REKLAMA

Jeśli uczniowie znajdą miejsce w liceach i technikach, może zabraknąć dla nich miejsca w autobusach

Data emisji:
2018-11-28 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
24:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Audycja Analizy, Agata Kowalska przy mikrofonie. Dzisiaj bardzo nietypowy program, znaczy pierwsza jego część dość typowa: porozmawiamy za chwilę po szkole i oczywiście nasz mejl będzie do państwa dyspozycji: analizy małpa tok fm. Będziemy rozmawiać o scenariuszu, który zarysował portal Oko.Press. Wg niego, ich analizy przepisów, może się okazać, że duża część chętnych do liceów albo do liceów nie trafi, bo nie będzie miejsca, albo będzie musiała z dużego miasta dojeżdżać do mniejszej miejscowości i tam chodzić do szkoły licealnej. Czy to prawda? Zaraz będziemy weryfikować z Justyną Suchecką. Rozwiń »
Ale zanim zaproszę do głosu w i do weryfikacji to chciałam państwa zaprosić na drugą część analiz nietypową właśnie, dlatego że sam mu poświęconą 1 stworzeniu na dodatek stworzeniu, które po pierwsze, już nie żyje, a po drugie, cała jego linia gatunkowa wymarła chodzi o lisów widz wie, bo ja ani odkrytą w Polsce przez 2 naukowców w LO napisała właśnie o tym, odkryciu Annę Peterek science właśnie opublikowało artykuł w co to za stworzenie było, dlaczego wymarło jak wyglądało i czego o nim nie wiemy o to wszystko będą pytać dr. Grzegorza Niedźwiedzkiego w paleontologia właśnie i współodkrywcę tej niesamowitej Lisowicz boja ani po osiemnastej zapraszam już teraz państwa wywiad.

I mówię do dolara za dobry wieczór Justynie Suchecki w meczu z zeznaniem Lisowicz boja ani to o naszych własnych problemach z TUI teraz tu i teraz tak nic nie ludzkość nie wymagała ludzkość ma reforma edukacji strusie boryka się oko Press już przeze mnie cytowane stwierdził właśnie, że w związku z reformą edukacji część przyszłych licealistów nie dostanie się do wymarzonego domu wymarzonej szkoły i będą musieli podróżować do mniejszych miejscowości wszystko już syn wniosek wyciągają ze przewiezienia rozporządzenia w sprawie subwencji oświatowej czy zanim zajmiemy się tym wnioskiem zajmie się samą samą subwencję oświatową i rozporządzeniem, dlaczego teraz ministerstwo nad tym pracuje czy to jest standardowy ten czas w roku, kiedy trzeba rozdzielić na nowo pieniądze

Ministerstwo zmiany w subwencji zapowiadał się od dłuższego czasu minister Zalewska chcę przemodelować z UE całkowicie niemal Amz pracuje to jest standardowe to, że teraz są jakieś zmiany też wiemy, że będzie problem kumulacji roczników strony inaczej są pieniądze rozdzielić, tym bardziej bym się zdaje skupiała na tych zmianach, które są planowane w 2021 roku, ale to na razie jeszcze odległa przyszłość, więc nikt sobie nimi głowy nie zawraca, a to co zauważyło oko Press to zwiększone nakłady na szkoły w powiatach ziemskich mówimy o subwencji oświatowej, która wędruje za ucznia za uczniem taktyki jest także za każdym dzieckiem idzie idą pieniądze one nie są wcale zawsze tak jest sama muszę pamiętać, że subwencja może się też różnice zdań n p . na stopień niepełnosprawności jednoczyć różne dysfunkcje szkoda, które wymagają zwiększenia nakładów, ale inne są kwoty dla szkół podstawowych inne są dla branżowych, więc to nie jest takie proste, że 30 uczniów w każdej szkole to zawsze będzie to sama kwota, a więc to zawsze trzeba troszeczkę tam urealnić i zobaczyć co się dzieje oni już teraz wiedzą, bo oko oraz oczywiście wymienia te liczby mnogiej wskazuje na wzrost jeśli chodzi o pierwszym papieżem był przesunięcia pieniędzy na technika szkoły branżowe, a po drugie do małych miejscowości, ale skąd ministerstwo już teraz wie ilu uczniów, do których szkół i gdzie trafi pożyczka jest także ministerstwo może pewne rzeczy oszacować na PL na podstawie danych, które już miał do tej pory i np. 1 z takich szacunków jest to duża coraz większa jest liczba uczniów w technikach i szkoły branżowe coraz mniejsza w liceum ulicach i to jest trend, który się utrzymuje od paru lat liczba licealistów odsetek licealistów z każdym rokiem zbliża się coraz bardziej do 40 % jeszcze niedawno grubo ponad 50, więc też szacunki nie są dziwne możemy się nad utrzymaniem się, że dla wielu słuchaczy, a dla mnie na pewno jestem przy mikrofonie, więc zapytam, skąd ten spadek zainteresowania liceami to spadek myślę, że brał się troszkę z tego, że zaczęliśmy dopiero w odczarować szkolnictwo zawodowe to jeszcze za poprzedni minister za Joanny Kluzik-Rostkowskiej była bardzo duża kampania promująca szkolnictwo zawodowe wśród młodzieży i wśród rodziców co nawet ważniejsze, dlatego że badania pokazują, że na tym etapie edukacji jeszcze bardzo duży wpływ rodzice na chwilę, ale nie cenzuruje i lekarzowi alk studentów z uczelni wyższych z zarobkami absolwentów techników i RO ja bym porównała Milito mógł być porównywany do nadania nazwy, ale i bardzo trudna kondycja dzwonili pisali w tekturowe zdrowie adwokaci pisali lekarze dziennikarze tak rozłożyć te porównania w po włosku płacowych może być 1 z element może ich zawodowe takie myślenie przyszłościowe nawet nie o kwestiach pensji tylko tego jak się pewne zawody będą rozwijać my jakoś tam nad szkolnictwem zawodowym pracujemy od paru ładnych lat przybyło też takich zawodów, których warto się kształcić się myślę, że rynek nadal nie nasycił mechatronika mi np. i szkoła zawodowa szkole zawodowej nierówna te dobre klasy techniczne czy zawodowe powstawały też w dobrych placówkach nie tak jak to było przez te pierwsze kilkanaście lat reformy Handkego, gdzie myśmy zwijali szkolnictwo zawodowe i właściwe takiż utwór przekaz medialny także jak się słabą uczuć to pójdziesz do zawodówki no to przestało być aż takie powszechne nadal tych licealistów jest bardzo dużo, ale myślę, że to doradcy racjonalne decyzje edukacyjne nie wynika z dość przymusu to właśnie z sytuacji takie ogólnospołeczne gospodarczego dobrze ale kto z takim, a dziś czy zupełnie okopie się myli, wskazując na te przesunięcia w niewoli intencje myślę, że zrywają, że ministerstwo posłuży już wiele, że nie dla wszystkich starczy misterium zarzeka się gdzie, nakładając wierzę, że pierwsza to taka, że musimy sobie przypomnieć, że to prognoza też tego odsetka pakiet łącznie wyda takiej szkoły musisz nakłada też na to, jakie rodzaje szkół są do danych miastach bo kiedy widzimy wzrost nakładów na słowa subwencja w szkodach w powiatach ziemskich to musimy zadać pytanie czy to nie przypadkiem, dlatego że w tych szkołach po prostu od lat funkcjonują technika zawodówki dużo lepiej niż licea jak patrzę na swoje rodzinne strony to często dostrzegam, że są dobre technika jest sporo zawodówek i co jest jedno zloty takiej tzw. elity, że to w ten sposób działa, więc to jest 1 rzecz druga jest taka, że z 1 strony może się wydarzyć takiego stało Copra zbliża młodzież z mniejszych mieć większych miejscowości będzie gdzieś dojeżdżać, ale ja raczej spodziewamy się innego scenariusza myślę, że te analizy biorą się z tego, że ministerstwo wyobraża sobie skądinąd pewnie słusznie, że część dzieciaków z mniejszych miejscowości, które dziś dojeżdżają do większych miast przestanie dojeżdżać zostanie u siebie albo zacznie dojeżdżać dodaje, bo i tak wie, że będzie trochę emocji dostarczy się z tak duże, że dobry wynik, żeby dostać się do liceum w Warszawie może nie wystarczy to właśnie to może coś odniosę do tego tekstu Antona Ambroziaka w oko Press, który pisze tak największą zmianą jest przeniesienie części subwencji do szkół w powiatach ziemskich ministerstwo przyjmuje, że we wrześniu przyszłego roku w liczba uczniów ta zwiększy się 10 % i tutaj właśnie ten wniosek, że MEN planuje, by to właśnie te szkoły przyjęły uczniów, dla których nie wystarczy miejsca w dużych miastach jest dalej w no właśnie ta sugestia, że chodzi o można wejść imigrację z dużych miast do mniejszych miast miejscowości rozumiem, że zna suwalska przed chwilą powiedział, że może być odwrotnie jest raczej powrót jest wyobraża, że ten scenariusz możliwy, ale bardzo wyobrażam sobie na sytuacje dajmy na to moje rodzinne strony Dunn 7 miasteczko Witnica, które ma swoje liceum, jaki klasy zawodowe w tej szkole średniej teraz załóżmy, bo nie wiem, jakie są aktualnie udało im się do tej pory uruchamiać 2 klasy licealne na poziomie takich nie było nauki na zmiany tak nie ma problemu, żeby otworzyć trzecią klasę, że te dzieciaki nie dostaną się do szkoły w Gorzowie Wielkopolskim czy rzadziej w Szczecinie no to one zostaną po prostu Witnicy lub stażysty jest fajna rzecz, czyli np. pójdą do szkoły średniej w Kostrzynie nad Odrą, czyli nie miejsce w wojewódzkim tylko trochę większym mieście naprawdę dno większy niż wynika tak trzykrotnie większym czy dwukrotnie, a to nadal będzie szkoła ma miejsce to będzie szkoła dwudziesta edycja 32 z konwencji, by też to tłumaczy tak jeszcze tego spodziewał, że nie dostanę się do liceum z pięćdziesiątki perspekty w w PRL, który w gorzowie czy 1 z 2 takich liceów w rankingu w rankingu w rowie dotarli wizjera śledzą dywaniku w rogu wzrokiem za łaknienie nie dostanę wygląda on i mam teraz do wyboru mogę zostać w Witnicy już to zły wybór, ale mogę zostać u siebie, a mogę dojeżdżać gdzieś indziej teraz pytania czy to gdzieś indziej będzie to, ale przyczyniają się i mięso łącznie wydano też w ten sposób kombinowali i że te szkoły w takich miastach dwudziesto trzydziesto tysięcznych to właśnie ten wzrost ten zysk Manu mienie z tego, że przyjedzie do nich ktoś ze stutysięcznego miasta tylko z tego, że ci ludzie, którzy tam mieszkają będą się tam uczyć tego nie robili przez lata uciekali z tych swoich miasteczek, czyli kończyli gimnazjum jechali do najbliższego dużego miasta czucie czasu dojeżdżając codziennie do szkoły, o czym wielokrotnie mówiliśmy i toby mnie w ogóle nie zdziwiłbym się, że nie wiemy, jaki będzie odsetek takich racjonalnych decyzji, jaki będzie przymuszony schną i to jest kluczowa sprawa kluczowa to ma wybór w tej sytuacji, kto na tym zyskuje a kto traci powodujące, że dla wielu uczniów uczennic to będzie tragedia nie może dostać się do liceum w dużym mieście z aspiracjami zmyślą o tym, że potem łatwiej będzie dostać na studia w osoby już bardziej obyte z rzeczywistością wielkomiejską z znają się co państwo NATO może nas słuchają uczennice uczniowie, którzy mają szczęście, bo nieszczęście znaleźć się w podwójnym roczniku, a może rodzice takich osób proszę pisać analizy mały potok kropkę sam Justyna Sochacka studiuję na pewno on na państwa wątpliwości odpowie uspokoją albo niekoniecznie albo wręcz powie, że jest on jest źle, bo roznosi podwójny rocznik jest faktem, iż żadne zaklęcia Anny Zalewskiej tego nie zmienią Heleną pani minister zaklina od 2016 roku w rzeczywistości nie wydarzyło się nic co by mnie uspokoiło jako dziennikarkę piszącą o tym, problemy za chwilę wrócimy z rozmową i przyjrzymy się jeszcze bliżej tym skutkom, o których pisze oko Press and All my mu wg niego może on czyny czy cytowanego głosu nauczycielskiego może powstać ten typ ucznia wędrującego trochę jak nauczyciele wędrującego, po którym wielokrotnie dyskutowaliśmy, gdy nagle musiał obsłużyć kilka szkół, by zebrać pełen etat jak to będzie i też na co co na co powinniśmy się przygotować jeszcze czy jest jeszcze dobry czas na przygotowane cóż raczej nie o tym, będziemy też na słowacką dyskutować zaraz po informacjach, ale wrócimy wtedy z analizy w audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie z w studiu cały czas Justyna Suchecka dziennikarka gazety wyborczej przyglądamy się wspólnie tezom, które postawił Anton Ambroziak w port na portalu oko Press w artykule w komentujących mu przesunięcia we subwencji oświatowej IT za oko Press jest mocno, że oto MEN chce sobie pole poradzić problem podwójnego rocznika w ten sposób, że część uczniów z dużych miast będzie musiała znaleźć szukać miejsca w wymarzonym liceum, ale poza swoją miejscowością jeśli będą wciąż te dzieciaki chciały trafić do liceum w po prostu w dużych miastach nie starczy dla nich miejsca w UE będzie ich afl w dno drugie tyle czipy i widzę ile, więc zaraz wrócimy do tej tezy i do tego co co jeszcze można znaleźć w samym rozporządzeniu, ale w takim razie jeszcze zerkam, bo widzę, że państwo piszą ja mogę coś powiedzieć, bo dzisiaj przypomniało w Gnieźnie nie podam tych danych ono pomóc, ale też ciekawe jak w zeszłym roku sprawdzam jak samorządy przygotowują się do podwójnego rocznika to zadanie pytania, jaki odsetek uczniów w szkołach średnich szkoły ponadpodstawowe w ich miastach jest spoza miasta i to były odsetki od 40 nawet 70 %, więc to są dzieciaki spoza Warszawy uczący się Warszawy spoza Krakowa uczące się w Krakowie tak dalej to jest naprawdę duża część bardzo różnych, a więc teraz właśnie to jest pytanie najlepsi z nich prawdopodobnie nadal się dostaną do tej szkoły duże miejsce na Bond olimpijczyków zawsze przygarnie Mela z otwartymi ramionami, ale myślę, że największym problemem ci uczniowie to co ze środka nawet nie ci najsłabsi być najsłabsi zwykle nie aspirowali do tego, żeby wyjechać tylko właśnie ci, którzy mieli do czwórki 3 i nawet czasem piątki i gdy chcieli trochę lepszej szkoły niż ta ich miejscowości no i teraz coś może nie udać w Anglii równocześnie, choć przerwa może śmiać się rozrośnie się mylę, ale to chyba nie chodzi tylko o to, że lepsza szkoła dowodzi też zmiany świateł pamiętamy pisaliśmy o tym jeszcze w kontekście reformy w podstawówkach, że ich likwidacji gimnazjów, że oto znika szansa dla bardzo wielu dzieci, żeby wyrażać swojej małej, gdzie tak wyrwać się swojej małej miejscowości, kto dawał też szans dawało gimnazjum w i odpowiednio wcześniej rozpocząć taki nowy etap życia i że ta wraz z gimnazjami zniknęło już tutaj trochę na inną skalę jest już w innym wieku powtarza się trochę Delta scenariuszach to zdecydowanie droższy trzeba pamiętać, że żaden z zawsze o tym, zapominamy, że dojeżdżają dzieci nie tylko do prestiżowych liceów, ale też dojeżdżają do techników wąski w zawodach, które są np. tylko dużych miastach, że dzieci dojeżdżają też, dlatego że znajdują duże miejsce zajęcia artystyczne, na które chciałby chodzić czy mam jakieś pasje, które się z tym wiążą się terminem to ten wybór szkoły średniej większe miejscowości to nie jest tylko jakiś edukacyjny snobizm czy presja na wynik to właśnie to co mówił na początku, że ktoś marzy o tym, żeby dostać na medycynę, więc chcesz wybrać jak najlepsze liceum, który umożliwi wjazd tylko w grę może wskazać też w imieniu osób LGBT powiem też o mocno, że jest wiele osób, które chcą chcą się wyrwać ze swojej miejscowości wreszcie ciężko żyć poza szafą wyznaniowe, których normalnie tak jestem więcej niż pewna, że to też dla wielu osób to co liczyć z estetyką mniejszości tylko po prostu chcemy zacząć odnowa chcemy nie być szykanowani w kasie, w którym byliśmy o powody mogą być bardzo różna wiadomo ich tutaj były podkreślam jeszcze raz niesprawiedliwość tego co się dzieje, że dla wielu dzieci będzie to strata tej możliwości ich i to po prostu nie jest w porządku nic nie zależy od tego z niewolno tak być niezależna od tego gdzie kto mieszka tak pan Karol pisze jest jeszcze 1 problem, którym panie zapominają wciąż nie wiadomo ile będzie klas dla kończących gimnazja niestety nie są oni nie zapominamy tylko właśnie wciąż nie wiemy ile tych klas będzie ich teren jest ważna i musimy ustalić, kto ma bardziej przechlapane opiera się dobrego rzeźbiarza Zone kolokwia z redakcją Teresy to co się tu powtarzamy na przykładzie, jeżeli są dzisiaj ma 6 klas na poziomie to oczywiście optymalnie, gdyby za rok otworzyło 126 dla jednych są dla drugich są takie szkoły dla kończący gimnazja takich potraw i są takie szkoły, gdy tak się wydarza, ale są takie szkoły dziś tak nie wydarzy teraz załóżmy, że będą mieli miejsce na 8 klas pytanie jest ono 44 czy to będzie 53 nie ma tych decyzji każdy samorząd czy może być także w jednych województwach będzie w 1 stronę drogi w każdej szkole może być inaczej, bo to tezy nie zapada na poziomie miasta w takim sensie, że od miasta dzisiaj mówi arbitralnie przez co macie mieć po równo tylko dyrektor składa arkusz organizacyjny pokazuje zapotrzebowanie na liczbę klas liczby nauczycieli tak dalej im mgr. Dariusz albo nie opłaca prowadzić klasy tylko dla tych spółek z absolwentów podstawówek nowych fryzurach ziarno zboża, bo możemy oczywiście pomyśleć o tym, zioła lepiej przyjąć kogoś, kto będzie nas na 4 lata, bo to już będzie jakiś stały proces zapieprzać po podstawówce ludźmi dłużej niż subwencja jesteśmy w stanie wtedy też Toszka zapanować lepiej to kolejne nabory zobaczyli czym rozmawialiście z gimnazjów nie przyda tak, ale to nie jest wcale takie proste i powiedziane wymienia myślę, że każdy wariant ma mnóstwo wad w tym układzie to naprawdę będzie chaos organizacyjny oczywiste także osobno nauczyciele na mniej ofert będzie nam się prowadzący pierwszą licealną i drugą piersią licealną, ale to będą uczniowie zupełnie innym doświadczeniem trudno w to wszystko zaś zarząd szkoły szkoła ma on line 1 historyka no to będzie 1 historyk i ten historyk pierwszej, a te po podstawówce będzie uczył starożytność w pierwszej ca te po gimnazjum będzie uczył dwudziestego wieku, bo tak jeszcze wynika ze starej podstawy programowe, że wyciągnął go 1918 roku i z każdym przedmiotem będzie podobnie to nie jest tak żyć pierwszoklasiści będą się uczyć tego samego na jej, żebyśmy nie zapominali zawsze warto powtarzać w pierwszych klasach będą 141516 latki, dlatego że mamy bardzo dużą grupę dzieci, które wyciekły sześciolatki nauka, więc wychowawczą tutor będzie potwornie trudne, bo OKE i bardzo nie lubi tego argumentu, ale tak to okres nastoletni jest trudne wszyscy byliśmy nastolatkami, którzy pomagali jak coś do Jaromina był miły i przyjemne to mój słuch o nim bardzo zazdroszczę, ale teraz wyobraźmy sobie te dzieciaki, które dawno chciał być traktowane równo mając od 1416 i wielu poziomach powinny być traktowane równo, ale jednak sporych różnic w el między nastolatkami są różnica to co do pieniędzy na dworzec ma 2 lata w różnicy wieku dobrze zagrana z nudą May land pani Dominika jako rodzic dzieci w wieku szkolnym 2 spostrzeżenia po pierwsze, spotkałam się nieraz z opinią, że szkoły poza dużym miastem uczą gorzej się tam jest gorsza kadra nauczycielska ze szkoły są gorzej wyposażone i brak tam dostępu do zajęć dodatkowych po drugie, słyszałam też nieraz, że uczniowie wcześniej z technikum mają mniejszą szansę dostania się na studia, a nawet jak się dostaną to mają na starcie trudniej niż absolwenci liceów pierwszy to nie jest prawda to znaczy oczywiście czasem tak jest jakoś szkoły mniejszych miejscowościach takich zasadach jak się spojrzy choćby znowu na ranking perspektyw rankingi są oczywiste dominantą szkoły warszawskie można też znaleźć szkoły z całkiem dużych miast, które ma świetne wyniki Super pracują z uczniami, więc tu naprawdę każda szkoła ma inne warto, żebyśmy się przyglądali indywidualny nie jest także jak ktoś wyjedzie do Warszawy to zawsze będziemy lepiej niż jego rodziny mistrzowskiej tunele ważne jest wyposażenie szkoły, a na ile stosunek kadry dodał, że nauczyciele są najważniejsze, że zawsze to zawsze to powtarzamy, a jeżeli chodzi o technikę Atu mamy troszkę inny problem rzeczywiście może być trudniej dostać na studia, ale nie, dlatego że matura jest inna część czasu na przygotowanie się z mniej Kret gruz na poziomie matury mamy olbrzymi problem, że wielu uczniów techników w ogóle nie obchodzi, dlatego że mam egzamin zawodowy, który też dla nich bardzo ważne dla już mają dużo więcej zajęć niż licealiści nauka w technikum naprawdę trudna to nie jest zabawa w pracę tylko to jest dokładanie dodatkowe godziny przedmiotów, ale i wielu uczniów ma problem, że będę temu podołać no to poważny wybór przed przerwą mieli żal, ale z rodzicami pan Andrzej pisze czy szkoła będzie mogła na nich otworzyć żadnej klasy dla uczniów po gimnazjum technicznie tak nie ma obowiązku prowadzenia naboru dla wszystkich, ale szczerze nie wyobrażam sport, ale również samorząd ma obowiązek zadbania o różnych miejsc, ale nie ma obowiązku otwierania klasy w każdym liceum, niemniej nie ma takich przepisów oczywiście jest mnie obraża samorządu, który by coś takiego jak któryś z Osieka zdecydował bowiem naprawdę rodzice jednak są różnym siłom i też planu byłoby to absurdalne tak nie ma nie ma takiego powodu, dla którego warto byłoby tak robić, ale też nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby razem, że też nie wiadomo wciąż, który szkoły będą miały Jagiellonii Vassiljev znowu dowiemy się tego gdzieś w okolicach lutego, bo on wtedy są tworzone sieci szkół Anny i szczerze, jakie zmiany mają nastąpić to wtedy będą następowały na pewno są jeszcze takiej gminy, które decydują o tworzeniu nowych liceów np. banki, ale zaraz się zdarza plan lekcji, żeby stworzyć tu często wymaga to czterokrotnej elblążan przypisaną rolę w lekcji w 2 letniemu, bo myślę, że w szkołach nikt nawet nie chcę o tym, myśleć o Warszawie zapoznam się na ile skoro nawet plan lekcji lęk często szkoły mają kłopot właśnie ze względu na okienka nauczycieli brak okienek tak dalej to w przypadku tak skomplikowanej operacji jakim, jaką jest pomieszczenie z 2 nurtów uczniów w 1 z 1 z roczników, z czym może się okazać, że w lutym wciąż nie będzie wierzę, że jeżeli mam być szczera to uważam, że większość samorządów już na odpowiedź na te pytania tylko tyle z naszą w tym rola mediów i rodziców, żeby wymóc to informacja najwcześniej, bo samorządy wiedzą o tym, że ta reforma tak będzie wyglądała jak mówiliśmy nie stać już od pewnego czasu nawet 802016 roku, bo liczyliśmy przez to, że to się jakoś nie wyraża płuca wypuści tej formacji wcześniej oczywiście tylko żart z 1 strony się opłaca z drugiej strony będzie tak jak z siecią szkół nie opłaca się, bo każda z tych informacji będzie nowym konflikt, ale tak będzie, a ile lepiej mieć konflikt od od lutego do maja czy od listopada do maja niewiedza wzruszą odpowiedź na to pytanie w serialu nie jest feministką po prostu i ich wyobrażam sobie, że samorządy też umówmy się, że w wielu samorządach zmieni się włodarze jest też ten problem, że zmienia się drugą żoną Ewą uczą się na nowo zmienia się dyrektorzy wydziałów odpowiedzialnych za oświatę w samorządzie choćby w Warszawie odchodzi wiceprezydent Paszyński, o czym zmagaliśmy się z umową edukacją ostatnich kilkanaście lat i nie można, bo dyrektor będzie gorsza czy Zrzeszenie Zana edukacji goście nie wiemy na zielono musi też zobaczyć co tam się właściwie dzieje w tych papierach my ten problem ma wiele samorządów to nie jest kwestia tylko Warszawę dla Warszawy-Śródmieścia mam podobne dzielnice no to już nie wchodź na losowo będziemy tylko tej coraz mocniejsi, ale pan Bartosz pisze, że wracając do uczniów z prowincji którymi, którzy na znak i już jest wielu dużych miast, którzy mieliby jeździć do mniejszych pisze tak już teraz uczniowie z prowincji wybierają te szkoły, do których stanie są w stanie dojechać w skale chęć zatrzymania lokalnych sił była zresztą 1 z motywów uruchomienia transportu w powiatowego w Lipnie i dalej pisze, że słucha, bo ciekawy temat właśnie z transportem też może być kłopot z dniem już raz w analizach mówiliśmy o tym jak zwijany jest transport publiczny nawet jest kłopot z dowożeniem uczniów do szkoły przez gminy, które mają taki obowiązek, ale weźmy ostatni rodzice z Warszawy uświadomili, bo tak też to zwijanie się to wszystko wiemy, ale mi teraz rodzice z Warszawy okolic uświadomili, że spróbuj sobie w kolejce podmiejskiej wyobrazić dodatkowe tysiące licealistów, ale oni dla stron nie na naszej Dianę, a to oznacza, że nie mamy do Warszawy jeździć spróbuj to sobie wyobrazić, że masz po prostu 2 pół rocznika zamiast 1 tam już dzisiaj ciężko czesnego grożą nam potrzebne dodatkowe pociągi, jeżeli trzeba do miasta wita tak, zakładając w technikach i wcale też, że to będą różne komplikacje naprawdę ja też pisałam przecież o tym i to jest dla mnie jakiś duży problem może zabraknąć miejsca w bursach, że to jest to miejsce, które dawało szansę uczniom z prowincji pragną zmiany te środowiska no bo to jest dużo tańsze rozwiązanie wynajem pokoju uczyć mieszkania zresztą mało, który rodzic, który opuści swego 1514 latka do samodzielnego mieszkania busa to znak miejsca, gdzie ono być o tyle teraz latek dostaje opiekę ma for no i jak ma wracać przyzwoitej porze jakoś w miarę jest opakowany tak mu tylko problem świeże transport publiczny to rzeczywiście są takie miejscowości przecież, gdzie już dzisiaj jest problem z tym, żeby dojechać w, a tu też na koniec, a Anna Ambroziak na portalu oko Press zwraca uwagę z zielonym rozporządzenia, którego zaczęłyśmy, czyli rozporządzeniu o rozporządzenie w sprawie podziału subwencji oświatowej jest taki wątek związany ze zmianą złością Otóż piszą piszą oko Press minister wycofa się, że jeszcze innej deklaracji chciała premiować szkoły, które likwidują zmian nowość, ale tego nie ma pewnie zrozumiała, że to po prostu niemożliwe szkoły musiały wprowadzić nowość to to jest w ogóle tak też były pieśń przyszłości buddystą, choć mówiło się na samym początku, czyli zmiany w ogólnym podziale subwencji tak na przyszłą żonę następcy w zeszłym roku potworem samorządów minister się wycofano tegoż samorządu powiedział, że nie zniosą kolejnej dużej reformy edukacyjnej, że ten chaos tylko pogłębi i nawet te zmiany, które minister rozkopane są znane od 2021 roku, które na pewno utkną podstawówek i jest jednak bardzo fajne rzeczy promowane będą małe klasy, ale dużo małych klas to jeszcze większy problem z układaniem planów zajęć w, więc nie da się z mniejszych zmian nowości, kiedy otwieramy klas o utrzymanie 6 w naszych zwiększa wtedy nowy strój na modę za to premier uczniowie drugich zależy od wagi zachęcam do czytania i oko Press gazety wyborczej, ale jest nas słuchaczka z gazety wyborczej była państwa i moim gościem bardzo wiele jest towarzyszenie nam i za wszystkie maile
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA