REKLAMA

Tak się uczy demokracji w polskich szkołach. Refleksje po 11.11

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2018-11-22 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1506 słuchamy Radia TOK FM popołudniu Radia TOK FM Małgorzata Buczyńska przygotowała dzisiejszy program wydaje mi awans lego realizuje macha do państwa za szyby w ten człowiek, dzięki któremu słychać to co słychać wtedy, kiedy powinna być słychać praw osób, które do państwa mówi dzień dobry i pierwsza w historii naszego kraju proszę państwa wzmożenie rocznicowe patriotyczne z okazji stulecia odzyskania niepodległości osiągnęło skalę ogólnokrajową zaznaczyło Rozwiń » się na festynach skwer na skwerach w parkach w domach kultury, ale również w placówkach edukacyjnych i tym ostatnim przyjrzała się Joanna Cieśla efekt artykułu w najnowszym tygodniku polityka artykuł p t . Miss ziemi polskiej do Wolski autorka w studiu dzień dobry dzień dobry co wynika z takiego przyjrzenia się temu jak przetoczyła się ta patriotyczna fala świętowania stulecia niepodległości przez polskie szkoły placówki wychowawcze, że przetoczyła się w sposób masowy ekspresowe i w najlepszym razie po łebkach i trochę chaotyczny w najlepszym razie trochę chaotyczne z nieco gorszych przypadkach zaznaczmy to skrajne i głęboko w to wierzę, że się ekstremalnych jednak pojedynczy, ale jednakowoż też zauważalnych w sposób, zahaczając o naukę korupcji politycznej ostrożności demoralizacja obywatelskie ma nam się takie sytuacje, które przytrafiły się do mojej wiedzy w kilku szkołach w różnych częściach kraju polegające na tym, że w zamian za uczestnictwo w różnorakich przedsięwzięciach z okazji stulecia odzyskania niepodległości uczniom oferowano mu piątkę lub oszustki Otóż dziś jest korupcja, ale o tym, starsi słuchacze słuchaczki pamiętają, że generalnie na święto pierwszomajowe szło też po części, dlatego że można było coś się od państwa w Cyganie zaś może to, iż nawiązanie do tradycji chcą w nim wszak czym leczyć z czego to wynika pewnie Fausta toczy się w różnych miejscach bardzo różnie skrajnie różnie próbowano czasami dramatycznie, ale jak próbowano jakiś sposób jednak obchodzić stulecie niepodległości co to oznacza czy to oznacza, że my nie mamy dobrych wzorców czy to oznacza, że my czujemy, że skoro cały cały kraj tego dnia będzie świętował to my też powinniśmy, ale Alek co zrobić czy czegoś, czego to wynika, że 1 z nich co mówisz o tym jak to wynikało o złoto mogło wynikać jednak się bardzo ogólnym poziomie, bo myślę, że sam było bardzo różnią się, że w przypadku szkół to było podobnie jak z większością mógł w trudnych rzeczy, które się w tej chwili szkoła dzieją źródło związane z tym, że po prostu nie było czasu na to, żeby to zrobić w sposób porządny przemyślany gruntowne tak, żeby choćby dzieci śpiewające nie będzie Mazurka Dąbrowskiego widział przynajmniej co śpiewają w kampanię PiS też przypadek, kiedy dzieci nie chciał śpiewać pchnąć opisuje przypadek, kiedy dzieci nie chcę śpiewać nie Mazurka Dąbrowskiego tylko kiedy nie chciał śpiewać rotę to był też ten przypadek takiej jak sądzę jednostkowa do spektakularnej takiej mnie bardzo głęboko poruszył prawdę powiedziawszy zgodnie dla słuchaczy, którzy nie znają tekstu chodzi o sytuacji w 1 ze szkół, w których dzieci tuż przed 9 listopada, kiedy tamten punkt kulminacyjny obchodów w szkołach miał miejsce wyciągnięto ni stąd ni zowąd bez żadnej zapowiedzi z lekcji plastyki zagoniony na salę gimnastyczną postawiono przed monitorem, na którym wyświetlany był tekst Roty łączono z odtwarzacza od akompaniament kazano śpiewać na 1 z uczniów to był uczeń klasy czwartej podniósł rękę, kiedy zobaczył ten tekst powiedział rząd oszukiwać nie będzie dlatego rząd ma przyjaciela, który z pochodzenia Niemcem w związku z Ernstem tekst nie będzie Niemiec pluł nam twarz nie przejdzie mu przez usta, a ponadto jest niewierzący związku cieszy mnie przejdzie mu przez usta również tekst tak nam dopomóż Bóg dodatkowy kontekst w tym wszystkim jest taki, że ten przyjaciel Niemiec stał obok tego chłopca, który odmawiał śpiewania Nordea już nie wspominam o tym, oto relacja pochodząca od od mamy tego Polaka, więc sznurek, przywołując Watsona mówiła fakt, że nie pomyślano o uczuciach tego chłopca Niemca, a to to jest 1 okoliczność, ale druga jest taka, że żaden sposób dzieciom w nie powiedziano nic na temat tego, o czym jest Dorota co to jest pieśń, dlaczego ona ma znaczenie, że to jest pieśni historyczne, które w określonym historycznym kontekście była pieśnią uzasadnioną zrozumiałą i bardzo, żebyśmy wszyscy znali, a to co w nich coś w tym najbardziej poruszyło to puenta tej całej sytuacji, która była taka, że nauczyciel to wystąpienie bardzo odważny skądinąd myślę, że w duchu takiego bym takiej Obywatelskiej odpowiedzialności na miarę dziesięcioletnich chłopców czwartoklasistów, więc nauczyciel to chłopcu zignorował ich pozycję ich zdaniem państwo rzuca się do lektury tekstu z ziemi Polski do Wolski w tygodniku polityka autorstwa naszego gościa to ja chciałbym jeszcze wziąć w obronę takich nie nieopisanych przez panią, by bohaterów bohaterki tego tekstu mianowicie tych, którym właśnie ministra pracy zreformowano niektórzy twierdzą, że zdeformowaną tych, którzy bardzo ciężko pracują nie tylko w szkołach, ale również po lekcjach w domu tych, którzy robią miliony różnych rzeczy, których nie widać perspektywy takiej prostej sceny nauczyciel uczy dzieci i tych wszystkich ludzi, którzy mu zafundowano bardzo wiele stresu przez ostatnie lata szczególnie od początku reformy i którzy czasami expressis verbis słyszeli od swojego dyrektora swojej dyrektorki i zrób coś na święto niepodległości jest sam dla wszystkich tych osób pełna głębokiego podziwu uznania i empatii uważam, że praca w szkole, zwłaszcza w obecnej rzeczywistości my też czy wcześniej było nieco lepiej ale, ale też nie było dobrze uważam, że wymaga wielkiego hartu ducha odpowiedzialności determinacja odporności psychicznej tych częstych sytuacji, które podczas lektury rozesłać smaczki mogą mieć absurdalne czy niektóre śmieszne niektóre tragiczne to można jednak na karb tego, że jak mamy szkoły takie mamy świętowanie najważniejszy przez ostatnie 100 lat rocznicy leży po prostu nie było na to czasu to grunt to co poziom pocztówkę na początku sądy mogą o tym, przekonana że, gdyby były takie możliwości to były bardzo wiele osób zabrało się do tego porządnie i też było, żeby nie było wątpliwości byli tacy, którzy mimo tego, że tego czasu było mało się do tego zabrali należycie no ale tez oczywiście Mark Owen też, że takie sytuacje pewnego pewnego chaosu albo pewnej schizofrenii związanej z tym co w zasadzie czcimy kim były to postacie 4 czy pani być składane kart jakość nauczania historii liczyłbym czy też, że z, jakiego powodu to docenił przy czym musimy koniecznie wiedzieć co dokładnie myć ręce mam wrażenie, że nadmierna sytuacja to taka trochę soczewka zła kumulacja tych wszystkich problemów, które wokół nauczania historii wychowania patriotycznego wychowania obywatelskiego o szkole od wielu lat, bo głównym w tej chwili rzeczywiście osiągnęło pewne apogeum ma też nie jest także ma głębokie przekonanie, że w poprzednich latach i przy wsparciu poprzednich ekip ta edukacja wygląda dokładnie tak wyglądać powinna nie to są zaniedbania, które sięgają, chcąc początków transformacji od początku to było robione w sposób niewystarczająco przemyślanych też się bagatelizowany jakiś taki trochę może momentami piękno Tucholskie, ale myślę, że żal, że bardziej lekceważąco no tak jakoś liczono, że tak to sobie będzie niczym po prostu była w każdym razie niewielu było takich osób może tak powinnam powiedzieć i nie miał on wystarczającej siły przebicia, żeby to wychowanie kształcenie młodych ludzi w tym obszarze móc przemyśleć i rudera wdrażać to w ten sposób, żeby to rzeczywiście miało sens ich ręce nogi w Elblągu spójną adres e-mail jest taki model no daj tek podczas przeglądania z tego powodu, że ktoś może powiedzieć skoro tak to wygląda teraz woda pokolenia będą miały niesamowicie wytoczoną w ogóle wizję tego co powinien być nieco gorzej będą miały Konkol wójt choruje tak i co jest jakby staram się o tym, pisać w takim tonie norm, bo jest dosyć lekkim w tym akurat w tekście, ale są głęboko przekonana, że to jest niezwykle poważny problem też piszemy o tym, nawet w tym numerze polityki już w innych tekstach w zupełnie innym tonie byłoby się, że konsekwencje właśnie takiego no albo powściągliwego albo lekkiego bólu podchodzenia do wychowania i kształcenia młodych ludzi w tym obszarze są bardzo poważny m. in. obserwujemy je na różnego rodzaju marsze niepodległości mówił nawet do garażu o tym co się działo w poprzednich latach, a przez to, że nie tłumaczymy młodym ludziom tak działa państwo nie tłumaczymy na czym polega polityka jak co nie powinno chodzić bardzo chaotycznie pobieżnie przekazujemy informacje dotyczące polskiej historii oni stoją bardzo łatwym narybkiem dla różnego rodzaju demagogów nauczyli nas na to choćby z podażą dobrego historyka, którym wysłuchać postulatów to było tak, że Piłsudski wziął od tych zaborców od Niemców Rosjan, bo wziął od rady regencyjnej władzę, czyli od okupantów bezpośrednio z ręki do ręki później powiedział to ja wraz z naczelnikiem w 1 rządowi, który się sformował w Lublinie ten facet w mundurze powodziowe nie będziecie rządzili koziny rozpoznany, jakbyśmy zaczęli mówić na poważnie już wtedy wydarzyło Prudnik misji niemożliwych, choć trudno jest wiele rodzajów fetowania takiego to bardziej chodzi o atmosferę, żebyśmy wszyscy mieli jakąś trafia nawet nie wiem, jaką lekarz taką dobrą na pewno emocje z tym związane a gdzie się, żeby to wszystko osadzony w jakimś szerszym kontekście, żeby to było także z 1 strony uczymy na tyle obiektywnie na ile da się uczyć obiektywnie historię swojego kraju pęcherz jest, jaka jest za 2 międzynarodowych miliarderzy zmierzam że, że z 1 strony uczymy historii z drugiej strony dajemy też uczniom czyta dzieciom czy młodzieży okazję do przećwiczenia przemyślenia różnego rodzaju wezwań związanych z zarządzaniem państwem z funkcjonowaniem obywatelskim ćwiczenie się w demokracji samorządności i t d . i t d. tak dalej nie mówiąc o tym, że Linda Jemen przyswajalne są zrozumiałą i niezbędną dawkę wiedzy na temat funkcjonowania państwa, ale na wiedzy o społeczeństwie i czasie każdej pani opisuje w swoim artykule w jego drugiej części też tor pod koniec to jest ale kto to robi w jaki sposób do tych słuchaczy słodkim spod sama artykule Joanny Cieślik, która napisała artykuł z ziemi polskiej do Polski tygodnik polityka bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę dziękuję i spyta ktoś z naszych informacji Radia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA