REKLAMA

Zszywanie ukraińskiej koszuli jako symbol "zszywania" polsko-ukraińskiego dialogu

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2018-11-17 13:40
Czas trwania:
14:59 min.
Udostępnij:

"Materiał dowodowy" - performance pod takim tytułem zorganizowała Anna Dąbrowska, gość Radia TOK FM. W czterech miejscowościach, w tym w Lublinie i w Przemyślu, siedziała na dworze, na powietrzu i zszywała ukraińską koszulę. Reakcje przechodniów były różne. Akcja była symboliczna - zszywanie koszuli było symbolem, pokazującym polsko - ukraiński dialog, który też nadaje się obecnie do "zszycia". Bo w stosunkach polsko - ukraińskich jest wiele napięć, niedopowiedzeń, nietolerancji. Np. w Przemyślu za chodzenie w ukraińskiej koszuli można zostać zaatakowanym.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
twój problem moja sprawa w Anna Gmiterek-Zabłocka dzień dobry, ale ponownie państwa witam w drugiej części mojego programu proszę państwa na początek informacja o wydarzeniu, które dziś wieczorem odbędzie się w Lublinie to będzie gala nagrody imienia prof. Zbigniewa hołdy prof. Hołda był wybitnym prawnikiem wywodził się z Lublina i przez lata działał na rzecz przestrzegania praw człowieka oraz na rzecz poszanowania rządów prawa i w tym roku co już wiemy, bo to nie Rozwiń » jest tajemnicą laureatami nagrody zostali Adrian Glinka Jakub Hartwig, którzy przez c 40 dni protestowali w sejmie w ramach protestu osób niepełnosprawnych jak piszą organizatorzy dzisiejszej gali jest to nagroda szczególna, bo dotyczy wszystkich uczestników 40 dniowego zbiorowego protestu w sejmie, a także całego środowiska osób z niepełnosprawnościami proszę państwa kapituła nagrody chcę w ten symboliczny sposób wesprzeć środowisko osób z niepełnosprawnościami i ich starania o lepszą przyszłość i zmiany w naszym systemie prawnym tak gala gala nagrody imienia prof. Zbigniewa hołdy dzisiaj wieczorem w Lublinie, a już teraz u mnie też temat związany z prawami człowieka z tolerancją i dialogiem mianowicie relacje polsko-ukraińskie dość trudne w ostatnim czasie i niejako trzeba zszywać i znana w swój problem moja sprawa proszę państwa moim gościem studia w Lublinie jest Ania Dąbrowska ze stowarzyszenia Homo Faber dzień dobry dzień dobry w proszę państwa jesteśmy po światowym dniu tolerancji 16 listopada na ten dzień wypada, ale i tak trochę w tej rozmowie do tolerancji nietolerancji do tej tematyki nawiążemy będziemy rozmawiać o takim performer się, który odbywał się w kilku miastach w kilku miejscowościach między nimi w przemyśle w Lublinie performance pod hasłem materiał dowodowy dania i miała ze sobą ukraińską koszulę, by właśnie powiedz na czym polegało, jakie były reakcje ludzi miałam ze sobą ukraińską wyższe wanną tradycyjną koszulę tzw. gorączkę, która nawiązywała do materiału dowodowego, który znajduje się w aktach sprawy nr 2 kat 50599 przez 17 w Sądzie Rejonowym w Przemyślu jest to właśnie ukraińska koszula w tym materiałem dowodowym jest ukraińska koszula, a to za sprawą, czego dotyczy 2016 roku została zdarta z uczestnika procesji greckokatolickiej, a zmierzającej na cmentarz ukraiński cmentarz wojskowy w szpiku ulicach no właśnie ta twoja akcja weekend performance z 1 strony był taką akcję solidarnościową ze społecznością ukraińską z drugiej strony też w przenośni chciał coś pokazać, jaką koszulę z Krzywą w 4 miejscach w Przemyślu w miejscu, w którym doszło w 2016 roku do zatrzymania procesji na cmentarzach ukraińskich młody człowiek we Francji, gdzie w 2015 szesnastym roku została zniszczona ukraińskie upamiętnienia oraz w Lublinie przy urzędzie wojewódzkim ze względu na ostatnie wypowiedzi wojewody mocno atakujące mniejszość ukraińską z wami jako Polka, siedząc na krzesełku jemu w akcję pełnego gniewu pokazując, że nie zgadzam się na standardy, jakie przyjęliśmy w dialogu polsko-ukraińskim i wskazując na to, że być może ten czas na chwilę przed uczczeniem setnej rocznicy niepodległości Polski to jest dobry czas na to, żeby zadać sobie pytania dotyczące dialogu zarówno z mniejszością ukraińską brat mieszka w Polsce polskimi obywatelami z mniejszości, jaki z naszymi sąsiadami Ukraińcami i tymi, którzy przyjechali już do Polski tymi, którzy mieszkają w Ukrainie ta koszula suczka jest pewien symbol symbol, czego symbolem rozerwanego dialogu, ale też symbol tego, że ziemia nie rozumiemy siebie nie rozumiemy symboli nadajemy rzeczom których, który nie jest, których nie znamy swoją swoją własną odczytania w Przemyślu dowiedzieliśmy się podczas procesu, który wciąż się toczy, że barwy, w których jest wykonana ta koszula, czyli czerwono-czarne zoom barwami Bandrowskim w związku z tym nie wolno takich koszuli nosić w Polsce tymczasem koszula z takimi barwami od setek lat tworzy się społecznością ukraińskim zarówno w Polsce jak i Ukrainie to jest także, kiedy ja byłam w Przemyślu zresztą byłyśmy tam razem słyszałem od przedstawicieli mniejszości ukraińskiej czy Polaków, którzy często od urodzenia mieszkam tutaj w Polsce, ale mają rentę ukraińskie korzenie, że tak naprawdę w tej chwili od tych 23 lat boją się chodzić w takich koszulach, ale nie tylko w taki w ogóle boję, że Lech Kryński okazywać start w ukraińskich koszulach jednoznacznie nawiązujący do swojej tożsamości głównie ze względu na nasilające się z różnych stron na różnych poziomach te nienawistne komentarze, bo one idą w górę one do samej góry od tych rządowych w odpowiedzi poprzez wypowiedzi wojewody w tym wojewody Czarnka aż po takie lokalne robienie polityki na szczeblu właśnie miejskim w Przemyślu 4 miejscowości, w których byłaś, siedząc na krzesełku a, zrywając koszulę i zupełnie różne odczucia jeśli chodzi o przekaz tego twego reformy są to złe słowa, którego rząd odbiór, ale była identyczna grzywna taka wizyta to faktycznie trochę mnie w Przemyślu było także ludzie od razu wiedzieli co to jest ich reakcje były bardzo różne od gratulacji którymi rzucali, przechodząc obok mnie aż po takie pełne lęku przymykanie drugą stroną ulicy co jest zrozumiałe, bo w trakcie takich akcji performer ski na ulicy, gdzie się nagle objawia sytuacja, w której który nie znamy jej, który jest nowa dla danego miejsca na polu zwykle reagują lękiem w Małogoszczu w referacie było właściwie sama nie mogłam po prostu poczuć to miejsce, w którym miasto dzwoni do mnie zaczepiał natomiast w Lublinie w Lublinie chyba najbardziej bałam tego miejsca dla mnie ta akcja jesteś taką ogromną emocją taką moją emocją związaną z tym co się dzieje oczywiście nie nie jest także ja tak naprawdę tym światku, chociaż ostatnio myślę sobie w ten sposób, że jakoś to próbuje zszywać na tyle na ile potrafię nic nie umiem odpowiedzieć dlaczego, ale miałem zrób to ogromne emocje, jakie było odbiór, jakie były reakcje ludzi bardzo pozytywne, ale być może, dlatego że sporo osób, które znam po prostu przyszło zobaczyć, a ci, z którymi rozmawiała w trakcie czy w Przemyślu czy w Lublinie na pomoc dla pozostałych na cmentarzach, bo sama jak głosy słyszałaś znaczy co mówili 33 czy zdarzą się jakieś takie głosy w ogóle to zgłupiałem poco pani robi trudno jest na to pytanie odpowiedzieć, ponieważ jak nie rozmawiam z ludźmi tak, ale był stroną tak buzują wiatr, który faktycznie przejął taką rolę osoby, która odpowiada ludzi na pytania poza 1 panem ewidentnie pod wpływem alkoholu nie zdarzyło się, żeby ludzie jakoś kwestionowali to co robię, a w twoim sercu w swoim odbiorze pełnym jak bardzo ta akcja była potrzebna co dała im było bardzo potrzebna długo nad nią myślałam z wieloma osobami konsultowałem też ten pomysł wyobrażam sobie dziesiątki razy miałam ogromną potrzebę, żeby to, żeby to w ten sposób tu też opowiedzieć to, iż faktycznie z trzydziestą koszula pamiętam, że w we Francji Groupon tak zupełnie sama i wyszło słońce jakiś Kogut zapiał wasi to po raz pierwszy odważyła się, żeby zobaczyć jak nie wyszedł ten drze w, które robiłam od Przemyśla i pierwsza rzecz, jaka przemknęła przez głowę co tak każe nędzy koszuli to wygląda zeszyt rano element z drugiej strony nawiążę do tego, o czym powiedziała, że czuje się trochę taką siatką jesteś osobą, która od lat no stara się ten dialog gdzieś tam próbować tworzyć między różnymi społecznościami między różnymi grupami które, która się różnią no właśnie oni co jest najważniejsze tak na basen myślę, że wzięcie do ręki igłę chyba jest jednak łatwiejsze niż życie niż budowanie tych relacji tego dialogu między ludźmi wszystko co robią z 2 lat, bo właśnie mijają 2 lata, odkąd pierwszy raz pojechał do Przemyśla robię niestety ze wstydu po raz pierwszy pojechał do Przemyśla ze wstydu, że nie słyszałam o tym co się wydarzyło w czerwcu podczas procesji i tak to trzecia też jest aktem wstydu mnie zawstydza nie umiemy jako ludzie jako społeczeństwo mocno zareagować na to co się dzieje, że nie jesteśmy w stanie wymóc na władze tego, żeby zachowywała się przyzwoicie, więc to niestety wypływał głównie ze wstydu trudno jest wziąć igłę do ręki i myślałam, że będzie to łatwiejsze tak, nawiązując do tego czy mówiłaś weź choćby, dlatego że w Przemyślu zaczęłam po południu i o godzinie 16 zapalił się latarnie, a światło w miastach jest tak rozproszone bardzo jest trudno w ogóle nawet nikła, a nie to teraz mi troszkę temat, chociaż pozostanie przy dialogu i tej tolerancji czy nietolerancji, która gdzieś tam nam towarzyszy 11 listopada zorganizowali, czego Homo Faber spotkanie sią Mir Lublin spotkanie dla cudzoziemców, ale z tego co mówi się wiem, że byli też Polacy ich cel tego spotkania i codzienne skoczyła to było spotkanie polsko Cudzoziemskiej tak było projektowano samego początku postanowiliśmy w związku z Wisły świętem niepodległości z 1 z najważniejszych dat w kalendarzu polskim zaprosi cudzoziemców do wspólnego świętowania cudzoziemców i cudzoziemki nowych mieszkańców mieszkanki Lublina Polski, a miasto pomyślałam, że sporo z tych wydarzeń, które się odbywają, zwłaszcza w tych przestrzeniach takich otwartych na placach ulicach to są wydarzenia mało włączające wiem, że cudzoziemcy nie chodzą na Marsie, a już, tym bardziej na Marsie w Warszawie raczej nie chodzą na parady wojskowe trudno im się odnaleźć tej przestrzeni świętowania Polaków 11 listopada poza tym często jest także dostają po raz usłyszałem to powiedzieć bardzo często dostają od opiekunów albo na studiach albo znajomych taką informację, że jedenastego Polacy będą świętować związku, z czym lepiej nie wychodźcie z domu i to strasznie przykra strasznie przykre jest pomyślałam sobie, że ten jedenasty to jest dobra dobra okazja do tego, żeby zaprosić jednak do tego wspólnego świętowania no ale nie możemy zaoferować marszu ani parady wojskowej ani nie robienia z bibuły największej flagi Polski no to nie jest coś co Very ludzi jakoś szczególnie kręci, więc postanowiliśmy zapytać jak oni widzą to miejsce, do którego trafili często przypadkiem, ale z jakich powodów też postanawiają zostać dłużej, bo na zawsze gdzieś tam są leki takie myśli o tym, żeby związać swoje życie z polską na jej ewentualne weto to spotkanie tak naprawdę składał się z 2 części w pierwszej części pokazaliśmy film, który od kilku miesięcy Paweł Giel Lisiewicz i Joanna Bednarczyk od nas stowarzyszenia kręcili z cudzoziemcami cudzoziemcami też wokół ich pasji tego co ze sobą przywieźli co realizują co robią w Polsce mogliśmy też poznać bohaterów bohaterki tych krótkich etiud filmowych oni wydali trochę o tym jak Święty jesteś w ich państwach takie święto właśnie narodowe w, a druga część spotkania z nocy znowu, nawiązując do tych kwestii polsko-ukraińskich to była prezentacja książki Polacy Ukraińcy plotki mity i Szwejk newsem z książki Grass niedawno wyszła tak książki to właśnie wydaliśmy, która zbiera 15 najbardziej popularnych też najbardziej krzywdzących mitów stereotypów w tym polsko-ukraińskim dialogu zabraliśmy mity, jakie Polacy mają wokół Ukraińców i Ukrainy no ICO Ukraińców o Polsce Polakach i Borkach co wyszło z tej dyskusji na to głównie taka ogromna chęć, żeby jakoś się włączyć w to obchody w ogóle Gos polskie społeczeństwo cudzoziemcy bardzo często mówią, że tak my mamy kolegów to z różnych części świata aktor poznaliśmy też w Lublinie chcielibyśmy ich polskich kolegów koleżanki polskich znajomych ani sposób tego zrobić inaczej niż w tym, zapraszając tych ludzi czasom uwzględnionych samotnych i takich, którzy się od tej różnie odnajdują go właśnie takich wspólnych inicjatyw w lesie, mówi że Polacy są tacy gościnni być może tylko oni wykonują tego pierwszego gestu ani jeszcze na koniec zapytam słowa tolerancja wg ciebie jak powinniśmy rozumieć, jakie rozumiemy powinniśmy je rozumieć węziej niż rozumiemy, bo tolerancja to jest taka sytuacja, w której my tolerujemy czy też robimy takie minimum dla ludzi, którzy mają inaczej niż my e-aut do tej tolerancji w, zwłaszcza w dyskusjach publicznych towarzyszy taka formuła mocno rozszerzająca, że tolerujemy zaznacza akceptujemy to znaczy przyjmujemy co znaczy zmieniamy się pod dyktando jakiś innych ludzi z ich innymi poglądami świata wartościami tak dalej, czyli tolerancja jest takie pojęcie bardzo wąskie i bardzo podstawowa w akceptacji jest szersza, bo zdecydowanie dbania o wyłączanie z jeszcze szersza proszę państwa tego pierwszego gasną brakuje, ale mam nadzieję, że to się zmieni chodź chodź się jak Kania mówi jest to trudne igła w ręku jest trudna do tego, by podejmować ten ten proces trzecia dziękuję pięknie Anna Dąbrowska ze stowarzyszenia Homo Faber po moim gościem dziękuję proszę państwa wczoraj obchodziliśmy międzynarodowy dzień tolerancji święto, które jest obchodzone corocznie właśnie 16 listopada, który ma służyć promowaniu szacunku akceptacji i różnorodności jest, toteż odpowiedź na rosnącą falę wszelakiej nietolerancji dyskryminacji tak naprawdę na całym świecie takie święto proszę państwa myślę, że mogłoby trwać nie 1 dzień, ale właśnie cały rok tak, by te wartości były dla nas ważna także na co dzień to ostatni temat na dziś działa zapraszam państwa już teraz na skrót informacji Radia TOK FM APo nim Karolina Głowacka i jej ciekawe tematy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA