REKLAMA

Przepisy drogowe od deski do deski

Skołowani
Data emisji:
2018-11-24 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry, Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, audycja Skołowani. Dziś proszę państwa druga część takiego cyklu prawo w ruchu drogowym czy też przepisy ruchu drogowego od deski do deski z moim gościem. Adam Jasiński, ekspert od prawa ruchu drogowego, dzień dobry, dzień dobry. Trochę mikrofon przybliżę, bo komputery, wiedza jest wielka. Miesiąc temu rozpoczęliśmy taki cykl. Wyszliśmy z założenia, że jest to bardzo trudna materia, a prawo w ruchu drogowym jest wpisane w przeróżnych aktach prawnych.  Rozwiń »
Takim podstawą jest oczywiście ustawa prawo ruchu drogowym, ale mamy też odpowiednie rozporządzenia o drogach publicznych z mamą rozporządzeń oznakach i sygnałach mamy rozporządzenia w warunkach technicznych pojazdów mamy ustawę o kierujących pojazdami naprawdę jest sporo sporo tego dodatkowo jeszcze konwencje jak właśnie w poprzedniej części mówiliśmy w sumie historii takiej tej najnowszej to były 3 konwencje paryska genewską oraz wiedeńską obecnie obowiązująca w najstarszym najszerszym znaczeniu zachęcam do słuchania oczywiście podcast Skołowanych nie jest dostęp do tej audycji no i właśnie tak jak powiedzieliśmy najpier w rozmawiamy o pewnej materii, jeżeli państwo mają jakieś pytanie dodatkowe do czego to zachęcam do pisania z holowaniem auta to klub KSM albo na profilu Skołowanych na Facebooku i w poprzedniej części w pierwszej mówiliśmy o przy okazji konwencji genewskiej, która była w międzynarodowym porozumieniem, że na mocy tej konwencji, że jedziemy gdzieś do krajów do Stanów zjednoczonych to prawo jazdy nasze międzynarodowe tam obowiązuje, ale niekonieczne to wewnętrzne 1 ze słuchaczy powiedział, że wcale tak do końca nie jest, bo w niektórych Stanach to nasze wewnętrzne prawo jazdy jak najbardziej obowiązuje, a NATO międzynarodowe nie chcą patrzeć w sprawdzali to generalnie rzecz biorąc rzeczywiście jest tak, bo podstawą do uznawania tego progu tego prawa jazdy jest art. 24 konwencji genewskiej tej 400 czterdziestego piątego roku, której do, której stany Polska wstąpiła i rzeczywiście w art. 24 jest tak, że w stanach nasze polskie krajowe prawo jazdy może być uznane, ale nie musi być uznane stąd też w różnych Stanach jest różnie jest generalnie powiedziane, że jeżeli się, jeżeli się wyjeżdża tam psy naszym prawem jazdy wydanym u nas centra miast międzynarodowym to ono będzie honorowane trzeba mieć 1 dokument drugi i krajowej międzynarodowe, ale oczywiście nikt nie może w stanach stwierdzić co do zasady, że u niego u nich kraj na terytorium danego stanu obowiązuje takie prawo gdzieś, gdzie jest żądają prawa jazdy krajowego w międzynarodowej ważna jest maj ważne dla wszystkich w 2, ale najlepiej mieć stoi to oczywiście, że paszport kiełbasy, dlaczego bas Tomasz Lubaś mądrze, że prawo jazdy międzynarodowe jest ważne przez określony czas od momentu wjazdu dostawczym i nasza ustawa o kierujących pojazdami przyjmuje tutaj okres półroczny zarówno w stolicy w stosunku do do praw jazdy do wszystkich praw jazdy kurs natomiast rzeczywiście tutaj powiem szczerze muszę zgłębić jeszcze tańsze, dlatego że w konwencji genewskiej w art. 24 tam, gdzie jest mowa o prawach jazdy nie ma nic o okresie natomiast w art. 1 ust. 2 jest generalnie mowa o okresie rocznym, jeżeli ktoś ze Stanów zjednoczonych obywatel Stanów zjednoczonych np. przyjeżdża do nas tak to teoretycznie jego prawo jazdy to obowiązuje przez rok to znaczy tam jest mniej nie my u nas u nas myśmy myśmy to u nas przyjęli, ale w art. 4 ustawy o kierujących okres półroczny natomiast mówię rozjeżdża się to trochę z art. 1 ust. 2 konwencji genewskiej tak, dlatego że on w konwencji genewskiej powiedział, że strony państwa, które się umówiły są zobowiązane do przyjmowania tych przywilejów wszystkich tych wynikających z tej konwencji dotyczących pojazdów przyczep i kierowcy i kierowców przebywających na ich obszarze bez przerwy w ciągu okresu 1 roku od czasu przybycia czy przekroczenia Kryla nową ustawę już znaleźli u nas jest powiedziane okresy jest sześciomiesięczny cieszy się z moim tarasie czy inaczej sami ten paszport, ale to będziemy jeszcze się z tym stykać, że konwencja, która z konwencji swoje, a wewnętrzne przepisy swojak np. dodatkowe tzw. obowiązkowe wyposażenie pojazdów złożonych w krajach tak jest różnie to jest, ale droższe, a w konwencji wiedeńskiej tym razem jest jasno wskazała, czyli piątą oczywiście tak jak powinno to obowiązywać ma do tego, więc jeżeli państwo gdzieś wyjeżdżają to najlepiej się dowiedzieć dobrze pytanie, gdzie tego się dowiedzieć jak i które prawo jazdy jest mieć najlepiej jak zwykle najlepiej mieć takie poszliśmy obydwaj to międzynarodowe i to na stałe i oczywiście dokument potwierdzający nasze z osobisty czy właśnie paszport zależności od tego gdzie jedziemy w unii Europejskiej wszystkich krajach Unii Europejskiej to wewnętrzna nasze prawo jazdy obowiązuje, więc tutaj jesteśmy spokojni, ale właśnie stany Zjednoczone Afryka, a Azja no to tam już dobrze jest, chociaż Rosja też dobrze jest mieć międzynarodowe prawo jazdy na pewno w Indiach trzeba mieć trzeba mieć międzynarodowe prawo jazdy to ja wiem z własnej auto zużywa rocznie ostrą ambasady internetową stronę ambasady wejść do informacji graficznych tak na maj, jeżeli chodzi o stany Zjednoczone to bardzo dobre informacje są wyczerpujące nie ma prawa albo, jeżeli gdzieś zarabiamy wiza tak np. właśnie do Indii to tam dopytać poprosić o pełną informację powiedzieć, że chcemy prowadzić jakiś pojazd i które z tych dokumentów musimy powie po posiadać, żeby to było w pełni te w pełni legalne, jeżeli jest to jakieś pytania sądu odnośnie tych z dziwnych rzeczy związanych z prawem jazdy no to bardzo proszę pisać z holowaniem auta to krok razem lub Profic Kowal na Facebooku, a my przechodzimy przechodzimy do naszych tutaj polskich przepisów są prawo ruchu drogowym ustawa prawo ruchu drogowym z czystą materią będziemy się mierzyć się, chociaż niejednokrotnie będziemy też odnosić się do innych tych aktów prawnych niestety, iż jest spora liczba spora liczba jak wyglądał ustawa prawo ruchu drogowym jak np. z najchętniej chodzę przez Sejm grupka dostali tam wyszukuje odpowiednie akty prawne i właśnie go otworzyłem w ustawa prawo ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku prawo o ruchu drogowym nie jest też napisane w Dz. U. 90 siódmy rok nr 98 pozycja szali są 2 no imamy dział pierwszy przepisy ogólne art. 1 ust. 1 ustawa określa i od razu dostajemy odnośnik, że niniejsza ustawa wdraża postanowienia następujących dyrektyw Unii Europejskiej jest ich dopisanych 9 już nie głowa boli, bo szczerze mówiąc, żebym wiedział wstrzymam się zetknąć całą materię to musiałbym tych wszystkich dyrekty w z poszukać przeczytać i zaznajomić się w notach nie jest to dla zwykłego zjadacza chleba nawet tylko pamiętać, że dyrektywa jest o tyle bezpieczna, że ona wymaga implementacji wymaga wdrożenia, więc nagle laski w Polsce jak tak ona wymaga przypisania do polskich aktów prawnych norm przepisanych w cudzysłowie no w uproszczeniu, czyli ceny, niemniej jak, gdyby no nie musimy czytać tych dyrektyw no, chyba że mamy w tych aktach prawnych zawarty powinno powinno to wszystko być implementowane w noc obrzędu, jeżeli tak pan mówi Noto tak jest, że zasady są dorosłe osoby mają dziś doradza udzielaj tkwi szczegółach oczywiście taka wizyta obraz ten przykład wzrostu jest możliwe bezpośrednie zastosowanie dyrektywy nie wdrożonej kilku z nich w takim przypadku n p . gdyby Niewiem prawodawca krajowy nie zdążyła albo źle wdrożył, a z tej dyrektywy obywatelowi przysługują jakieś uprawnienia to oczywiście można iść ci w mówiąc kolokwialnie do sądu wprost i powołać się bezpośrednio dyrektywę i to będzie wtedy miał zastosowanie tak samo jak w przypadku konwencji w 1 z VAT tak jak tak tylko, że to jest wyższa szkoła jazdy znów musimy jechać do prawa Międzynarodowego publicznego konwencja wiedeńska konwencja genewska jest tym aktem takim traktatem, który jest dość specyficzny, bo pytanie czy to ma na ile ma charakter dyrekty w dyrektywy, a my to umowy w sensie takim, że żyje na ile wymaga przypisania do polskiego porządku na ile można stosować bezpośrednio, ale o tym, że śmiały wariant mówiliśmy oni Ideas nie do końca do służby czy tak jest, bo różne głosy nawet w środowisku prawniczym, ale zbliża się skrót informacji, więc dalszej części ich ustawy prawo ruchu drogowym w tej części nie audycji nie powiemy no i jak najbardziej po kursie informacji Adam Jasiński ekspert odprawa ruchu drogowego skrót informacji, że za kilka minut po nim wrócimy do naszej rozmowy druga część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Adam Jasiński ekspert odprawa ruchu drogowego bardzo już z dużo głosów się pojawia inna z holowaniem auta to prowokacja na poczcie i na profilu Skołowanych na Facebooku sporo sporo dojdziemy do tego wszystkiego proszę dać nam szansę zwracamy prawo ruchu drogowym ustawa prawo ruchu drogowym z 1997 roku nasze wewnętrzne przepisy i tak jak mówiłem art. 1 ust. 1 ustawa określa w szereg dyrektyw, do których odnosi takie powiedzieliśmy w poprzedniej części założenia tych dyrekty w z parlamentu Europejskiego różnych rad powinny znajdować się w naszych wewnętrznych już stoi w przepisach jak to ładnie to określone implementowane zostały tak do naszego polskiego prawa, ale dobrze pkt 1 ust. 1 z zasady ruchu na drogach publicznych w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu po co po co tych strat jest tyle drogi publiczne tak, ale po tych stref tyle rzeczy teksty wymyślił program jest taki, że ustawodawca nie może wchodzić z buciorami wszędzie, więc jeżeli Mangione zabrali, a konstytucja, a właśnie mamy konstytucję art. 21 mamy art. 64 m. in. czy mamy prawo własności ochrona tego poprawa ostrości mamy 31 ust. 3, czyli prawu proporcja o proporcję zasady proporcjonalności i jeżeli ja jestem właścicielem terenu ja mam działkę nie wiem, kto będzie 5 ha ja sobie mogę na tej działce jakiś drogi wytyczyć i jakiś ruch kołowy na tej działce się odbywa prawda na tej mojej działce nie mogli wpuszczać znajomych mogę od mogił może to być w ogóle ogólnodostępne i to jest droga i domy to są drogi niepubliczne w Dijon stąd też na tych drogach niepublicznych ustawodawca może mi narzucić pewien pewne zasady tylko w takim zakresie w jakim to jest konieczne dla ochrony innych dóbr w ważnych dróg, czyli przede wszystkim zdrowia i innych osób to co innego wstęp to ust. 2 to zaraz do tego dojdziemy, bo jeszcze mamy ten ust. 1 rzut gównem pierwszy pkt 1 mówi o drogach publicznych strefa zamieszkania, ale z Hawru w strefach ruchu, skąd to jest w ogóle co to są trwalsze i po co do strefy pasa ile w tyle go zatrzymać zaczym przejdę dalej to powiem w ten sposób to zmienię, o których teraz mówimy zostało nadane do prawa ruchu drogowym ustawą o moim biurem ustawą tak proszę się tłumaczyć ustawa z 22 lipca 2010 roku listy, skąd to się wzięło i Idy i dlaczego jaka była intencja Otóż intencja była taka, że na tych drogach niepublicznych prywatnych można powiedzieć wewnętrznych działy się różne dziwne rzeczy i dał tak naprawdę ci właściciele obojętnie czy to były osoby fizyczne to były podmioty nie fizyczne, jakie spółki prawa handlowego i inne podmioty zbiorowe częstokroć ci ludzie te testy społeczności prosiły o jakieś interwencje czy politycy czy straży miejskiej no ale jak wiadomo policja straż miejska może interweniować tylko w granicach na podstawie ich granicach prawa prawda siódemka konstytucyjna zasada legalizmu i skoro nie było tych przepisów pozwalających na wejście na na interwencję co jeśli chodzi o porządek czy znaki drogowe na tych drogach wewnętrznych to trzeba było coś z tym zrobić prawda i tak drugą stronę mówiono tak mamy prawo własności żądamy od tak jak konstytucja mówi 274 żądamy od organów publicznych od państwa żądamy, żeby to, że prawo własności było też chronione konstytucją gwarantuje stąd też ustawodawca pozostawił tutaj w tym właścicielom tych nieruchomości o wolną rękę wrzosy w zakresie taki żel i skoro masz działkę może sobie na tej działce na tych drogach zrobić strefę zamieszkania czy też strefy ruchu co znaczy strefa ruchu mostu, jeżeli ja stawiam znak strefa ruchu to znaczy, że moja decyzja właścicielska jest taka, że ja oddaje jurysdykcję w zakresie porządku na tej mojej prywatnej działce porządku ruchu drogowego organom państwowym zgadzam się, żeby organ państwowy ingerował i tutaj ustawią znaki drogowe oczywiście może robić wtedy zgodnie ze sztuką z przepisami, które obowiązują na drogach publicznych chustę znaki drogowe, ale liczę się też z tym, że ten organ państwowy, czyli policja czy czy straż miejska w zakresie swojego działania wejdzie na nas na te drogi będzie egzekwować przepisy do rzeczy to jest po prostu możliwość, żeby rozwiązywać te zależności do strefy ruchu, czyli strefa strefa ruchu strefa zamieszkania, która też jest jakby oddzielne przepisy w zależności od cholery tak rozumiana tak jak to jest pojęcie, które się już pojawia właśnie w traktatach, dlatego że mamy w konwencji strefa zamieszkania i idzie to jest jakby nic nowego na miasto strefa ruchu jest to pojęcie nowe, które weszły w 2010 roku został właśnie ich, żeby tutaj jasno powiedzieć strefa ruchu to obowiązują wszystkie przepisy zawarte w ustawie prawo ruchu drogowym i winnych tych aktach są w rozporządzeniu, a w strefie zamieszkania obowiązują konkretnie spisane COS dziwi się do zera, bo kocha znajdziemy w przepisach prawo drogowe będą ustalane są pewne ograniczenia strefa zamieszkania dobierał gości do dolara do tego do tego dojdziemy w momencie, kiedy dojdziemy do stref zamieszkania z definicji strefy zamieszkania dobrze dalej zasady wracając, żeby jasność, bo art. 1 ust. 1 ustawa określa i zdobył pkt 1 zasady ruchu na drogach publicznych strefa zamieszkania oraz strefach ruchu pkt 2 zasady i warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, a także działalność właściwych organów i podmiotów w tym zakresie, czyli wszystkie przepisy, które pozwalają samochodom np. jeździć różne urządzenia zjawisko radził z badań i t d. pojazdów pierwotnie na nich pierwotnie jeszcze przed kilkoma laty noc przed kilku kilkunastu laty był zamysł taki, aby go, ponieważ ta ustawa prawo ruchu drogowym się rozrastała i Domar nadal się rozrasta, żeby to podzielić, czyli wyłoni wyłączyć z tego, by kwestie kierujących pojazdami są też uczyniono, ale był też druga drugi rok był taki, żeby ustawę o dopuszczeniu pojazdów uchwalić i wtedy byśmy obchodzili prawo ruchu drogowym dopóki są to na razie jeszcze tego nie zrobią to chodzilibyśmy prawo ruchu drogowym, ale byśmy poszerzyli zakres kolejnych aktów prawnych oraz w ustawach tak tak, ale chodzi o to, żeby niemal jedno w kupie nachodzi mnie chodzi o to, że adresat normy prawnej będzie miał łatwiej znaleźć to norma to, czego szukała nie będzie musiał w obszerny macie szukać go, jeżeli chodzi o zasady ruchu będzie wiedział, że ustawa prawo ruchu drogowym, jeżeli chodzi o warunki techniczne pojazdu dopuszczenie pojazdów byłaby ustawa o pojazdach o kierujących to już mamy ustawa kierują się zjazd Dobrzan tutaj o dopuszczeniu pojazdów do tego ruchu pojazdów, czyli też np. rowerów jak rozumiem, które tam widziałem tak też w pkt 3 wymagania w stosunku do innych uczestników ruchu niż kierujący pojazdami, czyli np. pieszych to jeszcze może być innym uczestnikiem ruchu poza pojazdami diagnostom diagnosta Okaj, ale no to nie jest adres uczestnika kursu mają nie to nieodmiennie to nie w tym sensie to mogą być też jest tak zły policjant jest radnym odwaga n p . Policht policjant może występować na drodze zarówno jako uczestnik ruchu, ale też jako uczestnik, jaką osoba, która kontroluje ten ruch i tutaj może może jego jego status jego rola może być śledzenie zwierząt n p . raz na ktoś robi pierwszy no i innych uczestników niż kierujący Noto mamy pieszych i przede wszystkim wieszano no właśnie przede wszystkim pie przede wszystkim pierwszy lokalny pkt 4 zasady i warunki kontroli ruchu drogowego, czyli w właśnie odpowiednich służb, które są do tego do tego powołane no tutaj tutaj dość mu chwilę trzeba się zatrzymać, dlatego że dlatego że, że sama konstrukcja tego przepisu tego pkt 4 po ja pamiętam jak konstruowała MF w projekcie ten zapis i chodziło o to w istocie, aby ta czwórka zasady i warunki kontroli ruchu drogowego pozwalała też w razie potrzeby skontrolować ruch drogowy nie tylko na drodze publicznej strefy zamieszkania oraz w strefie ruchu rocznie mamy dłuższe szersze pojęcie, bo czasami czasami jest jest taka potrzeba, że policja musi wyjść poza drogę publiczną i skontrolować, żeby stwierdzić czy mamy naruszenie czy nie ma no i właśnie i przechodzimy do tego ust. 2 przepisu ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza miejscami wymienionymi w ust. 1 pkt 1, czyli drogach publicznych strefa zamieszkania oraz w strefach ruchu w zakresie pkt 1 koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób pkt 2 wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych no i teraz i proszę wytłumaczyć czym są te konieczne dla uniknięcia rzeczy sprawę zjawiska konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób w Borysie zaczyna albo się ze złoża gazu ruszyła tak proszę zwrócić uwagę, że w tym punkcie konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób, a contrario niezmienione mienie tylko bezpieczeństwo osób w Mielnie osób imienia tylko tych samych samych osób to jest po pierwsze, ważna uwaga o 2 wynikających ze znaków sygnałów drogowych, czyli jej jak jest ratio legis, jakie jest jakiś cel tych przepisów po pierwsze chodzi o to, że jeżeli mamy tą naszą dużą działkę i mamy jakieś drogi, które są drogami wewnętrznymi obojętnie czy to jest droga, która ma to tablice druga wnętrza czy też tej tablicy była wnętrza niema, ale ona jest drogą wewnętrzną, bo w ustawie o drogach publicznych jest powiedziane, że każda droga niebędąca niezaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych jest z mocy ustawy drogą wewnętrzną bez względu na to co mama i tablice do wnętrza, czyli nie, jeżeli mamy to drogę wewnętrzną Noto na tej drodze wewnętrznej ogólnodostępnej i rejonie są ogrodzone nie jest zamknięta no to jakiś ruch się odbywa ktoś tam wiedzie nie wie nawet przez pomyłkę wiedzie prawda no i musimy w takiej sytuacji podstawowe zasady bezpieczeństwa takiego dostosować to znaczy no nie wiem ruch prawostronny prędkość bezpieczna nie będzie tam ograniczenia administracyjnego zdobędzie nie wiem 2050 km / h domus szczegóły późno i na takiej drodze wewnętrznej ktoś zobaczy on szeroka droga dla mnie prędkość bezpieczna to tutaj jest to 30, ale w, ale droga wewnętrzna jednak jest gdzieś na osiedlu w obszarze ogólnie jakimś większym zabudowany notach tak, ale przecież, jeżeli by, jeżeli przyjmiemy, że jest to duży obszar tej tej działki, na której ta droga wewnętrzna droga rzeczywiście szeroka pusta widoczność gama żywych to trudno byłoby mówić, że skoro ten obszar, na którym leży droga wnętrza leży wewnątrz obszaru zabudowanego on, że ograniczenie prędkości z obszaru zabudowanego tam obowiązuje, choć jak kiedyś taki pogląd w którejś ze swoich książek kiedyś zaprezentowałem to by w dość szybko się z niego wycofała, dlaczego dlatego, że to byłoby wówczas to naruszenie konstytucji naruszenie zasady zasady proporcjonalności 31103 konstytucji prawda weź weszliby ustawodawca wszedł z butami na teren prywatny de facto w zakresie wykraczającym poza konieczny no dobra, a jeżeli zarządca drogi teren prywatny, gdzie sobie w regulaminie to zapisałam przypadkiem jechaliśmy nie znam tego regulaminu jedziemy za szybko chowano tu w Indiach kurczę no to jesteśmy wchodzimy w szczegóły, ale oczywiście masą istotne, jeżeli jest z tymi regułami regulaminami może zrobić taki zarządca drogi teoretycznie teoretycznie jest powiedziane, że może tak zrobić, ale ja mówię w ten sposób regulamin, jeżeli chcemy, żeby to było funkcjonowało na zasadzie normy prawnej to musimy po pierwsze, adresatowi normy prawnej, czyli temu kierującemu musimy tam przez rząd dać możliwość zapoznania się z tym regulaminem czyli, jeżeli on jest jakiś obszerny, bo zazwyczaj jest obszerny, bo to nie jest jednozdaniowe zaleca nie tylko to będzie ilością punktów, bo potem kierowcy przed zjazdem musi mieć możliwość zapoznania się z tym czy możliwość nie wiem jakiś parking wychodzę z samochodu czy dom i dopiero decyduje się 3 gole długo się na wjazd na ten teren czy się nie godzę to jest to jest w ogóle od no no na odrębny temat przedyskutować w no dobrze, ale to jest bardzo ciekawy, bo ich jednak coraz częściej z nas w ogóle jest bardzo dużo w miastach tych dróg wewnętrznych osiedlowych i tam niejednokrotnie często dochodzi do spornych spornych sytuacji jak mam taki pogląd, że wszędzie tam, gdzie ten ruch jest ogólnodostępny, czyli właśnie nieogrodzony, gdzie nie mamy n p . napis teren prywatny i t d . ale jest tylko właśnie ta tabliczka droga wewnętrzna to jednak powinno się stosować u na przepisy prawa ruchu drogowym byłoby zdecydowanie łatwiej ja rozumiem ton to całość założenia, że pochodzenie tak jak pan powiedział z butami z własność prywatną no ale jednak ten właściciel prywatny przez zarządzanie drogami osiedlowymi Noma bierze pod uwagę to, że tam jest po prostu ruch odbywa się najzwyklejszy w świecie ruch znaczy to, o czym mówi to jest rozwiązanie to było rozwiązanie do przyjęcia również można było tak zrobić i jej i to myślę, że nie naruszyłoby istoty prawa własności, gdybyśmy przyjęli coś takiego, jaki Stamma prawda czyli, czyli zamiast zamiast tego rozwiązania, które w tej chwili funkcjonuje przyjąć zasadę, że na każdej drodze de facto tej prywatnej wewnętrznej prywatne, jeżeli podmiot, który tam zawiaduje życzy sobie życzy sobie, żeby to była droga ogólnie dostępna stawia tabliczki druga prywatna i wtedy zapisać w ustawie my, że na tych drogach prywatnych stoi wtedy prawda na zasadzie wyjątków i to było to do przyjęcia, ale ustawodawca poszedł w innym kierunku no dla mnie trochę niestety, bo przez to, że poszedł w innym kierunku stworzył chociażby kolejne takie miejsce jak strefa ruchu i strefa zamieszkania też troszeczkę inna sprawa na można było myśleć to rozwiązać zdecydowanie łatwy sposób kwestia do rozwiązania może ustawodawca powinien wrócić do tego tematu jakoś to ułatwić dla wszystkich, żeby było mniej tych przepisów na rozwój Chin jakoś to funkcjonuje natomiast myślę, że 1 problemem, nad którym mieście rzeczywiście trzeba było się zastanowić się to jest kwestia, o czym będziemy pewnie mówić w następnych odcinkach ale gdy jest to kwestia połączenia drogi wewnętrznej drogą publiczną właśnie ta i włączania się dróg rząd włączania się do ruchu pierwszeństwa i t d . no i tu rzeczywiście to są te kwestie nad którymi co będzie po to, zaraz dam odpocząć w swoim gardłowym coś do picia woda jest skrót informacji za 4 minuty po nim wrócimy do naszej rozmowa Adam Misiński ekspert od prawa ruchu drogowego jakże trudna materia przepisy drogowe w skrócie informacji wracam trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Adam Misiński ekspert odprawa ruchu drogowego i mierzymy się z tą materią przepisów drogowych daleko zabrnęliśmy, bo to art. 1 ustawy prawo ruchu drogowym ust. 2 dobierał dopiero w pkt 1 mniej więcej mamy przerobiony, jeżeli mają państwo jakieś pytania co do tego koniecznym przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza miejscami drogami publicznymi strefami zamieszkania z trasami ruchu w zakresie koniecznym dla uniknięcia zagrożeń bezpieczeństwa osób i to jest bardzo ważne osób, czyli tak mi się wydaje, że w słupek to możemy wjechać prawda generalnie tak, jeżeli natomiast na słupek i na samochód oczywiście tak możemy sobie jechać bez prawa jazdy na tej drodze, ale wyrazić moje zdanie dając mu tak nie uszkadza my siebie, czyli osoby no tak, ale ilekroć ustawodawca mówi o ochronie życia zdrowia, a to mówi mam namyśli innej osoby dziwne miasto taktycznie i to jest tak to już trzeci tak jak on w sieci nocnej tak to się, dobrze więc to jest bardzo ważne poprą drodzy państwo na drogach wewnętrznych nie możemy kogoś wjechać w ich już najprościej no, jeżeli na drodze wewnętrznej dojdzie do stłuczki bez zagrożenia życia czy zdrowia ludzkiego, czyli stłuczka goni łosia chodzi o kolizji drogowej tak, chociaż szkoli ustawodawca nie posługuje się pojęciem kolizji, ale liczę, że posługuje policja dla potrzeb statystyki się tylko Ewą 7 posługuje każda kolizja jest wypadkiem drogowym w rozumieniu art. 34 ustawy prawo ruchu drogowym są wypadki z ofiarami albo bez ofiar i albo będzie przez Zastal bądź wykroczenie nowych albo będzie sam nie wiem delikt prawa cywilnego, czyli 430 września 2 kodeksu nie zwariować na listę, widząc tak powiedział, więc w rolę to tak wygląda, jeżeli dojdzie do na tej drodze wewnętrznej do takiej spółki, gdzie nie ma rannych nie ma zabitych jedno do tak na dobrą sprawę to mamy tylko delikt prawa cywilnego z wyzwala w no, tak więc wakacyjna szkoda komunikacyjna, ale dam przepisy o ubezpieczeniach pojazdów obowiązują jak najbardziej w takich przypadkach tak, ale to też wchodzimy w jakiś całusy wiadomo oczywiście no teraz zaczniemy generować kolejne pytania no tak no ale jeżeli tam kierowała osoba, która na tej drodze wewnętrznej stronie posiada uprawnień nie ma prawa jazdy prawda no może w majestacie kierował po swojej działce po swojej działce może nie ma prawa jazdy ma się tam powiedzmy uczy może kierować może na tej drodze wewnętrznej Ts osoba kierować się na osiedlowej wewnętrznej Rosjanie namawia, ale może kierować osoba, która nie ma upra w, a pod maile i alkoholu, a tu się pojawia pewien problem, bo teraz pytanie jest takie czy da się odbywa ruch, jeżeli jest to ogólnie dostępna droga jest i odbywa się ruch to oczywiście nie może nie ma takiej możliwości, żeby tam kierować, dlatego że przepisy kodeksu karnego czy kodeksu wykroczeń w tym zakresie 188, a będą miały zastosowanie aneksu do swojej działce, jeżeli chce pojechać traktorem schodzimy wchodzimy w szczegóły to znaczy na zasadzie, bo jeżeli ustawodawca mówi na czym w ogóle komentatorzy w kolejce do kodeksów mówią o ruchu odbywającym się o to, tylekroć mamy ruch odbywający się, czyli nie jest to teren tylko i wyłącznie dla właściciela zamknięty, że właściciel i jego syn i nie wiem zaproszony pan Józiu ta może wejść, bo wtedy nie można nie możemy mówić ruch odbywający się on tylko jakiś ruch odbywający się od czasu do czasu ktoś tam wjeżdża jest to nie do końca kontrolowane to czym jest ruch jak można zdefiniować w ogóle odbywanie się ruchu no właśnie ruch odbywający się to znaczy to jest zjawisko faktyczne, że na tej drodze na wannę czy na tym placu od czasu do czasu ktoś może wjechać nie tylko właściciel nie tylko osoba zaproszona przez właściciela, czyli drogi ogólnodostępne można, by było w uproszczeniu od tak jest to droga oglądasz taki styl, czyli dobrze to dalej idąc tym tropem, jeżeli mam grono ogrodzoną działkę, gdzie oznaczenie jest teren prywatny w nich siadam sobie już powiedziałem traktor na początku, ale niechaj to będzie nawet samochód mój prywatny samochód jestem pod wpływem alkoholu jazdę po nim można nas pytanie co to znaczy pod wpływem alkoholu no to może być ich stan wojenny może być w po piwie oka ich dobra jestem po piwie tak, ale dalej to jest albo wykroczenie albo przestępstwa, ale że z ogólnie nie dopuszczona do tego ruchu ogólnego publicznego tam, więc jeżeli na tej działce Okaj mam tą zawartości alkoholu we krwi do 02 czyli, oddając tak robi do 02 zlote jest to prawnie indyferentne powyżej pomiędzy 2020 dla, czyli zaraz też po piwie w uproszczeniu tak tak to nazwę 1 piwie tak oka i jadę, ale teoretycznie to już jest wykroczenie można kogoś z rodziny co nie wiem właśnie znajomego, który został zaproszony na jakąś imprezę grilla i t d. potrąciła w ten sposób kanał tutaj dywan to może być to wchodzimy w szczegółach w szczegóły, a działo się w szczegółach jak wyjęte spod jak zwykle niestety i teraz każda taka sprawa indywidualnie będzie oceniana przez sąd mogą być przypadki ja znam takie przypadki, że niejeden przypadek, gdzie dochodzi do wypadku drogowego z ofiarami ludziach i 1 z uczestników jest nietrzeźwy, ale sprawcą wypadku jest trzeźwy także może to są diabeł siedzi w szczegółach każdą każdy taki przypadek będzie indywidualnie oceniany przez sąd, ale oczywiście granicą tutaj wymaganą granicą jest zachowanie bezpieczeństwa na tym, że na tym terenie na tej drodze czyli, jeżeli ja tam nie stosuje się do ogólnych zasad, bo nie musieć określonych przez prawo ruchu drogowym Noto musimy zachować ogólne warunki bezpieczeństwa, bo bezpieczeństwo osób życie zdrowie to nie jest to jest coś co jest określone w innych aktach prawnych, które obowiązują mam w kodeksie cywilnym wszystkie dobra i t d. także także to wiąże także proszę pamiętać o tym najlepiej nie jest pod wpływem alkoholu nie wsiadać tak jest, jeżeli bardzo chcemy to lepiej się przejście i ich już przez tych miejscach, gdzie ten ruch jest dopuszczony ogólnie czy n p . na osiedlach zabroniona jest jazda pod wpływem alkoholu i tam już konsekwencje również sprawa w wynikającego z przepisów, że z ruchu o ruchu drogowym dobrze, żeby nie przedłużać oczywiście jeśli mają państwo dodatkowe pytania to proszę pisać z holowaniem auta to próbka chcemy odnośnie właśnie tych aspektów, o których teraz mówimy, bo pojawia się szereg różnych pytań, które będziemy później omawiać, więc proszę dać nam szansę jak np. parkowanie na drogach osiedlowych czy trzeba parkować tyłem przed sądem do do budynków kwestie związane z emisją szkodliwych substancji z Balic to co mówimy zakaz zatrzymywania się zakaz parkowania nie można włożyć skrobać to bardzo popularne niemożna skrobać się, żeby z włączonym silnikiem Motor tańszy jest niezgodne z przepisami, ale o tym wszystkim będzie mówić na razie idziemy idziemy po kolei, więc dalej jesteśmy w art. 1 ustawy prawo ruchu drogowym ust. 2 punkt ruch druga twarz wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych to właśnie proces ten przepis, jaki jest jego ratio legis Otóż tutaj ustawodawca dał możliwość temu właścicielowi terenu w niepublicznego najczęściej na to, aby nie utworzył żadnej ze strefy czyli aby nie n p . nie tworzy strefę zamieszkania czy strefy ruchu i na takiej drodze wewnętrznej, na której nie jest utworzona strefa żeby, żeby wprowadził sobie częściowe regulacje i ich ochrony przez służby kontroli ruchu drogowego to znaczy, jeżeli nie utworzy takiej drogi, ale mogę się postawić znak np. do 33 zakaz zatrzymywania wadium i wtedy, gdy znak będzie wiązał wszystkich, którzy wjeżdżają nocą drogę, ale jednocześnie nie będzie to lex imperfecta nie będzie to norma bez sankcji, bo sankcją, a sankcja będzie zapewniona w ustawie poprzez możliwość wysłania odpowiedniego organu kontroli ruchu drogowego, który będzie mógł ukarać za nieprzestrzeganie jej idee znaki drogowe one muszą być zgodne z wzorami takich rozwiązań i rozporządzeniach stamtąd rzeczywiście te znaki muszą odpowiadać upieczono muszą być wzory muszą być zgodne wymiary muszą być zgodne i znakowanie musi być w ogóle zgodne z zasadami określonymi przez tory źródło prawa powszechnie obwiązującego, czyli te akty prawne wynikające z art. 7 ustawy prawo ruchu drogowym czy w rozporządzeniu, dlaczego dlatego, że no to jest bardzo istotne też to jest istotne, bo tak znów wracamy do tego znaku, by 33 zakaz zatrzymywania się on przewozowego taki jest przytomny przykładowo balony z istoty Bodys specyficzne prawa norma prawna jest pewna kultura prawna zakładam teoretycznie w praktyce to bywa no oczywiście taki jest norma prawna i żeby adresat normy prawnej miał możliwość zastosowania się do tej normy prawnej to on musi mi być poinformowany odpowiednio wcześnie o tym, ich domów przyjmuje się, że jest duże w stosunku do ustawy jest to co do zasady bez mogły tam 14 dni tamte vacatio legis tak dalej, a znak drogowy jest taką z dość specyficzną normą prawną nie można tego znaku bez dzisiejszej zakaz używania postawić powiedzmy dzisiaj z, żeby obowiązywał już od od teraz, dlatego że przecież na tej drodze już mogło być zaparkowane pojazdy i to z tego tego kierowcy stawiam sytuacji już radną zaparkował wcześnie przed walką dokonane tak jest tak jest to jest fakt dokonania, więc wymaga się o odpowiednie wyprzedzenie jest powiedziane i w jakich to są te zasady znakowania, jeżeli te zasady znakowania zostaną naruszone no to tak naprawdę ten, kto naruszy zasad znakowania tusz może odpowiadać też w trybie przepisów postępowania w sprawach o wykroczenia do prostopadłej do oka i drzew to, bo prościej, jeżeli zapakowaliśmy samochód i przez noc nagle pojawił się znak drogowy zakaz zatrzymywania nie ma tabliczki, że obowiązuje od dnia np. umowy z wyprzedzeniem za 2 tygodnie dlatego tak no to on tutaj ten termin krótszy, ale rozum jest z 84 tam 7 dni bodajże z tego co pamiętam miasto tak sobie dziś zarządca drogi przez noc nie może zmienić nazwę święta przyszły no jasne nie z dnia na dzień siedzenie w domu środki nadal przy oka ich test, jeżeli chodzi o ten konkretny znak, ale są wyjątki innych znaków no może być inna będzie trudno ten termin wyprzedzający jest do tego znaku akurat trudno natomiast natomiast w przyjemny znakach tym kierowca atak na dobrą sprawę nie będzie postawiony, bo jeżeli ustawimy sobie znak zakaz wjazdu czy jak zakaz ruchu wyglądu możemy oczywiście, jeżeli KGHM przed ustaniem znaku to też nie mogę być pociągnięty do odpowiedzialności za zamach za Zatorze tam jechałem do tego znaku nie było jak wieść o drogach, ale teoretycznie zgodnie z tym znakiem nie powinniśmy się tam poruszać z zamiarem temu był taki jest kolorowym tak tak, ale nie można co najmniej 2 albo jak wliczanie w Żninie via no no to ja rozumiem, że jeżeli jest, o ile nie nie ma tam robót drogowych to ja powinienem wyjechać co powinno tak z dobrze, a jeżeli mamy n p . w dziedzinie tzw. znaki poziome po 13 linia warunkowego zatrzymania się złożona z trójkątów znak ten wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku pionowego aż 7 z matczyna drodze wewnętrznej zarządca tej drogi może wymalować tylko w Tallinie po 13 bez postawienia znaku A 7 i w ten sposób nie może ja uważam to i to ja uważam, że w mojej ocenie absolutnie nie jest dopuszczalne znakowanie tą linią Dmitry kącikami na jezdni bez znaku pionowego A 7, a to bardzo często jest ona jest awariach, gdy jest na parkingach a dlaczego dlatego, że dlatego, że to znak poziomy to, że akurat na parkingach te banki skryte tak będzie widoczny to jeszcze jest to jest pół biedy, ale ten znak poziomy częstokroć jest nie wy raźnie babuni widoczna a jaki wzrośnie popada n p . do tego znaku nie ma, jeżeli mamy znak drogowy, który zasłonięty chociażby przez śnieg do tego znaku nie ma nie można kierującemu zarzucić rząd nie stosuje się do znaku, którego nie widzi Piast jest dla tego dlatego tutaj z ta linia z trójkątów może to jest uzupełnienie znaku pionowego o PIT podstawą uzna to znak pionowy, czyli musi być znak pionowy, a 7 ustąp pierwszeństwa, a dodatkiem może być ten poziom ja uważam, że jak najbardziej jak najbardziej np. linii pasa, ale tych linii jest bardzo dużo chociażby znaku stop 20 będzie tak ich znaków tak tak Noto jeszcze przyjdzie przyjdzie, czas więc mamy ten ust. 2 wynikający ze znaków sygnałów tak jak powiedzieliśmy zarządca drogi wewnętrznej również może skorzystać z częściowego numer z częściowej regulacji wynikającej właśnie ze znaków sygnałów drogowych o rozmowę rozpalonego inie musi stworzyć strefę i jedzenie to dość częste rozwiązanie jej mąż też takie optymalne, gdyby tego przepisu nie było że, że przepisy stosuje się do gminy poza tymi drogami publicznymi w zakresie znaków Ścigała drogowych to po prostu ten właściciel terenu musiałby albo utworzyć strefy albo nie i wtedy jest albo jednostką albo w NATO ma jeszcze rozwiązanie pośrednie w co oczywiście nie oznacza, że w strefach ruchu nie może być znaków drogowych po to, by jeżeli stulatków jest w Warszawie ulotność wiązać się być znaki drogowe i sygnały drogowe w postaci sygnalizacji świetlnej jak rozumiem tak jak żart tak jest, jeżeli ktoś, by chciał to może sobie sygnalizator postawić przejście dla pieszych sygnały, że ten sygnalizator był już tak, ale zgodnie z przepisami rozporządzenia cykl sygnalizacji rozwiązanej wszystko musi być z opisu audycji na profilu Skołowanych napisałem, że w art. 2 prawo ruchu drogowym jest ponad 100 definicji określających uczestników ruchu drogowego pojazdy miejsca na drodze myślałem, że dojdziemy do tego tego art. 2 niestety nie udało, więc przenosimy na jasne, że wygrywały na następną część to prawda pan powiedział przed wejściem tutaj do studia, że dzisiaj tego nie damy, ale na koniec murze puszek to powiedzieć, że pan Robert właśnie na profilu Skołowanych na Facebooku napisał kodeks drogowy jest zbyt skomplikowane dla przeciętnego użytkownika ruchu drogowego, a może przeciętny użytkownik nie powinien mieć prawa jazdy skoro nie ogarnia kodeksu ja jestem bliżej tej teorii pierwszej, czyli że kodeks drogowy jest zbyt skomplikowany, bo w końcu prawo jest pisany dla wszystkich i takie powinno być powinno być jasne zrozumiałe mniej i dające na jej możliwie najmniej pola do dyskusji różnych interpretacji z tym się chyba zgodzimy tak panie redaktorze ja już mówiłem o tym, że ja w tym biznesie siedzę w cudzysłowie od lat z dniem 30 i coraz bardzie jestem przekonany o tym, że ja się na tym nie znam pomimo tego, że w spod swojego pióra wyszło 1011 komentarzy do kodeksu, więc tak jak powiedziałem art. 2 ponad 100 różnych definicji i kto by to spamiętał drodzy państwo kończymy dzisiaj Adam Jasiński ekspert odprawa ruchu drogowego z naszym ekspertem zobaczymy myślę jeszcze przed świętami za miesiąc mniej więcej w moim przedziale do tych definicji wybierzemy sobie proszę pisać, która definicja państwa najbardziej interesującego i dlaczego chętnie się tym zajmiemy Krzysztof Woźniak kłania się Nisko do usłyszenia 1220 zmotoryzowani za kilka minut informacje Radia TOK FM po nich dr Dorota Sumińska i wieża zwierza
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA