REKLAMA

O symulacji medycznej opowiada dr Marcin Kaczor (powtórka)

Data emisji:
2018-11-25 20:00
Audycja:
Wywiad Pogłębiony
Prowadzący:
Czas trwania:
45:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dobry wieczór państwu, to jest wywiad pogłębiony, Anna Wacławik-Orpik. Moim gościem dziś jest dr Marcin Kaczor, dobry wieczór, dobry wieczór pani, również państwu, Warszawski Uniwersytet Medyczny oraz tak się składa, że kierownik projektu centrum symulacji medycznych w Warszawie. Zanim zapytam o symulowanie i o to, co właściwie tam państwo symulują, skoro już udało mi się zaprosić do studia lekarza, to gdyby pan miał zdiagnozować stan pacjenta, który ma na imię służba, a nazwisko zdrowia, to jakby pan opisał jego stan obecny.  Rozwiń »
Bardzo trudne pytanie, w czym 1 słowem czy w krótkich w kilku zdaniach oswoili się to Synthos Polska wygląda wydaje mi się, że wbre w temu co powszechnie się uważa, że jest nas bardzo źle to co tak bardzo źle nie zniknie z muszli pacjent żyje to pierwszy film żyje tona pewno trzyma się dobrze tego nie wiem a, ale myślę, że biorąc pod uwagę fakt obszar, który mija się zajmuje czy zajmuje się edukacją medyczną zajmuje się symulację medyczną potem pacjent może wcale nie najgorzej w wezwaniu Pekaes mocno i mam nadzieję, że będzie dobrze lepiej, bo są ku temu, a są ku temu naprawdę bardzo dobre warunki i kij to jest to jest ten obszar, w którym ktoś miesza mogę opowiedzieć jak wygląda to całościową nie umie doceniać no bardzo żałuję, że te diagnozy się tylko zrobiła wycinkowo zastanawia się to też nie jest przypadkiem problem tego właśnie pacjenta służby zdrowia, że mamy też wycinkowo diagnozy natomiast nie ma jakiejś wizji terapii całościowej skoro już musimy się trzymać tego meta języka może się mylę tak jak powiedziałem na wstępie do to jest bardzo rozległy problem nie to jest tematyka, która jest obóz na pewno zahacza o ogromnym stopniu ekonomię na pewno ogromnym stopniu zahacza o człowieka, czyli pracowników ochrony zdrowia to nie jest tylko ekonomia to są różnego rodzaju nawyki to są różnego rodzaju zachowania to są rozwój różnego rodzaju tradycję również, które cały czas pokutują w polskich ochronie zdrowia n p . n p . fakt, że my pracujemy czy jesteśmy przyzwyczajeni do tego, żeby pracować tylko i wyłącznie w 1 miejscu przy bardzo byśmy chcieli tego, żeby pracować w 1 miejscu czy w wielu krajach na świecie pracownicy ochrony zdrowia pracują w różnych miejscach jest to absolutnie normą np. wielka Brytania i system lokum umowy w tamtym kraju w Polsce tak nie jest nieznana 1 lekarza, który pracowałby w 1 miejscu oporu znam, że razem pracują w kilku miejscach to prawda tylko to jest związane z ziemi jednocześnie z nasion przed opracowaniem ani nie jest ich wprowadzeniem pewnej formę w normie bądź też zgodę na to, że tak może być, że możemy pracować w kilku miejscach Pliś zajęła też wymuszona myślę, że to faktu na pewno jest wymuszona przez ekonomię my bardzo chcemy pracować w 1 miejscu jest system idealny jest wzrost płac i dla, ale proszę uwierzyć, że nie ma na świecie systemu idealnego, ale czy to, dlatego że lekarzy będzie zawsze mniej niż pacjentów niedobory w ochronie zdrowia są coraz większe im to widzimy, że w tej chwili lekarze czy pracowników ochrony zdrowia jest cały czas coraz mniej w stosunku do ilości pacjentów, których przyjmuję to związane z starzeniem się społeczeństwa np. jest to związane z większą świadomością społeczną z większym dostępem do informacji związku, z czym pacjenci, którzy wcześniej o pewnych objawach czy są podejrzewani o pewnych chorób nie myśleli dzisiaj zgłaszają się do lekarza częściej, ponieważ przeczytali na temat wszelkich objawów chcą je chociażby tylko włącznie skonsultować poprawia się jakość leczenia, a co za tym idzie, a pacjenci, którzy hołdują chorują dłużej w sensie, że już wspomnieliśmy kiedyś do czynienia z chorobą nieuleczalną czy pacjent umierał w przeciągu roku 7 pacjent może przeżyć kolejnych kilka lat względnym komforcie to są wszystko te elementy, które wpływają na to, że liczba pacjentów jest większą, a liczba wizyt interwencji medycznych zwiększą, a liczba lekarzy czy pracowników ochrony zdrowia z różnych względów tak naprawdę Lech nie zwiększa się w sposób adekwatny i to jest to jest 1 z problemów ekonomia MON niewątpliwie ma ogromne znaczenie płacę przeciążenie pracą to są te wszystkie elementy, które my jako lekarze pielęgniarki ratownicy medyczni położna ratownik to znamy jako pracownicy wiemy czym jest ciężka znaną pracą my wiemy jak wygląda praca na ostrym dyżurze, gdzie jest niedobór personelu i mówimy tylko tak o niedoborze lekarzy, ale mówimy o niedoborze chociażby pań salowych, gdzie zlecamy wykonanie pewnych podstawowych czynności p t . Lwów za przeniesienie czy zaniesienie, bo do badań laboratorium i nie ma komu tego zrobić to wszystko elementy, które na to wpływają i nowym, bo tak to w tej chwili wygląda, ale dla nich nie czuje się kompetentna, by diagnozować nasze decyzje marzą o naszą ochronę zdrowia i stan pacjenta nie na tym poziomie no tak dodatkowo musi powierzy mi pan zaskoczył, bo z perspektywy w rodzinnym tego pacjenta tak ujmę to oględnie mając namyśli swoją osobę n p . czy nie lekarza o pacjenta to jakoś specjalnie dobrze nie wygląda dodatkowo jeszcze przeraziła mnie wiadomość przeczytana kilka naście czy kilka tygodni temu o jakiś Super bakterii, która w właśnie ze szpitali zaczną wypełniać i a jeżeli już groźna epidemia i to wszystko się za chwilę skończy dla nas źle co nie jest opowieścią o bakterii tylko o stanie infrastruktury jak wygląda sytuacja naprawdę nie, opierając się ma w informacjach medialnych, ale na informacjach naukowych musiałbym na temat tejże bakterii zapewne więcej przeczytać i skonsultować się porozmawiać z osobami, które się zajmują empatyczny tym problemom niewątpliwie szczep New Delhi jest bardzo groźną bakterią i niewątpliwie jest to ogromne zagrożenie, ale niewątpliwie również, przyglądając się w debacie czy dyskusji rozmową na temat ochrony zdrowia w Polsce mówimy tylko, że jej przez większość przypadków mówimy źle negatywnym świetle negatywny sposób, a może też czas, gdy popatrzeć na ochronę zdrowia oczkami w pewnych aspektach ludzi pozytywnie zastanowić nad tym czy, że to nie są tylko i wyłącznie bardzo długie kolejki, że to nie są tylko włącznie sfrustrowani lekarze pielęgniarki i równie sfrustrowani pacjenci dzięki temu również również sfrustrowani pacjenci, bo pewne pewne zachowania wynikają z innych zachowań to jest na zasadzie akcji reakcji, ale też spróbujmy popatrzeć chociażby n p . z punktu widzenia edukacji medycznej czy tematyki, którą zajmuje się, czyli symulacji medycznej, że jest szansa na to, żeby było lepiej rzecz, że są takie obszary, gdzie dzieje się letni lepiej po prostu lepiej nie chcę powiedzieć, że dzieje się dobrze, ale czy jest dużo takich pozytywnych sygnałów, że jest szansa, żeby np. przyszli lekarzu, a on być bardziej kompetentni, a jeszcze lepiej wykształceni i dziś naprawdę dobrze kształceni, a żeby mieli inny lepszy stosunek do pacjenta niż ich koledzy, a od 2030 lat starsi, którzy właśnie filmy, o których się też mimo tego pan zaczął już wiemy, że w tej działce, którą pan się zajmuje, w których się specjalizują, choć wszystkim anestezjologiem prawda to jest pana specjalizacja natomiast jest on tak jak mówiliśmy na wstępie kierownikiem projektu centrum symulacji medycznych mówił pan, że w edukacji medycznej jest naprawdę nieźle i czym właściwie jest to centrum symulacji medycznych dla kogo ona jest, że rząd tego czym jest symulacja medyczna, bo to jest słowo słowo, które pojawia się w różnych sytuacjach dodatnim doprawdy nie do końca wiemy co ono oznacza MR symulacja medyczna jest odwzorowaniem pewnych Stanów, a odwzorowaniem pewnych sytuacji zdarzeń, a w zysku którymi w może mieć bądź ma do czynienia z lekarz pielęgniarka ratownik medyczny położną i w tej sytuacji są odtworzone w warunkach jak najbardziej zbliżonych do warunków, jakie panują w rzeczywistości czyli, jeżeli mówimy o ratownictwie medycznym to będzie to USA i szpitalnego oddziału ratunkowego, jeżeli mówimy o chirurgii anestezjologii to będzie np. salę operacyjną, a zimą wymogi ekologii położnictwie to będzie to sala porodowa np. i one istnieją w sensie fizycznym tak jak najbardziej to są to sąd w Salt, który nazwą salami wysokiej wierności to są sole, które w wierne sposób na inne odwzorowują tym całe środowisko, jakim mamy do czynienia właśnie w tego typu miejsca i Warszawy to jest na ulicy Banacha w szpitalu w Warszawie w chwili obecnej tak centrum symulacji Warszawskiego Uniwersytetu medycznego mieści się w szpitalu przy ulicy Banacha sala jest, a pacjent pacjentkę mówi pan ginekologiczna w Challenge to, skąd bierzemy rodzącą go rodzącą kobietą jest symulator urządzenie bardzo skomplikowana aurze, lecz wygląda jak rodząca kobieta urządzenie, które jak najbardziej wygląda jak rodząca kobieta jest to urządzenie wielkości dorosłą kobietę mającą na oczy skórę włosy ma oczy skóra włosy mruga oczami możecie mówić może też możesz się komunikować z liczącymi krwawi, a może krwawić, a przede wszystkim chorzy czy jest to system, który pozwala na urodzenie dziecka a, a co za tym idzie jest to system, który pozwala na naukę niż odbierania porodu, ale chwileczkę, czyli to jest taki robot, który wygląda jak rodząca kobieta i odrodzi nowego robota, czyli dziecko tak możemy możemy się pokusić się tak o takie stwierdzenie, że jest to, że jest to robot, który którzy, choć rzeczywiście nie nazywam tych urządzeń robotami Bayern symulatora z funduszu są to symulatory AM symulator rodzące, które posiadają na centrum symulacji moralnie Victoria no właśnie weszli chciał powiedzieć, że jeżeli to ma być wysoka wierność to powinno milicję owa maszynom jakieś imię Wiktoria jest bita psuć zwyciężczyń zwycięzcami są ci studenci, którzy z nią ćwiczą tak naprawdę artysty pierwszy kontakt z takiego przyszłego lekarza położnika z rodzącą kobietą czy ma szansę wcześniej na oddziale poćwiczyć proces proces nauki właśnie opiera się na tym żeby, zanim student miał szansę zbliżyć się do żywego człowieka, żeby świtu pewne procedury pewne umiejętności na symulatorze i tutaj mówimy o 2 rodzajach umiejętności, a 1 z tych z nich to są umiejętności techniczne i taką najprostszą czynnością techniczną stawką założenie wenflonu, a udrożnienie dróg oddechowych trzecie brana, a ich umiejętności techniczne to jest to co bardzo mocno podkreślamy i wprowadzamy w również to do edukacji w ramach studiów na warszawskim Uniwersytecie medycznym są kompetencje komunikacyjne, czyli rozmowa, czyli rozmowa rozmowa z pacjentem w trakcie zabiegu, a w trakcie wykonywania danej procedury, ale to jest rozmowa w trakcie zbierania wywiadu to jest rozmowa z rodziną pacjenta to jest również rozmowa z innymi specjalistami bądź innymi pracownikami ochrony zdrowia proszę pamiętać o tym, że my uczymy studentów w ramach wydziału lekarskiego tego wszystkiego co mają robić lekarze w przyszłość, a w ramach centrum symulacji chcemy uczyć również tego, że ci lekarze współpracują z innymi specjalnościami czy jest pielęgniarką, czyli z położną jest ratownikiem medycznym trzeba pamiętać, że każdy ma swój poziom wykształcenia muszą pamiętać, że każdy ma inne spojrzenie nadaną GROM i a my, jeżeli mówimy o skuteczność leczenia skuteczność działania to niezwykle istotnym jest umiejętność współdziałania w zespole terapeutycznym, bo to często stanowi o sukcesie terapeutyczną to często stanowi kwotę czy my tego pacjenta jesteśmy w stanie skutecznie leczyć wystarczająco szybko leczyć czy dobrze działają 3 czy skutecznie, współpracując jesteśmy w stanie wychwycić pewne rzeczy, których np. nie jest w stanie wychwycić 1 osoba, ale jeżeli Tusk, choć są już 3 i odpowiednio dobrze pracują to są w stanie zauważyć pewne patologie pewnym np. pogorszenie się stanu pacjenta, ale i to są te elementy, których my uczymy symulacji proszę sobie wyobrazić siebie jako osobę, która zapewne miała kontakt z lekarzu należy pani np. na łóżku szpitalnym i ktoś szansą suszenie doświadczoną ręką próbuje pani założyć wenflon co pani Dody, która w ja wtedy ryzyk w rękę w 21 Kamil w karierze to jedne zderzyły się ukryć żadnego lekarza przy alei miałabym ochotę powiedzmy, że chcą im teraz po co my robimy robimy czysto, czego staram się uczyć tunika właśnie takich sytuacji warto, żeby dać sztuczną rękę studentowi o to, żeby ćwiczyć właśnie do zakładania wenflonu ma w Polsce najpierw na sztuczne ręce, a dopiero potem potrzeby używano procent, ale to jest fascynujący co pan mówi, bo wyobrażam sobie tak skomplikowaną nawet już sobie wyobrazić Lecha ma za sobą, ale tak skomplikowaną z punktu widzenia medycznego i tak pełną niebezpieczeńst w oraz nieoczekiwanych zwrotów akcji sytuacje jak poród i nie wyobrażam sobie tę Wiktorię w państwowym symulator skoro już musimy się trzynastego symulatora to zastanawiam się 3 Wiktoria symulator ma tyle oprogramowania wygranego, żeby wszystkie te poza standardowym prawidłowym przebiegiem porodu, żeby wszystkie te zaskakujące sytuacje zaserwować biednemu studentowi to znaczy rzeczy to jest taki poród, który przewiduje komplikację i czy to jest także w tej Wiktorii można w nieskończoność wbijać wenflon już teraz straszy pytamy o kwestie techniczne nie widziałem nigdy takiego symulatora występ bardzo ciekawe jak to wygląda i pewnie nasi słuchacze też, by chcieli sobie wyobrazić stało się to jak to jest rzecz, że on później wyjmuje tendencjom i na tym symulatorze nie ma śladu albo po takim porodzie no to przecież wiadomo że, że to jest to zjem go przynajmniej do pewnego stopnia ich do pewnego momentu zmasakrowana w Realu i Williams językiem kolokwialnym do nauki prostych umiejętności techniczne tak jak zakładania wenflonu n p . mam specjalny trenażer sądu urządzenia, które są dedykowane do tego typu ćwiczeń odniesień to oczywiście one ulegają zużyciu, ale one służą właśnie temu, żeby ktoś uczył się zakładania tych embrionów szycia ran, a zakładania cewników różnego rodzaju składników do żołądka aż do skutku Jeślinie nauczy ich nie potrzebujemy do tego cały Wiktor my do tego nie potrzebujemy tak tak dużego drogiego urządzenia to są urządzenia, które kosztują kilkaset tysięcy złotych one mają swoje oprogramowanie, które przewiduje różnego rodzaju scenariusza kliniczną a, ale najważniejsza w symulacji medycznej to najważniejszy jest człowiek, czyli osoba, która będzie taki scenariusz prowadziło i tutaj opieramy się o właśnie wiedza doświadczenie umiejętności nauczycieli akademickich, którzy prowadzą zajęcia, bo ponad ich wiedzy umiejętnościach doświadczeniu opierają się do scenariusza, a jeżeli tego życia to jeśli tej Wiktorii towarzyszy jeszcze ktoś, kto ma tak już wysoki poziom kompetencji jak najbardziej boli ja jako anestezjolog nigdy nie pokusiłbym się o to, żeby prowadzić scenariusz z kilogramach położnictwa i przerw w programach porodu bo kto to jest moje kompetencje do centrum symulacji szkodzą przedstawiciele różnych specjalności różnych przedmiotów i to oni prowadzą zajęcia po to, żeby te zajęcia były jak najbardziej wiarygodne, jeżeli mówimy o zajęciu z anestezjologii intensywnej terapii po to, zajęcia prowadzone są biolodzy zimą zajęcia z chirurgii scenariusze chirurgiczne to bez scenariusza są prowadzone przez chirurgów podobnie z chorobami wewnętrznymi czy pediatrię to są wszystko od stóp są osoby, które są specjalistami w swojej dziedzinie doświadczonymi praktykami osobami z wiedzą praktyką i dzięki temu ta symulacja mogę tak dużą szansę, żeby być jak najbardziej wiernym odwzorowaniem rzeczywistości o tym jak wygląda komplikacje pryzmy wygląda zagranie komplikacji podczas takiego porodu, bo rozumiem, że Wiktoria startuje w ciepłym z punktu, a że wszystko przebiega prawidłowo cokolwiek to znaczy może przebiegać prawidłowo, a może prawidłowo nie przebiegać już na samym początku, czyli możemy mieć doświadczenie dostęp do do czynienia z sytuacją, gdzie już na wstępie dostajemy informacje, że dzieje się coś niepokojącego, a marże to, że krwawienie z, który jest początkowo nierozpoznane przez personel medyczny studenci muszą wiedzieć coś może wydarzyć, jakie są potencjalne przyczyny pogorszenia stanu ogólnego pacjentki w jaki sposób można zareagować i tutaj wchodzić w w tym w tym momencie ten element pracy zespołowej to jest to, żeby współdziałać, żeby wiedzieć kogoś poprosić o pomoc i powiedzieć, kiedy ta pomoc wezwać, żeby rozpoznać pewne stany kliniczne, ponieważ możemy n p . na monitorze pacjenta, bo te symulatory są podłączone do specjalnych monitorów przypominających z grubsza monitory LG, jakim jest on jest ze szpitala do czy przychodni przy gęsto zapisanych do kart graficznych jest tam ogromne ciśnienie tętnicze krwi jest to podane są tu Rosja, czyli stopień nasycenia krwi tlenem i te parametry mogą sią w trakcie scenariusza pogorszy się pogarszać, ale mogą być już na samym początku w związku z tym w zależności od tego jakie są cele scenariusza w zależności od tego, czego chcemy tych ludzi nauczyć co im chcę pokazać możemy różnego rodzaju scenariuszem przedstawić scenariusz jest jednak to jest 1 element dużo bardziej istotne z punktu widzenia edukacyjnego elementem jest część, która odbywa się po scenariuszu jest to omówienie w scenariuszu, czyli dobry film to jest ten moment, kiedy osoby, które brały udział w scenariuszu kończą go i przechodzą do specjalnej sali, która nazywa się sąd dobrych ligową i mogą wraz z instruktorem obejrzeć jeszcze raz wszystko to co się działo, ponieważ sesje symulacyjne mogą być nagrywane i to jest moment, kiedy emocje opadają to jest moment, kiedy przestajemy myśleć nerwowo to co się dzieje na bieżąco dostęp moment analizę i cała skuteczności co, a on co korzyść wynikającą z symulacji medycznej to jest poziom jeszcze raz możemy wręcz do skutku do znudzenia możemy oglądać to co zrobiliśmy, bo to co daje nam symulację to daje nam pozwolenie na popełnianie błędów na naukę na własnych błędach możemy te błędy i bezpiecznie popełniać patrząc, przyglądając się, analizując co się dzieje co zrobiliśmy źle co możemy poprawić, bo to jest najlepszą metodą, żeby tego błędu uniknąć mając do czynienia z członkowie oczy ci przyszli lekarze studenci są uprzedzeni o tym, jaki będzie scenariusz czy są nimi zaskakiwani chce, żeby scenariusz spełnił swoją rolę w muszą być owiane tajemnicą w Hiltonie może być informacja którą, którą oni dostaną na talerzu będą wiedzieli zerkają kątem oka w telefon komórkowy co mają w danym momencie zrobić, szukając informacji studenci dostają ogólną informację na temat tematyki zajęć, a studenci dostają ogólną informację na temat problematyki, jaka będzie poruszana w trakcie tych zajęć i wtedy po otrzymaniu tych konkretnych informacji klinicznych dotyczących danego scenariusza rozpocznę scenariusz, a który z tych symulatorów jest najbardziej zaawansowany technologicznie to znaczy czy otrzymają państwo w centrum symulacji medycznych symulator do zrobienia transplantację np. nie nie mamy takiego urządzenia są istnieją także narzędziem nie są tu nie są to symulatory w taki tego słowa znaczeniu jak ja mówiliśmy przed chwilą są to bardziej trenażery, które są tworzone na podstawie skanów komputerowych i druku 3 da, ale rzeczywiście w tej chwili w w wielu krajach szczególnie w stanach Zjednoczonych używa się powszechnie dobrodziejst w wynikających z druku przede zaangażowanie są specjaliści od efektów specjalnych z kinematografii, którzy z różnego rodzaju w plastycznych materiałów silikonów są w stanie tworzyć różnego rodzaju narządach mówimy tutaj o tkankach różnej twardości elastyczności n p . o narządach miąższowych takich jak wątroba, gdzie w pewnych bardzo specyficznych sytuacjach trudnych technicznie możemy w po możemy spróbować możemy stworzyć taki model, na którym będziemy ćwiczyli daną procedurę to coś robi już w tej chwili to wykonuje się na podstawie skanów tą kontrolą grafiki komputerowej inne modele z fragmentów ciała, na których będzie show odbywała się operacji oczywiście będzie wykonywana dana procedura po to, żeby wcześniej przed wykonaniem tej procedury chirurdzy mogli ćwiczyć mogli trenować pewne specjalne np. inne zastosowanie sprzętu czy też o uczyć w jaki sposób unikać konfliktów naczyniowych co jest bardzo jest w bardzo ważna szkoda neurochirurgii są to bardzo precyzyjne ruchy które, która wymagają ogromnego skupienia zostaną operator, czyli nie potrzeba całej cały Victory do tego, żeby ćwiczyć transplantacje wątroby wystarczy wątroba czy też jakiś takie wycinek Victorii powiedz w Chinach takiego urządzenia to kto przeci w do tej elementy tej bardzo ciekawe ich bardzo potrzebnej części tych szkoleń medycznych i około medycznych, czyli do tych rozmów mówił pan, że symuluje się również rozmowy z rodzinami to jest to co mnie oczywiście interesuje najbardziej jako właśnie pacjenta nie lekarza będzie na pewno łatwiej mi zrozumieć taką sytuację, zwłaszcza że większość z nas pewnie miała do czynienia z lekarzem również w takiej w takiej sytuacji czy to są te rozmowy, które są najtrudniejsze zawsze, czyli te, kiedy trzeba pacjentowi powiedzieć, że jest w Szkocji rzetelnie chorych zostało 5 miesięcy dajmy na to ile lekarz oczywiście może wystawić taką taki termin czy też może jakoś go w kompetencji nie zakomunikować zgodnie z zasadami obowiązującymi w komunikacji medycznej lekarz nikt nie powinien wierzyć pacjentowi, że pozostał mu 5 miesięcy z życia, a co niestety czasem się zdarza mi takie sytuacje rzeczywiście mogą mieć miejsca w procesie mówi, a nawet, jeżeli lekarz podejrzewa, że to, że to będzie 5 miesięcy, bo tak i doświadczenie podpowiada, kto to jest to co wtedy mur to jest to zupełnie odrębny dział, który ma, którą można rzeczywiście długą rozmowę zajmują siódmą ekolodzy zajmą się tym lekarze zajmujący się opieką paliatywną to są pewne schematy rozmowy jakich w jaki sposób w zależności od tego z jakim stanie jest pacynki jak dużo informacji pacjent chce uzyskać są stosowane są protokoły które, którym są stosowane w trakcie takich takich rozmów także to jest to jest naprawdę duża wiedza, o którą my też staram się przekonać przekazywać, ale właśnie toczą pani powiedziała jak ma się zachować lek. Jerzym tego lekarza nie będziemy uczelnie pokażemy mu, a w jak najbardziej realnych warunkach jak powinien się zachować wdanej sytuacji potem lekarz będzie Rajoy druh działał na podstawie na pewno wiedzy teoretycznej trudno będzie czytając książki i trochę na to mu na podstawie swojego doświadczenia, które nabywa z wiekiem miniserial wraz ze stażem pracy i trochę wyczucia symulacja medyczna opiera się również na to, że my jesteśmy w stanie nauczyć studentów tego w jaki sposób powinni postępować w różnego rodzaju sytuacji i taką sytuacją np. może być przekazanie niepomyślnych informacji o rodzinie zmarłego pacjenta to są jedne z najtrudniejszych momentów w życiu, kiedy dowiadujemy się, że ktoś z naszych bliskich zmarłych dowiadują się często w bardzo różnych porach czasami jest to śmierć spodziewana czasami jesteśmy zupełnie niespodziewaną a tym bardziej dramatyczna ta informacja jest dla odbiorców dlatego tak bardzo ważne jest przekazanie umiejętności uczenia studentów w jaki sposób tę informację przekazywać trudno sobie wyobrazić, że studenci, a będą brali udział w przekazywaniu takich informacji razem z innym razem z lekarzami prowadzącymi w toku studiów mierzono, jeżeli weźmiemy pod uwagę grupę z afrykańską na warszawskim Uniwersytecie medycznym, która średnio już 25 osób no to on jest sytuacja trudna do wyobrażenia, żeby chociażby kilka bądź kilkanaście osób stało wianuszka wokół rodziny pacjenta, a i lekarz pośrodku, który mówi, że właśnie pani ojciec, a być może pani syn nie żyje w związku z tym wprowadzamy instytucję, która już na Zachodzie znana od wielu lat, a jest to instytucja pacjenta symulowanego, czyli aktorów, którzy będą odgrywali rolę w specyficzny podobnego scenariusza czy będą np. członkiem rodzinę po to, żeby mogli ćwiczyć wstęp studenci mogli ćwiczyć właśnie tę umiejętność przekazywania przekazywania takich informacji w tym roku udało nam się zorganizować zajęcia z dla studentów szóstego roku na koniec po szóstego roku PIT Bull ostatnie dni tak naprawdę na studiach czynna na warszawskim Uniwersytecie medycznym były zajęcia z komunikat poświęcony komunikacji 1 ze scenariuszy, które studenci mieli za zadanie, które mieli za zadanie wziąć udział to był scenariusz, w którym dochodziło do nieodwracalnego zatrzymania krążenia i przekazanie informacji o nagłej śmierci córce, a pacjenta pacjent był symulator, na którym w bardzo dobry sposób tu bardzo w taki skuteczny sposób byliśmy w stanie zasymilować właśnie te wszystkie sytuacje, którym ktoś żyją w trakcie z pogarszania się stanu i zatrzymania krążenia u pacjenta, a role role córki w rolę córki mam pacjenta o wcielił się techniki, które pracują w centrum symulacji, a był wśród nich też 7 technik, a w wszystkie te osoby są pracownikami ochrony zdrowia to są pielęgniarki to są ratownicy to są osoby, które na co dzień widzą jak takie sytuacje wyglądają to są osoby, które widzą to rozpacz, więc one doskonały sposób odegrały rolę do tego tu aż tak dobrze, że był pytany czy nie są aktorami, ale też sobie wyobrazić, że naprawdę ten scenariusz zrobił ogromne wrażenie na nas na studentach i oni podkreślali to dlaczego dopiero na końcu studiów oni uczą się takich rzeczy i to jest sygnał jak bardzo ważne są to informacja bardzo ważne są to umiejętności nie tylko z punktu widzenia nauczycieli akademickich, ale z punktu widzenia studenta przede wszystkim poczuło, że ludzie łakną wiedzą oni chcą widzieć właśnie w jaki sposób praktycznie mają się zachować, czyli jak dobrze rozumiem ta grupa studentów, by przeszła cały proces to znaczy miała najpierw pacjenta na stole w stan pacjenta się pogarszał pacjent zmarł tak, a później niejako cały czas w dół w ciągu tych odsetek tych samych zależy również z samego scenariusza, choć musieli wyjść z tej sali bądź też gdzieś tam się spotkać z tą rodziną, czyli z tymi pech technikami Piechniczka nie, o których pan ruszamy z 1 osobą córką i zakomunikować i to tak jak tak jak to by wyglądało w Realu tak było dużo gorzej, ponieważ Żydów z fali stymulacyjnej szpitalnego oddziału ratunkowego w momencie, kiedy studenci stwierdzili zgon, a niedługo później chodziło właśnie te osoby są to osoba, która grała role są wątpliwą rolę w rolach córki i wtedy jeszcze będąc cały czas w emocjach studenci musieli przekazać informację o śmierci osobie, która odgrywała w bardzo przekonywujący sposób żal rozpacz związane z UE za śmierć, ale do tego stopnia, że prawdziwe łzy się pojawiały w tłusto śpiewy oprócz osób mówi pan żal rozpacz złość, a i agresja wobec osoby, które przekazuje te informacje dla mniejszości proszę pamiętać, że moment moment, kiedy Mes stykamy się z informacją o śmierci to jest tak bardzo szeroko pojętym etycznym znaczeniu Drozd początek żałoby i to pan ten początek żałoby to jest niewiara niedopuszczanie informację o śmierci, a to jest właśnie rozpoczął to jest złość to wszystko się dzieje, choć czy też rozciągnięte w czasie żałoba jest rozciągnięta w czasie, ale te pierwsze emocje, które pojawiają się po uzyskaniu takiej informacji są bardzo skumulowane są często w porę się w jak ładunek wybuchowy na wybuchową, ale wybuchają, szczególnie że w tym scenariuszu wstępna informacja o o pacjencie była taka, że ten pacjent został zabrany przez zespół ratownictwa medycznego z domu z powodu bólów brzucha, czyli niczego nadzwyczajnego ból brzucha niewiadomego pochodzenia przytomne w kontakcie to trudne zadanie Teresy przed panem postawie skoro zajmuje się edukacją medyczną to ma pan teraz niepowtarzalną okazję, żeby całkiem sporej liczbie par uszu spróbować się pokazać jak powinna wyglądać tego rodzaju rozmowę proszę sobie spróbować wyobrazić, że jestem osobą, której zmarły właśnie bliska osoba i mnie o tym, poinformować jak testu opon rację to jest dość trudne trudne zadanie przede wszystkim powinniśmy zadbać o miejsca to jest podstawowa rzecz taka informacja nie powinna być przekazana na szybko w korytarzu nie powinna być przekazana dziś w biegu, uciekając przed rodziną, bo czasami niestety tak też próbujemy uciec od problemu przez telefon prawo nie pozwalano na informowanie przez telefon to jest to jest niedozwolone trzeba zaprosić rodzinę możemy spotkać się trudno tak uśmiechnąć się porozmawiać i muszą pamiętać o intymność rozmowy w tym scenariuszu przyjmijmy, że tak też jest w tym momencie ta informacja była przekazywana przy obecności ciała już nieżyjącego człowieka, a tak być nie powinno tak być nie powinno, ale proszę sobie wyobrazić, że w życiu tak się dzieje, że czasami dochodzi do śmierci osoby na oddziale ma w sali szpitalnej czymś w sali szpitalnej, gdzie za drzwiami czeka rodzina, gdzie drużynowym chodzi do środka, żeby dowiedzieć co się dzieje z ulicą co się dzieje z matką to jest wyobrażalne tak jest to jest logiczne i sal jest takie sytuacje mogą mieć miejsca teraz również trudno w tym momencie szarpać się z tymi ludźmi i próbować ich wystawca prowadzi zaciągnąć w zupełnie inne miejsce, kiedy oni mają ogromną wewnętrzną potrzebę, żeby być jak najbliżej tych zmarłych osób to należy uszanować to, o czym należy powiedzieć to należy poinformować iż, że PiS bardzo przykro powiedzieć pani panu państwu, że mimo naszych wysiłków pani ojciec matka syn nie żyje zrobiliśmy wszystko co było w naszej mocy, aby go uratować, ale niestety nam się nie udało, a dziś macie państwo jakieś pytania, jeżeli możemy państwu jakikolwiek sposób pomóc proszę o tym, powiedzieć wydaje się proste prawda takich kilka prostych słów nieskomplikowanych pozbawionych już medycznego jeszcze w żargonu wyjadaczom to tak trudno zrobić w pytam też jako osoba, która straciła bliskie osoby w szpitalach i in w bardzo różne niestety raczej mało pozytywne były te komunikaty na pewno nie wyglądało to tak jak to co teraz nie potrafił odpowiedzieć, dlaczego to tak wyglądało mogę powiedzieć nie pytam, dlaczego to jest takie trudne tych powiedzieć w ten sposób tych kilka prostych słów to jest po prostu słowa te nie są proste słowa to są słowa, które są wypowiedziane przez osobę, która kilka minut wcześniej stwierdziła zgon człowieka to są słowa, które są wypowiedziane przez osobę, która przez kilkanaście kilkadziesiąt minut walczyła ożycie tego człowieka, która zaangażowała całą swoją wiedza o swoje umiejętności doświadczenie z poziomu od jej życiu uratować i to się nie udało, a jest to moment, kiedy okazują swą bezsilność w związku z tym, że człowiek umiera, a tak jest w taki jest ciąg życia taki jest jego zakończenie maszyna to godzinę, ale to nie są proste słowa, bo w nas cały czas niosą te same emocje uczucia jak w rodzinie, który tę informację przekazuje mu być może to co robimy to nadmiernie się zamykamy nadmiernie się separuje od tych faktów od tych informacji tych dobrych Pekin w chęci chęci ochrony siebie w takim do kin takim próbę zadbania o siebie, ale to nie zawsze jest dobre dla dla otoczenia dla budowania empatii uczenie ludzi o VAT jest bardzo ważnym argumentem zupełnie inaczej rozmawia się w takich warunkach jakich jesteśmy w tej chwili zupełnie inaczej rozmawia się o godzinie trzeciej nad ranem, kiedy człowiek jest rozemocjonowane zmęczone przemęczone, a notorycznie przemęczony i ma do czynienia na sytuację, że rodzina nie przyjmuję tej formacji w jeszcze kilka kilkanaście kilkadziesiąt minut osoba, która była ich najbliższą osobą czułość względnie dobrze powinien złożyć jutro do znajomych razem z nimi na album miał również wykonane zabiegi bądź też badanie diagnostyczne to są to są wszystko to elementy kiedy, kiedy się zdarza mi właśnie takimi sytuacjami spotykają się 2 strony w sytuacji Granicznej czy to jest czytelny system bardzo potrzebny mam to odnoszę takie wrażenie czy to jest celem coś co jest normą w uczelniach medycznych w Polsce czy już dzisiaj studenci mają szansę na odbycie tego rodzaju ćwiczeń nazwijmy to oględnie zarówno jeśli chodzi o samą stronę techniczną rakietą tą drugą częścią, której pan mówił zgodnie z bardzo to bardzo dużym programem nad projektem Ministerstwo Zdrowia we współpracy z Unią Europejską we wszystkich publicznych uczelniach w Polsce powstają centra symulacji medycznych w IT centra symulacji w mają za zadanie w UE dania w tego typu umiejętności, o których o, których mówiliśmy, o których mówimy także w w chwili obecnej już większość studentów ma szansę zdobywania tego typu, więc tak, ale to zależy od nich 3 to jest element kształcenia to zaczyna być elementem kształcenia tuż tuż tuż zaczną być integralnym elementem nauczania o pewnych umiejętności w ramach w ramach zajęć w klinikach to jak na koniec naszej rozmowy powiem, że może byłoby dobrze, gdyby pacjenci mieli szansę zmienić swoje centrum symulacji medycznych i próbowali np. na sile zamieni się z lekarzem, a w jego roli nawet nie posiadając z tej technicznej tych wszystkich umiejętności nie posiadając tego rodzaju kompetencji spróbowali wyobrazić sobie siebie w tej roli może byłoby nam wszystkim łatwiej jak przyjdzie co do czego czyli jak wylądujemy prędzej czy później na jakimś szpitalnym oddziale to myślę, że wzajemne zrozumienie jest jest gros łącznym elementem współpracy, jeżeli będziemy rozumieli swoje potrzeby nawzajem to tu łatwiej będzie nam rozwiązywać wzajemne problemy wychodzą z tego założenia nie jesteśmy wrogami jesteśmy o to, żeby współpracować nigdy nie będziemy w stanie skutecznie leczyć pomagać, jeżeli nie będziemy mieli pomoc ze strony pacjenta chociażby wspomnieć o przekazywaniu informacji chociażby w stosowaniu się do naszych bram zaleceń służb ich chociażby do wysłuchania uprzejme prośby o niej kierowanie się wyłącznie wskazówkami dr. Google n p . co jest ponoć jakąś plagą straszliwe nieszczęście lekarzy, bo zaczyna być coraz większym problemem tor to rzeczywiście to rzeczywiście się, że co widać ruchy antyszczepionkowe mieści w sobie pozwoleń na koniec tego na taką drobną uwagę to jest cena, jaką my płacimy za dostęp do informacji, a nie to jest cena za to w jaki sposób można mu do Sejmu w dniu słów zmanipulować informacji także Nord te osiągnięcia cywilizacyjne w są obosieczną jak zawsze to jest 1100 lub wkładów rzeczywiście możemy zrobić ci uzyskiwać bardzo dużo dobrych efektów, ale też może dojść do sytuacji, kiedy do osiągnięcia cywilizacyjne mogą nam zaszkodzić cywilizacyjnie brak notek, kiedy masy są manipulowane przy pomocy tego rodzaju urządzenia w nawiasem mówiąc technologia znana tylko narzędzie się zmieniają co nas niespecjalnie zaskakuje bardzo dziękuję za rozmowy z 200 w powtórzę po panu właściwie, że projekt centrum symulacji medycznych w Warszawie jest finansowany przez Unię Europejską to jest taka informacja dla tych, którzy zapominają, że jednak bycie w unii Europejskiej jest wartością chociażby z takiego wydawać, by się mogło banalnego powodu jak możliwość kształcenia studentów z Rzymu w tych umiejętnościach, których ewidentnie będzie to procentować imieninami pacjentom z moim gościem był dr Marcin Kaczor bardzo dziękuję za rozmowę znikną również warszawski Uniwersytet medyczny oraz kierownik projektu centrum symulacji medycznych Anna Wacławik-Orpik dziękuję za dzisiejszy wywiad pogłębiony zapraszam za tydzień
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA