REKLAMA

Kobro i Strzemiński w Paryżu

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-11-12 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:13 min.
Udostępnij:

Jarosław Suchan, dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi, współkurator wystawy „Une avant-garde polonaise: Katarzyna Kobro et Władysław Strzemiński” w Centre Pompidou w Paryżu

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kultura osobista, Patrycja Wanat, dobry wieczór, rozpoczynamy Kulturę osobistą. Kulturą osobistą rozpoczynamy dzisiaj od wystawy, którą możemy oglądać już w centrum Pompidou w Paryżu, wystawa, która jest współorganizowana przez muzeum sztuki w Łodzi, a dotyczy ona polskiej awangardy. In awangard polones Katarzyna Kobro e Władysław Strzemiński, czyli wystawa, która nam przybliża twórczość Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego. Kuratorami tej wystawy są ze strony Pompidou Karolina Siemińska-Lewandowska, a ze strony polskiej Jarosław Suchan, szef muzeum sztuki w Łodzi, który jest naszym gościem, dobry wieczór, dobry wieczór.  Rozwiń »
Będziemy państwu opowiadać trochę o tej wystawie oczywiście gorąco zapraszać do tego, żeby ją zobaczyć, bo wystawa jest jeszcze otwarta aż do 14 stycznia, więc jeszcze jest trochę czasu, żeby do Paryża się wygrać i zobaczyć ją na własne oczy, a my dzisiaj odrobinę rozmawiamy o kontekstach to jest już trzecia taka międzynarodowa wystawa innym właśnie poświęcona polskim twórcom awangardy założycielom zresztą muzeum sztuki innym w Łodzi Pierre le trzecia taka międzynarodowa był Madryt później było Malma teraz jest Paryż i każda z tych wysta w jest nieco inna, mimo że poświęcono tym samym bohaterom to w przypadku tej paryskiej wystawy na czym one zależało na uwypuklenie ONR jakich aspektów tej polskiej awangardy wystawa są o PIT ma nie 2 cele i 2 takie zasadnicze założenia pierwsze jest dosyć proste, a mianowicie chodzi o to, żeby artystów to, że znani są specjalistom i cenieni jako ważne postaci sztuki dwudziestego wieku, więc pierwszym celem jest sprawienie, by twórczość artystów stała się bardziej znana szerszej szerszym odbiorcom na świecie tym, którzy są generalnie zainteresowanie sztuką dwudziestego wieku, a co za tym idzie pytać świadomości wagi twórczości Kobro Strzemińskiego dla dwudziestowiecznych sztuki światowej stała się powszechniejsza, więc to było jedno z założenia i z tego założenia wynikało wynika potrzeba zaprezentowania jak najszerszego twórczości Kobro Strzemińskiego, więc jest to wystawa, która ma charakter monograficzny ona pokazuje twórczość artystów ba we wszystkich w zasadzie aspektach ich aktywności jej począwszy od malarstwa rzeźby poprzez ich działalność na polu wzornictwa przemysłowego architektury urbanistyki kończąc na działalności dydaktycznej i związanej z popularyzacją idei sztuki nowoczesnej natomiast ten drugi poziom brało się takiego poczucia, że warto byłoby od tej twórczości opowie dziś taki sposób, by ona zahaczała niejako od sprawy którymi żyjemy teraz, które w naszym przekonaniu mogą być jakoś tam istotne stąd zrodziła się na nas idea, by odnieść twórczość Władysława Strzemińskiego Katarzyny Kobro do takiej koncepcji, która jest rozwijana przez współczesną socjologię między nimi Zygmunt Bauman tę koncepcję rozwija do koncepcji realnej utopii wszyscy, którzy są zainteresowania waga do wiedzy i kojarzą ten ruch z myśleniem utopijnym chce ich takim poczuciem, że rolą sztuki jest przekształcanie świata i ich dążenie do tego, żeby ta rzeczywistość społeczna stała się lepsza, by powstał nowy idealny porządek społeczny przy czym mając świadomości równocześnie jesteśmy przekonani, że Awangarda poniosła klęskę coraz, a po drugie, że to myślenie utopijne ma charakter niejako takiej niebezpiecznej mrzonki i tego są założenia nie jest realizowany natomiast pojęcie realnym utopii jest takim ciekawym pojęciem, które wskazuje na to, że tak naprawdę myślenie utopijne jest myśleniem nie niezbędnym, jeżeli tak naprawdę chcemy przekroczyć horyzont tego co nam się wydaje w danym momencie możliwe i jest stworzyć coś zupełnie nowego przy czym zakłada się równocześnie, że to jest taki horyzont, który zawsze się oddala, czyli to jest rzeczywistość, która praktycznie nieosiągalna, niemniej jednak stanowi Probierz i punkt odniesienia do działań w rzeczywistości TUI teraz do działania najbardziej realny, czyli nam chodziło o to, żeby twórczość Kobro Strzemińskiego właśnie odnieść do tego rodzaju myślenia czyli, żeby oddać też jakiś większy szacunek zdroworozsądkowo ości tej postawy artystycznej, ale nie myślenie o artystach awangardy jako artysta naiwnych ulegający, jakim się właśnie małżonkom tylko artystach, którzy mieli pewien ciekawy program artystyczny, ale także społeczny i mając świadomość tego, że no nie da się tego programu osiągnąć w formie na tym jak wprowadzić w życie pomimo natychmiastowej rewolucji wyciągali z wnioski stworzenia takich utopijnych idealnych modeli, wyciągając wnioski stworzenia tych modeli do bardzo praktycznych działań na polu chociażby wzornictwa przemysłowego projektowania graficznego architektury, czyli tych działań, które zmierzają do tego, żeby zmienić nasze otoczenie, a może zmiany naszego otoczenia zmieni też nas sposób, by bycia tym świecie zmienić relacje między nieludzki, więc myślę, że to jest jest bardzo interesująca twórczości Kobro Strzemińskiego i bardzo współczesna, bo mam wrażenie, że my żyjemy w takiej rzeczywistości jest oczywiście już tak naprawdę bardzo nam brakuje takich idei, które pozwoliłyby wyjść z impasu, jaki obserwuje go rzeczywistość społeczno-polityczną to chyba największym problemem dzisiaj mamy jest to, że nie ma nowych idei, że my ciągle obracamy się w kręgu pewnych rozwiązań społeczno-politycznych, które tak naprawdę zostały wymyślone jeszcze 19 wieku i to nie pozwala nam ruszyć dalej, a także to myślenie utopijne to jest rodzaj takiego mechanizmu napędzającego nowe pomysły, które mogły pozwolić nam wyjść z tego impasu w Lund to krytycy bez sztuki podkreślają też z 1 strony właśnie cały ten wątek ideologiczny ten teoretyczny, który pana zapytała no ale podkreślają też niezwykłą wartość wizualną w ogóle tej wystawy nowy udało się nam zabrać się wszystkie prace Katarzyny Kobro połowę pewnie z pochwy prac Władysława Strzemińskiego m. in. taką perełkę, którą nie można na tej wystawie oglądać, czyli cykle cały całą serię kolaży moim przyjaciołom Żydom, czyli to co normalnie jest Yad Vashem tutaj tek kolarze przyjechały również to Pompidou możemy tam oglądać to prawda ja oczywiście skupiłem się tutaj na tej warstwie ideowej związanej z zaangażowaniem społecznym twórczości Strzemińskiego i kowale jest bardzo istotne w ich przypadku to zaangażowanie nie przekładało się na takie poczucie, że sztuka powinna się roztopić w rzeczywistości tak jak myślałam jak Awangarda radziecka i zamienić tak naprawdę taką przestrzeń działań, które służą albo propagandzie albo po prostu Przemysłowo Strzymiński Kobro wierzyli w czysto sztukę, jeżeli sztuka jako przestrzeń niezależnego na absolutnie wolnego od zewnętrznych nacisków i od zewnętrznej celowości eksperymentu rzeczy mieli przekonanie, że ten eksperyment dokonywany w czystej sztuce malarstwie rzeźbie może zostać złożony później na rozwiązanie, które mogą być wdrożone w do tego, żeby zmienić naszą ludzką rzeczywistość i inne ich twórczości i że jest to, że ich obrazy rysunki i kolarze mają niezwykłą wartość wizualną wizualną niezwykłą wartość formalną ja muszę powiedzieć, że dzięki temu, że pracowaliśmy ze znakomitym siedzeniach czasem nie udało się wydobyć się z obrazów Strzemińskiego takie walory barwne o jakie znając dobrze tę twórczość Strzemińskiego nie podejrzewałem także tutaj rzeczywiście to jest też, że twórczość o niezwykle wysokiej wartości estetycznej Jasik cieszy, że udało się ich na to wystawę nie ściągnąć prace, które rzadko pokazywała pokazywane w cyklu moim przyjaciołom Żydom jest bardzo bardzo rzadko wypożyczamy również ze względu na niezwykłą delikatność tej materii i na wrażliwość na zbyt długą ekspozycję wystawienie na świat obowiązku, żeby jest też dla nas duża satysfakcja, że od osoby instytucje, do których zwracaliśmy się z prośbą o wypożyczenie prac na te wystawy no zgodził się na mnie udostępnić to zapraszamy bardzo gorąco centrum Pompidou w Paryżu jeszcze do stycznia do 14 stycznia wystawa można oglądać filmy kina Awangarda polonez, czyli Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński Paryżu bardzo dziękuje Jarosław Suchan współ kurator tej wystawy Ney szef muzeum sztuki w Łodzi był naszym gościem dziękuję bardzo dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA