REKLAMA

Bezsensowne zadania domowe. Co możemy zrobić, żeby to zmienić?

Data emisji:
2018-11-13 19:00
Audycja:
Dorosłe dzieci
Prowadzący:
Czas trwania:
32:16 min.
Udostępnij:

Po co komu tzw. szkolna praca domowa? Dlaczego nauczyciele wciąż zadają te zadania? Dlaczego wielu rodziców oczekuje, że będą je zadawać? Ile w ich ocenianiu zdarza się hipokryzji? Jak często wywołują potrzebę "obchodzenia systemu"? I co można: nie przeciwko, ale wespół ze szkołą i nauczycielem zrobić, żeby "tradycję" zadań domowych zamienić na coś bardziej wartościowego? O tym autorka podkastu "Dorosłe dzieci" Hanna Zielińska rozmawia ze specjalizującą się w tematyce edukacyjnej dziennikarką Gazety Wyborczej, Justyną Suchecką.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dorosłe dzieci. Przy mikrofonie Hanna Zielińska, dzisiaj naszym gościem jest Justyna Suchecka, dzień dobry, dziennikarka Gazety Wyborczej specjalizująca się w edukacji, w polskim szkolnictwie, w polskim systemie oświatowym. Z pewnością ci z państwa, którzy interesują się tym co dzieje się w Polskiej szkole, mieli do czynienia z materiałami czy z pracą Justyny Sucheckiej. No a dzisiaj będziemy mówić też o pracy, tyle że pracy domowej. Słynna praca domowa, zmora w wielu domach, właśnie dlatego, że jest to praca w jakimś sensie przymusowa, bardzo często jest to praca jest niechciana, praca odrzucana, praca, która zaburza życie rodzinne popołudniami w domu, praca, która broni uczyć dziecka samodzielności czy odpowiedzialności, a właśnie raczej podległości, wykonywania bezsensownych zadań czyli, bo jest taki doskonały wstęp do pracy w korporacji tak na marginesie. Rozwiń »
Tak, dorosłość, tak to będzie wyglądało, więc dzieci muszą spędzać właśnie popołudnia na ciasto bezsensownych zadaniach no ale dzisiaj staram się porozmawiać o pracy domowej tak powiedziałbym szerzej, bo oczywiście najłatwiej powiedzieć żona bezsensowna niezupełnie im nie do końca tak jest, chociaż wciąż faktycznie mnóstwo o tej pracy domowej w polskich szkołach faktycznie zadawano bez sensu będziemy się mówić także o książce wydawnictwa mechanicy książce zatytułowanej Mit pracy domowej jej autorem starsi Korony amerykański ekspert od edukacji znany państwu być może z takich książek jak wychowanie bez nagród i kart czy mit rozpuszczonego dziecka no a teraz pojawia się mit pracy domowej tytuł wciąż wydają się naprawdę szokujący czy też obrazoburcze dla wielu osób dorosłych niektóre zostały wychowane n p . w Polskiej szkole czy chce on limit pracy domowej przy niema czegoś takiego jak szkoła bez pracy domowej

Kiedy wróciłam zdjęcie tej książki na swego Facebooka, ale posypały się komentarze, że do jakiejś obrazoburcze, że jak można takie rzeczy pisać i to ich od nauczycieli i od rodziców co do euro umacnianie zszokowało, bo okazuje się, że to rodzice bardzo często, że wywierają presję i w tej książce długi fragment, który bardzo chce przeczytać, bo ja już go wysyłam wielu dorosłym żeby, zanim zastanowimy jeśli dzieci muszą uczyć się niepotrzebnych nieważne orzeczeń to zadanie domowe są zupełnie zbędne do nauki typowych przedmiotów szkolnych leczy się szkoła wymaga, aby dziecko zapamiętało mnóstwo faktów, które nie mają większego lub nawet żadnego znaczenia to proces nauki przebiega tak powoli bolesne, że szkoła musi zwrócić się do środowiska domowego o pomoc w wydobycie dziecka z tarapatów, które same pędziła i ten fragment szczególnie spodobał, bo to jest fragment z 1937 roku jego autorem jest kurator oświaty w 1 z DM 1 z amerykańskich Stanów i przecież ten fragment 80 lat później jest dokładnie o tym, samym, o czym my dzisiaj chcemy rozmawiać, a niechby wszyscy dobrze znamy tę sytuację, kiedy w na lekcji temat jest dopiero rozpoczęte ledwo bliźnięta, a cała cały ciężar pracy przerzucane na rodziców, którzy dopiero mają właśnie pracę domową z dzieckiem wykonać 2 zadania w klasie 8 zadanie w formie pracy domowej my w domu no ale by tak jak powiedziałaś jest bardzo ciekawe zjawisko tsunami w Polsce wokół pracy domowej to często rodzice są przywiązani do pracy domowej jako do formy zdyscyplinowania dziecka jako Donna takiego wyznacznikami nawet statusu szkoła rodzice oczekują Śląska szkoła jest prywatna niepubliczna rzeźby będą zadawane prace domowe to system z często temat dyskusja na inne zebraniu szkolnym, gdzie są prace domowe testy to jest niepoważne, więc właściwie nie wiem jak to rozumieć, ale jakaś bardzo silna tradycja bardzo silne przywiązanie do do tej formy Parra edukacyjne jest przez cały czas zastanawiam nad tym, kiedy sam tekst wg etyki pierwszy moment, kiedy dotarło do mnie jak jest silna, bo parę lat temu wtedy, kiedy poprzedni rząd zdecydował o wydaniu własnego elementarza tak i wtedy pojawił się słynny program ma być książki wielokrotnego użytku co znaczy, że nie będzie można o nich pisać nie będzie można ich niszczyć to zrozumiałe, ale przede wszystkim żadnych zadań już w takim podręczniku nie rozwiąże i jedno 4 zaczęli opowiadać w boksach, które przerabiają to właściwe określenie w klasach 13 i opowiadać bardzo dużo o tym, że rodzice potrafią przejść na zebranie i powiedzieć, że oni są zaniepokojeni są luki są luki są niewypełnione zadania i tak karty pracy to trzeba przecież zrealizować i to było dane takie szokujące, bo im wydawało mi się, że przecież rodzic powinien ufać temu nauczycielowi żony wiele innych wychwala kart pracy wybrać, które rozwiązać i że właśnie pojawił się taki pojawiła się silna obawa, że w tym rządowym elementarzem nie będzie tych ćwiczeń i co my będziemy zadawać, bo przecież ci rodzice chcą, żeby zadawać będzie zmienić cały system pracy i wdawał się to na początku, że to może być incydentalne, ale z każdym kolejnym tekstem dostawał coraz więcej takich komentarzy to jednak ta jest i ono nie zmienia się z wiekiem, bo jeszcze rozumiem tych rodziców w klasach 13, którzy pierwsze dziecko często poszłam do szkoły są zaniepokojeni pamiętam szkołę własnej przyszłości oczywiście też noszą, owszem, wyidealizowany ominie wymyślono tak naprawdę widzowie medale teraz to wróg wróg wracamy do tu i teraz w zeszłym roku 1 z warszawskich podstawówek zdecydowała, że rezygnują z prac domowych tak wspaniale skontaktować miesiąc trwało, bo tam przyszli rodzice powiedzieli, że prosimy zadawać natychmiast, bo będzie egzamin my nie wiemy, kiedy się przy Beethovena graniu, bo my nie możemy ich zmusić, żeby sam się uczył jak nie ma zadań domowych i to dopiero było szokujące, bo to wyłom w zaprzeczanie w ogóle wszelkim ideom tego jak może dać autonomię szkoły gotowania zakończyłaby się zaczęło no tak na to jakaś wizja nie odezwał się mentalność pańszczyźnianych zdani nie wiem jak to inaczej zrozumieć 1 nawet takie przywiązanie do przymusu do bezsensu nie wiem być może tutaj pomogą może może np. badania naukowe temu akurat poświęcona wciąż Karskiego Conan m. in. powołuje się nam badania naukowe pokazujące, że ma skuteczność prac domowych jest bardzo niska albo właściwie to jest przeciwskuteczne praktyka w szczególności jeśli prace domowe zadawane są wieku, który mówiła w klasach 13, a z ikon pisze o tym, że, abym to takie dodatkowe zadania pozaszkolne sprawdza się dopiero z młodzieżą nastolatków, a nawet wręcz wskazuje taką cezurą siedemnastego roku życia co jest dla nas dopiero w szoku szokujące dane, o ile pracę domową traktujemy jako faktycznie taką pracę samodzielną ucząca odpowiedzialności kontroli własnego procesu edukacyjnego, o ile praca domowa nie jest takim batem, który właśnie nad uczniem wieści, o ile praca domowa nie jest on nie podlega ocenie tak samo jak wszystko inne teraz w szkole podlega ocenie co wiemy o tym, jeśli chodzi o badania na ile faktycznie praca domowa w tym rozumieniu my w takiej praktyce, jaką mamy dzisiaj w szkole w polskich domach my, czyli pół popołudnia, bo całe popołudnie spędzone na różnych zadaniach na ile to jest skuteczne potrzebne edukacyjny, jeżeli przyjrzymy się badaniom Instytutu badań edukacyjnych, które sprawdzał jak nauczyciele traktują zdania na nowe to pojawia się pierwszy problem Nycz ani zadają nie sprawdzają większość nauczycieli zadaje prace w domu i że ją sprawdzać na zasadzie masz Niemasz Jedynka albo dlaczego plusik, że jest odrobione, a w ogóle tych zadań nie obawia się z uczniami nie sprawdzają, dlaczego się na nich potknęli albo dlaczego syn nie mogli z nimi radzić nie pytają, dlaczego nadrobili, bo oczywiście łatwiejsze, że średnia ryby albo jesteś leniwy, ale nie nie robiły, bo otrzymujesz pomoc tak, a on ITS pierwszy jakiś taki niepokojący sygnał drugi to jest takie, że nauczyciele pytani o to dlaczego zadają bardzo często odpowiadają tu coś w stylu, bo zawsze tak było to znaczy mogą uczyć, a porcja arbuza Mogilno Rosji, bo to jest dobra metoda edukacyjna był, jakby nie ma nad takim głębszej refleksji czy rzeczywiście prawda Nate wątpliwości właśnie z wieku uczniów są szczególnie wyraźne, bo w ewidencji instytucjom, które ZNP opracował taki raport, wyciągając dane m. in . z badań PiS działacze z badań, więc o tym jak właśnie dzieciaki czeka sąd wezwie tak jest międzynarodowe testy, które sprawdzają kompetencje 9 dziesięciolatków, a następnie piętnastolatków najeźdźcy tam wychodzi, że te zadania domowe jakoś niespecjalnie się przekładają na jakieś sukcesy edukacyjne mnie zaciekawiło taki raport, który trudno nazwać rektor, który nie jest celem nie nie będzie twardych danych, które pokazywały, że oto zadanie działają lub nie, ale jest fajną obserwacjom Przemek Sadura z uniwersytetu Warszawskiego w rozwoju nowej książce ma taki rozdział o tym za co Polacy kochają brytyjskie szkoły i Polacy, którzy wyjechali na emigrację posłali tam dzieci do szkół, którzy uwaga sami szkół nienawidzili i właśnie 1 z argumentów jest to, że w wielkiej Brytanii praktycznie nie ma zadań domowych zaczynamy, jeżeli są to jak w Finlandii to też jest mi, że plany nie ma zadań domowych to nie jest prawda za zadanie, które zajmują kilka kilkanaście minut nie trzy-cztery godziny taki one są też obwarowane pewnymi zasadami to są często zadania wsadzone w życiu tak dokładnie sól, która zrezygnowała z kimś z rodziny to może być obserwacja pogody ta może być kontakt z przyrodą i właśnie są też tak zaprojektowane, żeby były króciutkie, żeby nie zajmowały całego popołudnia i żeby dziecko mogło samo zweryfikować swoją pracę nie podlega to właśnie temu te groźby pały, a tak jak takie były takie są temu rygorowi właśnie to co mówicie rodzica na emigracji były takie fajne, bo oni mówili ja nienawidziłem szkoły, bo ja wracałem schemat poświęcać mnóstwo czasu, a moje dziecko czeka się skończą wakacje ma ono chce wrócić ze szkoły się tam dobrze czuję oczywiście pamiętam, że z Wielkiej Brytanii jest niesamowicie selekcyjny im dalej w edukację wyżej to jest gorzej, ale tych pierwszych etapach, kiedy umówmy się można rozpalić miłość Hanki albo oddali ją zabić to bardzo ważne, żeby dzieci lubią szkołę, a zadania domowe i to też widać w tej książce, której mówiono mi się prace domowe są tym co potrafi zabić radość z nauki było tak to co do osiągnięcia, bo nie zniechęcała zniechęca też przede wszystkim odbiera absolutnie poczucie sensu kuratorzy dziecku narzucona jest od początku do końca treść zadania i trzeba zrobić taka nie inaczej przecież wszyscy znamy te posty rodziców, którzy wrzucają treści i zdjęcia po wiecie, o co chodzi, bo siedzimy nad zadaniami kompletnie nie mamy co tutaj poeta miał namyśli, bo czasami tylko zadania są jakiś dziwny sposób sformułowane wiadomo, że tylko jest 1 poprawna odpowiedź ja albo cała rodzina wpadnie na to stać albo niani mówimy o zadaniach z liceum tylko właśnie często z pierwszych klas szkoły podstawowej i dziecko, wykonując takie zadania i widząc jakie jest basen z sumieniem nie może samo wymyślić się treści zadania nie może podstawić swego imienia z jakiś tam historyjce o liczeniu, kto ma ile tam cukierków czy jak Głuszek to są takie proste kwestie, które bardzo poprawiłby poziom zaangażowania i poczucie samostanowienia tego w ogóle nie ma trzeba odkopywać dokładnie to co w podręczniku dokładnie to co ne zadała pani cała klasa robi dokładnie to samo my to bardzo bardzo odbiera dziecku poczucie sensu też właśnie piszemy w po decyzji maści na swoje życie, ale to co też jest ogromnym problemem wiążącym się z pracą domową i niestety to już dzieje od pierwszych klas szkoły podstawowej, ale nasila się przede wszystkim my od czwartej klasy to ogromny wpły w prac domowych na życie rodzinne wszyscy są zmęczeni, że rodzice po pracy dzieci po szkole to jest taki czas, kiedy są 2 maksymalnie 3 godziny przed pójściem spać na to, żeby jakoś złapać ze sobą kontakt usiąść zjeść porozmawiać zrobić coś się co ma my sprawiliśmy wszystkim członkom rodziny przyjemności albo zająć innymi obowiązkami, ale rodzinnymi i tu właśnie się okazuje, że wkracza szkoła arbitralnie mówi teraz wsiadać do stołu wszyscy rodzice dzieci i jest wielogłos panie History zadała to panie dialogi zadała to od matematyki to od polskiego to i wydaje się, że właściwie nikt nad tym nie panuje nad tym chaosem od czwartej klasy dziecko może mieć absolutnie nieograniczoną ilość pracy domowej z każdego przedmiotu i wtedy dopiero naprawdę zaczyna się nienawiść się do szkoły, bo to jest już ruszy walka z fizycznym zmęczeniem sennością no takim absolutnym przeciążenie w książce kona jest przywołana takie fascynujące badanie nic sprawdzano jak zachowują się rodzinę zaraz po powrocie dziecka ze szkoły i pytanie czy masz coś zadane podało zwykle w ciągu pierwszych 5 minut rozmowy i prawie nie zdarzało się, żebym go nie było, a my to jest właśnie to pytanie, które nie nie jestem, o którym byśmy marzyli, czyli czegoś ciekawego siedzi się nauczyłem stosować swoje koleżanki ale jaki masz plany na wieczorów co chciałbyś pograć może coś poczytamy nie no to jest właśnie ustalenie właśnie całego dnia pod te zadania domowe i adres przypomniała taka historia, która wraca do mnie wreszcie w każdym roku szkolnym z różnych zakątków Polski jest takie ulubione zadanie domowe 1000 rodziców myślę z wielu pokoleń klejenie Biskupina zapałek naprawdę to się ciągle rozwija to robią szkole moja mama zrobiła w szkole myślę, że jeszcze wiele innych osób przed nami ponad będziemy robić, dlaczego mówi o tym, zadaniu, bo to jest zadanie, które nie wierzą jednak problemy, o których mówimy, bo on być fajnym można zrobić razem z rodzicami nawet, bo w większości rodzin tak mają też Biskupin zapałek problem polega na tym, że na koniec taka praca w Biskupinie, ale też mogą być inne zadania plastyczne techniczne, które przecież potrafią być fajne są oceniane tak komuś hipokryzją, jakim po prostu dno trudno jest dzieciom tłumaczy, dlaczego dzieje się tak, że jeżeli zrobi swą pracę samo, więc ona będzie trochę krzywa trochę brzydka trochę ten Biskupin będzie przypominał bardziej jakiś Fort wojskowy n p . nie Biskupin to dostanie drugie, a jak zrobi to za niego mama czy tata dostanie piątkę pani będzie zachwycona 1 wystawca szkolnej sama to przyrząd, chociaż nie przemknie nad zgłoszeniem innych gościnnego bliscy tak coś dzieje z CCC coś innego było zadane właśnie w takich dziedzinach plastyczną technicznej Pa wykonywała to za mnie mama no bo po prostu ściemy emocje byłam po jakich zajęciach dodatkowych dni bo kiedy mało tego nowy dosłownie kilka dni temu 1 z dziennikarek i to dziennikarek związanych z edukacją dzieci nel napisała taki niemal prowokacyjne post o to jest praca domowa plastyczna techniczna moich dzieci działają teraz robię robię zdjęcie zobaczycie, że to teraz robię po to, tylko, żeby moje dzieci mogły spędzić weekend na tym co chcą oni na tym co muszą tę straszną one być może chciał to zrobić, gdyby sama na to wpadł, gdyby robiły to za mało, gdyby zrobił bez pośpiechu i nie wg jakichś konkretnych instrukcji ściśle ograniczających proces twórczych ona sobie teraz robią coś swojego bawią się rozwijają swoją krew kreatywności wyobraźni, a ja tutaj siedzą im to zrobię właśnie o to, żeby nie musiał marnować czas na przymusową pracę domową, gdy jest przerażająca, bo już dziś wszyscy wiemy, że nie powinno tak bez zaglądania z tego zadowolony wszyscy się Anita mama ani na te dzieci może stąd zadowolony, bo to nie robią, ale z drugiej strony też bardzo uczy się bez sensu jak patyki pokrywą i hipokryzji uczą się takiego obchodzenia systemu też uczą się tegoż system jest wrogi i my niestety w pewnym momencie właściwie interna zajął również taki przekaz sama edukacja jest im wroga no i wtedy ta ich wewnętrzna motywacja zamienia się nad napęd zewnętrzny na ocenę na wzmocnienia pozytywne negatywne już w ogóle nie ma inne ulgi dla samej przyjemności my z koncernów międzynarodowych badań wiemy, że nasze dzieci szkoły nie lubią w moim myślę, że jest to silna część składowa tego problemu no ale by mamy tutaj inicjatywę dna, która wyszła od nauczycieli, która wydaje się być jakimś światełkiem w tunelu i mówimy teraz dają naszym polskim podwórko polskiej rzeczywistości edukacyjnej gminy akcja społeczna zadaje sensem ktoś rzeczywiście wreszcie zauważył, że zaczęła być nam niemal niebezpiecznie dla psychiki dla emocji również dla rozwoju fizycznego dziecka no bo ono najpierw siedzi parę godzin w szkole, a potem następne parę godzin w domu przy biurku czy przy stole na akcja ma zainicjowana przez nauczycieli mająca na celu co rozmowy o tych zadaniach domowych akcję zainicjowało 2 nauczycieli, którzy obecnie mieszkają w tym samym miejsce, czyli Marcin Zaród, który uczy na Śląsku Jacek Staniszewski prezes Warszawy historykiem lista 1 pracownicą drugi uczy najmłodsze dzieci w podstawówkach jestem bardzo różne doświadczonej doszło teraz są problemem, gdy teoretycznie nie powinni mieć co daje płaszczyznę porozumienia mają oni zwrócili uwagę w swej akcji zwracają uwagę na to, że wszyscy o tym, mówimy, ale nikt nic nie robić za czas konserwujemy ten stan takim, jakim on jest, że to co jest potrzebne nauczycielom szczególne to przestrzeń do rozmowy z ich rodzicami i z uczniami, bo zadania domowe są wspólną sprawą całej szkoły, a i to nie jest coś co można uregulować rozporządzeniem ministra edukacji ja naprawdę nie mam pretensji do minister Anny Zalewskiej jak ona nie odpowiada wprost na te wszystkie skargi, że tych zadań domowych jest tak duża, jeżeli coś mamy mieć pretensji też inicjatorzy tej akcji mają dużo to efekt jest bardzo duże, ale też z Kwidzynem domowych NATO to co zbadał Marek Michalak Rzecznik Praw Dziecka, a wyszło mianowicie, że szóstoklasiści czy decyzji, którego pierwsze przechodzą przez reformę odrabiają lekcje przestrzeń pół godziny dziennie codzienność średnio więcej niż cały etat w targach pracy tak i Anglicy zresztą ważniejsze dla mnie to to, że 13 rodziców przyznaje, że dzieciństwo są w stanie same prawa poradzić z tymi zadaniami co to oznacza to oznacza, że w wielu domach dzieci nie dostają wsparcia, bo rodzice, którzy wiedzą, że nie są sobie w stanie poradzić też często mają problem z tymi zadaniami są tacy ludzie tak, że w ogóle tego nie wie co i jeżeli nasza szkoła miała wyrównać wyrównywać szanse, a minister Zalewska lat mówi na to zadanie domowe są ostatnią rzeczą, którą może to zrobić i teraz to co może zmienić są to właśnie takie akcje jak reakcja z dystansem, bo ona przede wszystkim daje szansę wszystkim stronom się spotkać się o tym, porozmawiać ja obserwuję od lat, że panowie prowadzą profil na Facebooku bardzo dużo rzeczy wrzucane Twittera, więc brandem, gdzie mogą w mediach społecznościowych, a obserwując, że to zaangażowanie komentujących coraz większy prezent dla osób z Cytadeli zgłasza pyta po po pyta o porady dzieli się swoimi doświadczeniami wiele negatywnych oczywiście, ale też pojawiają się choinki światełka w tunelu i takie MO Jaskółki jakiś dobrej zmiany taktyki naprawdę dobrej albo piszą też nauczyciele, że Okaj zawsze zadawałem to tamto, ale po tym co piszecie pomyślałam, że może powinienem to zrobić inaczej porozmawiamy o tym jakie są założenia tej akcji nie chodzi tylko o to, żeby ograniczyć się pracę domową, chociaż jest to 1 z Ts no bo takie już mówiłaś wcześniej różne badania wskazują na to, że ilość pracy domowej nie przekłada się na jakości edukacji, ale tu mamy konkretne postulaty w ramach akcji zadaje sensu n p . taki właśnie, żeby nie zadawać tego samego zadania czy tej samej serii ćwiczeń wszystkim uczniom dokładnie tak jak treści w klasie, bo wiadomo, że to dzieci są różne są na różnym poziomie zaawansowania w danym temacie czy też zainteresowania z drugiej strony oczywiście wiadomo, że trudno jest w trzydziestce dzieci przygotować osobno pakiet z dostosowany szyty na miarę ćwiczeń, ale jest takie zalecenie na przykładzie chociażby wyróżnić 34 grupy w klasie może nawet pozwolić dzieciom wybrać, że sens, jaki jest problem domyślić 5 tematów wypracowania krótkiego czynna mejla, którego trzeba wysłać po angielsku umarłby na każdym przedmiocie, po czym tak samo, a dzieciom bardzo bardzo wiele daje możliwość wyboru tak właśnie tego tego samostanowienia Anna, ale też właśnie jakiś feedback zamiast oceny to dziś 1 z postulatów tej akcji może właśnie jako jako bardzo ważny element sensu tego dzieci chciały robić tak wtedy wiedzą po co zrobił choćby po to, żeby móc to przegadać z nauczycielem albo przegadać z kolegami koleżankami z klas, bo przecież, jaki to jest fajny sposób na lekcjach z takim zadaniem domowym usiąść pod nim dzieciaki na grupy i powiedzieć sami spróbujcie to sobie sprawdzić zobaczcie, dlaczego komuś nie wyszło albo pomóżcie temu, kto nie zrobił tego zadania zapytać, dlaczego to oczywiście wszystko zajmuje czas, ale i tak to jest odwieczny temat w Polskiej szkole nauczyciele są mocno przeciążeni mimo różnego rodzaju mitów związanych z tym, że tam pracę kilkanaście godzin w tygodniu w VAT to zdecydowanie to nie jest prawda zdecydowanie MO co możemy powiedzieć rodzicom, którzy teraz właśnie np. usłyszeli pierwszy raz o książce mit prace domowe ja się go KON, którzy teraz właśnie usłyszeli o akcji edukacyjnej zadaje sensem rodzicom, którzy dokładnie przeżywają tę gehennę co wieczór przez całe popołudnie we własnym domu własnymi dziećmi i chcielibyście coś konkretnie zmienić się na swoim podwórku w swoim domu w swojej szkole co rodzic może w ogóle w tym temacie ja mam takie optymistyczne podejście do życia i właśnie tego sądu zebrany rodziców, żeby spróbować tym rozmawiać od tego jesteś ten słynny dziennikarz nie jest tylko dlatego, żeby się wymieniać nieuprzejmy sami z nauczycielami nie, bo to się często zdarza czy tego, żeby się skarżyć coś było nie tak i oczywiście zabrzmi to strasznie smutno, ale bardzo często rodzica do tematu zadań domowych podchodzą, kiedy chcą, żeby było ich mniej, żeby były wydawane mądrzej pochodzą z agresją to znaczy ja sobie nie życzę, żeby pani tyle zadawała widziałam takie krążące po mediach społecznościowych oświadczenia, że miała w związku z prawami dziecka nie zgadzam się, że moje dziecko dostawał jakieś Kol wiek zadania domowe, a kraj jest jakaś metoda, ale umówmy się, że ona nie jest najbardziej skuteczna, bo jeżeli rzeczywiście coś chcemy zmienić na dodatek panowie oddają sensem radzą musimy o tym, porozmawiać docenia to choćby dres nauczycielowi powiedzieć, a pani Krysiu pani się na niczym nie zna pani zadała 20 przykładów z matematyki test bez sensu, bo nawet, że to jest bez sensu toaletę musimy wytłumaczyć, dlaczego to jest bez sensu musimy pokazać ile zajęło naszemu dziecku zastanowić czy mogłoby być inaczej no i Tesco UK włącznie ta kwestia rozmowy niestety bardzo trudne często, bo szkoła przyzwyczaiła nas do tego, że rodzice nauczyciele czas został po 2 stronach barykady i krzyki konflikt między nimi jest zaprogramowany tej naszej edukacji szczególnie w ostatnim czasie tak pojawia się też, że my w przestrzeni tej dyskusji taka figura ma roszczenie o rodzinę kontra leniwego nauczyciela tak FARC i to rzeczywiście bardzo trudny start to jakieś rozmowy, ale polecamy tym rodzicom, którzy nas teraz słuchają nauczycielom również postulaty akcji zadaje sensem to może być początek do takiej rozmowy o nich można po prostu poznać na zebraniu czy pokazać się nauczycielom takie słowo grożą, że można też stworzyć klasowy regulamin tego jak zadajemy nawet zacząć od takich prostych rzeczy i gaz w klasach 13 problem się pojawia wtedy, kiedy właśnie są różne przedmioty każdemu czytałem te tak tak, ale w tym przecież są w szkolnych statutach czy szkolnych regulaminach zasady często są przestrzegane, że na szkodę w 1 tygodniu nie może być więcej niż 3 sprawdziany zimę 34 kartkówki tamże szkołach to różnie działa często, jakby ich zadań domowych, a przecież mogłoby od tego są te regulaminy to są te statuty statusy, żeby takie rzeczy ustalać no to jest bardzo dobry trop drodzy państwo można rzeczywiście ma dopilnować czy spróbować dopilnować, żeby jakaś regulacja dotycząca ilości i sensu reklamowych przez spróbować uregulować Stephens trafiła do innych po prostu regulacji szkolne, zwłaszcza z zakresu oświaty w przypominaniu nauczycielom rząd halą już mamy 3 sprawdziany więcej pani nie może, a są zadaniami domowymi też są świetnie poradziły chciałabym też ze sobą skomentować to coś się w inne dzieje teraz w Polskiej szkole w Polsce luka w Polskiej edukacji, czego my 1 z przejawów jest akcja zadajesz sensem, bo wydaje się, że od jakiegoś czasu mamy takie 2 kontr nurty w Polskiej szkole z 1 strony były upadek zaciskanie Vive targom podziału światopoglądowego gorsetu Anny obniżanie poziomu jeśli chodzi o taki poziom merytoryczny i generalnie cała seria decyzji z poziomu ministerialnego, które wydają się destrukcyjne dla szkoły dla Anny całego systemu edukacji, a z drugiej strony coraz więcej oddolnych inicjaty w rodzicielskich czy nauczycielskich czy takie środowiska w Super Belg przy pokazująca nauczycieli jako no tak naprawdę nowocześnie myślące osoby niezależnie myślące osoby zaangażowane takich nauczycieli jakich działań widywałam w swojej szkole gminne czy w latach 90 czy na początku dwutysięcznych, bo mamy takie 2 nurty z 1 strony pojawiają się szkoły, które są niezwykle nowoczesne wzorcowe i to są szkoły niekoniecznie w dużych miastach nauczyciele tytułowanie najlepszym nauczycielem roku bardzo często są nauczyciele z małych miejscowości, którzy wprowadzają w ramach ogromnych ograniczeń labiryntu Rembisz systemu, jaki bardzo ciekawe innowacyjne w inne techniki edukacyjne czy strategie edukacyjne, a z drugiej strony właśnie od góry ta machina gminy wydaje się tylko zmierzać w kierunku destrukcyjne pytanie czy jedno jest mimo drugiego 3 jedno wynika z drugiego dnia mam wrażenie, że wynika, że trochę jest także reforma edukacji ostatnie 3 lata, bo to nie jest tak, że wcześniej nie brakowało złych zmian i zarządu PO-PSL też sporo działo w nią co do tego wątpliwości, ale to co się działo w tym czasie dobrego to było jednak odejść od pełnej centralizacji takiego ustawiania wszystkich w 1 szeregu teraz do tego wracamy im to co się zadziało, czyli ta dyskusja rodziców nauczycieli o tym jak powinniśmy zadawać jak powinna wyglądać szkoła to, że w 1000 osób przeczytało podstawy programowe to jest jakiś element naprawdę przecież to nie jest to dokument, który niezgodnie z rządem nie mnie naprawdę ja widziałam jak przeczytał tekst edukacji stoczą wróci cokolwiek z edukacją, bo minister Zalewska w tytule do wzrostu hit winnych za tekstem do mnie nie musiał być wisiorki rzeczy, bo ludzie byli ciekawi i to jest Super to smutne, że to wynika z takich niepokojących zjawisk szkołę, ale myślę, że może zadziałać na dużą korzyść szkół, bo ja cały czas wierzę, że tej autonomii jest tak dużo jak mądrze wrażliwą lorda Starka oczywiste, gdzie się straszne rzeczy tak jak mieliśmy całkiem niedawno on zamieszania potężna startowym piątki na uczelni z akcją uczenia tolerancji broniłem się bezdomni z innego się w tych szkołach nie działo, a wiem, że są nauczyciele, którzy mają w tej chwili np. kontrole swojej wybrance 5 lat wstecz po tym, jak przeprowadzili lekcje tolerancji tak to jest niepokojące i oczywiście to jest olbrzymi problem, bo pokazuje, że minister ma bardzo dużą władzę i może ma właściwie wszystko w szkole w tej chwili przez swoich kuratorów oświaty, ale równocześnie widzimy też o tym, mówiła z, że zacznę się też wspomniałem, że teraz, kiedy świętowaliśmy odzyskanie niepodległości to oczywiście Onyszko, który zrobił to tak jak zawsze odda głos gleba była Akademia Aurelian Oil wierszyki piosenki, których dzieci nie rozumieją dziękujemy do domu, ale szkoły, które zapytano uczniów co byście chcieli robić co znaczy dla nas niepodległość oto może zrobimy e-sklep room, a może zagramy w planszówki, a może wyślemy kartki do kogoś winy w naszych przyjaciół złożymy życzenia małe rzeczy NRL całują się działo naprawdę wielu wielu szkołach ja zaś mówią o tym, że mamy 6100  000 nauczycieli, więc tak wielu z nich jest słabych, ale stworzył wspaniały i teraz tylko od nas zależy czy będziemy ich premiować czym będziemy nie tylko finansowo, ale też takim uznaniem społecznym, bo to jest jakiś duży problem, ale czy my będziemy chcieli się z nimi współpracować być w tym jedno Bożenie, bo po drugiej stronie i myślę, że reforma edukacji jak taka, jaka się wydarzyła ona nie zostanie prędko skręcone jeśli w ogóle, dlatego że na napisanie nowych podstaw programowych to znowu będą pieniądze przyznawane miesiące prace to znowu będzie wracanie dzieciom wszystkiego do góry nogami i nauczycielom nauczycielom, którzy razem z 4 jedno głos mówią, że pociąg teraz potrzebujemy to stabilizacja ta, że niczego innego Szkotak nie łaknie, ale ja jestem drugim rocznikiem, który skończył gimnazjum od edukacji pisze od 10 prawie lat jest jezioro umieć zrobić coś naprawdę kluczowego w tym czasie, odkąd skończyłam szkoły był tylko 1 rocznik, który przeszedł szkołę od początku do końca bez jakichś zmian tak w wyżej był na ataki takie drobne, ale nie nie zmienią się Magma, która z nich egzamin gimnazjalny podstawy programowe przedmioty w szkole no cały czas zmieniamy i kiedy zmieniamy, żeby ulepszać Staszczuk pół biedy, bo będzie to jakiś efekt za jakiś czas no ale na razie są co do tego spore wątpliwości, więc niczego z niczego nowego ministra jak co do jakości tych zmian, ale też co do tempa wprowadzania na pół na stosie wprowadza w bardzo szybko bardzo niestarannie zamiast właśnie rozłożyć na raty i jakoś też rozłożyć odpowiedzialność nas jednak jest to centralne zarządzanie powrót do niego polecamy państwu bardzo małe i śledzenie dalszych losów akcji społecznej zadaje sensem przede wszystkim śledzenie postulatów i rozmowa tych postulatach u siebie w szkole z nauczycielami swoich dzieci z rodzicami innych uczniów w szkole nasze dzieci mamy dla państwa egzemplarze książki, jakiego Konami pracy domowej od wydawnictwa Mańka prosimy o maile na adres dla was małpa TOK kropkę FM dla własna łopata kropkę FM ta książka też zdecydowanie może posłużyć jako zbiór argumentów w dyskusji na temat zasadności pracy domowej, a już bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem w dzisiejszym wydaniu podcastu dorosłe dzieci była Justyna Suchecka dziennikarka gazety wyborczej specjalizująca się w edukacji Chin, gdzie byłeś za zapraszamy na kolejny odcinek jak zawsze we wtorek po dziewiętnastej Anna Zielińska
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOROSŁE DZIECI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA