REKLAMA

O kuchni komponowania z Maciejem Zielińskim

Data emisji:
2018-11-30 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
38:34 min.
Udostępnij:

Gościem Cezarego Łasiczki jest kompozytor Maciej Zieliński, który opowie między innymi o cyklu "Oddźwięki. Nowa Polska muzyka". Rozwiń »

Więcej: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/2018-12-01-oddzwieki-nowa-muzyka-polska.html Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

W studio gość, Maciej Zieliński, kompozytor, dzień dobry, dzień dobry. Tak jakoś czuję się nieswojo, bo zwykle każdy ma dużo afiliacji, a tu po prostu: kompozytor. Tak się czuję... prosty, zwykły kompozytor. Właśnie chyba jednak niezwykły, bo zainteresowała się Maciejem Zielińskim m. in. orkiestra Sinfonia Varsovia - jedna z najlepszych, niektórzy mówią, że najlepsza polska orkiestra, która rozpoczyna bardzo interesujący cykl, jutro początek, "Oddźwięki. Nowa Polska muzyka". I to będą trzy koncerty: 1 grudnia, 17 stycznia i 29 marca. No i myślę, że tytuł mówi wszystko: nowa Polska muzyka. Rozwiń »
To wszystko w ramach programu zamówienia kompozytorskie, które realizował Instytut muzyki tańca i jutro będziemy mieli okazję m. in . po raz 0103 . prapremiera posłuchać w inny wyjątkowego dzieła, czyli prawykonanie Time capsule.

Tak bardzo bardzo życie my, gdy dojdzie wreszcie do prawykonania, bo utwór powstawał w drzwiach panie z takim sprężenie czasowym, więc cieszę się, że dobijamy do 2 do prawykonania nie skończyłem komponować co w zeszłym tygodniu między jest to dość 11 można powiedzieć świeże dzieło w i będziesz poprawiał w czasie próby generalnej psy w wiem, że to był żart, ale niestety nie jest to żart właśnie wczoraj wieczorem jest jeszcze wnosiłem pewne korekty pod prąd wczoraj była pierwsza próba na jej stwierdziłem, że jednak tam pewne drobiazgi musiałem może poprawić niestety ostatnio mam dość dość dość aktywne życie zawodowe jest też sporo podróży i to bardzo komplikowało pracę nad utworem w aut chorób stawów w wielu różnych miejscach zarówno w Polsce taki, jaki za granicą z musiałem go zabierać na wszystkie podróże i tam gdzieś merem wolnych chwilach w hotelu z laptopem 

Czyli powstaje na kolanie?

Tak bym powiedział, choć czasami tego laptopa trzyma na kolanach stać, więc z MOK można można bowiem tak też pojawić, bo Stochmal powiedział, że tylko, kiedy czegoś doświadczył to komponuje a kiedy komponuję to dopiero tego doświadczam w no tak widza to, co gdyby ciekawe zapętlenia 

Tutaj przypadku Time kapsuły białe realizowałem mieć taki pomysł, który których, który w ogóle zaczął się także Sinfonia Varsovia meczami czy utwór, który reprezentował instrumenty orkiestra gra w to był punkt wyjścia z Sinfonią Varsovia brała udział w takim programie, który nazywa orkiestrownik to jest projekt Instytutu muzyki tańca jest to świetny projekt, w którym lektury, na które składa się aplikacja, która pokazuje można włączać włączać różne instrumenty takie, gdzie możemy zrozumieć lepiej jak działa funkcjonuje orkiestra tak i to świetny świetna popularyzacja my zarówno orkiestrę instrumentów muzycznych taki projekt edukacyjny rzeczywiście współczesny bezsenność gminna mają za świetny i w tym programie wcześniej były zamawiane utwory mój utwór jest trzecim chyba w kolejności no ale trochę było mi mało tego pomysłu takiego w reprezentacyjnej każdego instrumentu na prezentowane

Pomyślałem sobie, że jest to okazja do tego, że może może udałoby się zrobić podróż w czasie no i jak daleko od początku do końca trwać do końca lat od wielkiego wybuchu chciałem wielki wybuch zjawiska pociągają w sumie może za daleko od bym poszedł więc, że się trzeba zrobić w połowie, żeby wybudzić śpiącą publiczność w śpiącą królewnę w my więc, by utwór zaczyna się powiedzmy od jakiegoś głów intro związanego z początkiem czasu, by myślę, że o Odysei kosmicznej Wilno 1000 tak tak oczywiste skojarzenia od razu z tako rzecze Zaratustra nie i potem idee od czasów antycznych lub też wolą o tym, myśleć od czasów, że stary słowiański ich wymyśliłem sobie temat, który mam wrażenie brzmi słowiańską wrażenie nawet tytuł utwory stał słoweński ach, zupełnie stary słowiański akcent kapsuły SC żywcem wyjęty z Mes SI starostwo Jański i Susan słowiańskie słownictwa z, a więc zaczyna się to psy od motywu my podanego w sposób taki można będzie etniczne apotem przechodzimy przez wszystkie Polki, czyli średniowiecze renesans barok klasycyzm romantyzm niebawem szybkość wyskoczyłem już do współczesności pomiędzy epokami znajduje się w mocy, których nazwałem tanim spin, czyli czy taki sobie z ich czasowy, który zabiera słuchaczy do kolejnej epoki jakimś wyzwaniem było właśnie połączenie tych epok jak to zrobić, żeby tak, żeby coś ładnie łączyło jednocześnie, żeby słuchacz miał wrażenie, że idziemy dalej że, że ta podróż w czasie dnia następuje, więc celem nogę wyszedł utwór nie do końca współczesne byłoby oczywiście większość tego utworu to są te posądzenia, że udzielenie nam, że nie da się słuchać współczesne oznacza w moim poczuciu poszukiwanie nowych środków nowych środków wyrazu nowej estetyki poszukiwanie to czasami może oznaczać bardzo bardzo wiele różnych rzeczy w moim utworze, gdy teraz jest trochę poszukiwania, ale jedno z jednak utwór brzmi dosyć tradycyjnie większość utworów to zawsze mnie fascynowało, że skoro zamawiamy Good for my podatnicy i płacimy za niego to chciałbym, żeby to poszukiwanie zostało wykonane chętnych, a to już znajdziecie to napisze, ale nie szukać za nasze pieniądze HIV no tak rozwiązuje 1 punkt widzenia rzeczywiście czasami poszukiwania mogą być jednak bardzo skutecznej i ida trochę tak jak system z kontrabasistą jazzowym który, których cały czas tam szuka w my, a muzycy klasyczni pierwszy to znaleźli grają bardzo oczywiste dzięki tacie oczywiste małe nazwijmy to jasno określone o, więc tak noc do poszukiwania czasami mogą być nieskuteczne jednak inaczej nie ma nie ma nowości rap, żeby osiągnąć coś nowego, żeby rozwinąć artystycznie chciał opuścić strefę komfortu ażeby opuścić, a opuszczając strefę komfortu Banaś ponosi ryzyko, więc tor to ryzyko w zależności od sytuacji może być przeważającym elementem czasami twórca jest w stanie jakoś opanować i dwoistego starczą nie natarcie w państwach UE gościem jest kompozytor Maciej Zieliński dziś jutro 1 grudnia pierwszy z 3 koncertów z cyklu od dźwięki nowa Polska muzyka testy, które będzie się odbywał w studiu koncertowym polskiego radia imienia Witolda Lutosławskiego w Warszawie inny cykl zorganizowany przez orkiestrę Sinfonia Varsovia i w czasie tej pierwszej odsłony usłyszymy m. in. prawykonanie utworu Macieja Zielińskiego Time kapsuł być może będzie praprawnuk konanie może Maciej Wydrzyński zanuci wiem, że wzrost jedno notkę w 2 informacje o 1120 po informacjach wracamy do naszej rozmowy ja powiem, że będę miał dla państwa niespodziankę związaną właśnie w dzisiejszym koncertem więcej informacji państwa i moim gościem jest kompozytor Maciej Zieliński kolejnego kompozycja prawykonanie dzieła Time kapsuł będzie można usłyszeć jutro, czyli 1 grudnia o godzinie dziewiętnastej w studiu koncertowym polskiego radia imienia Witolda Lutosławskiego w Warszawie w ramach cyklu zorganizowanego przez orkiestrę Sinfonia Varsovia cyklu od dźwięki nowa Polska muzyka Anny i przyznam się szczerze, że mam dla państwa podwójne zaproszenie na ten dzisiejszy koncert czeka na państwa maile pod adresem dla was małpa to klub KSM dla was mało patolog klub KSM Maciej Zieliński z kompozytorem jako postać nie jestem, ale zawsze chciałem być w i pomyślała sobie, że w morze istnieje jakiś łatwej proste sposoby, aby zostać kompozytorem oczywiście należy szukać zawsze pomocy w internecie, bo internet bardzo potrafi uprościć pewne rzeczy i trafił na różne blogi jak zostać kompozytorem świetnie gra jest żadnym instrumencie Neonet to 1 z blogów zadaj pytanie, z czym trzeba grać na fortepianie, żeby komponować w tym oczywiście nie, żeby coś powiem tak i kompozytor musi mieć talent kompozytorski to jest to jest pierwsza zasadnicza zasadniczy element, od którego należałoby wystartować, a dalej to już jakoś to się niesie znam kompozytorów, którzy nie znają nut mają po prostu talent muzyczny są tzw . Sandra literami re WICZ to jest to to jest też, by wspaniałe jest taki talent naturalny talent który, który niesie gdzieś, gdzie się emocja, którą są w stanie przenieść na dźwięki my piosenki, które są w stanie w sposób naturalny stworzyć w moim poczuciu wyższej edukacja muzyczna może oczywiście pomóc w twórczości kompozytorskiej, ale no nie jest to no to warunek sine qua synek sam to bardzo się cieszy jak dniach testów z moim takim kompozytorskim zacięciu postanowiono rozróżnić na głęboką wodę i w spróbować skomponować symfonię, więc te wszystkie porady, które sobie spisałem z internetu dotyczący fani, ale być może one są podobne Otóż moi poradnik internetowy jak stworzyć symfonie pkt 1 zainspiruje się sprawdza czy racja jest wizja dobrze jest mieć jakąś inspirację zawsze mówię, że kreatywność, żeby w ogóle zaistniała musi mieć ograniczenia takim im większe ograniczenia w tym kreatywność gwałtownie wzrasta waga jest prawidłowość bez ograniczeń właściwie nie ma kreatywności, więc inspiracje jest już kimś takim pierwszym ograniczeniem dla kompozytora, by pozostałe takie początkowe ograniczenia jest n p . skład, na którym pisze w to jest np. tym czas trwania utworu, jaki założony jakaś forma, którą się chce w w takim tworze określi, jakby to poza zatroszczy się pod podąża acz, więc to zaś ograniczenia i im więcej tych ograniczeń tym kompozytor musi bardziej kreatywna szkoła wyobraźmy sobie, że kompozytor mała ma pomysł, żeby napisać utwór znalazł się nieomal pod np. utwór na trąbkę solo ale, używając tylko 2 dźwięków, a w gwałtowne ograniczenie jak duża musi być kreatywność gwałtownie musi wzrosnąć, żeby z przy takich ograniczeniach napisać rzeczywiście świetny utwór w moją zwolniono 19 jest, ale jeszcze pracujemy w szwach, a praca wymaga ode mnie olbrzymiej kreatywności właśnie w po co było inspiracją tanga psu tam inspiracjami takie jest zawsze chciałem zrobić gdzieś tam taką podróż w czasie czyli, czyli móc zanurzyć się w muzykę z różnych epok w te pamiętam że, jakie wpadły na ten pomysł myślę sobie o to jest utwór świetnie świetny właśnie do takiego takiego takiej podróży zróbmy coś takiego właśnie, że prezentujemy instrumenty muzyczne tak jak chciałam Sinfonia Varsovia, ale jednak jeszcze jest ta podróż w czasie, a więc sobie pomyślałem, że to w UE, że to będzie bardzo interesujące natomiast, że w poda się okazało, że nie jest co tak proste, by na początku myślałem sobie mecz może jeszcze uda się po studiach wlać trochę muzykę tych, a potrzeby, żeby troszkę, jakby Syzyf jest wbrew tym tym głębiej wejść na boki tym tym tym lepiej gdzieś tam oddać charakter tych epok potem, gdy w oczywiście tt to moje studia w okazały się mało mało skuteczne nie miałem po prostu na to czasu, więc w tym utworze zanurzenie się z epoki jest raczej przez pryzmat moich doświadczeń jak nigdy tak tego co potrafię bardziej niż jakich studiów co troskę o wyższe zamiast na nikim nie spełniła moich początkowych założeń pół drogi na mojej liście jak szybko napisać skomponować symfonię i porównuje też doświadczeniami, bo doświadczenia z doświadczeniami macierzyńskiego w posłuchaj kompozytorów, których cenisz pewnie tak pewnie tak nic nie wiemy jak i Rosja się były z w być może, mimo że może to pomóc fakt tylko, że tylko, że gdzieś tam jakby wzorowanie się na na 1 na czyjejś twórczości zawsze ogranicza jakość ja muszę powiedzieć szczerze uczciwie, że moja znajomość literatury muzycznej wieków poprzednich jest skromna oczywiście mam trochę ulubionych utworów, ale w no na pewno nie jestem znawcą literatury muzycznej wieków poprzednich też moja jest grać muzykę współczesną no oczywiście dużo dużo utworów znam, ale też nie jestem jakimś cudem, a skarbnicą wiedzy i robi to troszkę też świadomie, bo z 1 strony, by moja, bo jest z zakresu muzyki, które się poruszam te są to tu muzyki filmowej rozrywkowej do właśnie muzyki współczesnej dość awangardowej alem Mb staram się za bardzo mnie nie naciągać jakimiś jakimiś konkretnymi wzorcami i szukać tego co co chcą gdzieś tam nie kręci, ale być może ta uwaga działa dla dla wielu osób pragnienie, by na, które kompozytorów powiedział, że w UE, że no właśnie cytat mi uciekł, że w Mac Szuba słabi kompozytorzy inspirują, a a, gdy dobrze kradną to jest kolejny punkt ca, jeżeli coś się podoba bez mrugnięcia okiem Caddy to dzisiaj właśnie używam takich terminów jak kradzież albo zapożyczenie myśląc o ten, ale w inny, ale w wiekach poprzednich to było oznaką szacunku to było oznaką tego, że coś się podobało w takim formacie muzycznym pastwić się to chodziło o to, aby stworzyć można upiec swój własny utwór z utworów innych osób dotąd to miało zachwycać, ale jej osoba, której pożyczy od, których pod pożyczyliśmy kompozytor pożyczyliśmy Bogdan Wenta był zachwycony dzięki temu także jego muzyka trafiała pod strzechy ta tartak w Neue biją się powiedzieć, że w dzień używasz dzieje się tak w muzyce filmowej, że w muzyce filmowej pojawiają się tak z Onetem tragedii to jest grozą wieje, dlatego że tam tak to jest, że muzyka, która jest podłożona pod sceny filmu n p . na etapie montażu i jeśli ta muzyka przez jakiś czas funkcjonuje z obrazem reżyser producent przyzwyczajają się do tego i potem mamy takie kwiatki jak n p . mnie muzyka do wielu filmów Hansa Zimmera, gdzie inne, gdzie słyszymy Wagnera, gdy ciągle, bo no, bo leżał tam Wagner tak ktoś zrobił tam trakt z muzyką Wagnera my potem mogę się domyślać reżyser nie mógł się tego odkleić chodziło się mówi o tym, Temple, a w, czyli po prostu miłość do tego tam tra KO dodatek tej tej próbnej wersji ne muzyki no i to jest ta jest bardzo kłopotliwe ja mam na to taki sposób, że jeśli trafia na taką scenę, do której się reżyserce procesem bardzo przyzwyczaili to proponuje coś zupełnie innego i czasami to to działa w strasznie kłopotliwe są sytuacje, w których jedno z list tak przywiązany, że w potrzebne są mu jakieś elementy zdarza się też, że kompozytor przygotowuje kilka wersji np. bardzo wolno średnio i szybką tak, żeby potem reżyser procent osoby to dobrać my zamiast cegły pracować z konkretnym obrazem i konkretną no tak było dawniej tak rzeczywiście, by się my kompozytorzy dawni pracowali do obrazu tylko przygotowywali różne wersje motywów szybką wolną smutną wesołą czy tak jak festiwal w Opolu i z Sopocie szybki wolny baba chłop w trochę tak, by dobrze kolejne kolejny punkt wybierz temat wiodący tak to to jest wydaje mi się na wschód my technika tematów przewodnich jest, by już taką często wykorzystywana przez kompozytora, zwłaszcza wieków poprzednich w muzyce współczesnej jest od stanu w nazwijmy to rzadziej spotykamy już w są być może jakiś element charakterystyczny, ale raczej nie motywy melodyczne natomiast by dawniej właśnie technika wariacje inaczej przetwarzania motywów no i święciła triumfy i dawała dużo przyjemności jak bardzo lubię korzystać właśnie z takiej ich organizacje handlowe wariacje trudno będzie ulubionym wariacjach są przetworzenia różnego należy wskazać, iż takich wariacji tytoniowym Goldberga włoskie czy nory, by w technikach wariacji naznacza różne sposoby przetwarzania, czyli czy można zmieniać rytmikę my w różny sposób modyfikować motyw mnie za nią są już Niewiem zmian harmonicznych melodycznych z z baroku np. różnego rodzaju techniki polifoniczne na nich wchodziłem, bo za zbyt głęboko w MF tutaj techniczne sprawy oraz wolności słowa komponują wolnych chwilach my, więc to daje dużo przyjemności, bo to jest zabawa taka intelektualna na świat tworzy tam kapsuł na początku utworu pojawia się ten temat przewodni jak i asystent Anny jest za wrzesień nie jest niestety chyba nie dam rady również musiałbym go sobie odświeżyć i ten temat ma taki charakter chciał, że miał taki charakter trochę stary słowiański to jest punkt wyjścia i ten temat potem jest przetwarzany przez wszystkie Polki aż nawet do współczesności pojawia się we współczesności w wersji punktowali stycznej, więc taka zabawa w, czyli pół politycznej dualistycznej, czyli pojawiają się pojedyncze dźwięki grane każdy dźwięk jest grane przez inny instrument z innym i inną artykulacją innym w innym rejestrze, ale my zwykle zwykle taka waga robota punktualni styczna nie miałam żadnego osadzenia w inne słynne w systemie dur MOL, czyli kre w w systemie poprzednich epok natomiast w moim utworze, ponieważ chciałem zaprezentować temat, który się wywodzi z norm MOL można go rozpoznać i testach punktowali z nim tonalnej jeśli znowu ma nawiązywać do technicznych są też zatrzymała się systemu równomiernie torturowanego w dziale, jaką wolisz opuściły ten jakże ograniczony i nikt mnie nie bardzo irytujący system, a w NATO w obecnych czasach wszyscy się go otrzymamy dosyć, że za mojej zadzwoni zupełnie nie trzymam w i brawo brawo, bo to będzie bardzo pewne przełamanie tego albo Bowl naszego podejścia powrót PAX wydali na hobby muzyka grana instrumentach z epoki często tak tak tak jest wykonywana, ale muzyka renesansowa czynna barokowa my jedno może właśnie być grana w stroju nie ten darowany nasz powinna zrobić do muzyki z epoki oraz do kompozycji do pracy kompozytorski macierzyńskiego powróciły po informacjach Radia TOK FM informacje jedenastej 40 już za kilka minut jutro prapremiera utworu m. in. tego tworu będą także inne to premierowe utwory utwory Tamka sól o godzinie dziewiętnastej w Warszawie w studiu koncertowym polskiego radia imienia Witolda Lutosławskiego w ramach festiwalu czy projektu oddźwięk nowa Polska muzyka ner już wspominałem o 1 podwójnym zaproszeniu, ale nie była do końca z państwem szczery, bo nie jest to jedno podwójne zaproszenie czeka na państwa maile pod adresem dla was małpa to krok FM także uwaga drugie podwójne zaproszenie netto tym razem zobaczymy dla was małpa to krótka SM informację o godzinie 1140 po informacjach wracamy do państwo moim gościem jest kompozytor Maciej Zieliński kolejne dzieło macierzyńskiego można usłyszeć jutro, czyli 1 grudnia o godzinie 19 w Warszawie w studiu koncertowym polskiego radia imienia Witolda Lutosławskiego w ramach cyklu od 9 nowa Polska muzyka KON kolejne koncerty 17 stycznia my, a trzeci finałowy 29 marca 2 styczeń marzec oczywiście przyszłego roku cały czas mówiono o prawykonanie działa tam kapsuł macierzyńskiego, ale trzeba powiedzieć, że będą jeszcze inne także zamówione przez majową zostawiasz folwark chciałem powiedzieć parę słów też o kolegach, bo w mecz będzie jeszcze jedno prawykonanie z najbliższym koncercie to będzie utwór na Janka Duszyńskiego i bardziej nazywania tak być może inspirował się moimi być może, by zła wskazówka, bo antycypował albo była właściwie prolog prolog ta, która chce nałożyć ciekawy jestem jesieni nie nie słyszałem tego utworu w manager w Doniecku nie znikną Acta Acta Acta i też jest twórcą muzyki filmowej cenionym także 8 dziewcząt i taktach traktor także także do myślę my też polecam publiczności dzieło tego kompozytora Sandro też jutro i kolejny utwór to będzie prawykonanie z tego co wiem to jest utwory Grzegorza Duchnowskiego kompozytora, który ktoś święci triumfy w muzyce współczesnej ma wiele nagród w konkursach kompozytorskich bardzo bardzo sprawny kompozytor także my myślimy, że konto w koncercie będzie pełne spektrum dzieło i wydają się, że będzie to bardzo ciekawy koncert, zwłaszcza że mamy tak znakomitych wykonawców Sinfonia Varsovia jest naprawdę znakomitą orkiestrą, która aktualnie bardzo dużo podróżuję po świecie, by z tego co wiem właśnie wrócili z Chin z długiej trasy linii kolejowej i Korei, tak więc CEM, ale ja się bardzo cieszy, że zamówili u mnie tam kapsułą, że możemy zrobić negocjacje panie Macieju ile pan bierze za nutkę w nowo aktualnie jest w naszej rzeczywistości kompozytorskiej w Polsce znakomity program Instytutu muzyki tańca to jest program zamówień kompozytorskich, nad którym pracował długo związek kompozytorów polskich razem z Instytutem muzyki tańca takimi rodzicami tego tego programu byli Jurek odnowić ówczesny prezes związku kompozytorów i ówczesny szef Instytutu muzyki tańca Andrzej Kosowski na jej obaj obaj panowie doprowadzili do szczęśliwego końca prace nad tym programem i teraz jeżdżą wolno także za minutę bierze się stało są po prostu byłoby, gdyby z tego co by tam jakieś widełki w programie zależności od wielkości dzieła i tam w różnych ważnych elementów podejmowane są niewiele się pkt 3 czy wynagrodzenie za nie każdego śpiącego słuchacza chętnych w obronę osoby, które opuści salę w z tego co wiem tego typu kategorii nie wprowadzono nie wiem czy 33 czy działałyby one pozytywnie dla dla kultury polskiej i dla dla programu widać dla kompozytorów w w dobrze przyznam się państwa do jeszcze 1 rzeczy przez państwo przynoszą deszcze na rzeczy ponadto nie fajne złej strony nawet trudno chciałem powiedzieć, że mam jeszcze jedno podwójne zaproszenie trzecie, ale źle nałożą na coś więcej nie będzie przez ostatnie 3 przy stole trzecie podwójne zaproszenie na jutrzejszy koncert o godzinie dziewiętnastej w studio w koncertowym polskiego radia imienia Witolda Lutosławskiego w Warszawie, że pierwszy koncert serii oddźwięk nowa Polska muzyka jak zwykle adres dla was małpa to klub KSM dla was Skrob KO nie grupka małpa oczywiście dla was małpa to kropkę FM trzecie i ostatnie podwójne zaproszenia na jutrzejszy koncert, a tych dla tych, którzy dostaną zaproszenia zapraszam do mnie po koncercie jeśli będzie państwo mieć coś dobrego do powiedzenia o koncercie ją tworzy na pewno bardzo chętnie porozmawiam, a kompozytorzy chętnie słuchają właśnie komplementów czy są otwarci na głosy myślę myślę, że 1 jedno i drugi jest cenne tak, ale oczywiście tak jak to zwykle na komplement próżności próżność oczywiście jest zaspokajana komplementami my i zna wiadomo wszyscy do lubią Mes też też twórca jest z niezwykle delikatne nawet jeśli ma grubą skórę to gdzieś tam w środku no i negatywne komunikaty jakoś tam no nie są naj naj przyjemniejszy, ale czasami mają już są bardzo istotne dla dalszego rozwoju wsi po co się dzieje w czasie prawykonania z punktu widzenia kompozytora czy przygląda się publiczności jak reaguje czy raczej to jest ten moment, kiedy syn baczniej czujnie obserwuje orkiestry no bo to jest moment kij z, nad którym pracowali teraz 3 złapali czy nie przypomniały się od razu, że taka anegdota związana z Glenem Guldan, który kiedyś grał utwór innego kanadyjskiego kompozytora i ja im bardzo liberalnie podchodził do docent, który ten tenże napisał na nogi, który poszedł kompozytor mówi, ale Glen to to w ogóle co innego chodzi o g gość mówi ty nie rozumie tego utworu w NBA z no tak tutaj zaakcentował ważną rolę wykonawców wykonawcy to są też twórcy wykonawcy, dokładając swoje umiejętności swojego świadczenia swoją wrażliwość w PiS not mona są bardzo istotnym elementem rekreacji całego utworu i tak to na pewno by balet znam też zamek anegdotkę taką krótką o nich co pani błędem, który przez kompozytorów współczesnych nas na próbie słuchają swojego utworu w segmencie stały powiedział drodzy państwo od pewnego momentu nie jesteśmy już twórców w, więc mała, by być różnie różnie bywa, czyli kompozytor bardziej wsłuchać się bardziej komuś, kto słucha ja myślę no i jak na na prawykonanie słucham, bo bardzo zależy, żeby nie wypadło jak najlepiej, żeby publiczność to dobrze odebrała ziemia był zadowolony też, żeby nagranie, które zwykle w przypadku muzyki współczesnej, zwłaszcza jest robione i 1 trudno dziś w czasach robić nagrania muzyki współczesnej studyjne, bo to jest olbrzymi budżet, który jest potrzebna tak nagraniami z nagrania koncertowe są bardzo ważne i lepiej wykonawcy zagrają w tym lepsze jest nagranie i to pierwsze udostępnienie utworu publiczności jest niesłychanie istotne dla kompozytora w no mam nadzieje, że też dla wykonawców publiczność w oczy i że mam taki wieczór np. 3 kompozytorów to jest jakiś czy mi życie w jaki sposób natężenie braw i potem na siebie trochę albo zrywają ze wstydem upiecze, więc trudno powiedzieć pewnie jest takich jak by z moim ja mam sporo sporo jak gruby, jakby dobrych relacji z zyskami z kolegami kompozytorami, ale też, by różnie to bywa kompozytorzy się czasami nie lubią pana przekaz spotykają na 1 koncercie, tak więc co zrobić jest taka anegdota bodajże o Sikorskim i kto był drugim kompozytorem mało, kto zapomniał w każdym razie ich ofert chyba Bert i 1 z nich miał taką taką zasadę, że stawał przy wejściu do sali koncertowej z rozbudowy do sali koncertowej w momencie, kiedy publiczność opuszczała po prawykonaniu sale w stał przed wyjściem, choć każdy musiał mu podać rękę pogratulować tak chciał czy nie chciał my właśnie ten drugi kompozytor być może zdobył Robert, chcąc wyjść podał mu rękę i powiedział dobry wieczór panu w czy to już 103 to już koniec czy po prawykonaniu powiesz nową pracę teraz ruch to co dopiero z coś tam powrzucał, żeby to z tego się dało słuchać no, więc nie oczywiście prawykonanie jest taką trochę próbą generalną utworu czasami zdarza się, że potrzebne sadzić korekty np. korekt dynamiczna, że były właściwe proporcje poza, bo pomiędzy grupami czasami kompozytor po prostu czegoś nie przewidzi mer potrzebne są jakieś korekty i schodzi z zapisaniem tempa właśnie proporcje dynamiczne w skrajnych przypadkach w ogóle jakiś np. wycięcia bo, bo nagle się okazuje, że my byliśmy w 23 utworu zamiast publiczność być pobudzona razem, a rozemocjonowane właśnie zasypia i IKZE wielki wybuch w ten wielki wybuch pojeździć na okazać Targ, więc po prawykonaniu zdarzają się dalej poprawki w przypadku mojego utworu realny jest w ramach zamówień kompozytorskich, więc sąd będzie przez 2 lata dostępny dała do wykonywania, jakby bez bez żadnych kosztów, czyli będą ima wszystkie materiały dostępne, więc musiał szybko zrobić się poprawki jeśli takie będą potrzebne przed przed informacjami z drugiej zaś w czasie rozmowy pod koniec sunia jest instrumenty historyczne czy też wykonania historyczne, czyli mówimy o o współczesnych muzykach, którzy grają na szkodę instrumentach historycznych grają utwory my na inne to jest cały nurt, a wokół tego nurtu wykonawstwa jest także nurt z debaty być może nie tak obecny albo żyzny jak w innych państwach pozostawia się czy maszyn i przemyślenia, jakie są na temat właśnie wykonawstwa historycznego, czyli używania instrumentów historycznych dziedziczy no no właśnie czy tworzenia i nowych instrumentów wg starych wzorów i jeżeli tak to to co wam to miało dać, jeżeli nie są to dlaczego nie ta muzyka brzmi my najbardziej autentycznie mam na instrumentach z epoki nazwa znaczy, bo to co znaczy, że ma już wie nie przejdziemy przez pewne rzeczy tak, ale ma na swój smak masło ten smaczek ma ma np. no właśnie te 2 odstępstwa od systemu ten darowany jego one dają to to to specyficzne brzmienie, tak więc ma dać nauczkę dętych blaszanych z 9 i jest wyższe są Niedzielan niżej to wszystko wszystko o jedno Noma swój pewien pewien klimat no to takie jak tak jak już Niewiem gramy gramy muzykę w mózgu z lat sześćdziesiątych na konkretnych instrumentach konkretne gitara w PLK każda każda litera ma swoje brzmienie Egipcjan brzmi inaczej niż dziś Fender tak idziesz tam by nie ale jakby gitar i nie używacie no mów niektórzy tak, bo w raju bez VAT w tej chwili kompozytorzy starają się bardzo często dobierać tak pewne szczególne instrumenty po to, żeby, żeby pokazać oryginalnością n p . w 1 z moich ostatnich ścieżek dźwiękowych kurzem instrumentu, który istnieje w 1 sztuce na planecie wynaleziony przez tureckiego wynalazcy instrument nazywa się jak Bacha, ale jest bardzo dziwnym instrumentem UE i niesłychanie interesującym jeśli chodzi o zakres brzmień, które w stanie wykreować, więc nawet ktoś kupuje instrument, który istnieje tylko w 1 sztuce nie kupuje się właśnie on ma on on ma go w 1 sztuce, mówi że jest jeszcze nieskończony stale jesteś cieka w w pakiet będzie skończony no też od pytam go o to powiedział, że jest na tyle w tej chwili dobry, że już można na nim grać w dobrze mam nadzieję, że także instrumenty syn orkiestry Sinfonia Varsovia już teraz są na tyle dobrze, że jutro będzie można na nich grać na drewno sobota 1 grudnia godzina 19 studio koncertowe polskiego radia imienia Witolda Lutosławskiego w Warszawie pierwsza odsłona trzyczęściowego projektu od dźwięki nowa Polska muzyka m. in . tam kapsule prawykonanie dekompozycji Macieja Zielińskiego bardzo gratuluję wszystkim naszym słuchaczom, którzy napisali i za chwileczkę po programie o odezwę się do tych z państwa, którzy byli pierwsi w tych różnych pod kategoriach bardzo dziękuję za wizytę dziękuję bardzo proszę panie i zapraszam wszystkich najmłodsza Maciej Zieliński kompozytor był państwa Małgosię informację o godzinie dwunastej już za kilka minut po informacjach Mikołaj Lizut jego programy dzisiejszy przygotował Paweł Zientara, ale jakością czuwał Adam
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA