REKLAMA

Klasyki dla grzeszników: "Król Maciuś I" i Janusz Korczak

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2018-11-17 15:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
23:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Karolina Głowacka przy mikrofonie na stulecie niepodległości muzeum historii Żydów polskich Polin zaprasza na wystawę w dużych i małych dorosłych na wystawę w Polsce króla Maciusia stulecie odzyskania niepodległości kuratorka mi tej wystawy są pani Anna Czerwińska i pani dr Tamara koszty ma 1 z pań pani doktor sztama z naszym studio czy dobre kinowy w powiem pani i państwu, że w moim zdaniem ta wystawa jest po prostu świetna jest piękna mądra i pouczająca i pouczające Rozwiń » nie tak z góry jak to czasami lubimy pouczać tych młodszych tylko pouczająca w formie wspólnych działań podejmowania decyzji tak jak najbardziej tam na tej wystawie można należy wszystkiego dotykać szczere gratulacje pani doktor nauk bardzo dziękuję i cieszymy się niezmiernie, że odbiór tej wystawy już po kilku dniach jest taki dobry na bardzo zależało, żeby to była wystawa dla dużych małych dorosłych w myśl idei Janusza Korczaka i chcieliśmy, żeby idee dzieci ich opiekunowie znaleźli na niej coś dla siebie no imam nadzieję, że to się to, że to nam się udało i ważny jest to, że nie chcieliśmy, żeby ta wystawa właśnie dawała gotową odpowiedź nie chodzi o to, żeby jakiś autorytarny sposób coś wykładać nauczać natomiast chcieliśmy stworzyć przestrzeń do wspólnej rozmowy i do stawiania pytań i taki też takim chcieliśmy zaprosić właśnie naszych zwiedzających, żeby się na chwilę zatrzymali wspólnie z dziećmi i porozmawiali o takich sprawach prostych porozmawiali o wartościach ma w codziennym życiu nie zawsze mamy na to czas wolny życie daje nam się wydaje wydają nam się oczywiste, że już są przerobione i po prostu nad nimi się na nie zastanawiamy, a właśnie warto się zastanowić czasami wyjście do muzeum wyjście z dzieckiem może być okazją do tego, chyba że przyjdzie taka władza, która nagle zaczyna stawiać pytania wobec tego, jakie są podstawy państwa się okazuje, że trzeba zrobić sobie szybką powtórkę z konstytucji, ale to obok oczywiście inne to jest mój komentarz na wystawie można usiąść na tronie można się huśtać można też np. usiłować zbilansować budżet państwa to jest chyba mój ulubiony fragment oto mamy wagę na 1 z sza jest przytwierdzony Ciężarek z napisem budżet państwa tyle mamy i dookoła mamy jeszcze inne ciężarki musimy tego zrównoważyć wydamy na szpitale czynne rozrywki czynne edukację z naprawdę interesujące i nie wydają się, żeby to było tylko dla dzieci no nie trwało to zdaje się warto, żebyśmy wszyscy sobie cha o tym, przypominali ich pani mówi o tej części, które właśnie poznają nas po dedykowane takiej współczesnej edukacji Obywatelskiej, bo na tej wystawie splatają się właściwie 3 warstwy z 1 strony mamy tę warstwę historyczną to jest moment odzyskania niepodległości wyzwanie odbudowy dróg RP Janusz Korczak potem mamy tę warstwę fantazji, czyli wejście do książki król Maciuś pierwszy i wreszcie część poświęconą taki właśnie współczesnej refleksji, która jest niczym innym jak taką edukację Obywatelską tam właśnie wokół 6 zagadnień grupują się zadania do wykonania, które właśnie mają skłonić do refleksji właśnie oni z 1 strony zastanawiam się w ogóle co łączy ludzi, dlaczego ludzie żyją razem i co można zrobić, żeby oni razem czuli się dobrze i szczęśliwi potem zastanawiam się w jaki sposób ci ludzie skoro już są wspólnotą to w jaki sposób się mogą dogadywać jak można podejmować decyzje, czyli przybliżamy tak jakby tutaj podstawowe ustroje społecznym na tej to jest wystawa skierowana tutaj zaznacza do dzieci 1 czy poziom dyskursu jest skierowane do dzieci w wieku 612 lat nim jednak zakładamy, że zarówno maluchy na tej wystawie też się odnajdą, jaki właśnie osoby starsze dorosłe Bono prostym językiem mówimy o sprawach głębszych jeszcze chciałem panią zapytać o warstwę wizualną tej wystawy szczególnie ten ta część dotycząca samej książki, bo tych ilustracji są naprawdę świetna do wykonania ilustracji do książki król inspirowany książką król Maciuś pierwszy zaprosiliśmy bardzo znaną i wybitny ilustrator Iwonę Chmielewską ona wcześniej się z tą tematyką Korczakowska mierzyła w swoim pamiętniku warunki do boju autorska książka książka obrazkowa tak poświęcona domu się domowi sierot Janusza Korczaka na jej tej lustracji danych mieleckie to są właśnie lustracja dla dużych małych dorosłych z powrotem to one są na drugim biegunie RM bycia w infantylizm naczepy nie są lustrację żaden sposób takie infantylne tylko skierowane do dzieci, ale to są bardzo głębokie syntetyczne metaforyczne obrazy wielopoziomowe, które jeszcze w uzupełnieniu z tekstem działają bardzo mocno dlatego zależało nam, żeby właśnie vana k Leska zgodziła się na tę współpracę położymy na wystawie miałyśmy dosyć trudne zadanie musiałyśmy scenografii wystawy streścić treść książki pokazać ten zaczynał w Tate Kreta treść, która jest dla nas oczywiście najważniejsza jest z tym co naj ucha co się udało powstało 12 takich syntetycznych ilustracji, których w, których centrum zawsze jest taki mały chłopiec w czerwonym mundurku, który mierzy się z władzą symbolizowane przez królewską koronę i może bowiem jeszcze w tej słowo w jaki sposób powstała postać tego chłopca inspiracją dla pana rysowania go dla Iwony Chmielewskiej było zdjęcie dziesięcioletniego Korczaka, które zostało opublikowane we wstępie do pierwszego wydania króla Maciusia pierwszego tam siedzi taki właśnie dziesięciolatek z początku bez końca dziewiętnastego wieku w takim grzecznym dziecięcemu franku i ten to zdjęcie proszony jest takim cytatem cennik wstępem napisanym przez Korczaka, gdzie mówi, że kiedy byłem mały sam chciałem być królem, ale teraz jestem dużej zapomniałem i ważne jest, żeby dzieci pamiętały, że dorośli też kiedyś byli dziećmi, a żeby dorośli pamiętali o tym, że, że oni kiedyś sami tymi dziećmi byli tak on też wydaje się postuluje, żeby te fotografie królów również podróżników i pisarzy pokazywać się nie tylko kiedy byli dorośli staże, ale też, kiedy byli mali to jest też bardzo ważne, bo jakoś tak się zapominam o różnej kiedyś Delima ich tak czysta idea, żeby pękać w tym wewnętrznym dziecko w sobie na nowym SEL ona petentem temacie się w te to właśnie ten ten chłopczyk z fotografii jego mundurek został zabarwiony na czerwony kolor i ich przerysowane i ta jest właśnie ten nasz i nagle tak spełniłam marzenie tego Korczaka dziesięcioletni nazywanie wolałem oczywiście zapraszamy na wystawę nikt nie mógłby dojechać to zachęcamy do sięgnięcia po książkę Janusza Korczaka król Maciuś pierwszy test od klasyki dla grzeszników, więc właśnie przypominamy państwu zachęcamy do wracania do tych dawnych znakomitych dzieł stolik literacki czy filmowych czy muzycznych dzisiaj właśnie skupimy się na te postaci literackiej Korczak napisał opublikował tę książkę w roku 1922 mały fragment książki na najbliższym posiedzeniu ministrów 1 był tylko tematy rozmów i narad królowi Mateuszowi wypowiedziały wojnę i 3 naraz państwa wojna z darmowym Maciuś prawnukiem mężnego Pawła zwycięzcy kre w w nim zagrała, aczkolwiek ministrowie chcieli ukryć tę sprawę przed królem meczu się co chcą zrobić Korczak w tym 2002 . jesteśmy 4 lata po wojnie odroczenie jest przypadek Mosze kontaktom książkę pisał pod wpływem bieżących wydarzeń kończy się wojna tworzy się nowy ład wolny rynek Polski ciągle trwa przecież bogate nie jest koniec osiemnastego roku przez kolejne lata trwają wojny na o kształt granic konflikty i aut o kształt granic Polski tworzy się, że niepodległe państwo po 123 latach niewoli rodzi się z tym demokracja parlamentarna ich ludzie próbują się dogadać dla Korczaka było strasznie ważne, żeby dzieci rozumiały co dzieje się na świecie on uważał, że jeśli bierze pan, że dzieci powinny orientować wiedzieć orientować się w życiu społecznym w życiu politycznym i że to jest przygotowanie do tego, żeby one same później były świadomymi obywatelami, a śnie odpowiedzialnymi za swój kraj już w czasie pierwszej wojny światowej publikował w tygodniku domu sierot takie eseje dla dzieci co się dzieje na świecie, zanim wyjaśnię to co właśnie w tej chwili się wydarza, że wybuchła Woś dorośli rozmawiają dyskutują o dzieci nawet nie Słuchajcie i co się pobawić albo do do nauki gry myślę, że dzisiaj też dziś coraz częściej nasze dzieci mogą nas się pytać co się dzieje tak, o co chodzi o nienależytym wiele zalet, ale myślę, że ci coraz częściej właśnie my rodzice w domu musimy z dziećmi porozmawiać dzieci widzą nasze zaangażowanie i się też też zadają pytania i właśnie podobnie w podobnym tonie w kościach kryły no właśnie wybuchła wojna, więc tłumaczyć dzieciom, dlaczego jest wojna kończy się wojna tłumaczy co się stało zbiera się pierwszy Sejm, więc wytłumaczyć dzieciom, jaką działali, o co chodzi się powołuje na proste przykłady na przykłady dziecięcego świata 10 jego zdjęcie z dziecięcego podwórka, jakby przywołuje przykłady kłótni koleżeńskich tak takich sporów między dziećmi potem chyba strasznie ważne, żeby dzieci są w stanie wiele zrozumieć są w stanie zrozumieć i dodaje, że radni również wszystko co my nie trzeba im to dobrze wytłumaczyć trzeba im trzeba użyć przykładu, który będzie dla nich namacalny zrozumiała z jej własnego świata pani dr Tamara szytymi z muzeum historii Żydów polskich opowiada o wystawie w Polsce króla Maciusia to wystawa na stulecie odzyskania niepodległości wystawia ich losem króla Maciusia, przed którym do stanęło wiele wiele trudnych zadanie rozwiniemy to w drugiej części naszej rozmowy Teresy skrót informacji o Alina Głowacka przy mikrofonie wracamy do opowieści o króla Maciusia oraz Janusz Korczak uczyli autorzy książki o król Maciuś pierwszy w naszym studiu panie dr. Tamara sztywna współkuratorka wystawy w Polsce króla Maciusia stulecie odzyskania niepodległości ta wystawa jest wystawą czasową w muzeum historii Żydów polskich Polin i wreszcie raz pani dr Bodnar Otóż król Maciuś postanowił być reformatorem cytuje zaraz moi panowie muszą zrobić jakąś reformę niech jutro każdy uczeń dostanie w szkole funt czekolady za dużo powiedział minister zdrowia najwyżej ćwierć funta to niech będzie ćwierć funta w państwie co mamy 5  000 000 uczniów powiedział minister oświaty jeśli mają dostać czekolady i łobuzy i leniuchy wszyscy zawołał Maciuś wszyscy bez wyjątku taką ilość czekolady mogą przygotować nasze fabryki dopiero 9 dni, a koleje mogą ją rozwieźć po całym państwie w tydzień jak widzi wasza królewska mość rozkaz może być spełniony dopiero za 3 tygodnie no trudno powiedział Maciuś ma duży pomyślał sobie jak to dobrze, że ma doświadczonych pomocników nie jest łatwo być reformatorem mówi nam Korczak i dzieciom naniesienie nie jest, łatwo więc właśnie może wróćmy do tego, że Korczak rzeczywiście tego króla Maciusia napisał właśnie w jako kolejny etap tych swoich prób, żeby dzieciom wyjaśniać ten trend burzliwy moment i stworzył to postać chłopca króla, który mierzy się z tym czym jest władza im się właśnie przekonuje najpierw znajduję w rozwój tak najmłodszą Boga staje przed olbrzymim zadaniem musi rządzić krajem, który jest zniszczony przez wojnę, bo wybuchła wojna zaraz po śmierci jego ojca to taka znowu lustro tego co się działo z polską też, że rządzący wówczas musieli stanąć przed koniecznością odbudowy kraju zniszczonego po wojnie, a Macierz nie dość, że ma zniszczony kraj to niszczy smakują zupełnie nie wie czym jest władza, więc się przekonują o tym na własnej skórze i 2 najpier w próbuje być tyranem złości się na ministrów też pada tam taki termin ciotce Macierz mówi cóż jestem tyran tak jakby sam przekonuje się tak rzec, że można się takim taranem stać, w jakich okolicznościach później właśnie dowiaduje się reforma, że król to właściwie rządzi wprowadza reformy mają ta reforma czekoladowej paniom te z macierzą pierwsza taka reakcja to jest taka dosyć populistyczna reforma takim okazuje się też może na ile kosztuje i że to nie jest takie proste, ale później Maciej coraz bardziej Zagłębia się temat jest niesamowite, bo ta książka pozwala czytelnikowi pozwala dzieciom podążać za tym chłopcem on tak jakby uczymy się na jego doświadczeniu i my to bardzo chcieliśmy na wystawie też oddać właśnie scenografia wystawę na czele tt ilustracji Iwony Chmielewskiej takie dodatkowe elementy sensoryczne w przestrzeni mają te wybrane cytaty, które można też odsłuchać mają pozwolić dzieciom i dorosłym też weź buty tak okłamać tak jak sami my się postawić w jego exposé sytuacji i zacząć myśleć po prostu właśnie czy to jest trudne czy nie, a jak wiemy Ano książka udało się tę czekoladę czynie z czekoladą się udało część tych ważnych dla elit, ale ogólnie Maciesza nomadzi potem ma dużo więcej śmiałych pomysłów i takich już bardziej powiedzmy im podpartych przemyśleniami doświadczeniem oznacza to, że część tej książki to są rzeczywiście takie już głębokie rozważania macie siana na temat tego czym jest władza on odwiedza 3 królów w podbitych państw przyglądać jak mają zrzucić aż chce się uczyć i to jest ta m. in. w kraju smutnego króla dowiaduje się czy miast demokracja widzi, że król zbudował gmach parlamentu i Macierz też postanawia odesłać w państwie władzę narodowi, ale to nie było takie proste, ponieważ mamy posiedzenie Sejmu i scena z tego posiedzenia znów Chałas i nie chce trzymać gołębie krzyczy 1, a Jobsa, żeby każde dziecko miał zegarek i żeby ludziom wolno było telefonować i żeby nas nie całowali, żeby nam bajki opowiadać to wszystkie postulaty nie są 1 osoby tylko kolejnych wszystko to śledził pewien dziennikarz i po jakimś czasie macie się rozwijał powoli gazety czytał tylko wypisane dużymi literami nagłówki gazet nie trzeba było czytać, żeby wiedzieć, o czym tam piszą Macierz owi pociemniało w oczach te tytuły król Maciuś zwariował minister złodziej ucieczka szpiega z więzienia nie mamy armat ani prochu będę też się dostało chce, a tak tak dziennikarz tam jest takim trochę czarnym charakterem dla Korczaka trasa była bardzo ważna, bo to znaczy tak jakby tak wiem mam wydawał te gazetki z dziećmi to było po właśnie poprzez prasa złotym głowy wydawało nam pozwalała społeczeństwu za zabierać głos, ale jednocześnie właśnie pokazywał, że też to kwota ta czwarta władza może też służyć jako manipulację, ale w UE to co co by ta książka król Maciuś pierwszy ten fragment robali przeczytała już końcówka książki taki ta książka nie kończy się wcale dobrze Marysi się utrzymać podejmuje próbę Macierz chce dobrze macie dość podejmuje wyzwanie bierze na siebie odpowiedzialność, ale ponosi porażkę, bo okazuje się, że w tej demokracji, że żal żal, że tak to nie jest tak prosto sposób wprowadzi demokrację, że to, żeby ludzie ze sobą dopytywali też duża sztuka poza tym macie już te dzieci się w tym parlamencie dziecięcym zaczynają kłócić Macierz wybuduje 2 parlamenty dla dzieci dorosłych właśnie macie się w swoich reformach trochę posuwa trochę się rozbuchaną on stwierdza, że dzieci mają prawa to efekt jego własnych przemyśleń i chce, żeby dzieci ta rządziła idzie właśnie dalej jeszcze było ma taką wizję, że chce, żeby dzieci poszły do ONZ prace, a dorośli, żeby poszło do szkół jak wiemy w państwie w państwie panuje zaraza zaczyna panować wielki chaos i właśnie zbliża się perspektywa kolejnej wojny, ale to co krzyk Korczak chce przekazać przystało przestaną opowieść jest to, że właśnie najważniejsze są te wysiłki są te próby i inni, że trzeba się liczyć z tym, że kiedy, kiedy rządzimy ale kiedy próbujemy naprawić świat w domu możemy ponieść też klaskali bardzo łatwo jest zrobić ten fałszywy krok ta książka właśnie ma służyć refleksji ma my i to takiej naprawdę głęboki to jest dziwne prawda, że książka dla dzieci nie kończę nie kończy się dobrze, ale tak w taki sposób Korczak właśnie chcieliśmy rozmawiać nie bardzo poważnie traktować to książka jest jak najbardziej do czytania tu i teraz trzeba zrozumieć na czym polega właśnie budowanie państwa dogadywanie się podejmowanie decyzji, a w tamtym czasie 2002. ta książka EWG poglądy Korczaka na to jak należy rozmawiać z dziećmi, o czym należy im mówić jak podmiotowo należy je traktować czy to było to rewolucyjna może raczej jak bardzo to było rewolucyjne znaczną ogólnie test na Korczak był mu w awangardzie i tak combo tym prekursorem tak pionierem praw dziecka, ale też oczywiście nie był jedyną prawach dziecka coraz więcej zaczęto mówić po pierwszej wojnie światowej w ogóle ten ruch można jest coś spod nam się zaczyna na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku te idee nowego wychowania oraz trakt, gdy masy właśnie po pierwszej wojnie światowej potem jeszcze wielkim kataklizmie, kiedy dzieci głośno wśród największych ofiar wojny teraz więcej mówiono o tym, że te o te prawa dziecka, jaką trzeba jakoś sformalizować i konstytucji marcowej, bo już pierwszy zapis dotyczący dzieci w 1924 roku ogłoszono deklarację generalską tak dba specjalna komisja, która powstała przy lidze narodów, które miał właśnie taki zapis dotyczący praw dzieci ogłosić Korczak oczywiście to wszystko śladzie tym interesować nie paść wspierał jej jego w ogóle na działalność wpisuje się można powiedzieć Vogla w ten nurt emancypacja i na tamtych czasów po bo początek pierwsze lata niepodległości konstytucja marcowa tutaj jest bardzo dużo takich armat partyjnych tendencji kobiety uzyskują prawa wyborcza jest równouprawnienie w uzyskują mniejszość narodową uzyskują prawa oczywiście różnie wyglądało to później dwudziestoleciu za brak zleceń natomiast zresztą była w kilka miesięcy przed naszą wystawą w woli w Zachęcie, bo bardzo ciekawa wystawa właśnie na temat tych modernizacyjnych nowatorskich tendencji też właśnie drzemiących w tej drugiej RP i kosz tak jak najbardziej człowiekiem właśnie tamtych czasów wpisujące się w tzw. też może warto to przypominać podkreślać, bo mam takie wrażenie, że na dramatyczny koniec finał życia Korczaka i dzieci z domu sierot wszyscy znają tę opowieść o marszu na gruszek klasycyzm czasem mitologii Giovanniego nie czasu teraz to to rozważać ale, ale ta opowieść tak bardzo przygniata chyba wszystkich, że dość łatwo jest zapomnieć o tym, kurczaku wcześniejszym tych jaśniejszych w latach jego życie, kiedy właśnie pisał choćby takie świetne książki król Maciuś pierwszy błąd pisał o tym trzeba pamiętać, o czym pisał bardzo dużo na czas pisało książki dla dzieci, ale pisał też książki poświęcone pedagogice wychowanie dziecka on w czasie pierwszej wojny światowej, kiedy było lekarza na froncie pisał książkę pisał książkę kochać dziecko to w boeingu całym swoim życiem właściwie co przywiązany do tej i do tematyki Jazz aż do wnoszenia na korcie właśnie Korczak zaczynał jako o BU ska dziś byśmy gdzieś był aktywistą społecznym w był społecznikiem on urodził się w zamożnej rodzinie w spolonizowanej żydowskiej rodzinie do gry w jego rodzinie już takie żywe w tradycji haskali ich skala to było żydowskie w żydowskie odrodzenie taktu i dążeń wzdycha skali chcieli rozpocząć doskwiera formowała i żeby przyswaja osób zwyczajowo to otoczenie jednocześnie, zachowując swoje własne tradycje żydowskie i bardzo wielu działaczy skali i zresztą jego właśnie go ojciec jego dziadek byli z tym nurtem związani Janusz Military co to były takie pozytywistyczne trochę hasło, żeby działać na rzecz poprawy w większych zbudowania tej społeczności żydowskiej, a jednocześnie ten, więc miał już taki w ogóle nawet z domów we wrzeniu zderzeniu z takiej, ale tak cywili reformatorskich na ich rozwój myślenia myślenia lwowskim, a jednocześnie właśnie na kiedy był w, kiedy jako student działo się licznych organizacjach charytatywnych zwykle takie, bywa że wzrost tego bogatego domu, do której zresztą jego rodzina zwykle też widniała na skutek zubożała stać się skóry choroba ojca, ale on bardzo szybko zaczął dostrzegać właśnie Nancy społeczeństwo, ale już od tych młodzieńczych lat starał się angażować działanie na rzecz osób ubogich na rzecz osób wykluczonych działa w towarzystwach dobroczynnych, których działali zarówno Polacy Żydzi to było trochę takie dziedzictwo, czego pozytywizmu dążenie do odbudowy społeczeństwa nie poprzez wielkie wzniosłe romantyczne hasła poprzez właśnie działanie na rzecz poprawy jakości życia wszystkich działów jeździł wodnym lub jako student właśnie wieczorna działo w Chengdu w pracował w czytelnia dla biednych dzieci jeżdżą na kolonie z dziećmi polskimi żydowskimi później właśnie działo w towarzystwie pomoc dla sierot objął kierownictwo sierocińca dla dzieci żydowskich, więc on z tej jak swojej społecznej wielkiej to społeczną misję psiaków w pewnym momencie na ten mniejszy obszar pracy z dziećmi, ale to była dla niego w takie też ważne, że właśnie w poprzez to to ten od 2 zdawał to do przekory w praktyce realizowały też wyznawał to przekonanie, że to właśnie poprzez pracę z dziećmi z tymi najmłodszymi członkami społeczeństwa my w przyszłości możemy sprawić, że to, że żal, że świat, a będziemy leżeć będzie lepszy, bo to one będą bardziej się świadomymi obywatelami ten świat tworzącymi proszę czytać Korczaka przy życiu teatrze króla Maciusia pierwszego i zapraszamy na wystawę w Polsce króla Maciusia stulecie odzyskania niepodległości wystawa czasowa muzeum historii Żydów polskich Polin opowiadała współ kuratorka tej wystawy pani dr Tamara sztywna dziękuję bardzo dziękuję zapraszano Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA