REKLAMA

Klara Kochańska o "Via Carpatia": "Niech widz wyjdzie z zadrą, żeby coś w nim zostało"

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-11-22 19:00
Audycja:
Czas trwania:
26:47 min.
Udostępnij:

W pierwszej części Klara Kochańska i Kasper Bajon opowiadają Marcie Perchuć- Burzyńskiej o filmie "Via Carpatia". Kasper Bajon: "Ten film powstał z bezradności, z jednej strony w konfrontacji z polityką Polski i Europy wobec uchodźców, a z drugiej strony nasza bezradność co my moglibyśmy zrobić, no i bezradność jeśli chodzi o realizację, bo nasz projekt fabularny przepadł w Pisfie i zdecydowaliśmy się zrobić film na własnych zasadach."

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kultura osobista. W podróż via Carpatia dzisiaj zabieram państwa w Kulturze osobistej, czyli przez Polskę, Czechy, Węgry, Serbię, Macedonię aż do Grecji. Przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska i żeby nie zabłądzić dosłownie i w przenośni, mam w tej kwestii przewodników, czyli twórców, reżyserów filmu "Via Carpatia": Klara Kochańska i Kaspra Bajona, witajcie serdecznie, dzień dobry, dzień dobry. Rozwiń »
Od 23 listopada w kinach wasz pełnometrażowy debiut fabularny i minimalistyczne kino zrobione minimalistyczne mi środkami, ale poruszające kwestie wagi ciężkiej to podobno film, który powstał z bezradności tak to bezradność była w podwójnej natury z 1 strony to była bezradność w konfrontacji i z polityką Polski wobec uchodźców w ogóle Europy wobec uchodźców z 1 strony jest to temat żywym medialnie, ale teraz można zobaczyć, że już dziś już także nie jest z drugiej strony to była bezradność nas, którzy nie mogliśmy, jakby nic zrobić, bo Czyż to nie jest to co też zrobić, a oprócz tego władcy taka bezradność jeśli chodzi o realizację filmów nasz projekt, który długo przygotowywaliśmy w projekt fabularny trzeba w komisji PiSF, która to po raz któryś zdarzyło nam szczerze, że z tym, że w, że komisja wpisać się nie mnie nie była przychylna to do tego co chcieliśmy zrobić.

I w takim razie zdecydowaliśmy się, jakby obejść się trochę system nie jest też zrobić film trochę na własnych zasadach, a być może, poświęcając jak koło się często się realizacyjnym bunkrze w Trzebieży, żeby móc zrobić tak film jak z go zrobiliśmy potrzebowaliśmy mniejszego sprzętu mniej osób pracowano w planie mandat tak, jakbyś zdecydowaliśmy też, jakby zgodne postęp co chcieliśmy osiągnąć 

Bardzo mało osób pracowało na planie w pierwszej części zdjęcie wzięło udział 6 osób tak naprawdę tak jak i zamieniali się podobno rolami 

Fakt pierwsza część zdjęć, które z takim trzonem tego filmu, czyli ta podróż z Polski do granicy grecko macedońskiej on właściwie została nakręcona w 8 dni 6 osób, więc przypaść mogą wyobrazić co lekkie szaleństwo 6 osób busie na trasie PL Polska Saloniki z powrotem w 8 dni, a jednocześnie jeszcze, kręcąc filmy cenię w nie tylko on rejestrujący świata, ale jednak też ile inscenizuje Nancy sposób się jednak bardzo skromna, ale jednak sceny fabularne do tego filmu, ale ta szóstka zdobyła Zuzanna Kern Bach Julian Kern Bach, ale dwójka operatorów, która zresztą też sporo w życiu prywatnym i Julia Kijowska Piotr Borowski również para w życiu prywatnym dwójka aktorów, którzy grają główne dominujące role w tym filmie Piotra i linami i nasza para w męce tak i musieliśmy oczywiście no normalnie bywa nawet że, że film robię od 100 do 500 osób, a u nas całe 300 wszystkie funkcje była odpowiedzialna raptem ta szóstka, więc musieliśmy się wymieniać wszelkimi funkcjami jak rok jak dźwięk, który zresztą potem okazało się w 50 % dosyć wąskie, więc potem na takie postprodukcji innym Michał Wojcik, który wszedł jako koproducent filmu musiał pojechać chyba tyle samo dni do Macedonii, żeby ten dźwięk naprawić post factum Kasper pełnił też rolę kierownika planuję to była rekwizyt torem była szyby przy ujęciach, więc to, by było zabawnie w powiedzmy trochę o samej fabule, ale tylko trochę jest rok 2016 właśnie trwają mistrzostwa Europy w piłce nożnej jest po zamachach więcej po próbie puczu w Turcji, a w Warszawie para trzydziestolatków Julia i Piotr wiodą spokojne ułożone życie przedstawicieli klasy średniej właśnie mają się wybrać na wakacje, gdy nagle pojawia się nieoczekiwana misja, którą mają spełnić się Piotr na prośbę matki mogą szukać w obozie dla uchodźców swojego ojca Syryjczyka jak dowiadujemy się na początku w napisach wydarzenia fikcyjny świat rzeczywisty, ale i jest też w filmie wątek biograficzne autobiograficzne, bo Piotr Borowski, czyli aktor grający Piotra ma pewne wspólne doświadczenia z głównym bohaterem urodził się w Libanie wychował się w Polsce jego ojciec pochodzi z Iraku czy był dla was inspiracją remont w jedno z najważniejszych w mieście proces tego co pani mówiła o tym, fikcji rzeczywistość nam bardzo zależało, żeby ten film treść była spójna z formą umieściliśmy inscenizować wielkiego atrakcyjnego widowiska, bo to zaprzeczałoby idei tego filmu tego, czego ona dotyczyła tym głębszym wymiarze, więc wszystko co jest przedstawione na ekranie Ursus wsi w tym światem, jaki napotkaliśmy po drodze tamten nie ma fałszywych scenografii niema w sieci filmy zrobione bez światła bardzo skromnymi środkami natomiast w tym się tym sensie to, że to rzeczywistość prawda na tyle jeśli chodzi o historię Piotra to ona była organicznie związana z tym projektem też dlatego zaprosiliśmy do tego projektu z Julią i jesteśmy bardzo wdzięczni że, że zgodzili się podzielić taką swoją bardzo fundamentalną dla dla swojej rodziny historią i Piotr nie widział ojca dziecka nie jest tajemnica ostatni raz widział się z nim było bardzo mało od tamtego czasu ojciec Piotra jest gdzieś na północy Afryki w czymś co w tej chwili już aktualnie w czymś co może przypominać obóz dla uchodźców nie tylko jest z nim kontakt telefoniczny kadr z mamą wielokrotnie podejmowali takie próby w dyskusje o innym czy wygodnie sprowadzić do Polski po to, się ostatecznie nigdy nie udało estetycznie też nigdy się na to tak, ale w zaawansowany sposób nie zdecydowali jak firmy natomiast jest coś w tym filmie takiego, że to jest trochę taka fikcyjna teoretyczna sytuacja, która mogłaby być prawdziwa w jej życiu w bardzo oczywiście im, a nami im pomogło w realizacji tego spontanicznego częściowo improwizowanego firmom na film kręcili się, kiedy fala uchodźców przetaczała się przez Europę po drodze mieliście te tłumy na miejscu już w Macedonii spotkaliście uchodźców, bo filmie ich praktycznie nie ma no właśnie się, bo nie przekraczała magiczny to jest ośmioro, chcąc zrobić ten film cyfrowe skonfrontować się z tym co z doniesieniami w mediach doniesieniami medialnymi i w zasadzie przejechaliśmy tym szlakiem być miejsca, które w które, których problemy związane z nimi bezpośrednio z miejsca, gdzie 39 ci ludzie koczowali m. in . jest tam była granica oczywiście też macedońska serbska miejsca w na Węgrzech w Belgradzie z Macedonii na nas samym końcu też, że w Idomeni jej też ciekawe, że myśmy na tej trasie spotkali w nos i 5 osób i też nie dane było nam z nimi porozmawiać to było w Grecji natomiast z odkryliśmy ślady tych ludzi, a czy natykali się na normalną lokalne, choć łupem w ubrania napisy na ścianach pozostałości po powłoką popu w po jakimś koczowania w obozowiskach natomiast samych ludzi, jakby nie było i co jest to tak jakby była ta nieobecność byłego najmocniejszym chyba 1 z mocniejszych doświadczeń tego wszystkiego, ponieważ ona kompletnie się nie pokrywało, a i z przekazem medialnym z tym co coś co chcą sobie też w gniew na podstawie tego przekazu gdzieś tam wyobrażamy to w IT ślady tych, których Gazpromu zarejestrowaliśmy firmę to znaczy te napisy, które państwo widzą na murach stacji kolejowej firmie to dobra, ale od grania na pana na drutach kolczastych przy przy obozie to nie są dla nas sposób nasze gesty tak też nasz świat wykreowany tylko coś co wykorzystaliśmy ich w ramach tego świata zastanego zbudowaliśmy go na świat fikcyjny każdy z widzów tak naprawdę ocenić to samo, ale chyba jednak nie zrobiliście film o problemie uchodźców tak dosłownie się często powtarza, kiedy rozmawiasz z namiotu, gdzie się ogląda film to też jest jakby przenika przez ekran tylko zrobiliście film o problemie wychodzenia ze strefy komfortu naszej Europejczyków naszego strachu w stosunku do innego i o tym, że bardziej od ratowania świata chyba wolimy z tego świata korzystać główna bohaterka kocha ponad wszystko żółwia i unika jak może skóry Kotleba boję się glutenu godne potępienia i nawet nie jest coś co jest jakby w raz wyszła niedawno książkę Pawła Mościckiego o tym jak przy pokazywaniu są m. in. pochodzą pokazywani są uchodźcy z dość ciekawe, że jak w niezależnie od tego jak w filmie uchodźcy zostaną pokazane to zawsze jest dwuznaczne uprze to zawsze pozostaje obciążona pewnym pewnym rodzajem dwuznaczności jako takiej szczególny, kiedy pokazywani są w celach czysto komercyjnych lub rozrywkowych w 21 filmowych w dużej mierze temu służą obsłudze w też stół wchodzą w pewien rodzaj romansu z rynkiem stają się jeszcze się produktem, a więc było też nasze założenia go w pewnym sensie, że nie chcemy, jakby tutaj bazować na cierpienie tych ludzi wychodzi, czego od ich cierpienia, bo to nie jest nasze cierpienia oni na pewno opowiedzą historię jest o tym, głęboko przekonany, a my nie chcemy na nich jakby żerować nieśliśmy też opowiadać tego w sposób taki, że wykorzystamy mnóstwo środków filmowych i on pokażemy jak ludzie przeprawiają się n p . przez przez morze Śródziemne OSiR będą aktorzy albo kaskaderzy, udając tych ludzi i właściwie każdy środek filmowy jest tutaj nieadekwatne, więc pozostać na pewnym minimalizm jej doszliśmy do wniosku, że właśnie tę pewną obłudę, bo my Europa w jakim sensie też los nas naszą stanowiliśmy, jakby uczynić, gdy w pewnym momencie jak 1 z tematów tego filmu tak, żeby on, że ona była dość jasno pokazał nową myśl przejmujemy losem uchodźców pomiędzy mniej więcej cappuccino kursantom grono czytam gazetę miast potem ten temat właściwie nie wraca już znacznie on też nie jest proszę zauważyć, że on nie nie tylko, że teraz trasą po tych 2 lat ma zaś ekipy z procesu, ale on on gdzieś tam znikną w sensie medialnym zupełnie inna rzecz szybko wyparły, więc oranżeria to nudził się w oczywisty ta k, a z drugiej strony nie został w pewnym sensie jest nierozwiązywalny, ale nie został ani rozwiązany, a ponieważ już nikt nawet część ich brak nawet w części, ale też nikt już poza osobami, jakie takie jak Anna Alboth czy naprawdę już się bardzo małą grupą ludzi i aktywistów to właściwie to gdzieś tam przypadło ośrodek wysokiego ponad wszystkimi konsensusu wszystkich państw Unii Europejskiej w zasadzie poza chyba z Hiszpanią i Holandią, ale nie stać mnie nie są tutaj to prototyp pełnienie co do tego, że rzecz, że przesuwamy te granice i próbujemy utrzymać ludzi o tej drugiej stronie morza Śródziemnego powód nie tylko Afryka, ale także Azja mniejsza w Top ten jeszcze o go o to czy coś jest godne potępienia się wydaje, że właśnie trochę ten film stawia takie pytanie co znaczy pokazuje te gesty wyparcia i zastanawia się nad tym czy tak musi być czy nie ma jakby innego wyjścia czy to jest po prostu jakaś cecha natury ludzkiej czy jednak jest to właśnie godne potępienia i czy zaniedbanie nie jest jednak naszym jak największym problemem czy grzechem mówiąc metaforycznie ten film właśnie pokazuje wielkich przywar ludzkich tylko to najmniejszy taką najprostszą Truman na co dzień prawda, czyli to właśnie wybieranie swojego wybieranie wygody wybieranie dla siebie i jest to ich cena, którą mamy wszyscy prawda jak był bardzo prosta łatwa i w sumie trudno ją rzeźni człowieka rozliczać bardzo niewielu ludzi ma taką dużą mobilizację i empatię, że potrafi właśnie tt to odczuć empatii przerodzić w taki baner za bezinteresowne konsekwentna długofalowa gesty tak, ale jednocześnie trzeba się w świat nie jest w takim momencie rzeź właśnie te systemowe rozwiązania muszą zwrócić uwagę na to, że inaczej jak dojdzie do jakiejś totalnej katastrofy Borys dźwięk jest po prostu ogromny pomiędzy tymi światami nie wiemy z Gajowej jest też pytanie czy to jest, więc w stanie coś, czego to auto to potępienie tczewscy szczególnie musimy jak rozliczyć sam sobie w środku przecież nikt na zlecenie potępić prawda, że przekładamy 1 wartość na drugą ratę potępił w testach żelazem zło dobrem nas natura, jakby w tym sensie, że cały czas korzystamy, bo to jest ten sam problem problem ekologii cały czas korzystamy z takich ozdób, które pozwalają nam w dużej mierze funkcjonować na godnym poziomie cały czas mówimy nasze szczęście szczęście zęby stało się leitmotivem naszego życia, ale zawsze sobie przypominam to jak 8 kół główny bohater przechodzi do do spotkania to, że z biskupami, mówi że nie potrafi być szczęśliwa to nic mu odpowiada, ale tu nie żyje po to, by być szczęśliwe i właśnie tu się co zmieniło Romowie są przekonane o tym, że człowiek nie żyje o to, żeby być szczęśliwym, a jej tylko człowiek w Trondheim powiedzieć po co żyje człowiek tak dużej z nas może pan być może nie ma na to odpowiedzieć, ale na pewno osobiste szczęście człowieka nie powinno być stawiane ponad dobro innych ludziach nie możemy wchodzić w konfrontację z suszą są ze szczęściem innych ludzi, a poza tym często się tak zachowujemy też nie oszukujmy się, że to hasło p t. najważniejsze, żebyś był szczęśliwy jest sprzęgnięta absolutnie z konsumpcjonizmem między rynkiem tak naprawdę nas namawiać do tego, żebyśmy kupowali bez opanowania dobra te wakacje all inclusive te wszystkie sukienki, aby uczynić szczęśliwymi, więc to nie jest tak naprawdę w bród niby jest to też w tej chwili już nowe domy New Wave próbuje nam też się gdzieś znaleźć drogę tego głębszego szczęścia, ale najbardziej prostym sensie to jest pójdą spawy masuje się prawda to są wszystko do liczby szczęście, za które musimy zapłacić tak, ale musimy na nią zapracować tak, a potem musimy zużyć dużo wody, żeby je zrealizować tak SN takie zamknięte kolosalną jak jest koszt ktoś, kto ponosi tez, jakby teraz przeczytałem, że gdyby się pan będąc to była zaraz co to był za rodzaj analiza polega na tym że, gdyby cały świat wprowadził rozwiązania dotyczące ograniczenia emisji co 2 n p . który ma Kanada to temperatura podniosłaby się o 5 stopni w przeciągu najbliższych mi w ślad, gdyby to co stany Zjednoczone to w 4, gdyby to jak Europa, która rzekomo jest jakimś niesamowitym pionierem w w wprowadzanie ograniczeń emisji co temperatura podniosłoby się o 3 stopnia natomiast wszyscy wiedzą, że granica jest to jest 11051,5 tys bardzo ciekawe, ponieważ to co my robimy ten 1 stopień, że jeszcze być może będzie jakość utrzymany jest jedyną za, jakby zasługą m. in . Afryki, która z powodu swojej biedy nie stanie jest właściwie ona nie emituje gazów cieplarnianych z takiej formy, jakie jest teraz, gdy wyszedł hipotetycznie temperatura podniosła 3 stopnie c Europa bez być może jeszcze jakoś poradziła w jaki sposób to jest wątpliwe natomiast Afryki już w tym momencie nie ma to jest bardzo ciekawe, jakby zależność o która, która jest związana z tym filmem w jaki sposób, ponieważ emigracja ludzi z Afryki, ale nie tylko z Afryki także w Syrii, bo to jest wojna w Syrii wybuchła też jako spowodowana była trwającą tam sztampa tamtych trenować już od dekady suszu w zrobiliście kameralny film, w którym liczyć detal i bardziej chyba liczyć się to co jest niedopowiedziane niż to co jest powiedziane Cichy firm i to przesłanie też jest takie trochę niemal wyszeptała one tylko dla tych, którzy mają dosyć mocno wyostrzony słuch ten wewnętrzny słuchaczy nie warto czasem w kinie krzyknąć głośno czasem warto, ale każdy czyjego rządzić swoimi prawami i tutaj z wielu powodów nie chcieliśmy nie mogliśmy sobie pozwolić na ten krzyk po pierwsze to być może nie za bardzo mamy odpowiedź na ten dylemat po drugie, bo i stąd tak palący i dotkliwe temat czy tak wierzący, że właśnie krzyczenie w kinie zawsze wiąże się z pewnym też dozą bardzo często najczęściej z pewną dozą komercjalizacji tego tematu tak inni czasami krzyk powoduje, że coś bardzo odczuwamy w danym momencie odbioru tego przekazał potem o tym, zapominamy o nią to znaczy przeżywamy w rozruchy zawsze tak rozumiem, że do kina powodują u nas bardzo duży tak jest po wyznaczeniu konwencjonalna ma zadanie spowodować u nas jakiś rodzaj wzrosły emocje tak przeżywania czegoś na bieżąco w i często jest też rodzajem takiej chwilowej terapii to znaczy, że my idziemy tego kina i tam coś przeżywamy w tej ciemnej sali, a bardzo mocno oczyszczamy się z tego wychodzimy i właściwie sprawa już załatwiona i adres co nam chodziło o to, żeby nie doszło do tego katharsis kinowego na tym, żeby człowiek się spełnią za Odrą refleksję może nawet nie wiem i irytacją związaną z tym filmem ale, żeby coś w nim zostało jako refleksja właśnie coś tkwiło trochę takiego nieprzyjemnego i co do niego wracało jak jakość potrzeba konfrontacji z nim coś udało jej też druga szachownica szczęście spotykam się z widzami, którzy mówią, że to się udało na pewno nie jest to 100 % widzów mam nadzieję, że będzie ich jak najwięcej, ale ja mam n p . tak osobiście, jako że osoba, która dużo zdarza się jak jest przekaz związków wielokrotnie z NFZ bez obcuje z przekazem audiowizualnym nie jest dla mnie jakby doświadczenie naiwne, że pewne schematy już się zaniżył on na tyle utarły żony po prostu na mnie nie działają tak naprawdę potrzebuje czegoś nie wiem zderzenie intelektualnego, aby czasami zimnego, żeby wyżywić nawet nie zostało, więc może w tym przypadku zdecydowaliśmy, że jak co powiedziałaś ten przekaz szeptany będzie silniejszy zgadzam się absolutnie swoją diagnozą uważam, że to jest taki film, którym trzeba bardzo duże jak widać w Trzebieży drugą osobą wypełnić flagę nad wiedzą dotyczącą sytuacji polityczno-społecznej swoją własną emocją i takim wyglądem reszty bohaterów, którzy jednak więcej nie mówią niż mówią mi akta w jest tak gestów nie wiem czy się nad tym zastanawialiście, ale tak jak już bym też Kasper powiedział problem uchodźców nie został rozwiązany gdzieś tam wisi w powietrzu to obozy opustoszały niektóre tak naprawdę już w tej chwili nawet przekaz medialny nam nic nie mówią na temat uchodźców nie wiemy co się z nimi dzieje czasami jestem obozy w Libanie są pokazywane przy okazji jakiejś akcji dachu albo innej organizacji czy dziś właśnie w takim momencie, kiedy nad uchodźcami trochę właśnie ta cisza zaległa czy wreszcie się też zdecydować na nakręcenie czegoś, bo wtedy impuls był dosyć mocne nerwy cisza tak to zaległa też nad tymi konkretnymi no bo przecież niedawno była kwestia tych uchodźców z Meksyku, którzy zobowiązują się dostać się na dostaną w cały czas mamy też jak to dojechaliśmy to słuchaliśmy o Jarocin żacy którzy, jakby też muszą z milionami ludzi zostało trochę wstyd naprawdę zmuszonych do dołu do opuszczenia miejsc swojego zamieszkania to się to co jakby ten to się dzieje gdzieś tam w wielu miejscach mi się wydaje, że myśmy paradoksalnie to, bo to impuls był impulsem ale jakby umywa się trafić już ten moment tego wyciszania na to, że to już, jakby to z tego co pamiętam te najsilniejsze uderzenie było ono na przełomie 2 tysiące piętnastego szesnastego roku ma grudzień styczeń powinien tak potem toto to gdzieś tam się utrzymywało i właściwie do tego do tego momentu ich stan film jest pokazywanego co do likwidacji obozu w domenie teście było to natomiast pojawia się pewna informacja, że ci ludzie zostaną rozlokowani w oku salonik potem był punkt zaraz w Turcji, który spowodował swoje Unia Europejska przestraszyła się pewnych rozwiązań wiadomo, że od Turcji w tej sprawie wiele zależało, bo zaczęły pojawiać się z Turcją na taki sam czas bardziej wędrowały na południe na południe na południe teraz są takie jak mówić m. in . w Libanie też w Afryce północnej i Włochy, które futures na postoju warto, bo teraz jest już wcześniej, jakby w 2 wywiązywał się na stawały na wysokości zadania gwałtownie niesamowita to burmistrz mistrzyni wpłaty z burmistrzem Lampedusy którą, która projekt, by wpłynąć sama stanęła w ekipie pomaga ludziom natomiast teraz Włosi jakieś takie uprawiają szaleństwo polityczna, by Mono prawdy ba nawet większe niż niszczymy, chociaż myślę, że w tej samej lidze zaczynam gdzieś rozgrywać ważne są we wszystko trochę bliżej oni są bliżej Ależ to jest bardzo cieszy ale, ponieważ my się z pewnym psy cały czas spotykamy z pewnym stereotypom testuje stereotyp, który jest bardzo silne tutaj się pojawiać w wielu miejscach w Polsce mianowicie pracowitego, ale właściwie pracowitego pracowitej niesamowicie takiej zdyscyplinowane i uczciwej północ w kontrze bardzo często do dojdą do leniwego rozmiar modnego południa to oczywiście z terrorystą jest kompletny sterowanym z bardzo bardzo ten, kto się też pojawiał we włoszech teraz można zobaczyć, że to właśnie południe Włoch tak naprawdę stanęło, jakby ludzie z Lampedusy pomagają na Sycylii tak samo natomiast do władzy doszli ludzie z północy Włoch, którzy jak powiedzieli nie no my się na to nie zgadzamy ta jest bardzo ciekawy, ponieważ my na co dzień nie mieszkamy w Polsce mieszkamy na nas na głębokim można powiedzieć południe na nasz plan na wysokość Afryki i ja muszę powiedzieć z własnej obserwacji, że nigdy nie widziałam ludzi tak ciężko pracujących na północ jak widzę ludzi pracując na południu tylko, że do walka, która tam się codziennie odbywa jest nieporównywalnie cięższa nieporównywalnie mniej owoców przynosi tak to jest jakby to jest coś coś toż to zastanawiające dla mnie to więc, więc myślę, że ten film jest, że mieliśmy wgląd teraz zrealizować te nie byłby trochę inny, ale pewnie też wtedy nadszedł czas, jaki dobry właściwy moment na realizację, ale myślę, że teraz też pies jest już za dużo rzeczy, które prowadzi nas poruszają UMK docentem fintech dotyczy dosyć uniwersalnego problemu w ogóle nierówności społecznej ta, który tak naprawdę teraz został szefem zastanawiam w poprzednim naszym filmie w tych lokatorka ach, dyplomowych, które całkiem fajny oddźwięk miała na świecie to w sumie poruszaliśmy może w mikroskali polskie, ale gdzieś podobny temat w danej teraz też przygotowuje się może Boże udają się zaadoptować taki cykl opowiadań z PiS taki cykl opowiadań, które w sumie dotyczą na terenie Europy również tego samego programu tak naprawdę może nie tematu imigracji, ale też tematu jakiż takich bardzo dokładnych rażących wad czy nierówności społecznych, które są po prostu nie do zatarcia nie do wyleczenia znaczy, że na rozwój zrobił się tak wielki pomiędzy tymi, którzy pracują fizycznie, a tymi, którzy zbijają kapitał jak tutaj to tak samo dotyczy północy południa jak i po prostu pewnych też problemów wewnątrz naszego kontynentu w myśl, że takie nie innej formie ten temat i tak będzie wracałem przynajmniej umie jeśli jest Wanda jeśli damy radę dalej oczywiście robić filmy od zawsze stoi pod znakiem zapytania dasz za 22 lat dopiero zaczyna i czekamy w takim razie na wasze kolejne projekty na razie via Carpathia pełnometrażowy debiut fabularny kler Kochański Kaspra Bajona od najbliższego piątku w kinach powiedzmy jeszcze o tym na co zostanie przekazana część zysków z biletów łatwo się domyślić, ale i tak też zakres dla nas Super ważne, bo od początku Centre koty giną grafitowe charakter od początku miał też tak bardzo mocno swoją idei celnie tylko tak, żeby się wyżyć artystycznie i 10 gr z każdego biletu, które państwo zakupią w kinie będzie przekazany na rzecz praw ludzi PRL, czyli organizacji, która wspiera uchodźców tutaj na miejscu w Polsce tych, których jakość cudem się udało w cudem udało tutaj dotrzeć, bo po, bo teraz taka polityka rządowa jest niestety ich celowo trudna, że wspiera rząd tylko z dotacji LTE fundacji, które działają poza terenami Polski, czyli im na południu te dostają dofinansowanie natomiast te, które mają tu pomóc ludziom z asymilacją z ozdobę z zamieszkaniem ze zdobyciem pracy są bardzo biedne nie dostają dofinansowania od państwa nie radzą sobie w PRL, więc taki znasz celi i ostatecznie te pieniądze chyba będą przekazane po prostu na bony obiadowe dla tych ludzi, którzy są te są na miejscu próbują sobie życie ułożyć życie w naszym kraju via Carpathia od najbliższego piątku w kinach twórcy filmu Klara Kochańska i Kasper Bajon byli gośćmi kultury osobistej bardzo wam dziękuję za to spotkanie my też serdecznie zapraszamy państwa do kina Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia wczesna informacja rady
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA