Polski wymaga przede wszystkim sprawnego Edukatora kogoś, kto pozbawione będzie nie wiem własnych odczuć, a będzie ich otworzyć dziecku albo młodzież też furtkę, aby ta zdolność samodzielnego myślenia inaczej z matematyką pop można polubić ten przedmiot bądź nie poprzez nauczyciel w porze nauczyciela historii wyrabiamy sobie już pewien ogląd ma na świat i przyzna pani, że to tutaj jest na maksy w twarz kogo trafimy to prawda, gdy się patrząc tak Wsteczna swoich nauczycieli historii przyznam szczerze, że w chłodni były to wyjątkowe osoby w taki maja do Kalwarii złowione indoktrynacji czy Ciemniak to utwór spotkał się z nauczycielem, który jawnie nie indoktrynować tu lata osiemdziesiąte, więc wygląda zupełnie inny czas to też jest także mam wrażenie, że obecnie nauczyciele historii bardzo często traktuje się jako takich, którzy to niby mają prawdę objawioną sobie, a rzeczywistość tak nie jest ja znam wielu historyków, którzy uczą, którzy uczą w szkołach w różnych częściach Polski, ale i wielu z nich ma powiedziałabym, że takie zdrowe podejście do historii znicze w ty jesteś także, jeżeli uczymy historii młodzież to niektórzy już trzeba uważać co im się powie, ale tak naprawdę to nie chodzi o to chodzi o to, że ma się ich zaciekawić i samymi tymi datami, których mogliśmy ich nie zaczeka z kieszeni zaciekawi Annę taka powiedziałabym, że kwestia budowania tożsamości czy w ogóle im też takiego poczucia Narodowego w mówieniu o o mu w nowo mówienie o tym na lekcjach Stali tak naprawdę to jest etap, kiedy młodzi ludzie już są nastolatkami, kiedy oni sami już zaczynają szukać swoich poglądów politycznych sami zaczynają trochę, jakby w ogóle dowiadywać, że się, że coś takiego jest jak pogląd polityczny i wydają się, że to niekoniecznie szkoła wpływa na to więcej na to co oni myślą o danych wydarzeniach zgoda cielęcych świat, ale ich szkole czy też szkoła etyki świat mam tutaj en tu mam tutaj namyśli dodatkowe zajęcia dodatkowo organizacje, w których działają takie środowisko, które ma większy wpływ nietknięte nauczyciel, który tak naprawdę ma 1 godzinę w tygodniu czasami, bo pamiętajmy, że obecnie młodzież działa w różnych organizacjach w różnych stowarzyszeniach i to jest miejsce, w których mogą oni to historie w jaki sposób upamiętnia dbający dowiadywać się do niej głównie dotyczą one też jest wśród młodzieży takie zainteresowanie najczęściej to jest historia dwudziestego wieku Andrew Mellon żyjesz dla nas najbliższa najciekawsze zarazem ciekawsza jest coście świadkowie historii jest bardzo często, jakby to jest ten etap historii, które najczęściej pojawia się zainteresowanie uczniów na wkład w przypadku muzeum historii Żydów polskich Polin młodzi wolontariusze, którzy rozdają żonkile co roku 19 kwietnia wpisując właśnie swoje zainteresowania historyczne pisał drugą wojnę światową ITS z tego co chcemy coś co wiem jest to bardzo duży odsetek etykę tych osób co też pokazuje, że ta historia żywa i często także się tym interesują, ale nie do końca, jakby znały na, tyle że mogą wiedzieć, że mówią oni świadomi i tez przykre, że jakby interesuje się da się tą historią tak wielu ludzi, ale często nie potrafią ze sobą połączyć wyniki tego nie nauczył tego przyczynowo skutkowego, jakby do pojmowania historii wg mnie to jest problem z nauczaniem Stali nie to, że będziemy podawać fakty i tutaj uczyć jak rzeczy tylko nie uczymy w mam takie wrażenie w Polskiej szkole takiej właśnie techniki pojmowania w ogóle tego co było kiedyś co dzisiaj, że to co jest dzisiaj te nie działo się znikąd, że to jest efekt działań, które nastąpiły 10 lat temu czy 20 i jakby ta jest problem, że młodzi ludzie rozumieją, że to nie spada z Księżyca i tutaj wydają się, że to należy jakoś się za każdym razem powtarza dziś historia z prosto od nauką logiczną i dzisiejsze czasy wyglądałby inaczej, gdyby coś się wydarzyło inaczej w przyszłości dziękuję pani bardzo za tę rozmowę pani Maria Pawlak był moim państwa gościom historyk, która opowiadała o tym jak tę historię uczyć dziękuję bardzo państwo zaproszone informacje Radia TOK FM pozostań cie państwo z nami informacji w 100
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!