REKLAMA

"Opera dla głuchych"

Data emisji:
2018-11-26 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
34:24 min.
Udostępnij:

Dr Paweł Rutkowski, Michał Mendyk i Cezary Łasiczka rozmawiają o spektaklu "Opera dla głuchych". Rozwiń »

Więcej: https://teatrstudio.pl/pl/spektakl/opera-dla-gluchych Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Cezary Łasiczka, program OFF Czarek, dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie. W studiu goście, dr Paweł Rutkowski, kierownik Pracowni lingwistyki logistyki migowej z Wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, dzień dobry, dzień dobry oraz pan Michał Mendyk, kurator spektaklu "Opera dla Głuchych", dzień dobry, dzień dobry. Tenże spektakl miał premierę w piątek i spektakle także w sobotę i w niedzielę i rozumiem, że to powraca do Teatru Studio w Warszawie w styczniu? Rozwiń »
Jesteśmy etapie ustalania konkretnych dat.

Dr Paweł Rutkowski wczoraj obejrzał i tak się złożyło, że też do pana doktora w polu wczoraj czas, kiedy obejrzałem w Gniewie wszyscy ludzie są w spektaklach dna oka było nawiązywać rozmowę zaraz po tych, których próbował mi przez parę godzin wyrzucić go zobaczy rywale mówi, że to jeszcze wiele miesięcy trafił przed przed nami 

Z punktu widzenia językoznawcy, jestem specjalistą, a na pewno bardzo ważne jest to, że mówimy o języku migowym, iż coraz więcej osób dzięki takim przedstawieniu ma szansę przynajmniej spróbować zrozumieć specyfikę socjolingwistyczną społeczności głuchych, bo zaskoczeniem Szymon Głuch tylko o mniejszości językowej tylko raczej jako grupie osób niepełnosprawnych i ten etap to przedstawienie niewątpliwie w tym zakresie swoją funkcję spełni, bo wszyscy ci którzy, słysząc tych, którzy byli na sali i po raz pierwszy dowiedzieli się, że np. język migowy to nie jest jakaś forma wizualizacji polszczyzny i poznali tych kilka znaków, które nie chce zdradzać, ale w trakcie przedstawienia są one prezentowane publiczności mogą dzięki temu sobie wyobrazić co to jest język migowy i spróbować wczuć się sytuację komunikacyjną tej społeczności

A ja bym dodał jest moment jako osoba niekompetentna w dziedzinie języka migowego system dozownik kilka znaków, a już na pewno nie mnie nie nie mam wiedzy naukowej na ten temat, że w daj się istotne sam fakt również możliwości dłuższego obcowania z językiem migowym nawet bez rozumienia treści tam zawartych w myśl o tym, że pozwala zauważyć, że uwaga poświęcona migające Mentel Stomma artystom również tańczącym w choreografiach opartych na języku migowym jako zmienny jest język nie na poziomie gramatyki znaczenie i t d . ale również na poziomie czysto wizualnego odmienne 100 kultura jak odmienne jest to poczucie piękna jak fascynujące również dla nas dobrze myślę, że ten spektakl dla mnie nie tylko o tym, że istnieje gdzieś w obrębie naszej kultury taka jakaś dziwna subkultura mniejszość językowa mniejszość kulturowa nie twierdzę również, że ta kultura może być niezwykle fascynująca dla nas odbiorców służących śladami czekały błoto było bowiem kolejny spektakl, bo chyba, że chcą poznać spektaklu i ja ja jestem za krwawe wydarzenia wydaje się, że wydają się, że reżyser spektaklu chyba nie do końca wierzył w to co zrobił, gdyż ostatnim etapem spektakl jest wygłoszenie odezwę, która właściwie mówią, że to spektakl jest nie rozumiem, że to jest pewna oznaka, że takie wywieszenie białej flagi zrobiłem spektakl, który jest tak nieczytelne, że na koniec wygłasza odezwę, żeby wszyscy z winy w razie czego dowiedzieli się, o co chodzi nadają się jednak wejdę tak bardzo żywe słowo, bo zakończenie 1 o tym, że ten spektakl nie ma zakończenia, ponieważ nie byliśmy w stanie głosi, słysząc stworzyć wspólnego zakończenia wspólnej historii początku rozwinięcia zakończę dobrze bardzo ważne informacje o kulturze Głuchych myślę ta zakończy jednak nie jest wyjaśniona widział spektaklu bal jest opowieść o tym, że mam to jak my byśmy chcieli opowiedzieć o tej kulturze absolutnie nie pokrywa się z tym co i w jaki sposób się prowadzić sami głusi co chcieliby o tym, słyszeć, ale też są trywialne rzeczy, które każdy reżyser powinien zmienić po tygodniu, jakby prac nad tematem, a nie mówić zmaga się z tym parę miesięcy na końcu poniosłem porażkę w oknach nieważne chodzi chodzi o to, żeby rzecz, że dla mnie interesujący wątek, który się pojawił powziętych spektakl był taki, że są wśród nas ludzie, który jak panowie mówią pan dr Paweł Rutkowski mówią innym językiem, chociaż nie myślimy o nich jako mówiących innym językiem tak, ale i jako tacy są wykluczeni tak wykluczenie na różnych poziomach także na poziomie uczestnictwa w kulturze no i teraz pytanie brzmi co zrobić i w jaki sposób włączać i nocy kultury i rozwiąże, że ta próba to Opera dla Głuchych jest w pewnym sensie mówieniem tak to już odebrały także dobrze próbujemy coś zrobić, ale to nie jest łatwe bo, bo ten świat działa zupełnie inaczej i jak rozumiem nawet to z oczu mówi pani momenty, że mamy jakąś ideę tego jak to może wyglądać natomiast okazuje się, że w zderzeniu z osobami to ponosi porażkę, bo boi, bo te nasze myśli tom Tomasza tworzenie kultury jest to innym tworzenie kultury, że te schematy trochę inaczej działają w nocy zdecydowanie miałem, aczkolwiek rzeczywiście być może komunikat spektakl nie był tak będzie jasne w wyborach do legendy miał miejsce z pań tak jest od jest też o tym, że głusi mają własną kulturę spadek nie jest o tym, że my chcemy teraz ich ciągnąć naszą kulturę okazję słuchać muzyki na nie oglądać filmy dźwiękowe tylko o tym, że oni nam oni mają nam bardzo dużo za euro do zaoferowania nigdy się tymi interesowaliśmy PIT wynik nie na zasadzie winy i grzechu tylko w kulturze masowej mamy dostęp między zarządem, bo sieć panowały w dr Paweł Rutkowski Emu, że rozwój interesuje od lat odmówili mówiąc rozwój to, żeby w różnych miejscach, w których może mówią zwykli służących konsumenta z kultury w elitarnej czy masowej mówi również o przedstawiciele świata sztuki szeroko rozumianej teatru literatury sztuki wysokiej popularnej i t d . tak jak pan doktor mówił w myśli mogły raczej jako grupie niepełnosprawnych, a nie jako mniejszości językowej kulturowej to co chyba od razu się nożyce przy pierwszym kontakcie i próby i tam i rektor i w momencie, kiedy zaczniemy postrzegać ich odrębność Mundo to, że gdzieś tam to z moich doświadczeń kolejno z zakładaliśmy, że bardziej wyłączeni tak czy bardziej ode mnie są ludzie niewidomi przez to, że żyjemy w biologicznie wróćmy jednak stosowanie przede wszystkim do oglądania świata, że nasza kultura jest bardzo mocny wizualna obrazkowa, ale nie okazuje się, że niewidomi żyją w tym samym języku, aby z tej samej kulturze ludzie głusi żyją zupełnie innym języku tego chyba nie powiedzieliśmy wprost, że dla sporej części z nich, iż nie większości język Polski dzwonić, nawet jeżeli go znają na jakimś poziomie jest w obcym drugim językiem, który niewiele ma wspólnego z pierwszym językiem migowym, ale powiedzmy też na szczęście dużo się zmieniają one różną siłą są nasze zrówna się nas słyszących zrozumienie spraw Głuchych odrębności języków migowych, bo myślę, że warto zawsze podkreślał, że to nie jest 1 język migowy uniwersalny tylko tych języków jest co najmniej 100 kilkadziesiąt psów różne w różnych krajach w różnych społecznościach osób Głuchych i myślę, że nie przypadkiem, że zgromadzenie ogólne ONZ przyjęło w zeszłym roku rezolucji pod koniec zeszłego roku rezolucję, że od tego roku od roku 2018 chodzimy 23 września jako międzynarodowy dzień języków migowych myślę, że takiej rezolucji, by nie było i w ogóle wiedzę na ten temat już jest co świętować jest na co zwracać uwagę nie było, gdyby jednak świadomość wśród słyszących dotycząca tego co chcą co związane z językiem migowym nie rosła tutaj w przypadku zbieżność premiery z tym dniem przypadkowa absolutnie Barbary więcej myśmy nawet zorganizować specjalne wydarzenie nie chcieliśmy robić premiery na 75 polskiego związku Głuchych zrobiliśmy specjalny reżim uwertura d-dur OP dla Głuchych na początku na początku listopada kilka tygodni wcześniej, a to Date przyznam szczerze wszyscy przegapiliśmy GUS w 1000 ton kruszcu pokazuje, że nawet osoby, które gdzieś tam mogą być zainteresowane mogły przegapić daty, ale miejmy też nadzieję, że coraz więcej osób z roku na rok będzie to Date rozpoznawać jako coś co do tego ciekawostka, ale bardzo to bardzo symptomatyczne, kto zgłosił z na posiedzeniu ogólnym narodów Zjednoczonych taki pomysł Otóż nie Polska Niemcy czy stany Zjednoczone, ale Antigua i bar buda w i myślę, że to jest symptomatyczne jak jak bardzo, jaką wagę przykładamy w naszych społecznościach do sprawy w 2 sprawa mogła się właśnie tyle marginalne, że jakiś mały kraj karaibski doniesieniom zainteresował, ale dzięki temu mam nadzieję o wiele więcej osób usłyszy językach migowych zrozumieć specyfikę tunel na pewno wielkim problemem jest też to, że nie mamy wiedzy na poziomie akademickim, o ile chodzi o język migowy, że to jest wciąż sfera wiedzy, która gdzieś tam wymaga osobistego zaangażowania w tę społeczność wrócił do tego wątku także do wątku jak włączyć wykluczonych z kultury łączy z powrotem do kultury z taką próbą, bo Opera dla Głuchych w teatrze studio Michał Mendyk kurator spektaklu Opera dla Głuchych dr Paweł Rutkowski kierownik pracowni lingwistyki ligowej wydział polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego są w studio informacja dziesiąty 20 po informacjach wracamy w studiu gości Michał Mendyk dramaturg kurator spektaklu Opera dla Głuchych dr Paweł Rutkowski kierownik pracowni lingwistyki migowy wydział polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w piątek w miniony premiera spektaklu Opera dla Głuchych w warszawskim teatrze studio spektakl powraca w przyszłym roku, a my rozmawiamy o nie tylko tym co widzieliśmy, ale także o tym dlaczego nas zainspirowało wobec tego wątku, który poruszyłem, że dla mnie ten spektakl stawia ważne pytania o uczestnictwo osób wykluczonych w kulturze teraz co by to miało znaczyć tak czy to miałoby oznaczać nawet o najniższym poziomie narzędzie, które pojawiają się nie wiem auto dyskrecja dla osób np. niewidzących słabowidzących czy w końcu podpisy 3 lektor języka migowego luźne, że to jest jakaś namiastka Rex czy czegoś co znaczy wpuszczamy trochę tylnymi drzwiami osoby, które nie mogą w pełni korzystać z kultury do tej kultury stąd tron sami sobie tworzymy no ale prezes to nie rozwiązuje problemu nie da Studios jest to stawiam się ważne pytanie, ale to co powiedział nowością jest równie ważne, ale czy to one mieć wygrała dziś robią to warto mieć świadomość, że rzeczywiście musi nie mają dostępu takiego prostego na poziomie dewastacji ja oczywiście zakłada brak większości służących ignorantów, że skoro są napisy na to wszystko jest w porządku moja mama traci słuch więc, jakby oglądamy filmy, korzystając z takich napisów dla osób niedosłyszących i skazywał nas fantastycznie był dopiero 2 lata temu dowiedziałem się, że mnóstwo tych osób Głuchych ze środowiska Google ze świata Głuchych nie radzi sobie nie ma tak wystarczających kompetencji w języku polskim pisanym, żeby śledzić narrację filmu z napisami, więc po prostu potrzebny jest, więc lektor migowy dla takich filmów powiedzmy od razu się potrzeby kulturalne gdzieś pewnie powinny też znajdować się w naszym polu widzenia, ale mówimy o kwestiach o wiele bardziej podstawowych to znaczy dosłownie w tym miesiącu przecież Senat uznał za zasadne argumenty Najwyższej Izby Kontroli i właśnie w tym momencie w tym miesiącu przekazana została do Sejmu przekazu Sejmu projekt ustawy, który ma umożliwić skuteczną komunikację osobie głuchej rysy my strażą pożarną policją usług ratownikiem medycznym wszystkie te kwestie do tej pory były nieuregulowane, czyli osoba głucha pomijam, że nie może pójść do teatru, bo teatr jest niedostępna, ale nie może nawet z serwisu skontaktować się z policją w jakiej sprawie z lewej w słowo pan dobić Tomasz Radek dokładnie taki to znaczy 1 z naszych aktorek, kto potrzebował pomocy pogotowia na szczęście sprawa okazała się nie niegroźna musiał zarejestrować telefonicznie z koleżanką Muchą, która była na próbie ta koleżanka, która słyszy, ale ma problem komunikacji publicznej przez telefon dźwiękowej mówiła do mnie SDP dzwonię na pogotowie, które jechało z powrotem do tej pierwszej osoby, więc musiał być 3 osoby zaangażowane do tak podstawowej czynności proteza musi być wykonana w pandzie czasami 10 minut dosłownie, gdyż nie wiadomo co z tego wyniknie było oczywiście, a Wola to jakiś zmian niewątpliwie jest, ale np. 1 z możliwości jest to, że ustawa będzie wymagała, by głuchy na 3 dni przed koniecznością skorzystania z dostępnej komunikacji zgłosił ten fakt czy n p . w morze czerwone i zawał serca w środę też bywają marzyciel z rodzicielstwem, więc tutaj wiele jeszcze rzeczy do zrobienia mam nadzieję, że te rozwiązania, które ostatecznie zostaną zaproponowane będą jak najlepszy, ale trudno się dziwić, że z tym kontekście choćby w 2001. wieku w roku 2018 bez możliwości kontaktu ze służbami ratunkowymi głusi nie odbierają w sytuacji komunikacyjnej czy szerzej swojego swojego włączenia nasze społeczeństwo jako równe osobom służącym i to trochę wygląda tak, że mówimy jasne w wszyscy jesteśmy równi wszyscy mamy te same prawa w szczególności wszyscy mamy prawo do usłyszenia skoro bez niego nie korzystać to jest jakby wasz problem to jest oczywiście postawienie sprawy na głowie, dlatego że inne zasłanianie się kosztami wiadomo, że takie tłumaczenia wiązały się kosztami jest oczywiście my z nowego latające, a jak dosłownie z też w tym miesiącu pot w pod przewodnictwem fundacji widzialni została został wystosowany list otwarty do władz naszego kraju wskazujących na to, że 11 listopada wszystkie dochody, do których się przygotowywaliśmy przez 100 lat, a na pewno przez ostatnie 6 miesięcy żadna ze stacji telewizyjnych nie uczyniła żadnego z tych głównych punktów programu dostępnym nie tylko głuchym, ale także osobom niewidomym osobom słabowidzącym, by nie było ani audiodeskrypcji ani napisów ani języka migowego wszyscy świętujemy 100 lat odzyskania niepodległości natomiast te grupy, które są komunikacyjnie wykluczony niech sobie świętują osobno muszę dodać od razu wiem, że to stąd, jeżeli chodzi o to, aby dystrybucja to poczynił znaczne kroki, żeby takowa pojawiała się przy niektórych spektaklach wiemy o tym, natomiast rowerzysta gościem w teatrze studio, więc nic nie wiem jak to się będzie zwiał mam nadzieję, że ten spektakl nie przyczyni się to dowód jak dodał jeszcze dość rozumu mówił, że zajmą się, że nie mógł umówmy się czasami trzeba myśleć o kosztach tak też niektóre z tych rzeczy wydają się naprawdę niedrogie to znaczy uruchomienie sposobu korzystania z odpowiednika tego telefonu ratunkowego dla osób nie nie nie mówiąc po prostu w niczym nie to nie wydaje się, że to jest taki wypadek aż inwestycja wielomilionowa wielomiliardowe, tak więc czasami nawet ten argument kosztów jest wymówką, bo to są absurdalnie niskie czasami sprawy myślę, że tak też kwestia tego, że lubi osób Głuchych i możliwość wpływania na rzeczywistość przez dostępność do mediów przez ich umiejętności komunikowania ze światem służącym jest bardzo słaba, a też musimy rozumieć, że głusi nie stawiają postulatów absurdalny co nie o to chodzi, żeby każda audycja TOK FM była np. dostępna w postaci tłumaczenia na język migowy chodzi Otóż Owczarek chodzi tylko on wydarzenia naprawdę ważne jak tylko te obchody 11 listopada to rzeczywiście zabolało środowisko, a także te, które są kluczowe dla ich egzystencji w naszym społeczeństwie tak jak choćby do służby ratunkowe do WTO uwierzyć, że tak panowie to ważne, że tak podstawowe atuty w kulturze wysokiej, ale w, ale z wójtem ten spektakl on i wybuchowi kilka znaków zapytania mojego ojca po 8 no właśnie, jeżeli traktujemy PJN jako inny język odmienny od polskiego jako pierwszy język osób Głuchych no to co tak powiem z tłumaczeniami Solid z literaturą co z poezją są z teatrem to m. in. w teatrze dla na tym spektaklu dowiadujemy się, że jeżeli ktoś chce być aktorem jest głuchy na to nie jest łatwe albo pewnie powiedziałbym jest to niemożliwe przy sobie, że Polsce, bo Sulejowa, gdzie dziś dają nam socjologia jest, jeżeli ktoś chce być nie wiem reżyserem teatralnym dramaturgiem scenarzystą scenografem no, więc znowu pytanie, kto ma tworzyć kulturę w Toszku teatrze opery dla Głuchych na razie wynika, że są osoby, które słyszą ewentualnie taka współpraca, ale to pokazuje, że głusi nie mają narzędzi o to, żeby tworzyć w nich uczestniczyć w pewien rodzaj kultury jako twórcy im większa społeczność Głuchych im większa głucha inteligencja tym oczywiście więcej form działalności artystycznej na wysokim poziomie i niewątpliwie Mekongu współczesnego świata Głuchych są stany Zjednoczone w szczególności np. Uniwersytet Kanada to jedyny na świecie Uniwersytet, w którym a językiem wykładowym jest język migowy amerykańskim spółkom i wokół takich centrów kulturowych kulturowych jak np. tt grupa amerykańskich powstaje poezja Mikołowa w UE sztuka radna zwana też art, czyli sztuki wizualne, które jakoś odnoszą się do tematyki Głuchych podest, a to nie jest im obraz malowany przez Głuchych tylko obrazy malowane przez kury, które dotyczą jakoś ich na doświadczenia bycia głuchym to wszystko jest możliwe, o ile głusi mają możliwości kształtowania tych podstawowych swoich pięści w sposób umożliwiający im dostęp do wiedzy w szczególności dostęp do komunii dowodu komunikacji i dodaje myślę, że też od razu jednak 1 uwaga większość z nas został wyposażony w narzędzia takie jak i język obcy, czyli pewnie każdy się przeszkolenie angielskiego niemieckiego francuskiego i nowy zakład pod sobą znajomość, że dowiedział się szkole w stanach Zjednoczonych, która prowadzi kursy mistrzowskie zlecenie siada w pociąg samolot samochód jedzie mówi zapisuje się, które będą długo przez pierwsze lokale generalnie rozumiem Polski język migowy znacznie się już nie jako symbol amerykańskiego języka migowego to nie jest tak, że ktoś z językiem polskim ligowym może od razu aż do jego startu w stanach nie oczywiście musi nauczyć języka obcego w tym wypadku migowego w taki sam sposób jak Polak służący mu się nauczyć się języka angielskiego oczywiście pewne strategie komunikacyjne są wspólne języku migowym, czyli to nie jest aż tak, że samo operowanie przestrzenią, które bardzo charakterystyczne dla gramatyki tego języka będzie się drastycznie różnić między językami obcymi, kiedy np. psem Migam się 2 osoby się spotykają czy 2 samochody się z żadną TUW prawdopodobnie we wszystkich znanych nam językach migowych świata to będzie ruch 2 dłoni w kierunku na swoim w kierunku siebie, a nie n p . w ruch rozchodzące nosi się wdawać się w 2 Marek był duży potencjał też tych języków komunikacyjnych Heat tkwi w tym paradoksalnie, że one często są bardzo silnie metaforyczny konwencjonalne niż większość języków fonicznych bardziej dosłowna bardziej reprezentują rzeczywistość wizualnym warstwą poliestrową z wdrożeniem to jest uproszczenie to jest oczywiście jest także coś co nazywamy w językoznawstwie i koniecznością, czyli jakimś takim jak już nie arbitralną zależnością między treścią formą to, że forma przypomina treść treść odnosi może wydawać się czynić z języków migowych rodzaj pantomimy, ale tak nie jest już zakaźną w okresie np. to co każe sobie w stanie wyobrazić MAK dom w Polskim języku migowym, który wygląda w ten sposób, że składamy opuszkami palców 2 wyprostowane dłonie ach, czyniąc z tego coś przypominającego dach to oczywiście znak parcie konieczne, ale musimy mimo wszystko się nauczyć, że tak jest to w Polskim języku migowym, bo n p . w amerykańskim języku migowym dom to dwukrotne uderzenie się w policzek i to też jest bardzo ikoniczne, bo to się odnosić do tego, że dom to miejsce, w którym jemy, w którym śpimy, więc i to ikoniczne i to, ale wciąż skomercjalizowane wciąż musimy się danego języka migowego no oczywiście jest to pantomima brać udział praktyczną stronę Adam stanowi 1 z naszych aktorów i batami go bardzo zdalne językową artysta występuje również spektaklu 1 gest Jacka Poniedziałka zaświeci Chiny w tej chwili wyjeżdżają do zasad to nowy nowy teatr ósmego dnia Łotwa Adam jest w stanie opanować swoją rolę rozbudowano tekstu przez naszego spektaklu w kilka dni w języku lokalnym migowy mówi o tym, że rzeczywiście mam wrażenie, że komunikacja między głuchymi, posługując się różnymi językami gorzej jest o wiele łatwiejsze niż między Polakiem Francuzem nieznający polskiego wrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacje o dziesiątej 40 Michał Mendyk dr Paweł Rutkowski studio informację o informację wracamy w studio gościnnie Michał Mendyk dramaturg i kurator spektaklu Opera dla Głuchych dr Paweł Rutkowski kierownik pracowni lingwistyki migowy wydział polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w miniony piątek sobotę i niedzielę inne spektakle w teatrze studio w Warszawie Opera dla Głuchych nie było na niedzielnym też spotkam pana powoła Rutkowskiego tam nie zdradzając, o czym to spektakl jest ktoś, choć możemy się przekonać ile osób gorzej Głuchych albo znających język migowy może Kuchar kucharek jest na sali w niedzielę to około 10 % widowni, a jak było winne dni w piątek podobnie może minimalnie więcej są w sobotę więcej 30 Kalisz rozumieliśmy dużą grupę tę przerwę, by przyjechał specjalnie zorganizowaną grupę z Olsztyna co mi się, że symptomatyczne dlatego jak ta potrzeba i kulturowa, gdyż taka społeczna to uznać, że ją do możliwości to jest także z piątek i w niedzielę, słysząc wykupili bilety, które powinny były zostać dla Głuchych czy to znaczy to pan Bogdan Wenta PSL będąc przekonani Głuchych taki zwykły Głuchych nie mówi artysta Głuchych, żeby udali się do instytucji głównego nurtu to przygoda kulturalnych i tam coś dla siebie znajdą obecnych realiach jest naprawdę trudne szczególnie zamknięte środowisko, które raczej nie reguluje uchwała dotyczy to raczej nie ufa obietnicą, że coś będzie dostosowane do ich potrzeb będzie spadała na na ich potrzeby nawet, że nazywa się dla Głuchych, jeżeli nawet jest to w nazwie myśmy korzystali przeszli bardzo się z polskim związkiem Głuchych, czyli bezsprzecznie największą organizacją zajmującą się w Organice głuchy po prostu kilkoma innymi instytucjami i nadal ta komunikacja była była trudna taka wydaje się, że to ukoronowanie wieczerzy jest bardzo istotne, że głoszenie podejrzewają powiedział pan nie podejrzewał, że będzie się to co mogą zobaczyć np. w teatrze dostosowane do ich potrzeb możliwości myślę, że to co prawda, że wraz z dostosowania, o których mówisz, ale z drugiej strony jest to coś, o czym mówił pan redaktor na pewno nie spodziewają się tego, że kultura Głuchych nie kultura służących dostosowana do potrzeb komunikacyjnych u, ale kultura Głuchych będzie reprezentowana w jakikolwiek sposób w tym głównym nurcie kulturalnym w Polsce i wydaje mi się, że im więcej mówimy o kulturze Głuchych o tym, że coś takiego istnieje tak jak rozumiem jak było tu państwa intencją tym lepiej oczywiście tym większe szanse, że ta kultura na wysokim poziomie kultura wysoka będzie się także w Polsce rozwiedziona już się rozwija, ale oczywiście mogłoby się rozwijać jeszcze dynamiczniej wydaje mi się, że jedno słowo wydaje mi się, że bardzo ważne jest tą, żeby słyszący mieli szansę poznawać kulturę Głuchych w taki sposób jak np. mogą poznawać kulturę Niderlandów czy kulturę narodów afrykańskich i 1 z naszych celów na Uniwersytecie jest to, żeby właśnie umożliwić poznawanie świata kuchnia tylko języka, ale także kultury Głuchych historii Głuchych i w przyszłym roku rozpoczynamy po raz pierwszy studia magisterskie, które nazwaliśmy filologa polskiego języka migowego i tam przewidzianych do szkół przedmiot kultura Głuchych mam nadzieję, że jak w i studenci kończący ten nasz kierunek będą o wiele bardziej wyczuleni na tę odmienność kulturową też uchylić i wiele będzie będą lepiej rozumieć to kultura, a nie będą tylko myśleć o tym w kategoriach udostępnienia głuchym naszej kultury można, by reżysera tego spektaklu wysłać w gospodarstwach dopiero za rok w widziały jeszcze dodamy do tego, że powiem tak jako osoba niezwiązana, ale nie jestem z widowiska teatralnego, ale przez ostatnie kilka kilkanaście lat miał okazję zobaczyć czy przyjemnie słyszeć o kilkunastu spektaklach w głównym obiegu tworzonych n p . przez osoby z zaburzeniami psychotycznymi albo niepełnosprawne umysłowo albo przez ludzi bezdomnych wydaje się, że to jest drugi spektakl w ostatnich latach w biegu głównym obiegu kultury tworzone ze i również dla osób Głuchych język z Narodowym teatrze dokładnie, a nie mówimy tutaj o grupie społecznej po prostu, która jest tylko w jaki sposób MD społecznie upośledzone powiedzmy tak wykluczona, ale mówimy o mniejszości kulturowe, która ma własną propozycję kulturową również dla służących w OPS w ligowej mówimy o tradycji teatru Głuchych, a i tak ilościowo statystycznie przegrywa z tymi grupami, które w zasadzie takich propozycji własnej szkice kulturowej językowej nie mają do teraz jest szansa jak rozumiem mamy nowe władze w Warszawie i w innych miastach być może zamiast oferty w warszawskiej sam najlepiej tę warszawskiej oferty teatralnej, gdzie mamy kilkanaście teatrów, które grają dokładnie to samo, jeżeli chodzi powiedz po grupę docelową wreszcie pojawi się ktoś, kto powie nie zmienimy pracę niektórych teatrów albo za nimi do protestu to coś się dublują może właśnie powstają podpowiadamy władzom, tym bardziej że rozwiążą osoby, które teraz w ratuszu zasiadają także są związane z kulturą i teatrem, a dodam Doda ma propozycję rysowania i zapotrzebowania może ten spektakl rzeczywiście z takim może pan redaktor, ale mimo to niech wie może mówić nawet mowy zatem podzieli los oraz powiedzą, że nie dziękuję bardzo jak 1 z twórców natomiast mimo to budzi ogromne zainteresowanie, a niesłyszących o wiele bardziej niż Rzym takie standardowe jest ono złożone z wykupują bilety głuchym na rozmowę mówi pan profesor przed nami długa droga nie tylko we wprowadzaniu kultury Guido głównego obiegu, ale również przekonaniu Głuchych czytam mogą coś dla siebie w ogóle znaleźć w jeziorze na pewno po tym spektaklu pojawia się pytania na pewno jest ważne w tym sensie, że się spotykamy o tym rozmawiamy i myślę, że wciąż jest z całą masę osób, które de Giorgi świadomości, które nie jest właśnie, że pierwszym językiem dla osób Głuchych nie jest język Polski tylko Miga baner czy pisane tylko tez w ogóle inny język akces Polski język migowy to zupełnie innym językiem, że Polski język jest językiem drugim to tak jak ktoś nauczył rosyjskiego niemieckiego angielskiego to tak samo język Polski dla Głuchych jest tym drugim językiem, który musiał uczyć, kto kiedykolwiek my językoznawcy takich sprawach opowiadam to zawsze ze zdziwieniem reagują służący na takie dosyć podstawowej oczywiste fakty aktorzy głosi migają przez Senat, dlaczego nie mieliby mieć skoro nam się zdarza mówić przez sen, że głusi mogą krzyczeć i mogą migać szeptem to w zależności od tego jak bardzo jej przestrzennie to rozumiem też imieniny kobiety jak jest kochanką albo kochankiem głusi mają znaki imienne zgłoszenie migają to często też nieporozumienie naszych imion literami tak jak sam się przedstawią pisemnie mowa w środowisku Głuchych to oczywiście nie licytuje swojego imienia ty, a EUR, choć to jest możliwe i tu przy okazji zauważył, że z w teatrze rozwoju państwo alfabet to co wy po temu, że to może wywoływać mylne wyobrażenie wśród tych służących, którzy przychodzą nie mają nic poza gromadzeniem się, że to jest po prostu jakiś miganie polskich liter, gdzie używania alfabetu władze w zupełnie marginalne, o ile chodzi o komunikacji Jerzego Urbana z własnych dokłada nawet nie służy do wprowadzania tych terminów za zerwanie z zagranicznego, które nie mają oczywistego mikro lub, jeżeli chcemy coś doprecyzowanie natomiast jak już się przedstawi przeliczył, jeżeli moje, że jestem Paweł Rutkowski to potem używa już swojego znaku imiennego oznak mój znak imienny to przypomina trochę odchylenie klapy marynarki API wiąże się z tym, że kiedy długu znak nadają głosi to jest ich, więc tak mnie nazwali, a wiązało się to z tym, że jak pierwszy raz wszedł z nimi kontakt popatrzyli Rutkowski z niczym się nie kojarzy, więc będziemy go nazwać tajniak z mam trochę znaku detektywa Rutkowskiego w drzwiach ma pozyskać 5 jedno zlotego, ale nie zwrócił uwagę, że etymologia tego znaku nie ma żadnego znaczenia, dlatego że i ja i głusi traktujemy to po prostu jako znak odnoszący się do Pawła Rutkowskiego jak w Operze na bokach banalne, bo literowe MMA po prostu własny dział Mendyk natomiast jeszcze propos tego formatu TomTom skarżą się zupełnie odrębna sprawa mimo to, że jest to marginalna rzecz w języku migowym to we wszelkich zajęć języka migowego podstawę czy też na początku dostaje to obok relacji przestrzennych to alfabet to jednak podejść na alfabet, bo jest to jakiś tam narzędzie próbę nawiązania kontaktu ze świadczeń rodzinnych oraz ich dziś sport w ich opowieścią trochę głupio tak bardzo głupio Otóż w podstawówce wpada do połowy, że najlepiej na klasówkach się komunikować przy pomocy języka migowego z to jest nauczy się osoby w ryzykownych należy postanawia go przetestować na pierwszej modnych uchodzących w placówce, który zamiast jak osoba myśląca odwróci się do koleżanki, która zawsze wszystko widziała i np. pokazać trójkę, żebym pokazała nieco słabiej zaciągniętych zjada koło ma słuch o 9 zlotych na odczytanie oczywiście w tym czystego zła, aby w Royal and ja raz zmysłowo jak wiele przyciągania szkoły z wyjątkiem mogą być one wiele doświadczeń z prowadzenia zajęć w związku z tym też przeprowadzenie testów z osobami głuchymi na Uniwersytecie mieliśmy studia podyplomowe, których kusi uczestniczyli Jac jako słuchaczy i przeprowadzanie testu to zmora z punktu widzenia wykładowcy, bo oczywiście tutaj mamy możliwość nie tylko komunikowanie się z kimś, kto sieci w ww ławce obok, ale z kimś, kto siedzi po zupełnie mu na przeciwległym końcu sali i te trumny kusi oczywiście nie muszą nawet liderować ABC tylko przy takim testem czy umawiają się spadek dotknął nosa to Ania dotkną ucha to we, iż tak zastanawiają dotykając, a to od nosa do ucha, więc tutaj oczywiście język zbyt późno się od drugiej fazy wysyłano przestrzenny jest to z tym niesamowitym potencjałem komunikowania się zupełnie innych przez wysp za pomocą zupełnie innego medium komunikacji dzwonić na stosujących, ale jest też ogromna wrażliwość wizualna na poziomie takim kulturowym biologicznym jest ciekawe musi, którzy od dziecka od urodzenia albo wczesnego etapu nie służą mają np. poszerzone tutaj pole widzenia na boki dosłownie znieważanie rzeczywiście bardzo boją świat i również zagrożenia mówią, że takim poziomie niemal w ewolucyjnym lepiej i myśmy szkoda mi doświadczenia tego typu, że nie ma problemu, że na scenie 5 osób mija zupełnie inne komunikaty w różnych przestrzeniach okazy Rzymu, a później bez problemu to odbiera interpretuje je rozumie to to też jest ogromny potencjał ma 1 tej kultury i tego języka coś co nie ma analogii w kulturze naszej czegoś zabrakło 2 osób w obu trybach pracy czują zagrożenie dla wartości estetycznych dziękuję bardzo przeprasza za małe złośliwości i nie szkodzić Michał Mendyk Domator figura to spektakl Opera dla Głuchych dr Paweł Rutkowski kierownik pracowni listki milowe wydział polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w przyszłym roku nie wiemy czy 110 zlotym 3 marca, ale w przyszłym roku o rozległych powraca do Warszawskiego teatru studio bardzo dziękuję informację o godzinie jedenasty po informacje wracamy do programu off
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!