REKLAMA

Bral: Nasza "Anty-Gone" jest o pożądaniu władzy, ten kto ma władzę staje się demoniczny.

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-11-20 19:20
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
14:07 min.
Udostępnij:

Marta Perchuć-Burzyńska pyta o kulisy powstawania najnowszego spektaklu Teatru Pieśń Kozła Rozwiń »
"Ponieważ byłam przeciwna nie ma mnie" to cytat, który prowadził autorów spektaklu "Anty-gone". Ta tragedia, "Antygona", chodziła za mną 20 lat- opowiada reżyser Grzegorz Bral z Teatru Pieśń Kozła. Spektakl można obejrzeć we Wrocławiu 22 i 23 listopada na scenie Teatru Polskiego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska, dzisiaj gościem Kultury osobistej jest Grzegorz Bral, twórca i dyrektor Teatru Pieśń Kozła, dobry wieczór, dobry wieczór, jednocześnie reżyser najnowszej premiery teatru, czyli przedstawienia "Antygony tryptyk". W siedzibie teatru polskiego we Wrocławiu zaczniemy od rozszyfrowania tytułu. W tytule Antygona rozebrana na 2 części, a dokładnie to powiedziałabym, Antygona jest rozebrana. Rozwiń »
Rzeczywiście Antygony, ale to nie jest mój pomysł to jest pomysł Alicji w mojej żony, która do drugiego aktu, ponieważ to jest tryptyk składa się z 3 aktów i drugiego aktu, a Alicja napisała poematy, które swoje zasługi w co do tego i zaczęła się bardzo bawić angielskimi słowami trochę tak po szekspirowską zaczął rozbierać imiona i oczywiście po grecku Antygony to jest jedno słowo, ale podzielone Alicję zaczął 1 ze swoich poematów takimi słowami, a głos Andrzej są AM Gon zaznaczy, ponieważ byłam przeciwna nie mamy i o tym, że to jest jakby z grubsza spektakli są również bardzo przepiękna grała z siostrą Antygony z ich zmianą, ponieważ jest menele, ale po angielsku i z MEN jest człowiek i t d. 

Czytać już wiemy jak już wiemy też mniej więcej jak rozumieć mamy zaś Antygona, bo to, że sięgacie dom Anny antycznej tragedii i tradycji nie jest znający wasze poszukiwawcze tropy dużym zaskoczeniem, ale spodziewam się też, że nie będzie to przełożenie tragedii Sofoklesa 1 do 1.

Nie, oczywiście, że nie będzie do może powiem tak ta tragedia chodziła za mną 20 kilka lat jeszcze zanim powstał zespół bez teatru pieśń kozła chce jeszcze zanim pierwszy spektakl na podstawie Bacha Antek powstał to już wtedy chodziło nam po głowie jak żaby zawdzięcza Antygona, żeby zrobić to mogę na 23 osobne 3 osoby i 20 kilka lat później ten temat do mnie wraca w bardzo okrężną sposób oczywiście od dłuższego miałem przez przypadek przyjemność być na planie serialu piątego największego widowiska serialowego na świecie, jakim są wikingowie w Misiu okazali się Maćkiem rychłym być na planie po prostu przez 1 dzień przyglądać się robocze i ponoszą oni kręcą o Wikingach trosk już kończy szósty sezon ostatni ileż to będzie sezon znaleźliśmy tam oni gromadzą przez lata artefakty przez 7 lat kręcenia tego serialu gromadzą artefakty z przynieśli badań wikingów w DM z dziesiątego wieku, który mnie tak zafascynował osobie jego zdjęcie zamówiłem u kolegi w Belgii kalka tego BM na i tego się zaczęło pierwszy akt Antygony, który jest rozgrywany w stylu heavymetalową rockowym z gitarą metalową z zestawem perkusyjnym na 7 bębnów i wszystko w brzmieniu dawnego dobrego, lecz cepeliny tyle tylko, że na tych bębnach my gramy rytmy greckie staro greckiego języka niż zwykłe mieszanka bardzo niezwykła mieszanka, bo to jest rzeczywiście oryginalny rytm staro greckiej zresztą znalezione i skomponowane i dla nas przez Radka Nowakowskiego, czyli perkusisty zespołu Osjan, który pokazano słuchaj ten wers rytmicznie brzmi tak ten o miłości brzmi tak ten o zabójstwie brzmi tak też o śmierci brzmi, ale skąd wy dowiecie słuchaj, ponieważ są dokumenty, które bardzo ładnie pokazują jak rytmika tekstu greckiego jest zbyt miękką i do zagrania z UE, ponieważ Grecy mieli coś takiego co w ogóle no jakoś fascynującą rzeczą, że umieli oddać poezją stan emocjonalny człowieka mało tego w ogóle umieli oddać poezją przeznaczenie człowieka, czyli są wersy starogreckie, które są dokładnie odpowiednikiem przeznaczenia danej postaci w dramacie ja postanowiłem z tego skorzystać w związku z tym wersy fiksacja i dramaturgia i teksty, które czytamy po staro grecku, które mówimy występują natomiast wszystko jest o prawie taki poziom dla Cepelii i raz pierwszy akt pierwszy akt, który mówi o losach Kreona z perspektywy Kreona i pokazuje siłę grona pokazuje chaos Kreona pokazuje jego moc pokazuje ambicje aspiracje i też jego dramat w drugi akt jest poświęcony Antygona nie jest napisany przez naszą wrocławską Safony, czyli Alicja moją żonę i celnie chwale i dlatego że smażono ekolodzy już naprawdę świetną poezję pisze pozdrawiamy Alicja serdecznie pozdrawiam cię Alicja i drugi akt jest w ogóle w ogóle aktem operowo baletowym to są te z 8 wrocławskich baszcie 7 wrocławskiej 1 Natalia Rosjanką Niemka 8 śpiewaków operowych okazuje się, że Wrocła w z taką mekką wspaniałych głosów operowych naprawdę mamy fantastyczną Akademię muzyczną fantastycznych nauczycieli operowych jest też oczywiście NFM chór NFM mówi tam jest naprawdę we Wrocławiu w tych jest mnóstwo doskonałych śpiewaków operowych jest drugi akt z puszczą z perspektywy Antygony abstrakcyjną poetycką ojej marzeniach i pragnieniach, w których występuje o Pera i balet i akt trzeci zderzeń zderzeniem jest walką pomiędzy tymi 2 światami tak to wygląda myślę, że to jest nie myślano wiem na pewno też nasze największe widowisko najdłuższe też po to, spektakl trwa 3 , 5 godziny na 3 akty podzielony jest właśnie takim niedawno Uwierz mój przyjaciel powiedział coś takiego jak rolnik wprowadza krowy do obory, kto to jest codzienność, ale profesor wprowadza krowę na Uniwersytet, toteż Perform sufitem to nasze Antygony jest trochę wprowadzeniem krowy na Uniwersytet w po Grzegorzu przy realizacji waszego poprzedniego przedsięwzięcia, czyli przedstawienia Hamlet komentarz, który był oparty na dramacie Szekspira podkreśla liście, że spektakl był do powiedzenia tego, czego my dramatopisarz dosłownie swoim dramacie nie powiedział tylko zasygnalizował, czego właśnie nie powiedział wprost czy czy podobnie w przypadku anty gonienie jest troszkę inaczej, bo do wody przedziwna rzecz się toczy teraz wokół Antygony, ponieważ pierwotnie miał to być 1 akt w tej chwili są już 3 akty pierwszy właśnie taki mówię rockowo heavymetalowy drugi operową paletowe trzeci, który z fuzją tego, więc zupełnie jakaś jakaś hybryda zresztą te steki to miał być od początku spektakl hybrydowy w jak jak wiadomo hybryda jest z łączeniem rzeczy, które nie pasują do siebie najsłynniejszą starą grecką starożytną hybrydą jest Chimera i ten spektakl to nasza Antygona jest taką Chimera jest połączeniem głowy lwa korpusu kozła i ogonów węża i tak to chcemy budować halę jeśli chodzi o samą opowieść czy w każdym akcie jest jakby ta sama opowieść pokazana z różnych punktów widzenia każdym akcie jest pokazana i 1 opowieści wokół tej opowieści pierwszy akt jest bardzo linearnie pierwszy akt jest w ogóle prawie, że zacytowanie ME Sofoklesa oczywiście ze skrótami drugi akt jest bardzo poetycki, czyli jak jest cytowanie napięć i namiętności Antygony i jej kazirodczych w gruncie rzeczy relacji w całej rodzinie nie wiem czy 3 czy wierzcie państwo wiecie, że wielką tragedią narodu dla takich hitów, czyli tego właśnie rodu Edyp owego w Tebach był tzw. naszyjnik harmonii Otóż naszyjnik harmonii harmonia była żoną Carlosa, z którą razem załączyli też, aby harmonia dostała naszyjnik od bogów, który dawał jej wieczną młodość dlatego gdy się pomylił ze swoją matką, ponieważ ona mimo już miała 1 syna miała ciągle 20 kilka lat ciągle wyglądała na 20 kilka lat i cała zemsta Dionizosa zresztą na Rogera de la błękitów polegała na tym, że kobiety się nie zdarzały w związku z tym ci mężczyźni się bez przerwy myli, a skoro się mylili oto doszło do strasznie silny kazirodczych związków aż 3 inne w sytuacji Antygony właśnie cały ten naród ginie tam Kreon zostaje tu jest częścią tego rodu zostaje też ich zmagań ligi niebiescy wrócili ciągnie, ale nie jest przeklęty poprzez to, że nie starzejemy się w Bonn jest przeklęte, bo przez to, że nie rozróżniamy, gdzie jest starość jest młodość tylko na życzenie bardzo złośliwych greckich bogów mamy coś takiego, że kobiety się starzeją i w związku z tym dochodzi do potwornego zaburzenia społeczne w and go na czyjeś życie władzy, czyli rzeczą racji tragedii wyboru o tym zdarzeniu męskości kobiecości, o czym już powiedzieliśmy o tym wszystkim jest Antygona wasza przede wszystkim jest o czym nasza jest o pożądaniu władzy i emocji, która towarzyszy temu, że władca nie chce odpuścić władzy, że władca zrobi wszystko zrujnuje miasto, bo przecież taka jest też przepowiednia 4 zjazd możesz zabić to miasto skoro możesz wszystko i to jest o tym jest o namiętności władzy jest on umów i umiejętności odpuszczenia sobie tego, że ten, kto ma władzę tak naprawdę staje się demonicznym prędzej czy później, że elity władzy nie odpuści staje się demonem z drugiej strony jest młodziutka Antygona, która ma zupełnie innego rodzaju namiętności i namiętności jest namiętnością właściwie fanatyczną religijną w związku z tym naprzeciwko siebie stają 2 namiętności i w naszej interpretacji jest także nie żadna ze stron nie ma racji, ponieważ każda może się stać demoniczna nawet ta namiętność Antygony, żeby służyć bogom za wszelką cenę zrobić wszystko również w momencie tzw. przesady czy w momencie ich nie umiejętności stomia tarnobrzeska i Somena umie ustąpić może nie jest staje się heroiną umorzenie staje się bohaterką, ale za to jest bardzo praktyczna pragmatyczna ma wielki dar przetrwania Antygona nie ma takiego daru przetrwania i w naszym nasz dramat opowiada o 2 i namiętnościach i tam, gdzie zderzają się 2 siły w 2 namiętności pożądania władzy i pożądania opozycji do tej władzy pod jakimś pretekstem musi dojść do śmierci obojga przyzwyczajeni jeszcze widzów jako teatr pieśń kozła dość intymnego kontaktu z widzem teraz widzowie będą mieli do czynienia z UE o wiele większym scenicznym rozmachem w waszym wykonaniu po jest jak aktorzy teatru pieśń kozła znaleźli się w tym przedsięwzięciu jak ty się odnalazły się również jako reżyser czy ta praca w ogóle nadaje wam jego zespołowi jakiś nowy być może świeży kierunek, gdyż są na pewno zmierzamy w stronę ja osobiście mam coraz większą ochotę na pójście w stronę widowisk i szukam sobie co znaczy ta intymność one dziś to pozostaje i pozostanie natomiast mnie interesują już w tej chwili to jest taki czas taki taki moment w moim twórczym życiu, że mnie interesuje mnie interesuje widowisko interesuje mnie pewnego rodzaju rozmach interesuje mnie pewnego rodzaju skala interesują mnie też inne sceny interesuje mnie też po prostu wyjście z tego, dlaczego ludzie cały czas usiłują nas tak już młody nie wpychać do ty alternatywy, gdy np. że w tym roku był festiwal Szekspirowski, w którym razem ze spektaklem Agaty Dudy graczy Makbeta startowaliśmy o złotego Yoricka, gdzie pojawią się zupełnie groteskowe uzasadnienie przyznania tego Orlika Agacie czy nam, że 1 to jest alternatywny teatr, a drugi to jest teatr muzyczny i choreograficzne to znaczy MF była selekcja była 16 zgłoszonych zawodowych spektakli do konkursu złotego Yoricka, które nie przeszły zdaniem selekcjonera wyszły te 2 i nie nie przyznał się Orlika dlatego, że to są rzekomo rzeczy alternatywne co za bzdura ja mam trochę tego dosyć i UNESCO bardzo dawno temu użył takiego określenia bardzo brutalnego w stosunku do wczoraj na mieście Eliade Heideggera czy humaniści stworzyli faszyzm to coś takiego, że pewnego rodzaju konieczność utrwalenia ciebie w pewnej strukturze pewnym schemacie tak naprawdę związuje się coraz bardziej ręce w związku z tym to też jest taki nasz bunt trochę przeciwko temu, żeby nas wpychać, lecz Villara w jakiej szuflady, bo to jest absurd albo teatr jest dobry albo nie jest dobre, a trzony zawodowy czy nie jest zawodowy czy profesjonalny czy amatorski nie ma żadnego znaczenia jest alternatywny, czyli alternatywna to Narodowy co do niczym nie ma żadnego znaczenia albo jest dobry obecnie dobry to ponoć jedyne kryterium natomiast nie jest takie kryterium z jakichś przedziwnych powodów ludzie ciągle usiłują się sztywno trzymać tego że, że to jest alternatywne za 3 żony SB w spektakle premierowe Antygony tryptyk 2002 . i 23 listopada w teatrze polskim we Wrocławiu spektakle teatru pieśń kozła oczywiście dla widzów od lat 18 tys kont z zastrzeżeniem to zastrzeżenie i jest już nieaktualne, dlatego że dziś ogłaszamy to nadanie, a i tak, dlatego że nie w drugim akcie 12 tancerzy pierwotnie był taki pomysł, że oni tańczą nago wszyscy pomalowanie, ale jednak nago i myśmy, przyglądając się temu wszystkiemu uznali, że to zbyt długa forma, żeby wystawić 12 nagich tancerzy na godzinę w związku z tym oni będą skąpo odziani, ale będą o działanie i ja jestem zwolennikiem ostrzegania widzów o nagości w teatrze czy nagości w kinie, dlatego że bywa różnie ludzie na to patrzą i nie chce nie chce niczyich uczuć emocjonalnych społecznych uraża w związku z tym stąd ostrzeżenia, ale mówią od razu ono już nie jest aktualne w ale aktualne jest to, że premiera 2002 . żalili 23 listopada teatrem pieśni kozła Antygony tryptyk Grzegorz Braun reżyser spektaklu i dyrektor teatru pieśń kozła był gościem kutra osobistej bardzo dziękuję za to spod galerii państwu dziękuję tak w radiu TOK FM ciasnej
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA