REKLAMA

Jak poprawić parkowanie w polskich miastach?

Skołowani
Data emisji:
2018-12-01 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry, Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, audycja Skołowani. Parkowanie drodzy państwo, temat powrócił za sprawą petycji, którą wystosowało Miasto jest nasze do Sejmu, żeby zająć się kwestią parkowania głównie na chodnikach. Dlaczego? Bo jak dobrze państwo wiedzą, orientują się, bo żyją w miastach, ten problem to szczególnie ważna sprawa. Chodniki zastawione przez zaparkowane często nielegalnie samochody, więc trzeba coś z tym zrobić. Pomysły Miasto jest naszym w największym skrócie mówi o tym, żeby jakaś możliwość parkowania na chodnikach była kołami 1 osi, można opowiedzieć, albo bokiem. Przodem albo bokiem, żeby tylko 2 koła były na chodniku, jeżeli cały samochód no to wykluczone, nie można parkować.  Rozwiń »
Taki pomysł jest pomysł miasto jest naszym oczy mogli państwo wysłuchać wczoraj w audycji analizuje Agaty Kowalskiej również odnosi się do co do możliwości odholowania takiego pojazdu, jeżeli jest zaparkowany w miejscu niedozwolonym to zawsze można holować do tej pory odholowywanie można było robić w momencie, kiedy boli i zapakowane w nielegalnym miejscu i w jaki sposób utrudniało o tym, dzisiaj porozmawiamy i trochę szerzej oczywiście o kwestii parkowania, bo to nie jest tylko kwestia normowania w przepisach to problem jest zdecydowanie szerszy i wielokrotnie na antenie i na audycję skołowani było omawiane jak widać dalej nierozwiązany i myślę, że jeszcze kilka lat nam się będzie mierzyć z tym jakże trudnym problemem nie jest studio Wiktor Mrozowski specjalista od planowania przestrzennego Uniwersytet warszawski dzień dobry dzień dobry wnioskowanych znany jest również z kieleckiego rzecznika osób niezmotoryzowanych spadną, ale teraz już Uniwersytet warszawski Adam Jędrzejewski Fundacja Polska parkuje panowie na początku propozycja miasto jest nasze pewnej zmiany legislacyjne tak jak mówiłem niech się wydaje, że to jednak są takie drobne bardzo poprawki, które nic szczególnego nie zniosą no bo dalej będzie można parkować na chodnikach kołami 1 boku, bojąc się przednią osią często to bardziej blokują chodniki niż pozostawienie samochodu w całości zależność oczywiście o szerokości chodnika no ale jakiś pomysł jest Adam Jędrzejewski dziur państwu czy dziwicie propozycje miasta jest nasze mówi się o o tym, żeby można było już parkować na chodniku poza miejscami wyznaczonymi w całości samochody, a więc spodziewam się, że tych miejsc wyznaczonych jednak dużo, by się stało lub powstało natomiast w pewnych wąskich gardłach, gdzie chodniki są zbyt wąskie rzeczywiście problem zostałby w jaki sposób rozwiązane mówiąc o problemie mam namyśli mega zalane chodniki zalane samochodami nie muszą myśleć tylko właśnie w Warszawie, bo to nie jest tylko kwestia Warszawy w zasadzie większych i większości większych miast w Polsce, ale do średnich na koniec może używać mocnych słów tak, ale jednak ta przestrzeń pieszych jest zawłaszczana przez kierowców samochodów 1 z 1 chciałbym tylko zmieniam zdanie 2 skomentować jak dotąd są propozycje w tej chwili mianowicie ustawa o drogach publicznych definiuje chodniki jako część drogi przeznaczoną dla ruchu pieszych, a jezdnie jako część drogi przeznaczoną dla ruchu pojazdów itd można było postawić kropkę i sądzę, że w gestii rządu jest podejmować inicjatywy, które gdzieś tam przypominają nam o tym, że są jezdnie są chodniki i dobrze byłoby jednak zachować pewne zdrowe proporcje w moim odczuciu te proporcje się są bardzo niezdrowa Wiktor Mrozowski, a ja na początku chciałbym powiedzieć, że bardzo się cieszy jestem nie muszę pogratulować miastu jest nasze, że podjęło taką inicjatywę, bo to po pierwsze jest dobra inicjatywa słusznym kierunku jeszcze bardzo fajna szkoła zostanie opieczętowane wpisująca się w proces dekomunizacji co odbywa się palm to hasło dekomunizacji chodnika nie wiem czy leczymy się podoba w stosunku do chodnika, ale myślę, że bardzo fajnie miasta z naszych wykorzystuje bieżące wydarzenia polityczne dla słusznych spra w, które dotyczą miasta czytamy propozycja jest w szczegółach tak jak powiedziałeś czy ten diabeł jest tam odpowiednio sformułowany ja mam wrażenie, że w naszej kulturze legislacyjnej, jeżeli zgłaszamy Grzegorz propozycja to dobrze byłoby zasugerować też, jakie są możliwości czy też, jakie być może będą efekty podejmowanych zmian w przepisach tzw. ocena skutków regulacji i wydaje mi się, że w momencie, kiedy dysponowali byśmy danymi wczoraj Jacek mówił o tym, że kilkanaście tysięcy miejsc parkingowych jest krew różnych parkingach poza pasem drogowym Grzelak miasto jest nasza tak dokładnie i mówił o tym, ale im nie wspomniał ile tych miejscach naprawdę w Śródmieściu Warszawy może zniknąć w czasie tych miejsc w cudzysłowie, bo te, które są dzisiaj nielegalne lub nie do końca legalne lub takie faktycznie, które wykorzystywane są na dwu lub czterokołowym parkowanie na chodniku prawda, jakby jedno chciałbym chciałbym poznać takie dane, bo to, by mówiło o skali też zjawiska, ale myślę, że na etapie prac komisji ta propozycja dla grup powinna zostać omawiana na podstawie danych nie tylko subiektywnych odczuć i nie ma zdjęć ze różnych stron internetowych, gdzie są publikowane właśnie takie rozwiązania, kiedy parkuje się całościowo na całym chodniku nie, zostawiając nawet centymetra dla pieszych, więc to wydaje mi się, by pierwsza ważna rzecz, że nowe, żeby taką ocenę regulacji przeprowadzić, ale z drugiej strony mam też wrażenie i toteż chyba widać było w komentarzach na wczorajszych po po audycji modne, że takie rozwiązanie, które zostały zaproponowane zostaje zostawia wciąż jakiś margines do interpretacji dla mnie bardzo duże bardzo duże i jest tanim, ale i problem polega na tym, że jeżeli zostawimy go no właśnie tak, że kto jak zinterpretuje znowu to 1,5 m to nie być może nie nie rozstrzygniemy żadnego problemu, a pojawią się kolejne, o których jeszcze dzisiaj nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić, bo dzisiaj jest tak, że parkując nawet na chodniku 1 kołem czy 2 kołami zostawiamy te 1,5 m i teraz ja bardzo często wychodzę z samochodu i patrzeć czy zostawię to 1,5 m teraz jest trochę lepiej, bo ma miarkę w telefonie jest w stanie zmierzyć to jest 1,5 m no ale kiedyś tak nie było i problem polega na tym, że dzisiaj jest 1,5 m może być 2 m i w końcu tak naprawdę ludzie o tym, zapomną ile to jest czy mogą parkować w całym czy nie całym samochodem, jeżeli mielibyśmy jasny przepis prosty do interpretacji ale gdzie nawet mieszkańcy mogliby jasno ocenić ten samochód źle zaparkowane straż miejska odbierze ten samochód jest źle zaparkowany, bo nie nie parkuje całkowicie na jezdni, bo nie parkuje całkowicie na chodniku lub jakąś inną stronę myślę, że jest dużo zależy sposób na to wpisać w przepisy niezależnie od tego czy prawa ruchu drogowym czy o drogach publicznych czy jest Sejm szeregu innych żal to zarządca drogi wyznacza miejsca parkingowe, jeżeli na chodniku wyznaczył miejsce parkingowe można tam parkować, jeżeli nie zakaz parkowania na chodniku, ale jak myślałem o tym, jaka byłaby ich dług ten skutek regulacji to wyobrażam sobie, że jeżeli zdecydowalibyśmy całkowicie parkowanie na chodniku tylko do momentu, gdzie mamy wyznaczone miejsca na chodniku to zarządca drogi wszystkie miasta w Polsce podejmowały bywasz takie inicjatywy zostawiały po prostu znaki organizację ruchu dopuszczały parkowanie na chodniku i wtedy IBE dla mnie do końca nie możemy la zmian w organizacji ruchu, która była wymuszana przez popyt w ogóle sobie sytuację, kiedy zlikwiduje w cudzysłowie likwiduje te miejsca na chodniku i znikają nowych często nielegalne miejsca, a często takie pół legalne jak bardzo to znaczy pół legalnych ulega też tak naprawdę nie wiem czy to dobrze ktoś zaparkował uczelnie dobrze ja może wiem, ale laik czy ktoś, kto nie zna się dokładnie na przepisach nie wie ile to dokładnie wynosi 3 m czy 1,5 to może brzmieć West interpretacyjne już zaburzone, że tak powiem no dobrze no i tutaj jest mój pomysł, żeby zrobić dokładnie tak jak jest w strefach płatnego parkowania tam jest jasno wyznaczone, w których miejscach i dokąd można w tankować przez odpowiednie znaki na drodze pionowe i poziome już kwestia związana czy to dobry pomysł to pozwólcie informacji, bo już nadszedł czas PS Wiktor Mrozowski Uniwersytet warszawski Adam Jędrzejewski Fundacja Polska parkuje o kwestiach parkowania jak widać to szeroki na problemy dziś w audycji można pisać holowanie MOK oto próbka sam skołowani małpa to krok kacem oraz profil Skołowanych na Facebooku miałem panów o 1 rzecz zapytać to zapytam na początku kolejnej części, bo na profilu Skołowanych na Facebooku już od wczoraj dyskusja trwa na ten temat, więc kilka pytań kilka pytań jest skrót informacji przed nami po nim wrócimy do rozmów druga część audycję skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Adam Jędrzejewski Fundacja Polska parkuje oraz Wiktor Mrozowski specjalista od planowania przestrzennego Uniwersytet warszawski rozmawiamy o bardzo trudnymi szerokim temacie parkowania trochę za sprawą petycji, którą wystosowało miasto nie jest nasze są efekty, czego postój samochodu na chodnikach będzie możliwe tylko w miejscach do tego wyznaczonych pozostawiona zostanie warunkowa możliwość zatrzymania lub postoju na chodniku kołami 1 boku lub przedniej osi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2 , 5 tony i to jest też ważna sprawa, bo o tym, zapominamy często, że na chodniku to zgodnie z przepisami w ogóle mogą parkować samochody poniżej 2 ,5 tony co do 2 , 5 tony ciężaru miasta, jeżeli już to z wyznaczonych miejscach i musi zarządca drogi jasno określić przed tamta można parkować, więc to jest ważna kwestia w pierwszej części mówiliśmy, że raczej propozycja mają wymiar symboliczny tego, żeby rozpocząć debatę na temat parkowania na chodnikach dla mnie najważniejsze jest to, że faktycznie te miejsca miałyby być wyznaczany przez zarządców drogi tam, gdzie mogą zostać pozostawione samochody w całości na chodnikach to jest bardzo istotne no i kwestia zmiany możliwości odholowania zamiast 2 przesłanek, czyli ich za parkowanie pojazdów w miejscu niedozwolonym i utrudniania ruchu miała być tylko by jednak tam, gdzie jest to niedozwolona wtedy od razu można odholować w pewien sposób to upraszcza sprawę z wymianą, bo co to znaczy utrudniać ruch, jeżeli jest gdzieś zalało bronione parkowaniem to znaczy, że utrudnia prawda teoretycznie tak można wziąć, jeżeli zarządca drogi uznał, że nie można zatrzymywać pojazdu już tam parkować to znaczy, że w, jaki sposób to wpływa na ruch czy to pieszych czy inny pojazd to też kwestia jest podejście i nazwania jej innych kwestii utrudniania ruchu no właśnie w pierwszej części też mówiliśmy o tym, ruchu orzekł pan Adam Jędrzejewski powiedział, że ruch dla samochodów powinien odbywać na jezdni ruch pieszych na chodniku tylko, że na parkowanie to nie ruch wydaje się, że jednak parkowanie to jest element ruchu nie jesteśmy w stanie tyle poratować samochodu na chodnik zresztą to nie jest miejsce dla dla auta jest element ruchu niewątpliwie auta wjeżdżają na chodnik miałby tam kończyć podróż tam jest ta podróż rozpoczyna na to w ogóle nie ulega wątpliwości, że mówimy o ruchu pytanie czy chcemy rzeczywiście Miedź ruch samochodów tuż przy nogach tuż przy czym pieszych tak, gdzie nie wszyscy są tak najzdrowiej mamy dzieci mamy osoby ograniczonej mobilności tak, by dużo mówi się o tym, że piesi są najsłabszymi uczestnikami ruchu pokazali się procesom biorąc pod uwagę kierowców pojazdów niestety, jakby antagonizować obydwu grup, ponieważ obydwie grupy się przenikają, ale jest bardzo obiektywne stwierdzenie, które mówi o tym, że osoba, która jest chroniona może nie dwu i pół tonowy pojazd, bo nie każdy powiedz tak nie jest versus osoba, która jest chroniona płaszczem to jest nierówny pojedynek i biorąc pod uwagę też pozycję, jaką samochody się mają w miastach jak był uprzywilejowanie w ruchu często inne możliwości właśnie wjazdu na chodniki jeśli spojrzymy na statystyki wypadków nawet tak absurdalnie wydających się rzeczy jak potrącenia na chodniku co samo w sobie brzmi po prostu no jak w oparach absurdu, a kilkadziesiąt osób zginęło ile powodem w Polsce na co powinniśmy raczej zastanawiać się nad tym w jaki sposób tę sytuację uzdrowić nie poprzez antagonizowanie obydwu grup tylko poprzez wyszukanie pewnych rozwiązań, które ten ruch nieco OC parują w moim odczuciu jest korzyścią dla kierowców i dla pieszych, ale musimy sobie też odpowiedź trochę taki na takie fundamentalne pytanie czy miasto jest w pierwszej kolejności dla ludzi i wtedy mówimy o każdym zasobna czy dla pojazdów, jakby no i to się to ryzyko oczywista, ale muszę to wszystko łączy, ponieważ niektórzy powiedzą, że przecież samochodami pojazdami też jeżdżą jeżdżą ludzie od oczywiście dążymy do tego coraz szybciej, żeby to pojazd była autonomiczna już jest stroną są jezdnie i jest jak infrastruktura do ruchu drogowego są parkingi są miejsca wyznaczone w porządku, ale musimy uwzględnić też chodniki ścieżki rowerowe zieleń i jakby takie obszary tak dawno odeszliśmy od tego, że przestrzeń publiczna ma być podzielona w propozycji nie wiem 70 % zarezerwowane pod ruch drogowy samochodowe, a cała reszta, a ta niewielka reszta dla całej reszty przykładowo w Warszawie w tej chwili nie znam dokładnego wskaźnika między 5060 % podróży realizowanych transportem zbiorowym z, czyli pomysł, że ruch samochodowy jest tam mniejszości w jakiejś tam niewielki, ale jednak mniejszości oznacza to należy, że bardzo nie niesprawiedliwie społecznie podzielona jest ta przestrzeń weźmiemy sobie ulicę, która ma jakiś tam przekrój niemal 20 m i mamy jestem z 1 strony przytulony 1,5 m chodnika, a potem mamy nie wiem kilka metrów na miejsce parkingowe opłaty mamy jezdnię potem mamy to jest powtórka tego samego po drugiej stronie jezdni może jakąś ścieżkę rowerową się tam uda ocalić może kawałek zieleni, ale jak sobie per saldo policzone ile przestrzeń jest dedykowanych użytkownikom Rogowem, a NATO to wychodzi duży wskaźnik odejść ta propozycja, której miasto jest nasza mówi, jakby nie zgadzam się, że szansę na to że, że tak dzieje się będzie miał jakiś skutek prawny dzisiaj są w moim odczuciu bliskie zeru mimo gdzieś tam pozytywnej oceny komisji, ale to jest pewien, jakby z myślą, że jest szansa na zmianach kropla drąży skałę i dobrze ten temat wypływa, bo chodniki absolutnie nie są przestrzenią parkingową i słusznie jest podnoszona rzeczywiście tam w osiemdziesiątym trzecim gdzieś te przepisy się pojawiły z okazji nowej Zelandii w natomiast 8 miesięcy trzeci raz w wersji 2018 i dalej no i liczba samochodów w mieście w tej chwili przełamać i dwukrotnie wzrosła o przestrzeni mamy de facto tyle samo takiej dyspozycji no, więc wystarczy wejść na 1 z 1 z ulic głównych nie wiem placów, a nawet mniejsze w miasto jest zalane samochodami tego zwyczajnie za dużo, ponieważ jest zadłużona, że rodzice pewnego rodzaju patologie tak bardzo przestrzegałem nie wiem niebezpieczeństwo ograniczonej widoczności np. tak są kampanie, które dziś próbują wrócić na ten aspekt uwagę, ale też jest prawo, które w, jaki sposób faworyzuje kierowców w nie chroni wystarczająco pieszych, a my na to czy celem jest trochę bardziej ogólne będziemy zajmować tymi szczegółami Wiktor Mrozowski jest zwiększenie zgodzę z tą ekipą z podejściem, że musimy za wszelką cenę separować, bo są koncepcje, które nie są operują aut potrafią współdzielić potrafią doprowadzić do współdzielenia jeśli chodzi o parkowania i mówię tutaj o ruchu, bo mówiliśmy o ruchu także parkowanie są elementem ruchu i mamy przykłady już takich realizacji w Polsce czy to w Łodzi czy 3 czy w innych miastach, gdzie ta przestrzeń współdzielone nie stwarza wielkich konfliktów nie dochodzi tam do nie wiadomo jakich patologii, ale jeżeli sobie wyobrazić, że to jest przestrzeń ulicy dwudziestą szerokości 20 m to na 20 m szerokości jesteśmy w stanie coś takiego wdrożyć niestety nie można zrobić z wąskiego chodnika 5 metrowego strefy współdzielone, gdzie będą jeździć samochody, które będą parkować i piesi, którzy jeżdżą i korzystający z hulajnogi jeszcze rowerzyści na drogach dla rowerów, by był problem parkowania nie do pojazdów tak jak rozmawialiśmy nie dotyczy tylko samych samochodów, ale coraz dynamiczniej rozwijają się różne inne systemy, które powodują, że z tym parkowaniem mamy coraz większy kłopot i pozostawieniem w ogóle rzeczy w przestrzeni publicznej czy do rowerów czy czy właśnie hulajnogi one blokują często ruch taki czy to właśnie do samochodów czy dla pieszych takie rozmowy co prawda i znam kilka miejsc w Warszawie, gdzie do tej pory stacje chociażby roweru Miejskiego były tak usytuowane żonę w żaden sposób nie nie można było przejść obok nich normalnie po chodniku te rowery zastawiają cały chodnik jak najbardziej to jest kwestia w ogóle jak był uporządkowania przestrzeni publicznej ma jednak się zgodzimy, że w dużym stopniu raczej największym problemem zastawianie chodników Lotos jest kwestia jest to samo powodów jest ta jest oczywiście nie mogę ci przytoczyć także dane, które ostatnio opracowywałem właśnie dla Kielc i wynika z nich, że w centrum miasta w strefie płatnego parkowania mamy taką sytuację, że około 1300 miejsc parkingowych w sumie w ciągu dnia parkuje tam jakieś 2800 pojazdów jak wyliczyliśmy 25 % z tych pojazdów parkuje niezgodnie z przepisami, że 25 % 2 ,51000 to jest ogromna skala, jakby nieletnie parkowanie niezgodnego z przepisami różnego prawdą, bo często są zastawione skrzyżowania często chodniki w zależności od tego kto pracuje na tej rzece wyobraźmy, że 14 z parkujących parkuje nielegalnie w jaki sposób nielegalnie to to jest chyba potwierdza wszystkie te spostrzeżenia dotyczące zalewania samochodami chodników na dnie przestrzeni ulicy, ale tylko włącznie jak ta zmiana przepisów, by wpłynęła na to nielegalne parkowanie w pewnym stopniu w ogóle, by nie wpłynęła, bo już dzisiaj w tych miejscach, które są wykorzystywane do niezgodnego z przepisami parkowania tak naprawdę ma już już są przepisy, które definiują, że nie można tam parkować, więc powiedzmy, że to niegdyś zrobili takie oszacowania jesteśmy w stanie to zrobić no to nie objęłoby to na skład jeszcze połowę z tych miejsc także to de facto wyglądałoby trochę trochę jeszcze bardziej restrykcyjnie, ale czy to de facto rozwiązałoby też do końca problem no nie wiem, ale ja mam takie wrażenie że jakieś takie przeświadczenie panuje, że to nie uda się wprowadzić takiego pomysłu może tylko uruchomiliśmy dyskusja się, że powinniśmy wspierać przemija wspieram trzymam kciuki za to propozycje i myślę, że ona być może w komisji zostanie pogłębiona w tym sensie, że może faktycznie posłowie zdecydują, że oni jednak to podejście ze stanu wojennego było niesłuszne byliśmy całkowicie zakazać parkowania na chodnikach z wyłączeniem właśnie tego, kiedy zarządca drogi zdefiniuje tutaj można parkować na podstawie jasno, że to było najlepsze rozwiązanie ważne mielibyśmy inwentaryzacji takich miejsc, gdzie można, gdzie nie można jasno sytuację to możliwe, abyśmy się dowiedzieli, o czym my w ogóle dzisiaj tak naprawdę z mojego punktu widzenia jak analizuje przestrzeń ulicy to ja nie wiem czy to miejsce jest wykorzystywany do parkowania jak robimy badanie rotacji nie wiadomo czy i można nie można ludzie parkują raz nie parkują tak, jeżeli byłby znak oznakowanie w jaki sposób można parkować przy 1 kołem czy 2 kołami trze bokiem skośnie wszystko byłoby tak powiem, a zdefiniowane i mielibyśmy jasność sytuacji łatwo też liczeniu i zmierzeniu później bez efektów tego rozwiązania, ale też zgadzam się, że że tutaj jakby potrzebujemy mieć jednoznaczne przypisanie interpretację czy samochód stoi tak czy inaczej i Troi, by też ustawodawca w kontekście tej propozycji miasto jest nasze pozytywnie ustosunkował się do tych propozycję, by mnie nie została ona żaden sposób storpedowane w upada tam takie sformułowanie, iż będzie mnie to przedmiotem analiz się powiedzieć, że dzisiaj jest bardzo dobry czas na to, żeby takie analizy kompleksowo w różnych miastach robić już Tomasza, dlaczego w większości większych miast gdzieś tam wśród miejskiej okolicy obowiązują strefy płatne parkowanie przez kilkanaście lat w Polsce obowiązywał ustawowy limit opłaty opłata za postój w strefie płatnego parkowania w Śródmieściu to jest bardzo dobre narzędzie regulowania popytu podaży napełnienia tej strefy ruchu i zostało po kilkunastu latach ta zmiana została nam nie została zmiana forsowana, która mówi o tym, że ten limit będzie mógł zostać urealnione będzie mógł być wyższe i aż do czego zmierzam, że damy rady miast mogły wprowadzić wyższe stawki i śródmiejska strefa płatnego parkowania na dziecko w niektórych obszarach wyższe stawki aniżeli dzisiaj będzie musiała jak go do udokumentować jest to uzasadnione w strefach centralnych w miastach powyżej stutysięczne nasz kraj, więc zrobić analizę, która powie no dlaczego, dlaczego tak nie inaczej na bardzo istotnym elementem analizy tej Wiktor mówi jest to, żeby policzyć to miejsce robić rotację nowo musimy się na nim oprzeć na jakich danych jeśli będziemy mieli wyznaczone miejsca na bardziej jednoznacznie mniej policzone to będziemy w stanie ocenić czy to ma lepszy czy się czy gorszy efekt dziś gra po omacku działamy, ale jest dobry czas na to, żeby analizować, bo od września przyszłego roku rady miast będą już mogły podejmować uchwały w zakresie realnie praktycznie podniesienia stawek za parkowanie na noc, gdy odkryć nowe ma nam, że my nawet policzyliśmy dla kierowcy rotacje na miejscach wykorzystywanych na niezgodne z przepisami parkowanie, więc to było o tyle śmieszne, że niekiedy na przewyższała rotacji na zwykłych miejscach w nas taka n p . w Warszawie strefę płatnego parkowania nie chcą władzy rozszerzać m. in . dlatego że po wyznaczeniu miejsc jakichś zasad duży procent np. 30 % miejsc parkingowych tych półki nielegalnych uległaby likwidacji i dalej rozwijać to jest pół lub są legalne lub pół nielegalne, że sami nie jesteśmy w stanie stwierdzić czy ona jest legalny czy nie w sensie takim interpretacyjnym i widzimy, że jakby kierowca parkujący on sam może nie wiedzieć on dobrze czy słusznie robi pamiętasz taki film ZDM -u Warszawskiego w, kiedy była kamera ustawiona całkiem niedawno Kompania 10 m dalej obniżane papież nam ludzie reagowali w sposób taki dosyć szczerym się wydaje często agresywnie, ale często tak rozkładali ręce, bo nie wiedzieli, że oni faktycznie łamią przepisy i nas dosyć oszczędza się pojawiała, gdzie mam zaparkować oczywiście od, jakbyśmy spojrzeli 50 %, gdzie mam zaparkować 20 % weź pan daj sobie pan spokój z tym, ale 30 % kompletnie nie wiedziała, że źle robi parkując w bliżej przejścia nabierze dlatego zmierzam do tego, że za jeżeli, jeżeli już coś zmieniać w przepisach to, żeby to było jasne jednolite i zrozumiałe nie zarządca drogi będzie miał pewną pełną pełne prawo do wyznaczania miejsc postojowych tam, gdzie on wyznaczy za pomocą białej linii można parkować tam, gdzie to niema na chodnikach nie można parkować wszystko jasne, że chodzi o parkowanie na chodnikach klarowne ja się z tym zgadzam tylko wydaje mi się, że takie propozycje, kiedy coś się podchodzimy do czegoś restrykcyjnie próbujemy je, bo od strony takiego kija uregulować co się bowiem, że norma po prostu normalną dobrze, ale dla pewnych dla Niwy dla samych kierowców, którzy wykorzystują 100 % swój samochód 6100 % podróży odbywałem samochodem no to może być traktowane w formie restrykcji towar to jest też przemyśleć rozwiązania takie, o których Adamowicza strefę płatnego parkowania i regulacji w tych strefach w taki sposób, żeby nie były zwiększyć dostępność transportową tych obszarów w tym, że w tym rozumieniu, że ta rotacja chociaż, żeby się poprawiła dostawki, żeby były one odpowiednie to jest 1 rzecz o następnych będziemy u nas w kolejnej części rozmawiać no bo takie trochę powiedzieliśmy zgotowaliśmy sobie ten los przez takie Janina planowanie miasta przez wiele lat przez brak zainteresowania problemem parkowania i w ogóle tego jak dopuścimy ruch samochodowy czym to będzie skutkować i tutaj teraz mamy właśnie te skutki m. in. zakochani zalaniem miast obiecałem, że muszę panu zapytać o jeszcze 1 rzecz, więc teraz zrobię, bo na pewno zapomną czy są panowie wojownikami świętej szprychy, bo taki zarzut dostałem wczoraj na Facebooku na profilu Skołowanych, gdy zapowiadałem dzisiejszy temat w 1 z ze słuchaczy 1 z uczestników z debaty na Facebooku zarzucił że, że skołowany chrzcie z kolei są stronnicze i drze w przydałoby się głosy kierowców, więc pytam czy panowie są wojownikami świętej szprychy panie Adamie sądzę, że głos z kierowców jest, ale też reprezentowane itp jak ustaliliśmy sobie wszyscy 100 % dodaje obecnie siedzących studia w prawo jazdy tak jakby korzysta z auta auto nie jest czymś co chcieliśmy grać tak samo częste buty, ale z czegoś co z tego korzystamy jestem raczej wojownikiem na pewno jest srebrnej szprych, a więc tej świętej ale czego należy tego miasta lepszego miasta, wbijając Realowi śmiał się zdefiniować, tym bardziej w realiach, bo walka dotyczy i samochodu i hulajnogi roweru, więc bardzo dużo informacji o skucie wrócimy do kwestii parkowania trzecia część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Adam Jędrzejewski Fundacja Polska parkuje Wiktor Mrozowski ekspert od planowania przestrzennego Uniwersytet Uniwersytet warszawski głosy z profilu na Skołowanych na Facebooku m. in. że 1 z naszych słuchaczy nie rozumie całej tej kwestii przecież obecnie obowiązujące przepisy co do parkowania na chodniku wystarczają problem z egzekwowaniem tych przepisów faktycznie służbę w ustawie sposób nie są wydolne kwestia i pytanie czy kiedykolwiek będą wydolny, żeby w takim stopniu, jaki mamy teraz zaparkowanie i z niektórzy uważają zaśmiecania, ale problem z parkowaniem w miastach będą mogła sobie poradzić w odpowiedni sposób Adam Jędrzejewski zyskała zgadzam się w zupełności mi z tym, że powinniśmy zacząć od egzekwowania tych przepisów, które mamy czasem używam takiego argumentu rozmawiając z decydentami miasto nad zarządami dróg, które odpowiadają za to co tu na tych chodnikach też się dzieje w, jaka jest polityka parkingowa wskazując, że samo tylko wyegzekwowanie przepisowego parkowania zgodnego z obowiązującym prawem zupełnie odmienił oby nam przestrzeń krajobrazy miast, bo wielu miast w Polsce, gdybyśmy dzisiaj w Warszawie z jakimkolwiek innym mieście odbijali samochody, które demona co to było tam w Kielcach 25 % najmniej jest podobny wskaźnik może n p . w Warszawie to byśmy sobie zdjęli te samochody z powierzchni widzenia z powierzchni ziemi jakość tej przestrzeni niesłychanie, by wzrosła i rzeczywiście moglibyśmy zacząć od tego na problem pojawia się z wydolnością inny czy to straż miejska gminna ma robić czy policja niespecjalnie widzę policję, która się tym interesuje niestety nie wizyta strażników miejskich, którzy się tym interesują mnie może gra o zgłoszeniu do straży miejskiej nad połową w Warszawie to jest właśnie tzw. ruch drogowy, ale potem ruch drogowy arco, ale jest krasie parkowanie tylko, że straż miejska jest w stanie podjąć się tylko ich łącznie gdzieś tam też kropla w morzu niektórzy w ogóle uważają, że straż miejską trzeba zlikwidować na większe właśnie kompetencje przekazać do policji, ale dobrać sobie taką sytuację, że staramy się zlikwidować 25 % nikt tego parkowania nielegalnego i Belgii zmasowana akcja likwidowania takie przesunięcie tych samochodów, które parkują nielegalnie i jakby nie wyobraża sobie sytuację, że to 25 % jest to 1000 osób, jakby niektórzy parkują jak permanentnie na tych miejscach nielegalnie też od razu referendum w sprawie zlikwidowania straży miejskiej byt to jest dla nas naturalny odruch takiego mocnego przełożenia i silnej reakcji zwrotnej w tym kierunku wizja wieś obawiam, że łęcznianie lubię dostawać mandatów osobiście nie dostaje zbyt ciasno właśnie nie lubię, więc jeżeli i są inne sposoby na wyegzekwowanie przepisów dotyczących parkowania jak n p . Warszawa stosuje masowo słupki uniemożliwiające parkowanie na sam możliwe jeszcze inne sposoby bardziej miękkie typu podwyższone krawężniki albo linii wzdłuż takie angielski sposób, który w Berlinie ciągłe wzdłuż krawężnika, żeby dawać jednoznaczne informacje tej linii nie należy przekraczać znak, by to znane rozwiązanie dosyć przyjemne, ale też można myśleć o rozwiązaniach miękkich które, jakby pokaże, że okres zdecydowaliśmy część miejsc czy też uniemożliwiliśmy to parkowanie nielegalne, ale postawmy, chociaż ten znak z odległością, gdzie jest najbliższy parking podziemny naziemny nikomu nie grozi 8 meczów 200 m, ale zazwyczaj tak jest takie mówione kilkanaście tysięcy tych miejsc tak jest, bo wciąż w miastach dużych miastach, ale wiesz co nabija porównuje trochę do tych czas, bo to na świeżo akurat te badania mamy z tego tygodnia tak naprawdę i jak to sobie przeliczyliśmy ile tych miejsc parkingowych jest na parkingach prywatnych, jakie tam jest napełnienie tych parkingów to się okazuje, że tam dochodzi do 70 % np. szczytach czy takie godziny od dziewiątej do jedenastej jeszcze ewentualnie w szczycie popołudniowym takim, kiedy mamy dosyć dużą rotację ludzie jadą do sklepu i t d. 70 będą one niektórych jest przekroczona, ale na większości tez do 79 chyba sam obliczyć średnią Maxim, więc jeżeli tylko, chociaż poinformujemy ludzi, by nie nie będziemy stosować go takich jasnych, a takich, że razem z garażu tak tylko na ziemi tak ktoś coś takiego na bardzo bliskie górnemu Słuchajcie macie 100 m do najbliższego parkingu możecie tam pojechać nie musi się tu 100 m to jest kilka minut dojścia i bez szacuje się, że do przystanku autobusowego w strefie śródmiejskiej tak jak cytowane z 2300 m 300 m dojścia z parkingu to też nie jest jakby długi czas żartów, ale jak zbadaliśmy okazuje się, że ludzie bardziej wolą mieć mer, by mieć pewne miejsce co do zaparkowania niż się, by ponosić niż płacić mniej zaś pytaliśmy taką taką ankietę robiliśmy i okazało się, że 70 % powiedział, że ważniejsze jest, żeby od razu mieć pewność że, zanim rozpocznie podróż, żeby od razu dojechać na miejsce postojowe niż, żeby mniej płacić po to, nawet, jeżeli te miejsca 200 m dalej będą trochę droższe albo na podobnej cenie niż te, które mamy na chodniku dzisiaj to jest szansa, że ludzie skorzystają z no właśnie tutaj wchodzimy kolejno przez co faktycznie jest także w miastach i to pewnie w zależności od wielkości miasta od zorganizowania ruchu będzie się różnić, ale jednak czy tych miejsc parkingowych faktycznie brakuje to nie jest tak, że mamy miejsca parkingowe, za które musimy płacić więcej bądź mniej i dlatego zniknie korzystamy, bo właśnie musimy zapłacić albo są za daleko w naszym odczuciu oczywiście od docelowego miejsca, gdzie musimy czy faktycznie tych miejsc parkingowych jest za mało i są z tym zrobić, bo powiększanie liczby parkingowych miejscy może skutkować tym, że coraz więcej samochodów będzie w miastach jeździć teraz nawet do centrum wjeżdżać spalinowe Adam Nowak, ale jak tak czy miejsc parkingowych jest mała absolutnie nie zgadzają inni, ale nie są efektywnie wykorzystywane to jest jedno drugie jeszcze jest, że samochody nie są efektywnie wykorzystywane mnie potrzebujemy, żeby obsługiwać nie wiem milionowe miasto dajmy na to przykładem jest ona moc liczyć nie potrzebujemy mieć takiej samej listy samochodów miejsc parkingowych nie na tym polega dzisiaj życie w mieście, że każdy ma jedno 32 samochody, które są wykorzystywane nie wiem przez ile przez 1,5 godziny dziennie średnio statystycznie to nie jest efekt to najwyżej pół godziny wiele osób odchodzi od posiadania samochodu na rzecz korzystania z samochodu nie wiem systemów auta minuty tak car-sharingu owych czy innych form mobilności typu hulajnogi rowery, ale przede wszystkim transport zbiorowy, który ma dzisiaj w ogóle jak jest trans wzrostowym powiedział globalnie łączenia w transportu zbiorowego z innymi formami możemy zarazić, ale właśnie w opozycji do opozycji do prywatnego samochodu i zgadzam się też z Wiktorem, że nie tylko jakby tutaj kijem marchewką tutaj dla kierowców dla mieszkańców może też być pewnego rodzaju usprawnienia takie cechy cyfrowe, bo my mówimy o tym, mówiliśmy przed chwilą o tym jak tą informację przekazać, że jest dziś wolne miejsca parkingowe możemy je zarezerwować opłacić z kobiet jak mamy z tą informacją dotrzeć do kierowcy fanatyka i wyłącznie dzisiaj przez telefon i przez odpowiednią aplikację, która będzie w jaki sposób łączyła różne elementy transportu np. podróż samochodem z parkingiem płatnością nie wiem ładowanie auta elektrycznego z przesiadką na transport zbiorowy, a może wypożyczeniem hulajnogi tego czytam te najlepiej wszystko w 1 aplikacji, żebyśmy nie mieli zresztą dzisiaj rolą i potencjałem niemożliwością miast w Polsce jest udrażnianie tego typu mechanizmów pomału ta dyskusja zaczyna się gdzieś tam toczyć nie wiem na Śląsku w Warszawie we Wrocławiu nie wiem Poznań Trójmiasto i szereg jeszcze innych miast myśli o tym w jaki sposób cyfrowo udrażniać tego typu aut tylko, że tylko taka mała dygresja anegdotka, a propos tego właśnie informowania ludzi o miejscach parkingowych taki mamy obraz z centrum Warszawy, gdzie przy wjeździe na parkingu była tablicach, dla których było pokazanie, że ileś tam miejsc jest wolnych, a samochód stał na wysepce rozdzielającej wjazd od wyjazdu z tego parkingu nielegalnie oczywiście, więc tutaj informacja też nie zawsze skutkuje, o czym no, tak więc rozwiązanie powinno być kompleksowe, jeżeli pytasz miejsc parkingowych jest za dużo czy za mało ja się, że to jest źle zdefiniowany problem nie bierzemy na tamto tymi tą narracją taką umową o deficycie cienie 33 czy nadwyżce tych miejsc parkingowych, bo zapominamy o kluczowej kwestii, żeby sprowadza się to do tego, że wsiadam do samochodu i chcemy pojechać do jakiegoś punktu i czas, który przeznaczamy na poszukiwanie wolnego miejsca postojowego jest dla nas uciążliwe zbyt długi nieadekwatny do niem czasu podróży po czasy mieć 15 minut do centrum dobrodziejstwo, a drugi 15 lat szukasz miejsca postojowego w zimnie powinniśmy myśleć pod znakiem tu taka prosta odpowiedź, która od razu przychodzi do głowy no jest za mało miejsc może niekoniecznie za mało miejsc jako problem jest bardziej złożone tak jak mówimy o kompleksowe rozwiązania to kompleksowe rozwiązanie powinno dotyczyć tego czy jest za mało za dużo tylko o ten czas, który my tracimy siedzą w samochodzie i ruch, który wzbudza my na poszukiwanie kolejny raz, objeżdżając miejsce postojowe przy poszukiwaniu miejsca postojowego i po tych jednokierunkowych ulicach krąży my krążymy krążymy to dotyczy zarówno Warszawy zarówno z Kielc jakich innych miast gdziekolwiek nie pojedziesz to praktycznie taka data napełnienie na ulicach jest na tyle duże, że naprawdę łatwiej zaparkować na parkingach, które dziś są ukryte, a ich brak informacji czy tam jest wolne miejsce czy nie i to czasami to jest także ten przykład o ich była to już parkowaniu na wysepce zaraz obok tablicy jest informacją o wolnych miejscach, ale jeżeli obrali sobie, że byłyby tam słupki nie dałoby się tam fizycznie zaparkować tam szlaban był tylko tak trochę przodem ma trochę na Motor jedzie no szczerze mówiąc już nie ma pomysł jak rozwiązywać takie, że nie wszystko rozwiążemy, ale tak oczywiście informowanie o tym gdzie najszybciej znajdziemy miejsce i że w ogóle informacja, że tam są miejsca jak najbardziej jest przydatna i tańszy, a propos zdjęć z wielu krajów i miast europejskich, gdzie faktycznie te tablice są w jakimś tam tak, ale postaramy się do sprawy bardzo fajnie jest 1 firmę car-sharing 1 z firm carsharingowych, ale podpisał umowę na udostępnienie danych dotyczących parkingów wielopoziomowych, które są w zarządzie miasta i jakby zanim ruszy już sprawdzać na telefonie, gdzie ma to miejsce postojowe wolne tylko Woś na tych parkingach, a raz pierwszy krok, jeżeli będzie informacja o tym, Jazz, gdzie jest przynajmniej kilka wolnych miejsc, zanim wyruszysz będziesz wiedział dokąd, a jednocześnie w Poznaniu więcej samochodów niż mieszkańców miasta, więc to też jest ich z tego wychodzimy w bo rozmawiając o dużych miastach jednak to duże miasta w postaci Warszawy Poznania nawet Kielc Katowic Krakowa mają jakąś ofertę transportu publicznego czy też, starając się lepiej lub gorzej oczywiście, ale jakoś wprowadzać inne sposoby przemieszczania się niestety gdy już wyjedziemy poza obręb tych dużych miast wjedziemy w mniejszej miejscowości do tamtej tego sposobu innego przemieszczanie się praktycznie w ogóle nie ma czy też w całkowity brak infrastruktury dla rowerzystów czy brak jakichkolwiek wyznaczenie linii transportu publicznego wiemy o tym, że wiele tych linii jest usuwanych przez brak ustawy o odpowiedniej o transporcie państwowym transporcie zbiorowym publicznym transporcie zbiorowym jest teraz musimy o tym, myśleć w postaci tych przepisów, że jednak tych mniejszych miejscowościach no niekiedy one mogą być zbawienne, jeżeli zrobimy normę przepisową właśnie w postaci tego chociażby ja ciągle na tego modelu nawiązuje za to zarządca drogi jasno ustala, gdzie na chodnikach można robić i druga kwestia znowu tych parkingów kubaturowych tak tzw . czyli wielopoziomowych czy to w dół czy w górę czy to naziemnych czy podziemnych czy w takich miejscach w ogóle opłaca się robić takie parkingi umorzone, by jakoś rozwiązały, ale czy jesteśmy świadomi ponoszonych kosztów tych parkingów wielopoziomowych dodam, że jest w stanie je w tym mieście mówimy o temacie parkingów kubaturowych w miastach NATO to to jest wielowymiarowe zagadnienie znowu pytanie pytanie pytanie jak chcemy co chcemy tym rozwiązać jeśli wychodzimy z takiego punktu dziś naszym punktem wyjścia i mieszkańców zarządu miasta jest poprawa jakości przestrzeni publicznej bezpieczeństwa podniesienie jakości i np. mówimy o tej jakaś pula miejsc parkingowych jest potrzebna do obsługi ruchu infrastruktury budynków i t d . i potrzeb mieszkańców, ale chcemy ją na świat ulokować w 1 miejscu w zamian za to w oddać na stronie przestrzeń nie wiem jeszcze w zieleni i rekreacji rodzinnej ogródkom i t d . to w porządku natomiast jeśli byśmy się dziś budować nowe nową kubaturę parkingową która, która ma, na który wygeneruje dodatkowy ruch, a cała reszta zostanie po staremu no to jest trochę nie chcę strona każda nowa każda nowa przestrzeń do parkowania zostanie zalana tak jak woda jak woda nie jesteśmy w stanie zarobić tyle miejsc parkingowych w miastach ile by życzyli sobie użytkownicy samochodów jeszcze jest 1 Rosją dodam kwestię, bo tutaj był poruszany aspekt kosztów koszt budowy takiej infrastruktury są duże, więc musimy sobie dzisiaj jest dziś jest taniec koszty infrastruktury takiej od celu publicznym polskie miasta próbują przerzucić na inwestorów prywatnych inwestorzy prywatni nie są w stanie wybudować tak drogiej infrastruktury średnia to jest to te kilkadziesiąt tysięcy złotych za wybudowanie 1 miejsca parkingowego w garażu podziemnym już nie utrzymanie jeszcze tego wszystkiego jest jego koszt takiej budowla ta jasne, że można ten koszt ponieść, ale trzeba mieć już wiesz, o co pewność obrotu jeszcze tak naprawdę nie wiadomo czy się napełnić ten parking czeka was o tym, przesłaniu, choć byśmy rozmawiali jeszcze pewnie za 2 godziny o tym i nieraz będziemy rozmawiać, ale na dziś kończymy niestety Wiktor Mrozowski ekspert od planowania przestrzennego Uniwersytet warszawski bardzo serdecznie dziękuje Dżem oraz Adam Jędrzejewski Fundacja Polska parkuje jesteśmy zgodni, że raczej jednak trzeba iść w stronę ograniczania ruchu samochodowego w ich problem z parkowaniem też przy okazji tego w jaki sposób rzeźnikiem bardzo wszystkim dziękuję za głosy na Facebooku głosy przez maila skołowani kończą się na dziś słyszymy się za tydzień jeszcze dzisiaj zapraszam 1220 zmotoryzowani za kilka minut informacje Radia TOK FM pani dr Dorota Sumińska wierzę zwierzę kłaniam Nisko Krzysztof Woźniak usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA