REKLAMA

Sytuacja nad Morzem Azowskim

Połączenie
Data emisji:
2018-12-03 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:47 min.
Udostępnij:

Relacja Piotra Andrusieczko w rozmowie z Jakubem Janiszewskim z blokady ukraińskich portów na Morzu Azowskim.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski przy mikrofonie, z nami jest Piotr Andrusieczko, korespondent Gazety wyborczej na Ukrainie, dzień dobry, dzień dobry. A będziemy mówić oczywiście o konsekwencjach tego, co wydarzyło się w ubiegłym tygodniu, na początku ubiegłego tygodnia w cieśninie kerczeńskiej na Morzu Azowskim. I teraz pytanie, czy można powiedzieć, że znowu cieśnina Kerczeńska jest, jakby przepustowa i czy statki ukraińskie są w stanie przez nią przepływać, czy też w zasadzie ta sytuacja jakoś dobiła transport z portów ukraińskich? Rozwiń »
W zasadzie możemy cały czas mówić o blokadzie cieśniny schludna i nie wiadomo też stan na dzień wczorajszy metodą Mario Bolatti wczoraj wpłynęły do 2 statki on został przepuszczony przez znane właśnie przez cieśninę Kerczeńską i 2 wypłynęły, czyli w zasadzie mówimy o 4 statkach w przeciągu właśnie tego tygodnia od momentu w innej, kiedy miał miejsce nie tylko nic do 3 i ostrzał ukraińskich jednostek przez siły morskie mają rosyjskie w grosza sobie to czeka całkowita Anny w zasadzie blokadą w porcie w Berdiańsku czy to jest taki drugi port w ukraińskim nad morzem Azowskim w równie stanem na dzień wczorajszy w zasadzie żaden statek, o czym w zasadzie rozwodu te informacje strony nic nie przekazano, po czym żaden statek nie wpłynął.

Więc to rzeczywiście te osoby to jest ogromny problem z Mielna, bo tak naprawdę przedłużające się tym broń ten stan terenu powoduje, że te 2 porty o wyższe są one zostają praktycznie pełnić swoje funkcje w ale to niż jedno daleko idących konsekwencji, że uda się to się dalej będzie przedłużał to też oznacza ogromne problemy dla całego tego regionu nie południa tego południowego z południowego Wschodu Ukrainy 

W samym Mariupolu są zlokalizowane 2 duże zakłady metalurgiczne, ale przez to ciasta po to, również produkcja rolna była transportowana, w których w ostatnim okresie, bo w ostatnim roku mimo tego, że już tak w zasadzie mówimy o czternastego roku tak tak mówiono o 3 kierownicy Kurto czternastego roku widać czy po aneksji Krymu widać spadek obrotów w NATO cały czas te 2 koło utrzymywał m. in. kontakty most przede wszystkim 8 proc Turcja z Grecją z wielką Brytanią, ale również inne jest inny mit państwami my to jest problem nie ekonomiczna jest problem z ludźmi, którzy tam pracują, bo wczoraj rozmawiałem właśnie z pracownikami portów pogańską rzeczywiście po prostu się wodę co dalej, bo w Briańsku nową innej pracy jak go w nie będą w stanie znaleźć, więc jesteś my po prostu tych ludzi o o swoją pomoc ja rozumiem, że tak z poziomu makro patrząc będzie ciężko bazować tylko wyłącznie na porcie woda się tak to to jest oczywiście problem, bo to jest jednak jest dosyć jest duża odległość, żeby np. szczytem produkcji, która jest tworzona wiszą na pół na półkę słodyczy Doda, choć dotąd przede wszystkim gościom południu obwodu donieckiego i ma on na południe obwodu zaporoskiego, żeby transportować do portu po deszczu czy też Mikołajowie inne gigahercom jeszcze jest od tych hipotek, bo to jest kilka rzeczy się to są ogromne problemy wtedy tworzą będą się tworzyły ogromne problemy logistyczne no ale to to też się będą powoduje rzeczywiście co dalej z tymi koszykarkami, a my na morzu Azowskim od morza azowskiego dla Ukrainy tak naprawdę przetworzy się oko w oczach zasadzie jezioro z ogłosiła nawet bardziej dla Rosji niż dla Ukrainy w oko po, ale ja rozumiem, że właśnie to co jest w tym momencie nie jest takim status quo przeznaczono z ubiegłego tygodnia to jest właściwie coś na co się zanosiło od dłuższego czasu tak, że w tym sensie to jest wielki kłopot dla Ukrainy, ale to nie jest też jakieś gigantyczne zaskoczenie, że Rosja będzie dążyła do takiej sytuacji tak to w zasadzie to jest konsekwencja, by tego wszystkiego co mają miejsce 2014 roku, czyli właśnie aneksji Krymu nogą w ten sposób, jakby tutaj Rosja uzyskała kontrolę z 2 stron cieśniną Kerczeńską no, a później będę duży projekt rosyjski infrastrukturalnych, które zostały wcielone w życie, czyli budowa tego mostu Kaczyńskiego mostu krymskiego u notariuszy w takiej fazie końcowej ma być ostatecznie oddany w UE w grudniu przyszłego roku, czyli ma 3, a część kolejowa oddana do użytku no i wtedy się pojawił już takie problemy czysto praktycznego znaczy to Moss cóż sam w sobie ogranicza przepustowość tej cieśniny do tego, że nie mogą wpływać statki o większym tonażu jest taka popularna na świecie tak w kategoriach statku Panama z opcji obrazu właśnie kanału panamskiego my te statki w już nie mogą już nie mogły wpływać od jakiegoś czasu, zwłaszcza do portów mu kres finałach do morza azowskiego no, a od kwietnia mamy sytuację właśnie tego zaostrzenia tego on tego konfliktu w tym basenie tego morza, czyli kontroler okrętów statków pływających i wypływający z portów ukraińskich inne prostsze blokowanie właśnie ich i przekłuwania jest to rzeczywiście to to nie jest nic nowego z drugiej strony minister wydaje, że w pewnym momencie jednak strona ukraińska trochę, jakby ten moment opuściła to znaczy w momencie, kiedy zaczęto budować most przede wszystkim to co przewożą takich rynny odgłosach to było to było to, że nie Rosjanom tego mostu nie uda się zbudować i w zasadzie to o tyle to znaczy jak posadzkę w Donbasie do momentu puszczono jej zbyt późno chyba zaczął się zajmować się tym w tym problemem cieśnin Gorczański czy rozwiązania Ukraina przegapiła jakiś moment, kiedy być może była większa szansa na działanie zaczyna mieć minimum można było szybciej wydają się obnosić się te kwestie czy tak naprawdę już 2 tysiące piętnastym roku rząd podnosi kwestię na na arenie międzynarodowej i próbować wypracować taki model właśnie przy pomocy może społeczeństwa, więc podczas międzynarodowej właśnie uregulowania Ney jak tego no tego akwenu wodnego wracając jeszcze do samego Wybrzeża morza azowskiego ukraińskiego Wybrzeża rozumiem, że to są duże miasta to są miasta właściwie w całości żyjące sportów dotąd most, bo tak w dużej mierze, jakby decydują się od tych o tych miasto mają pomysł odroczyć największą nie tylko nas nie tylko sportem, ale również czas bardzo duży ośrodek przemysłowy jest ponad półmilionowej miastu tak powiem, skąd to zlokalizowane 2 zakłady metalurgiczne należący do najbogatszego Ukraińca, czyli na kołach nea Achmetowa i rzeczywiście, a nawet pamiętamy jeszcze czternastym roku, kiedy już trwały działania wojenne i do końca to liczba pociągów, które u innych, które kursowały między tymi zakładajmy ekologicznymi, a on właśnie portu monopol to faktycznie skład pociągu ze składem natomiast od jedno tym ostatnim okresie wobec ostatniego roku 2 lat ostatni rzeczywiście Tychy Tychy tych właśnie składów w jego pociągach jest coraz mniej ja widziałem na własne oczy z no a teraz tak jest to jest duży problem w nie ucieszyło to dotyczy tak jak mówię no może sobie wyobraża to, że rząd ta produkcja będzie transportowana do innych to właśnie do tych portów czarnomorskich, ale to jest takie pytanie w ogóle o przyszłość, jakby tych miast są to nowe no bo to są jednak duża liczba osób zatrudnionych w tych portach, które oczywiście mają mam też rodziny, więc po to, rzeczywiście to jest takie problemy czysto ma taki mokry może startować w kategoriach czysto społeczny socjalny i jak się ludzie w tej chwili reagują na to co się dzieje co oni mówią to jest przede wszystkim niepokój na pobocze jest jest duży stan niepewności znaczną czy pracownicy portu to, że mówią o tym jak to wyglądało w czasach jeszcze w drodze do 2000 piętnastego roku do działań bojowych mówią, że to porty po prostu moment, że o 24 na godzinę tak jak każdy po rundzie było tutaj stawki za wpływały wpływały i po prostu praca non stop i inne to teraz to właśnie oni chodzą po Tusk też o tym, sporcie tak naprawdę wielu z nich nie ma nie ma tam zajęcia to stan oczekiwania, bo co będzie dalej zachwytu ojej co oczywiście o coś z tą pracą w tych portach tak naprawdę z punktu widzenia tych miejscowości obok też była dobrze płatna, chociaż w naszych kategoriach oczywiście te pieniądze dają się nieduża, ale jednak nowa kategoria właśnie one tego południa południowego Wschodu Ukrainy to obóz całkiem dobre na dobrą pensję odchodzących na moment od samego morza azowskiego cieśniny Kerczeńskiej, przenosząc problem na reakcję ukraińską na to co Ukraina w tej chwili robi w związku też z wprowadzonym stanem wojennym Ukraina ograniczyła prawo wjazdu do kraju na terytorium swojego kraju dla mężczyzn w wieku 1660 lat z obywatelstwem Rosji co to oznacza dla 3, dlaczego taka decyzja to co zrobiono to oczywiście pochodną tego stanu ogrodzonego stanu wojennego wkopali strona ukraińska jak w uważa, że jest to łuk ta kategoria wiekowa to co potencjalnie mogą być tam niebezpiecznie mężczyźni którzy, którzy u nich zostaną okresy nie stanie wypełni kontrować, lecz tak naprawdę zajmują w rzeczywistości i jest to jak podyktowane kwestią bezpieczeństwa oczywiście od razu mówię, że nawet samej Ukrainie próbowało trwały dosyć duże kontrowersje to oczywiście neonom tego typu restrykcjom są potrzebne Nate i a z drugiej strony faktycznie ma sens tych jakich ostatnich danych wynika, że w ciągu tygodnia dwukrotnie zmalała liczba Rosjan, którzy wjechali na teren Ukrainy być może to jest nie tylko powiązane z tym, że właśnie mnie nie wierzą mężczyźnie, który w tym wieku 380, ale po prostu, że ludzie być może też od Rosji trochę się obawiają, bo nawet do prowadzenia czy w samym pierwszym dniu tego stanu wojennego do rzęs pogranicznicy ukraińscy bardzo restrykcyjnie sprawdzali kontrolowali dokumenty i były zagracone obraz osoby, które nie były w stanie ściśle określić cel swojego swojego przyjazdu po to, by pogra rzeczywiście te relacje międzyludzkie mu cały czas między Rosją Ukrainą, ale są bardzo silna, bo aż w samej Rosji przebywa i kilka milionów jak się mówi Ukraińców w UE, więc oczywiście tutaj kwestia bytu takich powiązań rodzinnych w jakiś tam przecież i biznesowej tak dalej, ale one są one są na tak dość dużym poziomie inne natomiast mało jak mi jak wczoraj powiedział w rozmowie minister infrastruktury w omawianym w oponie jest kwestia bardzo prosta mało, jeżeli chodzi o Ukraińców mieszkających w Rosji to ma do nich 1 propozycję oni muszą mieć do Rosji do państwa, który jest agresorem oni mogą jeździć teraz bez problemu do takich państwach Polska Węgry i inne Niemcy mamy mamy reżim bezwizowy z Unią Europejską jak stwierdziło natomiast oczywiście to to nie jest takie proste jak jak widziałby go minister omawiał dziękuję bardzo mnie Piotr Andrusieczko korespondent gazety wyborczej na Ukrainie był z nami trzynasta 55 za chwilę format
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA