REKLAMA

110 lat temu urodził się Aleksander Ford

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2018-11-24 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dla rzeźników w sobotnim magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się o wielką przyjemność powitać mnogość z nim pani Katarzyna Wajda dzień dobry dzień dobry Filmoteka narodowa Instytutu audiowizualnego mówić będziemy o niezwykłej postaci jeśli chodzi o polską kinematografię Aleksander Ford i też nie przypadkiem wybraliśmy właśnie te sobota 24 listopada bowiem dziś przypada 100 dziesiąta rocznica urodzin wybitnej postaci wybitnego reżysera przede wszystkim Rozwiń » co wiemy o Aleksandrze fordzie poza tą wiedzą dotyczącą Krzyżaków, ale wiemy sporo, ale też sportem związany jest wiele tajemnic, bo to jest rzeczywiście taka postać z takiej banał, ale to jest biografia na film i to film z licznymi zwrotami akcji film, który można byłoby pokazać film wzrost pensji w różnych konwencjach, bo to jest bardzo wielowymiarowa biografia jak mówi jest z tajemnicami Aleksander Ford czytana po Tomaszu Tomaszu Lisie c chłopak z Łodzi z prostej rodziny, ale jakiegoś tkacza w kosmosie robotnika niewiele wiemy o jego dzieciństwie na jak z Łodzi, ale trafił do Warszawy wiem tylko, tyle że jako dwudziestolatek pojawił się na SPO niewiele o tym, mówiło się przyjął ten bardzo amerykańsko brzmiących pseudonim jednak Ford powinna amerykańska baza filmową zresztą, chociaż ponoć się tym prawdziwym nazwiskiem podpisywał umowy ciarki do końca do końca życia my wiemy dużo o tym w fordzie powojennym po fordzie twórcy Krzyżaków o fordzie, który był przynajmniej do pewnego czasu taką postacią nr 1 polskiego polskiej polskiej kinematografii nie tylko reżyserem, ale absolutnym hitem personal banking to wzrost kwiatom i rozdawał karty, kto jak mówią złośliwi szkodził innym, ale też, kto promowały młodych, bo też nie zapominajmy, gdyby nie Aleksander Ford no to Andrzej Wajda nie zrobił pokolenia i być może ta kariera potoczyłaby się zupełnie zupełnie inaczej wyrwał mi pani tym samym kolejne pytanie, bo powiedziała pani, że to co tu jak najbardziej biografiach nadaje się na nasz film bez bestsellerowych myślę bardzo drogi, ale bardzo drogi tak pytanie komu Aleksander Ford pozwolił, by ten film zrobić czy byłby to Andrzej Wajda myślę, że tak, że jeżeli miałbym miał miał miałby wybierać te, bo ja myślę, że taka LM to najlepsza konwencjom czy coś co mnie w debacie odpowiadała to byłaby taka historia graficzna, ale idąca w stronę pewnej przypowieści o losie artysty w burzliwym dwudziestym wieku o losie polskiego artysty żydowskiego pochodzenia, bo te konteksty są bardzo bardzo istotne, bo polskie kino to kino kultura, która zaczynał w tych pierwszych dekadach Munk drugie repelenty odrodzonej Polski ta nakłada się rozwijać budowali przede wszystkim twórcy żydowskiego pochodzenia o tym nie zapominajmy, że nigdy nie bardzo bardzo lubi bardzo zasymilowani telefon też się do do do nich zaliczał także wrażliwość jednak było nieco inne prawa, bo jednak bojowo, bo też było to kino branżowe, ale Ford, który przed wojną był cudownym dzieckiem polskiego kina, ale on był związany ze środowiskiem, które było do branży w kontrze to było środowisko startu SAW uczy takich młodych wówczas młodej mu młodych filmowców z inteligenckich właśnie głównie, że żydowskich i lewicowych rodzin, ale i to hasło filmową użytecznego i filmu społecznie zaangażowanego było bardzo Hart forda i bliskie i też robią to jego pierwszych filmach tylko BM w dokumentach Londyn już są to są dramatyczne reportaże, ale też pieszych fabuła przede wszystkim filmie Legion ulicy to był drugi film forda z czystego drugiego roku film, który jest takim zabiegom arcydzieło film życia warszawki gazeciarza realizowany od szczytu na koniec było bardzo rzadkie w ówczesnym kinie na tomy swą pierwszą główną oraz ekofundusz Kijewski, ale też znakomity znakomity aktor w filmie o odmowie zaginiony tez wielka szkoda, pokazując też niesamowite niesamowite talenty forda, który potrafił włączyć piękno formy właśnie z tą wrażliwością społeczną i kolejnego projektu przedwojenne które, która już zna akt, które znamy też bardzo różne, bo to jest z 1 strony zrealizowana niejako na zamówienie syjonistów zabrakło tym razem w Palestynie, ale niezwykłe, bo w naturalnych plenerach pustynnych bez sztucznego oświetlenia właściwie w miejscu, gdzie nie było żadnego zaplecza technicznego, że państwo też świętem gotowe są tłumy dziś mamy też taki palimpsest pewnie my jako tako finał będziemy go za za czas jakiś prowadzi rozszyfrować i zrekonstruować tę wersję oryginalną po, ale to są sceny fantastyczne filmowe i rzeczywiście pokazujące pokazujący Forte jako człowieka niesamowicie czuje czuje kamerę obraz potem robi wielką raną tym razem na zamówienie buntu czyli, czyli właśnie takich wedle lewicy lewicowej organizacji żydowskiej film, którym było rodzajem takiego rapu i bo to jest fabularyzowany dokument pokazuje film pokazujący codzienność sanatorium imienia Adama w podwarszawskim Raszynie tam, gdzie dzieci żydowskich żydowskich biednych żydowskich rodzin prezentował pomost nie tylko leczone, ale też były wychowywane, a przede wszystkim między 1 z holdingu Bumar Marek Edelman PE i on pensjonariuszy, bo tam być posłem był były były turnusy, na które rodzić dzieci dzieci przyjeżdżały po, że tam setki dzieci uczyły się ME odzyskiwały własną godność czy jakby czuły czuły, że są ludźmi, a nie Ania ani biednymi biedni żydowskimi dziećmi dokładnie z fantastyczną myśmy go zrekonstruowali w zeszłym roku jest obejrzenia jest jest piękny wzruszający też pokazuje wrażliwość forda i jego niezwykłą też niezwykłą też lęk redaktorów Tesco bardzo często przywilej, ale i przekleństwo wielkich, że kojarzeni są z 1 dziełem to osób publiczność bardzo rzadko wraca do do tych wcześniejszych na myśli pani, że po Ford jego postać jego osobowość to z tego powodu cierpi jest on uważa tak, bo jednak to odium właśnie teraz, że Krzyżaków, zapominając o tym, że oczywiście to jest większość wpisuje, który właściwie inicjuje taką antyniemiecką retorykę też w Polskim kinie tata tego Bukowskiej fobie anty antyniemieckie asystował kina, ale co potwierdza taka anegdota po to, pamiętam jak Martin Scorsese zapowiadał, że 1 z pierwszych filmów, jakie obejrzał to byli Krzyżacy bez napisów angielskich on kompletnie nie rozumiał, o co chodzi tu ktoś chce, ale ta historia obraz z montażem rytm tego nie tego po prostu tak absolutnie absolutnie urzekło i tak rozpoczęła gość tylko o jego jego i jego miłość do Polski okien co pokazuje bo jakby nie było od nakręcono mnóstwo propagandowych propanu butanu Finów, ale niewiele z nich miał taką widownia Krzyżacy wyciąg oglądali tam są fantastyczne role właśnie aktorskie talk-sho w scena scena scena bitwy samej ulicy to jest coś bardzo nowatorskiego na tle na tle na tle ówczesnego kina pamiętajmy, że Mieczysław Chodak który, który był operator miał jedno kamer często pokazuje, że Polak potrafi ich polscy filmowcy rzeczywiście rzeczywiście potrafią potrafią przy minimum środków na zrobimy to osiągnąć w koszu na duże efekty przy okazji pani Katarzyna opowiedziała pani oba w o nieprawdopodobnym narzędziu jeśli ktoś chce w sposób warsztatowy wniknąć w jakieś dzieło powinien rzeczywiście przy nieznajomości języka obejrzeć finał numer wpisu do 1 sztuka sztuka sztuka, a o fordzie można powiedzieć, że uważacie myślą inaczej od stołu nie wiem Kazimierz Kutz zawsze będzie mówił o nim bardzo źle Andrzej Wajda, który zawsze doceniał jego wielkości mówił to jest człowiek tak dobrze, ale Kazimierz Kutz też nie pozostał bez wpływu samego Aleksandra forda na siebie, a wszyscy na wszystkim, bo wszyscy wszyscy byli w jakim stopniu w te pierwsze pokolenia tych powojennych młodych filmowców absolwentów już łódzkie szkoły filmowe zresztą właśnie to fordowi mu zawdzięcza to, że teraz niż szkoła filmowa odważy po wojnie stała się stała się stolicą, zanim Warszawa się odbudowała stała się de facto nową stolicą Polski, a po to, on wygrał też zaszła w swym kolegą z VAT ze sprzedaży 1 startu taką jak Kubica może chciałbyś Kahlon powstał w Krakowie wygrał wygrał wygrał fortunę, który był wtedy szefem filmu polskiego rzeczywiście rządziło PiS rządził branżową był postacią, a ja wolę myśleć o fordzie ważna ekologia Daćko wspomniał o tym od czynności artystce przez biografa, która pokazuje, że termin tragiczną uwikłania artystów jak bardzo łatwo jest dać się wciągnąć, bo oczywiście systemy totalitarne asyst czy autorytarne teren, tworząc taką sztukę dworską bardzo łatwo stać się stać się takim artystą Ford był blisko władzy, ale on był jednocześnie był to bardzo utalentowanym artystą co chwilkę wracamy do naszej rozmowy klasyki dla grzeszników dziś Aleksander Ford pani Katarzyna Wajda z Filmoteki narodowej Instytutu audiowizualnego z moim państwo gość zaproszony informacji technik wracam Radia TOK FM klasyki dla grzeszników w dniu urodzin Aleksandra forda dziś przy po prostu dziesiąta rocznica urodzin tej wybitnej postaci pani pani Katarzyna określi ten życiorys i ale też w wielu opracowaniach daje się dostrzec, że to była taka postać dość sprzeczne w sobie z 1 strony ludzie, którzy pracowali z Aleksandrem fordem podkreślali otwartość niebagatelny wpływ samego reżysera ma na osoby współpracujące, ale z drugiej strony nieprawdopodobną surowość nie wiem czy one nie została przesądzona uwypuklona przesadny sposób ale, ale to jednak daje się zauważyć, że się na pewno Fort był człowiekiem skrytym także skrótem wobec wobec własnej rodziny, bo pamiętam przy okazji przy okazji właśnie premier narkomanom gościliśmy gościliśmy go dzieci i inni też próbowaliśmy wypytać czy np. niewiedzą czegoś o wojennych losach, bo też myślę, że ta powódź to co stało się z fordem po wojnie wynikało też z tego, gdzie w, jaki sposób montażu Woźniak trwa bardzo charakterystyczne dla ludzi, którzy utworzyli koło po po tym co wydarzyło się podczas drugiej wojny świata w Watford było tym polskim Żydem, który nie przeżył nie przeżył nie przeżył wojnę na terenach okupowanej Polski tylko na Wschodzie nie wiemy dokładnie wie wiele prawdopodobnie pracował właśnie gdzieś w Mińsku w wytwórniach filmowych i potem jakby wracał do Polski z pierwszą Dywizją wojska polskiego właśnie kosza, jakby tego wydziału filmowego czołówki czołówki filmowej jak mówili złośliwi wrócił na tych właściwych ciągach, ale i dlatego właśnie pod jego środowisko budował polską pod tą polską kinematografię, ale tak bardzo znaczący epizod, który mówił dodaje Jerzy Bossak, ponieważ 1 z wojennych dokumentów forda jest Marek z cmentarzysko Europy pierwszy dokument gość z epoki Piecek byśmy powiedzieli po rzeczywiście wstrząsające, bo jesteś taki rodzaj wrażliwości pyta mamę i ciała zamordowanych ludzi dzisiaj trudno wyobrazić w grze dokumentaliści postawili kamerę kręci to pokazywali te, ale ponoć Ford nie przed utratą osób toteż, jakby co też jak jest jak jest pewnie w jaki sposób znaczące i nie bez powodu nie bezczelnie bez przyczyny pierwsza firma ma powojennym taki, jaki trapi Ford będzie zagraniczna jest też interesująca, że w Żyd, który ocalał, ale robi robi robi film o warszawskim getcie przy okazji i już się natykam się różne gminne, bo to obok, bo już wtedy ten temat żydowski Holokaust getto warszawskie to było tabu oto, by to było poranna jagnięta ta ulica kręta stroma znamy, którzy są to już jest ulica graniczna poprawnych i gwarancjach cenzura to pierwotna była była ostrzejsza, jakby ten Polski antysemityzm był tam bardziej i ta samotna Żydów była była tam bardziej wyeksponowana, a nawet strzelcy 5 stron znamy zresztą też fantastycznymi kreacjami aktorskimi złożono godzinka jakoś tak ostrego krawca Liebermana i tak jest przejmująca stąd takie bardzo charakterystyczna, że państwo właśnie przy okazji rocznicy śmierci takich INFOR 2 bardzo erotyczne sceny, ponieważ Ford uwielbiał długiej jazdy kamerą i tam mamy w takich 3 wejściach skrót tego co się stało z katem od getta, która okresie zaludniają, którego rok, do którego są sprowadzani Żydzi dograć stado do pustego getta już po już po likwidacji i droga do płonącego Odessy też przy okazji pierwsze ten pierwszy film o postęp w getcie warszawskim po nie byłoby bez Aleksandra forda myśli oczywiście polskiej kinematografii mieliśmy nazwisko Andrzeja Wajdy Kazimierza Kuca ja myślę, że żal, że trudno to trudno imiennie kogo by nie było, ale on, ale myślę też to kino wyglądałoby wyglądałoby inaczej derby, bo w Ford o wodzie mówi mówiono, że zabiera co lepsze stają się dla siebie, ale też na wasze dał Wajdzie SN z pokolenia per dał też Hofmanowi Skórzewski mu wtedy co do mody młodym dokumentalistą dał inny scenariusz złego, bo zaraz po to, po sukcesie Tyrmand powieści Tyrmanda oczywiście Nana Nana Nana Nana na tej fali chciano zdetronizować nic z tego też dodać nic nie wyszło z ekranizacji złego sam fakt też przymierzał się na wasze żony do potopu, o czym mało, kto wie z różnych powodów też ten film nie powstał jako takim ukochanym ukochanym projektem była opowieść film o Januszu kościoła ku AZS też bardzo symbolicznym też Andrzej Wajda opowiadał, że kiedy Ford i właśnie to jest ten los artysty, ale i taka taki morał z tego, że to się taki romans z władzą romans z ideologią zazwyczaj kończy się zakończy się kończy się źle, bo wiadomo, że Ford był 1 z pierwszych ofiar tej czystki marcowy i Andrzej Wajda opowiadał rządzący właśnie uzmysłowił co się dzieje w momencie, gdy wszedł do 2, a nie pamiętam to było to było, a także w Łodzi czy we Wrocławiu i tam rozbierają rozbierano dekoracje właśnie to Doda to do filmu forda o kościółku co mu uświadomiło właśnie że, że nie ma nietykalnych nie ma immunitetu żal żal, że każdy, kto jest na Górze może bardzo szybko spaść na dół i FOT z oczu bardzo boleśnie, bo też silny emigracją próbował się odnaleźć na emigracji w Skandynawii nawet pracował w teatrze zrobi wreszcie ten film petenci mogą cię ku, ale to już poszło zupełnie zupełnie bez Echa wiemy, że próbował aż do swojej samobójczej samotnej śmierci bardzo taki epitet taki przejmujący jest lepsze mam przez to wizja on próbował różnymi kanałami niejako niejako wyprosić takie ułaskawienie i zgoda na powrót do Polski nigdy nie dostał co wiemy ożyciu prywatnym Aleksandra Fordonu tezy owiane swego rodzaju legendą traktatu są w historię troszeczkę wzywani do czego zmierzam tak tak, ale oczywiście słynna słynna słynna słynna historyk nasz Aleksander Ford, że państwo zobaczyć czy dom to jest też tajemnica pewnie męskiego seksapilu prawda, że Aleksander Ford nie był może mężczyzną stereotypowo przystojnym był niewielkiego wzrostu na urodę bardziej ciekawe niż oczywiste, ale miał niesamowitego oceniał pan no właśnie m. in . m. in. odbił odbił piękną piękną i piękną amerykańską żonę z Lentowicz no no właśnie w środowisku to funkcjonuje jako anegdota, ale też 1 z takich bar w mniejszych historii obyczajowych tylko tak, bo to rzeczywiście tamta tamten był jakiś kwestii uznania ojcostwa no blokadzie torów, gdzie dzisiaj przy prze przyłączy media społecznościowe przejęli wielość kanałów informacyjnych mielibyśmy naprawdę naprawdę historia na jakiś znak docentem żyło środowisko też żyła żyła żyła Warszawa też ze względu ze względu też na rodzinę i właśnie stworzono z sali na euro, a też za głośne emigrację i też stan kontemplacji świata można się tu można się od rozpadła także z powodu tt skoczek był to jednak okazało się, że Aleksander Ford jest jest artystą bardzo polskim im poza poza po to, poza polską po prostu usycha z tęsknoty, gdyby teraz przyszło Aleksandrowi fordowi brać za za filmy oczywiście możemy sobie antycypować to w sposób dowolny czy pani, że w, którym kierunku poszedłby mając wiedzę o obecnej Polsce nie wiem być może wróci do swoich korzeń znów wraca wracamy do wrażliwości w Wiśle można myśleć o tym nie są też o takim o takim ataki na oddziale dziecięcym w jego filmach za zarzuty wczesnym rządu być może to właśnie to ktoś nas to nic nie wiemy jak wyglądała jego dzieciństwo w Łodzi być może właśnie oni w pewnie byłoby, gdyby nie bardzo przepraszam za chwilkę dokończę wątek z premedytacją skrywane czy i czy po prostu mnie nie zdarzyło się, by był Aleksander Ford mógł o tym, opowiedzieć o miejsce uważa, że żal, że jednak skrywana, bo oba zdarzenia opowiada o tym, dziennikarzom Sadzyński to problem i prowadzi zabitych, bo chciał pisać książkę wierszu napisał i mówi że on był bardzo małomówny to był bardzo trudne bardzo trudne rozmowy, bo nic nie mówił po prostu, ale to, że nie mógł nawet swojej rodzinie, więc to jest jakoś jako znaczące, ale ta wrażliwość własny los dzieci, które bardzo bardzo widoczna tylko też nie jest niezrealizowane plany jeszcze z lat trzydziestych m. in. historii historii o ofiarach hiszpańskiej wojny domowej czy też francuskiej Gazecie aż w kolejce w analogii dotyczy to tych warszawskich, że być może być może wróci, bo do tego do tego hasło tego filmu społecznie zaangażowanego filmu chrzest czymś więcej niż niższy niż dzieła sztuki aktorzy, którzy w osi widzą w parze zawsze z Aleksandrem fordem i trudno wyobrazić sobie i bez niego potrzebne myślę myślę tt tt wszystkich, bo świetnie rzeczywiście rzeczywiście te dobiera to są młodzi młodzi młodzi aktorzy w piątce z ulicy Barskiej oto jest młody Tadeusz Janczar i Tadeusz Łomnicki i Mieczysław stół, ale z drugiej są też się takich filmach mniej nieco mniej znanych, ale jakość jako jakoś rzadziej zmianach w kontekście forta tak jak chociażby pierwszy dzień wolności, ale też ciekawy film wojenny już powojenny prawda tam świetna świetna rola właśnie za Tadeusza Fijewskiego Tadeusza Łomnickiego role kobiece Elżbieta Czyżewska bata Beata Tyszkiewicz też rola w filmie przedwojennym się tylko takim oddziale o filmach ludzie Wisłę tez filmy z 3007 . roku też realizowanym w o próbach młodych młodych, ponieważ to buddyjskim zrealizowany właściciele zwierząt Zarzecki czy też tym środowisku sportowców taka próba próba wyjścia poza kinem branżowym ma być opowieść o ludziach Wisły, czyli wodniaka o ludziach ludziach ludziach mieszkających pracujących pracujących na barkach ktoś nie do końca udało, bo potem Kniażuk, że głównymi sponsorami ówczesnych produkcji na uzależnienie to musi być romans mógł usiąść gwiazdę z nadajnika, ale jako dziewczyna z barki jest Jerzy Michalski, ale z drugiej strony jest fantastyczna bez sensu Wisłocka wybitna aktorka, która w teatralna wielka tragiczna, która w kinie głównie grała rolę w drugą trzecia planowe babek nianiek jakiś taki staż kobiet tutaj gra właśnie z aromaty jaskrawe poszły lekko pod postać sposób popowe pominąwszy tę parę amantów pierwszoplanową fantastyczna taką pokazującą te jakie, jakie role, jakie filmy można byłoby robić gdyby, gdyby gdyby, gdyby nie tata to komercyjna presja na trzecie z tych patrząc na Krzyżaków ale, zostawiając Toma konsul z firmami, o których pani w tej chwili mówiłam Bogu fordy z najlepszym dowodem na to, że może zabierać za wielką historyczną spuściznę, ale też błaha historia może być dla niego punktem wyjścia do zrobienia też firmom, które będzie się mówiło wychyla to jest to jest to jest absolutnie na nogi, a potem się poznaje Mistrzów bomb to byto to musimy podkreślić niezależnie od wszystkich od aut, a to od tych wszystkich zawierzam biograficznych uwikłań to jednak był wybitny reżyser i dziękuję pani bardzo za te opowieści wspominała pani Katarzyna Wajda z Filmoteki narodowej Instytutu audiowizualnego Aleksandra forda dziś przypada 100 dziesiąty dobrze co dziesiąta rocznica jego jego urodzin pani dziękuję bardzo dziękuję państwu zaprasza z kolei na informacje Radia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA