REKLAMA

Załóżmy, że Polska pod względem bezpieczeństwa na drogach, to kraj rozwijający się. Jakie wskazówki dostaniemy od przedstawicieli bezpieczniejszych państw?

Skołowani
Data emisji:
2018-11-17 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 07:51 min.
Udostępnij:

W Polsce trzeba ujednolicić przepisy limitów prędkości. Całkowicie inaczej jest być pieszym w Genewie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry, Krzysztof Woźniak. Dziś moim i państwa gościem jest Marcin Flieger Global Road Safety Partnership, dzień dobry panie Marcinie, dzień dobry, ale niektórym słuchaczom może być pan znany z innego stanowiska, bo przez bardzo długi czas, kilka dobrych lat, ba nawet kilkanaście, dyrektor centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, czyli instytucji, która zarządza całym systemem tego automatycznego nadzoru. To są fotoradary, kontrola przejazdów na czerwonym świetle oraz odcinkowy pomiar prędkości w całej Polsce.  Rozwiń »
Lata lata pracy w Polskiej administracji, jeżeli chodzi o prędkość zarządzanie prąd ponad 2 dziesiątki lat a gdy już być tak i 20 proc ponad 10 lat ponad 20 lat pracy w policji w mojej woli, ale właśnie to trzeba było jeszcze teraz powiedzieć no a teraz instytucja Annie bardzo międzynarodowa zajmująca się m. in . takie jak bank światowy, ale też przeróżne inne instytucje dająca dobry pomysł na poprawę bezpieczeństwa na drogach głównie w krajach rozwijających się już nie jesteśmy takim krajem Polska oczywiście chodzi mi opolska tak tak się składa, że Polska nie jest w tym kręgu zainteresowań Global recepty Partnership, ponieważ nasze działania jako instytucji, która zajmuje się właśnie dostarczaniem dobrych praktyk, która zajmuje się doradztwem, która zajmuje się realizacją także projekty związane z bezpieczeństwem cieszmy ski ukierunkowani działamy w krajach o niskim średnim dochodzie to są te kraje kraje, w których na, których się koncentrujemy gdzieniegdzie realizujemy nasze projekty, ale czy to nie jest zbyt taki bardzo wąski markery i że mogę tak to nazwać tej właśnie współpracy sprzedawania tych pomysłów pokazywania dobrej drogi tylko i wyłącznie dochody no bo jeżeli spojrzymy na HOKEJ Polska już jest tym wyższym dla walut dochodów jak najbardziej, ale jeżeli patrzymy popatrzymy na bezpieczeństwo na drogach Moto w Europie też na samym końcu jeżeliby spojrzeć na poszczególne inne kraje na świecie to gdzieś tam w połowie stawki moglibyśmy tak powiedzieć oczywiście nie mówiąc o Indiach, gdyż w krajach azjatyckich czy też w ogóle krajach afrykańskich, ale stany Zjednoczone też zależność od stanu w, więc może w ten sposób powinniśmy patrzeć i te instytucje międzynarodowe patrzeć nie przez pryzmat tylko dochodów, ale i stanu bezpieczeństwa tutaj oczywiście ten pryzmat dochodów jest bardzo takiej okazji to generalnie z baśni który, który kształtuje to, w jakich obszarach państ w jakich braki w rejonach poszczególne działania są realizowane teraz rzeczywiście jest tak, że jak popatrzymy na tak, by publikacja banku światowego Global Giffords, która zresztą najnowszy ukaże się w przyszłym miesiącu to to rzeczywiście tak powiem bardzo górnolotnie patrząc w sposób globalny definiując te obszary czy te państwa, które wymagają szczególnej aktywności interwencji to rzeczywiście te kraje kraje o niskim dochodzie, gdzie mamy ten wskaźnik śmiertelności on powyżej 20, a my mieliśmy 100  000800  000 mieszkańców to rzeczywiście one wymagają tego tego typu interwencji i trochę jesteśmy też ta strategia Global rosyjscy partnerzy wynika z tego jak członkowie nowo jesteśmy organizacją, która zrzesza zarówno podmioty prywatne, które działają na rzecz bezpieczeństwa firmy, która działa na rzecz bezpieczeństwa, ale także instytucje typu światowa organizacja zdrowia czy czerwony krzyż, a ta strategia wypracowana, w którą w, którym kierunku będziemy będziemy toczyć się nie nie nie powoduje, że my się od zajmujemy od kontaktów z tymi państwami pytamy, które są w tym wyższym poziomie dochodów natomiast bardziej te kontakty mają charakter konsultacji z takich roboczych spotkań konferencji wymiany zmiany wymiany zdań wymiany poglądów niż takich ukierunkowanych działań jak ma to w przypadku, jakie są w przypadku tych tych krajów o niskim średnim dochodzie no szkoda szkoda, bo ona, by się przydało dalej tak ta współpraca taka jest konkretnie skierowana do nas ale, ale pamiętajmy, że żeglował recepty Partnership parę lat temu działało w Polsce duże projekty ukierunkowane na kwestie jazdy po alkoholu w swoim rejonie olsztyńskim był taki projekt realizowany jest to jest także całkowicie całkowicie jest jesteśmy odcięci od tego, a także powiem troszeczkę tak może nie może nieskromnie ale, ale to, że ja tam jestem to też powoduje, że te doświadczenia, które zdobywam patrząc globalnie to staram się będąc w kontakcie z moimi kolegami wy w Polsce też sprzedawać czy transferować dodała do tych ludzi których, którzy jeszcze tutaj działają na rzecz na rzecz bezpieczeństwa na zasadzie wymiany dobrych mamy partnerstwo dla bezpieczeństwa drogowego, który jest, jakby członkiem brana jest chroniona jest to jesteś to jest ten element, który chciałem powiedzieć, że ten kontakt jest, bo polskie partactwo jest afiliowany przy gwarancjach de Partnership i to co robi tutaj w Polsce te wszelkie działania na, toteż jest taki wkład GE RS PFN ma ona na terenie Polski to życiowy sezon był większy, bo partnerstwo oczywiście zresztą za tydzień rozdaje nagrody są partnera bezpieczeństwa ruchu drogowego, więc presja na działalność oczywiście organizuje szereg różnych różnych konferencji i przyznam się szczerze to moje osobiste zdanie, że na początku, kiedy zajmował zaczyna zajmować się bezpieczeństwem to miałem bardzo duże oczekiwania co do partnerstwa, bo myślałem, że im uda się połączyć te wszystkie takie ważniejsze instytucje działające na rzecz partnerstwa i coraz więcej na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego i coraz więcej jest trochę to ucichło, jakby nie ma pan wrażenia, że bardzo dużo i teraz więcej instytucji pozarządowych zaczyna zajmować bezpieczeństwem nie zawsze dobry sposób dawno by jak nasze już teraz jestem od pewnego czasu obserwuję to z oddali na nich głos głos z daleka troszeczkę dobę targowy gigahercach no powiem tak wypaczone z 1 strony nie tak to jako jako tego, że to jest wygodne, bo same chciały chciał się krzyknąć i uderzyć ręką stół natomiast natomiast rzeczywiście auto z NSR to cieszy, że temat bezpieczeństwa ruchu drogowego znajduje odbiór i zainteresowanie nie tylko w tych instytucjach są z mocy ustawy czy prawa zobowiązane do tego, ale także właśnie u podmiotów osób firm, które też widzą w tym nie tylko nie tylko korzyść taką materialną, jeżeli chodzi o firmy, które oszczędzają na bezpieczeństwem, bo na tym to też polega, ale też nie wszystkie o tym, wiedzą, że mogą oszczędzać nawet tak, ale jest coraz więcej coraz więcej osób, które padały za bezpieczeństwo Floty to są już tylko nie tylko ci, którzy sprawdzają czy koła są zmienione opony są zmiany zimą na zimowe tylko te zaczynają myśleć o tym jak szkolić jak edukować swoich kierowców czy nawet wymagać od nich bezpiecznego bezpiecznie zachować się zachowań na drodze systemy, które rejestrują monitorują prędkość GPS to są wszystkie rzeczy, które które, które są coraz częściej są firmy coraz częściej inwestują to też element, który poprawia i wpływa na bezpieczne cóż tak czy ta świadomość, a to biznesowa jest pies jest coraz szersza natomiast tak, żeby te są długo o tym, mówić 1 rzecz jest bardzo istotna, który pan powiedział, że potrzeba takiego trochę skoordynowanego działania tych wszystkich podmiotów, żeby to nie rozpraszać, żeby ten efekt synergii było był jak najbardziej będą efekty jak zawsze mocniejszy na rozproszone działania na, ale on ten synergii się bierze tej polaryzacji, czyli właśnie ten, który trochę z tego rozproszona, ale te wspaniałe, żeby to było nie nie mógł dostać jedno tylko, żeby starać się to skoordynować taki dobrze rozumiane rozumiany sposób pamiętam, gdy spotykaliśmy się przy okazji też raportu Najwyższej Izby Kontroli co w ogóle ogólnego stanu bezpieczeństwa w Polsce to było dobrych 6 lat temu jej i jeżeli mnie pamięć nie myli m. in. też z Iloną Butler z Instytutu transportu samochodowego oraz Radosławem Czapskim z właśnie banku światowego też bank światowy na zlecenie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego naszej krajowej rady zrobił taki przegląd instytucji wiodących i chciałbym, żebyśmy dzisiaj w następnych wejście zabawili się w pewną grę, bo skoro Global Road sekty Partnership działa głównie w tych krajach rozwijających się przestronne wskaźnik dochodu to, żebyśmy jednak zrobili Polskę taką takim krajom rozwijającym się i przychodzi taki kraj, który chce od was pewnych porad i od czego zacząć wiele na to wskazuje, że dużo będzie rozwijać prędkości no co jest w Polsce też głównym głównym powodem powstawania wypadków czy i tego, że wypadki drogowe są, ale to w następnych częściach Marcin Flieger Global Road sekty Partnership, ale też tak jak mówiliśmy przez wiele lat dyrektor centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym oraz policjant, więc jest to doświadczenie olbrzymia, jeżeli chodzi o inne aspekty bezpieczeństwa na drodze skrót informacji po nim wrócimy do naszej rozmowy Krzysztof Woźniak druga część audycji skołowani studiu Marcin Flieger Global Road Safety Partnership in z pierwszej części naszej rozmowy nakreśliliśmy czym cała instytucja jest ich tak jak powiedziałem chciałbym, żebyśmy z pewną gra się zabawili, że Polska jest krajem docelowym waszych działań jako organizacji tym krajom rozwijającym się wg mnie, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo jak najbardziej co w pierwszej kolejności wysyłać do takiego kraju, którego mu chcecie pomóc, który prosi o pomoc od 2, z jaką dokumentację, jaki plan 0101 . pierwszą czynnością przy pierwszym działaniem, który jest, które są podejmowane w kraju jest oczyść Assessment, czyli diagnoza stanu obecnego czyli, bazując na dokumentach, które są powszechnie dostępne jak wspomniałem w pierwszej części o raporcie banku światowego nostalgii kluczowy dokument wystaw pokaz jak to wygląda w skali świata, ale następnie następnie prowadzone są analizy taka taka ocena co w rodzaju tego robił bank światowy w Polsce, czyli ta ocena zdolności instytucjonalnej jak ma struktura zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego struktura zarządzania ruchem drogowym w danym kraju to jest 1 z tych elementów drugi element jest zdiagnozowanie obszarów i czynników ryzyka, czyli to co jest kluczowym kluczowymi osi ryzykami co powoduje najwięcej wypadków drogowych, jakie są przyczyny tego, że dany kraj tak jak Polska w tym momencie miałaby w okolicach 738 osób zabitych, a na 1 000 000 mieszkańców ten wskaźnik, dlaczego tak jest, jakie są przyczyny wypadków drogowych jak wygląda właśnie działalność nie tylko struktury tej Państwowej, ale także jak działa działają poszczególne służby instytucje zaangażowane już samą chociażby działkę w postępowaniu przed tą działkę związaną z nadzorem jak wygląda proces edukacji motoryzacyjnej począwszy od edukacji kandydatów na kierowców jak cały proces tak wygląda jak wygląda kwestia edukacji w tych szkołach, czyli edukacji bezpieczeństwa ruchu drogowego moich kolejnych element kolejne elementy, czyli tak jak w tym w tym 3 ×, czyli czy jak wyglądają kwestie inżynieryjne czy infrastruktura drogowa zarządzanie drogami utrzymanie dróg i na samym końcu niestety na samym końcu tego łańcucha, ale to nie jest nim nie oznacza, że te najmniej ważny element, czyli kwestia kwestia ratownictwa i już tej pomocy pomocy lekka cel ten już efektu, który jest bardzo ważny jak się wydarzy ideałem dochodzi do zaczynają się konturem na tych elementach jak zapobiegać de facto, a później co robić, żeby ograniczać ofiarą chłonąć to są te elementy to taka typowa analiza analiza sytuacji czy do stanu obecnego w danym w danym kraju, by następnie, a zapomniano jednak bardzo ważną rzeczą będzie legislacji jak wyglądają kwestie regulacji zarówno w prawie ruchu drogowym w przepisach regulujących sam ruch drogowy jak wyglądają i to też powiązane z przyczynami czy ataki są limity prędkości określone jak wygląda kwestia używania pasów z obowiązku używania pasów limity limity alkoholu w organizmie dopuszczalne są są państwa toczy się Polski nie dotyczy lat są państwa, gdzie nie ma w ogóle tego limitu albo albo kwestia używania pasów jest całkowicie potraktowano po macoszemu to ja jako przedstawiciele takiego kraju, mówi że mamy podstawowe 3 problemy na drogach to jest nie ustępowanie pierwszeństwa prędkość oraz wypadki z niechronionych mi uczestnikami ruchu drogowego głównie z pieszymi i potrzebujemy pomocy w tym aspekcie 1 za to, który pan powiedział prędkości jak z mamy zarządzać prędkość i właśnie tutaj wracamy już do tego do tego tematu pierwsza rzecz to jest jak wygląda od strony legislacyjnej, jakie są regulacje czy mamy limity prędkości generalne czy są ustanowione właśnie w ramach przepisów ogólną ogólnokrajowych czy nawet lokalne władze mają mają możliwość regulowania tych, czyli zarządcy dróg w zarządzie dróg tak, by w i ich w tym momencie, jeżeli mamy zdiagnozowane, gdy chodzi ta część naszej organizacji, która odpowiada za doradztwo dla bogatych w tym momencie trwają jest to wspieranie władz lokalnych w tym, aby albo władz centralnych zmiany przepisów tak, że nawet ujednolicić ujednolicić te te limity prędkości albo tak żeby, żeby doprowadzać do tego, żeby te limity, które mogą być ustanawiane przez przez władze przez zarząd zarząd dróg lokalnych był ustanawiane w oparciu o przy odpowiedniej analizy to są już prace inżynieryjne, a i tak jakby to doradztwo polega na dostarczaniu wiedzy czy odchodzimy już element szkoleniowy jest na niej jak jak taka jak taki jak płynnie zarządzać prędkość no bo mamy mamy 3 elementy zarządzania tak bardzo infrastruktura drogowa 2 oznakowanie odpowiednie i na końcu trzeci element NFOŚ męczy jak jak sprawować nadzór nad przestrzeganiem prędkości czysto Adidas działka policyjna to najbliższa mi tą, którą się też zajmuje w partnerstwie i tutaj wchodzimy też kolejny element, czyli badamy w jaki sposób służby odpowiedzialne za nadzór nad prędkością tuż za egzekwowanie tego czy wraz z najczęściej są do służby policyjne w jaki sposób one działają jak mają uprawnienia, jakie mają sprzęt czy dysponującym odpowiednim sprzętem pozwalającym na to jak są szkoleni do tego jej momencie, jeżeli widzimy pewnego rodzaju luki w działaniach to naszą rolą jest dostarczanie tych najlepszych praktyk w, jeżeli chodzi o nadzór nad prędkością, czyli przystosowanie urządzeń rejestrujących stosowanie najnowszych najnowszych radarów laserowych, jaki sposób te kreować tworzyć taktyka działania służb policyjnych jednostek policji, jeżeli chodzi o nas o nadzór nad prędkością, czyli i przy czym bazujemy na tych najlepszych praktykach, czyli staramy się zgromadzić tej informacji jak poradziły sobie z tym państwa, gdzie ten wskaźnik jest najniższy jeśli chodzi o wypadkowość, jakiego rodzaju rozwiązania taktyczne organizacyjne były stosowane i to tak sprzedajemy tak brzydkim, ale teraz sterujemy ogień, ale czy te wszystkie rzeczy najbezpieczniejszym krajem to muszę powiedzieć Norwegia wielka Brytania, iż stacja tu też stałe czołówka w tym momencie w ogóle na świecie dodam jeszcze autostrad i Australia jasne jasne, choć to troszeczkę też inne terytorialnie i kulturowo kraj, ale jak najbardziej tam tam bardzo duże, bo Juchy, jeżeli chodzi o badania to chyba już przebadali wszystko co do wzmożonej, bo to pewnie wygrali dodać nas na naszych dyskusji, ale tak bliżej naszego regionu, czyli właśnie Norwegia wielka Brytania i Szwecja czy można te wszystkie elementy, o których pan mówić, że legislacyjne sprawy przełożyć na polską rzeczywistość tutaj nie ma tutaj jest kwestia najistotniejsza, bo zmiany zmiany legislacji to jest Wola polityczna to jest ten element element, który myśli mamy mamy w naszym kraju największy problem, bo nawet patrząc przez przykład przez sztukę fotoradarów kupowaliśmy zbudowaliśmy system oparty na nowszą te najnowsze technologie najnowsze urządzenia wszystko było spięte w wj Eden system natomiast cały czas bolączką była kwestia legislacyjna kwestia odpowiedzialności dalej jest właściciel nadal jest w 2 i ich tutaj myślę, że sama działalność takich instytucji jak jak partnerstwo, która dostarcza najlepszych praktyk czy mówi jak jak to powinno być skonstruowane od 8 się spotkać z odpowiednim odbiorem w przeciwnym razie tomy to to byłoby zrobienie czegoś taka sztuka dla sztuki, a w momencie, jeżeli jest partner, który odbiera to w sumie tak chora dostarczy liście mam dowody twarde dowody badania tak jak w przypadku Australii, które są są świetne wprost mówią co należałoby zrobić, żeby ten system nadzoru efektywny, jeżeli politycy decydenci podejmą decyzję tak chcemy poprawić bezpieczeństwo chcemy zmienić coś żebyśmy, żeby nasze wskaźniki były znacznie lepsze i WIG mamy na to twarde dowody również ma odkrywać Ameryki, bo to jest gotowe i mówimy tak przeszczep my to dla naszego naszej legislacji krajowej i w tym momencie mamy mamy tak powiem realizację tego tego celu, czyli dzielenia się dobrymi praktykami i wdrażania w kraju Glocka i to wracając do tej naszej takiej gry w Polsce mamy bardzo zróżnicowane limity prędkości głównie do tej prędkości i n p . w obszarach zabudowanych, owszem, 50 km / h jest, ale w określonym czasie od dwudziestej trzeciej do szóstej rano jest to 60 km zalecali byście ujednolicić fatalna jakość dlatego to nie tylko to nie tylko zabieranie wolnością nie tylko my byśmy zachęcali go, bo aż będę odwoływał do dowodu tego raportu banku światowego, który nie jest dokumentem tajnym jest powszechnie dostępny co więcej ta strona krajowej rady bezpiecznym, bo jestem przekonany właśnie, że leży leży jednak na biurkach albo na na ulicy Chałubińskiego znajduje się jest dostępny jest odpowiedzialne, że 50 km / h jest to zalecaną prędkością w obszarze zabudowanym a dlaczego w nocy nie może być więcej, ponieważ 50 km / h to jest ten limit, który jest przyjęty jako limit pozwalający po pierwsze, zapanować nad zarządza z tą prędkością, a jeżeli byśmy patrzyli w ten sposób, dlaczego tak, jakby troszeczkę inaczej, jaka się podzieliłem z moimi kolegami z innych pani, że w Polsce mamy takie zróżnicowanie to się troszeczkę na mnie patrzyli zadali mi pytanie zupełnie odwrotne, dlaczego jest to 10 więcej in na pytanie zimno, bo ulice są puste taka była decyzja polityka no to oni pokiwali głowami na zasadzie ale dlaczego to nie trafiło to to bardzo zmieniły, ale jak tłumaczył to dalej przy mnie jak od maszyn bardzo prosty sposób tak zadecydował nasz ustawodawca i NATO miast natomiast zdaje sobie z tego sprawę jestem gorącym zwolennikiem tego, żeby było, żeby była to ujednolicenie tej prędkości w obszarze zabudowanym z prostego powodu, bo wtedy budujemy jasny przekaz do użytkowników dróg, jeżeli mamy legislacji mamy prawodawstwo, gdzie mamy określony generalny limit obszar zabudowany tez 50 km / h to nie robimy tego wyjątku, że zrobimy w nocy to 60 albo może zrobimy tak, że jeżeli będziesz jechał i zobaczy, że nie ma w promieniu od 500 m od siebie samochodu też możesz jechać szybciej obozu jakieś wyjątki nie, bo od wyjątków tylko głowa boli i nie jesteśmy w stanie tego ogarnąć dajemy jasny przekaz naszym kierowcą nam wszystkim 50 km / h w wodzie tak skoro tylko się to sprawdza w naszych krajach sąsiednich to dlaczego my budujemy coś coś ogromnego dobrze, ale to ja zapytam wracając do tego, żeby brać się te dobre praktyki właśnie z kraju zresztą to co to teraz pan powiedział, ale czy jest kraj z tych wszystkich najbezpieczniejszych, który również np. w nocy miał inne limity prędkości i można, by było przez pryzmat ich zmian pokazać na twardych danych, że to zadziała nie jestem w stanie teraz sobie przypomnieć czy był taki czy był taki przypadek, gdzie wprowadzano w nocy w obszarze zabudowanym odrębną możemy nadać imię Paul le NIO pas i odrębny limit prędkości oczywiście są znaki czy inaczej jest polityka to sposób zarządzania prędkością po polegająca na zmianie tej prędkości w zależności od warunków na drodze oczywiście to się dzieje na autostradach co się dzieje na drogach na drogach poza obszarem zabudowanym co więcej pamiętajmy o tym, że dzisiaj tendencja już jest taka, że nie tylko to 50, jakie od ulicy nie co więcej też zmierzamy zmierzamy w stronę 30 km / h i obszary zabudowane obszary w jezdni tak silnie zurbanizowanych tak, ale de facto de facto to to po tak wygląda miasto, w którym obecnie obecnie zamieszkuje, czyli Genewa tam strefy 30 km / h są bardzo bardzo często bardzo bardzo powszechne w zasadzie to jest także, że może nie większość miasta ale, ale zna swoje i choć część jest objęta tą trasą 30 km / h jakoś nie powoduje to demonstracje na ulicach Hani ani jakiegoś fermentu ludzie po suto przyjmują, bo wiedzą, że to co wpływa na bezpieczeństwo nas wszystkich i w tych, którzy mieszkają w tym w tym rejonie i wydaje mi się, że ograniczenie tej profesji ujednolicanie taką okazję do 50 km / h nie spotkałoby się w Polsce jest po pierwsze z jakimś szalonym szalonym oporem spotyka się właśnie, ale będzie się spotykał doczeka się wśród osób, które są przyzwyczajone, że jednak w nocy mało tego pytanie, kto sobie zdaje sprawę, że takie ograniczenia właśnie właśnie to jest to jest fajne jest to, bo pamiętajmy o tym, że, jeżeli był bardziej się wydaje, że ten opór czy dla co pan mówi to Totem to ten protest przeciwko temu bierze się z takiego trochę podświadome go myślenia o tym, coś mi zabierają zabiera mi te 10 km więcej, ale z drugiej strony pamiętajmy o tym, żeby skoro mówimy o ograniczeniu o tym za zalecanym limicie 50 km / h to niema różnicy 39 jest ono w no właśnie można, by było iść tą stroną, że jest różnica na niekorzyść tych 60, bo jeżeli zaczniemy mówić także o bezpieczeństwie niechronionych uczestników ruchu drogowego głównie pieszych, a tu wiemy, że im szybciej tym całkowicie gorzej dla pieszych, bo w momencie uderzenia przy 50 km to jest jakaś szansa dla tego pierwszego, że przeżyje będzie, kiedy już co 10 km więcej samochód idzie to te szanse diametralnie z armaty, a przecież na takie w nocy jest gorsza widoczność jest oczywiście na to są na to są argumenty, które ja powiem szczerze do mnie argumenty, które były przy tej przy tej zmianie w 50 z boku to też jest troszeczkę także polscy politycy, jeżeli mówimy o tym, to zawsze działania związane z poprawą bezpieczeństwa czy w tym te związane z prędkością zawsze to była już jakiś kompromis proszę pamiętać, że właśnie to ograniczenie do 50 w obszarze zabudowanym było okupione kompromisem 60 latach nie powiedzieliśmy owczym jeszcze nie tak dawno w obszarze zabudowanym może w ogóle 6060 lat co więcej w momencie jak powstawała ustawa tzw . foto radarowa, która sankcjonowała funkcjonowanie centrum to równocześnie politycy podnieśli prędkość na autostradach drogach ekspresowych czy to, bo tak coś za coś i oczywiście to było dobre Hiszpanką kompromis który, który został 1 Polska jest jedynym krajem, który ma 140 km ma również Niemcy byli na niektórych odcinkach honorarium może jeszcze nawet jest też pamiętajmy jak tam jest regulacja nie dochodzi do zdarzenia drogowego jest prędkość zalecana czyli, jakbym tego ten Niemcem odsunął troszeczkę troszeczkę na boki popatrzy na te kraje które, które mają wprowadzone limity cen gazu z Niemiec jest bardzo często o życiu jest podawany jest podawane tylko, że Niemcy to jest 1 kraj z 28 krajów europejskich mówi o członkach Unii Europejskiej, który ma taki limit pozostałe kraje nie mają takich limitów w Szwajcarii 120 km / h autostrada autostrady, więc jest tutaj też bez to wygląda wygląda zupełnie się natomiast do takich robienie tych kompromisów to jest to też brak jest takiego jasnego przekazu ze strony znowu wrócę do tej do tej grupy decydentów jasnego przekazu do nas wszystkiego od użytkowników dróg, że tak my jako decydenci jako ci, którzy tworzą prawo, bazując na najlepszych praktykach doświadczeniach w badaniach wiemy, że 50 jest dobre bez wyjątku wiemy, że 130 jest zalecane na autostradach to wcale nie spowoduje wielkiej różnicy w czasie dojazdu spowoduje oszczędności w paliwie i t d . więc więc to to kto tak ustanawiamy to też bym powiedział pan o bardzo ciekawej rzeczy oszczędność w paliwie jak najbardziej tak, ale niektórzy przeciwnicy obniżania limitów prędkości twierdzą, że przez to, że 10 km nie będą jechać to więcej spalin będą wydobywać, bo dłużej będą jechać ktoś się głównie dzieje właśnie, a propos rozmowy przy strefach tempo 30, która by jak wiemy w Polsce tych stref MOPS w Gdańsku jest bardzo dużo w Warszawie kilka tez gdzieś tam się pojawiają są bardzo małe nie nie pokrywają dużego terytorium tego pojazdu to jak bardzo bym z wielką chęcią zapoznamy się takimi badaniami, które były, by pokazywał czy potwierdzały taką teorię i gazu na szczegóły par chce, by prawnie należy, jeżeli mielibyśmy z kim dyskutować czy wchodzić w jakiś taki spór o to kto to fajnie byłoby żebyśmy, żebyśmy byli argumentach ja jestem w stanie dostarczyć argumenty potwierdzające to, że ograniczenie prędkości powoduje, że pierwsze albo wypadku jest, aby skutki są są łagodniejsze z chęcią zapoznam się argumentami ekologicznymi mówiącymi o tym, że zmniejszenie prędkości spowoduje spowoduje zwiększenie liczby stron więcej zanieczyszczeń powiem szczerze, że rzeźba w drugą stronę jakoś to nie do końca do mnie do mnie to to potrafię, ale w nieco mnie nie znam takich opracowań, więc nie będę tutaj kategorycznie się broni trzeba by do Australii się znowu odezwać może oni coś takiego przebywa na dawną na pewno na pewno na pewno są badania, które o tym, o czym mówią mi ten monarcha można tez Marcin Flieger Global Road Safety Partnership no rozmawiamy bardzo szeroko o tym jak zarządzać teraz z prędkością i o poradach jakie, jakie Global Road Safety Partnership miałoby dla Polski gdyby, gdybyśmy byli krajem rozwijającym się jak dalej twierdzę, że my jesteśmy w tym aspekcie bezpieczeństwa ruchu drogowego skrót informacji po nim wrócił do rozmowy trzecia część audycji skołowani Krzysztofa Woźniak przed mikrofonem w studiu Marcin Flieger Global Road Safety Partnership dobrze to wracamy do tej naszej gry, którą zaproponowałem mamy prędkość w obszarze zabudowanym i tu zalecenie globalne Roots IT, żeby ujednolicić prędkość niezależnie od pory dnia, żeby to było 50 km w na godzinę maksymalnie oczywiście zarządcy dróg, jeżeli to jest on np. obwodnica przebiegająca przez obszar zabudowany, czyli tej od bardzo c parowa na drogach no to mogą podwyższyć obecnie w przepisach, jeżeli dobrze pamiętam to maksymalnie 80 km / h może być, jeżeli jest to ta droga ekspresowa przez obszar zabudowany no ale dobrze idąc dalej, jeżeli chodzi o tę prędkość właśnie to trochę teraz napomknąłem, ale powiedzmy dalej jak dostosowywać tę prędkość do tych warunków, które są, czyli jak dobrze zarządzać z tą prędkością, żeby dostosować się do do rodzaju drogi do miejsca no tutaj oczywiście ma zrobić badanie jest szereg badań i my inżynierowie odpowiedzialni za infrastrukturę drogową za zarządzanie tą prędkością mają z czego wybierać, jeżeli chodzi o źródła które, które mogą im pomóc oczywiście to jest kwestia infrastruktury przede wszystkim i to na ile podniesienie tej prędkości będzie korzystać ten bilans zysków i potencjalnych stratę w stratach, czyli w wypadkach drogowych byłby kalkulowane, bo jeżeli mamy mamy do czynienia z drogą która przebiega przez obszar, gdzie są zamieszkują ludzie, którzy będą się podczas przemieszczania, gdzie mamy np. mieszanie się ruchu tego lokalnego i tranzytowego cieczy w miastach często się zdarza to ta prędko wiadomo po nabyciu i niedostosowane, jeżeli mamy do czynienia z takimi sytuacjami jak chociażby w Warszawie SA 8, która jest trasą ekspresową przebiegającą przez obszar zabudowany, gdzie jest bestia odczarowana wydzielone są wszelkie możliwe możliwe są chwile to wypadki są, ale to zupełnie inna i na wydziale inżynierii, a prezydent jest inżynieria, ale też to jest to na ile prawo wrócę do naszych użytkowników dróg nie chce uciekać od tego tematu jak starać, bo sterowanie jest jest proste czy mam natężenie ruchu i też moment możemy tutaj taką prędkością to prędkością regulować to Niemcy, o których wspominaliśmy te słynne słynne no limit to też tak do końca nie jest nie jest no limit, bo jeżeli ktoś jeździł po Niemczech to to widzi tam lat nad tymi autostradami te tablice interaktywne gry planszowe, które czasami są całe czarne, ale przeważnie wyświetlają jakąś prędkość, która jest dostosowana do tego do natężenia ruchu, jeżeli natężenie się zwiększa to mamy ograniczenie prędkości mało tego ma też mówiliśmy o zanieczyszczeniach i bardzo często oni tam właśnie dają te ograniczenia prędkości, bo jest zbyt duże w zanieczyszczeniu powietrza właśnie na odcinkach autostradowych widzi pan to jest ten argument argument kontraktem w tym, którzy w dużych twierdzą, że to, że to będzie powodowało zanieczyszczenie środowiska to są te elementy te elementy inżynieryjne natomiast były tak wracając do tego nie znam dokładnie przyczyn jak jak koledzy z komendy stołecznej, analizując zdarzenia, które są tutaj na tematy ósemce mogę tylko domyślać co jest tam ponadto miasto też jest także my się trochę zachłysnęliśmy tym mniej drogami ekspresowymi i autostradami panaceum na całe zło powiem tak zachłyśnięcie fajne no bo nie mieliśmy czegoś nagle dostaliśmy dostaliśmy dostaliśmy droga, która pozwala nam się ich założenia i faktycznie szybciej przemieszczać tylko, że chyba chyba to trochę tak jak zjedzeniem tego tego ciastka i ludziom, którzy zamiast powoli łyżeczką pomyśl od razu wielką chochlą i stąd te zdarzenia zdarzenia drogowe na autostradach i powiem trochę już o tym, mówimy bowiem trochę nieskromnie, że jakiś czas temu trochę to przewidziałem, bo jest będąc w komendzie w Komendzie Głównej Policji w momencie, kiedy program budowy autostrad my jesteśmy w euro leży czy to był 2007 siódmy roku w jak dostaliśmy euro to to starałem się z nimi kolegami zbudować struktury policji autostradowej dostosowane do tej sieci, bo wtedy wiedzieliśmy, że ta sieć sum, bo środki unijne tata, by tak też ta sieć miała się rozbudować nie tylko na papierze na mapach już faktycznie spychacz mając na bardzo szybko się na Zachodzie, żeby rozbudowywać i też zaczęliśmy się zastanawiać nad tym w jaki sposób zarządzać ruchem na autostradzie bazujące na doświadczeniach naszych kolegów z innych państ w, bo oto co mamy mamy dzisiaj karambol, czyli tworzone małymi odległościami pomiędzy pomiędzy pojazdami czy też antygen tym to ja o tym, rozmawiałem z już jakiś czas temu, że to będzie też problemy autostradach, żeby budować obrazu systemy czy instalować instalować infrastruktury, która pozwoli to kontrolować co więcej rozmawialiśmy też o tym, kontekście rozwoju systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogą, żeby to był element dochodu, który pozwoliłby nam wpływać na zachowania się kierowców na naukę dostaną, bo nawet, jeżeli ktoś jedzie szybko to niech ten stan będzie zachowany, a my czy nasi kierowcy czy my tak powiem jeździmy nadal, trzymając postęp jak w miastach, czyli że spokojnie możemy przeczytać reklamy firmy, która jest znana ramce tablicy rejestracyjnej jedziemy z prędkością 140 tak mówią, że idziemy zgodnie z przepisami to, że pan wie, że zaniżył tę prędkość realną, która się odbywa na autostradach, ale nadzieja ludzkości, a ja jeżdżę po Bosych Otóż ja też tak jest to i taka prędkość obowiązuje w Polsce, która i tak z tych jak mówiliśmy jest wyższa niż zalecana na całym świecie w niektórych krajach jak Szwecja jest to 20 nie tylko w Szwecji no właśnie ich 10 lat temu, a propos tego wstępu 10 lat później, czyli obecnie nawet 11 już krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego zaczyna się zastanawiać jak wpisać tę odległość nasze przepisy i tutaj to temat to jest konieczne, żeby wpisać tę odległość zalecaną przez obowiązującą pomiędzy różne szkoły jest szkoła tak jak we Francji, gdzie ta odległość jest jest wpisana w jego domu dystansie aż 2 SEK, jaką pojazd przejeżdża w ciągu 2 sekund jak na określoną prędkością natomiast ja ja cały czas przekładam regulacje na to co nagrali ją przez cały, ale nie tylko robią przestał być czynna nadzorem, bo oczyszcza realia, bo możemy możemy wpisać wszystko, że ma to być odległość Fakro 3 długości ramienia kierującego cokolwiek tylko w jaki sposób to wyegzekwować i później dochodzą, jeżeli dojdzie do zdarzenia na to też jest kwestia ustalenia czy to była odległość czy nie w momencie, w którym nie dysponujemy czy nasienie nie mamy narzędzi legislacyjnego pozwalającego policji 3 czy jakiejkolwiek innej instytucji dokonywać tego pomiarowe trzeba wpisać przepis, że jeżeli odległość jest, toteż trzeba pomierzyć odpowiedni sposób i pośredni sposób egzekwować przyznało się podobna sytuacja z fotoradarami i kwestia legislacyjna, bo w przeciwnym razie będziemy mieli Super przepis będziemy mogli machać prawem ruchu drogowym, że mamy uregulowane wszystko łącznie z odległością tylko co z tego, jeżeli nie będziemy mogli tego wyegzekwować pamiętajmy, że ono brak egzekwowania tych przepisów, które są na samym końcu tego łańcucha, o czym wspominałem wcześniej powoduje, że te przepisy stają się martwe i kierowcy czy z własnej woli 3 czy nieświadomie przestają te przepisy przystają do przepisów przez wszak dobrze to jak by miał policjant jadąc na autostradzie wyegzekwować zatrzymajmy się na tym, bo to też jest przebadania minimum 23 sekundy od poprzedzającego pojazdu i więcej po to, wygląda to wygląda to w te systemy, które są stosowane w innych krajach wyglądają bardzo prosty sposób to jest troszeczkę brak takiej takich urządzeń stacjonarnych, bo są linie referencyjne na nie należał nagrodzona na narysowany są komary, które rejestrują przejeżdżające pojazdy, jeżeli przestrzeń pomiędzy tymi pojazdami, a liniami jest mniejsza, czyli pojazd znajduje się w państwach strefy mówi to zakazane jest rejestrowane i wyciągane są konsekwencje to proste, bo to jest rejestracja wideo to tak jak przejazd na czerwonym świetle rejestracja przez naczelny świata tylko do tego potrzebna jest legislacja, żeby ustalić, kto jest właścicielem tego pojazdu i cała ścieżka podobnie jak w przypadku przekroczenia prędkości zarysowania tego fotoradar no to, jeżeli mówiąc i od nadzorowania, ale i dalej od tej prędkości, jeżeli my mamy tak duży problem, bo co chwilę ja czytam, że jakiś pomiar prędkości zostały odrzucone nawet przez instytucje sądowe ze względu NATO, żeby został ten pomiar źle przeprowadzony chociażby przez mierniki są w radiowozach tych po cywilu, że one nie mierzą prędkości pojazdu, który jest przed nimi tylko dostosowują prędkość samochodu tego radiowozu do jej prędkość 1 radiowóz też tyle jedzie na podstawie tego mnie, że moi wg wielu spra w sądowych jest to niezgodne z przepisami nie może tak się odbywać powiem tak słyszałem o tym w wyrokach natomiast jak świat światem przepisy przepisy regulujące sposób dokonywania pomiaru prędkości dopuszczają pomiar za pomocą zalegalizowanego prędkościomierza pojazd oczywiście są warunki eksploatacji tych urządzeń, czyli to żeby, żeby ta ten dystans był niezmienny pomiędzy pojazdem kontrolowanym, a pojazdem kontrolujący i powiem tak stare urządzenia, czyli te, które nie mają trzymającego kamerę i rejestrator no one życie można to podnosić w jaki sposób sposób przedsądem dyskutować natomiast z drugiej strony mamy do czynienia z ewidentnym wykroczeniem to jest zarejestrowanej tyle można pomyśleć o tym co jest oczywiście kwestia zmiany technologiczne tych urządzeń, żeby zainstalować nic prostszego jak laserowy laserowy miernik odległości pomiędzy pojazdem policyjnym a, a pojazdem kontrolowanym wtedy to dyskusja jak to się jak ta na tym dystansie zmieniały rejonu wpływał na rzeczywistym rzeczywisty pomiar ulega ulega skróceniu czy w ogóle wyeliminowaniu, bo to jest przekalkulować na podstawie tego realnego realnego dystansu, a nie tylko tego, że widzimy, że ten dystans się fizycznie nie zmieniał, bazując na naszym nasza akcja inwestor to rozwiązanie, które można, które można wdrożyć oczywiście zakup doku podczas kolejnych zakupów zakupów urządzeń rejestrujących natomiast pamiętajmy o tym, że to też kwestia podejścia sądów do dołu do niektórych spra w, bo po bardzo często mamy niestety krytykować sądów sądy są zakładam i chce to powiedzieć, że władza w Polsce jest to, że są niezależnej wolnej każdy sędzia OC o osądzony we własnym interesie własnym sumieniem oceną sytuacji natomiast powiem tak, że miałem do czynienia z takimi sytuacjami, że wyroki sądowe biedny stary był sterowany listem krążyły wewnętrznie pomiędzy pomiędzy poszczególnymi sądami były powielane czy ta linia orzecznicza gdzieś tam powstawała taki sposób i i myślę, że tutaj mamy mamy też jest natomiast w tego rodzaju urządzenia, których pominięcie wideorejestratory są stosowane na całym na całym świecie nie zawsze mają te nadal mieszka pokazujący więc, więc na jak od jakiegoś większego problemu, ale to jest właśnie ten odpowiedni na zwrot, który mówiliśmy i on nie tylko musi być jako taki, ale musi być jasno sprecyzowanej oczywiście przy najnowocześniejszych technologiach, żeby te wątpliwości było jak najmniej staram się wydaje mi się, że z dnia w Polsce te technologie wkraczają, bo kupując coś nowego zarówno inspekcjach i policja nie kupuje produktów, które są technologicznie przestarzały okupuje to też najnowsze na rynku, lecz śmiało śmiało można można natomiast rzeczywiście obie bazują samoloty z międzynarodowych doświadczeniach NATO to do urządzenia te są w Polsce to są bardzo podobne akty takie same kapelusze i zgraliśmy się o tej prędkości jeszcze na koniec chciałbym 1 ważną rzecz w Genewie pan, mówi że ostatnio często przebywa chodzi pan tam po mieście oczywiście przeważnie przeważnie, a jak pan wraca do Warszawy to co to też, jeżeli chodzi, ale jak się pan jako pierwszy powiem tak troszeczkę jestem odruch na początku na początku chodzi o przekazanie żonie, że badanie przez jezdnię, bo rzeczywiście rzeczywiście na początku było także ja stałem się w Genewie stał mi samochód zatrzymał mnie przepuszcza co było co było takim czymś do czego nie byłem przyzwyczajony, ale szybko to szybko to chwyciłem teraz trochę działa w drugą stronę zapewnia pan tutaj chodzi na to przejście dla pieszych jak on bowiem także, że już sobie wytworzyły niestety w polskich realiach niestety to świadomy, że kierowca nie przepuści rzecz, że tam jak zbliżające do przejścia jestem nie chcę być panem sytuacji, ale mam diewięćdziesięciu 9 , 9 %o wą pewność, że kierujący tym samochodem czy zatrzymany przepuści nie stanowi to dla niego żadnego żadnego problemu to dało to rzeczywiście tak jest, że no to przyzwyczajenie łatwiej parę razy było także córka nie łapała gdzieś tam przytrzymywała, żeby nie przechodził dopóki ta sama potrzeba rodzina z Tarnawy coraz częściej grać żeby, chociaż to też jest w jak mają wracać do niebezpieczeństwa to jest jedno też zalecenie byłoby Global rosyjski partner szyby, żeby jednak zmienić przepisy u nas w Polsce, żeby te pierwsze już dochodzą do przejścia dla pieszych było objęte ochroną tutaj bym powiedział, że to jest jakiś zalecenie ze strony Kijowa rozety Partnership natomiast, a teraz rzeczywiście ten priorytet dla niechronionych użytkowników ruchu drogowego jest w każdym z każdych działaniach bardzo mocno mocno stawiany, żeby czytał znalazło się rzeczywiście jako uregulowanie w przepisach czy jako zalecenie żeby, żeby nie chronieni czy to są rowerzyści to są osoby piesze, żeby tutaj było jasno powiedziane, że ta osoba ma ma pierwszeństwo żona, zbliżając się do do przejścia rzeczywiście może liczyć na to czy powinna mieć na tyle zaufanie, że kierowca się zatrzymać wtedy spokojnie będzie można nie można przejść na, ale to też wynikała z pewnego podejścia, które mieliśmy przez lata w Polsce, że jednak po pierwsze musi bardziej uważać dochodzą do przejścia niż ten fakt no tutaj tutaj rzeczywiście mamy ten taki, że mamy w Polsce jest to przekonanie, że to słynne wtargnięcie dlaczego, które zresztą zostało wymyślone przepraszam, ale przez policjanta oczywiście oczywiście, że Bodo, bo to pozostało morze tyle zostało wymyślone to było jako jako przyczyna, że zakładamy, że hasło, ale zakładam, że z początkiem rzeczy w prawdziwą przyczyną było tak rzeczywiście ten pierwszy wszedł po Tusk poda jadąc, bo jest nie dając w ogóle szansy szansy kierowcy natomiast odwoła się do FR my policję kampania to wczoraj widziałem 1 z filmików 1 z komend wojewódzkich policji w Polsce na temat smartfonów nie wymaże z Kijowa okazje i ten filmik o tyle był dla mnie dziwny, bo ja rozumiem intencje jak najbardziej się z tym zgadza natomiast film został przez teren w ten sposób, że kierowca samochodu, widząc poddali pieszego, który zbliża się do do przejścia i widzi to w odległości kilkudziesięciu metrów przejeżdża tego tego pieszego, który rzekomo chodzi mu tuż przed maskę w, czyli jak ma ten telefon i go używa przed wejściem i na przejściu to można przejechać to wynikałoby z tego taka w normalnych normalnych realiach każdy z nas, widząc kogoś, kto z nich z tego cieszymy się zatrzymały go Fukushimy to są takie są zależne, jakie realia się to takie zaletą są takie zalecana, ale całość trochę w naszym kraju jeszcze ostatnia kwestia jutro światowy dzień pamięci ofiarach wypadków drogowych ONZ w 2005 roku bodajże zaprosił wszystkie kraje członkowskie, żeby to właśnie ta trzecia niedziela listopada była takim takim dniem ważna inicjatywa czy bardziej symboliczna bardzo ważne, bo było to jest mowa o tym, najbardziej wymiernymi tragiczny efekt zdarzeń drogowych i tych wszystkich działań które, które dotyczą bezpieczeństwa czy ofiara ne i to powinno myślę, że ten dzień tak jak mamy dzień pierwszych 1 listopada wszystkich świętych, gdzie wracamy myślami do osób, które odeszły w naszych najbliższych to myślę, że tutaj jest dobry dzień dla wszystkich zaangażowanych w bezpieczeństwo ruchu drogowego, żeby się jeszcze bardziej zmotywować, a dla tych zarówno do polityków którzy, którzy mogą wpłynąć na to jak zmieni się polityka bezpieczeństwa w danym kraju będzie to dla nich też taki mocny element motywujący taki bodziec, który spowoduje, że uświadomią sobie, że ich działaniami mogą ograniczyć finalnie liczby osób, które zdają się ofiarami na drogach, czyli mówimy o ochronie tego co najważniejsze były w ochronie życia życia ludzkiego i tak na dobrą sprawę te wszystkie rzeczy, o których dzisiaj mówiliśmy to jest znajdują ten punkt wspólny właśnie w tej trzeciej co trzecią niedzielę będzie listopadowa wszyscy, którzy zajmują się bezpieczeństwem mają nawet, że o tym, wprost mówią mają 1 cel to, żeby nie ginęli ludzie, żebyśmy nie mieli nie mieli milionów ludzi, którzy giną każdego roku na nas na drogę Marcin Flieger Global Road Safety Partnership, ale tak jak mówiłem przez wiele lat dyrektor centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym również policjant kończymy bardzo dziękuję za tę rozmowę i ja także dziękuję do następnego razu, kiedy pan do Polski przyjedzie proszę dać znać chętnie jeszcze porozmawiamy ale, ale dla osób spod kas tak to jeszcze chwilę porozmawiamy i specjalnie dla tych państwa w nagrodę, że wykupują państwo ten dostęp ważna sprawa, o której nie zdążyliśmy powiedzieć, a może i powinniśmy od tego zacząć ale, ale to wiele razy było powtarzane tej instytucji wiodącej ja mam wrażenie polityków i chęci do tak, gdybym pana zapytał jako specjalista od bezpieczeństwa planowania bezpieczeństwa ruchu drogowego, kto jest tak naprawdę odpowiedzialny za to za ten poprawę bezpieczeństwa na drogach no tak rzeczywiście, jeżeli chodzi o skonstruowanie systemów w w każdym państwie NATO decydenci, czyli politycy, którzy mającą władze do kształtowania i struktur państwowych struktur struktur instytucjonalnych legislacji i tego jak będzie funkcjonowało państwo w każdym obszarze w tym właśnie w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogo muszę powiedzieć, że bezpieczeństwo ruchu drogowego w ogóle ruch drogowy test 1 z gałęzi funkcjonowania państwa tak samo jak n p . problem głodu jest jest bardzo dużym problemem społecznym tak samo ruch drogowy jest także na niebezpieczeństwo w ruchu drogo jak z problemem chciałem powiedzieć o 1 rzeczy bo, bo w tej części radiowe jak rozmawialiśmy o Global City Partnership to jednocześnie Warta Warta podkreślenia, że Gillespie powstało 20 lat w przyszłym roku będzie obchodziło dwudziestolecie powstania, ale ono powstało jako efekt raportu, które wskazywało na zagrożenia związane z ruchem drogowym jako 1 z kryzysu w globalnym więc, więc tutaj mamy do czynienia z Dawidem wzorowo dokładnie tak jak mówiliśmy jak pan wspomniał kwestia głodu kwiatek kataklizmów, a mamy tutaj taką grą w taki kataklizm, który sobie sami sami gotujemy, bo to wszystko zależy od człowieka, więc wracając do do tego rzeczywiście jest to niedoceniane niestety ale, ale bardzo istotny element funkcjonowania państwa Putina społeczeństwa czy to bezpieczeństwo po to, dotyka nas wszystkich każdy każdy z nas może być ofiarą jak już to brzmi banalnie i nie mamy świadomości tego co możemy stać ofiarą wypadku drogowego rodak jest każdy jak jak rozmawiamy z z rodzinami osób, które odniosły rany zginęły 3 stały się niepełnosprawne czy w wyniku wypadków drogowych tutaj nie mamy do czynienia z osobami, które robiły to celowo właśnie mówimy o o wypadku jako czymś co co zmieniło życie ludzkie w Pile w sposób zupełnie niezamierzone mówimy o ofiarach w tym momencie, więc dlatego dlatego ten element powinien w mojej ocenie znaleźć się jako 1 z kluczowych priorytetów dla żużlowych kluczowych czynników czy kluczowych takich prób obszarów działania dla rządzących i mamy na to przykłady, że w niektórych krajach tak jest, choć np. pamiętam jak długo Francji we Francji prezydent Francji zapowiedział, zapowiadając projekt projekt automatyzacji pomiarów prędkości powiedział, że wypadki drogowe są drugie poza Łotwą nowotworami dróg drugą przyczyną wypadków śmierci w śmierci we Francji on jasno opowiedział, więc mamy te przykłady ostatni przykład ograniczenia prędkości diewięćdziesięciu 8 września także we Francji, gdzie premier Francji powiedział, że jeżeli w sali 300400 żyć ludzkich to jest gotów zetknąć się z tym oporem potencjalny oporem kierowców związanych z ograniczeń prędkości mamy do czynienia z tym, że są politycy na świecie, którzy w sposób świadomy działają na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i wcale im to nie ujmuje popularności, bo znowu wraca do tej Francji wdrażający system automatycznego nadzoru był Sarkozy, który był ówczesny minister spraw wewnętrznych ministra ministra spra w wewnętrznych i został prezydentem Francji nie jest wcale mu to nie jest dzieło nie ujęło mnie ujął popularności, więc sąd Arbitrażowy wręcz przeciwnie, bo we Francji tam w bardzo krótki matce Teresie był już nawet roku, gdzie jednak analiza tych danych to powinno się rozszerzyć na dwa -trzy lata całkowitego wprowadzenia, ale już w ciągu roku pokazano, że ten system bardzo szeroko rozbudowany automatycznego nadzoru przyniosły olbrzymie skutki w postaci poprawy bezpieczeństwa w mieście, a a, a w naszym kraju w Polsce niestety z 1 strony spotykamy się z takim z takim obawą polityków ja to tak określam, że drzewo i politycy boją się podjąć takich rad może nas nie dla radykalnych decyzji o podjęcie chcący zrobić był 1 minister który, który głośno powiedział o tym dlaczego chce rozwijać system automatycznego nadzoru nad ruchem minister Nowak minister Nowak i wtedy się rozpętała burzę medialną, ale finalnie proszę zobaczyć od lipca 2011 roku czy od momentu odpalenia tego tego systemu odnotowaliśmy redukcje redukcję wypadków drogowych spowodowanych prędkością, więc mamy do czynienia z twardymi argumentami, że warto warto nasze bezpieczeństwo działać i ale te działania muszą być właśnie sposób taki usystematyzowane mówimy o systemie bezpieczeństwa czy ta instytucja wiodąca, która kreowałaby politykę w skali całego państwa, czyli tyle samo by koordynowała działania instytucji tych wszystkich, które zajmują się bezpieczeństwem w ruchu drogowym, czyli począwszy od działań bezpieczeństwa w ruchu drogowym zarządcy dróg generalnej Dyrekcji wojewódzkich zarządców kwestię działania NFOŚ frontowe kwesty, czyli w kwestii działania policji kwestie edukacyjne, czyli to rzecz i to co najważniejsze, żeby te wszystkie działania były spięte wiele osób Polska krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego formalnie tak uprawnienia ma tak to jest dział międzyresortowy działem twór międzyresortowy umocowany w ustawie, czyli od strony formalnej jest z bardzo panie to zbudowany oraz wydaje mi się, że moc oddziaływania krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego nie jest spełnia taką nie jest w pełni wykorzystywana, bo brakuje brakuje możliwości wpłynięcia na to jak działa policja jak działa działają drogowcy spotkania krajowej rady w, bazując na moich na moich doświadczeniach, kiedy jeszcze uczestniczy w posiedzeniach rady, ale on pokazywał jak dużo się robi rzeczywiście do lekarza instytucjom jak co robi natomiast nie brakowało zawsze takiego elementu właśnie z zbierającego duże jasne, ale jednak przewodniczącym krajowej naszej krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego jest minister odpowiedzialny ds. transportu jego zastępcą jest również osoba w ministerstwie ds. transportu tres odpowiedzialna za drogi drugim kolejnym wiceprzewodniczącym jest minister, który w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i administracji zajmuje się działaniami policji, więc to jest jakby to prezydium krajowej rady i pokrywa te najważniejsze aspekty, o których my mówiliśmy oficjeli to jest kiepsko czy też nie daje efektów takich jakich byśmy się spodziewali to jak psia formułować tę radę, żeby ona była bardziej skuteczna no to trochę Rosja po Puszczy bardziej rozmowy ze swojej wyobraźni tylko temu jak jak jak ja bym widział funkcjonowanie takiej takiej instytucji wiodącej, która powinna być wyposażona w 2 rzeczy po pierwsze na tyle mocne czy silne umocowanie w strukturach władzy wykonawczej, żeby wszyscy wszyscy szefowie instytucji czy resortów nie traktowali szefa tej listy ta instytucja kogoś gorszego i mogli go zaproszeniem zbyć, podpisując w trybie obiegowym jakiś dokument jest pierwsza rzecz, a druga rzecz, która też jest niezwykle ważna jak do tego czy inaczej, ale do tego, by na to popatrzy to jak na projekt Klamana portfel zadań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego i po co do tego bateriach plany zarządzania projektem, czyli zadania zadania wykonawcy przypisane zadania role do do wykonania, ale te związane z tym finansowanie, żeby był jasno określony budżet chcemy zredukować przer w w perspektywie 15 dwudziestym budżet powinien być z góry nadany przez Ministerstwo Finansów n p . Vaughan państwa, że jakoś inaczej pieniądze są wydawane przez przez adresata publiczne dysponuje tymi pieniędzmi, więc i od iluś tam lat, planując wydatki o każdej instytucji czysto policja jest Inspekcja zrobimy dwutorowo raz jest to planowane w trybie paragrafowi naraz jest to akt, a też równolegle są dane taki budżet zadaniowy zapisane zadania i środków na to należało przeznaczyć więcej wydają się, że ta ścieżka przez ileś lat została przetarta, gdyby to wdrożyć ten budżet zadaniowy nie nie byłby tworem wirtualnym tylko tak jasno byłoby powiedziane, żeby poprawić stan bezpieczeństwa wyznaczamy sobie cel strategiczny redukcja 50 % liczby ofiar śmiertelnych dlatego budujemy cele szczegółowe dlatego budujemy aktywności czy zadania do wykonania dla poszczególnych wykonawców i mówimy tak, aby policja osiągnęła swój cel szczegółowy, którym jest wzmocnienie działań w zakresie tego i tego potrzebuje strzelam teraz 4  000 000 zł wskaźnikiem efektywności jest taki taki cykl Kia jest określony i policja dostaje 4  000 000 zł i ma wykonać określone określone zadania się to wymaga prac planistycznych, ale proszę pamiętać, że taka praca już, kiedy została wykonana nie wiem czy 3 czy pan pamięta program Gambit tak oczywiście i do programu wiem, że nasz taki poważny plan poprawy wiersze Sommera do programu Gambit został skonstruowany program realizacyjny jak to było mniej nie wiem tylko to, o czym mówią był cel generalny były rozpisane zadania karty zadań dla poszczególnych instytucji jedyną rzeczą, która w, które tam nie została wpisana przed Jaś ona była projekcja została wyrzucona, bo inaczej nie zostałby ten program podpisany to, bo finansowanie były wpisane koszty realizacji poszczególnych zadań i w tym momencie i ryby to zostało utrzymane to byłoby jasno powiedziane te Janie Kowalski szef danej instytucji dostały tyle tyle pieniędzy na wykonanie takich i takich zadań działamy oczywiście monitorujemy postępy patrzymy czy coś czy idziemy zgodnie z planem harmonogram tak też tak jak budowaniem systemu IT jak zarządzanie projektowe jasne, ale pytanie jest co, jeżeli pomimo tego wyznaczonego czy tych przewidywań i celu postawionego sobie określamy, że potrzebujemy też 4 miliardy złotych i po tych 5 latach czy 10, a nie udaje nam się osiągnąć tego celu to znaczy, że albo nie dostosowaliśmy kosztów albo przez nos przedstawialiśmy nasze zadanie to jest tak jak mówię jak ja to porównuje do takiego zarządzania projektem, bo w momencie, w którym planujemy coś to musimy i na tym polega też problem że, żeby w dobry sposób zaplanować działania i oszacować te koszty w tym momencie, jeżeli mielibyśmy zadanie, które nie byłoby możliwe do okna do wykonania zadania muszą być określone w czasie muszą być wymierne muszą być realizowane przede wszystkim nie możemy się postawić ambitnego planu wizja 0 w ciągu 3 dni ta tylko musimy sobie zostawić te plany te plany realne i nie spodziewam się tego, że po zakończeniu całego projektu dojdziemy do wniosku, że nam się nie udało poprzez monitorowanie projektu po to, są cele pośmiać się fali tego, że n p . jeżeli chcemy mieć redukcja 50 % w perspektywie 10 lat pod cele pośrednie np. redukcja 25 % w ciągu pierwszych na mnie 5 lat prawda wtedy widzimy czy działania, które są podejmowane przynoszą spodziewane efekty to w mówimy o Polsce doskonale teraz mamy Narodowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego 2013 roku przyjęte on ma 2 jasno sprecyzowane założenia do 2020 roku obniżenia o 50 % ofiar śmiertelnych w stosunku do 2010 i 40 % ofiar ciężko rannych również do 2020 w stosunku do 2010 jesteśmy w stanie go wypełnić i o tym, doskonale wiemy i podejrzewam, że wszyscy wiedzieli już rok czy 2 lata temu, że tego nie osiągniemy do tych pytań to teraz jest pytanie właśnie w jaki sposób niestety, żeby to zabrzmiało jako krytyka krytyka monitorujący tę zaletę tym ten program, bo jestem daleki od tego natomiast w jaki sposób krajowa rada sekretariatu rady, który monitoruje to wszystko może wpłynąć na to gdzie jeżeli widzi n p . że mamy zaległości w realizacji 1 zadania instytucji x w jaki sposób bez mocnego umocowania w strukturze państwa może na to wpły w nas nie może w jaki sposób sekretarz krajowej rady może zadzwonić do komendanta głównego policji kobietę czy głównego inspektora powiedzieć mam taką widzę, że jest taki, że jest nie najlepiej w tym w tym obszarze i co no, a mówiąc brutalnie to nie mój to nie da to jest ten płaci to i tak zrobi prawda z różnych analiz oczywiście nie wiemy co będzie w przyszłości, bo może w przyszłym roku tak poprawimy to bezpieczeństwo, że dojdziemy do lepszego wskaźnika to co powiedzieć pan ma na to ręką ja też uważam, że nie jesteśmy w stanie obawiają się obawiam, że nie będzie tam dużo warzy w moja też zresztą zresztą pisałem o tym, że to, że po prostu nie jesteśmy w stanie nie jest to możliwe, żeby osiągnąć cele uważa pan, że osoby odpowiedzialne za to powinny ponieść jakieś konsekwencje na pewno wrócę teraz do pytania, kto to samo powiedziano, kto jest odpowiedzialny politycznie za bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce do urn w wiele wielu polityków zresztą sam pan minister Adamczyk w tym momencie, mówi że teraz to on jest no ale ten program trwał przez kilka lat wcześniej inna ekipa rządziła i teraz cały czas wracam do tego w jaki sposób programy są w Polsce realizowane i i tutaj widzę to, że jeżeli nie ma jasno powiedziane ego mogą w jaki sposób minister infrastruktury minister transportu itp dzisiaj realizował ten program czy od cenzury skoro odpowiada za to w jaki sposób monitorował ten program jak wpływał na to, że były obserwowane jakiś pomysł niedociągnięcia czynnie realizacji brak realizacji poszczególnych etapów jakieś opóźnienia czy zaległości cokolwiek to to w jaki sposób to było realizowane jak jak jako menadżer tego programu jak wpływał na poszczególnych danych urzędu uczestników to jest pytanie i ja nie znam odpowiedzi teraz czy to zawinił minister czy zawinił komendant 10203 . czy ktokolwiek cokolwiek innego ministra daleki jestem od tego, żeby osoby, żeby szukać w tym momencie przeczy natomiast wydaje mi się, że to dlatego z uporem maniaka wracam do tego podejść do jego projektowego do do jedno do tego bo, robiąc stał w taki sposób usystematyzowane unikamy szukanie odpowiedzialności na samym końcu, bo to, że coś robimy i nam nie wychodzi to nie jest nic złego, bo jeżeli my dzisiaj rozmawiamy to jest po wyniku tego naszego nie robienia, ale właśnie, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowym to, ale jeżeli obserwuj nie chodzi o to, że jeżeli coś robimy i obserwujemy, że nasze działania nie przynoszą spodziewanych efektów to zarządzanie ryzykiem my byliśmy w tym momencie reagować, bo to mi chodziło nie mówię, że pojazd siedzieć mówić jasno no trudno nie wychodzi nam nie wychodzi nam w zagramy następny mecz może będzie lekka nie tutaj chodzi o coś takiego, że jeżeli mam też nie wychodzi, choć miasto, że nie ma ludzi, że jeżeli nie wyciągamy wniosków z obserwacji tego co się dzieje to to nigdy nie nie dojdziemy do do spodziewanego efektu o to chodzi właśnie że, bo myli się rzeczą ludzką, ale w eterze wąsko co wyciągać wyciągać wnioski z błędów i o to chodzi właśnie, że takie podejście i rola tej instytucji wiodącego tak uciekliśmy zachód tego ta rola instytucji jadący tą właśnie oczywiście na czele gdzieś musiała być osoba decyzyjna decyzyjna natomiast w środku tej instytucji, jakbym widział w tej mojej wizji fachowców osoby, które dysponują wiedzą z zakresu poszczególnych to nie taką wiedzą w nazwijmy to formalną, która gdzieś tam była sprawdzona na podstawie testów testuje i egzaminu test to są ludzie, którzy dysponują wiedzą i praktyczną i wiedzą jak rozwiązywać niektóre programy pro problemy i chcą dorobić i co więcej potrafią współdziałać, bo mamy trochę do czynienia tak mi się wydaje ciągle z tymi lasami i to dobrze widać niestety na przykładzie różnego rodzaju kampanie medialne które, gdzie są robione nawet są robione z sensem, ale nie są skore skoordynowane np. działaniami o charakterze podmiotowym czy przytrafia to jak dziś może w nieodpowiednim momencie w dniu wolnym czasie są te kampanie kampania robione, więc agencja mamy szereg takich takich przykładów tych silosów, jakbym powiedział, że w ogóle nasza polityka poprawy bezpieczeństwa w bardzo dużym stopniu opierać na kampaniach w ale kampanie nie są niczym złym i jasne nie są złem, jeżeli one są odpowiednio robione tylko kampanie powinny być popyt po pierwsze, ukierunkowane na działania na matę rys czynniki ryzyka i te powinny być wspierane po pierwsze przez głos decydentów czy politycy powinni jasno większość, bo do tego przykładu 2013 roku, ale tak to mniej więcej było, że zostało jasno powiedziane i kto widział na klatę na klatę to co się wtedy działo, ale z drugiej strony działaniami działaniami frontowymi, czyli działaniami policyjnymi, a tutaj mamy chociażby przykład ostatniej całkiem całkiem udanej kampanii, jeżeli chodzi o sam zawartości treść ulotek kampanii prędkość owej wyrabiał uważam, że nie skreśla życie tak sprawa, że on, że samo sam przekaz przesłanie to, że chodzi pani Annie jest naprawdę fajny tylko zastanawiałem się dokładają do tego informacje o chorobie policyjnej, która zapanowała ideowo o tym najlepiej ulice się włączyła była w stanie się włączyć w ten to te działania z drugiej strony na ile politycy mówią jej, ale i tak rozmawiając o tej i króciutko 3 miesiące i tyle tak i nie będzie ewaluacji w przyszłym roku nie będzie ciągłości tej kampanii n p . na przyszły rok, więc ta kampania po prostu po 3 miesiącach ona umrze, ale Wroniec zgadzam się tylko wrócę do tego, jeżeli funkcjonowałby system ten to zarządzanie tym projektem dzisiaj ta kampania została zrealizowana, bo były środki unijne to świetnie, ale ta ewaluacja czy kontynuacja powinna być zaplanowana na kolejne lata i jeżeli byłby ten projekt wieloletni jego była o kampaniach i t d. no to można, by było szczerze mówiąc nie przypomina ser żadnej kampanii, która byłaby powtarzana z jedno czy ten trend w taki sposób, że właśnie wieloletni tylko my 1 roku robimy n p . a propos prędkości z innym rok temu było to ten stosunek współpracę pomiędzy niechronione miała, ale kierowcami 2 lata temu jeszcze coś innego, więc to być może też wynika z tego no to jak zamówił w jaki sposób możemy wydawać pieniądze w TV Trwam dlatego mówię budżet zadaniowy jest o tyle wydaje mi się budżetem wygodnym dla wszystkich, którzy są zainteresowani takimi działaniami wieloletnimi, ponieważ on nie trzyma się tego roku budżetowego, bo administracja publiczna też byliśmy związani tym, że Jaknie wydamy pieniędzy w danym roku to one przez pana Ministerstwo Finansów to wchłonie i na to trzeba zaplanować nalata, a jeżeli planujemy coś tutaj n p . jeszcze tak dosłownie 2 słowa korzyściom z wykorzystywania środków unijnych to co było przebudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym było to, że łatwo z projektu 5 lat od momentu zakończenia budowy ten musi być utrzymywany przez 5 lat jest pięcioletni finansowanie, żeby te fotoradary funkcjonowały przy innych działaniach, gdyby takie też było właśnie rozciągnięcie w czasie możliwość wydatkowania określonych środków nie tylko w 1 roku tylko przez okres sensownego zaplanowania go na czas całego programu związanego z winy latających kilka później Jobs dokładnie będą to do kosza dlatego mówimy o tym, zarządzaniu takim projektowymi to jest rola instytucji wiodącej, czyli takie bardzo kompleksowe spojrzenie na to co tak na koniec czy ta instytucja wiodąca w takim kraju jak w Polsce, gdzie naprawdę ten stan bezpieczeństwa jest kiepskim poziomie oczywiście porównać do naszego obszaru, czyli Europejskiego coby nie mówić co by nie mówić kontynentu najbezpieczniejszego w na świecie, ale jednak jesteśmy gdzieś tam na szarym końcu ona nie powinna być unormowana prawnie inna, a i w wyżej jak to się da, czyli n p . przy samym premierze meczet przy przy prezydencie, a sama postać były oczywiście ja na podstawie oddzielnej w ogóle ustawy czy codzienna to już bym zostawił kraj to niecodzienna ustawa czy to jest Warty czy to jest rozdział w prawie ruchu drogowym to już są kwestie klasy bardziej legislacyjnej techniki legislacyjnej z całą pewnością jej umiejscowienie tak jak udziałem szefostwa przy tej głowy tak tej instytucji musi być na tyle mocno, żeby było równo, żeby ta osoba była równorzędnym partnerem dla wszystkich ministrów nie mówię, żeby miała więcej niż mniejszy niż inni ale, ale mamy do czynienia w Polskiej administracji przez szeregi ministrów w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów minister bez teki ta, który jest też równorzędnym z ministrem konstytucyjnym, więc być wydaje mi się, że mandat ministrów u prezydenta odpowiednich tak, ale to wydaje się, że z punktu widzenia tej władzy wykonawczej, która jednak dla widok energię elektryczną, które jest w rządzie ja bym powiedział bardziej w rządzie taką namiastką raczej raczej z mniej udaną był pełnomocnik d s . Berga, który został powołany przez chwilę to było taki w taki przebłysk oczywiście, gdyby taki pełnomocnik miał albo dłuższy czas albo do działania ciężko oceniać, bo to on kilka miesięcy kanałowych są Paweł Olszewski z Platformy jest, więc ciężko mi oceniać teraz działania działania tego natomiast chociażby takie umiejscowienie z pełnymi broni potencjalni ze strony Prezesa Rady Ministrów do działania do do pewnego dnia swój wymuszanie, ale do takiej dobrej współpracy i rozmowy jak równy z równym z poszczególnymi ministrami odpowiedzialnymi za działania w zakresie Verde to byłoby rozwiązanie idealne w Polsce oczywiście dobrym zapleczem, które mogłoby się rekrutować obecnie jest z ludzi z policji z wszystkich instytucji, które dzisiaj działają samodzielnie ale, żeby tak czapa koordynująca była była 1 no i rzeczywiście, żeby finalnie było to zrozumienie, że to nie jest tak jak policja będzie tak samo robiła Inspekcja będzie sama robiła będą tam kolejni rozdawać jakieś odblaski czy ktoś inny zesta w robi to my możemy pokazać coś się coś żal, że działamy, bo tak dobrą sprawę te wszystkie instytucje powinny działać oraz koordynowanie sposób o tym, efekty synergii, o których rozmawialiśmy też dokładniej dobrze by było, gdyby też głos społeczny, czyli aktywów prawnego był brany pod uwagę takich jak, chociaż jest, by to we Francji, gdzie jest nie mamy tak naprawdę kilka tych lat mamy 1 centralną, ale też takie regionalne, bo bodajże 6 do działa to też jest, że mam jeszcze dosłownie minutę to on, toteż jest fajne rzeczy, bo mi się kiedyś wydawało dosyć mocno, że takie scentralizowane działania są najbardziej efektywne z punktu widzenia strategii budowania strategii zachowania estetyki tak natomiast, a teraz rzeczywiście działania w obszarze regionów, które są wspólnie z tą strategią są są znacznie to jest właśnie ten element, bo z punktu widzenia centralnego nie zawsze trafimy tam tak do tego zdiagnozuje problem, gdzie się w mniejszym niż w miejscowości prawda natomiast regionalne odpowiedniki takiego szczyt rady rady bezpieczeństwa jak byśmy nazwali, które też skupiało te podmioty zainteresowane, ale działały w połączeniu i budowały się w oparciu wybudował działania w oparciu o te realne potrzeby w danym BM w danym obszarze, bo może się okazać, że te czynniki ryzyka są zupełnie różne dla różnych obszarów w ramach 1 państwa w Warszawie problem z wież spieszy, ale prawda w skali kraju mamy nieustąpienie pierwszeństwa prędkość w Warszawie jest problem z pierwszym to samo dotyczy pozostałych tych większych miast, gdzie dzieci pieszych piesi się porusza nietypowy zwierz problem niechronionych bezpieczeństwa niechronionych absolutnie nie widzą pieszych za spowodowanie zagrożenia, więc miasto są takie takie rzeczy, więc można zbudować taki taki system jestem przekonany że, bazując nawet na tych zasobach, które są dziś dostępne w Polsce mówi o zasobach ludzkich i potencjale naukowców chociażby którzy, którzy działają w różnych instytucjach czy 3 czy instytutach i placówkach naukowo-badawczych to też byłaby ta wartość, która pozwalała nam działać i rolą takiej takich instytucji wiodących też byłoby w pełni wykorzystywanie tego co się dzieje czy jakie badania można robić w ruderze bardzo ważne kiedyś musimy zakończyć, bo pewnie rozmawiać też moglibyśmy godzinami godzinami, ale następnym razem jak handel wróci do Polski z tej Gene wy to kto będzie będzie sposobność do tego, bo tak się, żebyśmy porozmawiali np. tych niechronionych uczestnikach ruchu drogowego w Genewie jak sam pan powiedział bezpiecznie, jeżeli chodzi na pewno chodzenia marsz jeżdżenie rowerem na jeżdżenie rowerem Marcin Flieger Global rosyjski partner się bardzo dziękuję za całą tę rozmowę ponad godzinę w Miami było nieraz psuły się tylko, że tylko tak tak to w radiu jest do usłyszenia do zobaczenia oby jak najszybciej usłyszeć
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA