REKLAMA

Filozofia starożytna a dobre życie. Jak dzisiaj możemy czerpać z myśli starożytnych?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-11-16 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Piątkowy wieczór Radia TOK FM rozpoczynamy magazyn Dobrostan, przy mikrofonie Hanna Zielińska. A z nami w studiu jest dzisiaj dr Marcin Fabiański dobry wieczór, dobry wieczór, witam wszystkich państwa bardzo ciepło, filozof, teoretyk i praktyk stoicyzmu, dziennikarz, wykładowca, twórca apenińskiej szkoły żywej filozofii. To jest szkoła, która ma swoją siedzibę stacjonarną w okolicach Rzymu, ale szkoła, która promieniuje mądrością i doświadczeniem drogami internetowymi na wszystkich tych, którzy chcą się w tych promienia ogrzać.  Rozwiń »
No i tak się drodzy państwo stało, że ostatnio Marcin Fabiański zaprosił na swój wykład, który będzie w okolicach Rzymu jak tak sobie też Potworowa Jan Warzecha oczywiście, że jak będą w okolicy to w kanale może Marcin Fabiański też będzie w okolicy Warszawy no i tak się udało jest w okolicy Warszawy i dzisiaj będziemy rozmawiać się o tym najlepiej filozofia może przyczynić się do naszego dobrostanu inny w jaki sposób praktykować filozofię tak, żeby rzeczywiście ona inne nam pomogła ani nie pogrążyła nas jak n p . jak wybieram się na filozofię tańca na samym początku pierwszego roku studiów, ale ktoś mi powiedział tak nie uprzedził czy ostrzegło w naszym uważała, bo nagroda dla egzystencjalizmu no to może być ciężko jest Mączka na tym wydziale na Uniwersytecie warszawskim wydziale filozofii w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych czy pokolenie wcześniej przez daną na tak stancja list był tak modnej, pogrążając się, że nowo wpustów znały się takie czarne postaci w czarnych rozciągniętych swetrach po wydziale ne i nie było mowy o obawę o żadnym stanie nie ma równowagi szczęścia spokoju no raczej takie właściwie wdrapanie się w smole no, więc wtedy, gdyby ktoś powiedział, że filozofia może innym pomóc w dobrym stanie w osiągnięciu równowagi psychicznej przy licznej tam się roześmiała, a przede wszystkim uważam, że jest bez sensu nieprawda filozofia ma właśnie pomóc dotrzeć do wzrostu samego dna egzystencjalizm oczywiście 1 ze szkół, które na swoje specyficzne cechy i odpowiada takiej naszej potrzebie, żeby tak naprawdę się zdołować, bo mamy taką potrzebę czasami młodzi ludzie często mają asfalt to zresztą badania psychologiczne co mówią młodzi ludzie czasami fascynują się przed śmiercią dworek w fascynują się wszystkim co przygnębiające znajdują się paradoksalnie w tym moim zdaniem jakąś pociechę etycznym fazę egzystencjalizm też chodziłem w taki mógł starać się długim czarnym wychodząc z Arsenalem najbardziej przychodnia jest Michał młodości to jest fajne to w ogóle to jest fajne, że on nie wie jak jest teraz w akademickiej filozofii, ale wtedy rzeczywiście byliśmy tacy muzycy po początku lat dziewięćdziesiątych z co przerabialiśmy to na co chorowali Szmyd nadaje i owo cudowne ważne w Ossowie pod świadczeń założyć okulary w danej szkoły i popatrzeć na świat przez pryzmat np. egzystencjalizmu, ale no to to dość późny nurt, że tak powiem jak spojrzymy na historii filozofii zachodniej, choć senator cena dużo dużo dłuższa i jej korzenie w czasach jej korzeni greckich również poszukiwano też szczęście za pomocą różnych ścieżek 1 ścieżka to brak otwartość szukanie szczęścia tego co to mandatem wewnętrzny spokój pewnego rodzaju harmonię pewnego rodzaju pogodzenia ze zdarzeń ze zdarzeniami pewnego rodzaju rozstrzygnięcie, że bardzo mili będziemy w zgodzie z projektem zwanym wszechświat nic złego nam się stać nie może złe rzeczy dzieją się tylko nie filozofią było nie chce się pogodzić z rzeczywistością filozofem dzieją się tylko dobrze, że od, ale nawet wtedy robiono to w różnych stylach, czyli np. Epikur wymyślił właśnie taki styl, że pozbywamy się cierpienia na Wschodzie Bunda mniej więcej używał podobnej narracji także praktykują powtórzy po po pozbyć się cierpienia, więc Zofia zawsze była podatna na scalanie różnych nastrojów Telbud treningiem w jakimś sensie nastrojów no tak widziałam co prawda może trochę później skończą studia niż te, ale przyznam, że jeszcze 10 Mb młodzieńczej gotowości do cierpienia właśnie one nie pozostał, kiedy tak, przygotowując się do rozmowy z tobą ne słuchałam nagrań na filmikach, kiedy jednak przechadza się po pięknej siedzibie swojej japońskiej szkoły żywej filozofii i opowiada się o tym jak można próbować przy pomocy filozofię osiągnąć stan wewnętrznej harmonii no to jednak wewnętrzny bunt we mnie się budził omówić tam m. in . o osiągnięciu mnie stan harmonii z wszechświatem z naturą, że tak właściwie osiągnięcie tego stanu z pewną nagrodą na praktyki filozofowania ułomna, ale w dzisiejszym świecie właściwie ma hasło natura przyroda ziemia planeta wywołuje w nas raczej stan alarmowy niż stan uspokojenia i tak sobie myśleć o 3 czy też w ogóle moment cywilizacyjny NATO, żeby się mnie uspokajać czy nawet poszukiwać raczej jego stanu z obojętnie Enia ani wprowadzać w stan permanentnej walki alarm moim zdaniem to jest ostatni moment, żeby się uspokoić prawdy ludzkość musi się uspokoić, a nie prowadzić kolejną walkę pod odsłoną kolejnych haseł nie pracuje też na taką koncepcję nowej obecności byłoby wydają się, że rzeczywiście jesteśmy na krawędzi wyginięcia jako gatunek być może nawet przekroczyliśmy wszelkie miary cokolwiek zrobimy to, że będzie za późno, ale wydaje mi się, że musimy spróbować nowych nowej strategii nawet w walce z tym z tą katastrofą ekologiczną ciągu jesteśmy nadal aktywni i zamiast zaufać naturze, o czym w tych różnych rynkach zawiłym tak no bo to jest kluczowe w antycznych szkołach filozofii próbujemy ją naprawiać akcyzy zniszczyliśmy ją Rosję naprawimy naprawimy jątrzy dzieli je żyjemy w pewnych środowisk się mądrzejsi żony tak skoro mamy ją naprawiać co znaczy, że dysponujemy wiedzą chory większa niż sama natura moim zdaniem ten ostatni moment, żeby na to żeby, żeby właśnie przez stres też ingerować prosto od począć pozwolić mu tej planecie rozkwitnąć wg swoich wzorców to jakby chciał Arystoteles i wielu filozofów koniem no to porozmawiajmy teraz tych antycznych terapiach filozoficznych a nawet gdyby ktoś z państwa był w okolicach Rzymu to 24 listopada wykład na ten temat w swojej szkole okres nie klasa średnia jest w w sali wykładowej parku Narodowego w sobie jako test 7060 kilka kilometrów od Rzymu można dojechać autobusem w godzinę ze stacji to temat molo w zakresie zagrożone my ale gdyby przypadkiem ktoś z państwa nie miał akurat z takiej możliwości bez tego 4 listopada to nieco porozmawiamy o antycznych trafnych filozoficznych teraz w ramach wstępu ne do wykładu terapie filozoficzne lecznica oby dzisiaj słowo terapia ma bardzo określone konotacje bardzo wyraźnie zdefiniowane im szczególnie w tej audycji kojarzy się z psychoterapią w dna ile w przypadku filozofii to skojarzenie adekwatnego tnie trochę jest nie leży główna pedagogika tych antycznych pora terapii polega ona pewnym oddziaływaniu na naszą psychikę kina sprawienie mu na treningu w efekcie, którego będziemy myśleć klarownie racjonalnie i właśnie w zgodzie z projektem wszechświata jak wozili go sobie wyobrażam trochę nie jest, ponieważ w starożytności ogólny obraz ma pan człowieka była i jako istoty, których psychika i to co firmy są ze sobą bardzo ściśle związane z taśmy długo długo przez kortezy już się przez to molo przed tym rozbiciem osobno na ciało wrzucono no, więc w jakimś sensie to to był to były oddziaływania kompleksowe taki starożytny stolik sądził, że jeśli będzie działo w zgodzie z rozumem to jego umysł jego ciało, jakbyśmy się powiedzieli dostosują się do tego, że ten sam rozum, który z nas jest też w całości wszechświata to było to założenie, którego oczywiście nie ma w dzisiejszej psychoterapii i też cele są zupełnie inne psychoterapii i terapii filozofia wprawdzie toi i to jest terapią w tym sensie, że takiego stanu Artur próbujemy doprowadzić siebie lub pomoc innym do pogodzenia się, że do innego stanu, ale współczesne terapie raczej próbuje on doprowadzić do stanu takiej użyteczności publicznej zdrowego życia w społeczeństwie ba, żeby się nie Realowi wraz z rangi przywrócenie z powrotem do funkcji tam zawodowych stołeczny teatr im także, by nie sprawiać kłopotu sobie rodzinie szefowi podwładni z 1213 społeczna jeśli tak jest to jesteśmy uznani za osobę zdrową nie wymaga żadnego Żyda chce w antyku te terapie w jakimś sensie były odwrotne czy ten stan dostosowania był uznany za stan zbiorowej choroby i UE i filozofowie byli zawsze outsiderami zawsze szukali pewnego rodzaju wyższego stanu stanu przebudzenie jak byśmy mogli powiedzieć, używając słów z tradycji wschodnich tradycji buddyjskiej i jest zawsze z wielką nieufnością odnosili się do tego z zastanego stanu w tradycji zwyczajów nawyków tego co wszyscy robią tego co właściwie nazywano mechanicznym życie to życie świadome jest zaczyna się wtedy, kiedy zaczynamy sobie stawiać podstawowe pytania o dobro piękno i szczęście oto, kiedy rozkwita mama, kiedy gaśnie my w tym wielkim ruchu ruchu kosmosu i odpowiedzi nie szukamy tutaj w pospolitych, że użyję takiego słowa co kry nie było wtedy obraźliwe tak czy pospolity to prosty człowiek, który nie podlega nie chce podjąć treningów filozoficznego nie szukamy takich rozstrzygnięciach, że od stanu będziemy robić to co wszyscy także pójdziemy do szkoły edukujemy się zdobędziemy dobrą pracę załóżmy rodzinne rozmnożyły się podziemna emerytura to nie jest żaden ideał to jest niebezpieczne musimy teraz może przyciągnąć w mechaniczne nieświadomy powielanie cudzych wzorców, a w 2 w UE, a potem, żeby osiągnąć szczęście mówią terapie filozoficzne antyku musimy żyć świadomie byśmy sami decydować o tym, ale też bardzo trudne wyznaczyć sobie swój własny wzorzec, bo dworzec zasady z definicji jesteś do powtarzania do zaplanowania równo i to nie był to dzisiaj dzisiaj, kiedy pada to słowo wydajne, że to jest mój własny wzorzec tak w budżecie tak jest, że ile razy słyszymy realizuje siebie tak daje sobie w pełni dojść do głosu na listę w zgodzie ze sobą też takie popularne powiedzonko tam ta zgoda z była zgoda on zawsze światem Arystoteles mówił, że z Zosią sędzia ma wyrosnąć domki, a nie pokrzywa, tak więc pan ten nasz rozwój nie był nie był jakimś takim kreatywnym zaspokajanie mylne nas naszego ego klubu właśnie dostosowanie się do pewnego ogólnego programu pewnego wzorca naturalnego stąd ja używam w różnych swoich programach określenia dostrojenie do procesu życia, żeby było jasne, że tu nie chodzi o ekspresję go tylko raczej do strefy będą stąd stronie czegoś co zwiększy niż dobrego wina tak trudne, a propos tego to od razu przypomnę się my metoda filozoficzna, którą też, że stosujesz promujesz powiada się miejsce w off zaznacza, kto to jest taka nazwa trochę dowcip, bo rejestru są steki określenie po angielsku w swej są w trakcie drugiej zdejmuje maskę maskę z twarzy i oto jestem naturalny nic nie udaje przywrócił, więc jest to chciałem jeszcze głębiej zaznaczyć serów w zdejmuje również wewnątrz siebie wszystkie takie sztuczne zaprojektowane w drukowanym bloki JST naturalnym naturalne czynię dowolny właśnie naturalny, czyli do stroju one do rytmu natury oczywiście, że to jest ideał tak mówiłeś przed chwilą to bardzo bardzo trudne, ale i też nikt nie wymagał i wanty ku i właściwie teraz ludzie, którzy odwołują się w zaświadczeniu żeby, żeby osiągnąć ten ideał na weekendowych kursach ekranu po przeczytaniu 1 książki to jest praca na całe życie no tak to sprawdzono całe życie, ale jednak można tę pracę próbować praktykować najpierw w ramach głośniki szkoły czy w ramach nawet weekendowych warsztatów jak wtedy wygląda takie uprawianie filozofii, która mami się ten aspekt antycznych w tym rozumieniu, którym powiedziałeś jeśli nasi słuchacze, by właściwie nie miała sobie wyobrazić albo raczej majątki przeczucie, że to musi być coś innego to się warto czasem czka powołuje się na Marka Aureliusza na jego rozmyślania podejść cytaty z antycznych filozofów to w naszej kulturze występuje jako taka niedostępna klasyka dla intelektualistów, ale takich naprawdę jest w wyższej półki jak ktoś już inne posługuje się cytatami antycznych filozofów NATO to nie jest osoba, z którą wchodzisz w dialog to jest raczej osoba, z którą się wchodzi w relacji mistrz uczeń c Mel man mówisz tak, że uprawiamy filozofii tak jak robiono, zanim została zepsuta przez teoretyków i też takie zaproszenie do tego mnie, żeby robić to w sposób prosty intuicyjny jak rozumiem czy wyjazd, czyli przede wszystkim osobisty wyobrażam sobie i mam pewne podstawy sądzić, by sądzić, że to wyobrażenie nie jest fałszywe, że filozofia była wtedy iść ścieżką czymś co musimy pokochać, żeby dalej po powędrować, więc przede wszystkim uprawianie filozofii w tym stylu szkół antycznych jest bardzo osobiste znaczy, że nie jest ona oddzielona od naszych codziennych problemów musi być bardzo blisko codziennych problemów musi odnosić do tego co rozumiemy musi się odnosić do naszych przeżyć do naszych wątpliwości do naszych pragnień musi być naszą miłością czy czymś bardzo ważnym czymś, czego nie da się zrobić gdzieś tam, gdzie umieścić bardzo Nisko w hierarchii naszych działań i wartości i pomodlić się, żeby kiedyś odpalił to co nie takie z każdy z nas ma jakąś filozofię namowom no bo każdy z nas śmiać z nas ma jakieś wyobrażenia o świecie tylko zwykłe tę filozofię zasysa mamy, ale są nieświadome tutaj chodzi o to że, żeby sobie uświadomić w jaki sposób można to zrobić właśnie tak jak przed przerwą nakreśliła choćby czytając tych, którzy też tę ścieżkę przechodzili choćby tego Marka Aureliusza, który w ogóle nie jest akademicki na wieży sław Pa DEK, ale też nie chodzi o to, żeby go rozłożyć na śrubki zrozumieć rzecz o kraj dostałem zwiększy i jestem fachowcem od Marka Aureliusza zaraz dostanę dyplom i mogę np. dalej uczyć tylko chodzi o to, żeby przyglądać się terapeutycznie właśnie w tym co pisze Marek Aureliusz, bo jego dzieło na znane dzisiaj pod polskim tytułem rozmyślania samo w sobie było notatkami terapeutycznym on powtarzał dogmaty swojej szkoły szkoły stoickiej, a także kilku innych filozofów spoza tej szkoły po to, żeby się przeglądać w nich o to, żeby na nową formą formułować stare prawdy także bony było osobiste to jest być może to co się dzieje w takiej terapii filozofii przede wszystkim odnosił się do pewnych prawd musimy się do pewnej koncepcji pewnego wyobrażenia metafizycznego, czego też niemal współczesne terapie, które to wyobrażenie mówi nam, że współistnieje mec wszystkimi istny innymi istotami współ istniejemy z całym wszechświatem, ale odnosimy się nie w sposób abstrakcyjny tylko w sposób osobisty i szukamy tego jak to współistnienie wybrzmiewa w naszym codziennym życiu w Markowoli, w którym był cesarzem im sporą część życia spędził w obozach wojennych, broniąc granic cesarstwa i wiem, że niektóre fragmenty, bo są podpisane powstały w tych obozach może sobie wyobrazić, że ma szukał szukał nawet nie musi się w razie obrazi bo kiedy czytamy tu czujemy dużą szukał terapii szukał wytchnienia szukał czegoś co pozwoli mu zachować się i jakieś przynajmniej resztki spokoju najlepiej głęboki spokój w sytuacji, kiedy codziennie ogląda trupy swoich przyjaciół albo poranionych strasznie swoich przyjaciół, kiedy widzi Eco Kutno jest użycie jego okrutne jest zadanie które, które dostał obronić cesarstwo grup, które oczywiście mężnie podejmują lepsze przeklinać złych praktyk stosowanych, w którym wszyscy my mamy i do którego teraz właściwie chciałbym wrócić czy nawiązać obronić cesarstwo, czyli obronić nasz świat naszą cywilizację naszą kulturę różnie ludzie identyfikują się z tym co to znaczy my nasze cesarstwo i te trupy są dzisiaj zupełnie inna, ale jednak rzeczywiście żyje się tak jakby się funkcjonowało w jakimś obozie wojennym wiecznie na froncie wiecznie w poczuciu zagrożenia wiecznie w takim poczuciu, że trzeba bronić się tych granic i z potrzebą właśnie poszukiwania tego wytchnienia mnie spokoju, ale być może jakiś neutralności wobec tego co się dzieje, a to wojna toczy się my m. in . na polu materializmu, po którym też sporo PiS piszesz Annę świat wokół nas też straszy świat przedmiotów im z 1 strony mamy Machine inne wielkiego biznesu marketingu, która napędza ne czy nadmuchu jakości nieistniejące czy sztucznie wywołuję potrzebę nas, a z drugiej strony jesteśmy my ludzie, którzy poszukują Harmony harmonii spokoju tutaj też, że zachęca, że to on rozważenia słów Marka Aureliusza, żeby skromnie przyjmować i spokojnie tracić my w po prostu dno z 1 strony jest oczywiście piękne kuszące z drugiej obciążone takim banałem w dzisiejszym świecie, kiedy wszystko kosztuje służba zdrowia kosztuje dach nad głową kosztuje w torze my tu siedzimy kosztowało edukację, która też jej wymierne pieniądze inne można przeliczyć to ma wymierne pieniądze i mało tego w w swoich filmach trochę prowokuje, mówiąc że w zasadzie stan szczęścia to jest w taki w momencie, kiedy mamy co jeść mamy co 5 i nie grożą nam jakiś specjalnie groźny żywioł nawet ktoś musiał pomyśleć aha, czyli bezdomni na dworcu centralnym pod dachem, a jesteśmy pewni, że są mniejsze niż my nie mamy takiej pewności oczywiście jeśli mierzymy ich i siebie obowiązującą miarą społeczną właśnie tą, której unikają w Józefowie, które przynajmniej mogą do niej wrócić, ale przynajmniej starają się przeegzaminować najpier w na trudne jasne my jesteśmy tymi którzy, którzy mają 80 m w ogrodzonym ładnym estetycznym blogu blog atakami są tymi, którzy tam siedzą inni pachną zbyt ładnie gramy mamy wybór możemy być na dworcu to legenda może być w tym mieszkaniu ani tego towaru nie ma, ale co to jest wybór bycia w tym mieście, z jaką cenę za ten wybór płacimy my właśnie kredyty nie da się z panem noce prochy Gerard Kilian nie jest to proces pozorny wybór tak no bo musimy też pozorna wolność ta pozorna wolność musimy go zderzyć z ZUS z czystym co płacimy za to możliwość i właśnie to jest tym jest świadome życie, że mogę sobie wyobrazić filozofa, który wybrał to jako wolność tak zdecydował, że jego warunkiem jest egzorcyzm wolność jest to pewien poziom luksusu, ale z Realem tego nie robimy tak my po prostu robimy to co wszyscy inni tego nie wybraliśmy my zostaliśmy wypchnięci przez jakąś straszną Machine, która mechanicznie Car każe nam to robić to to widać wyraźnie, że ludzie, którzy kupują za duże mieszkania potrzeba nie ma w tym nic złego tak, ale jeśli cena jest taki kredyt żywności całe życie no nie mówi o tej pracy, która oczyści z wykończenia ceny mówi o stanie psychicznym te ustanie przyczyny, że właściwie całe życie nie są w stanie już odetchnąć tak no bo wisi ten kredyt wisi kolejna rata to być być może być może należałoby się zastanowić czy to jest najlepszy wybór, mówi że tak to jest lepsze życie w tym opartym o elementach co jest gorsze niż życie na nas na dworcu, ale mogę sobie wyobrazić, że którakolwiek z tych żyć rockowych z tych wariantów jest lepszy jest ich jest przemyślany świadom, iż w tych wyborach jeśli wybory ta wieś jest wyborem, w którym uwzględniane są różne czynniki wyższe szkoły starożytne mówiły, o którym trening filozoficzny starożytności jest niezwykle złożony jego częścią zasadniczą jest budowanie cnót, czyli pewnych cech charakteru one są dla większości szkół antycznych punktem odniesienia do tego czym bronić się udaje czy nie im możemy sobie wyobrazić osoby, której ten trening jest największą wartością w mieście to co do czego prowadzi realizuje go lepiej w apartamentowcu możemy brać osoby, która lepiej terroryzuje na dworcu na dworcu kolejowym natomiast odniesieniem jest ten trening, a nie to dla nas odniesienia najczęściej jest także widać strach groza jest powierzchnia dokładnie to coś co nazywam sukcesem są też bardzo bardzo mocno kontrastuje z tym co w starożytności nazywano rozkwitnie życiem, a rozstrzygnięcie, czyli odejmowanie jest w zgodzie z prawem natury jest jakby właśnie dostrojenia, a sukces i do dostrojenia też do innych ludzi sukcesu jest pokazaniem się z wyższym niż inni ludzie jak co ona była zupełnie z Jordana rywalizacja i nauki i właśnie harmonii z innym niż tak starożytni mówili, że na okres ich, że rozstrzygnięcie jest lepszy niż sukces nie, dlatego że oni mają takie mniemania o Boże to jest grzechem, a to jest artystek dobrych praktyk jesteśmy tacy szlachetni, dlatego że tylko w rozstrzygnięciu możemy dotknąć prawdziwego głębokiego w miarę trwałego źródła szczęścia w sukcesie nigdy tego nie zrobimy co zresztą współczesna psychologia doskonale o tym, wie, ponieważ nie ma końca lat żonę mówi się pisze gimnastykować bodźcami także, by się nimi najeść Karaś każdemu talent jest niezgodne z dramaturgią mózgu on chce więcej, więc także każdą granicą luksusu jest jeszcze na staż wjechać tam i tak nie ma końca i to są tylko pozory, że jak tylko kupić większe mieszkanie czy dostanę awans czy dostanę się do lepszego klubu czy śmietanki towarzyskiej czy inne elity no to już będą siebie spokojny na już nie musi tak gonić nie ma takiego punktu, ale mógł sobie wyobrazić także, gdy ktoś się realizuje w pewnym punkcie nad znam ludzi, którzy mówią dość walk i on i stanąć przerywają ten bieg ale, ale tych rzadkich no bo w złocie jesteśmy uwarunkowanie prze przez przewód przez sam system edukacji z, który po pierwsze, tak edukuje osobno 2 nasze sfery osobno ciało tak na lekcjach WF -u ten wytrych takie do władzy, którą sam przechodziłem mamy nie zmieniła się na wiele mimo, że jakby ciągłych awarii nie ma nic wspólnego z tą starą kulturą i reszta albo je czerwonymi gwiazdami, gdzie rola poezja była z kulturą także smołę przeplatane z chromosomem edukacja cięła osobno WK asie umysłu to edukacja przebiegała tradycyjnie w ruch w tej logice, który mówił w taki sposób, że były mierzalne pewnymi cyframi czujek oczko to był bieg na 3 killometrem auto części mierzyliśmy minutami i milisekundy sami, a edukacją rosło też Włodzimierza nad pewnymi cyframi w niebo edukację umysłu tylko edukacja 1 z jego aspektów 1 pełnej zdolności, a nie wyczerpuje my co rok umysłu, czyli po ziemi to intelektem tak w przybliżeniu zdolności liczenia zdolności formułowania zdań po poprawnego, kto naprawdę do zdolności dostosowania się do ogólnie przyjętych wraz z systemu tak z bocznych tras to mierzymy sukces w obydwu tych dziedzinach w porównują się z innym miastem czwórka trójka anten piątkę i po kilkudziesięciu latach kilkunastu latach przynajmniej mieć łącznie z kart z uniwersytetem takiej edukacji wchodzimy z tym w życie potem oceny roczne w korpo tych chwalebnych, ale porównywanie się z innymi przede wszystkim na Starym systemie edukacji żebraczka z moczem to jest jakaś utopia znajdowały się wyobrazić, że biegnę biegnę ci uczniowie na 3000 m np. mierzy się ich osiągnięcie w tym biegu nie czasem, który osiągają tylko dajmy na to co o poziom endorfin, które w, pojawiając się w wyniku tego biegu wikcie, ale i wtedy to było w edukację ku szczęściu Rank endorfiny odpowiadają jesteśmy w audycji dobrostan tak bezpośrednio za dobrostan, a nie to takie targanie ciała przez te 33 km, żeby jak najszybciej z wielkim wysiłkiem z wielkim napięciem jak najszybciej dotarł wspomina się o tym, że znasz osoby, które w pewnym momencie w tym wyścigu zbrojeń wzajemnym wobec siebie powiedział sobie stop i to też jesteś taką osobą, która gości wystąpiła z szeregu czy też z tego ma w wyścigu i uważasz za sukces jak rozumiem to słuszny rząd także w rodzaju osobistego sukcesu, chociaż nie jest łatwo wcale z tą szkołą w dawnym Rzymie w innych terminach gdzie, która jest trudna, jakby z takiego trudno ją umieścić właśnie w tym neoliberalnym kapitalizmie, który obowiązuje obowiązuje dokoła artysty maleńka cenna zatem rodzaj satysfakcji, bo mam żal, że w ogóle jest takie miejsce z żoną działa, że z żywą szkołą w nazwie żywa, a także 9 stwierdzono akademickiej trochę tak, ale chodzi im chodzi mi to słowo używa ma podkreślić to, że nawet, że jest dynamiczna, że tam siedzi się proces, że ludzie przyjeżdżają z ZES z ze sobą tak pracują z tym nie zderzają się z samą teorią mają też przestrzeń nie muszą się ograniczać się zwykle formujemy coś co ze wspólnotą dociekań na początku np. warsztatu kilku kilkudniowego, który ma pewne reguły jej reguły polegają na tym, że wspieramy się m. in. nie chodzi tu też pokazać, że ktoś jest mądrzejsze coś głupszego ktoś jest naj na tym etapie na innym w ogóle wszelkie porównywanie nie ma tutaj sensu chodzi raczej o to, żeby to jest taki jest taki Dżem session tak próbujemy wspólnie, korzystając z tez też z doświadczeń innych ludzi z Przemyśla i innych ludzi interpretacji innych ludzi próbujemy wspólnie z zobaczyć, jaką melodię wygrać, żeby ten dobrostan przyniosły najcenniejsze w tej w tej szkole nie nie jest wcale program, który jest tylko punktem wyjścia właśnie te doświadczenia ludzkie, które tam mają szansę w życzliwej atmosferze, żeby się pokazać żeby, żeby rozkwitnąć, żeby się skorygować VAT w takiej bardzo delikatny delikatny sposób bez bez takiej polskiej pedagogiki albo konieczności nie ma nic o czarnym osłem marianów w ten jest bardzo bardzo swobodna atmosfera jest czas na to, że każdy chce sobie pobór sam ze sobą albo w bibliotece z z wybraną książkę na ringu, a propos bycia samemu ze sobą sam masz doświadczenia we przebywania na kontemplować Ania ma życia w różnych miejscach odosobnienia i samotnie na różnych kontynentach i na ile twoim zdaniem takie przerwy w tym biegu życiowym zbliżają nas do tego stanu właśnie spokoju wewnętrznej harmonii tego wewnętrznego szczęścia, by oczekiwać neutralności wobec tych równe wszędobylskich wojenek naokoło, ale te faktycznie potrzebne, bo cóż to jest przedziwny proces, ale ten różna odosobnienia właściwie przeniknęła trochę jak taki fast food w twarz dwudniowej Joe do do popkultury dzisiaj są też w Polsce już od dawna funkcjonują klasztory, które komercyjnie odsprzedają przestrzeni część przestrzeni w UE w ramach swoich siedzib jakieś cele im ludzie z wielkich miast prosto z życia korporacyjnego płacą całkiem sporo innych za to, żeby przyjechać tam troszkę zgłodnieć troszkę osamotnieni się troszkę pobyć w ciszy płacą takie pieniądze, których właściwie ludzie ubodzy nie byliby w stanie zgromadzić i Tosię nazywa jakimiś właśnie rozwojem, a może nawet uważane za luksus, więc jestem pewnego rodzaju paradoks, ale jestem ciekawa na ile uważasz to rzeczywiście konieczne potrzebne to bycie samemu ze sobą nie nie mogę tak kategorycznie powiedzieć, że to jest konieczne, ale mogli tez szansa, że to jest szansa na to, żeby stanąć trochę z boku własnych schematów sama zmiana środowiska zmiana trybu życia to, że mogę mamo to przed sobą cały dzień nie ma się przez ten cały dzień nic robić to otwiera zupełnie nową perspektywą orężem są właśnie po zwrocie, który jest to jest niebywale trudne jedno z ćwiczeń, które robimy w szkole takie inspirowane Epikura polega na tym, że zaczynamy od takiego relaksu znalezienia sobie najwygodniejsze i naj wygodniejszego miejsca czasem w swoich pokojach czasem inne drużyny chcemy nie robimy nic innego przez jakiś czas niższy korygowanie niezgody czy tak długo jak jednak niezgodny z Wyżyn nie mam żadnego planu HR plan 114 ma natura, która sama mówi jak ci oczywiście pomaga to nie tylko przez co rusz radny Henryk Czyż pragnienie to idź do kuchni inny wypije i zimnej wody jeśli akurat jest ciepło i jest bardzo bardzo ciekawe ćwiczenie, które każdy może sobie zrobić jak ma pół dnia albo nawet 3 godziny które, która zbliża nas do tego co konieczne zaczynamy rozumieć, że ponad 100 i tu trochę nawiązuje wobec wiedziała, że niewiele więcej jest konieczna niewiele, więc jest konieczna tymczasem no no i co tymczasem nas na mówiono, że konieczne jest dom samochód pożyczam to żona w dziedzinie 1 praca jego konto bankowe czy duetem taki tytuł 37 różnych rzeczy wcale nie wnosi naocznie przekonać, że ich wcale nie ja nie, mówi że te rzeczy, że potem nie wybierzemy także one nie przynoszą żadnej satysfakcji, że nie mogą być ścieżkę życiową mogą być, ale my, ale przynajmniej nie opada z nas to złudzenie, że to jest warunek konieczny, żeby w ogóle nazwać siebie kimś wartościowym to jest świetna moim zdaniem w tych Zofia antycznych żona mówią i Wschodu Zachodu jest też wartościowy z tego powodu, że wstydzie z dzieckiem natury to kto to wydaje ci bronią się nic więcej udowadniać bank nie musisz ciągle potwierdzać swojej wartości nie musisz nosić w sobie takiego uszkodzenia Italia takiego bólu i udowadniać wszystkim naokoło, a zwłaszcza ludziom, którzy są uważnie z jakichś powodów przede wszystkim wartościową część bez przerwy żebrać o ich uwagę możesz odetchnąć wtedy to też wpływa na skuteczność działania na smak klarowność myślenia skuteczność Rory kroków, które podejmujemy potem w życiu i to nie jest także to cofnięcie czyni z nas jakich niedostosowanych nieudaczników przeciwnie ono da nam witalność ona da nam szansę na zaoszczędzenie energii witalności znów wcześniej wydawaliśmy na nad projektem i innych albo na projekty systemu na projekty narzucone nam z zewnątrz nikt nie kochamy, więc nie mogą nam dać dobry stan przez wiele stuleci filozofia splatały się bądź rywalizowała w grze z religią dzisiaj współpracuje chyba nie rywalizuje, ale jakoś się równolegle się plecie z psychologią bardziej i ty też od jakiegoś czasu od tych kilku lat współpracuje też z uniwersytetem SWPS Tomasz wykłady i ciekawa jestem na jakim etapie jest teraz na ile można to określić się złapać ten moment ten kadr z lot psychologii i filozofii ty reprezentujesz dziedzinach filozofia, ale wiele z tych zagadnień, które się poruszyła się wiele kwestii właściwie pada tutaj w tej edycji również z ust 2 terapeutów psychologów wykładowców psychiatrów jak dzisiaj jest z tym ma rozdziałem współpracą, a może jednak jakąś rywalizację między psychologa z rezerwą myślę, że dzisiaj to teraz jest bardzo bardzo ciekawy moment, bo rodzi się zetną takie 2 światy nocą są wobec siebie nieufne każdy ma swoje procedury bezpieczeństwa procedury bezpieczeństwa psychologii współczesnej od opiera się na nieco moim zdaniem zbyt religijnym zaufaniu do komendy głównej takich naukowych do drogi, jaką jest taki redukcja dyspozycję wewnętrzną, czyli najwyższym punktem odniesienia są zwykle badania, jakie badania ta od układu nerwowego Tax skany mózgu trochę psychologia współczesna albo rzadko widzi to, że również te rzekomo obiektywne one żony też pod podlegają interpretacji, że często mechanicznie interpretuje właśnie w duchu tego paradygmatu pozytywistycznego, ale i tutaj myślę w filozofię może dać trochę przestrzeni pokazać to i pomóc też filozofii i w psychologii w czymś nowym większej takiej swobodzie spojrzenia psychologa kiedyś taka była jak czytamy Williama Jamesa nikt przy przełom dziewiętnastego i dwudziestego wieku jak Legia jak czytamy w Rijadzie są to tam jest nakaz taki oddech tej psychologia nasi nie boi różnych rzeczy Emilian James mając całkowitą ufność do nauki jednocześnie nie boi się np. zaproponować jako przedmiotu badań choćby zjawisk paranormalnych współcześnie raczej nie tak raczej od razu się stawiamy poza takim kręgiem nauki jeśli coś takiego nas inne interesujące tylko przykład te wydają się, że ty i tak psychologia Unia meczem z Jamesa, bo jeszcze bardzo filozoficzną naście, bo świeżutką wprawdzie część już istniał wtedy laboratoria psychologiczne, które powstały przed przed Jamesem w Niemczech już istniała ta idea takiego behawioralne behawioralne go opisu i mierzenia wszystkiego, ale jeszcze taką świeżutkie pełna nie jest skostniała wdaje się, że psychologia współczesnemu może zyskać dzięki filozofii powrót trochę roboty takie są czystości obie strony filozofia też może też może wiele zyskać od psychologii, by jednak, by te odkrycia, które psychologa na temat mózgu na temat zależności pomiędzy Stanami biochemicznych miasto na jej psychologicznym całym całe mnóstwo niebywale słaby rząd, zlecając mu tu właściwie może zostać poddana rewizji kim, tak więc na różnych uwarunkowaniach dotyczących tego na jakiej zasadzie kształtuje naszą osobowość zaburzenia osobowości, kiedy wiemy, że temperament jest raczej cechą dziedziczną charakter raczej podlegał właśnie naszej pracy czy jakimś naszym świadomym wpływom NATO jest wiedza, którą starożytni filozofowie my nie mogli mieć dzisiaj wiemy, że społeczeństwo mnie w jakim sensie składa się po proporcjonalnie różnego rodzaju typów osobowości i nawet trudno sobie wyobrażać jakiś ideał tak jak na wzór starożytności, że dążymy do takiego modelu społeczeństwa, gdzie na większość czy wszyscy pracują nad konkretnymi nad konkretnymi cnotami nad to jest możliwe przy dzisiejszej wiedzy nawet sobie wyobrazić tak cenną mamy też niebywałą ekspertyzy jeśli chodzi o metodologię tak oto jak i o eksperymencie z o nie nie niebywałe bogactwo badań zdają się, że ten moment jest nie był bardzo ciekawy tak zderzenia z tras mogą te 2 dziedziny sobie pomóc nazwę Polesie pracujemy właśnie takim projektem, który nazwaliśmy z dwustrefową wolnych pytań roboczo nie miałem trochę być może wyprzedzam mówiąc o tym, projekcie, ale to właśnie takie miejsce, gdzie studenci wszyscy inni, którzy zechcą nam do tego projektu przystąpić będą mogli bez żadnych obaw zabrać się każdy pyta jak każde karzeł no każdy nawet na inne nie będzie takich restrykcji, a właściwie całej sfery, którą nazywam religią w nauce graczom co z tego wyniknie bardzo była bardzo na to czekam, gdzie nasi słuchacze, którzy zainteresowali się na terapię filozoficzną, którzy chcieliby spróbować się takiej praktyki stoicyzmu czy praktyki metody self off czy pora poszukać się stanu atrakcji jeszcze to słowo zostało dobrze u przez nas umówiono się bardzo często się do niego odwołuje szczyt tego stanu wewnętrznej harmonii równowagi spokoju nerek, którzy niekoniecznie od razu pojadą do swoja pienińskiej szkoły żywej filozofia, ale może kiedyś się tam wybiorą chcieliby spróbować MEP praktyki tego, o czym dzisiaj słyszą w co można polecić naszym, ale wszystkie te wszystkie te kluby w tym to też znakomita cecha filozofia w tym nie ma żadnej ezoteryki, a ta metoda nie jest tak jak np. wczesne metody psychoanalityczne, że oto jest jakiś mędrzec z góry zna mechanizmy i te mechanizmy, a klient nie musi znać tak to jest metoda filozoficzne tez metodę samo Poznania można ją uprawiać wszędzie można ukraść w we własnym domu nową rezerwę na słuchaczy dziś stanowią dobra, ale dziś może w prowadzenie poradni, ale lista lektur od czego zacząć ludzie potrzebują czegoś się tego czegoś konkretnego zaczepienia na początek bardzo bardzo polecam wspomniany już rozmyślania Marka Aureliusza nie nie tak, żeby je pochłonąć 1 ciągiem tylko, żeby sobie na nią do nich wracać, bo one pokazują dość dobrze czym jest praktyka filozoficzna, a jednocześnie w bomby, bo one są zapisem terapii pisaniem, którą Marek Aureliusz stosował wobec siebie samego bez żadnego zamysłu opublikowania tego pana tekst ukazał się tak mocny, że przetrwał zaczął być kopią kopiowany jest właściwy 1 z UE najbardziej powielanych tekstów historii w ogóle wszelkich cywilizacji my, ale nie tylko zobaczymy osobistość filozofii tego Marka Aureliusza, ale zobaczymy też mam ten stoicki czy też w ogóle antyczne filozoficzne układ odniesienia, który pozwala nam zrozumieć nas samych do czego się odnosi ten Marek Aureliusz, żeby osiągnąć tematem reakcje wewnętrzne głęboki trwały spokój, w jakich metod używa jakich jak pobudza swoją wyobraźnię jak Bóg za swoją czujność, bo to filozofia realizuje się sekunda po sekundzie ona nie realizuje się ani w przyszłości ani nie jest zaklęta w wielkich dziełach napisanych postawionych na półkę, gdzie przykrywają je w powietrzu kurz dokona się, że realizuje właśnie w tej chwili jest oczywiście nie są różne poradniki filozoficzne stoicyzm uliczny Marcina Kamińskiego na 3 choćby, aczkolwiek wydaje się, że jest niedostępny w tej chwili myślę, że myślę, że testy to moment, kiedy za chwilę będzie coraz więcej takich możliwości, ale jest pewien problem tak, że notes wciąż terapie filozofię wciąż jest obce naszym zwyczajem chcemy terapii i psychologią psychoterapii co wiemy, gdzie i z Pragi chcemy terapie religijnej to też wiemy, gdzie i sądom oraz miary filozoficzne nie jest w Luizjanie zmierza w minionym pojęcie złomu są różne próby tak są różne próby siatkarz był taki ruch chyba wciąż jest Sokrates Cafe, gdzie kawiarnia, która się wydaje zaczęliśmy tak egzystencję Lizbona i wydaje się dość naturalnym dość naturalnym miejscem nauki filozofii, ale moim zdaniem to jest to nie jest dobry teren dla filozofii uprawianej tak jak to rozumiano wanty ku lepszym terenem jest nawet aura nam chcemy iść do świątyni filozoficzny powiedzmy sobie do Puszczy Białowieskiej spróbujemy odnaleźć nie przetrzebiony jeszcze regiony i zrób sobie spacer i to samo w sobie będzie terapia filozofii i dziękuję bardzo za rozmowę my polecamy państwu stoicyzm uliczny może gdzieś jeszcze można zdobyć z dniem na serwisach aukcyjnych np. mer tymczasem polecam też państwo ma polecam państwa uwadze inne japońską szkołę, żeby filozofii może jeszcze uda nam się za jakiś czas złapać założyciela tej szkoły wykładowcy filozofa teoretyka i praktyka stoicyzmu dziennikarza dr Marcina feministka Miejskiego i wtedy wrócimy do tych kwestii, o których dzisiaj rozmawialiśmy tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę nie ryzykuje życie zdrowie państwo Dobrzyń nad dziękujemy i zapraszamy w tym stanie ducha w jakim jesteśmy do wysłuchania informacji
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA