REKLAMA

Chcą odzyskać chodniki dla pieszych. Projekt w Sejmie

Analizy
Data emisji:
2018-11-30 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną w studiu Jacek Grzeszak miasto jest nasz dzień dobry dzień dobry i pan Marcin Lewicki prawnik również miasto jest nasz dzień dobry dzień dobry samorząd miasta jest nasze mogli państwo poznać po tym, że przez wiele lat walczył o lepszą Warszawy udział też udział w wyborach, ale teraz rozumiem, ale robi swoje, czyli walczy o lepszą Warszawę w tyle tylko, że dowiedzieliśmy się, że tym razem 1 z inicjaty w tego Rozwiń » stowarzyszenia ma dotyczyć wszystkich miast w Polsce nie tylko zresztą miast, ale miasteczek złożyli państwo projekt zmian w ustawie prawo o ruchu drogowym w Duo w komisji petycji i ma w tenże projekt wpłynąć na kształt przepisów dotyczących parkowania w jaki sposób są 2 zmiany niby drobne, ale Lech ma ich z konsekwencją mogą być rzeczywiście szerokie, jakie to są 2 propozycje jak już siły tkwi w szczególe jak zwykle z 2 propozycje dotyczą właśnie Bach Lu od czegoś zaczęło zaczęło się od ceny akcji dekomunizacyjnej związanej z ulicami, które wprowadziło prawo i sprawiedliwość dzielnie w ostatnich latach z Iriną Chalip ją zainspirowało tak teraz film zainspirował Mazurek zwrócił nasz wspólny występ kolega Robert Buciak uwagę NIK zwraca uwagę na dekomunizację chodników, które w od czasu stanu wojennego są zagracone samochodami nie znają się z jego strony z prawej gol dla naszego pokolenia jest trochę już abstrakcyjnym przed naszym urodzeniem, ale ten stan bardzo znaną wojennego no właśnie osiemdziesiątym trzecim roku w marce dokładnie z 1003 . roku zostały zmienione dotychczasowe przepisy, które zakładały naturalny sposób parkowanie na jezdni przy krawędzi chodnika, ale nagle zsunąć się zmieniły się ten przepis to być minimalnie i te samochody przeskoczyły na chodniki go dopóki jeszcze co będzie jeśli mamy zgodę akces gramy z jezdni, ale już na Górze nad krawężnikiem na chodniku wrak dopóki samo samochodów było niedużo epoki motoryzacji, bo tak rozwinięta w Polsce to mogło tak nie q23, a w ostatnich latach problem z SD to bardzo chcemy zmierzać w Warszawie chodniki wąskie są zalane samochodami i tak musi być tanie po 1 z nami jesteś prawnik w studiu, ale Marcin Lewicki 0 z radcą prawnym jak byle jaki konkretnie zaś jakaś konkretna nasza propozycja tak nasza propozycja jest dosyć prosta, jeżeli chodzi o byt tej technika przepisów mamy mamy 2 zmiany zaczniemy właśnie tej od tej dotyczącej parkowania to szczerze, dlaczego dekomunizacja i skacze ten przepis działalność opinia powszechna jest taka, że przepis został wprowadzony po to, żeby służba bezpieczeństwa mogła spokojnie sobie parkować samochody na chodnikach i obserwować opozycjonistów stand mamy takie właśnie hasło tak określamy ten kraj jak dekomunizacja chodników i chcemy po prostu przywrócić przepisy, które obowiązywały wcześniej, czyli zostawimy możliwość parkowania 2 kołami na chodniku i usuniemy możliwość parkowania całego samochodu na chodniku, ale i to jest to jest 1 ze zmian w Zgorzelcu Poznaniu możliwość parkowania tak zresztą teraz też tak można, by zaparkować ledwo 2 koła na wodę na chodniku 2 pozostałe na jezdni tak tak zostawiamy tę możliwość przy wszystkich obostrzenia, które są chilli ostre pozostawienie 1,5 m dla dla pieszych i jej ciężar samochodu nie większy niż jej pół tony co chcesz się staje coraz bardziej aktualne problemy w kontekście tego, że spora część psów, które stają się coraz bardziej popularne jest cięższa niż wykutym w te kompletnie dotąd były to rozumiem, że po prostu znika z przepisów czy mamy obecnie, czyli że dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego motocykla motoroweru roweru i t d. znika to pojęcie całego samochodu osobowego tak to jest dno i teraz od razu przejdę do ataku ma już w Polsce zakaz parkowania na trawnikach na zieleni ma zakaz parkowania na narożnikach skrzyżowania zakaz parkowania z przynieś w Gdyni zachowa się tego 1,5 m dla pieszych zakaz parkowania w niemal na placach zaba w wszystko jedno wszystkich tych miejscach samochody parkują to, że miasto jest nasz doprowadzi do zmiany przepisu czterdziestego siódmego artykuł prawa ruchu drogowym w i Nieee w dniu nie uratuje pieszych nie uratuje sytuacji prawo złamane cały czas jej praktycznie zawsze bezkarnie dodać, że nie da się zmieni wszystkiego 1 ustawą nie da się wszystkiego w łatwy sposób zmienić w nome wyznajemy taką zasadę, żeby małymi kroczkami małymi działaniami zmieniać rzeczywistość w tym przypadku mówimy o propozycji gry Brożek cieszymy się, że Sejm zajął tą sprawą i że że polscy posłowie komisji będą dyskutować na temat tego projektu jest bardzo bardzo daleka droga do uchwalenia, ale dobrze, że w ogóle dochodzi choćby debaty z naszym zdaniem problem teraz z tymi przepisami tkwi z w głowach na czym ustawy kształtują myślenie i kształtują przestrzeń w sposób pośredni VAT warto o tym, pamiętać, że w ZU sama ustawa bezpośrednio nie projektuje bramownic projektują ulice inżynierowie ruchu projektanci architekci urzędnicy miejscy, którzy pod, który pod konkretne przepisy, projektując przestrzeń naszym zdaniem pewną aberracją jest to jak się widzi i np. nowe ulice remontowane ulice to w Warszawie jest jest nagminne tego pod moim blokiem Maćka pod domem, gdzie wykonano nowe chodniki na tym chodniku wyznaczono miejsca parkingowe nic zostały przez życie wyznaczenie miejsc parkingowych na jezdni jest bardzo dużo miejsca idealnie byłoby ze szkodą dla kierowców, a nie byłoby tych miejsc mniej tylko dach i jestem z tyłu głowy tak, ponieważ w przepisach jest zapisane, że można parkować na chodnikach bez tych dopuszczonych do wyznacza się do miejsca na marne na poczet dostaw warto o tym, pamiętać ten przepis nie będzie zabraniał wyznaczonych miejsc, ale mamy wrażenie, że taka plaga wyznaczania tych miejsc biogaz tak w domyśle z tego Ano właśnie efektem tych przepisów które, jakby na tyle zadomowiły naszych głowach, że wszyscy powiedzą dzisiaj parkujemy, gdzie się kolejnych chodników i kierowcy nawet nie myślą nad tym czy dałoby się czy jest miejsce na tej jezdni od bardzo często parkowanie na jezdni nie jest kwestia zablokowania ruchu jest prostu kwestia jakiejś niewygody jednomyślności chcielibyśmy troszeczkę przesunąć wajchę myślę, że nie będzie oznaczało konieczna analiza użył tego sformułowania zablokowanie ruchu, kiedy mówisz o zablokowaniu ruchu zawsze był w domyśle, choć ruch samochodowy nikt nie ma mowy o ruchu pieszych, więc cieszy to od chwili, że bez naszych głowach język kształtuje świadomość no dobrze ale, ale mówi pan, że same przepisy oczywiście nie zmienią tego co mamy w głowach, ale mogą do tego się przyczynić ma się też pomysły na sankcje na zmiany sankcji wie, jaki to jest w panierce, jaki to jest panie mecenasie, jaki to jest przepis przepis, który obecny przewiduje możliwość odholowania pojazdu z nieprawidłowo zaparkowanych, ale w określonych w określonych sytuacjach ta dieta jest też powszechnie krytykowana regulacja przez osoby, które może ma poważne problemy z nielegalnym parkowaniem, ponieważ obecnie jest to możliwe tylko włącznie dodaje w art. 130 trzydziestym, a ustawy prawo ruchu drogowym jest możliwość odholowania, jeżeli jest to zabronione utrudnia ruch lub inny sposób zagraża bezpieczeństwu ręczny musi być użyty właściwie spełnia przesłankę zabronione w miejscu, gdzie jest zabronione i utrudnia ruch lub zagraża bezpieczeństwu tak tak im usuwamy te dodatkowe przesłanki te nasze propozycje te jest też odpowiedź na pytanie pani redaktor dotyczące egzekucji i tak rzeczywiście samymi przepisami nie zwiększymy liczbę kontroli straży miejskiej z miejskiej czy Warszawie czy w innych miastach natomiast my chcemy zaostrzyć te sankcje oczywiście dalej tym kwestiom inną, zupełnie jakby od rana będzie egzekwowanie natomiast mamy go co w pakiecie po pewne zaostrzenie przez złodzieja nie doznałem wtedy przepis brzmiałby tak, że mamy to jest stosowane drogi na koszt właściciela w przypadku pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione ci usuwamy grożą holowanie aut byłoby możliwe praktycznie w każdym razie sytuacji, gdy ktoś zaparkuje nielegalne tak nie byłoby też tych wątpliwości interpretacyjnych, które w, którym mamy teraz, które powodują te, które powodują to, że chorowanie nie jest stosowana często takim byłaby to też odpowiedź na plagę nielegalnego parkowania i to jak jest to powszechne mam nadzieję, że to, żeby działał w co prewencyjnie w wierszu szybkie badanie techniczne, dlaczego nie zbiera się 100  000 podpisów albo nie próbujecie przekonać grupę posłów, żeby złożyła ten projekt do Sejmu tylko w wybraliście ścieżkę przez komisję petycji to był pomysł, który w, które w ogóle było wykonane jeszcze z w trakcie kampanii wyborczej w trakcie happeningu i uznaliśmy, że petycje są takim narzędziem w terenie nie było do tej pory powszechnie stosowanej spróbujemy tej drogi oczywiście będziemy próbowali przekonywać się pani posłanki panów posłów do do naszego projektu będziemy chcieli rozmawiać zachęcamy też zachęcaliśmy do wysłania maili więcej, by w najbardziej będziemy próbowali robić samą wartością jest też dyskusja, która się odbyła nie wykluczam zobaczymy jak jak to się wszystko potoczy mam nadzieję, że zyskała zyska ten projekt akceptowany jest jak w jakimś klubie z przychylność, bo jak spojrzy na historie ze zmian w kodeksie drogowym History traktowania praw pieszych praw rowerzystów przez kolejne sejmy no to tam nie było przychylność więc, jakie są w tej kadencji będziemy rozmawiać z posłami geopolityczną odpowiedzi na kontach na 3 kobiet, ale w dobrym źródłem naszym zdaniem dużym sukcesem jest to, że w ogóle dostanie na obradach, żeby się znalazła rzeczywiście w SSE w sejmie z dużym sukcesem jest odbiór społeczny, bo doraźne zaskoczył Ależ, skąd wiecie, jaki jest odbiór społeczny odbiór społeczny w takie ma duży medialny czy to, że to rzeczywiście zaczęło budzić się dyskusje i otwierać głowy w na ten temat wśród ludzi nawet mam takie poczucie, że nawet jeśli snem nie uda Teresy od tych zmian tak powiem przeforsować i lisy i posłowie nie prowadzą to w ogóle w prowadzeniu tego tematu debaty i zastanowienie się nad tymi też w prowadzeniu debaty z historii flagi geneza tych przepisów tego, że te nie są normalne przepisy budzą przepisy obowiązują we wszystkich państwach europejskich też pewną specyfikę, która została ale czego nie wystawiają się podoba wasz pomysł na to, żeby tutaj nawiązywać do czasów komunizmu i tego byto via skoro komunistycznego zła natomiast mam wrażenie, że jednak, iż tylko w tym przede wszystkim trzeba było przekonać Polaków, że samochód nie jest dopuszczony wszędzie, a obecnie obowiązuje taki jest w takie myślenie i ono dłużej tkwił w głowach im drogowców inżynierów policji straży miejskiej, a przede wszystkim polityków dlatego wielką walkę z wartością jest dyskusja, która w, którym często toczymy, która się teraz odbywa i to, że dla wielu osób trafili do biegu pytanie czy rzeczy to jest normalne, bo nie mamy przepisów, które pozwalają n p . w wyjątkowych sytuacjach jeździ samochodem po ścieżkach rowerowych, jeżeli będziemy jeździć rowerem z niemalże źle, które pozwalają pierwszym dniem, jeżeli będą szli blisko krawędzi chodzić po autostradach mamy przepis, który mówi, że możemy parkować na chodniku, który został przeznaczony dla pieszych tak chodnik jest dochodzenia i ta jest duża wartość zaczynam się zastanawiać i widzimy, bo przyzwyczailiśmy się do absurdalnego i zupełnie bez sensownego rozwiązania chodnik też nie była konstrukcyjnie nie są przystosowane do do pojazdów do parkowania tak silnie pojazdu z dwójką to nawet tak do twarzy jest pewne zmiany rzekł z emisji w latach osiemdziesiątych, które raczej maluszki drobne, które do dotowanej było daleko, a teraz mamy szczęście trwało dogaszanie Cameronowi odniosą wrażenie, że padnie zawsze przy okazji, czyli to, gdzie będą parkować zlikwiduje się miejsca parkingowe, gdzie się w mieście wszyscy mają samochody czy celem tego od tej tezy tej zmiany przepisów nie jest zmniejszenie liczby miejsc parkingowych tylko zmiana miejsca, w których są wyznaczane z i zmiana danych za wynalezienie i znieść jeszcze gorzej będą korki tak rozważnie no cóż znaczy bialska doświadczenie tak jest z mojej ulicy, która na, które są wyznaczone miejsce na chodniku z czymś monstrualnie duże jezdnia i nagminne jest nielegalne parkowanie, ale nielegalne parkowanie na nie znikną nielegalne parkowanie tę sprawę nagle ruch zaczyna być spokojni powolny, więc nie zawsze on mówi jako jako sukces, a dla wielu kierowców tirów spokojny powolny to jest najgorsze, ale nie boją, bo osiedlowych uliczkach, żebyś się z tym zgadzają, iż 1 sprawa są wielkie szanse, bo któryś z PiS, z jaką radością, że wierzyciel dostawszy się zgadza, że pod naszym domem tu, gdzie wychodzimy z dziećmi rodzinne zakupy w to powinno być spokojniej tym się wydaje można pełną zgodę budować właściwie cieszyć się losy tych przepisów wprowadzonych Annę Ukrainie, bo powołuje się m. in . na ten przykład, że już na wschód od nas wprowadzono taki zakaz, ale czy jest przestrzegany powiem szczerze, że nie mamy teraz informacje, kto tam wygląda natomiast, nawet jeżeli parkowanie tam się spotykać częściej na chodnikach, bo rozmawiamy Grodno przed chwilą z kolegą z Ukrainy to ona nie jest aż tak dotkliwe dla pieszych, ponieważ są tam szersze chodniki, więc to też jest jakby kwestie które, która jest istotna jeszcze wracając do tego pytania do odnośnie liczby miejsc parkingowych my rok temu eco -miasto jest nasze policzyliśmy miejscowe garażach podziemnych naziemnych takich budynkach zamkniętych Śródmieścia wznoszą się tego słowa płatnych płatny i tak parkowanie w strefie też bezpłatne i często to cenne w tych garażach są zbliżone albo niewiele wyższa kadra się z takim jest kilkanaście tysięcy RM, żebyśmy taką matkę i grafika i 22 lat wiele z tych miejsc nie jest wykorzystywany tak mamy w Warszawie nad metrem centrum garaż mam dobry pożytek muszą one swoje nogi itd inaczej właśnie polemika chcemy zainteresować się w tym sensie to mentalność graczy do miejsca są tylko nie zawsze wysławia zachęcam panów do wybrania się na teren z polskiego Sejmu jest ważny jak tam wyglądają te zabytkowe tereny budynków sejmowych senackich jak są obstawione samochodami naszych parlamentarzystów jeszcze powodzenia, bo artyści uważam, że to jest nie no w 100 kierunek jedyny możliwy, czyli w odzyskanie chodników spod aut w środę będziemy w sejmie dziesiąty 30 w przedstawionym w kolejce czeka nas, więc na pewno stworzymy też na takich historia tego jak wozu łamią zakazy parkowania na terenie Sejmu to już osobna audycja Jacek Grzesiak i Marcin Lewicki z ze stowarzyszenia miasto jest nasze bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo kontynuacja Skołowanych o dziewiątej zaprasza Krzysztof Woźniak projekt znajdą państwo na stronach jest Stowarzyszenie miasto jest aż Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA