REKLAMA

Teatr dla młodzieży: dobrych przedstawień jest coraz więcej. Dlaczego warto? Posłuchaj

Dorosłe dzieci
Data emisji:
2018-11-27 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:23 min.
Udostępnij:

Czym jest teatr dla dzieci i młodzieży? Dlaczego nie jest to czysta rozrywka? Jak konstruuje się sztukę teatralną, przewidzianą dla młodych ludzi? Co to znaczy, że są wśród nich teatromani a wręcz teatroholicy? Jak włączyć teatr w horyzont potrzeb, i dlaczego warto opowiadają Justyna Czarnota - pedagożka teatru specjalizująca się w teatrze dla dzieci i młodzieży z Instytutu Teatralnego Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie i Rozwiń »
Robert Jarosz - dramatopisarz, reżyser sztuk m.in. dla dzieci, dyrektor artystyczny teatru "Guliwer" w Warszawie. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dorosłe dzieci i kolejny odcinek, przy mikrofonie Hanna Zielińska. Jesteśmy w Poznaniu, jesteśmy między dwiema kolejnymi edycjami Biennale sztuki dla dziecka, trwa w ramach półmetka inne taka kilkudniowa seria spotkań, paneli, dyskusji, wydarzeń kulturalnych zatytułowana "Sztuka jako spotkanie". W ramach tych spotkań, tych rozmów jedną z nich przenosimy właśnie na antenę. Można m. in. porozmawiać o tym, czym jest teatr dla dzieci, dlaczego jest ważny, dlaczego to nie jest zwykła i czysta rozrywka, chociaż w samej rozgrywce oczywiście nie ma nic złego. Rozwiń »
Natomiast jeśli ma jakieś podłoże teoretyczne jakąś wiedzę dotyczącą dziecięcej percepcji teatru Note jak się okazuje można bardzo wiele pomóc dziecku w swojej relacji z dzieckiem z dzieckiem dzisiaj chcemy przede wszystkim jak zawsze w tej audycji wesprzeć rodziców w tej roli właśnie takiego świadomego dobrego dorosłego towarzysza w rozwoju dziecka.

No i oto stąd nasi dzisiejsi goście Justyna Czarnota pedagożka teatrów specjalizująca się w teatrze dzieci młodzieży z Instytutu teatralnego Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie dzień dobry dzień dobry i Robert Jarosz dramatopisarz sztuk m. in . dla dzieci reżyser sztuk m. in . dla dzieci dyrektor artystyczny słynnego teatru Guliwer w Warszawie dzień dobry dzień dobry.

Ciekawa jestem ile razy słyszysz jak byłam dzieckiem dochodziła do tego ta, która teraz chodzę własnymi sieci, by n p . mam Boga twego w dniach od grania i Rafako teatr Guliwer 

To miło tak często oczywiście często słyszymę

To jest taka Marka pokoleniowa warszawska, ale tych teatrów dla dzieci na szczęście jest trochę więcej niż teatr Guliwer w Warszawie pierwsze pytanie, jakie montować funkcjonuje taka zbitka teatr dla dzieci młodzieży ewentualnie teatr dzieci młodzieży, gdzie jest teatr dla młodzieży oczywiście dla dzieci jest tego mnóstwo przypominamy rodzicom jest o wiele łatwiej zidentyfikować znaleźć ofertę dla maluchów nawet dla niemowląt dla dzieci do szóstego roku życia dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym i im dalej dla Sterna mniej drzew przyznam, że trafia Strachy na mój domek to totalnego końca dania, bo właśnie się w Instytucie głównie tym od kilku sezonów zajmujemy zeszytem im przez to rozumiem teatr dla młodzieży z 1 strony zadajemy sobie pytanie czy MON jest z drugiej strony sprawiamy czy przyczyniamy się do tego, żeby ten czas dla młodzieży zaczął być produkowane, żeby spektakl się pojawiał w Tatrach nawet muszę powiedzieć, że ja mam wręcz przeciwna zdanie do tego, który ty powiedziałaś, czyli jest już dobrze, ale my może i rodzice i że jest niezmienne tak od 23 sezonów pojawiło się bardzo dużo spektakli w całej Polsce, które są kierowane do młodzieży i zarówno spektakl w teatrach lalkowych jakich teatrach dla dramatycznych można zobaczyć naprawdę wspaniałe rzeczy wręcz powiedział perełki wymienia tylko kilka, które są w całej Polsce warto pojechać na chłopców z placu broni do Łodzi warto pojechać na bunt i wieloryba do Gdańska warto zobaczyć w teatrze Osterwy w Lublinie sposób na Alcybiadesa warto zobaczyć w DF w Lublinie w tym nic nie w tym samym teatrze tylko w teatrze Andersena Hamleta zupełnie na nowo przetworzonego, więc na pewno Poznań to Brazylia jest polecana dla chociażby w RM, ale takich inicjaty w jest naprawdę bardzo bardzo dużo i myślę, że one będą się jeszcze dom narażać powiedział, że jako Instytut czuję, że mamy w tym swój udział, ponieważ od 3 sezonów realizujemy taki konkurs imienia Jana Normana Norman był wybitnym eksperymentatora pedagogiem reżyserem założycielem teatru dzieci Zagłębia w Będzinie jest porównywany jest porównywane na tym gruncie tak trudne dla dzieci do Grotowskiego czy Kantora z naprawdę jego renoma jest niesamowita jest takim twórcom trochę zapomnianym w tym roku obchodzi nas to jest to pięciolecie jego urodzin pean i w ramach tego konkursu artyści tworzą spektakle adresowane do młodzieży 1015 lat jeżdżą z tymi spektaklami po szkołach jest zła wieś co, do których zazwyczaj była to największa luka koloru łagodnie w kulturze było tak naprawdę ich żony Marii Aznara działa zresztą można się popatrzeć na to, że od szesnastego roku życia to znaczy, odkąd młodzież idzie do liceum de facto chodzi już na spektakle dla dorosłych właściwie nie ma tam żadnych takich oporów odbioru, czego tu czegoś takiego, że nauczyciel roku lub rodzic uważa, że jakiś temat nie powinien być podejmowane z jego dziećmi czy z jego klasą natomiast właściwej percepcji nie, niemniej nie ma nie ma tam blokad takie same jak dorosłego widza to znaczy dość, że dorośli widzowie mają jakieś swoje przekonania czy jakieś swoje przyzwyczajenia, jeżeli chodzi o teatr i tą samą młodzieżą i po prostu prawdopodobnie widzieli mnie spektakl oczyszczenie wszyscy też wśród młodzieży zdarzają się tata okolice to jest bardzo dobra wiadomość nie dość, że tego teatru dla młodzieży jest tak duża to jeszcze są egzemplarze Tatr chodników wśród nas do lasu są one wyglądać Tatrach ulicy przede wszystkim chcą robić teatr no Polish Television oglądać to jeszcze teraz, ale do tez w grę dla mnie bardzo ciekawe przesunięcie, że ta zmiana odbiorcy kultury i w tej chwili właściwie uczestnika kultury w tej chwili właściwie przejawia się też tak, że coraz więcej osób chce robić teatr, a nie tak dużo osób tego oglądać na listę w tym duża firma oceniamy jako pedagodzy jeśli mamy też to z dziedziny twórczości pisanej coraz więcej twórców cyfrowy, którzy po prostu potrzeba samorealizacji twórczej realizują w internacie niezależnie od tego czy ktoś, kto czyta czy nie tak jeszcze też dodała próbnego konkursu domy na razie to są spektakle, które potem jeżdżą do szkół i to jest niesamowity dla mnie po pierwsze, że artyści rzeczywiście mogą się skonfrontować z młodzieżą na gruncie tak totalnie naturalnym to znaczy no i naturalnym dla młodzieży, a dla teatru z 1 strony, ale z drugiej strony napchać w tej edycji powstało naprawdę niesamowite rzeczy i spektakl o kobiecości i spektakl, który jest jednocześnie Miedzianej mówione jest dla grupy słyszących niesłyszących i tutaj jest zresztą w Gnieźnie nieopodal powstał spektakl o piłce nożnej spektakl Tomka Kaczorowskiego bardzo ciekawe, więc naprawdę tych tematów i spektakl o żałobie tych tematów totalnie ważnych trudnych dla młodych ludzi jest tak niezwykle duże są po prostu podejmowane od spektakl w ramach konkursu potem wchodzą do repertuarów teatrów można sobie szkodzą nasz repertuar teatru w Wałbrzychu, gdzie w tej chwili z 4 spektakli dla młodych ludzi trener, a oni grają 3 powstał w ramach konkursu German, czyli tak dla państwa też rekomendacje czy wskazówka, żeby szukać tych konkursowych spektakli mecz z konkursu na Jana Normana i tam można znaleźć coś dla siebie spróbować swej szkoły w nas wprowadzić ewentualnie w repertuarach najbliższych lat teatrów lokalnych ne szukać tych spektakli Noto teraz pytanie ne do reżysera do praktykantów twórcy sztuk tekstów do reżysera ne sztuk dla dzieci Roberta Jarosza na ile tutaj dla ciebie, kiedy ty tworzysz dla dzieci teatry istotne jest to, że to tak jak każda inna sztuka dla dzieci ma swój podział na kategorie wiekowe niekoniecznie te kategorie wynik w inne wiekowe wynika z kim się w jego talii obyczajowej to znaczy, że n p . dopiero od osiemnastego roku życia godzimy się na jakieś tematy około czerech menu jakieś wulgaryzmy językowe to wynika, by ciasto z twardej wiedzy dotyczącej percepcji dziecka wrażliwości emocjonalnej i rozwoju ne umysł owego tego na co dziecko na danym etapie rozwoju jest gotowa no i teraz jestem ciekawa, bo tutaj Justyna podała przykłady na takich życiowych bardzo ważnych tematów dla nastolatków dzieci mają dzieci otrzymają też swoje ważne inne wyzwania rówieśniczej i inne na ile te, pisząc teksty swoich sztuk, które są rozliczne nagradzane zauważane i w różnych gremiach włączasz też tę podstawę cieczy wiedzę teoretyczną czy też raczej by intuicyjny kontakt z dzieckiem to zaś tak tylko odrobinę uporządkuje żegnać się do tego ustosunkować z tego porządku, bo chce się wypowiedzieć, więc z 1 strony zaznacza, że te teksty, które napisałem one są w zasadzie dla odbiorców od 10 plus pomysł na to mógł mieć świadomość, że to raczej w kierunku młodzieży idzie taki przedział wiekowy tych moich autorskich tekstów na temat jako reżyser od oczywiście tak realizuje spektakle dla młodszych widzów i tutaj też rozgonić właśnie to czym jest temat, a czym jest forma i środki wyrazu i faktyczna liczba dostosować do możliwości odbiorcy takiego drugi temat może być ten sam dla wspólny dla różnych grup wiekowych natomiast na Wschodzie środki wyrazu oto one faktycznie na szczególnie powinno uwzględniać chociażby sposób oświetlenia sceny natężenie dźwięku, a długość trwania całego wydarzenia, a komfort przebywania na widowni tak zamożni też od tego w jakim dziecku koniec wieku czy w ogóle siedzenia np. zasiedzenia rzeczy tego kontaktu ze swoim rodzicem opiekunem czy czy jest zasięgu ręki czy mogę w każdej chwili do niego podejść, aby faktycznie byli w Gnieźnie tak bardzo precyzyjnie przyjrzymy się co wynika z faktu, że to robimy rzecz dla trzylatków, jakimi środkami się posługiwać w komunikacji z nimi, jakimi środkami artystycznymi to tak tutaj naprawdę uważam oczami to, a on i staram się tym zawsze bardzo na uwadze oczywiście w ramach ich i języka teatru tak, że to jest to cud cud ten nie jest hermetyczna przestrzeń prawna, w której do, której zapraszamy dziecko na to jest jednak przestrzeń kontaktu ze sztuką z aktorem oraz z czymś co żyje się z nim komunikuje więcej od tej można osobno rozmawiać o tym jak i Neil Diamond da no ale jak czytam tutaj Brunner, o czym są twoje sztuki, przygotowując się do rozmowy z wami przejrzałam opisy różnego rodzaju twoich tekstów np. szczurze sen w skrócie można powiedzieć, że jest o tolerancji czy też tożsamości innego sztuka w brzuchu Wilka radnych wydaje się taką przypowieścią moralizatorski opartą o klasykę i to właściwie 2 źródła klasyczne różne inne wnęk o takiej osobistej tożsamości w relacjach z bliskimi czy też o buncie to wszystko wydają się bardzo poważne tematy i rzeczywiście mamy nie jest wyzwaniem czy kwestia ta, o czym rozmawiamy językiem teatralnym z dzieckiem tylko właśnie jak poprzez jakąś formę tak to zawsze za każdym z tych tekstów stąd też jakiś taki run czy rodzaj pytania, które są sobie zadałem, żeby uruchomić taki proces twórczy, o czym wprost, że w przypadku tych tekstów nigdy nie myślałam o tym, że ja mam coś do przekazania młodym ludziom tak dobrze, że jestem odrobinkę starsza od nich, więc mamy też prawo im coś powiedzieć nie to było pytanie, które dla mnie było istotne, a i 1 nie uważam na to, żeby nie nie przekroczyć pewnej granicy, kiedy stracę taki kontakt z nimi na czym czy to w kierunku niedzielna na co dzień też nie mam potrzeby używania wulgaryzmów, więc rosnąć nie ma ich w tych tekstach np. co nie oznacza, że one nie bywają ciężkie tak poprzez formy, jaki zostały zapisane Efimienko i DM BOŚ do tego, że moim celem zawsze było na szukanie odpowiedzi na tematy, które mnie frapuje go i staram się, iż to czujność, żeby ona mogła być komunikatywna jest młodym odbiorcom no i teraz tak słuchają nas rodzice, którzy nie znają swoich sztuk pod wpływem różnego rodzaju czynników wybierają na taką sztukę 1 z dzieckiem bardzo często decyduje nie godzinna dostępność biletów to są bardzo często niestety takie przypadkowe czynniki z tą samą istotę no to jest życie tak każdy specjalistą w swojej dziedzinie, a w gminnych jakoś się sobie radzi inne i teraz co możemy powiedzieć podpowiedzieć rodzicom jeśli nie mają na tyle rozbudowanych narzędzi czy nie czują, że mają na tyle rozbudowane kompetencje, żeby szukać tam nie wiem sztuk właśnie Roberta Jarosza czy sztuk polecanych przez Instytut teatralny Zbigniewa Raszewskiego miny, jakie kryteria wyboru spektakli teatralnych dla dzieci były zbyt ważna inne dla rodziców, którzy teraz nas słuchają, którzy np. mają poczucie, że jeśli są na wakacjach z dzieckiem Inaki szlaku turystycznym w mieście takim deptaku pojawia się człowiek przebrany za klauna i robi pokaz baniek to to się stad dla dzieci, a gdzieś na końcu tej skali jest niczym zawodowy spektakl, jakiego się dziecięcego zespołu teatralnego czy zespołu teatralnego dla dzieci i Maćka włoskiego tak w pełni profesjonalnego z tej szkoły takie już naprawdę inny hołubiony przez cały świat taki rodzic myśli to teatr dla dzieci i to teatr dla dzieci co możemy podpowiedzieć rodzicom w kwestii tych kryteriów wyboru, kiedy nie jest się ani dramatopisarzem reżyserem ani kierownikiem dyrektorem artystycznym teatru dla dzieci ani nie jest się wykształconymi pedagogiem teatru, toteż nie mogę ja mam taką mam prostą radę wynikającą też z raportu, który lubisz ostatnio w Instytucie raportu dotyczącego kultury familijnej, a szczególnie teatru familijnego to takie pojęcie, które bardzo rzadko używane w Polsce rzadko też powstają spektakle specjalnie zmyślą dla publiczności rodziców dzieci generalnie powstaje spektakl dla dzieci to twórcy się liczą, że głównie będą przechodzić na niego klasa, a część eksploatacji to to jest te to publiczność, która powiedziała czy publiczność rodzinę teraz wykuwa się trwa praca nad tą działką dla rodzin tak mamy nadzieję, że w ramach WOŚP zobaczy wnuczkę popatrzeć na etat na majowe, gdzie siłą rzeczy po prostu rozdziela się już są niemowlęta no właśnie rodzą się przez dzieckiem czym w dziecko się zostać przyniesione przez rodzica de facto no to można o tym, tak pomyśleć a jakby to było jak to jest gdyby, gdyby dziecko w starszym wieku, kiedy przychodzi, więc do teatru, toteż dostawało też mogło pozostać w relacji rodziny dokładnie że, żeby też rodzi dot dostał od dostawał coś w drzewo co dla niego też ważna zresztą twórcy w Polsce naprawdę sobie świetnie z tym radzą też znajdują wiele odpowiedzi czy wiele rozwiązań inscenizacyjnych na to zadanie, ale to co chciał powiedzieć po do dumy dla rodziców jest to, że z tego raportu jasno wynika, że to co trzeba robić pochodzi z dzieckiem do teatru po prostu chodzić fizycznie nie zostawiać tej misji komisji zrealizowanej przez szkołę, ponieważ zbadań tych wynika, że jeżeli chcemy mieć dziecko, które jako dorosły będzie chodził do teatru to musimy z nimi z nim samym jako rodzice, choć do tego teatru, że dzieci, które nachodzą, który wymaga bardzo nie da, ale u dzieci, które nawet bardzo często chodzą do Tatr ze szkoły ktoś potem nie przykładamy kultura życie osobiste używana nazwa jest mu też jedno z największych odkryć uważam tego tak też tego badania i to dla mnie jest bardzo istotne MBA, choć cień i sprawdzaj cie czy dla was to też jest ciekawe nie wyróżnił się realiów komórkowych nie picie kawy nie odprowadzać dziecka nie zostawiajcie dziecka przed euro w teatrze Asami spędzać czas gdzieś indziej po prostu chodźcie razem, jakkolwiek to brzmi to to, że siedzicie koło dziecka w fotelu już buduje wasze relacje nowością, że teraz rodzic może wymyślić coś z tego mam to, że dziecko może też wziąć za rękę to jest doświadczenie tak mam doświadczenie uścisku dziecka jestem z nim w momencie, w którym się boję, bo też naprawdę ma dziecko się, by w którym, ale jak się też można się bronić, ale oczywiście to też jest być może założone jakość, a tak czy się tym on się, by chciał powiedzieć, ale z drugiej strony to to też myślę, że jeżeli będziesz często chodził do teatru, toteż właśnie można zaobserwować te strategie, których używają twórcy, żeby nas jako dorosły zainteresować dobrze ja pytam o kryteria ty mówisz, że w ogóle dobrze byłoby, żebyśmy w ogóle chodzili, choć data próbujemy coś co jest ważniejsze odkryte w 2 alei tak no jest tak że, aby nie ma n p . w Polsce rozbudowanej publicystyki czy takiej profesjonalnej krytyki Netta trudna, że z etyki pozytywnej na taki jest z tym problem, bo to jest taki pasztet z takim pobłażaniem też sztuki są traktowane, a tak to zrobił wysilić się wesoło było kolorowo muzyka gra po zapraszamy w związku z tym, że nie ma takiej środowiskowej też krytyki czy dziennikarzy, którzy są przygotowani do takiego krytycznego odbioru teatru dla dzieci właśnie inni rodzice z kim są w trudnej sytuacji, bo w literaturze dziecięcej już czegoś bardzo dużą liczbę dużo łatwiej nawigować rodzicom w przestrzeń literatury w teatrze rodzice mają poczucie właśnie, że co nie zrobią też dobrze co niezupełnie prawda no, a dziś po desery też spojrzeć na panoramę polskiej zobaczyć co, w jakich granicach mówimy no co to ceny to co jest sprawą n p . w Warszawie czy w Poznaniu, gdzie rodzic może wybrać spośród kilku scen nie jest już prawdą w Opolu ani w Jeleniej Górze, gdzie do faktury te są po prostu przywiązanie do 1 Tatry ten teatr tworzy pewien repertuar kontekst, w którym się uczestniczy z tej perspektywy, mówi że właściwie no to to moje kryteria kryteria od kryterium uczestnictwa powoduje, że taki rodzaj rodzic w Opolu Nerem oglądał z dzieckiem Carlos Oliviera dzięki czemu auto dbają dyrektorzy dostają na tyle różnorodny przekrój różnych spektakli teatralnych plus nie uczestniczy w festiwalach w wielu miastach są też festiwale może zerknąć na jaki się one TVP kultura n p . teraz zrobi nagrania spektakli dla dzieci do ostatniego Krawiec i teczka z Warszawy z teatru lalka, że wiesz, że to torze uczestniczyłeś toż samo w sobie buduje to, że aha dobra to się podoba to się nie podoba to uważam za lepsze to uważam za gorsze to, gdy się pod domem dziecka Siemaszka nie podobała czasem na odwrót właśnie moje dziecko się w ogóle nie podobała jestem zachwycony nic nie wracamy do praktykowania moda na trochę, bo to co mi się wydaje Super ważne in na wkład jak myślę, żeby sobie, kiedy Jacoby zbudował swój pogląd na temat wtedy, kiedy obejrzałam i leśnych spektakli jak oglądam spektakle raz na rok to ich nie mam na razie trudno w ogóle znać swój smak wtedy poznać jego głównym może okazać, że obudzimy się z dr Robert Jaroszek dyrektor artystyczny teatru Guliwer, jakie ma kryteria ne doboru nad którymi tekstami na pracujesz jak wybierasz i jak w rewanżu może uda ten wzrost w taki skrót PET czy na pewno oczywiście są też kryteria wieku prawda, żeby repertuar był wszechstronny, żebyśmy mogli oferować po prostu nominał z każdej rowerowi rozumiem taka będzie mieć jakieś wybory w nosie poleca ktoś znalazł wreszcie proponuje no tak generalnie w teatrze pracują artyści grali w Rio, skąd wiesz, który tak wybrać nie dla przedszkolaków to znaczy nad istny tekst nie jest w moim odczuciu czymś, czego zawsze stać na temat myśli cieszy przede wszystkim, zanim motywacje twórców, a ich pomysłu to co chcą zrealizować konceptu, które mają budową do stworzenia czasem wynika bezpośrednio z tekstu trudno, choć już jest z książki, która już jest, w którą można przenieść na scenę, by innym razem zamawiamy tekst bardzo często tak jest, więc te kryteria moim decyzji nie są łatwo przekładana narady dla rodziców z tego co w ogóle, że nie ma nie ma nic jednostronnie wspólnego z tak naszym jeśli chodzi o takie rady dla rodziców z Niemcza z odpowiednią osobą do ich udzielania samo 2 lat jestem rodzicem i jak Maksym śledczy ktoś coś radzić w czasie kieruje w tych wyborach to to ciężko mi sytej Europie znaleźć się znasz odpowiedź na pewno tutaj przychodzić do głosu i Justyny i praktykuje coś takiego, że zabiera swoją córkę na to co mnie interesuje niezależnie od tego czy tez przeznaczoną dla dzieci czy nie, a dziś wiem, że np. będzie bardzo głośna muzyka albo coś co trudno będzie, bo mogło, iż eksport per perfekcyjny problem, a po prostu, że to jest zbyt intensywne oczyszczenie, ale jest w nim wystaw, w czym nadające rotarian, gdyż Tajlandia 3 sztuki przez praktykę tak jak nowy dbamy o to, że wraz z żoną po prostu nam towarzyszyła w tym co nas interesuje tak, dlaczego mielibyśmy myślę, że dobrze, że późna koncerty musimy coś zrobić z dzieckiem może pójść na koncert z dzieckiem w sumie i to niema takiej zasadzie, że to idziemy teraz dla nich dla córki po koncercie jako kontakt ze sztuką, a jakiekolwiek tylko po prostu no my chcemy mieć ten kontakt i obecność dziecka na nie jest przeszkodą, a po wyjściu ze spektaklu z wystawy z koncertu dane wydarzenie w cały czas jakoś pulsuje pracuje co się z nim dzieje buzuje i pewnie jeśli test wycieczka szkolna to rzeczywiście jest bardzo trudno inne tę pracę tego tematu uchwycić się uwolnić się w jaki sposób dać szansę ujścia czy rzeczy po prostu potraktować jako procesy rozwojowe, ale jest i jeśli jesteśmy rodzicem możemy wykonać pewien świadomy wysiłek tej pracy ze spektaklem po spektaklu umówimy się przede wszystkim gminy o teatrze no jak to możemy zrobić w takich warunkach domowych rodzinnych jak radny poza tym symbolicznym gestem trzymania się za rękę na widowni dalej pozostać w relacji takiej twórczej rozwojowej po wyjściu z teatru im w Newport myślę, że żyli wspólnie też doświadczam w teatrze i zazwyczaj jest to coś, czego bezpośrednim świadczymy no w takiej codzienności w tej myśli nawet baśniach prawda mają jednak stref fantastyki maggi, czego chcesz po prostu nie wydarza tak na co dzień jadąc windą jednak jest to wspólne oświadczenie rodzica dziecka tak, czyli na ruch jak tak rozumiem, że rodzic traci dziecko są bogaci oto, że mają wspólny punkt odniesienia w jakiś nowy, który nic im podarowane z takiej realnej rzeczywistości oraz otacza tylko ze świata metafory emocji no i właśnie te elementy takie torty wspólne doświadczenie kontaktu ze sztuką myślę, że właśnie one są takimi punktami zaczepienia do, a mogło być punktem zaczepienia do 8 do rozmów na magiczną na temat takich drobiazgach ruszyć od Nc to tak traktuję jako te też to trutka traktuje jak powiedział, że nauczyciele pracują lub nie patrzę z życia kamienną mediom doświadczeniem wielu nauczycieli pracujących takich co bądź najbardziej podobało nie czyta się dzwonek czy się podobało to swojego wiersza było fajnie aura nie była łatwa Jan tak cieszy no i jak ja myślę, że żałosnego Super forma też dużo pracy bardzo z rysunkami bardzo do tego zresztą zachęcam, bo n p . z prośbą o narysowanie sceny najbardziej zapamiętanych spektaklu uwalnia, zwłaszcza w klasie całą gamę myślenia o tym, popiersia o tym jakie sceny tak klasa preferuje co też np. oznacza, że jeżeli jakiś jakaś klasa zaznaczyła sceny ktoś łączy z jakimś tematem być może ten temat warto podążać, a może ten temat jest problemem też, jeżeli to jest używasz tego narzędzia jako narzędzie do pracy z grupami, że wtedy 1 grupa się tworzy wokół danej sceny to dzieciaki świetnie od tej sceny potrafią zinterpretować cały spektakl, więc to sondaż narzędzie interpretacyjną oczywiście można skończyć na poziomie rysunku podobnie jak w starszych klasach może się skończyć na poziomie napisania recenzji, którą cenisz z toposu, toteż jest jakieś narzędzie zniechęca do tego zachęcam do tego, żeby nie, bo to to co stacja bardzo lubię to torze każdy z nas ma inną perspektywę odbiorcą to znaczy ty widzisz to spektaklom ocenia go ze swoim kontekstem czy myślisz o nim w swoim kontekście Marek swoje doświadczenia, z którego startujesz, ale ja nie znam swego doświadczenia widzę aspektach zupełnie inaczej i to co jest ciekawe, kto to, żebyśmy mogły ze sobą porozmawiać i dowiedział wart jest wyraźny respekt wywieźli ja myślę, że coś takiego samego ZUS z dzieckiem z rodzicami FK Super lubię takie ćwiczenia o niektóre wyroby z różnymi grupami z dziećmi z dorosłymi, że włączam sobie stoper każdy każda osoba ma 3 minuty po prostu, żeby opowiedzieć o tym jak sama liczba ta spektakl zaczyna gadać gadać gadać gadać gadać czym się wyłącza koniec Diaz nie włączam muły 3 minuty 3 minuty już z tego, że miałyśmy czy mieliśmy po 3 minuty dla siebie nagle się okazuje kurczę naprawdę tutaj widziałeś myślę, że to jest niesamowite to co możemy sobie dać w kontakcie z dzieckiem, kiedy idziemy razem do teatru testu nasza zadziwienie jak nasze dziecko wspaniale kantat widzi my też, że ma to co otrzyma od nas, bo sam przekaz tego ćwiczenia samego forma, że ja mówię i mam zagwarantowane, że nikt nie przerwie przy krótszym niż nowy i jestem dzieckiem słuchany słuchają nie dorośli np. rodzice są skupieni w asyście się odniosą do mojego doświadczenia wbre w pozorom nie jest oczywista i regularnie gwarantowana dziecku sytuacja nie myślę, że nie jest tym bardziej że w przypadku kontaktu ze sztuką i mam takie oświadczenie, że bardzo zależy ich rodzicom nauczycielom na sprawdzeniu czy dziecko zrozumiało wieś autor miał namyśli, ale to też bardzo ważne, bo widzowie też teatru dorosłego Boże może ja tego spektaklu nie zrozumie to jest takie nowoczesne nie ma o czym dom było, ale współczesny tak w ogóle już nie jest o tym, rodzice drodze nie jest o tym, że to że, żebyście to rozumie, że rząd czy naprawdę rozumieć coś się bardziej nawet je je warto się zastanowić nad tym co nas w tym spektaklu tak zdenerwował co mi się tam właściwie w nim nie podoba, a może jest właśnie coś takiego co zostało mi w głowie jak taki maleńki Świderek i wraca do mnie wraca wraca wraca Bartosz też przyglądać się, że są np. jakieś takie sceny, że dziecko zaczyna się potem bawić jedno Stano ze spektaklu powtarza to powtarzaj powtarza w nieskończoność to, żeby zobaczyć co jest w tej scenie takiego czy może mieszkać pracować weźmie dziecko bawi się lalką, która jest zrobiona ze skarpetki, bo widziało to w spektaklu NATO to jest normalna zawartość, ale też to jest dla nas sygnał, że właściwie możemy się mówić, że przez tydzień po co wieczór będziemy się budowali swój temat teatr Drzazga Bartek teatry dla dzieci były dostępne jest dla rodzin z reguły weekendem to jest ten moment, kiedy następuje ta chwila od sałatki potem odrabianiu lekcji po tej bieganinie po tych zajęciach dodatkowych do samego wieczora po szkole i były bardzo często jest tak, że jedyne na co rodzice, a często dzieci bez wnętrza mają ochotę to prosto z zalet na kanapie i po prostu nie ruszać się do poniedziałku ewentualnie pojawiają się różne konkurencyjne na kontrę propozycje ze strony centrów handlowych parku w RPA Holendrzy zwane też parku jakiś rodzinne spotkania to tylko przecież wulkan spotkania towarzyskie między dzieciakami tylko w weekend, ale też i dzisiaj coraz więcej coraz częściej z tych zajęć dodatkowych zaczyna aneks ratować kolonizować weekend niektóre treningi niektóre zajęcia już normą jest położone są nie tylko w sobotę, ale i również w niedzielę co możemy powiedzieć się do rodziców teraz, którzy widzą tę konkurencję ten rynek różnego rodzaju na zajęcie innych ulg handlowych, żeby jednak zdecydowali raz na jakiś czas, żeby wyrwać się dzieckiem do teatru, jaka jest wartością, której rodzice może nie myślą może nie pamiętają może gdzieś to mekka, który nie będzie się dało potem nadrobić to idzie zima, więc wartością Tatry z ciepła przestrzeniach swojej bardzo ważna dla nas bardzo ważny argument lamenty poczucie, że klimat panuje nie zawsze neutralnej nieprawda można się na nich rannych w tym ta ciepła jesień i puste teatr tak to pogoda generalnie naszym największym konkurentem to znaczy, że rywale z tak aż takiej nie było ostatnie jesienne dni, które trwają przez miesiąc Berezy, by w ostatniej chwili wykorzystać, a potem za tydzień znowu i znowu ma, ale teraz rzeczywiście wygląda na to, że boi się na lata naprawdę się skończyła tylko może też z tego wyciągnąć takie bardzo dobre wnioski, że w takim razie ci ludzie spółka wspólnie spędzają czas po prostu w kontakcie z przyrodą, więc na jest taki konkurent, który jest też no myślę, że bardzo zdrową konkurencję, bo nadarzyła motywuje do familijnego spędzenia czasu więc, jakby oczywiście no to idzie zima mamy miejsca ciepła, ale też myślę, że właśnie to co gwarantuje teatr to wychodzenie poza schemat tak uznał, że to cud cud stoi występ w teatrze na zawsze jest niestandardowo chociażby nie chodzi tylko teksty, które są na innym poza kanonem baśni, bo to w ogóle tak nie jest sam kontakt z baśnią może być też niestandardową przeżyciem z racji tego, że spotykamy się z drugim człowiekiem z rad twórcami, a dziś otwieramy empatyczni i na problemy na drugiego człowieka i coś wspólnie przeżywamy się wspólnie w tym możemy cieszyć jakby ten sposób spędzania wspólnego czasu myślę, że jest zupełnie wyjątkowej, jakby do nich, czego nieporównywalne tam więcej, bo tutaj to taki układ gier komplet Justyna czarno ja, ponieważ nie pracuje w żadnym konkretnym teatrze to i też przyznam, że przede wszystkim na mnie liczyć relację, a potem to gdzie teraz lecę relacja jest realizowana, więc im uważam przyznam bez bicia w, że to też jest wspaniała, kiedy całe popołudnie zajmuje nam czytanie książek równie wspaniałe jest to kiedy pójdziemy do galerii niesamowitym przeżyciem jest to, że możemy jechać razem na rowerach przez las po i dla mnie myślę, że w obecnej sytuacji, który jest teatr w Polsce to chciałbym tylko, żebyście drodzy rodzice mieli taką świadomość, że teatr może być równoległą rozrywką do tego wszystkiego co powiedziałam, żeby w ogóle włączyć go horyzont takiej listy rozważamy ich rozważanych opcji, że to nie jest opcja droższa od kina, a gwarantuje to, że jesteśmy bardzo blisko siebie, że to nie jest opcja jest obce inne niż centrum handlowe w Dreźnie, by nam dostarcza rozrywki, ale na totalnie innym poziomie, jeżeli chcecie poznawać nowe historie użyteczność ciężka, ale możecie przyjść do teatru, bo tam też są planowe historie, a jej co więcej one są na żywo na scenie, więc to na czym bardzo mi zależało to włączenie w ogóle teatrów horyzont potrzeb rynku na dochodzenie chodzenie chodzenie drodzy państwo nad horyzontem będziemy poszerzać jeszcze nie raz teatralna, ale nie tylko również literackie związane ze sztuką dziecka w ogóle tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę naszymi gośćmi w tym odcinku dorosłych dzieci byli Justyna Czarnota pedagożka teatru specjalizująca się w teatrze dzieci młodzieży z Instytutu teatralnego Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie dziękuję bardzo bardzo dziękuję i Robert Jaroszem dramatopisarz sztuk m. in . dla dzieci reżyser sztuk m. in . dla dzieci dyrektor artystyczny teatru Guliwer w Warszawie dziękuję bardzo bardzo dziękuję my zapraszamy państwa na kolejny odcinek dorosłych dzieci we wtorek wieczorem dziękuję bardzo Hanna Zielińska
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOROSŁE DZIECI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!