REKLAMA

Jak osoby doświadczające przemocy o niej opowiadają?

Wieczór Radia TOK FM: Dość Przemocy!
Data emisji:
2018-11-29 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Słuchamy Radia TOK FM, wieczór Radia TOK FM. Przyszedł czas na kolejny odcinek naszego cyklicznego programu Dość przemocy. Rozmawiamy o różnych rodzajach przemocy, o tym jak zapobiegać, a dziś specjalny gość, pani Katarzyna Gajek z Uniwersytetu Łódzkiego, dobry wieczór, dobry wieczór. Pani książka "Doświadczenie przemocy w rodzinie. Autobiograficzne narracje kobiet" to jest książka wydana przez Uniwersytet Łódzki. Mówię, że specjalny gość, dlatego że pani jest naukowczynią, pani się zajmuje naukową stroną.  Rozwiń »
W programie Dość przemocy mówimy tydzień za tygodniem i to co mnie najbardziej zaskoczyło podczas lektury pani książki to taka metoda badawcza kiedyś ofiarami przemocy rozmawia się w ten sposób też prezentuje, gdyby ich wypowiedzi w ten sposób dając im taki olbrzymią przestrzeń inna opowieść nie, próbując natychmiast zweryfikować co tu 6 zgadza coś nie zgadza nie próbuje się matematycznie rozłożyć tego i przyłożyć jak na sali sądowej tak, kto jest winien, kto jest ofiarowuje tylko jak rozumiem ta metoda zakłada, że oddajemy miejsca ofiarom one mówią i ten sposób opowiadania sam w sobie traktujemy jako osobną rzeczywistość taka, jakiej nie nigdy nie doszukujemy się na środku jakichś rzeczy tak?

Trzeba zacząć od metodologii, czyli metodą, którą wykorzystałam swoje prace jest wywiad narracyjne i to jest metoda wywiadów narracyjnego i technika wywiadu narracyjnego metoda zakłada, że osoba, która opowiada o swoim życiu opowiada właśnie w sposób ciągły i w sposób nieprzerwany, czyli jak taką główną częścią wywiadu narracyjnego metody i techniki metody w znaczeniu dla innych właśnie opracowanie jest bardzo konkretnie prowadzone natomiast stosuje się technika wywiadu EMP zakłada się właśnie taki seans swobodny sposób narracji natomiast potem ale kiedy on w ogóle nie jest przelewane jest tylko podtrzymywany niewerbalny niż sygnałami po takiej wanie ma na zachęcaniu do dalszej narracji dopiero później zadaje się pytania

Ja ja przed samym rozpoczęciem takiego wywiadu o czym co się mówi w prasie nie ograniczać się niczym prosimy jak się rzeczy lamp technika wywiadu narracyjnego zakłada w ogóle najpier w po przygotowanie osoby, która będzie udzielała takiego wywiadu 

Największym wyzwaniem jest właśnie to, żeby wytłumaczyć, ale tej osobie, że ta wypowiedź nie będzie przerywane, bo to zaburza taki zwykły schemat komunikacyjne pytanie odpowiedź albo osoba, która opowiada o sobie zwykle oczekuje na jakieś pytania no, więc mówi się osobie, która będzie udzielała wywiadów, że jej wypowiedź nie będzie przerywana prosi się również o to, żeby wypowiedź była w miarę chronologicznie, czyli od czasu Anne dawnego do obecnego natomiast nie wskazuje się też moment rozpoczęcia tej wypowiedzi, ale nie mówimy, że zacznij od dzieciństwa czy Anna czy od dorosłości dlatego, że to ta osoba decyduje co jest dla niej ważna ale jakby całkowicie oddaje się tutaj pole tej osoby, które udzielą odpowiedzi, bo to ona jest ekspertką swojego życia, więc ważna jest chronologia, a i ważne są te wydarzenia, które ona uważa za istotne w tej pani mówią tak proszę opowiadać tak, żeby to miało od, a od początku do końca tak jakby tak czy młodszy o przyszłości do teraz my bez przer w i to w pani będzie wybierała ten stek co co to jest ważne co nie ja nie będę, ale w trakcie wywiadu jednak wykonuje panienki i gesty wygląda to tak prosi Opowiedz mi swoje życie możemy prosić o całe życie albo możemy prosić o biografię tematyczną Opowiedz mi swoje życie od chwili najdawniejsze, którą pamiętasz albo takiej, od której chcesz zacząć, ale do momentu, w którym tu jesteśmy do chwili obecnej proszę, żeby ta narracja była Anna ty chronologiczna, ale i proszę również, żeby się, że zawarła wszystkie istotne dla siebie elementy, a dziś trwać w trakcie takiego jak zapowiedział, bo takiego myjemy przygotowania czy mówisz o tym, że duża badaniem głównie dotyczy doświadczenia przemocy MF w momencie, kiedy mnie się znajdował określonej przestrzeni znajdowała się w ośrodku dla osoby broniące się przed przemocą, więc jasne też było, że to są osoby dotknięte przemocą natomiast w moim pytaniu w ogóle nie padło żadne pytania na temat przemocy to żadna ani 1 słowem nie poprosiłam o to, żeby to była narracja dotycząca przemocy, ale efekt był, jaki zdarzył się, gdy takie narracje, które w ogóle nie mówią o przemocy nie chcieli w ogóle nie wywoływany tematu przemocy i miały całkowitą swobodę w wątków, jakie podejmą AM no oczywiście miałam świadomość, że miejsce, w którym jesteśmy może trwać działać do tego natomiast gdybym dostała narracje dotyczące tylko włącznie np. edukacji albo wychowywania dzieci to to też, by były narracje, które się jeszcze w obszarze moich zainteresowań, bo nie zakładam z góry, że będą to narracja przemocy, a to określenia terminu definicje, które padają przemocą w rodzinie jeśli one się pojawiają w taki w takim wywiadzie to jak rozumiem one wynikają z tego, że ta przestrzeń to jest momentu zawiązania się ludzie, którzy właśnie potrzebują pomocy czy czy widać jakąś prawidłowość tych wypowiedziach czy używasz jakiegoś terminu czy czasownika być także wbił mu nie dajmy na to, że ta fraza się pojawią, jaki jest tutaj zasta w tych pojęć to znaczy można powiedzieć, że na to co mówi osoba udzielająca wywiadu nałożona jest moja analiza czy i jak są 2 poziomy w Melbourne tego jak można rozpatrywać pojęcia najpierw trzeba przyjrzeć temu co mówi konkretnie osoba udzielająca wywiadu, czyli ona może operować swoim własnym językiem i wcale Vaughn w ogóle nie musi sięgać do UE pojęć znanych Name no właśnie z literatury przedmiotu dotyczącej przemocy operuje właśnie pojęciem bicia krzywdy uderzenia i w ogóle nie musi Anne znać tego języka profesjonalistów jest druga powiedzmy grupa osób, które udzielają takiego wywiadu, która np. znajduje się w ośrodku już przez ten czas dłuższy w okolicy 3 miesięcy i ona zaczyna przejmować język osób, które pracują profesjonalnie mogą to być też sytuacje, kiedy taka kobieta znająca przemocy jest poddana terapii, a ona też przejmuje ten język zaczyna go używać wtedy widać, w którym momencie mówi swoim językiem, w którym momencie mówi językiem, a osoby, która ma jej udziela pomocy my na to wszystko znużona moja interpretacja sytuacji, czyli dodatkowe pojęcia czy to jest także skoro pani pewnie na początku, że istota czy je nazwać istotę rzeczy jest ta linia narracyjna, który jest w czasie sezonu nie czy to znaczy, że narrator mówił w tym, że opowiadały o swoim życiu właśnie tak linearnie i w pewnym momencie nastąpił następowało to coś strasznego czy czy były elementy tego wcześniej to był raczej procesy czy takie punkty jakiś punkt krytyczny to wygląda bardzo różnie, bo to jest jakby inne wynika z metodologii może być także ktoś zaczyna bardzo delikatnie wprowadzać miasta ma swoje rodzinne ale jakby przechodzili w bardzo mamy linearny sposób do innych do tego, że została skrzywdzona przez męża partnera do chwili obecnej, czyli do pobytu w ośrodku może być też tak, że ktoś nie jest gotowy do tego, żeby wyartykułować pewne rzeczy i wtedy ta narracja się urwie to znaczy zaczyna jakiś temat, a Anna i jego urywa w danym momencie albo zamiennie rozpoczyna temat taki Anny wydawałoby się na pierwszy rzut oka zupełnie niezwiązany, ale ona się nastrajać do tego, żeby w końcu przejść to do tego co chce powiedzieć ani nie jest jeszcze gotowa, więc to wygląda bardzo różnie to jest jakby siłą rzeczy wpisane w technikę wywiadu narracyjnego większa część tych gwiazd są wiadra rodzinie życiu rodzin tak dlatego, że to była przestrzeń bardzo istotna dla kobiet dojrzewanie i znowu w 22 możliwe sytuacje, o których się, więc pani książki pierwsza taka, że w takim odruchu sprzeciwu wobec sytuacji przez bardzo trudna następował takie szybkie, a próba szybkiego usamodzielnienia się, a też druga reakcja rodzi pewne uwięzienia tak na ten moment, kiedy kobieta wychodzi z domu rodzinnego może się odbyć na kilka sposobów w UE po pierwsze, może być zupełnie naturalne, czyli w momencie, kiedy kobieta dojrzewa do tego, żeby związać się z kimś albo MMA w drodze dziecko sposób, jakby naturalne przechodzili buduje swoją rodzinę, a drugi sposób może być taki, że kobieta całkowicie systematycznie planuje swoją drogę to znaczy wie, w którym momencie, kiedy chce się usamodzielnić Scheme FC żyć dalej i to jest całkowicie MF przygotowane wcześniej plan działania natomiast ostatnio umów, o której już pan wspomniał o takiej pułapce, a ostatni rodzaj właśnie związane z trajektorią, czyli w momencie, kiedy w domu było bardzo źle, a ranni, kiedy sytuacja w domu, a codzienna stawała się nie do wytrzymania to kobiety ratowały się taką ucieczką, czyli po usamodzielnienia było rodzajem uniezależnienia się od tych dramatycznych wpływów rodzina daje postrzegają rzeczywistość zewnętrznego taką, która może być pomocna, bo jest wroga Czytelnicy, jaki mikro kosmos rodzinny albo mikrokosmos małżeństwa z niektórych z tych opowieści wynika, że zupełnie inaczej poza tą rodziną nie ma nic jest może jestem ja dzieci sytuacja materialna to jest w zasadzie nic takie opowieści nie jest zewnętrznego świata, ale ten zewnętrzny świat bardzo często jest w głowie to znaczy, że na stereotypy wcześniejsze doświadczenia one są cały czas obecne natomiast to też jest charakterystyczne dla doświadczania przemocy, że centrum staje się człowiek ten najważniejszy, czyli mąż partner i dzieci, a wszystko co się dzieje poza tym alei jest obecny, ale może im gen powiedzmy trochę mniej istotne to znaczy są rodzice jest rodzeństwo oni są ważni, ale tracą naznaczeniu w momencie, kiedy nasz partner mówisz masz z nimi nie utrzymywać kontaktu, więc ich się odsuwa to też jest charakterystyczna, bo następuje izolacja społeczna, więc te kontakty z zewnątrz są niejako za pośredniczy ona przez wyobrażenia przez uprzednie doświadczenia, a ludzie stanowią one są odsuwani recydywa obrażeni doświadczenia do pewnego założonego modelu, toteż ciekawa rzecz panie ksiądz to jest jak wiele osób bazowało na takiej wizji, a jeszcze czym nie jest normalna rodzina czy nie jest może właśnie jest nieszczęśliwa, ale normalna fragment, który zaznaczyłem sobie jedno z bohaterek mówi tak z tego co wiem to była taka między mamą Alicja była właśnie to niebyła miłość tylko, że mama była najładniejsza to ojciec chciał zdobyć tak dalej mama wpadła w ciążę i t d . tak dalej, czyli założenie, że w tym naj naj bardziej najlepszym wypadku nie powinno być miłość to powinien być początek narodzin czy w przypadku tej badaczki kilku innych powieściach też zdarzają takie sytuacje, kiedy ktoś z zaczynał od jakiegoś takiego nie wiem stanu idealnego bolesny dla różnych osób tak altówki oto chciałem zapytać co, skąd się tylko stan idealny dziecka w głowach tych osób znaczenie ma poczucie, że to jest zdanie idealnie normalny zmarł w przesłanym znajdzie się w normalnym czasie w cudzysłowie, bo one sobie w jaki sposób zderzają się rzeczywistość, która była do tej pory z tym są mają w wyobraźni, czyli dialog porównują 2 światy i może być także chcą odtworzyć wzorce, które były ich naturalnych rodzinach pochodzenia, czyli chcą żyć tak jak rodzice, ale w wielu przypadkach są rzecz zupełnie odmiennie niż to siedziało w rodzinach pochodzenia, więc budują sobie wyobrażenia przyszłej rodziny tak jak pan powiedział faktycznie miłość poczucie bezpieczeństwa są na planie pierwszym, ale wspólna troska o dobro rodziny wspólne jej budowanie dorabianie się, ale to jest to co ludzie chcą zrobić wspólnie z partnerem natomiast później zderzają się z rzeczywistością nie muszą ponownie zweryfikować swoją pierwszą wizję normalnej rodziny, który właśnie chodzi o tym, momencie weryfikacji albo mamy takie uświadomienie sobie, że sytuacja jest oddala się tego co my uważaliśmy za normalny 8 czy oddala się czy oddaliła się jak testu mam jak test naczynek narratorka sob dod tłumaczą, że coś w zasadzie dzieje za i mówią takie sytuacje, że miał się nie mają jeszcze na kontakt z profesjonalnym muzykiem nie mogą użyć tych określeń, których używają ci badacze czy ludzie z opieki społecznej w gminie nie ma nie mają tego to, skąd to ty jak to osobliwą opowiadają, jakimi słowami, ale to wygląda bardzo różnie to znaczy w ogóle, opowiadając o swoim doświadczeniu trzeba się zmierzyć z tym, że osoba, która słucha albo ktoś, kto był w ich życiu w danym momencie będzie pytał, dlaczego nie odeszła 8 i to wygląda bardzo różnie, dlatego że można się skoncentrować na teraźniejszości, czyli można powiedzieć robię swoje, a Anna zobaczymy co będzie dalej, ale można się podpierać miłością on np. nie wiem wiem, że on mnie kocha i na pewno się zmieni ta nadzieja nieustanna Anna bardzo dużo osób koncentruje się na tym, żeby przetrwać dzień, czyli na takim bym powiedział podstawowym przetrwanie, lecz po wielu reakcji, ale ja pytam o to co wcześniej w najlepszej aktorki one nie mają odpowiednie nazwy na to co się dzieje w klimacie mówią to coś co się właśnie wydarzyło przed chwilą tak użycie przemocy nowością też sceptycyzm czy ciasto było tak mówił, że ktoś używał ludzi przemocy żona są ofiarą przemocy i czy da się to oddzielić od tej zewnętrznej, która przyszła później terminologii odnoszą właśnie zaczyna się od miejsca badania niczego RR to znaczy, że mam to jak one tłumaczą sobie to ja mogę je zrekonstruować, czyli jak dostaje narrację jak tu osób, które już opowiedziały o tym, że doświadczyły przemocy jony przebywają w ośrodku, więc one są już pewnym procesie znaczy były to bardzo różne kobiety były takie, które 1 dzień były w ośrodku, czyli był jak przed całą noc mama Chinom terapeutyczną i były takie, które na drugi dzień po rozmowie ze mną wychodziłem, a więc trudno powiedzieć, w którym momencie ten język chodzi, bo ja już, jakby wchodząc w ich życia miałam określają moment Bakala wie o niczym dobrym występem, że słuchacze słuchaczki teraz zastanawiają to w jaki sposób taka osoba sobie w głowie układa tu swoją sytuację metod, bo to obok pytania był, dlaczego nie obeszło się jak one są późniejsze, bo to najpierw odchodzi ten moment, gdzie co czym, a tych z większym miastem kobiet aż trudno nawet chyba też w Koninie właśnie wręcz przeciwnie jak powiedziała dla za dokładnie to o tym, zaczęła mówić to znaczy w momencie, kiedy człowiek udziela wywiadu narracyjnego, ale wcześniej też może zrobić to samodzielnie przechodzi prace biograficzną to znaczy w momencie, kiedy ja mówię na głos coś co wydaje się kompletnie element zadziwiające, że coś takiego przeżyłam doświadczyłam i patrzy na drugą osobę, która nie słucha to w tym momencie może dojść do takiego procesu grzeją muszę sobie i tej drugiej osobie to wyjaśnić to znaczy jest tak nieprawdopodobne, że ja się zastanawiam jak do tego doszło i wtedy pojawiają się właśnie te wyjaśnienia a kto od, których zaczęłam, czyli pojawia się ten ten język własny na nazwanie tego co się zdarzyło mu chyba zaczynam rozumieć jak skomplikowana to jest ta sprawa tak naprawdę, ale dziś jest chronologicznie pierwszy taki moment tego mety największej katastrofy, ale jeśli progresji w deszczu dach aucie podczas rozmowy powinny prowadzić niewypowiedziane na głosy pan Lotto Otóż to tu sytuację chodziło to coś co się dzieje strasznego co rozbija mój dotychczasowy świat tak pod ciemnymi zupełnie nie gdzieś w górach, gdzie wzdłuż osi nie powinno zdarzyć, że dużo, ale jeszcze z nikim nie porozmawiałem nie po wypowiedziach tego na głos związku, z czym narażono w ogóle nie ma tego pytania, jakie to chyba potężna frustracja to znaczy zderzamy cały czas 2 perspektywy są one mówi osobie, która jest w procesie zna mówi pan osobie, która tu i teraz doznaje przemocy i stara się TUI teraz wytłumaczyć sobie tą sytuację, która nastąpiła znaczy kompletnie nie rozumie co się stało, dlaczego została np. uderzona w myśl natomiast ja wracam dostaje narrację z perspektywy czasu skonstruowana, więc to też jest ładnie wytłumaczone przez kobiety, które podjęły pracę biograficzną one starały się odtworzyć ten moment, w którym doznały przemocy i to było potwornie trudne dla niej, dlatego że po pierwsza przemoc psychiczna była dla nich nieuchwytna to znaczy nie potrafił powiedzieć, w którym momencie zaczęły wyznawać przemocy psychicznej, bo ona była nie z kamieni uchwytna Ellen ona się nasilała i była widoczna do rak była nie do zniesienia kary przerodzi się przemoc fizyczną albo przerodziła się przemoc fizyczną co wcale też nie jest łatwe, bo kobiety też nie potrafiły powiedzieć, w którym momencie zaczęły doznawać przemocy fizycznej, w którym np. zepchnięcie uszczelnień cie doprowadziło do tego co było w danym momencie nie zauważały tych elementów element normalizować ujemna tyleż nie były w stanie później nawet z perspektywy czasu zrekonstruować, kiedy się zaczęła przemoc czy ten mechanizm pewnie na samym początku próby konstruowania takie opowieści o sobie samej po po doświadczeniu przemocy bycia ofiarą przemocy jak rozumiem też bywają takie, że jest próbą usprawiedliwienia tak mimo sprawcę to też jest charakterystyczna to jest właśnie 1 z tych elementów, o których już mówiłam bardzo różny sposób kobiety tłumaczą sobie, dlaczego zostały z osobą, która stosowała przemoc to jest 1 z tych elementów szukają usprawiedliwień w kontekście społecznym na wkład w jego warunkach życia w jego rodzinie Anny i usprawiedliwiają je, obwiniając tak jednocześnie na teście to środowisko, a z drugiej strony też zastanawiam się nad nim jako osobom mówię tutaj, a on, bo raczej we mnie rannych straty znalazłam znaczeniowe i statystyka i w mojej pracy dodam tylko kobiety, więc uważam nieuprawnione Anna, żeby używać zamiennie element także to jest 1 z mechanizmów winne takiego poszukiwania usprawiedliwienia poza tym dosyć istotna rzecz, która też wypłynęła z tych narracji, że kobiety ranne w niedzielą świata na sprawcę ofiarę i to też się pojawia w momencie, kiedy wchodzi język profesjonalne znaczy zaczynają mówić o sobie jako ofierze w momencie, kiedy mają styczność z profesjonalistami wcześniej tego nie robią, a trudno to zaskakujące współ obwiniają się za sytuacje i Anna nie używają w ogóle pojęcie ofiary w w swoim kontekście mówią raczej, ale opisowo, bo nie nie pojęciami mówią o wzajemnej przemocy w parze nie mówią o tym, że stały się ofiarami raczej mówią, że ta odpowiedzialność za przemoc jest rozłożona na 2 osoby, czyli biorąc część odpowiedzialności na siebie i wracamy do potraw rozmowy dlatego my tak zdziwiło, że w tym momencie badacz słucha i nie ingeruje nie mówi, dlaczego pani tak mówi Krzysztof ewidentnie wygląda na to, że to on był, a tu w tym się badać tylko słucha to znowu wracam do metodologii w jest część, która jest tylko wyłącznie narracja nie przerywam jej nie ingeruje dlatego, że jeżeli Wajda z czymś to prze kieruje ją na tory, które ja uważam za istotne ani o to chodzi natomiast po tym, jak się narracja skończy i o tym, też uprzedzam w tym pierwszym moim wystąpieniu el przy pierwszym kontakcie wtedy mamy te 2 rodzaje pytań mam pytania wewnętrzne, które kieruje w sytuacje, kiedy coś w narracji jest niespójne czegoś brakuje to dotyczy tylko wyłącznie narracji czyli, jeżeli zauważą jakieś nieścisłości ranni to wtedy mam te pytania wewnętrzna i mam pytania zewnętrzna i to są pytania, które mogą sobie samodzielnie przygotować, a dotyczącą określonego obszaru rzeczywistości, które nie interesuje w grę badam natomiast na komentarze mogę sobie pozwolić po zakończeniu badania, dlatego że w momencie, kiedy ja prowadzę badania to narrator narratorką jest dla mnie osobą kompetentną i jak żaden sposób nie komentuje, a rannych sytuacji, w której której doświadczą pani książce przeczytałem o proces sławnych modelek biografii, a rynek datki psychiczne siłaczki wojowniczki poszedł w hotelu pod bardzo ciekawe elementy to jest efekt mojego Namysł nad doświadczeniem przemocy Anny kobiety, które brały udziału w tym badaniu właśnie w ten sposób podzieliłam i to też nie są moje określenia, dlatego że określenia wypływają z nar narracji, czyli to kobieta, która w, jaki sposób charakteryzowała swoją sytuację nazwała się jawne Radkom psychiczną w związku z tym do określenia typu posłużyła się tym określeniem, które pojawiło się w tej opowieści, a mianowicie, a tutaj, jeżeli mogę Anne to jakby dwutorowo po pierwsze, my tu chodzi o to w jaki sposób doświadczają swego życia, a druga sytuacja jest taka, że w danym momencie, w którym robiłam wywiady kobiety były w ośrodku i wykorzystanie tych modeli do pracy osobom doświadczającym przemocy może być wiele dosyć użyteczne, dlatego że Afganki psychiczne to są osoby, które bardzo silnie podlegają mu wzorcowi normatywne mód chcieli tez pojęcie, którą określa to w jaki sposób ERM patrzymy na nasze życie przez pryzmat instytucjonalny nie muszą być instytucjami na tylko formalne, jeżeli szkoła, ale mogą mieć instytucjonalnie formalne, czyli np. rodzina punktem naszym najważniejszym punktem na naszej biograf jest to, żeby sprostać wzorcom oczekiwaniom ludzi, którzy reprezentują te instytucje, czyli Anna przykład realizować wszelkie oczekiwania własnych rodziców i wtedy jakby podlegam wzorcowi normatywne mogą się oczywiście może przerodzić w inną strukturę, czyli trajektorię Boże jestem bardzo nieszczęśliwa, realizując oczekiwania rodziców to tutaj chodzi, a w gra jeszcze druga Anna Jantar struktura procesu, ale skąd tu określenia wydatki psychiczne to jest słowo kobiety, która ma opisywała swoją sytuację to jest osoba która, jakby podlega instytucjom rozmaitymi formalnym nieformalnym i tak naprawdę sama nie zastanawia się specjalnie nas swoim życiem Tarnów ona bardzo dobrze osadza się w instytucji i RM korzysta z tego co jej instytucja daje natomiast nie ma, ale siły się usamodzielnić i miejsce jest jednak zachować, ale bardzo często słyszy takie określenie, że są właśnie roszczeniowe te osoby, które osiadają w instytucji no z drugiej strony siłaczka też może bycie roszczeniową osobą US i to nawet w pewnym sensie pozytywnym tego słowa znaczeniu, jakie możliwości, żeby pozyskać środki takie uwagi na to siłaczy jak rozumiem będzie szukała tych możliwości siłaczka to jest taki typ RM niektóre wyodrębniają to były kobiety, które generalnie bardzo dużo złego doświadczyły w swoim orędziu non-stop były poddane trajektorii to cierpienie pojawia się bardzo różnych stron od momentu, kiedy było w rodzinie swojego pochodzenia poprzez cierpienie w w rodzinie swojej własnej i to kobiety, które echem traciły siły energię do walki z tymi doświadczeniami, ale one już siebie określały czas to pewnie jako ofiary chcą się, że one cierpią tych strat taki istotna część życia, że z różnych powodów w różnych momentach cierpią Target cierpienie, a bycie ofiarą to zupełnie to są zupełnie 2 różne sprawy dla Grzegorza bycie ofiarą jest pewną sposobem zdefiniowania się natomiast, którzy doznają cierpienia mogą mówić o życie mnie przytłacza i nie muszą wcale określać siebie jako ofiary, by jak my to rozdzieliła tutaj natomiast te kobiety mmg utraciły swoje siły i dla nich tak naprawdę pobyt w ośrodku dowód taki moment na wzmocnienie się, a ich tym pierwszym etapie to było dla nich najważniejsza, a potem na sukcesywne planowanie życia on nie wiązałem przyszłości swojej z ośrodkiem one raczej korzystały ze wszystkiego co tam było dla nich dostępne po to, żeby się usamodzielnić i wejść bez tego się nie może zostać w przyszłości wojowniczka tak przecież do tego wojowniczki to taki typ Pp kobiet, które od samego początku mają bardzo jasno sprecyzowane cele w życiu i one całkowicie mają zaplanowane swoje życie i to są kobiety, które bardzo często znalazł się w ośrodku wbrew swojej woli, bo to nie jest aż tak, że pobyt w ośrodku był decyzjom Anny tylko wyłącznie decyzją kobiet czasami zdarzało się w ten sposób, że kobieta chciała pozostać w swoim miejscu zamieszkania gmina zaplanowała w jaki sposób będzie funkcjonowała w tym stanie w miejscu zamieszkania i pojawia się z zewnątrz ktoś albo okoliczności, które zmuszają do zmiany Anne swoich planów, czyli np. pojawia się kurator, a jest pod opieką małoletnie dziecko mówi, jeżeli pani nie zmienili miejsce zamieszkania odbiera pani dziecko i wtedy kobieta wbrew temu jak zaplanowała swoje życie znajduje się w ośrodku to jest typ kobiety która, a i jest niezwykle silna i ERM i ona w warunkach ośrodka się kompletnie nie znajduje, dlatego że nikt nie uzgadnia z nią jak na jej życie wyglądać ona wie co chce, a i nie ma planu na siebie i musi nieustannie zderzać się z tym co jej oferuje, ale to miejsce bardzo często nie chce z tego korzystać, więc korzysta wybiórczo, a to bliżej to w takim razie ten tak jak klasyczne roszczeniowość toczyć przed trzecim typie dobre czasy, że rzepak dziś o oglądana z zewnątrz można, by tak powiedzieć natomiast, przyglądając się bliżej temu wszystkiemu winne raczej nie dlatego, że to jest kwestia tego, że oferta jest niespecjalnie dopasowana do potrzeb na tak, ale jego zdaniem przynajmniej wojowniczki mają jakąś wizję tego jak będzie przyszłość wygląda tak, bo zaczęliśmy rozmawiamy o tym, o tej metodzie badawczej jako próbę od 2 od powiedzenia swoim własnym życiu podłóg pewnych zasad, ale jak rozumiem prędzej czy później i tak musiała pani usłyszeć jakiś wizjach przyszłości albo czy byłby to marzenia czy jak i rozum do Pogan pojawiają się takie wizje tak jak będzie w przyszłości tak nie zawsze pojawiał się same siebie to znaczy, gdy tłumnie ratowało to ten ostatni rodzaj pytań czy pytania zewnętrzna nie we wszystkich narracja pojawiała się wizja przyszłości niektórym kobietom musiałam zadać wprost takie pytanie BM o przyszłości PIA my wracając do typów, która wyodrębniła kobiety nazwana na gadki psychiczna to my jeszcze chyba trzeba powiedzieć, że to nie jest stygmatyzowanie on swe znaczenie miał namyśli absolutnie nic złego, ale on te kobiety mają taką bardzo teoretyczną wizje przyszłości bardzo mocno swoje siły opierają na wsparciu instytucjonalnym albo osób bliskich, czyli ta przyszłość jest o tyle jasna, o ile są inni ludzie w tej historii czyli o ile ktoś pomoże ktoś coś załatwi to panno jestem w stanie sobie wyobrazić swoją przyszłość, a siłaczki i wojowniczki mają dosyć jasna wizja przyszłości, chociaż nie planują na zbyt długi okres czasu, czyli Pesy krótkoterminowy plan, który udał się racjonalnie realnie zrealizować tych, kiedy pani dokonałem pisał książka też dokonywała tych badań rozmawiała przyprowadzała wszystkie te rozmowy czy pani miała takie wrażenie, że efektem tego powinny być powinien być taki system rekomendacji dla bardzo teraz głowy przychodzi bardzo wiele różnych miejsc w naszym społeczeństwie cieniem dla aut dla policji dla służby zdrowia dla kogoś mu się, że ŻUŻEL da się z tego stworzyć dość proste rekomendację na pewno nie prosta i nie jestem do końca przekonana czy taki cel przyświecał to znaczy biorąc pod uwagę metodologię koncentrowania się na bardzo indywidualnych doświadczeniach, ale się wiele rzeczy w tych brzmi jasno, że tak można można to wykorzystać dla natomiast interesował mnie kontekst sytuacyjny społecznej symboliczna AM i przez to raczej nam się skoncentrowane rekomendacjach RM, które można wykorzystać w relacji z drugim człowiekiem aniżeli systemowych systemowe jak sąd ma drugorzędne nie tyle mniej ważne, o ile można wyprowadzić dalsze wnioski dopiero dla pomocy systemowej pierwszy ma takim pomyśle ważne jest kontakt z drugim człowiekiem, bo przecież instytucje pomocowe czy czas służby Anny reprezentują ludzie, więc przede wszystkim na ostatni przegapienie momentu, w którym osoba daje sygnał, że jest osobą pokrzywdzoną to może być zarówno w rodzinie ktoś ważny jak i właśnie przedstawiciel służb społecznych, czyli Annę taka uważność otwartość na drugiego człowieka bardzo często kobiety doświadczające przemocy, kiedy ją, zgłaszając stosują tematy zastępcze no właśnie np. brak pieniędzy w rodzinie, jeżeli chodzi o pomoc społeczną albo wzywają policję na interwencję, bo mąż jest pijany, ale nie mówiono o tym, że dostęp do doświadczania przemocy, więc AmT tematy zastępcze też powinna dawać domyślenia myślę, że systemowo bardzo dużo zmienia natomiast ja raczej mam rekomendację w kierunku indywidualnego kontaktu z drugim człowiekiem zastanawia się pani czy zrobić kiedyś takie badania w przyszłości powtórzyć cały ten proces, który z wywiadów, by tego rodzaju narracji, że ze sprawcami przemocy my bardzo bym chciała tak bardzo bym chciała co znaczy w pierwszy mój pomysł był taki, żeby nie rozróżniać w ogóle ranny w czasie tych badań płci, a i liczyłam na to, że w ośrodku będą też mężczyźni naiwnie dosyć, bo przez rok w w czasie, którego tam byłam nie była ani 1 mężczyznę w ośrodku AM i myślałam, że będę mogła albo porównać doświadczenia kobiet mężczyzn albo albo w jaki sposób stworzyć coś uniwersalnego, ale za 10 na tak, czyli myśleć o osobach, które doznawały przemocy, a z drugiej strony bardzo bym chciała zrobić takie same badania z osobami, które stosują przemoc i teraz inni tańczą, choć oprzeć się wysokie, że sprawy idą ku lepszemu jak rozumiem jeśli chodzi o złoto jak społeczeństwo zaczynamy też trochę mówić o przemocy, bo tak to jest temat, który od kilku lat zaczyna być coraz częściej podnoszony teraz pani, mówi że klucze kluczem do cieczy pierwszym krokiem byłyby nie mniej instytucje czy mnie nie odpowiednie służby, ale raczej to w jaki sposób my w ogóle wziął komunikujemy na co zwracamy uwagę no, więc siłą rzeczy muszę zapytać o szkoły czy też także w tych wypowiedziach tych i narracja autobiograficznych szkoła się pojawia jako jakąkolwiek jakikolwiek punkt odniesienia, jaki punkt odniesienia Czuma rzeczywiście buduje jakiś jakiś kontekst czy 3 czy, bo ja miałem wrażenie, że zrobił, że jest zaskakująco mało toalet na moje subiektywne wrażenie, ale faktycznie szkoły jest mało, dlatego że część kobiet miała dorosłe dzieci albo nie miała ich wcale to nie jest też także wszystkie miały małe dzieci, które wychowywały ciemny szkoła stanowiła kontekst o tyle, o ile mogła zauważyć ślady pobicia, czyli kobieta wykorzystywała to, że odprowadza dziecko do pierwszej klasy do tego, żeby uświadomić partnerowi, że jeżeli będzie ją bił to na pewno ktoś ze szkoły to zauważy i zareaguje nie w takim kontekście szkła pojawiała się natomiast nie pojawiła się ani razu w kontekście tego, że np. dziecko doznawał przemocy szkoła zareagowała też nie mam prawa do tego, żeby mówić szkoły w ogóle nie reagują, dlatego że moje badania nie są badania, które tak numerem można zdejmować nocą populacje, więc nawet nie nie próbuje w ogóle teraz rozmawiamy cały czas od początku w zasadzie pewnych poszczególnych opowieściach zebranych w 2 jedno LO w opowieściach z subiektywną opowieść ta mam nadzieję, że słuchacze to od początku rozumiem, że to nie jest taka prawda dotykaniem świecie policzalne tylko to jest to są właśnie opowieści tak w pewnym sensie jest chory leżeć na konkretnych kobiet to nie jesteś także tego się nie da w jaki sposób uogólnić, ale nie można sobie aktywizować sąd 2 różne przestrzenie to znaczy można na podstawie indywidualnych historii spróbować wygenerować teoria średniego zasięgu, ale nie można zrobić z tego dane statystyczne, które stymulują nazwą populacji w oczy kościół się w tych narracjach pojawia pojawił się raz i to była konkretna sytuacja oznacza kobieta, która była bardzo ubita uciekła od swego partnera i stała się osobą bezdomną i kompletnie nie miała pojęcia co ze sobą zrobić wtedy właśnie poszła do kościoła Anglii i została pomoc doraźną to nie jest także nie dostała pomocy w ogóle, ale ta pomoc, jakby mnie była też ranny na tyle skuteczna, żeby przeciwdziałać czemukolwiek, bo ani bezdomności ani przemocy i nikt też nie podjął dyskusji Anny stąd kobietom, dlaczego jest obecny skład bez butów, bo była kradziona nie miał butów, ale nikt nie nie zaczął z nim rozmawiać miała pani takie momenty podczas analizy tych wywiadów, że rzeczywiście emocjonalnie trudno byłoby to duża część historii niesamowicie poruszające było trudno 2 × znaczy, bo trudno pierwszy raz, kiedy słuchałam na żywo te historie bardzo trudna jest też powstrzymać się od jakichkolwiek reakcji na chociażby niewerbalnych, bo człowiekowi się wbre w podnosi MO czy rozszerzające zdziwienia czy walczył ze się pojawiają w oczach no i drugi raz było trudno wrócić do tych narrację, żeby je jeszcze raz zanalizować dobrze, a mi nie ukrywam, że potrzebowałam pomiędzy 1, a drugim, ale trochę odpoczynku w i takiego nagrania się do do ponownego zmierzenia się z tematem do pani edukacja społeczeństwa powinna iść w kierunku przypominania sobie inny o tym od tych najważniejszych sprawach, które o, których pani wspominała, czyli empatia zwróceniu uwagi na drugą osobę czas na rozmowy w zaufanie szczerość tak mu w znajdował dziś takie budowanie tych czy też jest pani rzeczniczką raczej takiego twardego pokazywania co jest zabronione, czego nie wolno go pytam o to, dlatego że oczywiście ktoś może być wiosło pytam, dlatego że podczas lektury książki wielokrotnie miał tak czy takie sytuacje, że Acta przecież, gdyby było jasno powiedziane, gdyby nawet, gdyby ci ludzie usłyszeli tak sprawcę ofiarę, że to jest karalne, że tego nie wolno, że to tylko, że być może to jest moje też subiektywne wrażenia, żeby to cokolwiek pod zadziałał nie wiem jak reklamy w społecznym wyświetlany w telewizji tak pamiętaj przemoc w grozić Toyota land, ale jeśli jesteś ofiarą z toi to auto zaczyna na pewno nie ma 1 przepisu Łuna na rozwiązanie myślę, że 2 sprawy mogą iść równolegle, dlatego że kampanie społeczne powinny informować o tym jakie kto ma prawa i obowiązki do tego, że mnie bardzo zaskoczyło, że w 2001 . wieku Pm ludzie nie wiedzą, a w wielu instytucjach pomocowych i są kompletnie niedoinformowani do tego stopnia, że jak nie mieszka w swoim miejscu zameldowania jesteście w zupełnie innej gminie Antoni masz wielu praw tak np. mężczyzna informował kobiety, która mieszka, więc się bała zareagować w ogóle jakikolwiek sposób, więc to informowanie jest niezwykle potrzebne z drugiej strony kobiety, które wiedziały, że przemoc domowa jest przestępstwem i tak nie reagowały w adekwatny sposób na dłużej w ich głowach jest bardzo dużo obwiniania się i bardzo dużo stereotypów, czyli w ogóle sposób myślenia ludzi na temat przemocy jest ranny wymaga edukacji jest nieadekwatne do tego są mówi się w różnych badaniach raportach ludzie cały czas myślą, że kobieta zasłużyła sobie, że chcesz mogła odejść tak, by nie znają mechanizmów tego w jaki sposób przemoc więzi ludzi w taki edukacja jest edukacja, która powinna być prowadzona przez przez państwo nie wiem przez media przez 3 szkoły czy 3 czy czy też kwestia tak jak to często bywa teraz w organizacji pozarządowych to będzie go w dużych miastach albo prężny ośrodek gdzie kto jest bowiem robić to znowu nie ma 1 przepisu, dlatego że trzeba zacząć od jak najwcześniejszego etapu mamy różne pokolenia w naszym społeczeństwie, więc zdanie, które nie dotrzemy przez szkołę, ale można próbować przez biblioteki, czyli dzieci można edukować w szkole organizacje pozarządowe robią bardzo dobrą robotę i uważam, że trzeba korzystać z potencjału, który mamy penne kościół też mógłby się spokojnie włączyć w edukowanie ludzi Pm wszędzie tam, gdzie można podważyć stereotyp wszędzie tam można uświadomić ludziom, że przemoc jest złem, który doświadcza bardzo wiele osób, a i powinniśmy reagować również jako sąsiedzi AM i reagować na to co się dzieje w rodzinach szeroko pojętej, bo może ciocia WI ją Rennes Samuelem w jaki sposób zamknięcie kręgu przemocy to trzeba po prostu reagować na różnych etapach możemy edukować to ciekawe, że w tych narracjach, które o, której fragmenty pani cytuje tam prawie w ogóle nie występuje taka reakcja ze mną coś tam nie pamiętam, żeby jakiś sąsiad pukający pytający przepraszam proszę państwa dzieje tego w ogóle nie ma w MF była historia kobiety, którą sąsiadka widziała od g i zaprowadziła do Miejskiego ośrodka pomocy społecznej Anny kobieta wielokrotnie sąsiadka aprobowana różne sposoby pomagać to znaczy albo przenocować mogła albo my radziła w różny sposób na grudzień też próbują sobie poradzić z sytuacją, której przerasta nie wszyscy wiemy jak reagować w sytuacji, kiedy ktoś inny doświadcza przemocy, więc miała już serdecznie dosyć nieustannych awantur widziała, jaki sąsiadka bardzo cierpi po prostu któregoś dnia zabrała ją od Bacha nie mówiąc, dokąd Clinton, a zabrała ją do MOPS -u postawiła przed faktem niekoniecznie to musiało się dobrze skończyć, ale w tym przypadku skończyło się dobrze, bo tak jak to właśnie rzadki przypadek ma w większości przypadków jeśli sytuacja tego typu ma miejsce to ludzie napytanie, dlaczego nic nie zrobili odpowiadają nie wiedzieliśmy co zrobić nie wiedzieliśmy albo mówią, że nie wiedzieli, że w ogóle sytuacje przemocy ma miejsce tak nie słyszeli nie widzieli, a Anna zgadza się to są małe jednostkowe sytuacje dużo częściej wie rodzina i dużo częściej będące w właśnie w kręgu rodzinnym można się domyśleć albo wręcz, że ludzie wiedzą, że ktoś doznaje przemocy i niewiele z tym robią co pani myśli jak pani słyszy o tym, że próba edukowania takiego anty przymocować go, że skróci się wrażeniu, że to jest atak na tradycyjne wartości 1100 ten sam wydział stereotypach, że właśnie próba zanegowania podstawowych wartości, jaką jest rodzina no dobrze rodzina jest pewnym zamkniętym kosmosem nie wolno ani państwo nikomu ingerować w nią, kiedy państwo się w mam wrażenie, że w ostatnich paru lat dość często, że podnoszą takie głosy to pani nowe życie to dlaczego dlaczego takiej konsumpcji w Senacie w ogóle uważam, że jedno drugim wcale nie musi iść w parze to znaczy można prowadzić kampanie anty przemoc owe i nie podważać wartości rodzinne do tego, że rodzina może być naszą ostoją może być, ale tym miejscem, w którym się czuje na bezpieczne, ale nie tyle morza musi, a bym powiedziała, a dzięki temu właśnie na inny będzie miejscem pozbawionym przemocy no ale żeby była miejscem pozbawionym przemocy to bardzo często ktoś musi z zewnątrz ingerować czy nie musi być albo edukacja albo wręcz ingerencja służb ARM, które zauważą i zaczynają działać przeciwko przemocy, które się w rodzinie pojawia się, czyli element uważam, że bez ingerencji z zewnątrz w wielu domach dochodziło do przemocy, która się kończyła tragedią, dlatego że osoba, która jest uwikłana w przemoc sama siebie bardzo często nie ma siły się bronić, więc sama z niej nie wyjdzie obojętnie czy to będzie też z rodziny cytowaną służby społeczne czy to będzie policja bez ingerencji z zewnątrz nie ma możliwości się wyrwać Katarzyna Gajek autorka książki doświadczenie przemocy w rodzinie autobiograficzną narrację kobiet książkę wydało wydawnictwo Uniwersytetu łódzkiego bardzo chciałem pani podziękować za rozmowę ja również dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOŚĆ PRZEMOCY!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA