REKLAMA

Japonia oczami kobiet i urażone męskie ego

Data emisji:
2018-11-27 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
37:34 min.
Udostępnij:

Prof. Arkadiusz Jabłoński i Cezary Łasiczka rozmawiają o książce "Kwiaty w pudełku. Japonia oczami kobiet". Rozwiń »

Więcej: https://czarne.com.pl/katalog/ksiazki/kwiaty-w-pudelku Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu, tam jest prof. Arkadiusz Jabłoński, japonista, Wydział Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza, dzień dobry, witam serdecznie panie profesorze, dzień dobry państwu, dzień dobry panie redaktorze. Powodem naszej dzisiejszej rozmowy jest książka, która w tym roku ukazała się nakładem wydawnictwa Czarne. Książka Karoliny Bednarz zatytułowana "Kwiaty w pudełku. Japonia oczami kobiet". Nie wiem, czy mogę się panu panie profesorze przyznać do czegoś. Rozwiń »
Proszę się przyznawać, to jest taki trend w polskich mediach.

Ale powiem: zmęczyła mnie ta książka. Nie dobrnąłem do końca po prostu było wydają się, że autorka wykonała kawał dobrej to, że ta część pozostawimy roboty, bo jest to wielki znak książka, która z oprócz tego, że mówi o sytuacji kobiet czy właśnie Japonia oczami kobiet na przestrzeni wieków tak oto odwołuje się też do różnych prac, które autorka przeczytała i i które też często czyta cytuje, ale właściwie jak okazało się, że Japonia jest piekłem kobiety to już od setek lat i z tego piekła w ogóle nie ma wyjścia i właściwie wszystko inaczej miał wrażenie, że trudno jest cokolwiek spojrzeć, że po nie składa się żadnych elementów ani ludzkich ani ideowych, które nie są skierowane przeciwko kobietom

Tak ani nawet pozytywnych

I nawet byłem zaskoczony takim bardzo interesującym zabiegiem, że w momencie, jeżeli mamy sytuację mężczyzna kobieta, której to mężczyzna jest oprawcą czy też bycie wierzycielem kobiet no to ta relacja jest podkreślona, jeżeli n p . mamy relacje kobieta kobieta, gdzie 1 kobieta jest się mierzyć jako inne kobiety i kobieta już jest niewinna winny system albo religia w tak tak tak mi ten weekend 

W ogóle piekło kobiet w tym się bardzo podoba, bo piekło kobiet to wiadome tytuł jest działacz, który powstał w warunkach polskich i wiele z tych warunków polskich nie zmieniło się od czasu powstania tego dzieła natomiast w Japonii wiele się zmieniło również pod tym względem Japonię postrzegamy zwykle jako kraj nowoczesny demokratyczny i jeszcze parę przymiotników można, by to było ciekawe wymienić ja przy okazji powiem może, że ta książka na okładce, na której widzimy 2 starsze panie i widzimy fotografie 2 pań nieco młodszych na prawdopodobnie billboardzie reklamowym, chociaż trudno rozpoznać, że pierwszy rzut oka mamy też ciekawe znak, że oprócz tego, iż jest to pozycja wydana w wydawnictwie czarne, od którego siłą rzeczy oczekujemy dużo to jeszcze mamy tutaj nagłówek reportaż, czyli to niż beletrystyka tak sugeruje tytuł nasz sugeruję, ale właśnie to jest właśnie wytrąca z Libii wchodziły Ateny prawdopodobnie niebezpieczne, bo w pancerz jest zapewnienie zaprosił, dlatego że uważa pani ja znam się na wszystkim Japonii nie znam się na wszystkim w Japonii prawdopodobnie nie znam kończymy naszą walkę goniec w RPA teraz muzyka w biedzie jest przede wszystkim w Japonii oczywiście diabli staram się kontaktować się polonistykę godzinę nauki staram się jak to ktoś kiedyś powiedział Japończyka może niedokładnie, ale wierni zacytuję staram się po prostu robić rzeczy japonistyki za pierwszym razem dobrze nie zawsze to wychodzi oczywiście i w ramach zwykłych pobożnych zainteresować nawet kiedyś tam wydają taką książeczkę, której nazwa japoński miszmasz, która mówi o tym, że to wcale nie wszystko takie proste w latach media pani do 1100 miliard 400 śląskie, a panie profesorze mam wrażenie, że to właśnie wszystko jest bardzo proste mało tego tak jako bardzo się podoba przenikliwość autorki, która potrafiła się znała myśli osób, które nie żyją od co najmniej kilkuset lat w RFN nie jest to prawdziwy rekord w celu niewielką część prawdy o nich, ale wie to co też tych pisanek szkołę kończyła na polską szkołę reportażu jeszcze nie narodową, ale polską muzykę i jest autorska celnie wskazuje bolączki i wyzwania i z empatią się wypowiadać także to co pan powiedział przed chwilą na temat tego, że te kobiety to on jak sobie tam dokuczają to też nieprawda, bo sympatia PL czy pan jest w stanie sama krytyka złożyć jest ten oczywiście myślę, że nawet do 3 samo krytykę składam panie profesorze, ale podejrzewam, że też pojawi się krytykę no bo oczywiście w zaroślach książkę książkę, która traktuje o pięknych kobiet skrytykować takiej książki jest daleko ryzykownym dalece ryzykowne kroki, żeby się tak tak to chciałem powiedzieć, bo ja w ramach japońską masowych moich tutaj aktywności, które są moimi różnymi aktywnościami to mniej więcej jest strona na Facebooku, na którym można wejść zobaczyć jak to wygląda jak też dostęp należy po głowie jako rzekomy remis login anty ministra taki pan wąsaty Janusz, który w pozycji potrzeba mi piwo tutaj podśmiewali się z tych ikoniczne ich feministek, które nie potrafił odnieść siódme piętro lodówki i dosłownie jedno jestem w stanie tutaj kontynuować wieloma stereotypami na ten temat natomiast oczywiście wypowiadam się tutaj głównie jako polonista i wypowiada się na temat Japonii, który całe nie znam autorka praw do dumy też nie znaczy nie jest zarzutem troszkę mnie zaskakuje tu podejście do kwestii Japonii, która tutaj w ZUS dopisze w podtytule jest Japonia oczami kobiet gminne, więc właśnie nie wiadomo czy tu chodzi o całą Japonię czy tu chodzi o wszystkie kobiety, a to jest jakby w domyśle ja wyrażam niepokój, bo kiedyś w kontekście właśnie takiej dyskusji na temat tego popularnego trendu w i cierpienia martyrologii kobiet ja przypominam sobie państwo na antenie takie słowa reż Magdaleny środy, która powiedziała, że wtedy, kiedy kobieta jest prześladowana są przygotowane wszystkie kobiety, a mężczyzna jest prześladowany jednostkowo i oczywiście jak wiem, ale raczej mam nadzieję, że profesor środa również wygłaszam OBOP jest 1 z pracownikami polskiej nauki, że wygasza zażądała, by stwierdzenia również na trochę mało bardziej wymagającym poziomie jeśli chodzi o ich ogólności natomiast tutaj jakby przeoczono takich drobny fakt, że jej kobieta mężczyzna relacje płciowe nie są ani jedyne możliwe relacje społeczne, jeżeli kobieta doświadcza w tych relacjach, że podmiot, który jest kobietą, że doświadcza w tych relacjach z jakichś negatywnych emocji lub od kończą się one dla niego gorzej niż dla partnera to niekoniecznie musi to wynika z aktywności partnera no i wreszcie i nie każdy dyskomfort kobiety ja wiem, że może teraz herezje każdy dyskomfort kobiety jest molestowaniem ani męczeństwem po prostu tak się składa, że jesteśmy ssakami jesteśmy zaborczy dominujący oznaczamy swoje tereny walczymy z innymi sprawia mi się w różnych umiejętnościach o to, żeby być lepszymi od innych i rzeczywiście niektórzy w tym w tym biegu zostają również mężczyźni poza tym my wymogi społeczne, jakie nas dotyczą nie zawsze są wymogami jednostronnymi nie zawsze dają się do tej właśnie płciowo interpretować tutaj oczywiście pewnie w tym pierwszym wejściu nie jesteśmy w stanie rozwinąć szerzej tego wątku natomiast no to charakterystyczne jest pod wieloma względami właśnie ujęcie w Japonii w tej książce, bo trudno jest pisać o innej kulturze EUP to jest stosunkowo prawda sprawdza na nie mówię tego ironicznie ME, tym bardziej trudno jest pisać o innej kulturze, jeżeli dokonujemy tego niejako w sprzedaży wiązanej to znaczy jeszcze doczekamy tu jakąś ideologię to znaczy wtedy robi się łatwo tylko wnioski niespecjalnie są weryfikowalne prawdziwością Boże tak powiem o prawo głosu w wyborach do niższej Izby parlamentu wg konstytucji 1800 dziewięćdziesiątego roku przysługiwało wyłącznie mężczyzną, którzy posiadali nieruchomości płaci podatki w wysokości 15 jenów rocznie 1 % ich społeczeństwa rozumie, że kiedy mówimy o piekle kobiet oznacza, że 99 % społeczeństwa to kobiety, bo 1 % stanowi, iż raz dziennie pan z nią tak samo jest także targi kobieta jest źle to jest źle, ale jeżeli kobiety są w większej grupie mężczyzn kobiet n p . nie wiem biedaków mieszkańców wsi to mężczyźni w ogóle znikają z tego obrazka albo autorka badań to oczywiste, że prześlizguje potem w zaciszu pan dominują co będzie trendy myślowe i jest trendem, że niespecjalnie powinniśmy się z tego śmiać Putina żartować, bo problem męczeństwa jest tak straszliwie, że jakikolwiek odwracanie tej sytuacji albo ironizował nie sprawia, że jest się uznawanym za w zależności od płci na Jeżyc mężczyzna też wąsaty Janusz, który wiadomo tutaj jest ksenofobią i nie zaginęły natomiast, jeżeli to jest kobieta to widocznie jeszcze jesienią otworzyło oczy, czyli tak jak pisze autorka najwcześniej obudziła w europejskich, gdzie się dużą autorka do tego serdecznie zachęcam widzi ich siłę i życzymy tego, żeby wreszcie obudziła się i żeby Japonia wreszcie była tak jak być powinna z drugiej strony nie wiem czy mamy chwilkę czasu przed informacjami, ale chciałem zauważyć, że jeśli chodzi o prawa wyborcze pod koniec dziewiętnastego wieku to w wielu miejscach kobiety nie, ale praw wyborczych i oczywiście to nie umniejsza tutaj kwestii japońskich, ale Japończycy uczyli się od świata, a i tak prawdę mówiąc to co się stało ktoś siedział na ziemiach polskich po Europie nie odbiegała aż tak strasznie tego standardu fonia tak wrócimy to już teraz to już ta pora panie profesorze walcz z naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM studio w Poznaniu z prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza pozbawiamy się w książce Karolina Bednarz zatytułowanej kwiaty w pudełku Japonia oczami kobiet książka wydana przez wydawnictwo czarne informacje o 1120 po informacjach wracamy do w Boniewie ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza nie rozmawiamy z dnem dzisiaj o książce Karolina Bednarz kwiaty w pudełku Japonia oczami kobiet książka wydana przez wydawnictwo czarne pecha, jaki był pan wrażenie panie profesorze moja tutaj nie skończyłem w przepaść tak jest i jedno Lidia Wróbel panie redaktorze to jest bardzo jak najbardziej w takie wyznanie wyznanie jest jak najbardziej szanowane tutaj jestem pod wrażeniem i ja nie mogę obiecać, że każdą linijkę i każde słówko o tym, książki przeczytałem, bo moje obcowanie z książkami niekoniecznie tego się ograniczać się bardzo nie bardzo wciągnie natomiast wydaje mi się, że jeśli chodzi o reprezentatywny obraz to obraz ten posiada, jeżeli nawet się w jakimś aspekcie Mela to oczywiście prosiłbym o wskazanie w taki, iż rzeczy myślę, że raczej one są drugorzędne pierwszorzędne i też chciałbym tutaj mówić jednak, że 3 straty niż można się odwołać przekształciła rozmowę o wybiciu bramkarza, bo zdaje, że nie zna się na tym nie zna natomiast jeśli chodzi o jakość wygłoszenia twierdzeń dotyczących Japonii całości Japonii i wszystkich kobiet w Japonii to myślę jednak że, doceniając tytaniczną pracę, którą autorka wykonała od pracy widać to naprawdę musiał być dla niej doświadczenie, bo pracowite to jednak mimo wszystko i ja i w niektórych momentach zastanawiam się czy nie można, by było troszkę bardziej z dystansu Sporysza pewne kwestie n p . mamy tu na samym początku historię taki prekursor kij uważanej za prekursorkę feminizmu w Japonii zdanie, które nazywa się Sieradzka raj czuło pod takim pseudonimem występowała w to była niezmiernie wielowymiarowa osobowość ona była bardzo inteligentną bystrą i rogatą osobom, które w tych czasach Japonii dorastała, kiedy Japonia stawała się mocarstwem światowym brzmi wszystko na to wskazywał on wymagało to oczywiście dość poważnego działania w Japonii na takich czynników, które właściwie należałoby po imieniu nazwać zamordyzm cenzurą i to nie byłby czas i jasne dla wielu japońskich intelektualistów i LO no n p . jest opisywane są właściwe Banco niż do góry przepraszam ja oczywiście ironizuję myślę to oberwie, ale nie tak się troszeczkę ten życiorys na początku czyta tak jak swego czasu czytałem o tym, że towarzysz Lenin był od dzieciństwa niezmiernie wrażliwy na los klasy Robotniczej i chłopów Otóż okazuje się, że ona jest tzw . Harry, czyli imieniem, które rzeczywiście, choć oczywiście używała, że ona cierpiała strasznie w szkole od agitacji cierpiała strasznie w domu, ponieważ w czasie wspiąć na górę Fudżi, a ojciec nie chciał się ponadto uczyniła go wtedy niewielu Japończyków wspinał się na górę Fudżi po w ogóle z National góry taniej była japońska tradycyjna aktywność, chyba że tej został wygrany np. ze stolicy to wtedy muszę tu jest kwestia tego, że ojciec, mówi że zbyt dużo nauki z byciem nieszczęśliwą kobietę no niespecjalnie wiadomo, skąd się dowiadujemy, bo autorka nam przytacza źródło tylko to źródło prawdopodobnie autorstwa samych iracki na jej tutaj w wieku młodzieńczym któż z nas nie miał problemów z rodzicami co roku Balice komuś czegoś nie zabrania i tak i nagle przenosimy się w scenę ośnieżonych gór, gdzie ich placówka razem z jej kochankiem, który był nauczycielem usiłuje popełnić samobójstwo i możemy domyślać, że samobójstwo spowodowane tymi z obcowaniem w świecie dominacji męskiej dlatego niestety to jest taki rytuał trenować ma swoją nazwę specyficzna samobójstwa kochanków i to jest rytuał ewidentnie materialistyczne to znaczy to jest to od minionej epoki i tutaj raczej nie tylko o stwierdzenie, że ich Jacka w ten sposób buntuje się społeczeństwo to był taki 1 ze sposobów ucieczki od społeczeństwa zresztą dzisiaj również wielu Japończyków wybierać samotnie lub w parach odebranie sobie życia no jest to specyficzny dosyć aspekt japońskiej kultury uczniom nie tylko kobiety i tyle potem rzeczywiście incydencie, który był bardzo szeroko w Japonii komentowanym incydent, bo to był czas napięć to był czas dekadencji to był czas końca panowania cesarza mecz nie wiadomo, bo co będzie później bardzo dużo działo się na świecie i tym bardziej w Japonii odczuwano potrzeby unikania takich chamskich wybryków sama Jacka oczywiście ucierpiała w wyniku tego dosyć poważnie reputacja jeśli chodzi o jej partnera, który po prostu nie był w stanie zamordować to jest człowiek, który przełamał się wtedy żądać nie przełamał się nie potrafię tego zrobić to komentarz autorki jest, że chorób przejęła inicjatywę, aby przejąć inicjatywę to Niewiem czy powinna się wrócić razem z nim w przepaść czy powinna co zrobić ona w tym momencie musiała wrócić razem z nim do stolicy musiała zaprzestać kontaktów z ojcem, który pozbawiono pracy z powodu właśnie takiego zachowania córki i rzeczywiście tutaj ona jako intelektualista próbują dostać, bo pochodziła z odpowiedniego domu, bo nie wszystkim łatwo stać również wszystkich mężczyzn ona rzeczywiście wsławiła się jako aktywistka jako działaczka na rzecz praw kobiet jako intelektualistka to była bardzo ciekawe i historia, którą na pewno można było nieco głębiej przedstawić natomiast autorka tutaj pisze o tym, że do czasu zakończenia wojny na Pacyfiku protagonista KO wal czy tutaj o wolność kobiet nadciąga okupacja i dla jednych są to okupanci dla innych wybawcy tak to jest napisane tutaj o Amerykanach w Japonii no to dosyć daleko za koronę stwierdzenie i na samym końcu tego reportażu napisane, że w UE na jej nagrobku widnieje napis o komorach szeroko nazwisko po mężu oraz imię, które w ojciec no i prawdopodobnie na naszych nagrobkach w większości będzie widniało imię, które daje nam rodzice, jeżeli tego nie zmienimy jeśli chodzi o nazwisko może to troszkę inaczej wyglądać oczywiście rośnie różnie aż tak bardzo od realiów polskich Leigh wydaje się, że troszeczkę więcej można było tego reportażu oczekiwać takie mam wrażenie co pan rektor ma to i tak to bardzo ciekawe wątki napisała pani Małgorzata pani profesorze dr mi się, że 2 tygodnie temu wróciła i po raz kolejny z Japonii i będąc na miejscu czytała kwiaty w pudełku książka sprawia, że pobyt w Japonii nie było tak radosnej naiwny jak poprzednie otworzyła oczy na wiele aspektów życia japońskim społeczeństwie i zaczynamy dostrzegać książka wcale nie jest tylko jak to panowie mówią o piekle kobiet, tym bardziej przekaże próbują panowie zdezawuować pracy, jaką wykonała autorka i podchodzą do tego z iście męską wolą walki co ciekawe ta wydaje się, że i pan panie profesorze i jak podkreślaliśmy ogrom pracy, który włożyła autorka w ale nam się wydaje nam się wydaje panie panie redaktorze mody w Biedronce bowiem takie audycje są urażone męskimi ego nie mniej książek chryzantem audyt z jej od SS urażone w męskim ego pisze pani Małgorzata, a jeśli mogę wspomóc jakoś pana panie do 2 i uderzeniu w niej dzieje, ale myślę sobie, że w ogóle co symptomatyczne, że rozmawiali z jeziora i pozwoleń z przyjemnością pan prezes, bo rozmawiamy też agresywny w momentach, kiedy trzeba męczy mnie nie nie dal niedaleko po tym, jak japońska księżniczka, a jako zrzekła się tytuł, czyli właściwie zrobiła coś się żywnie podobało, czyli wyszła za człowieka z innego z innej z strefy i sery i stanu rzeczy oczywiście straciła uciekła od paternalizmu uciekła paternalizmu czasem przy kursie księżniczka może to może nie jest tak źle czy jest także profesorze pan redaktor może rzucić się w przepaść wyznania w Delhi Jacka mogła wrócić w przepaść w górach kochankiem myślę, że również księżniczka może rzucić się z mężem w wir życia elit sam ów no nie będę dyskutował z wątkiem oblężonej męskiej dumy, bo dziś dotrą w dobie bardzo z tym dyskutować tak drogich dla nich nie potwierdzam nie zaprzeczam, że tak powiem tak bardziej jestem zdziwiony i jakością osądu to znaczy, jeżeli ktoś widzi w Japonii Wlk rzeczy opisane w książce i jeżeli widzi w książce Japonii no to oczywiście już z pewnością jest to stan godny pozazdroszczenia mnie bardziej interesuje stosowanie tego co nazywam kwanty fika torami orzekania czyli, jeżeli my fakty, bo w tym czasie bardzo dużo faktów autorka jeszcze raz podkreślę wykonała tytaniczną pracę i na pewno nie było w jej krawędzie lenistwa tylko i zdać sprawę, że to nie jest książka naukowa w związku z tym nie wymagamy od niej precyzji naukowej orzekania o faktach, jednakże przedstawianie faktów jako zasad i przedstawienie jednostkowych wydarzeń w stosunkowo jednostronnie no i jest jednak pewną przewiną ja tu pozwolę sobie nawet wskazać temu około 40 i stronę autorka daje nam lekcje japońskiego pisma, z którego to pisma wynika, że kobieta jest straszliwie dyskryminowane to znaczy wie pan co ma sport w postaci udowodnienie dyskryminacji kobiet na podstawie pisma, a to nie jest to nie wywodzi się od autorki była taka również do przodu specjalistka Polska, która powiedziała, że może mówić o żonie to mówienie głupia żona no tak tylko, że podobna jednostka istnieje również temat głupiego męża na temat głupiego syna na temat głupiego syna zresztą mówić o synu listownie w usprawnieniu mówi się za pomocą ido g oznaczających świni psa i toteż jest dosyć specyficzne odniesienia, którego dla kobiet nie przewiduje tutaj autorka mówi nam, że we wszystkich tych elementach, których we wszystkich znakach, który występuje element kobiety, które to znak rzekomo ma oznaczać kobiety zgarbiona przy krosnach no mnie zawsze uczono, że on oznaczać kobiece biodra w tańcu, ale być może uczono mnie nieprawomyślne w przeciwieństwie do żonatego znali pana mężczyźnie zapewne też też w obu płciową nie uczono, że tak powiem jakoś nie rozróżniam płci jeśli chodzi o o nauczanie znaków wynosi co znak dotyczący mężczyzny ukazuje się z chińskich elementach gra chemicznych ukazuje się rzadziej po prostu, dlatego że znak na kobietę ma 3 kreski oznak na mężczyznę ma 7 klas Składowej być może to się z dyskryminacją, jednakże np. odnajdujemy takie znaki jak znak kobieta i śmiech tak 2 składniki, które oznaczają czyjeś ukontentowani MO jej takiego znaku ze składnikiem męskiej nie ma od najmu taki znak odnajdziemy Maćka również taki znak na Górze jest słoneczko na dole jest kobieta i ono oznacza relaks odpoczynek i takiego znaku dla mężczyzn nie ma to znak mężczyzna ten znak składający się z pola ryżowego i siły, ale pan bardzo trudno jest mówić o dominacji w jaki sposób i myślę, że również można było stwierdzić czy mężczyzna jest dyskryminowany w ten sposób jest to innymi słowy jest to argumentacja prowadząca donikąd podobnie jak tutaj niespecjalnie uprawnione i Janowiec i nie jestem tutaj nie wiem urażony tylko dziwi się, że można jako dyskryminację kobiet uznawać choroby mina mata, która wynika, że zanieczyszczenia chemicznego wód japońskich i które rzeczywiście była słynna Japonii na świecie dziwię się również, że można jako taki przeja w dyskryminacji uznawać chorobą Hansena, czyli trąd, który również jak się okazuje jest właściwy wg tej książki można, by odnieść wrażenie tylko i wyłącznie kobietom japońskim prawdopodobnie jest to kolejny dowód ich męczeństwa i jest to dość zaskakujące zestawienie faktów i to nawet nie oburza to nawet nie uraża tylko po prostu wydaje się, że można było uzyskać bardziej zrównoważone wnioski, jeżeli jednak, chociaż spróbowano odnieść odpowiednio sytuacje nawet symetrycznie bardzo prosty sposób to mężczyzn w panie profesorze bardzo przykro, ale przemawia przez pana urażone męskie ego i nie najlepsze kluby w tym urażony NATO w, a do tego smażonego męskiego ego powrócił po informacjach Radia TOK FM Pańskiego oczywiście z przyjemnością w studiu Radia TOK FM w Poznaniu z prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza rozmawiamy o książce kwiaty w pudełku Japonia oczami kobiet autorką jest pani Karolina Bednarz książka ukazała się nakładem wydawnictwa czarne informacje już za 4 minuty o godzinie jedenastej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek byłby w ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza rozmawiamy o wydanej w tym roku książce kwiaty w pudełku Japonia oczami kobiet wydawcą jest wydawnictwo czarne autorką pani Karolina Bednarz nerwy panie profesorze mam nadzieję, że pana urażone ego już się to ucieczka od naraziło ich co się panu podobało w tej książce co pana zachwyciło urzekło albo wzbogaciło pana wiedzy Touch and co moje urażone ego jest urażony, jakie słyszy n p . o tym, że ktoś, mówi że ja muszę podjąć męską decyzję albo kiedyś mówi o męstwie, bo jeśli chodzi o tego rodzaju jednostki słownikowych frazeologii zmiana to dziś przeważnie to męska decyzja oznacza, że można podjąć decyzję głupią ble ble jakąkolwiek podjąć męstwo oznacza, że nie myślimy racjonalnie i jej tak prawdę mówiąc jak obserwuje niektóre wątki również w kulturze polskiej tak się zastanawiam czy czasami właśnie należałoby od tego odejść i tę refleksję zawdzięczam w dużym stopniu właśnie SUV reżymowi feminizm mogli to są prądy, których z, których osiągnięć dziś możemy korzystać w mące czy coś się w tej książce podobało no w tutaj właściwy bank, oceniając perspektywy tekstów no powiedzmy sobie bliższych naukowym no niby wszystko jest co powinno być w książce fachowe, czyli mam dosyć obszerną bibliografię mamy tutaj słowniczek terminów japońskich oś nazywa słownika pańskich pojęć, a może powinna trwać słownik pojęć japoński nurt jest kwestia tak powiem gustu jeśli chodzi o szyk na pewno książka napisana bardzo dobrym językiem polskim oczywiście z zacięciem z zacięciem ideologicznym, którym już wspominałem nie będę się tym pastwił jeśli chodzi o redakcji szczegółową no myślę, że dobór tzw. normalizacji, czyli oddania alfabetyczny japońskich jednostek jest momentami co najmniej dyskusyjne, ale byłby małostkowy naprawdę, gdybym czepiał się do tego jak, licząc bardziej bym chciał zwrócić uwagę na to, że ta książka z pewnością one swoistym dokumentem ona będzie miała swą wartość takich kilkadziesiąt lat, kiedy będziemy w stanie ocenić obecny stan myślowy dotyczący właśnie takich zjawisk jak tzw. walka płci tak no bo tutaj jak zupełnie nie postrzegam taki sposób rzeczywistości być może robi źle być może też swój straszliwy błąd, ale zastanawia mnie bardzo ciekawe użycie właściwie znanych już technik artystycznych dotyczących np. meta nimi, czyli właściwie orzekania poprzez część całości dotyczących właśnie ukrywania pewnych aspektów znaczenia pojęć i to jest dosyć interesujące nie mogę powiedzie się to podoba w pewnym sensie jest to spuścizna, że tak powiem intelektualne Europejska ery stycznie wykorzystana, a którzy rzeczywiście ona jest bardzo zręczny PiS -u ta książka o tylko jeśli chodzi o obraz Japonii w niej no widzimy tu jednak odstępstwa dosyć poważna i mogą też są zatem powiedzieć, ale nie wiem czy akurat panele, które interesują bardzo proszę Otóż mamy tutaj na okładce taki komentarz, że kobiety w Japonii się nazywa przegranymi psami kobietami kamieniami świątecznym ciastem, że córki wychowywano w pudełkach po szóstym przegranym psem to jest dosyć ciekawa sprawa, bo jeżeli MF do tzw. słowniczka pojęć takich pojęć dotrzemy tam będziemy mieli właśnie w tym momencie na wszelki wypadek dlatego docieram będziemy mieli takie sformułowanie makiet inną inwestycją dosłownie przegrany pies kobieta po trzydziestce niezamężna bezdzietna wyrażenie pochodzi z książki i tutaj jest autorka książka ta książka ukazała, z którego rzekomo pochodzi wyrażenie w roku 2003 wydarzenie wrażenie japońskie marki inną oznacza ME psa z podwiniętym ogonem, który ucieka tchórzliwie, czyli to jest behawioralne znanego nam SAKa, który został udomowiony przez człowieka i to w razie nie funkcjonuje w języku japońskim więzieniu od kilkudziesięciu do kilkuset lat, ale pani autorka używa tego wyrażenia tutaj w odniesieniu tutaj taki 1 fragment tu się okazało leży w wysokich obcasach i tam jest taka pani, która ma około 30 lat i która nie jest zamężna i ona jest bardzo obrażona na świat ale, widząc obrażony z powodu bardzo ciekawe, bo świat nazywają przegranym psem przy czym ta pani żyje w związku może tak powiem niestety mentalnie, w którym kończę ale, rozbijając użycie innej kobiety, ale ten małżonek lub mężczyzna oczywiście nie jest tutaj grzywnę natomiast ich uzupełnieniu, choć ta druga kobieta i zupełnie nie obchodzą rodzice jego, czyli jego teściowie, a jej rodzice którymi tamta musi się opiekować pies nawet nawet autorka mówi żona nie wchodzić z nim związek oficjalny po, którzy by się nim opiekować rodzicami i Wellness, skąd wynikają męczeństwo Otóż stąd, że koleżanka powiedziała, że smak inną, czyli że niczym pies z podwiniętym ogonem ona ucieka z obszaru aktywności społecznej i jaki po części społeczeństwa, by nie od niego oczekiwało, a po części rzeczywiście jest to droga wybierana przez ludzi w Japonii czy dobrze czy źle to nie widzą natomiast dodatkowo rozbija komuś ludzi wypędzono, gdybym ja np. rozbił ten sposób komuś rodzinnej oderwał uczeń żony miał pretensje, że on niezłą świnią i z tego wysnuł wniosek, że wszyscy mężczyźni w Polsce zwani są świniami no to zapewne przeprowadził był ten sam TOK myślowy to mamy jeszcze do tego takie drobiazgi wie pan, które są dosyć silną czy one są smaczne n p . tu mamy od tych kwiatach w pudełku to jest taki jest dosyć znany japoński, z czym powieje to frazeologia motyw nazwach kupili mu sumę, czyli też tzw. córeczka w pudełku ktoś wychowywany pod kloszem i rzeczywiście odnosi się to do kobiety, bo musimy też córka natomiast tutaj to pojęcie jest w słowniczku cyfrowe dane jako dyskryminujące rzekomo ja chciałem tutaj powiedzieć, że oczywiście, że to w ten sposób przez poznaje Japonię no to rzeczywiście kobiet są dyskryminowane natomiast w odniesieniu do mężczyzn jest używany w Japonii przysłowie, że wyszli dziecko, które kochasz siedzisko, które darzyć miłością, która rozpieszcza wyszli w podróż w domyśle, żeby poznało ono ciężar tego świata w co odnosiło to prawdopodobnie raczej do mężczyzn, którzy też nie zawsze chcieliby wysłać ich podróż i wielu z nich podróżni wraca oboje po nie jest krajem, w którym z podróży wracaj tylko nieliczni podróż zawsze kojarzyła się w Japonii z uciążliwością, a nawet i niebezpieczeństwem śmierci i w tym momencie, jeżeli nie zrównoważyły tych 2 czynników to uzyskujemy obraz z nami skrzywiony, jeżeli poznajemy kulturę japońską przez tak zdeformowane pojęcia istnieje bardzo duże ryzyko, że uzyskamy i obraz nieprawdziwy i głównie to myślę, że stanowią one w tle wodę co bardzo specyficzną technikę elastyczność retoryczną stosowaną w tym tekście, który jest pod tym względem niebywale konsekwentnym w znacznym po rozmowach z panem takie wrażenie bo, bo często też wpadałem w jest podobne pułapki że wychodzimy z jakiegoś kręgu kulturowego pojawiamy się w zupełnie obcym kręgu kulturowym teraz coś widzimy, ale staramy się to zrozumieć przez narzędzia, które w, które dostaliśmy tak w czasie wychowania edukacji tak dalej i teraz interpretujemy to taki sposób Jim o proszę bardzo się wszyscy Japończycy są bardzo grzeczni i się kłaniają jak to fajnie, dlaczego my nie możemy tacy grzeczni, a zawsze po rozmowach z panem, a woda wątpliwości, bo pan zawsze mówi to nie jest wszystko takie proste proszę na to spojrzeć szerzej głębiej wyżej inaczej i proszę pamiętać, że często to właściwie wcale się tak nie różnimy, że to co my nie pamiętamy jest, kiedy pan tłumaczy, że dniem, kiedy kosz dzwonimy to mówimy halo halo ktoś mówi słucham w taki to jest sposób na to, że Legia mówię halo dzwonię jestem chciałbym rozmawiać ktoś mówi, a ja jestem przy telefonie odbieram rzeczy to jest jakiś taka jest sformalizowany sposób, by mówiąc ja jestem gotowy do nadawania druga osoba jest nawet gotowa do odbierania, który w Japonii przybiera inną formę natomiast jest tym samym sposobem tak pod wieloma względami możemy wykryć podobieństwa i naprawdę bardzo wiele schematów myślowych znanych nam z Europy znanych nam z polskiego myślenia osób jak najbardziej w Japonii natomiast, jeżeli my wybieramy drogę Exatel zachowania hiperboli zachowania czy jakie to mówię o klienta izolowania to ta droga rzeczywiście jest prosta tylko, że ta prostota te proste wnioski po prostu przeciwstawienia się nie prowadzą nas do wniosków, które rzeczywiście coś nam ciekawego mówią o rzeczywistości wydaje mi się, że prostota nieciekawa po prostu i po prostu nomen omen wydają się, że można do pewnych problemów podejście nieco głębiej i to również na podstawie danych, które zapewne musiała przetworzyć autorka omawianego przez nas zbioru reportaży to szybko zrobić obecnie zbiera pozostaje lekko jak mówi dokument specyficznego sposobu myślenia dosyć specyficznego podejścia do innej kultury prawdopodobnie można, by było dokładnie taką samą książkę wydać na temat martyrologii mężczyzn Japonii, bo ten mężczyzna, który rzekomo jest tutaj dominatorem i Macio to naprawdę bardzo rzadko wygląda na kogoś, kto dominuje czerpie z tego korzyści to, że ta żona na niego czeka z piwem w domu to jest raczej takie czekanie litościwie, że ona mówi na nich przecież to piwo ma ten bidula, bo inaczej się zajęć tutaj zupełnie to, że one ma pretensje rzekomo do tego, że kobieta nie powinna pracować to również wynika z tego, że kobieta no i znosi w sposób taki sam jak mężczyźni, czyli fatalne japoński transport publiczny, który polega na transportowaniu ogromnych mas ludzkich tam się bardzo różne ciekawe rzeczy w tym tłoku dzieją, które nie tylko z molestowaniem, a w każdym razie nie jednostronnym to wszystko są rzeczy, o których można, by napisać i to naprawdę może być interesujący Janie obiecuję ja sam się tego podejmę jak mówię bałbym się orzekać co Japonię jak najbardziej jestem od tego daleki wolę powiedzieć nie wiem, jeżeli nie wiem już używać prostych opozycji no ale widać są również inne techniki orzekania w bardzo dziękuję panie profesorze w USA profesor dziękuję również prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu był państwa i moim gościem dzisiaj rozmawialiśmy o wydanej w tym roku przez wydawnictwo czarne książce kwiaty w pudełku Japonia oczami kobiet autorką jest pani Karolina Bednarz wydawnictwo czarne informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program, a dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a nad jakością szczególnie w połączeniu z Poznaniem czuwał Kamil wróble
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

REKLAMA