REKLAMA

Andrzej Bukowiecki o Witoldzie Sobocińskim: Poszanowanie profesjonalizmu i inwencja

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-11-19 19:20
Audycja:
Czas trwania:
15:38 min.
Udostępnij:

W drugiej części audycji Marta Perchuć-Burzyńska wspomina z Andrzejem Bukowieckim- krytykiem filmowym, zmarłego dziś wybitnego operatora filmowego i jazzmana, wykładowcę Łódzkiej Szkoły Filmowej, prof. Witolda Sobocińskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska. Dzisiaj dotarła do nas smutna informacja: w wieku 89 lat zmarł Witold Sobociński, wybitny autor zdjęć filmowych, wieloletni wykładowca łódzkiej filmówki. Ze mną w studiu krytyk filmowy, filmoznawca Andrzej Bukowiecki, witam serdecznie, dobry wieczór. Dosłownie kilka dni temu podczas festiwalu Camerimage w Bydgoszczy Witold Sobociński odebrał nagrodę za całokształt twórczości z rąk Romana Polańskiego. I wiem, że pan tam był w Bydgoszczy i spotkał się z Witoldem Sobocińskim? Rozwiń »
Tak byłem to był dzień ni Ka sobota 10 listopada, kiedy była inauguracja festiwalu i właściwie cały ten festiwal to było jak nic wielkiego triumfu takiej radości prof. Witolda Sobocińskiego bo kiedy wyczytano i nazwisko to cała sala w Operze Novej, a wypełniona po brzegi gośćmi poderwała się z miejsc wszyscy widzowie owacja na stojąco potem rzeczywiście odebranie tej nagrody i jak to zawsze przy Romanie Polańskim dowcipne komentarze i Polańskiego i wspomnienia i i też wypowiedź Witolda Sobocińskiego miał tam swoją ostatnią retrospektywę z kilkoma znaczącymi też bardzo filmami, chociaż akurat nie było tych bardzo ważnych filmów Andrzeja Wajdy takich jak wesele czy ziemia obiecana

Ale to nie było mnie jakiś czy błąd czy przypadek czy coś takiego tylko wesele miało swój pokaz specjalny na ubiegłorocznym festiwalu Camerimage ziemia obiecana czy też kilka lat temu, więc organizatorzy słusznie doszli do wniosku, że już tych filmów nie ma powodów było powtarzać natomiast przypomnieli po raz jak OBI oba koniec cywilizacji Piotra Szul kina śmierć prezydenta Jerzego Kawalerowicza modelka była no oczywiście właśnie 2 filmy Romana Polańskiego o piraci i Franczyk i na koniec filmu, w którym w 1999 roku Witold Sobociński pożegnał się z chińską z karierą godną operatorską ostał się z kamerą piękny film innego mistrza kamera w tym przypadku reżysera Jerzego Wójcika wrota Europy i by był specjalny pokaz wrót Europy powiązany ze spotkaniem właśnie z Witoldem chyli się z Łobodzińskim także z Arkadiuszem Woźniakiem k, który był wtedy operatorem kamery mnie również z organizatorami tej nowej cyfrowej wersji i tam Witold Sobociński to był też jego absolutnie jego po południu jego wieczoru w znakomitej formie intelektualnej opowiadał o tym, niezwykłym wydarzeniu, jakim był ten film realizowany właściwie przez 3 operatorów powstało dzieło niesłychanie wizualnie niesłychanie piękne niesłychana inwencja, z jaką podchodził do zdjęć pasja i wyczucie stylu wszystko to się składała na jego niebywały talent tak wspominał ciszej Witolda Sobocińskiego Krzysztof Zanussi, z którym Sobociński pracował m. in. prze liturgii życiu rodzinnym, a sam Sobociński zadebiutował jako autor zdjęć film Jerzego Skolimowskiego ręce do góry filmy i został pokazany dopiero po wielu wielu latach w roku sześćdziesiątym pierwszym pozostał przy trzymane przez cenzurę tak naprawdę pierwszym filmem fabularnym jak mogą zobaczyć szersza publiczność jest już tak Andrzeja Wajdy no właśnie pracował również z Wojciechem Jerzym hasem z Romanem Polańskim już wspomnianym, które z tych reżyserów, bo mu najbliższe to nie niełatwe pytanie hejtu tej w Hell nie chciał, żeby któryś z tych ulg twórców z nową usługę żyjących poczuł się jakoś z kombajnu pominięty tak dotknięty nie daj Boże moją Koeln tylko odpowiedzią Mińsk no na pewno chociażby ta nagroda, którą bodajże w 2009 roku odebrali obalić mit Krzyszto, czyli Mel Witold Sobociński Andrzej Wajda na Camerimage ta prawda duet też było to w sumie niewiele filmów, bo wszystko na sprzedaż ich wesele i ziemia obiecana, gdzie przy, którym pracował też jeszcze 2 innych operatorów Edward Kłosiński Wacław Dybowski i potem z list z Smuga cienia tak i to nie był jakiś ilościowy i dorobek, ale i jakościowy ma niesamowity, bo tutaj, jakby połączyły siły 2 wizjonerów wielki kina Witold Sobociński był znany z tego nawiązuje do świetnych słów o tej Krzysztofa Zanussiego, że tak niesłychanie nie zdynamizować umów uaktywnił uruchomił kamerę filmową w polskich filmach i przydał i animuszu i niesamowicie rozpętał, jakby w feerii barw nawet na ekranie co nie ma nic wspólnego żadną kiczu wartością w życiu tylko wartością, ale że naprawdę to był taki można powiedzieć na 1 z pierwszych, bo nie jedyny, ale 1 z pierwszych tych operatorów tej fali wejścia istna koloru dopłat do polskiego kina na początku lat siedemdziesiątych prawda to były te czasy, które polskie kino zdobywało barowej na czele tego orszaku można powiedzieć był Witold Sobociński właśnie ze zdjęciami wszystko na sprzedaż do wesela, by do sanatorium pod Klepsydrą prawdy wracając do jeszcze 2 wątków poruszonych przez panią redaktor i do tej inwencji to był operator pełen fantastycznych inwencji tutaj trzeba powiedzieć o takim filmie, a czy w ogóle o tym, że miał takie filmy spoza tego swojego wielkiego kanionu i filmów Polańskiego Skolimowskiego Wajdy Hasa dziś już trochę zapomniana, ale jeżeli są warte przypomnienia i bronią się do dzisiaj dzięki jego zdjęcie np. film album Polski Jana Rybkowskiego, w którym on na drogę użyczył głosu wtedy wszystkim wsi Górki patrzyli co się dzieje nocna bitwa Sobociński każą wygasić wszystkie reflektory filmowcy Puszcza tylko takie filary wojskowe w FF w powietrze, a ściąga do kamery z legend wszystkich fotoreporterów, którzy przybyli na plan i każe im biegać lub po prostu po planie i strzelać fleszami dodaje efekt błyskawicy wybuchów i takie zupełnie strop łóżko polowe zdjęcia, jakby zatrzymane w kadrze w twarze postaci, które w tym momencie albo giną albo gdzieś biegną dalej jest zupełnie coś niesamowitego i takich przykładów można, by wymienić więcej tablic wszystko jednak bandaż na na sprzedaż 2 z wesela on był rzeczywiście był szalenie pomysłowym autorem zdjęć ręce do góry też rzeczywiście film Skolimowskiego jego debiut, który zobaczyliśmy dopiero w 1981 roku na festiwalu jeszcze wtedy w Gdańsku i znów to niesamowite wrażenie, gdyż byłem świadkiem tego pokazu siedziałam pamiętam o tym samym ekranem, bo już wszystkie miejscowości były zajęte cała podłoga i t d . ta scena, w której podnosi się ten portret Stalina zrobiony przez ZMP owców i okazuje się, że przez jakąś nieuwagę przez przypadek zostały naklejone podwójnie to pasmo jego klub, aby cała sala wypełnia się, by oklaskami brawami to jest oczywiście osiągnięcie nie jest Skolimowskiego począwszy od niej nie można nie doceniać liderów, ale Sobociński, który sfilmował dość długi teleobiekty w to obiektywem długo ogniskowym teleobiektywem Lucyna była powstawała na lotnisku, o ile, o ile pamiętam i intendentem ogromne po kraksie podnosi, a na tym tle jak gdyby kibic biednieje, więc tych bohaterów bodajże grany przez Bogumiła tylko tyle tylko Kobiela i wykrzykuje rozpaczliwe słowa, które świadczą o tym, że kończy się cała jego jak gdyby kariera prawda, że to wszystko w Sosnowcu, kto wierzył teraz wszystko to po to, auto to to upada, bo to jest cyrk to jest właśnie Sobociński to jest jego wizja to jest opowiadanie obrazem jest opowiadanie kamerą malarską 4 malarzy już, a także rytm prawda rytmy muzyczne, na które lorda Curzona jako muzyk z Hanną oczywiście zawsze podkreślał w 2 inspiracji malarstwo i to widać i oczywiście w weselu no bo to jasne bo, bo od tamtej inspiracji Wyspiański Matejko i wieloma innymi, ale malarstwo 1718 wieczne w piratach prawda, które są obecne niemal w każdym z cudownym kadrze tego filmu, więc bardzo wyczul zwykle niewielkie Damiana nam na malarstwo, a no i przede wszystkim ten gest korzenie w melomanach w zespole jazzowym melomani Jerzego Dudusia Matuszkiewicza działa tam grał na perkusji i 1 na puzonie zresztą na tym nie wygrał, bo był multiinstrumentalistą i to tamten czas zawsze to podkreśla wyrobiło w nim poczucie rytmu poczucie harmonii i w bardzo przydatną na planach filmowych zdolność do improwizacji i kosze i 8 ton to się czuje, a jeszcze zapomnieliśmy o 1 rzeczy właściwie, zanim zadebiutował w jako samodzielny autor zdjęć w filmie ręce do góry to on był to taki chrzest bojowy fantastycznie odbił na planie faraona, gdzie zdjęcia przy współpracy Wiesława zdobyta zrobią jak i Jerzy Wójcik ciąg cyfr wspaniałe i gdzie można dzisiaj obejrzeć sceny i film nakręcony w czasach, w których nie było z tym czemu, których widzimy subiektywne ujęcia wojska wspinający się na jakiś pech prawda wzgórze i 5 piaszczyste IG, a i t d. jak to było zrobione było to zrobione w ten sposób, że Sobociński z ciężką kamerą siedział na specjalnych noszach którym, którzy nieśli też etykiety tragarzy, ale Jerzy Wójcik w swoich wspomnieniach, mówi że gdyby potrzebował po prostu operat tylko kogoś do grodu, zanim doniesienia człowieka z kamerą zatrudniłby siłacza osiłka on tutaj zatrudnił Sobocińskiego wiedział co robi, że on to zrobić właśnie w takim rytmie i mamy od ujęcia nakręcone w wokół trójki katami takich scen nakręconych w roku sześćdziesiątym piątym dyrektorowi Braunowi jeszcze się nawet jego wpisy w ulice dzika mieścił, które robią wrażenie mówił jak trudno jak to jest zrobione przecież tam nie mógł żaden wózek żadna jazda podjechać jest to zrobione mistrzostwem Witolda Sobocińskiego wybitny autor zdjęć filmowych nasz nauczyciel odszedł w wieku 89 lat napisano dzisiaj na stronie łódzkiej filmówki, a z łódzką szkołą filmową Witold Sobociński związany był od lat i był 1 z najważniejszych wykładowców tej szkoły nie może nic nie możemy zapomnieć oczywiście od przez wiele lat tworzyli taki nierozerwalny duet prowadzący czwarty rok wydziału operatorskiego NIK i Jerzy Wójcik i Witold Sobociński byli znani z bardzo wysokich wymagań stawianych studies turystów z 12 studentom i a to była poważna sprawa, bo jeżeli się np. po pierwszym roku nie zaliczy można było wszystkiego nie zaliczyć tego co co wiem, ale nie zaliczyło się etiudy to kończyło się romans ze szkołą student kończy po prostu swoją obecność w szkole filmowej wszyscy tam no strasznie dywidendy, gdy leżeli, ale miałby Jerzy Wójcik oczu uzupełniali, bo to taki filozof sztuki operatorskiej człowiek logo ogromny szok podobnie jak Witold Sobociński ogromnej erudycji wiedzy o historii kultury historii sztuki większą praktykę taką większą dynamikę w te zajęcia z tego co mówią absolwenci studenci nosił Witold Sobociński może, chociaż dzień jest smutny nie sprzyja jakimś żartem, ale każda wielka postać jest też ulga powinna być jakimś przedmiotem jakiegoś takiego i cieplejszego swych wspomnieniach właśnie kiedyś, kiedy miałem przy tej przyjemności, by pisać o Witold Sobociński jakiś artykuł zwróciłem się do Arkadiusza Tomiaka i jego studio studenta wspomnianego już przeze mnie co mu dała co zawdzięcza tak jego torze był prawda jego jego studentem jego obecność ono powinno właśnie to takie poszanowanie przede wszystkim profesjonalizmu i takiej go nie takiej noty dobrej solidnej roboty niezależnie od kwestii artystycznych wspominał tak zabawnie, że minął czasami mam takie i nastrój, że zrobię już ujęcie albo zrobię, ale z mięśniem niż nie będę kombinował nie będę się ci się męczymy, gdy idzie dobrze wiedzieć jak widzi, ale po chwili sobie myśli przecież prof. Sobociński zobaczymy i co powie tak jak złapie byli jak nie wolno im natychmiast dostaje energii do zrobienia tego najlepiej potrafi i Witold Sobociński wychował wielu cenionych dziś polskich operatorów 1 z nich był jego syn przedwcześnie zmarły operator Piotr Sobociński Michał Sobociński wnuk Witolda syn Piotra napisał list na Facebooku, a największy człowiek nauczycieli przyjaciel w moim życiu cieszę się, że mogłem się z tobą zobaczyć jeszcze wczoraj mam nadzieję, że już grasz bez tak przedwcześnie ocieplili to był wielki cios dla Witolda Sobocińskiego ta przedwczesna śmierć za granicą znakomitego operatora BP Piotra Sobocińskiego nominowanego do Oscara, czyli Witoldzie bardzo cieszył z każdej nagrody dla swoich świętych i rozmawiali w zeszłym roku, kiedy Michał wspomniany przez panią redaktor dostał żaden z Bydgoszczy to właśnie mówił przez telefon stoi tutaj taka nowiutka świeżutką jeszcze jeszcze ciepła i niech pan koniecznie o tym, napisze, więc on był uradowany jest niestety wnuków w swoich no i Michał i Piotr junior absolutnie nie nie zawiedli pokładanych przejście przez niego w nich nadziei to jest i piękne, ale teraz już na pewno Witold Sobociński i grać jest ich na znakomitym doborowym gronie innych polskich filmowców, którzy odeszli rozmawia sobie o filmach Witolda Sobocińskiego wybitnego autora zdjęć filmowych wspominaliśmy w kulturze osobistej filmoznawca Andrzej Bukowiecki Witold Sobociński odszedł w wieku 89 lat bardzo panu dziękuję za to spotkanie ja również dziękuję pani redaktor dziękuję państwu w radiu TOK FM ciasnej format
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA