REKLAMA

Koncert (bez) dla dyrygenta?

Data emisji:
2018-12-03 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
33:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

W studio gość, Anna Maria Staśkiewicz, skrzypaczka, pierwsze skrzypce oraz koncert mistrzyni orkiestry Sinfonia Varsovia, dzień dobry, dzień dobry. W sobotę minioną, 1 grudnia, orkiestra Sinfonia Varsovia otworzyła cykl Oddźwięki. Nowa Polska muzyka, o którym rozmawialiśmy w piątek z okazji wizyty w studio jednego z kompozytorów. To jest muzyka współczesna, ale zastanawia mnie jedna rzecz, bo wiem, że próba generalna do tego koncertu była około chyba szesnastej, koncert o godzinie dziewiętnastej, ale wiem, że pani lubi spać przed koncertem. Rozwiń »
To już dawno nieaktualne, ponieważ nie jest wykonalne, że tak powiem fajnie gramy taką ilość koncertów i taką częstotliwością, że w zasadzie nie ma kiedy już na te dni czas na drzemki w Lotosie dobrze sprawdzało się idealnie sprawdzą wobec wykazują go w ciągu dnia uważam, że jest świetną sprawą natomiast, odkąd zostałam mamą to co wiem, że po prostu już skończył się już ten etap w moim życiu, ale także nowych form można też funkcjonować 

Do tego koncertu wracam, bo tak jak powiedziałem to jest muzyka współczesna Alfredo z wywiadów powiedziała pani, że muzyka współczesna to jest bardzo intensywna mocna 

Nie zawsze mi odpowiada, ale to prawda na pewno w muzykę współczesną jest bardzo różna w tej chwili powstają przeróżne dzieła w takie były bardziej bardziej phaetona na jaki zupełnie z naturalne tym kompozytorze jesienną mają do przekroju przez całą historię muzyki z logo mogą czerpać i też robią to inspirują się często różnymi stylami muzycznymi epokami i ich sterami kompozytorski miną i z w Timesie, że mnie ten pojawia się pojawia się muzyka dla każdego, czyli każdy może znaleźć coś dla siebie w tej muzyce ENA, ale też często pojawiają się utwory, które w struktury jak ciężko przyjąć zaakceptować też często zastanawiam się czy jest to kwestia tego, że on wyprzedzają, jakby naszą epokę być może i po prostu ich nie nie do końca rozumiem nie nie ogarnia my z Realem po prostu może niekoniecznie są z drugiej strony wartościowej może po prostu nie przetrwają próby czasu to się okaże pewnie 

Zastanawiam się właśnie, jak gra się muzykę, której się nie rozumie oczywiście, zanim to pytanie zadam, chociaż zadałem to chyba dotąd to musi jeszcze chyba wprowadzić jedno zastrzeżenie czy przy tym zastrzeżenie nie jest to, że w roku 2006 tak czy w 12 zlotemu osobę trzecią nagrodę na konkursie nie Wieniawskiego niektórzy uważają, że pierwsza powinna być, ale zostawmy czcze dywagacje, ale taka nagroda takie wyróżnienie automatycznie otwiera drogę do wielkiej kariery solowej i pani występuje gra jako artysta solowej, a jednocześnie pani gra w orkiestrze teraz to pytanie jak można grać utwory, które się nie rozumie pewnie inaczej brzmi dla artysty, który nie jest artystą solowym jak dla artysty, który gra z w orkiestrze na zdecydowanie 

Zdecydowanie te 2 funkcje bardzo różnią się od siebie przede wszystkim tym, że wygrają w orkiestrze często mamy narzucony program repertuar, którym często nie do końca odpowiada ona jest rejestr darowizn obowiązani do tego, żeby po prostu wbić się do pracy i wykonuje swój zawód leni nów jesteśmy profesjonalnymi muzykami, którzy starają się podchodzić do każdego utworu w zasadzie w taki jak tak jak do dzieła, które chciały się tylko wykonać jak najlepiej także ja też staram się w ten sposób podchodzi do utworów nad, których jestem przekonana w jak by oddawać najwięcej energii ile tylko jestem w stanie w danym momencie i starać się wyciągać też rzeczy, które w być może są dobre w takich działach, które nie do końca rozumiem, ale staram się poprzez wykona się obiektywnie dobrze, ale da się w Timesie, że tak, że leży często wy w ogóle w muzyce w szczególnie jeśli chodzi o muzykę skrzypcową są takie podstawowe założenia, które warto spełniać, czyli np. z GM dbanie o piękno dźwięku dbanie o przekaz jest między między muzyką, a słuchaczem wydaje się, że to może zrobić, by w każdej sytuacji nie zawsze można wejść w odpowiedni klimat czy w odpowiedni nastrój, ale to już są sprawy bardzo bardzo indywidualne natomiast zawsze można postarać się po prostu pięknie pięknie zagrać, ale czy inaczej się gra w grę w orkiestrze czy też, grając solo w sensie chociażby, jakby kontaktu ze światem zewnętrznym, czyli rzeczywistego dobiega albo nie dobiega z publiczności albo reakcji innych muzyków albo dyrygenta na pewno jest to zupełnie zupełnie inny rozegrania zupełnie inne rodzaje przekazu worki estrze jesteśmy dosyć mocno ograniczeni przede wszystkim one w momencie, kiedy staje przed nami dyrygent, który ma lub też czasem nie ma swojej wizji kraju i który próbuje nam tę wizję przekazać niekoniecznie zawsze w dorozumiany czy też niekoniecznie zawsze idzie tu dobrą stronę, ale tak czy siak poprzez założenie takie, że to muszę się poddać tej 1 wizyty 1 osoby są bardzo często jest bardzo problematyczne wydaje się, że często w inny dzień wiele takich takich koncertów czy takich wydarzeń i orkiestra zdecydowanie lepiej grałaby po prostu bez dyrygenta AM także w no ale w jest jak w taka zasada, że trzeba podporządkować się temu, kto prowadzi w trybie Live przygląda się koncertowi orkiestrowe mu to zastanawia się właściwie, kiedy muzycy mają czas pociesza dyr, bo zwykle patrzą w nutę tak to dotąd to prawda rzeczywiście to wymaga takich ekip podzielność uwagi, żeby z jednocześnie w patrzeć w nuty wsłuchać się tego wszystkiego co się dzieje dookoła, a również mieć kontrolę jest jakby patrzeć na dyrygenta i inni kontrolować to czy rzeczywiście jesteśmy razem czy idziemy wspólną drogą jest rzeczywiście dosyć trudne, ale wydaje się, że dno przez przez doświadczenie przez praktykę można się tego nauczyć, a jeżeli taki konflikt pomiędzy orkiestrą dyrygentem to co by się po prostu tylko patrzeć w nocy w chwilę ubolewa dyr zdarzają się rzeczywiście takie sytuacje w tyle czasu nawet też wszyscy są pewnie z spotykają bardzo dobrych dyrygentów uznanych, że w słynnym w takiej atmosferze koncertu, kiedy jest taki wyjątkowy moment różne rzeczy się w dzieją z różnymi osobami dochodzi trema emocje i t d. rei man zdarza się także dyrygent gdzieś się zagubieni wtedy jak dno orkiestra wciąż się też pewnie koncertmistrz najbardziej przejmują kontrolę nad nad tym co się dzieje także cieście zdarzają się takie momenty i orkiestra szczególnie orkiestra, w której pracuje tu znów się bardzo dobrze sprawdza leży też potrafi przejąć inicjatywę jak i poprowadzić dalej w Złotoryi koncert dziś robi wstaje pani mówi odstępstw od nich wydaje się że, że taki moment jak wszyscy czują że, że jest najczęściej w Polsce zauważam jakiś błąd, który się wkradł dyrygenta no i staramy się wszyscy zapanować właśnie nad nerwami i koncesji pewnie uaktywnia się wtedy chcieli po prostu bardziej bardziej pokazuje, gdzie jesteśmy w jakim w, jakim momencie i w jakim tempie np. gram z i wtedy wszyscy nasłuchują jak gra koncertmistrz tak wydaje się, że to jest kwestia takiej fale po prostu czujności i uwagi może też kontaktu z wzorowego męża, by po prostu złapać się w ich wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja o godzinie 1120 już za kilka minut państwa my gościmy skrzypaczka Anna Maria Staśkiewicz pierwsze skrzypce oraz koncert mistrzyni orkiestry Sinfonia Varsovia informacja jedenastej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek klub z państwo mają gości jest pani Anna Maria Staśkiewicz pierwsze skrzypce kont i koncert mistrzyni orkiestry Sinfonia Varsovia dla tych naszych słuchaczy, którzy nie wiedzą czym się koncert mistrzyni zajmuje toczył się zajmuje oprócz tego, że dyrygent źle dlatego musi go z skarcił wzrokiem, a potem przejąć kontrolę właśnie głównie tym, że jest to dosyć duża odpowiedzialność w momencie, kiedy nic się jak coś co idzie nie tak i rzeczywiście koncertmistrz musi być tą osobą przytomną która, która cały czas jest bardzo na bieżąco idzie w jak zatem co się dzieje w rynnach podczas koncertu, ale również podczas prób bardzo często jest także należy po prostu koncertmistrz musi poprowadzić w jakim się jakimś kierunku uczy grupę również tej grupy pierwszych skrzypiec czy też może cały kwintet smyczkowy czy też są one są orkiestry taki moment się zdarzają no i w końcu mistrz też pełni ważną funkcję w momencie, kiedy gramy bez dyrygenta takie koncepcje zderzają są tu koncerty często w kameralnym bardziej składzie w NHL koncertmistrz jest jak pełnić 2 funkcje w 1 czyli jakby prowadził orkiestrę od pulpitu w gry teraz pytanie takie testowe co mają ze sobą wspólnego Szostakowicz Penderecki Panufnika, ale Roksana i Lutosławski ach, tak, choć naszą płytę mamy w planach nagranie w kwintet smyczkowy Sinfonii Varsovii w tym mam przyjemność grać mamy w planach nagranie płyty w zasadzie to w nim jakieś przewodniej myśli jeśli chodzi o dobór repertuaru natomiast są to pozycje, które po prostu gramy w kwintecie, które są bądź, dzieląc z prze aranżowane na na ten skład bądź w oryginale napisane w UE na ten na ten skład z Renaissance po prostu utwory, które mieliśmy okazję wykonywać razem i wspólnie się w nich najlepiej odnajdujemy dlatego nie ma jakiegoś jakiś szczególny myśli przewodniej czy jako wybitna solistka jednocześnie rośnie część orkiestry, kiedy z orkiestrą Sinfonia Varsovia gra inny solista w inny Skrzypek toczy irytuje się pani typu kursy są to w ogóle bez tak stać się nie gra dużo wydają się że, że akurat atmosferę u nas u nas orkiestrze w realnym jest na tyle sprzyjająca, że raczej wszyscy staramy się zwykle im pomagać solistą, którzy ciężko mają słabszy dzień, w którym coś tam nie wychodzi na Tajwanie mówi tak to się gra nie po prostu starają się wspierać się w swoją grą inni jak często często w ten sposób pomagać muzycznie Veno bywają oczywiście takie takie momenty, ale to się zdarza im się w życiu każdego muzyka z każdego solisty jakiś momenty kryzysowe, że po prostu coś niż takiego szczęścia WHO i jedyną my też mamy tego świadomość, ponieważ też przechodnie przeszliśmy drogę długiej edukacji muzycznej z dużymi wlotami upadkami inni nadal każdy w zasadzie z nas przychodzi różnego rodzaju kryzysy związane ze swoją grą ze stanem nie wiem psychicznym i różnymi wnuka jak każdy człowiek Lennox także jak rozumiemy to, że można można być w różnej formie i po prostu nie zawsze grać 1 tak jak one tak jak byśmy chcieli takich szans, by tego życzyli nam też zdarza nam się współpracować z fantastycznymi solistami, którzy po prostu jak dodają nam inspirują nas i dodają nam energii do tego, że to tworzyć coś naprawdę fajną to także jedno jest w tym wszystkim jakaś równowaga w, a jednocześnie jako groźnym pierwsze skrzypce musi pani być gotowa w razie pójdzie trójka soliście podać swoje auto wznieca chmurę śledztwo w złość to jeszcze alem właśnie tak sobie wyobraża w Alstom gotowa jest Wojtek był to coś, o czym świadczą myśli, że mnie raczej raczej o tym, o tym się nie myśli po prostu chyba jest w danym momencie danej chwili wbrew muzyce i ich one to jest najważniejsze, żeby po prostu podążyć tą muzyką w są osoby zarówno instrumentaliści jak i krytycy czy publiczność, która Fed krzyżuje instrument co mówi GI strat i 2 skrzypce Stradivariego to po prostu ułana od razu słychać natomiast nie potwierdzają tego badania naukowe zarówno badania muzyków jak i publiczność pokazują, że przed nie są w stanie ani 1 drodze usłyszeć różnicy pomiędzy bardzo starymi bardzo drugimi skrzypcami, a tymi z poziomu współczesnymi dziś nóżkami sztukami jednocześnie są też taka estetyzacja, że o tu znów jest pani zdanie to już dawno leczyłam, gdy z tego z tego problemu, kiedy się byłam najmłodsza jak też oczyszcza uległa temu, że stary instrument stare drewno stara dusza i ta cała historia która, która jest zawarta w takim instrumencie jest na pewno czymś wspaniałym, ale w realia w są takie, że w finansową po prostu nie byłabym w stanie udźwignąć takiego instrumentu po prostu nie była w stanie go nabyć zależało mi bardzo wolny, żeby posiadać własny instrument, żeby nie wypożyczać miękki etap w życiu, że wypożyczane instrument ten nie z kolekcji instrumentów płatniczych instrument stary włoskimi i naprawę jest taka, że leży strasznie się denerwowałam zawsze, kiedy miałam gdziekolwiek grać, kiedy miał gdziekolwiek jechać z tym instrumentem także był taki dyskomfort, że coś się może wydarzyć natomiast, odkąd mam własne instrumenty, by nie przyjmuje się tym kimś z nas wspaniałego lutnika i wydaje się, że jest ich więcej na świecie nie tylko 1, który w, którym potrafi zrobić kopie starych instrumentów i to nie tylko kopie akt wizualne, ale w zasadzie w muszę powiedzieć, że miał okazję porównywać się instrument, którego jestem właścicielem z instrumentami starymi i cesarzem przepowiedzieć dźwiękową często wypada na ich tle nawet lepiej także to jest jakby coś znaczy mniej godzin leżał zawsze na brzmienie barwie i dźwięku instrumentów i wydają się, że nie udał się znaleźć i Francji współczesnym współczesnego lutnika z 4 jest co do zrobienia osiągalne, ale widzi pani konia na łące i bocznego ogon to czy wiadomości z tego konia bez dobrych Smyk Eli Asz aż tak nie mnie nikt nie angażował się w niuanse lub lotnicze, ale także Niewiem Niewiem ja nie mam takich wehikułów czy też nowych państw strefy o w okno, a z tego, że paczka na pewno by dobrze, by zabrzmiało nie radzili raczej podchodzę do instrumentu bardzo użytkowo użytkowy sposób i zdrową wewnątrz tak mi się wydaje, że chyba nie mam nie mamy czegoś takiego przerysowane go obrazu swojego, iż swoich skrzypiec tylko staram się je wykorzystywać po prostu do tego, czego służą mi jak najlepszy sposób traktować, chociaż różnie to bywa zdarza się pani nie wiem połamać skrzypce albo rozbić jakiś wzór zdarzyło się jednak jak ja byłam jeszcze inną młodszą młodszą osobą inni zdarzyło mi się zdarza taka sytuacja, że skrzypce spadły i ANN roztrzaskał się i spadł na posadzkę twardą także z terenu to było dosyć się traumatyczne przeżycie pożyczone pożyczony chleb do dzisiaj pani spłaca mnie nie udało się to jakoś się moim rodzicom ani ten problem jakoś jakoś się z załatwić natomiast znów rzeczywiście jest tu było to duże przeżycie instrument znów w jakimś sensie to z ich strony nie przywiązuje zbyt dużej wagi do tego, ale z drugiej strony jest to narzędzie jak praca też wypowiadania się muzycznego, więc inny wygląd, chcąc nie sam jestem mocno z nim związane z dość przypadkowo pani do tych skrzypiec trafiła, bo to, żeby szkoła muzyczna, bo najbliżej domu tak rzeczywiście tak tak było to zła decyzja o domniemanym, która w nie zdecydowała że, że ta szkoła będzie odpowiednim wyborem dla mnie jak sam z udzielała się muzycznie w inny niż dużo śpiewałam i to jakoś mamy naprowadził naturze możecie iść w stronę muzyki w rozgrywce są przy takim oczywistym wyborem, bo liczy się każdy wie że, żeby zagrać nie wlazł kotek na płotek na fortepianie, ale czy na gitarze no to wystarczy nie wiem pewnie parę dni nauki na ażeby wydobyć jakiekolwiek dźwięki czyste, a jeszcze, żeby się w układały NATO w kutrze parę miesięcy tak, chociaż wydaje się, że w zasadzie osiągnięcie w ogóle czegoś wyższego poziomu gry na instrumencie wymagają dużego zaangażowania na każdym instrumencie bez względu na to czy to jest fortepian skrzypce to szukanie swojego dźwięku, który będzie nas satysfakcjonował ze mnie chyba podobną ilość czasu także co nie jest powiedziane, że faktycznie rzecz jest także siebie skrzypce do ręki nie wiadomo co z tym zrobić na początku, ale z drugiej strony jest to jest to interesujące fascynujące za 2 lata ich dość późno zdaje się w takim meczu był w górnej fazie rozważyć zaś między 4137 tak państwo się wykusze z dala od 7 lat im 7 lat później pani debiutowała w nie jakoś bardzo udany sposób zaś taka była pomyłka i tajne to chyba uciekła ze sceny, ale one informacje rzeczywiście była taka sytuacja w erze w szkole w toruńskim muzycznej, do której chodziłam Lennon był fantastyczny fantastyczny taka tradycja grania w brzegu uczniowie mieli możliwość grania z orkiestrą toruńską wtedy kameralną mieszczan i taki koncert odbywał się raz w roku do nich części egzaminu przygotowania i t d. w innej niż udało zakwalifikować takiego koncertu Elena rzeczywiście odbyło się to w taki sposób, że w tym była próba generalna, na której miano za granicą koncert in moja ówczesna pani profesor bardzo przyczepił się, gdy już fragment, który grała mi kazał mi go powtarzać kilkakrotnie utożsamienie odpowiadało i rzeczywiście na scenie podczas koncertu również stwierdziłam, że to jeszcze nie jest doskonała, więc wiedział, że powtórzy ten moment, choć orkiestra poszła dalej jest w pełni wyleciała mi i odnalazła się gdzieś tam na ostatniej nuty dopiero to był w końcu do dziś pamiętam, że to był koncert Bacha, a może także takie dzieło fantastyczne, a niestety premiera moja i powraca, jeżeli pani blatem służy o mnie nie wyleczą się z tego chyba w inny chyba akurat mnie otoczenie moi rówieśnicy moi rodzice byliby wiatr w porządku, że nigdy nie robili z tego wielkiego halo także udało się przebrnąć, mówi że 2006 Sobol pani trzecie miejsce w międzynarodowym konkursie skrzypcowym imienia Wieniawskiego stałem się co pani w bloku Kusak sądzimy, bo niektórzy uważają, że jak można jeszcze po wymierzyć, kto jest najlepszy aktor jest drugi, że są rzeczy, których nie nie da się ująć z nich jest właściwie co badamy co mierzymy co próbujemy uchwycić w Reno dokładnie z Widzewem podzielam podzielam zdanie w konkursy Świst w ogóle pan Bóg wielka wielka niesprawiedliwość właśnie nie ma nie ma takiej miary, którą można odnieść, jakby wyraz artystyczny w ten w zasadzie jest to tak subiektywna ocena, że w erze niemożliwa do tego, żeby osiągnąć jakiś inny jakieś porozumienie w ocenie m. in. członkami żyli no ale te konkursy mają jednak do siebie też torze, że często wiążą się z motywacją do zrobienia dużego dużego programu jest to w w pewnym sensie rodzaj jakiegoś transportu wyczynowego pewnie trochę też tutaj chodzi o skrzypce to bardzo często są to w pierwszych etapach bardzo trudne karkołomne kaprysy, czyli naprawdę dosyć dosyć Tekieli taki sportowy sportowy efekt muzycznym powiedziała Ellen, ale z drugiej strony jeśli uda się przebrnąć przez to i kogoś poruszy czekały zachwycić się z tą stroną muzyczną to się to się często przekłada właśnie na późniejsze zaproszenia późniejsze propozycje koncertowe Enej w moim przypadku zdecydowanie tak było także z 1 strony mam bardzo negatywne spojrzenie na konkursy oraz z drugiej strony jest to na pewno jakaś szansa do tego, żeby móc po prostu tchnienie spełnia dzieci są w swoje muzyczne marzenia czy plan, czyli mówić nie rozbierze się zajmuje wysoką pozycję tak jak pani to potem to nie jest problem w tym, żeby akceptować tylko, żeby właśnie odmawiać wreszcie zacząć myśleć o w tak bardzo często tak, chociaż na pewno też chodzić na na kompromisy było nam silny w dzisiejszym w dzisiejszym świecie też chodzi o to, żeby jakoś utrzymać się na powierzchni mówi tutaj od takich sprawach przyziemnych zupełnie, więc często również Penn dostajesz propozycje koncertów, na które nie do końca mam ochotę jednak inny dramat koncert jednak przygotowujemy się do nich, bo to są po prostu względy czysto materialne nie ukrywajmy wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM, że sobie w sieci część odsłonięcie fragmentu krótkiej muzycznej Inter ludy z pani Anna Maria Staśkiewicz pierwsze skrzypce i koncert mistrzyni orkiestry Sinfonia Varsovia studio informacje o 1140 po informacjach wraca tak pięknie gra na skrzypcach Anna Maria Staśkiewicz skrzypaczka pierwsze skrzypce oraz koncert mistrzyni orkiestry Sinfonia Varsovia tutaj w duecie tak zostaje w duecie z Bartoszem Koziołkiem akurat posłuchać fragmentu było podania myślę sobie, że w procesie do tego wyboru skrzypiec jako instrumentu, że oprócz tego, że trudno jakiś takie słodkie dźwięki od razu wydobyć to potem jakiś człowiek się troszkę nauczy to ktoś musi sobie tak myślę, że są oczywiście wolny jeśli zabytek w kurde, fortepian czadem białe diody białe w miarę łatwo gitara to robi wszystko jest rozkradzione, a tutaj 1 ruch opuściłem nie chcę stronę i wszystko do pani rzeczywiście dech w dosyć męczące nie wydają się, że po prostu to jest kwestia przyzwyczajenia się do tego i praktyki niż w momencie zapomina o tym, po prostu w instrument staje się, jakby przedłużeniem po prostu osoby, która na, który na nim grają inni i zapominasz o problemach różnych technicznych już niema miejsca pomyłki zdarzają się oczywiście jest całe mnóstwo różnych pomyłek, które w zasadzie nie są bardzo dobre, ponieważ też jak one pokazują one, z czym jeszcze można pracować aby, którą stronę można wreszcie pójść także z monet czy pani wciąż coś nam cały czas pracuje on przede wszystkim chyba na swoją nad swoją psychiką u nas też po prostu otworzyć zupełnie na to co mógł do mnie przychodzi ani razu znaczy również w muzyce przede wszystkim, żeby mieć otwartą głową n p . w momencie, kiedy współpracuje się z ludźmi z innymi muzykami rolnik nie okradną to szczęście, że jeśli chodzi o muzykę kameralną okazje w Grecji ze wspaniałymi osobami naprawdę ze wspaniałymi muzykami, którzy mnie z nieustannie inspirują jak też zmuszają do do poszukiwań, żeby jak nie osiąść na laurach tylko za czas szukać jakiejś sieci swoje drogi wyrazu muzycznego wydaje się, że tu głównie jeśli chodzi o okresową skrzypce są to to jest cały czas poszukiwani dźwięku to jest coś się test temat, z których Basi nigdy nie kończy bez względu na to jaki masz instrument ranni asfaltu to oznacza wtedy właśnie takie pierścienie stron, żeby to był taki dźwięk jak nikt nie potrafię nic nie potrafi wydobyć tak to jest wchodzenie w jakiś taki po prostu detale w zagłębienie się, w których często w zasadzie druga osoba może z zewnątrz nie usłyszeć, ale to jest takie szukanie przesunął satysfakcji które, która ciągle nie przychodzi, jakby z czystych dźwięków, które się zdobywają one z moich skrzypiec także w nos czy taka nieustająca przychodzi pani nie utalentowana za każdym razem, a w zasadzie tak, że to może nie do końca zdrowe ale, ale w zasadzie zawsze jest coś nad czym nad czym myśleć co można było Ellen poprawić oczywiście zdarzają się też takie momenty odlotu na koncercie Kiedrzyn, kiedy w ogóle nie myśli się o tym co się robi im Anny i zatapia się w muzyce całkiem i taki moment lubię najbardziej właśnie było dolny przynoszą ukojenie w ale na najczęściej także w tym, że schodzisz ze sceny i po prostu on przychodzi od razu refleksja nad tym co można było wymienić, ale teraz trzeba w jaki sposób w życiu prywatnym znaleźć i to, żeby balast tak nowe życiowe schodzi niezadowolony Noto, który w końcu zaczną sobie myśleć jako nieudaczników, tak więc musi być coś co w innych wymienienie nie jest źle są właśnie taką kolejne koncerty zrywa z rezerwą szczególnie wasze koncerty muzyki kameralnej, kiedy jest wymiana z energii między muzykami właśnie nie stoi żaden dyrygent nikt nie przeszkadza nikt nie mówić co trzeba w jakim momencie zrobić tylko po prostu jest minister chwila, w której jakby porozumiewamy się zupełnie abstrakcyjnie za pomocą tylko dźwięku i mam szczęście właśnie takich ludzi, którzy grają, jakby z głębi serca nie tylko oni tylko umysłem, ale otwierają się bardzo mocno nam na drugą osobę w tym momencie NHS taki przekaz niewerbalny, który w dno, który jest tani niepowtarzalnym Glenn żadnej innej nawet tej dziedzinie sztuki chyba może być ciężko osiągalny taki właśnie rolny tylko przez przez dźwięk przez to co słyszymy w pojawi się motyw z dyr po raz kolejny mecz o tragedii twierdzi, że instytucja delegata jest w ogóle niepotrzebna wręcz oprócz tego, że generuje spore dodatkowe koszty to jeszcze przeszkadzanie pomaga w rzędzie to zależy, że to jest bardzo bardzo indywidualna sprawa od tego kto jest dyrygentem był rzeczywiście jeśli jest to osoba z charyzmą, która ma pomysł na to w jaki sposób pracować z muzykami wprowadza jakieś innowacyjne w inne środki do tej pracy inspiruje muzyków Enej potrafi ich ponieść poprowadzić to jak najbardziej natomiast oczywiście nie jest to bardzo rzadko spotykane byłoby takich charyzmatycznych osób po prostu nie spotyka się za często i z drugiej strony wydaje mi się, że także jest wiele takich sytuacji, kiedy po prostu muzycy orkiestry mogliby dużo lepiej wykonywać swoją pracę po prostu bez bez dyrygenta w oczy koncertmistrz orkiestry to już jest Szczepan taki poziom władzy, że od końca niż mógłby zaproponować Dyrekcji albo zespołowi tak o eksperymentach, bo wiem, że też pani poszukuje eksperymentuje taki eksperymentalny pomysł typu zagrajmy koncert bez dyrygenta może 1 raz w roku coś takiego mu takie takie rzeczy zdarzają się często w ręku mecz Czarni w symfonii Varsovii w Varsovii również zdarzają się takie koncerty, że w liczne publiczne tylko w mniejszym składzie niż Holendrzy zależy ich kolegi, ale tak, ale taki, że są ważne to faktycznie nie faktycznie nie może trzeba zwłoki dystrybuować tom to ja taką odrzuca propozycje nie wiem czy dyrekcja na to przystanie, ale dla niego koncert mistrzyni myślę, że ma przełożenie też na pewne rzeczy jako w ramach eksperymentu koncern bez dyrygenta i szkół czy przy bilecie dziś myśląc jak balon, gdy dziś jest trudny test w tej tezy no wciągnięcia mnie myślę, że moglibyśmy spróbować, ale zdrowie pań co toby mogło być albo koncert dla dyrygenta wtedy, gdyby siedział w pierwszym rzędzie man in, że w finale czegoś dowiedział w zgodzie z walki przeciw skończyło wszystkie orkiestry mogą pójść tym kierunku teraz w DM sześc jest w ogóle inny rodzaj pracy zupełnie mieszkać Sinfonii Varsovii trochę nie mamy na to NATO w tym momencie przestrzeni ale, ponieważ gramy z taką ilość koncertów jest taka ilość programów do zrobienia, którzy zginęli w często podczas 3 czy czasami nawet 2 grup, ale później gramy koncerty z drugiego dnia czasem się do NATO czas festiwali wożone np. w rundzie wygrana na szkodę w 23334 czy są koncerty dziennie i w zasadzie z różnymi programami także to w ogóle ten rodzaj pracy zupełnie nie służą do pracy bez dyrygenta, bo rzeczywiście pewnie wkradł się chaos chaos i bałagan natomiast, gdybyśmy mieli inny sposób pracy, gdybyśmy mieli dużo czasu na przygotowywanie się to myślę, że można było taki eksperyment przeprowadzić je taką myśl rzucam może wyczyścić uszy ją podsycał w w bardzo ciekawy, a pani robić też z takim ptakiem kierownikiem ideologicznym tego wykroczenia ideologicznym to właśnie nadajniki w takich kierownicę, ale on jest mistrzynią też rzucam pomysł może też muzycy i inni muzycy orkiestry Sinfonia Varsovia z słyszą albo usłyszał to odrzucam, ale dla instrumentalisty solisty tej klasy co pani to jakby co jest takim czymś co panią fasonie możemy stale poszukuje pań tego idealnego dźwięku i to jest taka, że chodzi o to, żeby tego króliczka gonić i to jest taka trochę syzyfowa praca, ale które daje pewnie poszłaby w finale czy są jakieś nie wiem sale koncertowe albo dyrygenci albo orkiestry albo coś co co pani chciałaby jeszcze osiągnąć mniej w zasadzie w zasadzie to czekam właśnie na takie na taki moment na takie koncerty, gdzie po prostu jest chemia między między muzykami gdzieś między muzykami, a publiczność, lecz czuje się podczas koncertu, że publiczność jest bardzo bardzo obecna i że w, jakby zaprasza się ją do uczestniczenia w jakimś tam swoim trochę świecie na taki moment się zdarzają niekoniecznie często, więc jak to jest dla mnie zawsze takim dużym wyzwaniem i w zasadzie każdy koncert jest list jest bardzo ważne inni dąży do tego, żeby żebrzą znak Zameczek to był ostatni no tak tak powiedział kiedyś ich Panamczyk będzie właśnie przez wodę energię w owocach, ale też bardzo bardzo Wiesia jest przecież siedzieć w Janowie w nosie te są kosztem eksperymentuje interesująco o napisała słuchaczka, żeby taki przypadek w związku Radzieckim, kiedy orkiestra zdecydowała, że trudności nic nie będzie niczego narzucał, że posypali się pół paru nastu tak droższe, gdyż nie byli źle przygotowani, ale rozumiem, że są też orkiestr, które dają sobie radę tak tak nawet można znaleźć w internet w interesie jest mnóstwo tego typu przykładów, że orkiestr świetnie sobie radzą natomiast nie mówiono wiąże się to z innym rodzajem w ogóle przygotowani innym rodzajem pracy na pewno nie poświęcają dużo dużo więcej czasu na próby dna to, żeby grać razem inni im przygotować się z tym coś wspólnie i być razem aluzje, że są to honorarium dyr podzielone na członków zespołu zawierającą to może mieć więcej być może nie wydaje się, że dochodzi właśnie taką satysfakcję artystyczną jest, więc taka orkiestra czy francuska w tej chwili już nie pamiętam nazwy, ale wiem, że oni grają bez dyrygenta i nawet właśnie w tym potrafią wykonywać utwory, które w, które ciężko sobie wyobrazić bez takiego przewodnika jak np. święto wiosny Strawińskiego MUKS olbrzymie olbrzymie monumentalne dzieło jednak jest to możliwe, że wygrać bez ostrego kąta tak się wszystko jest możliwe tylko po prostu trzeba odpowiednio do tego podejść, z czym może 2019 niemal 2020 koncert dla dyrygenta albo bez dyrygenta już w lidze Sinfonia Varsovia taki projekt, kto wie, kto wie w może się uda bardzo pani dziękuję dziękuję bardzo to niesłychana przyjemność i Jeżyce właśnie wśród pań odnalazła ten dźwięk ruch nie szuka, ale może jak odnajdę to przestanę grać, więc może chodzi o to właśnie, żeby zasady nie jest obecnie w ogóle zacznie pani pisać książki nie myślę, że raczej moje życie związane z muzyką i pewnie tak tak już zostanie autyzmu świat także proste tanie organizować koncerty bez dyrygenta on przykład Francji w zgodzie z rzeźby jak się pani jak najbardziej zbliżyła do tego dźwięku bez oderwania go dziękuje w pani Anna Maria Staśkiewicz 3 pierwsze skrzypce koncert mistrzyni orkiestry Sinfonia Varsovia oba państwa mają goście dziękuję serdecznie informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego programy dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością czuwał Krzysztof
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

REKLAMA