REKLAMA

Czy katolicyzm jest do pogodzenia z demokracją?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-11-13 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:34 min.
Udostępnij:

W studio dr Justyna Melonowska – psycholożka, doktor filozofii, która rozmawia z Tomaszem Stawiszyńskim o tym, czy da się pogodzić katolicyzm z zasadami demokratycznego państwa prawa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Druga godzina filozofów w tym wieczorze Radia TOK FM. I zapowiadana tydzień temu dr Justyna Melonowska, dobry wieczór, dobry wieczór, Akademia pedagogiki specjalnej, filozofka, teolożka? Rozwiń »
Chyba właściwie to taka bardziej domorosła teolożka, na kanwie zmagań wewnętrznych.

Rozmawialiśmy w zeszłym tygodniu o wierze i nie wie, że podróżnymi z względu ami i aspektami i perspektywami się temu oraz w tym problemom przyglądaliśmy doszliśmy na końcu do sporu aborcja no niekoniecznie musimy ten spór kontynuować dzisiaj, bo chyba najciekawszym elementem w tej rozmowie na naszej poprzedniej była próba jakiegoś nazwania wyrażenia swojego doświadczenia wiary i mojego doświadczenia niewiary myślę, że takie zejście do poziomu osobistego doświadczenia w tego rodzaju rozmowie w sytuacji, kiedy większość takich rozmów dzisiaj odbywa się głównie na poziomie jakieś polemiki konfliktu o charakterze mniej lub bardziej polityczna może być ciekawym eksperymentem, który może się oczywiście nie powieść ale, ale może się też powieść

Jedną z najciekawszych książek, jakie czytałem na ten temat i tak o takich książek, które rzeczywiście mnie autentycznie Jan egzystencjalny poruszyły przydały mi jakiś rodzaj metafizycznej metafizycznego tkwi nie miałam to była książka może państwo się bardzo zdziwiony nie może się też zdziwisz Józefa Ratzingera w alei Józefa Ratzingera jeszcze sprzed zwrotu konserwatywnego, bo Jozef Ratzinger wspólnie z takimi 2 niezwykle ciekawymi dialogami myśliciela myślicielami jak i Eugen German i Hans Kling to byli niegdyś tacy 3 apostołowie właśnie liberalnej przemiany w kościele dopiero doświadczenia tam roku sześćdziesiątego ósmego i różnych przewrotów społecznych samego Ratzingera przemieściły na te pozycje konserwatywne, ale kiedyś był naprawdę tak bardzo progresywną teologią jest takie fajne zdjęcie jak właśnie we trójkę w strojach cywilnych tacy tacy 3 panowie są siedzą piją wino w swetrach i w koszulach to jest właśnie Driver man King i Ratzingera Driver man King to, bo są ludzie, którzy batem przez właśnie Ratzingera zostali pozbawieni prawa przemawiania w imieniu kościoła, ale to nie jest istotna książka, której mówię to książka wprowadzenie chrześcijaństwo, które się w Polsce ukazała nakładem wydawnictwa znak nas wieloma odniesieniami dla do egzystencji egoizmu, który w ogóle Ratzinger bardzo kiedyś cenił ich, by dalej cenimy zaczyna się ta książka nawiązaniem do Kierkegaarda skądinąd bardzo ciekawym i on rzeczywiście próbuje wyprowadzić to doświadczenie wiary z jakiegoś takiego środka ludzkiego bycia w świecie czy ludzkiego doświadczenia ABC obycia w świecie Ano właśnie pewnego rodzaju niepewności kruchości rozpaczy tragedii ludzkim losy ludzkie losy doświadczenie wpisanych tam się wydawało bardzo wtedy, które takie dotykające i mocne mówiąc szczerze nie wiem jak ty patrzysz na tą książkę i 3 czy dla ciebie tego typu myślenie czy mówienie czy pisanie o wierze religia metafizyce też jest bliskie innych wiesz co ta książka Ratzingera jest dla mnie ważne jest dla mnie ważnym punktem odniesienia zresztą leży na mojej szafce nocnej w jakiś czas się korkuje natomiast myślę sobie za metr zaczynie nam już temat na inną na inną rozmowę tylko tak króciutko dom powiedziała, że ja nie postrzegam tego autora jako kogoś, kto wykonał jakiś gwałtowny zwrot np. tekście weźmy taką niewielką książeczkę demokracja w kościele to widać rząd jak bardzo trwałe np. przy takim swoim stanowisku, a on, a mnożenie po prostu ikonie sztandaru to to musi być struktura hierarchiczna także on tym myślę, że to po prostu chciał mnie, żeby dzisiaj mamy tendencje do interpretowania takich słów przez pryzmat wszystkie klisze, więc być powiedzielibyśmy radykalnie liberalne, a to trzeba przez bardzo ostrożnie liberalny klisze na to liczą na to patrzeć w nurt natomiast tak no rzeczywiście jest tak, że spotkaliśmy się tutaj w zeszłym tygodniu rząd w te w nawet w tym samym studio, które jest takie bardzo taką ma bardzo intymną atmosferę, w którym siedzimy tria, a nawet nie widać, kto nas tutaj wypuszcza do jedno i kto to jest takie okoliczności, których łatwo powiedzieć więcej, niżby się chciało ja w ogóle nam takich wierszach rzeczywiście powiedzą pewnie więcej niż wam sądziła, że mogę powiedzieć w zeszłym tygodniu, ale jestem też wdzięczna słuchaczom, a twoim elita i po 8 zaś powiedzieć moim za taką życzliwą reakcję i za życzliwe przyjęcie i teraz, kiedy mój zatem kilka Garda z kim m. in. takim w rdzeniu wiary to ja bym chciała powiedzieć, lecz i też cofając się do tej naszej rozmowy, ale w taki sposób, który nie będzie wykluczając dla żadnego ze słuchaczy, że to wspomniały, że wówczas o takim doświadczeniu, a że ty miałeś prawda taką odpowiedź, że miałaś takie doświadczenie doświadczenie nie wiem o tej skrytej wiary, które się jakoś nie utrzymało prawda zaś doświadczenie nawrócenia, od którego potem nastąpił odpływ i ja w tej samej audycji mówiłam zaś m. in . o takiej liturgii prawda o takim odczuciu cement umowę Elon inie myślę sobie, że to w BM w po to, chciałbym teraz po powiedzieć słowo o tym, dlaczego, jakie to rozumiem, dlaczego odczuwam pewien smutek a kiedy myślę o tej swojej historii, a jednocześnie, że żona jakoś, by jest taka dramatyczna po prostu dla naszych czasów to dla troski, którą noszą w sobie mianowicie ja myślę, że dzisiaj rzeczywiście jest trochę taki problem, żeby to, żeby utrzymać dusza to znaczy, że nawet, kiedy człowiek szyfru na szuka nawrócenia czynów za niego dosięga jakoś nawrócenie się wydarza to myślę sobie, że o ten kościół tak ani inaczej zreformowany tak nie inaczej uwspółcześniona tak, a nie inaczej dostosowane do świata, w którym żyje rzeczywiście jest takim jak po trudnym Habitat tam, gdzie tego rodzaju dusz to znaczy w ERM i oczywiście może się wyrażać pewną delikatnością nie mogą formułować sądy zbyt radykalnie, ale to może ja powiem tak za nie robią to Hildebrand, którego ważność w zeszłym tygodniu też powoływał Janowicza mówił o czymś takim, że on obecnie Jezus jest przedstawione w taki sposób od wałów w kontekście kata z dziecięcą i tych książeczek o takich, że MF jak co mówi tylko idiota może uwierzyć, że ten rolnik twarzą był, a Bogiem Barry i ja sobie myślę, że jeżeli mamy jakiegoś człowieka, który ma to dotknięcie łaski chciałam powiedzieć dobrego mądrego lepszą wcale nie musi być taki rodowód wystarczy, że ma to do dotknięcia nawrócenia to rzeczywiście Wierzawice trudność w tym, żeby go zabrać na na taką, że wierzch i w typowym kościele parafialnym prawda jestem takim horyzontalnym odniesieniem z tymi gitarami w ME więc, że ja myślę sobie, że gdzieś jak pukaliśmy tą groza to doświadczenie tak takie ciężkie doświadczenie sacrum takie ciężkie doświadczenie atramentu i zamieniliśmy na was na sprzęt fascynację właśnie takie w ogóle cukierkowo dziecięca, a to, że ma rzeczywiście, a i wykopaliśmy tak jest wyjaśnia trudno, a propos tych pojęć, których używasz to są takie 2 składowe elementy doświadczenia religijnego wg Rudolfa Otto to takiego można go myśliciela religioznawca jeszcze o ojca założyciela religioznawstwo jeśli tak można opowiedzieć właśnie atrament w nich pasji nas taki rodzaj grozy przerażenia skruchy leczenia wobec czegoś nieskończenie przekraczającego jednostkowo, ale zarazem właśnie przyciągania fascynacji jakiegoś takiego tak poruszenia tego rodzaju dziękuje w chwili alarmu i wieś przychodzi mi do głowy taki komentarz wraz ze środka inni RO ortodoksji katolickiej, która też nie jest dla mnie dla mnie łatwa i ich przecież też prowadzę też gotowe to jest jednak bardzo trudne doświadczenie to przesuwanie się wieś w kierunku tej ortodoksji ale, ale wiem, że kiedy Reiss American GM przyjmowała chciała przyjąć chrzest w tej IMM Benedykta, który prowadził mówi no ale wie pani meta jesteśmy takimi rankingami duchowości i teraz to jest bardzo ciekawe PPT jest bardzo bardzo ciekawe sformułowanie innymi słowy tu nie chodzi tylko zaliczyli chodzi o takich w UE jak odpowiedzieć w sferę te taki stosunek do wiary, gdzie wiara jest pewnego rodzaju pracą z trudem, gdy to nie jest właśnie wiesz czy to nie jest im Wandy, gdzie co nie jest wydarzenie, lecz nie tylko ono prawda to nie jest odlot po tylko tez po prostu robota do wykonania prawda dzień po dniu pewnego rodzaju stabilność pewnego rodzaju uznały pewnego rodzaju zmęczenie, któremu do poczucia obowiązku temu wszystkiemu oczywiście towarzyszy wielka radość zdają sobie sprawę, że bez łaski to w ogóle było niemożliwe tak AM ner natomiast odnośnie nie wiem ja np. co wieczór, a tak jest tam o umówiona, że co wieczór odmawiam kompletach, ale komplety po łacinie i czasem naprawdę dosyć łącznie w całym z nią nie widzę na oczy ze zmęczenia wierzch kładę dzieciaki, ale jeszcze próbuje robić coś naukowego i przychodzi czas, gdy trzeba być kompletnie się Sejm nie dam rady po prostu i mam taką pokusę, żeby właśnie iść w stronę takiej duchowości, która dzisiaj dominuje znaczenie to żadna kompletacja jest takie ciężki ciężka robota ja tutaj po prostu porozmawiał z takiego testu, a wiem, jakie są dzisiaj ciuchy i elit i to jest taka ogromna korekta, którą w i widzę twój uśmiech oraz NFOŚiGW wyszli bowiem ma inny inny inny punkt widzenia hamowały różnego rodzaju Dayli domknąć kadrę potrzeba ziemi w Senacie to potrzeba jak, ale jako potrzeba co można myć Wierzba, bo jak, ale nie to może dokończenia powiem z kolei jak to my strony wygląda wtedy na Wawelu powiem co mam namyśli mówią same w sobie wiesz no ID, czyli tak, jakby próbuje powiedzieć, że istnieje taka warstwa taki fundament to jest właśnie co to to trwanie tak jest wierne psie pewnego rodzaju warsztacie wiary, jeżeli tak można powiedzieć, że dzisiaj bardzo zapomnieć o tym, że wiara jest warsztatem, ale również jest to staram się oczywiście na tym wieś mieć to doświadczenie również bliskości prawda to jak Jan, mówi że miłości, która nie znaleźli go Edmund natomiast Arnold to nie jest takie proste, bo nie zawsze się tak składała w jak teatr Blik idealnie dopasowanej maszyny ciekawe co mówisz, że powiedziałem o tym, że, że zostałem sierotą potrzebą, którą masz to potrzebą właśnie uczestnictwa w czymś co ne składa się zarówno z tego wymiaru kremem gumiaki w Azji nas co też jest jakoś wyraźnie skierowane w stronę właśnie struktury hierarchicznej powagi pewnego rodzaju uniżenie wobec istoty absolutnej tak dalej to dla mnie w tym moim nastoletnim epizodzie mówiono nastoletniej w momencie kiedy, kiedy rzeczywiście jakoś wsiąkła w taką, ale to trwało krótko jak powiedziałam z taką w taką, jaką się wspólnota kościoła Myśla wyrażoną też jakiś wspólnocie oazowego po prostu to jest skonkretyzowane i w SO we wspólnocie rasowej to właśnie taki moment, kiedy no na pewno zadziałało to taki wymiar bycia razem tego, że to był byłoby, by była jakaś grupa ludzi, którzy byli bardzo jakoś ze sobą zżyci, że to wszystko tam działało wg pewnych mechanizmów które, a później dopiero zidentyfikowała jednak jego przemyślana strategia pierś to było dla mnie coś takiego uderzającego, że to są pewne strategie, które się w bardzo wielu różnych grupach nie tylko religijnych stosuje, żeby np. wzbudzić ścieku takie silne emocje, żeby właśnie jakoś skonsolidować grupa wokół czegoś trochę podejrzliwie patrzą na to patrzeć feminizmu, ale to jest jakiś jakaś kwestia nazwijmy to psychologiczna natomiast dla mnie raczej ten przekaz kościelny właśnie nawet w tym wydaniu liberalnym był czy jest właśnie zdecydowanie zbyt autorytarne, ale nie, dlatego że uważam, że bierz powinniśmy z definicji mieć religię, która jest, które jest miękka otwarta liberalna fajna i t d . tylko, dlatego że mam poczucie, że jako ludzie jesteśmy w takim położeniu poznawczym, że nie mamy, że tak powiem do niczego więcej uprawnień to znaczy, że bardzo jest bliskie to co odziani wad ima mówi o myśli słabej w kontekście metafizyki to znaczy, że my z racji tego w jakim jesteśmy po prostu położeniu poznawczym niejako nie stać nas na więcej wiesz co zachwieje nie możemy wygenerować, jakby takiego takiego mocnego światopoglądu, bo nam brakuje narzędzi do tego to znaczy ja się zacząć zastanawiać czytać na ten temat bardzo duże opóźnienie podczas studiów filozoficznych to właśnie był cały dzień ciągnący się za mało temat ten temat wiary religii prawomocności przekonań religijnych i 1 z podstawo jedno z powstałych wątpliwości, którą wtedy, której wtedy nabrałem i którą którą mam do dzisiaj trudno jest wątpliwość taka no przepraszam, ale ale, skąd w ogóle, skąd państwo powiedzą wszystko, skąd państwo wiedzą, że Bóg akurat chce tego panie tamtego, skąd państwo wiedzą, że mają państwo wyłączne mandat do reprezentowania Boga na świecie, a inne religie tego mandatu w każdym razie nie w pełni, które nie posiadają i t d . i t d . wydają się, że wobec jednak wieś złożoności wszechświata wobec niedoskonałości własnych narzędzi poznawczych wobec różnych jeszcze składników ludzkiej kondycji NATO my jesteśmy bezradni po prostu i też budowanie takiej takiej mocnej instytucje oczywiście ma pewien psychologiczny sens jak patrzymy na na historię kościoła NATO to oczywiście jest wielki fenomen i rola kulturotwórcza jest w niekwestionowana tej instytucji, ale z drugiej strony dziś, kiedy już dysponujemy jeszcze innymi metodami narzędziami już więcej wiemy o świecie już w już nie możemy pokazać uprawiać metafizyki takie choroby Święty Tomasz innymi słowy wieś to po prostu no ja bym chciał nawet ja bym bardzo chciała ale, ale nie mają tak po prostu nie nawet w jakimś sensie dla mnie nawet, jaki się w jakimś jakimś jakąś taką niezwykła wieś wreszcie godną podziwu aktywnością czy działa czy taką postawą jest jest to twoja postawa na no bo dostrzegam też jakiś rodzaj heroizmu w tym tak naprawdę popu poza tym, że mogę uważać to jest momentami właśnie nie wiem z za dużo uproszczeń wobec, jakby świat dookoła, że to, że instytucja kościoła też ma swoje bardzo mroczne strony i bywa szkodliwa w życiu społecznym mogę mieć taki pogląd, ale jak widzę też pewien taki metafizyczne heroizm w tej twojej postawie, który jest dla mnie też w jakim sensie fascynujący nie, ale co rozumiesz podpięcia heroizmu tuż po prostu polityką ich już wyboru tutaj tych lat jest taki wybór właśnie w duchu Kierkegaarda, od którego zacząłem z rządu działanie to jest taki skok poproszono mnie co ty wykonujesz, choć nie zawsze musisz, zwłaszcza wydają się, że niekoniecznie jako osoba przyznająca się do takiego Integra z katolickiego musisz zawsze zdefiniować jako skok prawda no bo jasne tak nie da tak to prawda to prawda to ważne, że to rozumiesz mnie tak wiesz co te to rzeczywiście jakoś je jakoś wybrzmiewa jest bardzo ciekawa różnica, ale między nami, gdy w zeszłym tygodniu też mówiłaś o takiej słabości naszej słabości słabości narzędzi poznawczych tylko w zeszłym tygodniu odnosiły się to do Giodo do kościoła bardziej dzisiaj do tak go wspólnie aż prawda aż jakąś taką ludzką płaszczyzna wobec euro wobec świata, a wiesz ja tego tak po prostu zupełnie inni kibice, ale ich od daty ich w ChRL i dlatego rzeczy, jeżeli chodzi o wartość taką poznawczą różnych naszych enuncjacje przekonaj od dawna mam wrażenie jesteśmy na równi pochyłej myszy nie znosimy zjeżdżamy jest też to co mówiłam w zeszłym tygodniu, ale ja na to mogą odpowiedzieć bardziej osobiście w taki sposób, że AM po pierwsze, istnieje doświadczenie wiary, ale i to doświadczenie jest doświadczenie objawiającego się Boga, więc w gruncie rzeczy dochodzimy do objawienia, a prawda, ale wiemy, że nie każdy może mieć doświadczenie wiary w sensie sensie w jak ta powieść jak już takim odczuwalnej obecności tak powiedz co prawda albo jak dziś jest przereklamowany tak bardzo chce nie używać takiego liberalnego języka, ale muszą osobistej relacji prawda a, ale wciąż wówczas zostaje zostaje ta ścieżka z lig teraz umowa o ścieżkę Świętego Tomasza właśnie, o którym się mówi niektórzy słusznie mówią, że go w ogóle nie należy czytać jako filozof tylko jako teologa jednak dla niego filozofia jest zawsze tym ostatnim tyczy to są te stopnie prawda i gmin, które mają po pozwoli wykonać ten ostatni krok, który jest krokiem krokiem Teologicznym, ale też, ale też wieś abstrahując od wielkich nie wiem jakiś tam spra w technicznych, a albo nie do końca abstrahując ja n p . no słyszałem, że serwer neuronauki ach, pojawiają się takie koncepcje, że właściwie jest całkowicie zdeterminowani przez swoje struktury mózgowe prawda wreszcie wszystko w nas ranne to co zwykli byśmy byli uważać za zło to są po prostu jakieś takie struktury patologiczne struktury chorobowe, zwłaszcza można powiedzieć, że wszyscy jesteśmy jakoś chorzy Berger to jest nieprawdopodobne umniejszenie człowieka w tym zaś na pewno nie jest lot wznoszący jest to po prostu, a spadanie Nataszy jest pikowanie i jak na to odpowiedziała tak nie wchodząc takie wielkie spory techniczna umniejszenie względem, czego właśnie teraz o tym, powiedzieć tylko i chodząc to wieś taką perspektywę nie wiem o techniczną, a tylko jak wracając do ziarna w białym powiedziała, że dla mnie takim podstawowym zasobem jest koncepcja osoby też koncepcja, która się wywodzi z teatru antycznego amfiteatru antycznym ten aktor miał maskę w tej masce były wielkie Tomaszka sygnalizowała prawda ski mamy do czynienia na sygnalizowała rolą informowała o roli były tam, a ustawy otwór, przez który brzmiał rozbrzmiewał głos com PL głos aktora, ale jego twarz była ukryta prawda i to tak ten głos brzmi rozbrzmiewające przez maskę, czyli per sonary, czyli de ad personam, ale potem to pojęcie przechodziło różne transformacje ono zostało podjęte w czasie pierwszych sporów czysto logicznych nie mamy tutaj tego mu, a może omawiać w każdym razie najważniejsze jest to, że po pierwsze mamy już wówczas zasygnalizowano to taką z 1 strony intymność pewnego rodzaju ukryć dość, która próbuje wybrzmieć w próbuje się skomunikować ze światem zewnętrznym i jednocześnie jest także z uwięziona w pewnej roli, ale może brzmieć jest wyzwalana przez pewną rolę komunikuje się poprzez rolę, ale też na dalszych etapach zaczęliśmy rozumieć, że to jest specyficznie, jako że żal, że człowiek ma taką specyficzną jakość to jest nieprawidłowo pro tłumaczone rząd jest osobą, że to tylko on ma osoba, która czuje w sobie ten zaś mam osoby tak jak mam duże i data osoba to są zasadniczo 3 cechy tez po pierwsze, rozumność, a po drugie, wolność i po pierwsze, zdolność do miłości i teraz a kiedy zdążę tych narzędziach poznawcze tych, a MF to dla mnie ja to jako katoliczka i uciec Ion wrażenie, że co na to patrzeć taki sposób prawda ilościowy strukturalny ŻUŻEL, że właśnie narzędzia poznawcze to żniwa zła kabli pod czy diod, pod które możemy kogoś po podłączyć LO, chociaż myślę, że jest zbyt, jakby takiemu jak głębokim poszukującym człowieka, że to tylko tak rozumieć natomiast dla mnie te narzędzia poznawcze tymi narzędziami poznawczymi to jest właśnie zdolność rozmowy ego odnoszenia się do świata w tym w tym okresie jacyś dobrem co jest złem wolność pomaga mi zająć stanowisko wobec wobec tak dobra i wobec zła do miłości zabito od Ystad instancją najwyższą prawda rozstrzygającą tutaj, więc ja bym to tak widziała wieś i ostro widać zastanawiano czy nie popełniasz i czym oczywiście mówiąc, zwracając się do ciebie mam namyśli w ogóle nie chce wiedzieć, że całą teologię katolicką ale w jakim sensie tak pewnie jakoś całą teologię katolicką czy ten rodzaj myślenia religijnego czy tu nie ma petycja principia i bal zwróciłem uwagę powiedziała, że jak się przyglądać temu co współczesna nauka mówi o człowieku to masz wrażenie, że to jest pikowanie po prostu dużą rolę finałem w twarz szyję, ale w no ale przez tych samych zależy w tym sensie byłoby to petycja pryncypialni, że ty masz już niejako założony punkt dojścia to znaczy, że masz ten zestaw, o którym powiedziałaś różnych cech, które osobę ludzką w swoim przekonaniu definiują i teraz chodzi o to i dla mnie dyskusja teologiczna niestety nosi znamiona ale, żeby uzasadnić i dojść na papieża czy pojęciową do tych już z góry założonych przekonań to znaczy, żeby właśnie mniej lub bardziej subtelny sposób wykazać to co do wykazania już jest podana na wejściu natomiast w tej postawie nazwijmy to badawczej zresztą 1 z takich różnic pomiędzy religią, a nauką, które Bertrand Rasel takim tekście swoim znanym w książce, zwłaszcza religia nauka przytaczam w takiej postawie nazwijmy to badawczej musisz też filozoficznej postawie, która się nie zamyka, jakby w żadnym z góry na domknięciu w systemie mamy taki jest w taki punkt wyjścia, w którym nie wiemy, gdzie dojdziemy wież to znaczy oka jeśli się okazuje jeśli współczesna neuro nauka z tego piedestału, na którym człowieka o, na które czekała dawaliśmy przez tyle czasu go trochę zrzuca albo go w ogóle zrzucano to trudno to jeśli taki jest nowo stańmy wprawdzie, że się posłużę się tym określeniem o religijnej wyraźnie proweniencji to znaczy tak zobaczymy człowieka takiego, jakim jest nie takiego jak kim chcielibyśmy go widzieć jak go sobie wyobrażamy jak nam właśnie różne nasze systemy podpowiadają tylko zobaczymy go w całej okazałości i ćmy i innymi słowy tam, gdzie nas wiedza prowadzi weryfikujemy nasze założenia falsyfikat ujmuje i t d . teraz myślę, że 1 z takich istotnych elementów sekularyzacji w planie ogólnym i np. mojego nazwijmy to doświadczenia niewiary co się łączy z tym co powiedziałem jest taki element, który w inne bym nazwał nowym sporem o to od celu, który ze w drugiej połowie dwudziestego wieku się rozwinął myślę w szczególności też w pismach tzw. nowych ateistów o ten wątek przewija, choć nie zawsze, ale rozwój nowoczesnych technologii medycznych z 1 strony i nowoczesnych technologii badawczych w postaci no i rozwoju takich narzędzi jak nie wiem już techniki rejestrowania rzeczywistości internet rozwój technologii także pozwalające na budowanie różnych urządzeń, które pozwalają nam bardzo głęboko sięgać w świat rzeczywistość struktura rzeczywistości też przyglądać się temu co dzieje się wszędzie dookoła na świecie Otóż to nam dało niesłychanie taki poziom odmienne od tego statycznego na jeszcze obecnego właśnie u różnych postaci takich rodzajów Tomasza Świętego Tomasza obrazów świata, bo widzimy n p . dzisiaj nieskończoną wieś nie nieskończone obszar jakiegoś bezsensownego cierpienia takiego chaosu w przyrodzie w świecie jakiegoś bezwładu kompletnego potwornego okrucieństwa oczywiście to uczniem, a nie nie ma co o tym, mówić, ale okrucieństwa nawet nie tylko ludzi wobec ludzi, ale też n p . żywią wobec ludzi na jakiego się jak jakiegoś absurdu biologii tego jak ogromny wpływ na nas na to co się z nami dzieje mają właśnie determinacja genetyczna ja tego nie absolutne zło jest, aby zdać sprawę, że mamy też do czynienia z rzeczami, które są na poziomie mniej lub bardziej prawdopodobne w uzasadnionych hipotez, ale wiesz jak widzą tak to ten tamten świat po prostu takiego się wyłania trochę wstyd z tego wszystkiego co możemy się obserwować no to powiedziałbym czegoś takiego nawet człowiek pośredni wrażliwości etycznej dzisiaj wierzby nie stworzył jako eksperymentu, bo byłoby to potwornie okrutnym eksperymentom mnie nie nie byłby w stanie tego zrobić no a co dopiero po, ale istota wszechmocna zawsze dobra on absolutnie się to nie składa wiesz co tak poruszyła sporo wątków jest oczywiście do wszystkich się o odniosę, ale i ja myślę sobie także tu nie widzę jakiegoś istotnego błędu metodologicznego raczej mówiłam o 2 planach, które dla mnie są po prostu jak i glinie równoległymi wnioskowałem wieś ogrodowe od jakiś prze przez banki do określonej w góry konkluzję tylko raczej próbowałam zreferować 2 płaszczyzny, które są po prostu równoległe, które się w ocenie nie nikt nie przecinają rozmarza się przecinają w pewnych innych miejscach, które są zasygnalizowały, że niedawno szkodami to jest ładne odesłanie do do tego jak nauka płynnie zmienia nasze wyobrażenie Boga, ale teraz nie chciałabym podjąć tego tego wątku chciałbym powiedzieć o czymś takim co mi tutaj bardzo wybrzmiewa mianowicie, że coś tak de Mode 4 jak koncepcja grzechu pierworodnego, a w gruncie rzeczy dobrze to w swych tuje Kokowski, który skądinąd często bardzo prawidłowo wnioskuje o katolicyzmie, ale lubię jego tom walkę wewnętrzną taki dramat wewnętrzny mówi, żeby ostatecznie sprowadzić sens, o czym tu jest o czym tu w ogóle mowa dostatecznie do tego, że źródła reż Eliasa są w zoo są wymieniani poza mną i w tym sensie jest to takie wiesz takie podstawowe memento i teraz, kiedy muszą bezsensownym cierpieniu o okrucieństwie zjawę powiedział, że po pierwsze, okrucieństwo wymaga MR no i wymaga interwencji MEN bycia okrutnemu zakłada pewną świadomość prawda z inną świadomość skutków pewną celowość tak rzec sprawianie bólu celowość niszczenia nie możemy o rzeczach, które są naturalne nie są obojętne moralnie po prostu w nim żywioły np. żona coś co stworzyli sekundy, ale ty mówisz tak to tu się w kasach od tych meczów to jest absolutnie ja mówię oczywiście o założenia i Ryszarda logiem w natomiast los jest inaczej, kiedy ty mówisz o czymś takim jak wyjawił też są rejony, które są tak bardzo bliskie, a Altus chce zaprosić mojego kolegę z Instytutu Homo FOB obok wszystkich chyba czasem za prawdę, ale ta batalia z Pawłem rozmawiamy regularnie to coś co z nim się spierać pozwól mi pójść albo się to pewnie nie będzie między nami sporu Holender AmT pozwoli podwoić TFT rejony, które niektórym tak dawno nie są liście jest mniejsza o to, że ludzie są zdeterminowani przez gender swój genotyp dla mnie to jest po prostu jakieś takie zupełnie nieprawdopodobne z zubożenie znaczy co tak ja rozumiem, że jest nosicielem slogany typu, ale wynik wywieźć z tego wniosek, że on zdeterminowany euro to jest już coś Isuzu zupełnie innego trybu retoryki o wiele większe wzrasta procentowo, ale to nie odsyła do ciekawego problemu wierzbą w PRL np. mil, o którym też wspominam w zeszłym tygodniu bardzo często używał takiego suwak charakter to słowo też pojawia się bardzo często w piśmiennictwie nurtu myśliciel okres sądziłam, że dzisiaj gra porozmawiamy tak tak myślał, że to stronę pójdziemy bośmy się pożegnać na tym temacie aborcji ostatnio i mieliśmy rozmawiać z lot katolicyzmie relacji do społeczeństwa prawda, więc sądziłam, że te prowadzą stronę skręcimy w czyim nosi Hannah Arendt ona też bardzo często używa pojęcia charakter i to co jest ciekawe to oczywiście nikt żadne z nich, ale w ogóle nie spotykam się stole ktoś próbował definiować co jest charakter to powinno być zupełnie oczywiste w prawda to uczynić charakter kiedyś mieliśmy charakter Czech był dobry końcowy rabat na charakter był dobry bądź silny funt słaby, a wykute jakoś MBP przez życie dzisiaj sądzę, że mamy do czynienia z zanikiem, a charakteru na rzecz osobowości to jest taka krytyka krytyka psychologii, którą przeprowadza Ewa lusterka izraelska socjolożka praską stronę idzie arcyciekawa autorka celowo tak wspominam często tak ważny myślę, że tak tak bardzo ją w stanie w ogóle jacy nie zawsze jest rynek psychologia w regionach mówi, żeby straciliśmy charakter na rzecz taka frajda skoro zmiany osobowości znaczy, że to jest to jest złość czy chce zwolnić się z kredytem to musimy zgłębiać traktor się nie zgłębia praktycznie po prostu maluszek nie ma praktycznie wykuwa prawda ten może udowodnić, że Comarch ludziom, ale generalnie też kierunek jest taki charakter ZAK do innych ustaw pewną relację powinności naszą z innymi, a on, a osobowość w tym sensie jest proza takim kierunkiem egocentryczni narcystyczne tak dalej zgłębianie siebie, więc mi to tutaj bardzo jakoś jakoś wybrzmiewa i teraz zupełnie nie wiem jak stoimy z czasem, ale mam taką pokusę mamy chwilka 10 minut w kata wystąpił w suchej, ponieważ nie wiem czy część jeszcze kiedy spotkamy albo od kiedy się w oddziale myślimy nie wspomniano może się kiedyś spotkamy marzy się nie spotkamy w każdym razie już nas w nieznane są wyroki wiem na długie weekendy chce, więc po ja bym chciała być moją odpowiedź na nasz zeszłotygodniowy dylemat, którą kończyliśmy rozmowę, bo też nie chciał słuchać zostawić też bez próby podjęcia tego tematu i zastanawia się jak to zrobić te w zeszłym tygodniu powiedzieliśmy sobie zgodziliśmy się co do tego dod LS zgodzi się, że wciąż bardzo ważny miesiąc czy zgodziliśmy się wciąż taki, że taką cnotą polityczną jest umiar, a taka pycha hybris prawda takie żądanie dla siebie jest taką złotą anty polityczna to jest coś co nas bardzo łączy tylko teraz chciałabym pójść krok po linii Hanna Arendt, która tutaj wyjaśnia pewne rzeczy o niebo lepiej niż rząd kiedykolwiek mogła zrobić i ty mówisz, o czym w takim razie jako liberał czuje zawsze taki dociska Anny, żyjąc w państwie, w którym kościół próbuje wpływać na regulacje prawne od kabla i mówiłam, że to oczywiście nie chodzi o żaden gość na żadne regulacje prawne tylko, że po prostu nie mamy prawa niezależnie od po prostu z wiary przekonań religijnych tak dalej jakikolwiek sposób legitymizować zabójstwa, a ja wiedziałem, że coś co teraz po prostu naturalizacja przekonań religijnych w tym sensie, że przekonania religijne przedstawia wzór przedstawiać jako jakąś obiektywną prawdę jak przekonania religijne żal żal, że wyrzuca, że płód ludzki człowiek się z przekonania religijne tak daj spokój tak wszystko z przekonania religijne w tym rozumieniu dobra, ale to, kto nie wchodźmy ja chcę powiedzieć coś takiego ta, bo szukam naprawdę takie płaszczyzny porozumienia między nami na gruncie takiej myśli politycznej powiedz ani bioetycznej, bo rozumiał, że też to jest wieś żal, że próbujemy się tutaj spotkać mianowicie myślę, że Arendt bardzo trafnie zauważa, że śmierć i życia są to kwestie anty polityczna, że one są po prostu anty polityczna wszelka polityczność kończy się tam, gdzie dochodzimy do tych 2 kwestii śmierci i życia, a dotyczy on teraz są anty polityczna właśnie wiesz co ja nawet ja nawet się to sprawdzałam te w swoich notatkach z lektury już nie miał czasu grzebać w samej renty jestem bardzo dokładna i Keita miał wręcz wiesz jakoś tak podkreślone, że anty właśnie Ania KIR polityczne i USA Arendt m. in. mówi o czymś takim, że trzeba koniecznie ze słownika naszej myśli politycznej wykluczyć takie słowa posłuszeństwo, że po prostu nie ma czegoś takiego jak posłuszeństwo w tej dziedzinie politycznej i właśnie nieposłuszeństwo jest tym co ochraniaczy co pozwoliłoby nam napisał w określonym kontekście prawdę historyczną odzyskać coś takiego jak godność i a honor, a człowieka honoru godności może w ze statusu termiczne onkologicznego statusu po prostu istoty ludzkiej i dalej mówiła o czymś takim, że w było dla nich jasne przez całe dzieciństwo, a było dla nich jasne i pościel dla wszystkich ludzi pośród, których wzrastała w przypadku konfliktu pomiędzy zasadą moralną, a prawem zasada moralna bierze pierwszeństwo w PIA, by w związku z tym ja myślę sobie, że to jest bardzo ważne i to jest coś co do czego możemy się zgodzić się, że tobie mogę uczciwie powiedzieć nie liczy na mnie jako na obywatelka, która jest osobą religijną nieliczna mnie to, że BND szanowała jakiś porządek prawny np. wygenerowany przez el Nino przez liberałów przez was powiedzmy prawda, jeżeli ja mogę ja mogę się dostosować się w 1000 osób drobnych ALU czy bardzo ważny dla naszego codziennego życia aspektów takich aspektów są tysiące 2000 tysięcy natomiast istnieje pewna granica i chciałabym im się, że mogę czuć się wypowiedzieć poza te granice po prostu fajna mienie i gminy i wyszła za czas uczciwie, żeby to powiedzieć wiesz i teraz te to wiesz co mu nie powiedział coś takiego powiedz, jaka jest koncepcja grzechu, a powiem, jaka jest polityka to co dla mnie jest bardzo ciekawa to, a że ja w pewnym sensie żyję w czasach, kiedy oświadcza pewnemu rozluźnieniu polityki wypłukane go wypłukane mu z pojęcia grzechu prawda, ale ja nie prowadziłam rozumowania w tą stronę, więc nie ma też żadnych odkrywczych konkluzji którymi mogą się podzielić natomiast jest dla mnie bardzo interesujące cała UE relacja między grzechem, a polityką, ale również między polityką, a koncepcja rozmów bez grzeczność nie może abstrahować nim wódkę od od kategorii grzechu, choć rozumiem, że znowu nie miał taki ogromny temperament publicystyczny prawda to nie jest chyba jakaś pogłębiona teza filozoficzna natomiast myślę, że po nosie pozwala zrozumieć na takim poziomie, ale intuicyjnym chciałbym się odpowiedzieć na to co mówiłaś o niewliczaniu menadżerowie liczeniu anomii oknach dziedziczeniu na ciebie w tej sprawie, bo kwestia polityka, a grzech to w ogóle też jest w temat na osobną rozmowę, bo to właśnie są dla mnie zupełne zupełnie pojęcia z 2 różnych porządków, którą sam, ale wychodzi z ciekawych walk natomiast co do co do tego wiesz co to jest oczywiście pewna pozycja absolutyzmu moralnego, którą przyjmuje też i jest to jak również absolutyzm no w tym sensie, że mówisz tutaj o inne swoje nieprzejednane nie negocjowanej postawie to znaczy takim poczuciu, że jesteś w etycznej czy w dacie jesteś w takim miejscu, z którego już, jakby nie możesz ruszyć nawet gromki, że to jest jakby taka granica, której te nie przekracza tam jest też przekonana, że masz rację i teraz, że robisz dobrze innymi słowy właśnie, stojąc w taki już takiej pozycji i oczywiście nie wiesz twoje prawo do tego natomiast ja się zastanawiam nad tym że mamy takie absolutnie rur o granice, których gotowi jesteśmy jesteśmy wspólnie nie przekraczać jak sądzę to znaczy i ja i ty dzielimy cały szereg różnych przekonaniach charakterze etycznym moralnym, w których jak mamy pełną zgodność istnieją pewnie pewne takie graniczne tematy jak np. legalność eutanazji, a takie klasyczne bio etyczna zagadnienia legalność eutanazji prawda legalnością aborcji na zakres tego tego po to tutaj legalności i t d . w których się nie zgadzamy i tras wydaje mi się, że to są takie problemy moralne takie zagadnienia moralne czy etyczna wokół, których toczą się dyskusje istnieją bardzo poważne argumenty na rzecz 1 koncepcji, ale też na rzecz drugiej koncepcji istnieją spory różnego rodzaju istnieje mnóstwo ludzi, którzy w porządnych ludzi nie o skłonnościach morderczych z 1 strony i nie o skłonnościach nie wiem do skrajnej depresji prawda po drugiej stronie i przemoc po drugiej stronie, którzy i inne nie mają takich zwykłych bacznie mienie nie mają takich wykładni z nim lansowanych tutaj tylko uznają, że aborcja może być legalna albo może być nielegalna i nie powiedzielibyśmy, że to są właśnie z 1 strony mordercy z drugiej strony osoby, które chciałyby, które chciałyby zniewalać kobiety teraz możemy to przyjąć, jakby do wiadomości, że to jest jakieś pole przynajmniej niejednoznaczna to znaczy, że okoliczność, że wielu etyków n p . wiele kobiet wiele osób, które nie mają takich jak te przekonania religijne nie ma takiej jasności w tej sprawie jak ty mnie może przynajmniej spowodować, że pojawia się u ciebie takie założenie dno oka jak rozumiem, że tutaj ta kwestia nie jest tak oczywista tak stuprocentowo pewna jak mi się to do tej pory wydaje albo może dalej zostać na tej pozycji, która w, którą ma aż nie chce się sporu nie chcieli dyskusji no właśnie tak jakby naturalizować to przekonanie ja nie wiem, dlaczego ja rozumiem pewną atrakcyjność tej pozycji to znaczy torze, że rzecz, że to w jakim sensie to jest trochę pójście po linii najmniejszego oporu powiedzenie, że po prostu tak jest to jest obiektywna i prawda racja jest po mojej stronie ja nie będę dyskutować, ale z drugiej strony to jest trochę materiału do dyskusji to znaczy nikt nie i nie trzeba wcale przyjąć jakiś bardzo skrajnej wykładni, że nie płód ludzki to jest część ciała kobiety Jona w każdym momencie do dziewiątego miesiąca ciąży włącznie może z nim zrobić co się chce, jakby te pozycje są znacznie bardziej drażniła schowane i wydaje się, że także, że wieś koniec z Sernasem nieźle, ale jest tak zapalny też pod względem politycznym, że z takich postaw, które są bardzo absolutystyczne niewiele dobrego wynika ze stolicy wiesz co ono oczywiście pewna część pewna część problemów, na które zwraca uwagę to są problemy, które ja z całym szacunkiem przepraszam za wyrażenie hormon wiesz rozumiesz cielesność coś z zezem zapalne politycznie oczyść tezami trudno oprzeć się żyje w tym polis prawda rozumianym jako wspólnota polityczna MTR natomiast myślę, że tutaj te żelbetowe zrozumieć LUG zrobią sobie jakąś wieś 334 króciutkie punkciki już przez nich przychód popie pkt 1 kończymy, więc dalej niż w minutach to owszem w pierwszy prosić, żebyś uszanował to, że nie uważam tych pozycji religijne, gdyby ktoś, kto wpadł i z karabinem powiedział, że prawo dopuszcza teraz nawet wymaganą dopuszcza powiedzmy egzekucje przestoju czterdziestoletni okularnik ów to nie miałoby to nic wspólnego z mój sprzeciw prawda nie wobec egzekucji dokonanej, gdyby nie miałbym nic wspólnego z jakimikolwiek racjami religijnymi potrzebuje aresztu usłyszał od zjawia się z Afryki Drzyzga, nawiązując tak, ale za to mówić, ale potem, kiedy o tym, głośno Szkot mówisz no i uważa, że rację spod swojej stronie te racje ma to do siebie, że rzeczywiście ona zabiera stronę ona bierze stronę albo twoją albo moją dlatego ja nie chcę w ogóle mieć racji mnie interesuje, gdzie jest prawda w, a prawda ma dość żona nie jest ani twoja ani moja, ale sprawia, że jest LS pytanie właśnie no to jest, skąd wiesz, kto to jest Wierzbno ustaliła też protest tak zestresowana, że oni też sygnały, że czas dobiega końca no ale w zeszłym tygodniu przeprowadziłam krótkie rozumowanie które, gdy sposób panowały w tym okresie na ładny z drogi w WSK zlot w nocy z wież ostrogi ZS w grę po prostu 1 z elementarnym bardzo poważnych procedur HR prawidłowego właśnie prawidłowego muszą być przesłanki wszystkie ważne, że to był wniosek dalej ten pkt 2 szybciutko, ale i, kiedy mówisz o znieważanie kobiet reszta jest nie tak troszeczkę bawi jako kobieta jakoś też gra kobietę, której zrozum, na które jest Wola w Gnieźnie no krotnie można odnieść wrażenie, że na te kobiety ciąża spada po prostu jak GROM z jasnego nieba one nie wiedzą jak zaś wciąż żyje mogę wyjaśnić, jakie zachodzi w ciążę i uprzedzić, że nad rolą stosunkom z naturalnym 1 z możliwych konsekwencji podjęcia stosunku seksualnego jest jest ciąża i że ta ciąża może przebiegać różnie mogą być różne wieś dalej sytuacji trenerzy oraz różne sytuacje są, w które teraz klastry dializa zmarła 3 punkty od niego właśnie mówimy o żonie autach o sytuacjach, które są bardzo niejednoznaczne on 1 z nich tak dalej tak no wiesz, że to nie jest to nie jest tak jednoznaczna to się wydaje też w gruncie rzeczy jednoznaczne, ale wyjazdowy test nie możemy teraz otwierać tego sporu dobranych kończy musimy kończyć trzeci punkt, ale we wzroście wrażliwości Otóż czwarty jak powiedziała, że tak w zasadniczo próżno istnieje pewna kwestia prawa te negacja wolności dodaje gramy taką zasadę rozstrzygającą nie tylko dla mnie istniał zamek zasadniczo 2 odejścia in dubio pro libertate, czyli w razie wątpliwości w rozstrzyganej wszystko na rzecz wolności oraz Dubel inni Gortata i dziwią in dubio pro Vita Humana, czyli w razie wątpliwości rozstrzygamy o wszystko na korzyść życia ludzkiego ochrony życia ludzkiego, ale i po prostu jedyną tak naprawdę ludzką, a odpowiedzią na ten dylemat jest in dubio pro Vita Humana i tyle tylko pytanie właśnie się tego typu rozwiązanie w danych sytuacjach rozumie, bo nie już nie chce znać ich organizowania dowozu meta poziomu tylko powiem, że to wszystko się rozbija o to jak się zdefiniuje pewne rzeczy to znaczy faktycznie jak postawić znak równości ja wiem, że ty uważasz, że po prostu on istnieje, ale mam zajęć z pełen gaz, który trzeba zrobić z różnych powodów, które możemy wniknąć w następnej rozmowie bardzo chętnie jeśli postawi znak równości między dwudniowym zarobkiem, a czterdziestoletni okularnik Jamno to oczywiście to wszystko będzie prawda tylko kłopot polega na tym, że to niekoniecznie, ale ten znak równości tak łatwo można postawić wcale nie trzeba być krwiożerczy mordercą, żeby nie, żeby go nie stawiać inna zanurza się bardziej wysilić, żeby go nie postawić Eleni, żeby go postać na zawsze z tym pytaniem państwa zostawimy bardzo dziękuję doc. Krystyna Baranowska jeszcze zagości na pewno w tym programie wstanie wątpię państwo też dziękuję kończymy dzisiejszy wieczór Mateusz Luft i Bartłomiej Pograniczny przygotowali ten program Bartłomiej Pograniczny go wydawał mi no, a ja się nazwą Tomasz Stawiszyński dobrej nocy państwu życzę im do służb
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA