REKLAMA

Polska kolej ma się coraz lepiej? Dr Majewski: Najgorsze dno kolejowe mamy już za sobą

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-11-25 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ósma 41 przy mikrofonie Filip Kekusz i jeszcze raz dzień dobry, a ze mną w studiu dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry dzień dobry dwudziesty 5 listopada tydzień Kolejarza pytanie czy kolejarze mają w tym roku świętować, a jeśli tak to czy te obchody powinny być bardziej huczne niż w zeszłym roku czy może mniej huczne no rzeczywiście mamy dzisiaj święto Kolejarza w związku z tym może na początek złożymy życzenia wszystkim kolejarzom, ale też Rozwiń » pasażerom wszystkim hobby z tą koleją i wszyscy, którzy wierzą w to, że kolej może być w Polsce nowoczesna punktualna szybka wygodna czysta to są zagadnienia, które zaraz wrócimy każda kolej, więc wydaje się, że jest na tej drodze ku tym dzieciom, które przed chwilą wymóg zmieniłem jakoś powoli mozolnie, ale jednak się posuwamy i ten najgorszy kryzys najgorsze dno kolejowe mamy już za sobą jest dużo pieniędzy unijnych i dość zdecydowana polityka unijna nie jest skierowana na to, żebyśmy kolej rozwija liczba nagła rzeczywiście realną alternatywą dla budowy dróg mamy w Polsce przez wiele lat wierzyliśmy, że w końcu wybudujemy tyle dróg i tyle autostrad, że wszyscy będą mogli wszędzie dojechać samochodem i kolej będzie można ostatecznie zlikwidować razem z z całym bagażem jej historycznym i tym, że to jest branża, która się w dość trudne reformy w dni udało się to już chyba wszyscy, którzy stoją w korkach narzekają na to, że nie mogą znaleźć miejsca parkingowego, że za mało jest w przestrzeni do rozpędzania się swoimi nowoczesnymi samochodami już zrozumieli, że w dużych aglomeracjach nie ma miejsca tylko i wyłącznie samochody, a dodam jeszcze jak frustrują się, wyprzedając chili albo piszą, że należy Jerome zabronić wyprzedzać inne tiry to niech pomyślą, że tych tirów przybędzie jak ładujemy NATO, czyli wszystko co jeździć pociągami nie da się funkcjonować w dużym państwie bez transportu kolejowego i jaki stan polskiej kolei w tym momencie, bo ty też Jan k to się patrzy się z 2 perspektyw, bo z 1 strony ja jestem pasażerem kolej jakiś czas im mniej się podoba na te wiem, że startowaliśmy z jeszcze niskiego pułapu jeszcze kilkanaście lat temu natomiast w widzę jak te inwestycje się rozwijają wiem, że wiele miejsc mądrych i sprawniej co docenta jest inna kwestia, a z drugiej strony co jakiś czas w dyskursie publicznym przy okazji jakichś niesamowitych opóźnień, które się zdarzają oczywiście z różnych przyczyn losowych bilansowych pojawi się znowu od pory takiego stereotypu, że kolej jest pan powiedział nowoczesna punktualna 300 lat to zacofana spóźnia ska i brudne rzeczy niebywałe dosyć duży problem z koleją jakąś, jaką czuje jako taką branżą, czyli strukturę, bo nie widać wyraźnie, że duże pieniądze unijne, które trafiają n p . na modernizację dworców w wielkich aglomeracjach te dworce zmienił pojawiają się nowoczesne pociągi tak jak pociągi klasy Pendolino już już takie hasło ikona ikona zmian na kolei i niewątpliwie są pociągi bardzo nowoczesne sprawne ciche efektywne a, ale gdzieś tam to wszystko nie jest w stanie przenieść tego systemu kolejowego na wyższy poziom ma się cały czas pociągi się spóźniają nie później wcale mniej niż niż kilkanaście lat temu, a wręcz przeciwnie najnowsze dane punktualności pokazują że, że w takim ruchu dalekobieżnym prowadzonym przez PKP Intercity 13 pociągów dziennie punktualnie no ale nie jest łatwo jest towarem to ile to co zaznaczenie punktualnie bonie punktualnie automatycznie włącza 3 , 5 godziny 190 minut tutaj tym tt te dane Urzędu Transportu Kolejowego mówią o wszystkich poziomach, które przyjeżdżają 5 minut po czasie natomiast oczywiście jest także rzezie tamten rozkład pociągów, które się z FUS spełniają jest jest coraz intensywniejsze mniejsze spóźnieni teraz nie jest pociągu spóźniający się bardzo natomiast już toczą się spóźni bardzo to wszyscy bardzo dokładnie zapamiętają to podróże prawdopodobnie nie będą chcieli jechać pociągiem stąd też inicjatywa parlamentu Europejskiego, która mówi o tym, że każdy pociąg, który spóźni się powyżej 2 godzin każdy przewoźnik w sporze wspólnie się powyżej 2 godzin będzie nam musiał oddać pieniądze za podróż i wtedy rzeczywiście zacznie być jakaś rekompensata za to jak jakieś uczciwe i uczciwa próba podejścia do rozwiązania tego problemu, ale ruch jest także te wszystkie inwestycje jakoś ciągle nie dają nam możliwość przejścia na ten wyższy poziom kolejowe z na ten wyższy poziom kultury podróży i ich wtedy powstaje takie pytanie czy my nie wrzucamy tych pieniędzy w czarną dziurę nie stosujemy taką taką, że taką łopatą do kotła w tym parowozów wagonów do kolejnych miliardów euro nie uzyskują z tego żadnych efektów i tu niewątpliwie potrzebny jest jakaś jakaś gruntowna reforma struktury kolejną ciągle wierzymy i to gdzieś w dyskursie publicznym pobrzmiewa, że podzieliliśmy kolejne spółki i dlatego jest źle jak byśmy te spółki z powrotem połączyli z 1 wielką kolejna rodową to wtedy będzie dobrze no to jak tym wszystkim, którzy nie mają takie zapędy poleca mnie w 1 centralę handlu handlu rybnego np. pary albo likwidację wszystkich supermarketów hipermarketów sklepów osiedlowych zrobienie z tego 1 wielkiej zespoły morskiej wspólnoty, która będzie centralnie w ministerstwie handlu ustalała ceny mleka masła no i nie ma nic nie albo np. transport lotniczy na mamy linie tanie drogie strajkujące nie strajkujące połączmy je wszystko w 1 narodową linię lotniczą lot i powiedzmy pasażerów, że nie ma od jutra wyboru jest dla nich dobra czy dla ich dobra będziecie latać tylko wyłącznie od nich nie wpuścimy do Polski żadnego innego przewoźnika lotniczego, bo wtedy będziecie mieli biało-czerwone bilety z biało-czerwonymi biletami będziecie najwyższą satysfakcję z podróży no brzmieć dość absurdalnie taka na kolei uparcie tego typu tezy awansujemy i 1 spółka, która zarządza infrastrukturą w Łodzi z Węgier i pasażerów remontuje dworce ma przedszkola apteki i ośrodki wypoczynkowe będzie najlepszym rozwiązaniem dla pasażerów nieprawda, ale nazwiemy tę tezę dlatego to ponownie moje prywatne doświadczenia z rozmów z innymi ludźmi, że identyfikacja sklepów jest czytelniejsze na pierwszy rzut oka pewnie dlatego się tym zajmujemy niż identyfikacja pociągów wielokrotnie muszę tłumaczyć ludziom w Warszawie, że zielony pociąg, że w danym pociągu nie ma kasowników zarząd transportu Miejskiego, a w czerwonym pociągu są i szczelne można dostać związku z tym kary jak się wszędzie jest dalece mniej z Krakowa, który nie jest 30 dniowe bilety na to są z 1 strony niuans raz drugi to np. dajmy się trochę powstrzymuje bardzo wiele osób jeżdżących po Warszawie z skorzystania z opcji wreszcie wspólnego biletu kolei Mazowieckich zarząd transportu Miejskiego WKD, dlatego że jest wciąż ta niepewność prawna i prawda nie wiem co doskonale się bierze się bierze z tego, że jest problem z informowaniem pasażerów, że ich być czytelnym poinformowaniem o tym, że pociągi są różne takie są różne sklepy i każda oferuje trochę inny produkt, chociaż podobne czyny może córki może też wina po stronie pasażerów to nie nie jest to wina po stronie pasażerów ciasto musi być prosty i transportu niż musi być bardzo bardzo prosty, żeby przekonać ludzi do korzystania z niego, zwłaszcza tych, którzy nie mają doświadczenia to nie może być także czas studiować regulamin przewozu, zanim się wejdzie do innych do autobusu czy pociągu i to jest zadanie organizatorów przewozów natomiast wracając na chwilę, gdy do tego wątku, że łatwiej rozpoznać swoje sklepy i 3 czy stacje benzynowe jedno oczywiście, że ta nie jest natomiast to jest zadanie do wykonania, a nie jest rozwiązaniem tego zadania połączenie wszystkiego wielką 1 kolejkę nawiązującą do tematu poprzednie rozmowy należy mały problem z zanieczyszczeniem środowiska toczyć możemy zlikwidować stacje pomiarowe i żyć w głębokim przekonaniu, że jest dobrze no i teraz nad na tej samej zasadzie, że nie jesteśmy w stanie sobie dzisiaj poradzić z ze wspólnym biletem czy czytelnym systemem informacji to połączmy kolej w 1 wielką spółkę wtedy nie będzie problemu systemu biletowego no to absurdalne rozwiązanie musimy rozwiązać to w ten sposób, żeby rzeczywiście system był prosty jasny i nawet w tej chwili obecne władze PKP pracują nad wspólnym biletem, który w końcu ma zapewniać możliwość przejechania z dowolnej stacji do dowolnej stacji do i z każdym przewoźnikiem, który się znajdzie po drodze to są rozwiązania, które z powodzeniem funkcjonują osoby z zagranicą w chociażby w wielkiej Brytanii, gdzie kolej został całkowicie kolej pasażerska została całkowicie sprywatyzowana, a mimo wszystko każdy przewoźnik ma po prostu ustawowy obowiązek sprzedawania biletu do dowolnego miejsca na wyspie i u nas to też powinno się w ten sposób załatwić to kwestia tego, że ktoś się tym zainteresował no ale niestety jest także politycy po pierwsze nie jeżdżą pociągami zbyt często i szkoda bo gdyby nimi jeździli widziałem taki pomysł, żeby im zabronić jeżdżenia czymkolwiek innym niż pociągami zaczną męczyć się z tą koleją to wtedy zaczną reformować, a po drugie z co mnie co znamienne nie płacą za Blidę w związku z tym nie wiedzą, że przynoszący z 1 przewoźnika do drugiego można mieć kłopot zachęciliśmy zagranica to może się zapytać jak w tym momencie polskie koleje pań nie polskie koleje państwowe po prostu system kolejowy w Polsce wygląda na to ma oczywiście w skrócie krajów zarówno z zaś po nas po naszej zachodniej stronie jak i wschodniej w dość już cieszyć się to dotąd to bardzo ciekawe pytanie, bo z 1 strony jak popatrzymy na Europę zachodnią to kolej jeździ tam generalnie bardzo często coś, czego u nas nie u nas pociąg, zwłaszcza na nim jakieś tam nieco dalej położonych w regionie jeździ kilka razy dziennie na jak jeździ 67 × dziennie to się mówi, że to wciąż przyzwoity standard na Zachodzie w zasadzie nic się rzadziej niż co 2 godziny uznając, że nie ma sensu serwis który, który jest tak rzadki, bo nikt nie będzie się z siecią na peronie czekał na pociąg, który przyjedzie za Zaza 56 godzin w Polsce jest województwo podkarpackie są takie pociągi, które żyją 2 × w tygodniu n p . tracą wyobraźmy sobie, że ktoś się w niedzielę spóźniona pociąg na następny pociąg jest piątek, czyli generalnie równie dobrze do siebie piechotą do celu znacznie szybciej niż docent moll doczekał się na połączenie niemożna oferować kolej, która z takim alibi długiem jak to Niemcy mówią, czyli pociągiem, który jeździ po to, żeby nie można było powiedzieć, że nie jest tak oczywiście nic nie ma nie korzysta, ale uspokaja sumienia tych, którzy podzielają te mają za transport w regionie w razie czego na mapie można rysować kreską z dnia powiedzmy Jasła do Zagórza mamy mamy swój serwis kolejowy nie mamy tak znaczy to toi toi toi toi to jest nieprawda równo na równoległej drodze jeżdżą busiki są co kilkanaście minut i nie w związku z tym nie będzie kupował biletu miesięcznego na na pociąg, który może pojechać kilka razy kilka razy w tym miesiącu o tym, to jest jakby to jest jakby nikt jednak kwestia jest z kolei na Wschodzie cały czas to motoryzacja stan dróg i t d. też nie rozwinęły na tyle, żeby to kolej wypchnąć z rynku w związku z tym jesteśmy, gdzie w takim w takim tak, by takiej strefy przejściowej na Zachodzie kolej jest znacznie bardziej popularna idą w podróży na mieszkańca jest cztero pięciokrotnie wyższa niż w Polsce na Wschodzie kolej cały czas ma dominujący udział w rynku przewozów i towarowych pasażerskich, bo rzeczywiście tam są duże odległości tam się tam się jeździ koleją trochę z braku alternatywy to co wierzyli nasi kolejarze przez całe lata dziewięćdziesiąte no ludzie będą jeździć koleją bez względu na to, jaką ofertę im przedstawiły, bo po prostu nie mają czym jechać tak to w końcu jest kupili samochody później państwo budowa autostrady i dzisiaj tak to alternatywna jest bardzo realne i trzeba po prostu w sposób realny konkurować a, a nie tkwić gdzieś mentalnie w sytuacji takiej, że w erze pojadą pociągiem, bo zawsze jeździli, a ile potrzeba, żeby rzeczywiście oczywiście też dywagacje ile potrzeba, żeby kolei, że rzeczywiście stała się takim dobrą alternatywą zarówno dla tanich linii tanich linii lotniczych, jaki dla samochodów czy jest w ogóle taka możliwość kolej będzie miała swoją niszę i będzie przeznaczona dla konkretnego typu odbiorcy no ja wierzę, że cały czas taka kolej była powszechnym środkiem transportu w Polsce w czasach socjalistycznych na początku lat dziewięćdziesiątych cały czas można odbudować na czym, gdzie jest to możliwe oczywiście nie będzie także dojedzie do każdej wioski, ale np. z każdej wioski można będzie dojechać samochodem na parking, gdzie się przesiądziemy na pociąg, który będzie jeździł często i to może być efektywny nawet w obsłudze regionów mniej zaludnionych tak, że jest to możliwe potrzebna tylko jest wyraźna determinacja w tym, że to kolej po prostu chcemy w Polsce mieć i wydaje się, że przez długi czas tej determinacji nie było dobrym pewnego grudniowego grudniowego wydarzenia lada moment będziemy obchodzić jego i jego rocznice, czyli wejście w życie nowego rozkładu jazdy w województwie śląskim i gwałtowna była tym to było 2000 bodaj 14 dni nikt nie chce spekulować namawiali, ale parę dni byłem parę lat temu i ich jak okazało się, że politycy nakazali kolejarzom chce przejąć głównie ze względów ambicjonalnych były do obsługi całe województwo śląskie do kolei śląskich nowego przewoźnika, który był do tego momentu dość niedużego sobie tam jakoś stopniowo znają się zadławił tym tym zadaniem w niedzielę w poniedziałek nagle okazało się że, że grób pociągów spóźnionych pociągów w ogóle nie wyjechało na trasy jest kompletny Armagedon stacja w Katowicach jest zastawiona przez puste składy którym, które doprowadziły do doprowadzono do tego miasta i kolejarzom kolarz już skończyli swoją swoją zmianę nim zgodnie z przepisami nie mogli jechać dalej w związku z tym zablokowaną cały cały Śląsk i co się stało to jest właśnie najważniejsze Otóż odwołano województwa odwołano marszałka województwa Śląskiego za za ten Armagedon to jest pierwszy przypadek w Polsce, kiedy polityk wysokiej rangi stracił stanowisko, bo uznał, że kolej jest nieważne, że kolej istnieje głównie dla kolejarzy związkowców, że nikt tego środka transportu nie korzysta w związku z tym czy ona działa dobrze średnio czy źle to niema absolutnie żadnego znaczenia dla postrzeganie wyborców czy postrzeganiu społeczeństwa tego jak działa dany region okazało się, że nie myślę, że jest bardzo ważna lekcja, którą zaczęli odrabiać marszałkowie, dowiadując się, że kompetencja p t. odpowiedzialny za transport kolejowy w regionie jest kompetencją szalenie niebezpieczną i lekceważenie systemu kolejowego jednak może doprowadzić do końca tylko politycznej kariery i to bardzo dobrze, że marszałek stracił to stanowisko, bo okazało się, że właśnie kolej nie jest już tylko niszą, z których korzystają pojedynczy pasażerowie i którą tak naprawdę można pozostawić samą w sobie armia mam nadzieję, że aż takich tąpnięć nie będzie za dużo i że raczej w sposób liniowy się będzie rozwijała nikt nie wydaje się, że po tych lekcji to, że zaczyna rozwijać w sposób liniowy i powstają mniej lub bardziej dopracowane nie programy rozwoju kolejno dość powiedzieć, że po raz pierwszy od najbliższego stycznia wchodzi w życie wieloletni program utrzymania infrastruktury kolejowej było wybrać się, że państwo, że cała cały system kolejowej Psary wszystkie tory stacje rozjazdy i t d . tak dalej całą infrastrukturę kolejową dotychczas odpływ odpowie odpowiada za to po spółka polskiej PKP polskie linie kolejowe, która działała na budżetach rocznych i gdzieś tam pod koniec roku szło się zapytać w sejmie czy na przyszły rok to będzie miała 2 miliardy 3 miliardy 4 miliardy czy nic tak nie da się zarządzać przedsiębiorstwem oburzeni, że do 56 miliardów złotych niemający, by planu wieloletniego atak co dotychczas wyglądało no i teraz po raz pierwszy wchodzi wchodzi w życie przyjęty przez przez radę ministrów plan, który daje stabilność finansową infrastrukturze kolejowej do 2003 . roku to jest jakaś myśl, że w takim razie przyglądać temu prawdopodobnie nie unikniemy też tak nie jest możliwe, że mogli czegoś egzekwować byle gdzie będzie pytać macie pieniądze to teraz pokażcie co te pieniądze zrobić, bo dzisiaj było łatwo też nie ma pieniędzy w związku, z czym jest, jakie cieszcie się, że w ogóle jeździ bardzo serdecznie dziękuję dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej były państwa i moim gościem już za chwilę informacje Radia TOK FM po nich audycja świat się śmieje świętych i świat się chwieje gośćmi Grzegorza Sroczyńskiego będą Włodzimierz Czarzasty z SLD i Adrian Zandberg z partii razem wydawcą poranka był Tomasz Kopka realizował Daniel Kowalewski jeśli nazwa Filip Kekusz do usłyszenia ale Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA